Auteur Topic: Mezzablog  (gelezen 15820 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #15 Gepost op: februari 28, 2005, 12:47:01 pm »
Storing
De werkweek begint lekker...
Net de eerste cd'tjes ingeladen, begeeft m'n Dalet-netwerkje het.  :? Nu is het wachten op een helpdesk-medewerker...
Geeft me wel de kans om weer even wat te bloggen. De vraag is alleen: waarover? Dit weekend heb ik namelijk hoegenaamd niets gedaan. Wel heerlijk bijgekomen van de drukke dagen vorige week. :)
Ook heb ik nog een paar teksten geschreven voor de nieuwe Music Update van Asaf. Asaf is een distributiebedrijfje dat cadeauartikelen, boeken en muziek distribueert. Voor hen schrijf ik een groot gedeelte van de teksten voor de maandelijkse Music Update over de nieuwste releases. Eerlijk gezegd zit er deze maand niet zo heel veel bijzonders bij. ME is boeiend, Rock Around The Block, de nieuwe sampler van Sally Forth Records, mag er zijn en ik ben benieuwd hoe de nieuwe Britse girl-dancepopact T.B.C. het gaat doen. Voor de heavy-metalliefhebbers zijn Morphia en Antestor verplichte kost.
http://www.asaf.nl/images/maintoptitle.gif
En nog steeds is de helpdesk-medewerker er niet, dus ik ga eerst maar es even wat eten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #16 Gepost op: februari 28, 2005, 02:33:27 pm »
'Head' part II
Kwam net twee interessante links tegen met betrekking tot de vorige week opgestapte net bekeerde Korn-gitarist Brian 'Head' Welch.

-Een uitgebreid interview met MTV waarin hij dieper ingaat op zijn nieuwe geloof, de beweegredenen voor zijn vertrek en hoe z'n vertrek gelopen is. Hij gaat iig niet verder als CCM-(gospel-)artiest.
-Zijn nieuwe eigen website: HeadToChrist

Check it out!

En oh ja, m'n Dalet-netwerkje doet het weer. Dus ik ga weer als een speer verder werken!
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2005, 04:37:19 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #17 Gepost op: maart 01, 2005, 04:36:06 pm »
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2005, 04:36:29 pm door Mezzamorpheus »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #18 Gepost op: maart 01, 2005, 05:13:02 pm »
Die advertentie op de mtv-site is dan wel weer jammer... ;(
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #19 Gepost op: maart 01, 2005, 05:25:58 pm »
Dan moet je wel ff vertellen welke. Die advertenties zijn random, dus iedereen krijgt wat anders te zien :)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Marloes

• Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #20 Gepost op: maart 01, 2005, 05:26:14 pm »
Mezza, is je ondertekening gedateerd of kan ik de recensie gewoon niet vinden?

/edit
Ik bedoel uiteraard die van Michael W Smith :+
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2005, 05:26:38 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #21 Gepost op: maart 01, 2005, 06:10:55 pm »
Je kan hem waarschijnlijk gewoon niet vinden, want Michael staat nog als derde recensie op de homepage. Overigens kan je ook op het linkje 'recensies' klikken en dan naar Michael zoeken of via 'zoeken' de recensie opzoeken. Maar ik kan je vast zeggen dat ie wat mij betreft niet de moeite van het aanschaffen waard is.  :+

Marloes

• Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #22 Gepost op: maart 01, 2005, 06:17:38 pm »
Ik zie 'm :) Komt doordat je sig naar de Engelse homepage linkt ipv de Nederlandse.
[Prediker 7:29]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #23 Gepost op: maart 02, 2005, 12:15:25 pm »
Oh, dat is standaard denk ik.  :/  Als je eenmaal op de site geweest bent en hem via de Nederlandse versie verlaten hebt, kom je denk ik standaard ook weer bij de Nederlandse versie terug.

Witte Olifant
Het is alweer even geleden dat ik een fatsoenlijke blog geschreven heb en ik heb het vermoeden dat dit ook een niet heel fatsoenlijke gaat worden. Er gebeurt momenteel eigenlijk gewoon in Mezza's leventje. Voor Ronduit zit ik nog steeds muziek in te laden, waar ik nog steeds van geniet. Verder heb ik gisteren een afrondend gesprek gehad over de voorwaarden voor m'n volgende tijdelijke baan vanaf april. Dat ziet er wel goed uit... :)
Daarnaast ben ik deze week druk met twee persberichten voor Asaf. Dat vind ik wel leuk werk en het houdt me journalistiek gezien een beetje scherp. Ook ben ik deze week bezig met het schrijven van een Wijknieuws voor onze wijk van de kerk. Ook daar geniet ik van.
Kortom: wel druk, maar eigenlijk weinig boeiends om over te schrijven... Soms heb je van die dagen.

Op dit moment luister ik naar Jars Of Clay's White Elephant Sessions. Een soort van collector's item-cd met alleen remixes en demo's van bekende en onbekende nummers. Errug lekker!

http://www.jarsofclay.com/Jpgs/200-whiteelephant.jpg

En ik heb weer een nieuwe pagina gevonden over Brian 'Head' Welch! Dit keer is het de site van zijn kerk met een reportage over afgelopen zondag, met een audioclip van een nieuw nummer!  http://www.vbf.org/brian.html
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2005, 12:28:50 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #24 Gepost op: maart 02, 2005, 02:20:11 pm »
Omdat er momenteel toch niet zoveel interessants gebeurt in mijn leventje tik ik maar even wat over iets waar ik me erg voor interesseer en waarover ik de afgelopen week interessante artikelen las.
De laatste jaren ben ik erg bezig met het nadenken over (het werk van) de Heilige Geest en of daar in de kerk niet veel breder aandacht, ruimte en openheid voor moet zijn. Hierbij ben ik erg gestimuleerd door de conferenties van Gods Geest Werkt, waar de predikanten Jos Douma (2x), Henno Smit en Gert Hutten, inspirerende lezingen hielden. Ik ben er onder andere hierdoor achter gekomen dat de Geest vaak veel meer wil en kan dan wij denken, verwachten en misschien zelfs willen. Een van de vragen waar ik mee bezig ben is in hoeverre het 'breder' denken over de Geest nu in feite een 'nieuwe' leer is binnen de GKV en in hoeverre dit ook gevolgen heeft voor het denken over allerlei andere onderwerpen. Tot nu toe kies ik ervoor om zoveel te gaan voor de gereformeerde brede diepgaande manier van geloven maar met een open mind en met veel concrete verwachting van het werk van God in mensenlevens.  Wil je dat 'evangelisch' noemen, so be it, maar ik ben het eens met ds. Gert Hutten als hij zegt: 'De Geest is niet evangelisch, maar een Bijbels gegeven.' Dus ik denk dat het niet gaat om het overstappen op een ander spoor of iets dergelijks, maar 'gewoon' om het verbreden van je uitzicht.
Toen ik het boekje Verrast Door De Geest van ds. Gert Hutten in de winkel zag liggen, heb ik hem dan ook meteen gekocht. Ik vind het (tot nu toe) een aanrader omdat hij open en breed over de Geest schrijft, en kritiek op zowel de traditionele kerken (die de Geest te weinig ruimte geven/gaven) en evangelische/pinkstergemeentes (waar vaak excessen voorkomen) niet schuwt.
http://www.jongbloed.com/upload/books/O-905829434x.jpg

Ik werd er dan ook een beetje verdrietig van toen ik in het Nederlands Dagblad las dat ds. A.N. Hendriks in Nader Bekeken heeft geschreven dat hij een kerkelijke uitspraak wil dat de gaven van Geest alleen maar in de begintijd van de kerk voorkwamen en nu niet meer. 'Want dat is altijd zo geleerd en anders komt de eenheid over het denken over de Geest in gevaar.' IK denk dat als we vandaag op grond van de Bijbel (dat zeker!) tot andere conclusies komen dan vroeger, we niet krampachtig aan het vroegere moeten willen vasthouden. Ik vind ds. Hendriks vaak erg goed in zijn preken (afgelopen zondagmorgen nog), zeker voor iemand van zijn leeftijd, maar deze oproep van hem valt me behoorlijk tegen. Alsof we de Geest kunnen opsluiten in een kerkelijke uitspraak en Hem mogen zeggen wat Hij nu wel en niet meer doet (mag doen?).
Ds. Hutten schrijft genuanceerd, open en met Bijbelse onderbouwing en daar kan je niet op zo'n manier tegenin gaan denk ik. Ds. Jos Douma zei ooit in het ND: ,,Vaak wordt gesproken over evangelische invloed in gereformeerde kring. Ik denk dat er ook gereformeerde invloed in evangelische kring mogelijk is." Dat vind ik nou helemaal geweldig. Staan voor je eigenheid met een open blik naar 'buiten' toe.

Afgelopen maandag stond er een goed artikel in het ND, waarin een soort analyse over het denken over de Geest in de traditionele kerken wordt gegeven, met veel aandacht voor de actuele 'commotie' rond het boek van Hutten.

quote:

Verrast

De tijd is voorbij dat alle vertrouwen wordt gesteld op formuleringen, belijdenissen, op zuivere leer en ondertekening van zuivere leer, signaleerde dr. C. van der Kooi op een studiedag in Utrecht (12 februari jl.). ,,Geloof moet niet alleen boven de wereld zweven, niet enkel een gedachtegang blijven, of iets van later, maar het moet zijn waarde hier en nu al betonen'', schetste de bijzonder hoogleraar charismatische theologie.    

Hiermee in verband staat het verlangen onder orthodoxe christenen naar ,,de werkelijkheid van het heil''. ,,De aandacht voor het zeer concrete werk van de Geest - zoals profetie, genezing, klanktaal, dienen - heeft rechtstreeks te maken met de vraag naar de realiteit van het heil.''  

Deze beweging valt her en der waar te nemen. Grenzen tussen geestelijke stromingen binnen het christendom zijn niet meer heilig. Deze en gene in orthodox-christelijke kring maken gewag van heroverweging van wat altijd vanzelfsprekend leek. Daarbij gaat de aandacht in het bijzonder uit naar de gaven van de Geest.  

Tongentaal  
Ook in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) denkt niet iedereen, en niet iedere predikant, meer hetzelfde over de gaven van de Geest, stelt dr. A.N. Hendriks deze maand vast in het blad Nader Bekeken. Hij pleit daarom voor een kerkelijke uitspraak over de leer van de Heilige Geest. De emerituspredikant heeft zelf altijd de mening vertolkt dat 'wondervolle gaven' behoorden bij de begintijd van de kerk. Hendriks schaart zijn visie onder wat tot voor kort algemeen geaccepteerd was onder gereformeerden.  

Aanleiding voor zijn artikel is de verschijning van Verrast door de Geest, geschreven door de vrijgemaakt-gereformeerde predikant ds. G.H. Hutten. Die verzet zich tegen de opvatting dat er nu geen wonderen meer zouden gebeuren. ,,Als we de kracht van de Geest inperken, heeft dat zeer grote gevolgen voor hoe we de Bijbel lezen en uitleggen, maar vooral ook voor hoe we Jezus zien.''    

De predikant verdiepte zich in het onderwerp op verzoek van zijn uitgever (Barnabas, Heerenveen), schrijft hij ter inleiding. Naar eigen zeggen wist hij er nog maar weinig van toen hij eraan begon. ,,Er ging een wereld voor mij open'', schrijft hij. ,,Ik ben uitermate verrast door alles wat ik leerde, of beter gezegd door wat de Geest mij leerde.''  

Depressief  
In het eerste hoofdstuk kondigt hij aan kritisch te schrijven ,,over de traditionele kerken en over de bepaalde charismatische opvattingen van de Geest''. De kritiek komt tot uitdrukking in zinnen waarin hij spreekt over een 'we' waarmee wat mis is. Dan zal hij wel doelen op de traditionele kerken: ,,Liever beperken we de macht van de Geest, omdat we niet weten wat er gaat gebeuren als de Geest losbreekt.'' En: ,,Te vaak leven wij nog alsof de satan de baas is. Te vaak hoor ik depressiefmakende verhalen over de kracht van de zonde en de kracht van de satan.'' Soms ook ontbreekt het 'we': ,,De vervulling van Gods beloften wordt vaak te eenzijdig naar de toekomst geschoven. Straks zal God alles nieuw maken. Daar zit ook iets veiligs in. Het is fijn dat God zoveel belooft, maar stel je voor dat Hij het ook echt gaat doen.''  

Hutten bevestigt dat de nadruk op speciale ervaringen van de Geest kan ontsporen. Maar: ,,Door zich af te zetten tegen charismatische uitwassen zijn er kerken waar de Geest te weinig ruimte krijgt en waar ook verkeerde visies over de Geest zijn ontstaan.'' Hij noemt het een ,,smerige truc van de satan'' om te leren dat ,,geloof weinig met gevoel te maken heeft''. ,,Het is uitermate zorgelijk dat in veel kerken emoties worden ingeperkt.''  

Allerlei aspecten van het werk van de Geest passeren de revue in het boek. Natuurlijk komt ook de gave van genezing aan de orde, een gave die breder opgevat moet worden dan lichamelijke genezing, tekent Hutten erbij aan. En: ,,Geloven betekent niet: alles wordt heel. Geloven is ook: leren leven met gebrokenheid.'' Hij waarschuwt voor genezingsdiensten waar genezing van ziekte wordt beloofd als je maar goed gelooft. ,,Dat is de beste manier om een zieke ook geestelijk kapot te maken.''  

Tegelijk stelt de predikant uit Franeker dat er een ,,nauw verband'' is tussen geloof en genezing. ,,Bij geloof gaat het vooral om vertrouwen en verwachting. Wie weinig verwacht, zal weinig ontvangen.'' Daarom schrijft hij even verderop: ,,Zal God de gave van genezing, een gave voor de gemeente, geven aan een gemeente waarvan tachtig procent gelooft dat Hij het wel kan maar niet meer doet?''  

Koor
Hutten is een stem in een groter wordend koor van orthodox-christelijke theologen die gaven als profetie, tongentaal en genezing niet tot een ver verleden willen beperken. De protestants-hervormde predikant ds. M.D. Geuze bepleit in het boek Profetie (uitg. Gideon, 2004) openheid voor nieuwe openbaring, direct door God ingegeven. De protestants-hervormde dr. J. Hoek stelde in zijn recensie van dit boek (in het Nederlands Dagblad) dat bezinning op profetie geboden is. ,,Met de schrijver (Geuze, red.) mogen we uitzien naar het meer en meer openbaar worden van de gave van de profetie als 'Gods nu-woord', als toespitsing van het geschreven Woord van God in de situatie van het heden.'' Dezelfde Hoek keert zich in de bundel Profetisch geïnspireerd (uitg. Quantes, 2005) tegen de visie van dr. A.N. Hendriks dat bijzondere gaven van de Geest, zoals profetie, alleen voorkwamen in de begintijd van de christelijke kerk.  

En dit is maar een greep uit de meest recente publicaties. Het gaat om een trend die al veel langer aan de gang is, en die nog veel discussie zal oproepen. C. van der Kooi zei in Utrecht ten aanzien van de gereformeerde traditie: ,,Ik pleit ervoor dat er een visie wordt ontwikkeld op het christenleven en de gaven. De discussie daarover is internationaal gezien nog maar net of nauwelijks op gang gekomen, dus hoe zouden we er dan nu al uit kunnen zijn?''
Verder had het Friesch Dagblad vorige week een interessant interview met Gert Hutten waarin hij zijn boek toelicht:

quote:

Ds Gert Hutten uit Franeker schreef boek over de Heilige Geest
De Geest is meer dan ‘iets’ voelen

Franeker - ,,God, daar hebben christenen nog wel een beeld bij en bij Jezus ook omdat die op aarde heeft rondgelopen, maar zodra het gaat over de Heilige Geest wordt het voor velen te vaag’’. Het is de ervaring van ds Gert Hutten uit Franeker. Zijn meest recente boek, Verrast door de Geest, gaat over de Heilige Geest.

LODEWIJK BORN

Toen zijn uitgever hem in 2002 belde met de vraag om een boek te schrijven over de Heilige Geest was Huttens eerste reactie dat dat hem ,,leuk leek’’. Niet wetende wat voor wereld er voor hem open zou gaan. ‘Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog maar weinig wist over de Geest. Ik ben uitermate verrast door alles wat ik leerde, of beter gezegd door wat de Geest mij leerde’, zo schrijft hij in de inleiding van het boek.

In de studeerkamer van de gereformeerd-vrijgemaakt predikant uit Franeker staan twee planken met boeken over de Heilige Geest. Verrast door de Geest , waar hij liefst twee jaar aan werkte, is ontstaan na uitgebreid literatuuronderzoek, intensieve bijbelstudie en veldonderzoek, zo vertelt Hutten, die deze week bekendmaakte dat hij verkast van Franeker naar Arnhem. ,,In het boek wil ik mensen meenemen op een ontdekkingsreis door de Bijbel en door de wereld van de Geest.’’

Het 263 pagina’s tellende boek is echter niet een soort van simpel toegangskaartje geworden hoe je de Geest kunt gaan ervaren, benadrukt Hutten. Het is meer richtinggevend voor de lezer. ,,Ik zal lang niet altijd zeggen ‘zo is het’ of ‘zo moet het’. Ik wil mensen aan het denken zetten, zodat er een proces van groei op gang komt.’’

Honger

Het is in tegenstelling tot zijn eerdere boeken, die hij specifiek voor jongeren schreef, nu een boek voor volwassenen geworden. ,,Omdat ik die heel graag wil bereiken.’’ Hutten merkt dat er kerkbreed in Nederland de laatste jaren een grote honger is ontstaan naar meer verdieping en juist ook naar meer van de Geest. Niet alleen binnen zijn eigen kerkelijke kring. ,,Je ziet het overal. Dat de Protestantse Kerk in Nederland het tot jaarthema uitriep met ‘Kom Heilige Geest, vernieuw Uw kerk’ is bijvoorbeeld een teken. Er is in kerken een verlangen naar meer radicaliteit, meer heiligheid en meer beleving, vooral ook onder jongeren. Er is een sterk verlangen om in de kerken iets te betekenen in en voor de wereld.’’ De Geest is daarbij een kernpunt, meent Hutten.

Echter, zodra het over de Heilige Geest gaat, zie je ook direct een reactie. ,,Het is hét grote spanningsveld in kerken. Er is onrust en onkunde rondom, en over de persoon en het werk van de Heilige Geest. Een hele grote groep heeft namelijk weinig met de Geest. Ze zeggen: ‘Dat is evangelisch, daar moet ik niets van hebben.’ De Geest is echter niet evangelisch, maar een bijbels gegeven. In de bijbel lees ik: ‘Niemand kan zeggen: ‘Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest’.’’, aldus de predikant.

De onrust komt volgens Hutten met name doordat er juist in de kerken zelf een tegenstelling wordt gecreëerd. ,,De vervulling met de Geest is nodig. Hij alleen kan je overtuigen. Maar we moeten er goed over nadenken hoe we mensen kunnen meenemen in een groeiproces. Bij sommige, naar eigen zeggen door de Geest vervulde christenen, merk ik een soort arrogantie. ‘Ik ben er en jij nog niet’. Bovendien ligt er in deze tijd heel veel nadruk op gevoel. Ik voel en ervaar veel of ik voel of ervaar niets. Zorgt nu eerst maar eens dat je de feiten kent dan komt het gevoel vanzelf, want gevoel komt altijd na een feit. Je bent niet zomaar ineens blij.’’

,,Het is mijns inziens wel zo dat niet iedereen een ‘waar’ of echt geloof heeft. De Catechismus spreekt daar al over en stelt de vraag ‘Heb je een waar geloof?’. We zullen hoe we christen zijn in het dagelijks leven, kritisch tegen het licht moeten houden.’’

In Verrast door de Geest behandelt Hutten in twintig hoofdstukken allerlei zaken die in de Bijbel worden beschreven over de Heilige Geest. Zoals de gaven en vruchten van de Geest, de Geest en Pinksteren en hoe God zich manifesteert door de Geest in levens van mensen. ,,De Geest is echter nooit in woorden te vatten. De grootheid ervan is niet voor te stellen. De persoon van de Geest is veel groter dan ons denken. In de brief van Paulus aan Efeze staat het beschreven als ‘de overweldigende rijkdom’ die ons door God uit genade geschonken is. Dat vind ik een heel belangrijk punt, die nadruk op genade. Het is God die geeft en wij mogen ontvangen. Het is niet zo dat je als christen vanuit een soort schuldgevoel heel veel voor God moet doen en dat je ‘dan wel in de hemel komt’. Nee, God zelf wil door zijn Geest van ons een heilig mens maken. Door ons te reinigen en te vullen. We moeten ontdekken dat God niet alleen in het verleden grote dingen heeft gedaan, maar ons meer richten op dingen die Hij beloofd heeft om te gaan doen.’’

Hutten geeft aan in zijn boek dat hij ook duidelijk de reformatorische spiritualiteit van het mogen ontvangen voorstaat. Hij vertelt onder meer hoe hij een keer van een evangelisatieteam de vraag kreeg of hij ‘ook vervuld was met de Heilige Geest?’ en ‘Heb je al radicaal voor Jezus gekozen?’. ,,Ik wil die vragen niet veroordelen, maar vaak spreken wij te veel over wat de mens moet doen, meemaken, ervaren, voelen en dat jij moet kiezen. Het gevolg is dat het allemaal zo moralistisch wordt. Jij moet van alles, maar ik zeg: Ik moet het goede niet doen omdat het nu eenmaal zo goed is. Als ik het goede doe, verheerlijk ik daardoor God, want Hij heeft het aan mij gegeven.’’

In het kader van zijn veldonderzoek bezocht hij diverse samenkomsten en kerken waar gaven van de geest worden toegepast, zoals gebedsgenezing en bevrijdingspastoraat. ,,Maar mijn belangrijkste bron was de Bijbel zelf. Daarnaast ben ik door veel anderen op het goede spoor gezet. Bijvoorbeeld door wat ik las bij C.S. Lewis, Augustinus, Tim Keller, maar ook bij iemand als prof. dr Bram van de Beek.’’

De predikant is kritisch over de traditionele kerken en over bepaalde charismatische opvattingen over de Geest. ,,In sommige charismatische kringen wordt gezegd dat je eerst moet geloven in Jezus. Daarna moet je gedoopt worden met de Heilige Geest en als teken van die vervulling en doop zul je in tongen gaan spreken. Ik lees dit nergens in de bijbel. Het spreken in tongen is maar een van de gaven van de Geest en niet iedereen zal die gave hebben. Het is ook een discriminerende opvatting. Iedereen die niet spreekt in tongen is dus blijkbaar geen echte christen.’’

Hij schrikt er van hoe sommige kerken tegenwoordig kerk zijn. Teveel naar binnen gericht en bezig met interne zaken zoals eenheid of juist verdeeldheid waar duizenden uren in gaan zitten. ,,Ik denk steeds vaker: soms lijken kerkelijk structuren en het instituut kerk juist de verkondiging van de blijde boodschap in de wereld te blokkeren. We moeten weer de straat op net als Jezus. Laten zien in onze daden van barmhartigheid en omzien naar de naaste wat geloven inhoudt. Traditionalisme is de grootste bedreiging voor de kerken. Een kerk moet altijd dynamisch zijn en in beweging. Anders gaat ze dood.’’

In zijn boek is de Franeker predikant duidelijk over de plek van Jezus. ,,Hij is de bron. Dieper dan Jezus kun je niet gaan. De Geest wekt ervaringen en via die ervaringen en via de Bijbel drijft hij ons naar Jezus. Tegelijk zeg ik ook: het is Woord en Geest. De Geest werkt door het Woord, maar soms ook zonder het Woord.’’

Niet volmaakt

Hutten wijst als het gaat om de Geest ook op twee belangrijke dingen. ,,De Geest vernieuwt je leven, maar het betekent niet dat de gebrokenheid en zonde weg is. Die zal er altijd zijn, want dit leven is niet volmaakt. In mijn eigen leven zie ik hoe krachtig de zonde is. Toch weet ik dat ik uit Zijn kracht mag leven. Voor mij is de Geest ook absoluut een persoon, die ik mag aanroepen in gebed. Net zoals ik dat doe met God en Jezus. Ook dat is voor mij een ontwikkeling geweest.’’

Om iets van die Geest te kunnen ervaren moet je uiteindelijk toch zelf een stap zetten als christen meent Hutten. ,,Het komt niet vanzelf. Het gaat erom dat je God zoekt, dat we zoals Luther het zei: ‘Leren leven vanuit genade’. Als die Geest gaat waaien is de richting belangrijker dan de emotie. Het gaat niet vooral om wat we voelen, maar vooral om waarheen we op weg zijn. De Geest leert je om te zoeken naar de Bron van je ervaringen en gaven. Hij leert je te zoeken naar het doel waarvoor ze gegeven zijn. God en Jezus verheerlijken.’’

N.a.v.: Verrast door de Geest, G.H. Hutten, Uitg. Barnabas, Heerenveen, 263 blz. Prijs: 17,50 euro
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2005, 02:25:01 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #25 Gepost op: maart 10, 2005, 12:13:11 am »
Een weblog bijhouden is toch moeiijker dan ik dacht.   |:(  8)7  Het is me de afgelopen periode gewoon niet gelukt om wat te schrijven. M'n welgemeende excuses. De afgelopen dagen weer lekker veel bezig geweest met muziek. Dit weekend heb ik een recensie van de nieuwe cd van Gerald Troost voor CCMplanet geschreven. Het vorige werk van Gerald was te soft en wisselvallig qua kwaliteit om me echt te kunnen bekoren, maar dit schijfje verrast me positief. Verder een interview met BarlowGirl online gezet. Deze heb ik op Winter Wonder Rock samen met een lieftallige vrouwelijke collega gedaan, die ook het uitwerken van een gedeelte van de interviews op zich nam. Deze was er een van. Verder heb ik vragen voor e-mailinterviews met Watermark en Kendall Payne bedacht. Ik geniet ervan dat ik op deze manier bezig mag zijn met muziek en mensen die muziek maken.

Het komend weekend zouden de EO-Jongerendag Pre-Party's gehouden worden, maar die zijn vanwege gebrek aan belangstelling helaas gecancelled. Een van de beste en leukste zangeressen uit de gospelwereld zou daar optreden: Rachael Lampa! Ze treedt nl. ook op op de EO-Jongerendag zelf. Even zag het er somber uit voor wat betreft de komst van Rachael naar Nederland, maar gelukkig zijn er uiteindelijk nog twee andere concerten van de grond getild, in Rotterdam en Drachten. En zondagochtend zingt ze in de kerk in Gouda.  :)
In 2002 was ze ook al eens in Nederland en toen heb ik haar ook geinterviewd. Sindsdien ben ik helemaal weg van haar en ik ben dan ook enorm blij dat ze alsnog komt, twee gratis concerten geeft, optreedt op radio en tv (BlinQ, vrijdag 16.30 NL3 en Ronduit.nl en X-Noizz, zondagavond 20.00-01.00 3FM) en dat ik haar morgen en vrijdag verschillende keren zal ontmoeten en natuurlijk zal zien optreden! Vrijdag ga ik namelijk met mijn collega-blogger en HebbeZ!-fanaat P. naar het concert van Rachael. Gezellig! Ik kijk er nu al naar uit.

http://ccm.caa.com/images/artists/img1_12.jpg http://www.rachaellampa.zoomshare.com/my_images/rl.jpg

Het muziek inladen voor Ronduit Webradio gaat nog steeds lekker. Het vordert langzaam maar gestaag en ik nader nu de 600 nummers...

Dinsdagavond heb ik voor het eerst sinds tijden weer eens gebasketbald. Errug lekker hoor om al die opgekropte energie er weer eens uit te sporten!
Vanavond was er een kerkdienst ter gelegenheid van 'biddag'. Mooie preek gehoord over 'Gods huis dat een bedehuis is'. Dat houdt in dat de kerk bij uitstek de plek is om bij God tot rust te komen en veel (samen) te bidden, maar ook dat je eigen levenshuis een bedehuis moet zijn. Goed om weer eens te horen.
Afgelopen zondag werd er een preek gelezen bij ons van ds. Jos Douma over Kruisdragen achter Christus aan. Helaas weer tot de conclusie gekomen dat ik veel te vaak en gemakkelijk wegloop voor dat kruisdragen...

Goed, en nu voor de verandering maar weer eens veel te laat naar bed...
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2005, 12:17:18 am door Mezzamorpheus »

JsSmt

• Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #26 Gepost op: maart 11, 2005, 03:49:48 pm »
Hee Mezza,

ging je nog wat met de Stadshartkerk in Amstelveen doen?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #27 Gepost op: maart 11, 2005, 04:04:45 pm »
Hee Mezza, bij mij is alles ook errug rustig. Ik heb er nu even niet de tijd voor om dagelijks te bloggen. ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #28 Gepost op: maart 14, 2005, 11:57:52 am »
Overdosis Rachael
Het afgelopen (lange) weekend was Rachael-weekend. Rachael Lampa, Het piepkleine 20-jarige Amerikaanse zangeresje met de superstem ging 3 1/2 dag als een wervelwind door Nederland. Oorspronkelijk zou ze optreden op de Pre-Party's van de EO-Jongerendag, maar die werden helaas gecancelled wegens te weinig aanmeldingen. Het concept sloeg blijkbaar niet aan. Helaas. Gelukkig konden in een week tijd nog wel twee andere (gratis!) concerten, in Rotterdam en Drachten, uit de grond gestampt worden. Daar trad ze vrijdag- en zaterdagavond op. Zondagmorgen gaf ze nog een mini-concert in een kerkdienst in Gouda en zondagavond zat ze in Ronduit.nl op 3FM.

Donderdagmiddag kwam ze al aan in NL, waarna ze direct doorging naar de EO voor een interview met Visie en tv-opnames voor BlinQ en Ronduit.nl. En omdat ik bij de EO werk leek het me leuk vanaf het begin zoveel mogelijk van dit Rachael-tripje mee te maken, want ik vind het gewoon een geweldig mens(je) met een geweldige stem! Dus zodoende bleef ik 's avonds mee-eten met de BlinQ-redactie en de Rachael Lampa-crew en natuurlijk Rachael zelf!  :) Erg gezellig hoor! Gelijk (hernieuwd) kennisgemaakt met Rachael, die me helaas niet meer meteen herkende van m'n vorige interview met haar in Gouda in 2002. Maar bij zo'n tof mens als haar (die eerlijk is eerlijk natuurlijk een ontelbaar aantal mensen tegenkomt tijdens het toeren enzo) vergeef je zoiets gemakkelijk.
Na het eten begonnen de BlinQ-opnames (van de uitzending van vrijdagmiddag, die straks om 12.25 nog herhaald wordt), die eerst uitgebreid gerepeteerd moesten worden. Het eerste gedeelte heb ik samen met Tim Dik (EO-organisatie) en Jeanet van Dam (Crossbow-toerbegeleiding) vanuit de regiekamer bekeken, maar na een poosje mocht ik de studio zelf in voor de rest van de opnames. Echt ongelooflijk tof om te zien hoe zo'n uitzending in elkaar gezet wordt, hoe regie en camera- en geluidsmensen samenwerken, wat voor stress erbij komt kijken en wat er allemaal wel niet mis kan gaan. Rachael zong het nummer Outrageous live in de uitzending, maar het nummer moest wel vier keer over voor het allemaal goed op band stond. Leuk nummer, dat Outrageous, maar op een gegeven moment wordt ge-oeoeoeoeoeoe aan het begin wel irritant...

En dan het concert vrijdag in Rotterdam... Na een dagje hard werken kon ik gelukkig vanuit de EO meerijden met presentator Frank van der Velde, wat me een erg aangename en gezellige rit en tevens een primeurtje opleverde... :)
Na wat zoekwerk vonden we dan de Kom en Zie-kerk in Rotterdam. Een aardige locatie met flink wat ruimte voor een concert als dit. Alleen die irritante kerkbanken... :X
Om half zes zou ik Rachael Lampa interviewen voor CCMplanet en HebbeZ! en omdat we er al ruim op tijd waren kon ik nog een flink stuk van Rachael's soundcheck meemaken. Altijd erg leuk zo'n 'prive'-concertje. :)
Het aanvangstijdstip van het interview liep (zoals bijna gebruikelijk bij dit soort gelegenheden) wat uit en Rachael had ook wat last van d'r stem, waardoor het wat schipperen was met vragen en (lengte van) antwoorden, maar uiteindelijk hebben we een heel goed, leuk en gezellig gesprek gehad, waar wel twee leuke verhalen uit te persen zijn denk ik.
Daarna mocht ik weer met de crew mee-eten. Dit keer was het een Chinees buffet. Heerlijk! :)

Ondertussen moest ik mijn mede-concertganger Pleun (Pleun in "De speelplaats van Pleun en... Pulpeet (...") een flinke tijd laten wachten. Tijd die die gelukkig zinvol wist door te brengen. Uiteindelijk ontmoetten we elkaar een kwartiertje voor aanvang (de tram stopte verder weg dan Pleun gedacht had) en zochten een mooi plaatsje vooraan uit.
De band Stonewashed, bestaande uit het duo Bram en Esther van Dijk + band, verzorgde het voorprogramma. Op hun debuut-cd klinken ze lekker spontaan, vrolijk, open en eerlijk en ook tijdens dit concert deden ze dat. De band was aardig strak, de muziek niet wereldschokkend, maar gewoon erg leuk en ook nu wisselden een lach en een traan elkaar moeiteloos af, al was het iets meer traan dan lach, zeker toen Esther met een brok in haar keel vertelde dat ze 's morgens vroeg gehoord had dat haar nichtje zelfmoord heeft gepleegd. Van zoiets knijpt je keel wel even dicht, zeker als ze daarna gewoon open en eerlijk over hun vertrouwen op God blijven spreken en zingen. Al met al best een aangrijpend concertje.
En toen moest het eigenlijk nog maar beginnen...

http://www.stonewashed.nl/img/Slices/Frame11_r2_c6.gif

Na de pauze was het dan zover: het eerste volledige Rachael Lampa-concert in Nederland, als opwarmertje voor de EO-Jongerendag. En wat voor een concert werd het! Ondanks een opkomende keelontsteking, zong Rachael geweldig en wist ze de zaal moeiteloos aan haar voeten te krijgen. Geweldig ook hoe ontwapenend, innemend en eerlijk ze op het podium is. Ook zag ze er geweldig uit, met haar haar mooi in lagen en lekkere trendy kleren. Dat heb ik wel eens minder meegemaakt met optredens van christelijke artiestes in Nederland. Haar gedeeltelijk nieuwe live-band mocht er ook staan. Hoogtepunten: Blessed, When I Fall en Rubberhouse. Dat wordt me wat in het Gelredome op 11 juni!

Na het concert nog wat foto's van en met Rachael gemaakt en afscheid genomen van Pleun. Ik kon meerijden met mijn 'baas' bij Asaf, het distributiebedrijf waar ik voor schrijf en dat Rachael hier vertegenwoordigt, waardoor ik mooi op tijd weer thuis was.
Ik vond het een heerlijke avond en heb een overdosis Rachael gehad, waar ik voorlopig wel op kan teren! :*) Pleun, ook bedankt voor het gezelschap en het nemen van foto's enzo. Super!  d:)b

http://images.gospelsite.net/artists/00329.jpg

(meer live-foto's volgen later)
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2005, 12:01:57 pm door Mezzamorpheus »

Ulysses

• Bekijk profiel
Mezzablog
« Reactie #29 Gepost op: maart 14, 2005, 05:03:20 pm »
Mooie vrouw zeg!  :o   ;)
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.