Auteur Topic: Psalmen voor Nu  (gelezen 16080 keer)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Gepost op: februari 17, 2005, 10:34:05 pm »
Ik kreeg het volgende persbericht:

quote:

Psalmen voor Nu werkt aan een nieuwe psalmberijming. In modern Nederlands, op moderne muziek. Twee jaar geleden haalden we het NOS-journaal, MTV, De Telegraaf en nog veel meer media, puur om het idee van psalmen op popmuziek. De aandacht in de media is sindsdien onafgebroken, maar we hebben ons niet onder druk laten zetten. Na drie jaar hard werken publiceert het project zeer binnenkort haar eerste resultaten. Oftewel: het is zo ver.
Er leven ongetwijfeld nog vragen. Dit factsheet geeft de antwoorden, of laat zien waar ze te vinden zijn.

· Wat staat er te gebeuren?
Op 15 april publiceert Psalmen voor Nu officieel haar eerste cd, met een groots presentatieconcert in Tivoli in Utrecht. Reserveren? www.ticketservice.nl of 0900 235 84 86. Route: www.tivoli.nl.

· Hoeveel psalmen staan er op die cd?
Zestien. Om precies te zijn psalm 4, 9, 15, 22, 28, 53, 57, 73, 90, 121, 130, 131, 136, 142 en 147. Pick your favorite.

· Kan ik dat kopen?
Tuurlijk. Er verschijnen twee uitgaven: een cd en een boek-met-cd. Op de boek-cd staan behalve de nummers ook bestanden met vierstemmige zettingen en gitaargrepen. In het boek zelf leggen we uit wat we willen en hoe we het hebben aangepakt. Er staat ook een compendium in, een hoofdstuk waarin de dichter en de componist bij iedere psalm iets vertellen over hoe hij tot stand kwam. Beide uitgaven zijn nu al te bestellen op www.psalmenvoornu.nl, maar natuurlijk ook in de boekhandel en de platenzaak.

· Mag ik misschien eerst eventjes wat hóren?
Tuurlijk. Op onze site kun je vanaf vandaag 2 psalmen downloaden. Gratis.

· Wordt dit ooit een echt psalmboek, met alle 150 psalmen?
Ja. Nou, nee. Ons psalmboek telt er uiteindelijk 149. Zoek het maar eens na in de bijbel: psalm 43 is eigenlijk psalm 42, deel 2. Dat wordt bij ons dus weer één lied.

· Wanneer is het af?
Dat is een makkelijke vraag – om te stellen dan. Psalmberijmen is ongelofelijk veel werk. We zijn echt niet van plan om ook drie jaar te doen over de volgende zestien psalmen, maar we willen ons werk vooral heel goed doen. Reken dus maar op een paar jaar.

· En ondertussen?
Ondertussen verschijnt er regelmatig een cd met nieuwe psalmen. Net zo lang tot ze allemaal op cd staan. En dan verschijnt er ook een echt psalmboek. Met alle 150, pardon 149 psalmen.

· En waarom wist ik hier helemaal niks van?
Omdat je niet geabonneerd bent op onze nieuwsbrief (ook al gratis). Op www.psalmenvoornu.nl kun je daarop intekenen, dan weet je elke maand alles, en als eerste. Op die website kun je trouwens ook terecht voor meer achtergrondinformatie. Het archief van nieuwsbrieven is erg leuk, maar ook kun je op de site vinden wie er binnen dit project allemaal studeren op de grondtaal, berijmen en componeren.

· En als ik nog vragen heb?
psalmen@boekencentrum.nl
Wat vinden jullie hiervan? Over wat ik tot nu toe gehoord heb ben ik _/-\o_ d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2005, 10:36:59 pm door dsWim »
shoot me again, I ain't dead yet

porcupine

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2005, 10:46:21 pm »
Ik vind het moeilijk er iets van te zeggen.
De vraag is wat je ermee wilt, voor de
uitvoering die te horen is op de site zijn
ze wel geschikt. Maar er moeten zoveel
liturgische veranderingen doorgedrukt
worden als deze manier van psalmenzingen
ingevoerd wordt in de kerkdienst..  O-)
Vooral psalm 57 is erg mooi, de eenheid
tussen de tekst en de melodie.
Ik kan me zoals gezegd niet veel
voorstellen bij een gemeentezang...
Maar het valt me niet tegen!  d:)b
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2005, 10:48:08 pm door porcupine »

Aquila

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2005, 10:43:15 am »
een erg goed project. Allereerst omdat de psalmen weer nieuw leven wordt ingeblazen. Daar heb ik echt bewondering voor. Dit zijn kunststukken uit de oudheid, maar nog even actueel voor vandaag, hoewel je dat niet altijd zou denken als je ons psalmboek open zou slaan (helaas). Kijk naar de frisheid die de nieuwe teksten uitstralen, het kan niet anders of (sommige) mensen voelen zich hierdoor aangesproken. En dat is de bedoeling! Datzelfde heb ik ervaren bij Sons of Korah, een australische band die heel veel psalmen opnieuw berijmd heeft. De psalmen gaan weer leven!
Niet over alles ben ik even tevreden. De versie van psalm 4 die is te beluisteren op de website vind ik te strak, een eerdere versie die tijdens een oefenavond vorig jaar mei werd gezongen, vond ik veel beter. Maar misschien is het een kwestie van wennen.
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2005, 11:22:56 am »

quote:

porcupine schreef op 17 februari 2005 om 22:46:

Precies, ik hoor ze alweer:  'Ie brengt de wereld in de karke'
Maar ik ben positief!

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2005, 10:06:40 pm »
Ik heb in september een paar van deze psalmen gehoord en geprobeerd mee te zingen, wat erg goed lukte. Gelukkig is het bijna april en dan komt de cd uit :-D
De psalmen zoals ze nu worden gezongen in kerken vind ik vaak niet te begrijpen en de melodieen zijn saai. Bij de Psalmen voor nu gaan ze helemaal voor me leven, dus ik zou zeggen: kopen die cd en als 't kan in je kerk er iets mee doen! Het toffe ervan is dat de melodieen makkelijk mee te zingen zijn, omdat ze op melodieen staan zoals van popmuziek. Mensen kunnen liedjes van de radio heel makkelijk meezingen, dus als ze die cd hebben geluisterd, kunnen ze het ook zo meezingen.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #5 Gepost op: februari 19, 2005, 10:52:19 pm »

quote:

Beide uitgaven zijn nu al te bestellen op www.psalmenvoornu.nl
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan het niet vinden...:D

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2005, 12:29:59 am »
shoot me again, I ain't dead yet

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2005, 12:45:28 pm »
Bij mij speelt ie de mp3-bestandjes zonder geluid af. Ligt dat aan mijn comp, of niet?

Macguinness

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2005, 04:16:18 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2005, 07:26:06 pm door Macguinness »

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2005, 04:43:33 pm »
Ik vind die mp3's lang niet zo mooi klinken als wat ik ze live heb zien uitvoeren... Dus waarschijnlijk is de cd wel van betere kwaliteit dan dat.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Peter

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2005, 10:55:56 pm »

quote:

porcupine schreef op 17 februari 2005 om 22:46:
Maar er moeten zoveel
liturgische veranderingen doorgedrukt
worden als deze manier van psalmenzingen
ingevoerd wordt in de kerkdienst..  O-)
Vooral psalm 57 is erg mooi, de eenheid
tussen de tekst en de melodie.

Volgens mij waren de makers er niet op uit om iets te maken voor de gemeentezang. Of vergis  ik me nu?

Wat bij psalm 57 idd nog redelijk gelukt is (eenheid tussen tekst en melodie), is bij psalm 4 totaal mislukt. Een zouteloos wijsje...

Ik ben niet zo'n fan van gospel-muziek, dus aan mij is het allemaal niet zo besteed.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2005, 11:11:06 pm »

quote:

Peter schreef op 22 februari 2005 om 22:55:
Ik ben niet zo'n fan van gospel-muziek, dus aan mij is het allemaal niet zo besteed.

Wat versta je onder 'gospel-muziek'?
Ik vind opmerkingen als hierboven altijd rijkelijk vaag. Er bestaat een heleboel kwalitatief goede gospelmuziek (in allerlei stijlen), maar grote kans dat je het niet kent.
Verder: Gospelmuziek is in feite gewoon 'muziek waarin de zanger(es)/band/groep zingt over hun geloof in God'. Dus David was in feite ook een gospelzanger! Ook niet zo'n fan van de psalmen zoals ze in de bijbel staan en/of zoals je ze zondags zingt?
Ik zou graag zien dat veel meer christenen niet zo negatief en generaliserend deden/doen over hun muziekmakende geloofsgenoten. Daar komt bijna de strekking uit dat je muziek beter kan overlaten aan de ongelovigen als christen. En dat weiger ik pertinent. Bovendien is gospelmuziek zo ongelooflijk breed (misschien tijd om eens iets verder te kijken dan tot nu toe?) dat een opmerking als bovenstaande zo ongelooflijk kort door de bocht is, dat het in feite kant noch wal raakt.
Zoals in een bovenstaande post al vermeld hoor ik geen geluid bij de mp3-bestandjes, dus kan ik er voorlopig geen oordeel over vellen. Maar over het project op zichzelf ben ik erg enthousiast! Ik vind het erg stoer dat ze het zo professioneel en met visie voor deze tijd aanpakken.
Ik hoop van harte dat het muzikaal een beetje ok is en dat het zijn weg vindt onder veel christenen.

porcupine

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2005, 11:42:08 pm »

quote:

Peter schreef op 22 februari 2005 om 22:55:
[...]

Volgens mij waren de makers er niet op uit om iets te maken voor de gemeentezang. Of vergis  ik me nu?

Dat is mijn veronderstelling ook niet, als je goed leest...

Ik vermoed dat het 'en masse' psalmenzingen onder orgelbegeleiding een minder prominente plaats in de kerkdienst zal gaan innemen. En deze nieuwe psalmuitgaven lijken dit te bevestigen. En dat zonder dat dit meteen de intentie hoeft te zijn van de makers.

Peter

• Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2005, 11:19:33 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 februari 2005 om 23:11:
Ik zou graag zien dat veel meer christenen niet zo negatief en generaliserend deden/doen over hun muziekmakende geloofsgenoten.
Alles wat ik heb gezegd is, dat dit soort muziek (volgens mij begrijp je prima wat ik bedoel, BTW) aan mij niet zo besteed is. Kwestie van muzikale smaak, zeg maar.

Doe ik daarmee negatief over muziekmakende geloofsgenoten? Welnee! (wie generaliseert er hier nu eigenlijk?). Als de inhoud van de psalmen door dit project weer gaat leven bij een grote groep mensen, dan ben ik daar alleen maar blij mee. Ik hoop van harte dat die versie van psalm 4 die ik nu gehoord heb, niet representatief is voor de rest...

quote:

porcupine schreef op 22 februari 2005 om 23:42:
Ik vermoed dat het 'en masse' psalmenzingen onder orgelbegeleiding een minder prominente plaats in de kerkdienst zal gaan innemen. En deze nieuwe psalmuitgaven lijken dit te bevestigen. En dat zonder dat dit meteen de intentie hoeft te zijn van de makers.
Ja, inderdaad ... ik ben er ook bang voor.  ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Psalmen voor Nu
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2005, 11:31:40 am »
Ik neem aan dat 'dit soort muziek' de muziek is van Psalmen voor Nu dat je tot nu toe gehoord hebt... En ik reageerde voornamelijk op je link tussen 'niet fan zijn van gospelmuziek' (vrijwel onmogelijke stelling zoals ik in m'n vorige post heb beargumenteerd) en het niet geslaagd vinden van de muziek van Psalmen voor Nu (tot nu toe).