Auteur Topic: Jonge gereformeerden worden steeds moderner Trouw 2003-02-27  (gelezen 641 keer)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Jonge gereformeerden worden steeds moderner Trouw 2003-02-27
« Gepost op: februari 27, 2003, 12:23:23 pm »
AMSTERDAM - De jongeren uit de bevindelijke hoek van kerkelijk Nederland worstelen met hun geloof. Ze spreken de tale KanaƤns nog, maar houden er steeds modernere opvattingen op na.

,,Een dominee vertelde eens dat wij huilend in het zwart over straat moesten gaan'', vertelt de 14-jarige Aart. ,,Maar wij willen blijmoedig de genade ontvangen.'' Op de jongerenavond in Driebergen zingt de jeugd naast psalmen vrolijke opwekkingsliedjes. De preek is eenvoudig.

Voor veel predikanten uit de bevindelijk-gereformeerde kring zijn deze initiatieven echter uit den boze. ,,Mensen van de Gereformeerde gemeenten zijn huiverig dat hun jeugd een emotionele keuze voor Christus maakt met weinig inhoud'', zegt Mirjam, die voor het eerst de avond bezoekt. Jaarlijks verlaten 1500 mensen de Gereformeerde gemeenten, vertelt J.H. Mauritz, directeur van de Jeugdbond van deze kerk.

Nederland telt vijfentwintig van deze initiatieven; een deel daarvan houdt vast aan het traditionele gedachtegoed. Vooral de evangelische varianten roepen weerstand op. De oude en jonge generatie gelovigen dreigen uit elkaar te groeien. ,,Het geloof zoeken in de zwarte mist van de vaderen is voorbij. De jeugd wil zich vrolijker gedragen'', zegt Anne van der Meiden, kenner van de zwartekousenkerk.

De kernwoorden die ik er uit pik is Blijmoedig, genade, en vrolijk daarnaast worden zwarte mist, emotionele keuze genoemd.
Word er zo tegen de gereformeerde gemeente aan gekeken of tegen alle gerefromeerde kerken?
In het stukje kan ik me de situatie wel indenken van de jongeren van de gereformeerde gemeenten. Daar gaat men er van uit dat je eerst gezuiverd moet zijn van je zonden, dan is het best wel een treurig geloof.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.