Auteur Topic: Nieuwtestamentische profetie  (gelezen 13854 keer)

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Gepost op: februari 27, 2003, 03:56:04 pm »
Naar aanleiding van de discussie over geestesgaven en 1 Kor 12-14.

Stelling:
Als we ons boerenverstand gebruiken om Gods waarheid in onze actualiteit toe te passen en daarover durven te spreken, zijn we echte profeten. Voorspellingen over de toekomst kunnen we ook doorgeven: hebben de profeten, heeft de Profeet Jezus de Christus ons niet genoeg vertelt?
Concreet zie ik dit gerealiseerd in actuele, bijbelse prediking waarin gezegd wordt wat er staat en waar het op staat. En in de gesprekken onderling, waarin we elkaar wijzen op God en zíjn bedoeling met de wereld en ons leven.


Voor inleiding en argumentatie, zie bijgevoegd artikel.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Anita

  • Berichten: 204
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #1 Gepost op: februari 27, 2003, 04:46:54 pm »
Hallo Qohelet,
in het bijgevoegd artikel las ik iets over profeteren. er wordt daarin een tekst uit de Bijbel aangehaald:  "....Hij zal door iedereen weerlegd worden en de verborgen dingen in zijn hart zullen aan het licht komen.” Het gaat hier over 'iedereen' en niet alleen over 1 dominee die de hele dienst aan het woord is. Mijn vraag die hieruit voortkomt is: Hoe kunnen wij allemaal onze gaven van profeteren aan bod laten komen als wij de hele dienst onze mond moeten houden??


groeten, Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2003, 04:50:59 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 16:46:54 schreef Anita:
Hallo Qohelet,
in het bijgevoegd artikel las ik iets over profeteren. er wordt daarin een tekst uit de Bijbel aangehaald:  "....Hij zal door iedereen weerlegd worden en de verborgen dingen in zijn hart zullen aan het licht komen.” Het gaat hier over 'iedereen' en niet alleen over 1 dominee die de hele dienst aan het woord is. Mijn vraag die hieruit voortkomt is: Hoe kunnen wij allemaal onze gaven van profeteren aan bod laten komen als wij de hele dienst onze mond moeten houden??


groeten, Anita


;) zie andere topic
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2003, 05:16:03 pm »
Profetie is ook echt niet zo hokus pokus als dat er vaak van gemaakt wordt hoor. Vaak zijn het persoonlijke woorden van "stichting, vermaning en bemoediging" en moet slechts bijbels getoetst worden.
Als je b.v. profeteert dat iemand maar een tijdje rust moet nemen en de samenkomsten niet meer hoeft te bezoeken dan gaat dat lijnrecht tegen Gods woord in. Hoeft nog geen valse profeet te zijn, maar kan gewoon een 'vleselijke" profetie zijn.
De kracht van een profetie wordt wel sterker zodra je iets over iemand uitspreekt wat hij/zij jou nooit verteld heeft. Dat moet dan wél gevolgd worden door "stichting, vermaning of bemoediging"  anders zou het zelfs voort kunnen komen uit een waarzeggende geest. En dan maar bidden om de Geest van onderscheiding.  :(

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2003, 05:49:25 pm »

quote:

Als we ons boerenverstand gebruiken om Gods waarheid in onze actualiteit toe te passen en daarover durven te spreken, zijn we echte profeten.

Dan zijn we predikers, geen profeten.

quote:

Voorspellingen over de toekomst kunnen we ook doorgeven: hebben de profeten, heeft de Profeet Jezus de Christus ons niet genoeg vertelt?
Ja, maar waarom zou daarmee het profeteren (dus het uitspreken van voorzeggingen) zijn gestopt?

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2003, 06:14:31 pm »
Met alle respect: Soms heb ik wel eens het idee dat gereformeerden éérst hun situatie bekijken zoals hij momenteel is in de gemeente, en dáár vervolgens een bijbeluitleg over maken, hoe krom die dan ook is.
Niet boos worden.

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2003, 06:22:05 pm »
Wilhelmina, dat idee krijg ik soms ook. Ik wil er nog wel aan toevoegen dat bovennatuurlijke zaken (wat volgens mij profetie ook is) vaak worden weggerationaliseerd. En dat vind ik erg spijtig.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2003, 06:50:41 pm »
De gaven die ze zélf in de hand kunnen houden functioneren wél, maar die gaven waar ze zelf niets aan kunnen toe of afdoen hebben volgens hun afgedaan, of krijgen een minderen ( lees "geen" ) plaats. Zoals Tongentaal, krachten, profetie, genezing en wonderen.
Voor deze gave is een kinderlijk geloof nodig, en doet intelligentie er niet toe en het valt ook niet te vangen in regeltjes en voorschriften.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2003, 09:59:57 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 18:50:41 schreef Wilhelmina:
De gaven die ze zélf in de hand kunnen houden functioneren wél, maar die gaven waar ze zelf niets aan kunnen toe of afdoen hebben volgens hun afgedaan, of krijgen een minderen ( lees "geen" ) plaats. Zoals Tongentaal, krachten, profetie, genezing en wonderen.
Voor deze gave is een kinderlijk geloof nodig, en doet intelligentie er niet toe en het valt ook niet te vangen in regeltjes en voorschriften.
"Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen." -- In de topic over tongentaal etc. heb ik proberen aan te geven hoe Paulus de Korintiërs vertelt dat ze op een volwassen en verstandig/-elijke manier controle moeten hebben over wat ze aan het doen zijn. Of exegetiseer ik hier ook de vrijgemaakte praktijk de tekst in? ;)
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2003, 11:01:18 pm »
Wilhelmina, dat kinderlijk geloof hoeft ook voor die gaven niet persé een christelijk kinderlijk geloof te zijn. Die dingen komen ook bij andere godsdiensten voor.

Er zijn trouwens ook binnen onze kerken (en andere traditionele protestantse kerken) wel mensen die de 'gave van genezing' hebben (iig die anderen kunnen genezen of pijn kunnen wegnemen), maar het is dan alleen binnen een select groepje bekend (idd, ook omdat ze bang zijn voor vooroordelen). Pas met de bijbelkring ging het over de gaven van de Geest, en een paar mensen bleken toen iemand te kennen die inderdaad wel eens zoiets kon doen..
[Prediker 7:29]

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #10 Gepost op: februari 28, 2003, 01:47:38 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 21:59:57 schreef Qohelet:
op 27 Feb 2003 18:50:41 schreef Wilhelmina:
"Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen." -- In de topic over tongentaal etc. heb ik proberen aan te geven hoe Paulus de Korintiërs vertelt dat ze op een volwassen en verstandig/-elijke manier controle moeten hebben over wat ze aan het doen zijn. Of exegetiseer ik hier ook de vrijgemaakte praktijk de tekst in? ;)
Ik begrijp hier niets van.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #11 Gepost op: februari 28, 2003, 04:03:00 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 21:59:57 schreef Qohelet:
Of exegetiseer ik hier ook de vrijgemaakte praktijk de tekst in?
Inderdaad Qohelet,
Hoewel ik uw bijdragen zeer waardeer, dient men voor het decent verstaan van dergelijke phrases een uitgebreid vocabulair te bezitten en moet men over een hoge mate van abstractie beschikken. Derhalve vrees ik dat het gros der debatanten u hierin niet kan navolgen, wat het geheel niet ten goede komt. Een abstinerend beleid op dit punt is gewenst (ikke doe ook mijn best).

Sam: Qohelet maakte een opmerking over christen zijn. Daar haalde hij een tekst bij aan die zegt dat je het verstand van een volwassene moet gebruiken (maar niet om boos te worden). Dit staat in contrast met het 'geloven als een kind', en ook met de opmerking dat vooral kinderen in het geloof gaven krijgen.

Daarna vroeg hij zich af of Wilhelmina vond dat hij nu ook de vrijgemaakte uitlegkunde misbruikte door deze tekst erbij te halen, iets dat zij even tevoren de vrijgemaakten had verweten. Kennelijk is Qohelet vrijgemaakt en voelde hij zich aangesproken ;).
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2003, 04:14:16 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #12 Gepost op: februari 28, 2003, 07:27:11 pm »

quote:

op 27 Feb 2003 23:01:18 schreef Marloes:

Er zijn trouwens ook binnen onze kerken (en andere traditionele protestantse kerken) wel mensen die de 'gave van genezing' hebben (iig die anderen kunnen genezen of pijn kunnen wegnemen), maar het is dan alleen binnen een select groepje bekend (idd, ook omdat ze bang zijn voor vooroordelen). Pas met de bijbelkring ging het over de gaven van de Geest, en een paar mensen bleken toen iemand te kennen die inderdaad wel eens zoiets kon doen..



Als je iemand kent die ook wel eens zoiets kan doen dat doet me dat denken aan Mozes die liet zien dat hij ook een kunstje kende. Hij sloeg met de stok op de rots, en het gevolg was dat hij het beloofde land niet in mocht.
Als je iemand in die hele grote vrijgemaakte kerk kent die af en toe ook een kunstje kan doen, dan hebben we het toch allebei over iets heel anders hoor.
We hebben het over spreken in nieuwe tongen, profeteren, gaven van genezing en vertolking van tongen. Laten we eerlijk zijn, dat functioneert toch niet in jullie gemeentes? Sterker nog er zijn heel wat mensen uit jullie kringen die onomwonden hebben beweerd dat dat helemaal niet van God komt maar regelrecht geinspireerd wordt door de duivel. Nou ga er maar aanstaan.
Alle evangelische en pinksterchristenen onder de macht van de grote verleider?

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #13 Gepost op: februari 28, 2003, 08:11:43 pm »

quote:

op 28 Feb 2003 19:27:11 schreef Wilhelmina:
Als je iemand kent die ook wel eens zoiets kan doen dat doet me dat denken aan Mozes die liet zien dat hij ook een kunstje kende. Hij sloeg met de stok op de rots, en het gevolg was dat hij het beloofde land niet in mocht.
Ik dacht dat juist in pinksterkringen TB Joshua en Jan Zijlstra 'hele groten' zijn? Ook zij kunnen niet iedereen altijd genezen.. Een zangleidster van een evangelische kerk hier had kanker, zou door Jan Zijlstra genezen zijn, hele kerk helemaal blij, maar overleed niet veel later toch nog aan kanker.

quote:

op 28 Feb 2003 19:27:11 schreef Wilhelmina:
We hebben het over spreken in nieuwe tongen, profeteren, gaven van genezing en vertolking van tongen. Laten we eerlijk zijn, dat functioneert toch niet in jullie gemeentes?
Niet als massale happenings nee, en mensen die die gaven zeggen te hebben treden er ook niet veel mee naar buiten. Maar moet dat dan?
Profeteren -> of dat nu nog in de GKV gebeurt is een definitiekwestie.
Gaven van genezing -> zie bovenstaand.
Tongen -> uit onderzoek is gebleken dat dit minder voorkomt bij mensen die meerdere vreemde talen spreken, dat de tongen vaak 'oertalen' zoals Sanskriet zijn, dat 't over de hele wereld bij allerlei religies voorkomt (voorbeeldje: het bekende Griekse Orakel schijnt ook op zo'n manier gesproken te hebben) en dus meer te maken zou hebben met een toestand waarin je jezelf brengt/gebracht wordt - en ik zeg niet dat 't daarmee iets verkeerds is, helemaal niet. Maar wel dat je ermee moet uitkijken. Het komt voor dat mensen in tongen spreken en God denken te loven, maar in feite vloeken. Of dat ze denken in de taal van engelen te spreken, terwijl het een Afrikaans taaltje is. (Trouwens, ik heb 1x in Frankrijk een evangelische dienst meegemaakt waar ook iemand in tongen sprak -dit werd niet voor de gemeente vertaald- en dat klonk heel erg Afrikaans.)

quote:

op 28 Feb 2003 19:27:11 schreef Wilhelmina:
Sterker nog er zijn heel wat mensen uit jullie kringen die onomwonden hebben beweerd dat dat helemaal niet van God komt maar regelrecht geinspireerd wordt door de duivel. Nou ga er maar aanstaan. Alle evangelische en pinksterchristenen onder de macht van de grote verleider?

Dat denk ik niet.. Ik denk meer dat het komt doordat iemand zich totaal overgeeft aan een gevoel en dan zichzelf 'openzet' voor dit soort gebeurtenissen (spreken in tongen).

Wat is volgens jou het verschil tussen de gave van genezing die Paulus terloops noemt, en de gave van genezing die mensen met een 'bovennatuurlijke begaafdheid' hebben?
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2003, 08:24:31 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #14 Gepost op: februari 28, 2003, 09:20:13 pm »
Lees ook dit eens: De Geest van profetie in de vroege kerk.

quote:

Een profeet legt de vinger op de zere plek of spreekt het juiste woord op het juiste moment of onthult zaken die voor de natuurlijke zintuigen niet direct waarneembaar zijn.
[Prediker 7:29]

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #15 Gepost op: februari 28, 2003, 09:50:12 pm »
Interessante link.
'k vind het wel ingewikkeld worden. Het feit dat er in de vroege kerk zoveel aandacht aan de beproeving van de profetie/profeet besteed werd, geeft te denken. Je gaat je daar pas mee bezig houden als e.e.a. misgegaan is.

quote:

Zelfs als de Geest de prediking bevestigt met wonderen en tekenen, een belangrijk gegeven in de apostolische en na-apostolische kerk, is dit als toetssteen voor echte en onechte profetie niet toereikend. Ook de leugenprofeten doen wonderen (Matt.7:15-23).
Zo wordt het beoordelen wel erg moeilijk. Wie ziet scherp genoeg om dat te kunnen? Als iemand claimt een gave van onderscheid te hebben, is dat op zich ook weer een soort van profetie. Moet dus ook weer getoetst worden. etc. Het blijft uiteindelijk een kwestie van mensen die dingen over elkaar zeggen, en een kwestie van: aan wiens woord hecht je geloof, wie vertrouw je?
Ik heb zelf de neiging om hier maar liever m'n handen niet aan te branden.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #16 Gepost op: februari 28, 2003, 10:57:14 pm »
En Gods tegenpartij de duivel lacht zich een hoedje. Alle gaven zomaar als het kind met het badwater weggegooid.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #17 Gepost op: februari 28, 2003, 11:00:25 pm »
Citaat
op 28 Feb 2003 20:11:43 schreef Marloes:
Ik dacht dat juist in pinksterkringen TB Joshua en Jan Zijlstra 'hele groten' zijn? Ook zij kunnen niet iedereen altijd genezen.. Een zangleidster van een evangelische kerk hier had kanker, zou door Jan Zijlstra genezen zijn, hele kerk helemaal blij, maar overleed niet veel later toch nog aan kanker.


Hoeveel voorbeelden wil je nog meer? Wij hebben meer dan 5 jaar in deze keuken gekeken. God geneest, maar JZ niet. En zolang er mensen het hele land afreizen om zich exclusief door Jan Zijlstra de handen op te laten leggen , worden er grote getalen mensen niet genezen, of erger nog gebonden onder een macht die ik niemand toewens. ;(

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #18 Gepost op: februari 28, 2003, 11:17:13 pm »

quote:

op 28 Feb 2003 22:57:14 schreef Wilhelmina:
En Gods tegenpartij de duivel lacht zich een hoedje. Alle gaven zomaar als het kind met het badwater weggegooid.
Zomaar? Als ik om me heen kijk lijkt het wel alsof ik veel badwater en weinig kind zie. 'k heb ook wel meegemaakt dat er over mij geprofeteerd werd, maar met wat oefening zou ik dat ook kunnen. Ik vertrouw het gewoon niet zo allemaal.
Ik moest toen trouwens voor de sfeer zorgen. Ik was de enige aanwezige die piano kon spelen, dus door de Geest gezonden. 'k heb wat rustige nummers uit Opwekking gespeeld, en dat werkte wel.
Er zijn zoveel op zichzelf staande gemeentes waarin dit soort dingen gepraktiseerd worden. Hoe weet je nou waar het 'zuiver' gebeurt?
Wat dat betreft heb ik nog het meeste vertrouwen in de charismatische stroming in de anglicaanse kerk. De eewenoude structuren van die kerk objectiveren. Het wordt niet zo benauwd dan.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #19 Gepost op: maart 01, 2003, 01:00:17 am »

quote:

uit onderzoek is gebleken dat dit minder voorkomt bij mensen die meerdere vreemde talen spreken
O, dank Marloes... Dat verklaart in elk geval waarom ze in Amerika meer met glossolalie doen dan wij arme Hollandse grefo's.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #20 Gepost op: maart 01, 2003, 09:57:20 am »

quote:

op 28 Feb 2003 23:17:13 schreef Pulpeet:
op 28 Feb 2003 22:57:14 schreef Wilhelmina:
En Gods tegenpartij de duivel lacht zich een hoedje. Alle gaven zomaar als het kind met het badwater weggegooid.Zomaar? Als ik om me heen kijk lijkt het wel alsof ik veel badwater en weinig kind zie.

-------Dan kijk je in de verkeerde kerk.----------

 'k heb ook wel meegemaakt dat er over mij geprofeteerd werd, maar met wat oefening zou ik dat ook kunnen.

--------Klopt, God vraagt je er ook naar te streven.---------

Ik vertrouw het gewoon niet zo allemaal.

------Dat zal het hele punt zijn. Of vertrouw je God eigenlijk niet?--------

Ik moest toen trouwens voor de sfeer zorgen. Ik was de enige aanwezige die piano kon spelen, dus door de Geest gezonden. 'k heb wat rustige nummers uit Opwekking gespeeld, en dat werkte wel.

--------Saul liet ook een citerspeler komen toen er geprofeteerd moest worden. Heel bijbels dus. Jammer dat déze citer speler ( jij dus) er eigenlijk niet in geloofde.--------


Er zijn zoveel op zichzelf staande gemeentes waarin dit soort dingen gepraktiseerd worden. Hoe weet je nou waar het 'zuiver' gebeurt?

-------Vertrouw op de Heilige Geest in jezelf. En uiteindelijk heeft de bijbel ook nog een oplossing aangedragen. Een profetie toets je door zijn uitkomst.--------

Wat dat betreft heb ik nog het meeste vertrouwen in de charismatische stroming in de anglicaanse kerk. De eewenoude structuren van die kerk objectiveren. Het wordt niet zo benauwd dan.
-------Weet ik niet genoeg van.---------

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #21 Gepost op: maart 01, 2003, 12:16:55 pm »
stel dat er een hedendaagse profeet zou zijn, hoe zouden jullie zo iemand herkennen?
wat zou hij moeten zeggen, doen etc. dat diegene door jullie als een (h)erkend profeet aanvaard zou worden?
en we leven inmiddels in de 21e eeuw, dus terugvallen op karakteristieken die ontleend zijn aan het oude testament is dat nog relevant?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #22 Gepost op: maart 01, 2003, 01:37:21 pm »
Hedendaagse profeten verdienen hun sporen. Vaak kunnen zij heel goed zaken benoemen die ze eigenlijk niet kunnen weten waardoor de rest wat zij melden ook meer betrouwbaar wordt. Vaak krijgen profeten bekendheid omdat ze een aantal loupe zuivere profetieen hebben doorgegeven die tot stichting vermaning en bemoediging waren voor een persoon of een hele groep.
Net als een geestlijk leider of dominee, zijn sproen verdient door het woord van God zo te brengen dat zij vertrouwen verdienen.
Als ik er maar op los profeteer en hgeen enkele profetie komt uit, of is tot zegen dan zal ik al snel niet meer serieus genomen worden.
Blijft dat een profeet vaak eenzaam is, en zoals de bijbel  zegt: een profeet wordt in zijn eigen land niet geeeerd.

Overigens is er een verschil tussen een profeet en iemand die af en toe eens een profetie uitspreekt.

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #23 Gepost op: maart 01, 2003, 01:46:08 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 13:37:21 schreef Wilhelmina:
Hedendaagse profeten verdienen hun sporen. Vaak kunnen zij heel goed zaken benoemen die ze eigenlijk niet kunnen weten waardoor de rest wat zij melden ook meer betrouwbaar wordt. Vaak krijgen profeten bekendheid omdat ze een aantal loupe zuivere profetieen hebben doorgegeven die tot stichting vermaning en bemoediging waren voor een persoon of een hele groep.
Net als een geestlijk leider of dominee, zijn sproen verdient door het woord van God zo te brengen dat zij vertrouwen verdienen.
Als ik er maar op los profeteer en hgeen enkele profetie komt uit, of is tot zegen dan zal ik al snel niet meer serieus genomen worden.
Blijft dat een profeet vaak eenzaam is, en zoals de bijbel  zegt: een profeet wordt in zijn eigen land niet geeeerd.

Overigens is er een verschil tussen een profeet en iemand die af en toe eens een profetie uitspreekt.


Wat versta je eigenlijk onder profeet en profetie? Iemand die spreekt van toekomstige dingen , die dan ook uitkomen?
En als iemand spreekt over de dingen die andere mensen niet kunnen zien, maar die er toch zijn, dus niet over toekomst, maar de geestelijke dingen van het nu (moment), hoe zou je die dan noemen? Bijv. iemand die zegt dat hij engelen zien kan?

en als iemand iets dergelijks als het volgende verteld in hedendaagse taal:

40 Er zijn hemelse en aardse lichamen, maar de glans
der hemelse is anders dan die der aardse.
41 De glans der zon is anders dan die der maan en
der sterren, want de ene ster verschilt van de
andere in glans.
en
44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een
geestelijk lichaam opgewekt Is er een natuurlijk
lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.
45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens,
Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een
levendmakende geest.
46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het
natuurlijke, en daarna het geestelijke.
47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de twee-de
mens is uit de hemel.
48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en
zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen.
49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen
hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse
dragen.
1 K o r i n t i ë r s 1 5

hoe zou je zo iemand noemen?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

parepidemos

  • Berichten: 165
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #24 Gepost op: maart 01, 2003, 05:01:33 pm »
Al deze ideeënhier over nieuwtestamentische profetie zijn heel boeiend. Maar ik denk dat je er alleen uitkomt als je in de Bijbel probeert te ontdekken wat profetie is. En dan zul je om te beginnen terug moeten naar het oude testament. Zonder dat is het NT niet te verstaan.
Profeten worden voor het eerst geintroduceerd bij de Sinaï. Eerst spreekt God rechtstreeks to zijn volk, met bliksem, donder, aardbeving en bazuingeschal. Zodat het volk reageert: Alsjeblieft, Mozes, zo niet. Laat de Here niet meer zelf spreken. En dan komt gods belofte: heel goed, Ik zal niet meer zelf spreken tot het volk maar ik geef een profeet / profeten, die Gods woorden spreken tot het volk. Dat is nu profetie; daarom lees je in de boeken van de profeten zo vaak: zo zegt de Here.

In het NT is natuurlijk Christus de grote, uiteindelijke profeet (Hebr 1,1v). Maar Hij stuurt zelf ook weer zijn gezanten (apostelen) die Zijn woord moeten spreken onder de mensen. dat is nu nieuwtestamentische profetie.
Calvijn zinspeelde op die belofte bij de Sinaï, toen hij in de Institutie (IV,1) schreef dat het een bijzonder voorrecht is dat God niet zelf rechtstreeks tot ons spreekt, maar tot ons spreekt door een nietig mensje, niet waardiger dan wij zelf zijn.
Verder geldt voor ons ook hetzelfde als aan de Israeliten werd bevolen in deuteronomium: we moeten ook de woorden van de profeten toetsen of ze wel overeenstemmen met wat God eerder al bevolen heeft - anders zo het valse profetie zijn.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #25 Gepost op: maart 01, 2003, 05:28:28 pm »
Profetische  bediening of gave?

Velen kennen het onderscheid niet tussen de gave van pro­fetie en de bediening van profetie. Wanneer iemand een profetie uitspreekt in de samenkomst, of wanneer iemand gedoopt wordt, of bij een andere gelegenheid, dan zal dit meestal de gave van profetie zijn. Zelfs mensen die vaker dan anderen profeteren hebben meestal de gave ontvangen, zoals beschreven in Rom. 12 en 1 Cor. 12 en 14.

De  profetische bediening

De bediening uit Efez. 4:11 is gegeven om de heiligen toe te rusten tot dienstbe­toon. De sleu­tel is dan ook dat de bedie­ning zichtbaar wordt wanneer meerdere mensen aange­raakt worden en het hen vrijzet om in de profeti­sche gave te gaan functioneren. Pas wanneer voldaan is aan het criterium dat het anderen toerust om in deze gave te functioneren en het de gemeente opbouwt, mag men spreken over een bediening. Een bediening is ook dat wat God geeft aan de gemeente. Hoewel men ijverig dient te zijn in het werk wat gedaan moet worden, ontvangt men geen bediening omdat men er naar streeft. God is soeverein in deze zaken.

Mensen in de profetische bediening betalen nog al eens een prijs in hun persoon­lijke leven van afwijzing door anderen. Vaak zelfs door de mensen waar zij zich geestelijk verantwoordelijk voor weten. Maar echte profeten brengen mensen voort die kunnen profeteren. In het OT, ten tijde van Elisa, de leerling(!) van Elia, kwam de profetische bediening dan ook tot een hoogtepunt!

 De  zalving (een geestesgave wordt door de aanraking van God een bediening) breekt het juk. (Jes 10:27 KJV). Nogal eens zal de profeet het juk breken van de tredmolen van traditie. Vaak ook een persoonlijk juk, zoals bij de Samaritaanse vrouw, die verzoening vond voor haar zonden. In andere situaties breekt de profetie het juk van demonische overheer­sing. Persoonlijk ontdekken wij ook binnen de bevrijdings­bediening de kracht van profetie, waardoor zeer concreet demonische wortels worden blootgelegd en bevrijding komt. Heel vaak brengt profetie ook bevrijding van een juk, wanneer het de strategie van God bekend maakt om een gebied binnen te trekken. De wijze waarop Paulus bijv. Macedonië binnentrekt na een droom is ook een breken van een juk over die streek.

Meer nog dan bevrijding en strategie breekt de profetische bediening het juk van onze zelfgenoegzaamheid en ikgerichtheid. In profetie horen wij de heilige Geest, Gods heerlijkheid, zelf spreken tot ons. Alleen dat al maakt ons klein en afhankelijk. Maar het brengt ook een perspectief op persoonlijke heiliging, autoriteit, persoonlijke omgang met God, vijandschap met de (geestelijke) wereld en vaderschap binnen in het fundament van de gemeente, wat we niet kunnen missen.

De profetische gave

De gave van profeteren betekent in het leven van de gelovige dat zij meestal profeteren in de zin van bemoediging, vermaning en stich­ting. Het bouwt andere gelovigen op en het sticht de gemeente. Het is profetie naar gelang van ons geloof (Rom 12:7). Vaak zal hun profeteren een incidenteel karakter, en ook een beperkte reikwijdte hebben. Niettemin kan God soms mensen ook eenmalig gebruiken in deze gave voor het in gang zetten van een grote beweging van Zijn Geest. De "kleine profeet" Joël geeft in het kort het grote scenario van de komst van de Heilige Geest weer in het Nieuwe Testamtent.

Persoonlijke leiding

De principes voor persoonlijke leiding zijn in feite het zelfde als die voor profetie, waar dit ook getoetst moet worden. Enkele belangrijke waarschuwingen gelden nog wel. In de eerste plaats is persoonlijke leiding altijd in een groot conflict met ons hart, wat arglistig is. Daarom dienen we steeds opnieuw in deze persoonlijke leiding de centraliteit van Christus te zoeken. Dat betekent dat niet wij maar Hij de koning is op de troon. In de tweede plaats is deze leiding vaak onderwerpen aan onze persoonlijke beperkingen, vanwege cultuur (denk bijv. aan Petrus als hij een visioen krijgt over de onreine dieren in Hand. 10:9-16. ) intellect (Naäman zie 2 Kon. 5:8-12) en fysieke beperkingen (Petrus wandelend over het water (Matth 14:29-33).

Centraal is voor wat betreft persoonlijke leiding het gedeelte uit Rom. 8:14 Want allen , die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. Elke gelovige heeft de Heilige Geest ontvangen om geleidt te worden in de waarheid. Persoonlijke leiding is dan ook op basis van persoonlijke verantwoordelijkheid. God heeft Zijn Geest uitgestort op pinksteren, het feest van de gezuurde broden. Hij wist dat op zondige mensen Zijn Geest zou komen, daardoor is ons profeteren en kennen onvolkomen. (1 Cor. 13:12).

Gemeente en  profetie

De bijbel zegt dat wanneer we samenkomen een ieder iets heeft. (1 Cor. 14:26) Dit moet zijn tot stichting van de gemeente. Profetie wordt uitdrukkelijk in dit rijtje genoemd en als zodanig heeft dit dan ook een plaats in de samenkomsten. Het doel van deze veelkleu­rige wijze van spreken in de gemeente is "vrede". Het is niet de bedoeling dat er wanorde ontstaat en alles moet in goede orde geschieden. Dat betekent ruimte voor profetie, maar het betekent ook discipline. Discipline in de wijze waarop gesproken wordt (het moet begrijpelijk zijn), discipline wat betreft het tijdstip (men spreekt niet door elkaar heen!) en discipline wat betreft de aantallen die na elkaar mogen spreken (2 of 3).

In een goede samenkomst zal men niet altijd een profeet horen spreken. Maar als het goed is zal de prediking van Gods Woord op z'n minst profetisch zijn. Gods woord voor die plaats , die mensen, op dat moment! Prediking die opgeeft profetisch te zijn en alleen maar aangenaam wil zijn, doet een een gemeente sterven.

In de keuze van predikers is reeds een belangrijke toetsing gelegen. Indien ze niet prediken overeenkomstig het woord van God, dan worden ze niet meer uitgenodigd en als het goed is, krijgen ze ook te verstaan waarom niet meer.

Anders is het met de mensen in de gemeente die buiten de prediking om een profetisch worod spreken. We constateren dat soms gemeenten profeten weinig ruimte bieden of hen adviseren om "alleen op de berg te zijn" en als ze wat van God ontvangen dit eerst met de broeders in de oudstenraad te delen voor een toetsing vooraf en dan pas in de gemeente. Profeten die zich hierin niet voegen komen soms buiten de gemeente te staan. Daardoor ontwikkelen ze zich soms tot verbitterde eenzame mensen, waar men zich in de gemeente steeds meer voor afschermt. Heel vaak ligt de oorzaak èn bij de profeet omdat hij te veel einzelganger is èn tegelijkertijd bij de gemeente die de man of vrouw als een zonderling diskwalificeert en alle ruimte ontneemt om echt in vrijheid Gods profetische boodschap te brengen. Gemeenten kunnen de Heilige Geest soms daarmee bedroeven. Nogal eens zijn het de bestuurders en de herders in de gemeente die de grootste problemen hebben met het profetische spreken. Net wanneer bestuurders of herders alle zaken zo keurig netjes op orde hebben en de gemeente op rolletjes begint te lopen, wordt hun droom wreed verstoord, wanneer een profeet het woord neemt en hen uitdaagt om het werk, Gods werk te laten blijven. Bestuurders en herders hebben zeker de bevoegdheid om profetie achteraf te toetsen, maar het is de vraag of bestuurders en herders wel de bevoegdheid hebben om vooraf de profetische bediening te controleren en in te grijpen in het proces wat een profeet doormaakt voor hij een boodschap van God mag uitspreken. We weten namelijk (niet altijd) voor wie die boodschap is en kunnen onszelf of anderen tot rechter maken in een gebied waarin wij geen autoriteit hebben. Uiteraard is er wel ruimte voor een oudstenraad wanneer iemand bij herhaling profeteert op een wijze die niet stichtend is voor de gemeente en deze persoon lid is van de gemeente, men aangeeft dat men omwille van een leertraject bepaalde geestesuitingen vooraf doorspreekt om de persoon te helpen, beter Gods stem te doen verstaan. In een context van gezond onder­wijs en onder

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #26 Gepost op: maart 01, 2003, 05:29:10 pm »
Vervolg:

Profetieën toetsen

We constateren op sommige plaatsen wel eens een wildgroei in de profetie. Gemeenten, waar geen millimeter ruimte is zonder dat eerst een zgn. profeet spreekt, of huwelijken die meer op profetie gebaseerd zijn dan op verantwoordelijke keuzes in liefde. Profetie vergt een nauwe afstemming op Gods Geest. Juist omdat mensen zo kwetsbaar zijn, wanneer God tot hen spreekt en zij het van Hem verwachten. Profetie is gegeven om te dienen, niet om te heersen.

Profetie behoort in de gemeente getoetst te worden, want daar kent men de integriteit van de profeet. 1 Kor. 14:29 laat ons enkele bijbelse richtlijnen zien. Allereerst niet te veel verschillende profetieën in één samenkomst. Dat leidt er alleen maar toe dat niemand meer weet waar het over ging. Laat het er twee of drie zijn. Dat is ook ruim voldoende als er met inhoud geprofeteerd wordt. Als daarna gezegd wordt en de anderen moeten het beoordelen, dan wordt volgens velen vooral gewezen naar de profeten in de gemeente. Zij, de andere profeten dus, moeten dan als eerste bezien of het profetie is tot opbouw van de gemeente. Dit laat onverlet de verantwoordelijkheid van de gehele gemeente en de leiding. God zoekt kanalen voor Zijn spreken in deze wereld en gebruikt daar onvolmaakte mensen voor als u en mij. Dat moet ons én alert én mild houden.

Onderstaand een overzicht om valse profetie te testen (Met dank aan Kevin Conner die hiervoor de meeste bouwstenen aanreikte). Bij elke profetie (maar ook bij persoonlijke leiding) dienen we ons de volgende vragen te stellen:  

 Uit welke geest komt de profetie / leiding voort? (1 Joh. 4:1-3) De bijbel zegt in Openb. 19:10. Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie. Er zijn drie mogelijk­heden:
- de Heilige Geest: (Hand. 4:8)
- de menselijke geest (Tit. 1:12)
- of een satanische macht: (Hand. 16:16-18)
 
 Wordt het profetische woord vervuld? (Deut. 18:22) Het bekendste voorbeeld hiervan is Samuel (1 Sam. 3:19-21).
 
 Leidt de profetie tot aanbidding of lofprijzing? (Zie Openb. 13; Matth. 24: 11, 24; en 2 Tess. 2:1-12) Ware profeten brengen ons tot aanbidding van de ware God
 
 Is de profetie / leiding leerstellig juist? (1 Joh. 4:1-3; 1 Tim. 4:1-3; Jes. 8:18-20). Er is geen openbaring die boven het Woord van God uitgaat, of die bepaalde passages buiten werking kan stellen, waar de Schrift niet duidelijk over is.
 
 Brengt de profetie / leiding goede vruchten voort? (Matth. 7:15-23; Openb. 2:20; Rom. 6:16-22). Dit heeft niet alleen betrekking op (materiële) resultaten, maar wellicht nog het meest op het punt van bekering, karaktervorming en redding van mensen.
 
 Is de profeet, c.q. zijn de woorden die gesproken worden, integer en evenwichtig in geestelijk opzicht en niet hebzuchtig (Mich 3:11; 2 Petr. 2:1-3) Geldzucht is de wortel van alle kwaal (1 Tim. 6: 2b-11)
 
 Brengt de profetie / leiding zondaren tot God? (Jer. 23:18-23)

In het algemeen moet nog opgemerkt worden dat het een zeer grote verantwoordelijkheid betekent wanneer men zegt: Zo spreekt de Heer. Te vaak horen we dit, zonder dat we kunnen bemerken dat Gods volmacht ook achter dit woord staat. We merken dat dit nog wel eens een lege formulering is geworden, om aan te geven dat het een profetie zou zijn. Nog al eens willen mensen hiermee ook zichzelf belangrijk maken in de gemeente
Tot slot:

"Veracht de profetiën niet".(1 Tess. 5:19-21) Letterlijk staat hier "ontkracht de profetie niet". Een wat vrije vertaling van dit woord verachten is "uitrangeren", of "stukpraten". In een klimaat waarin respect en fijngevoeligheid ontbreken wordt de Geest gedoofd en wordt de profetische bediening schaars. Want wanneer er geprofe­teerd wordt blijkt ons vermogen tot onderscheiding of toetsing uit het feit dat we het goede er in kunnen (h)erkennen en dat behouden.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #27 Gepost op: maart 01, 2003, 05:30:23 pm »
literatuur verwijzing:

Literatuur

Heraut van de koning, Klaas van Balen, 1994, Rotterdam

Profeten en persoonlijke profetie, Dr. Bill Hamon, 1992 CCI, Roermond

Profeten, valstrikken en principes, Dr. Bill Hamon, 1995, CCI, Roermond

Mobilizing the army of God, Rick Joyner, 1994, Morning Star publictions USA

The harvest, Rick Joyner, 1989, Morning Star Publications USA

The voice of God, Cindy Jacobs, 1995, Regal Books, USA

Profeths of the Lord, Mary Evangs, 1992, Paternoster Press, Great Brittain

Blaast de bazuin, David Wilkerson, 1988, TCN, Doorn

Leiding door de Heilige Geest, Eberhard Mühlan, 1991, Gideon Hoornaar

Thus said the Lord), John Bevere, 1999, Creation House, Florida, USA

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #28 Gepost op: maart 01, 2003, 05:33:42 pm »

quote:

Pulpeet:
 'k heb ook wel meegemaakt dat er over mij geprofeteerd werd, maar met wat oefening zou ik dat ook kunnen.

Wilhelmina:
--------Klopt, God vraagt je er ook naar te streven.---------
Wat ik bedoelde is dat de inhoud mij niet zoveel zei. Vergeef me de vergelijking, maar ik kreeg ongeveer hetzelfde gevoel als ik krijg wanneer ik een horoscoop lees. Het is net vaag genoeg om er niets mee te kunnen. Er werden best mooie dingen gezegd. Ook over mij. Maar toen we terug naar huis gingen, bleek dat niemand eigenlijk echt concreet kon maken wat er over hem/haar gezegd was. Daarom mijn indruk: als je een beetje handige prater bent, en je weet wat gezag te verkrijgen (is niet moeilijk, mensen zijn goedgelovig), dan kom je een heel eind. Zeker als je er zelf nog in gelooft ook. Ik besef dat ik het van de negatieve kant benader, maar ik wil mensen die claimen dat ze Gods woorden spreken niet bij voorbaat het voordeel van de twijfel geven. Dat lijkt me  gevaarlijk.
Wat mij betreft ontlenen mensen hun gezag aan hun wijsheid. Niet aan hun wel of niet profeet zijn.

Als ik jou hoor over de beoordeling van profeten, dan lijkt mij dat mensen die wijs zijn, binnen de categorie profeten kunnen vallen. Mensen die wat verder kijken dan hun neus lang is kunnen ook uitspraken doen die tot zegen zijn.
Ik begin te vermoeden dat we het over hetzelfde hebben, maar dat het anders gepresenteerd wordt.

Als je de richtlijn geeft om op de Heilige Geest in mijzelf te vertrouwen, dan herken ik dat ook. Bij de dingen die ik tegenkom vraag ik mij af: klopt dit met wat in mij leeft? Ik ben alleen niet geneigd om mijn 'intuitie' dan te verabsoluteren: "De Geest in mij heeft gesproken!". Voor je het weet verwar je de stem van de Geest met allerlei impulsen uit je onderbewustzijn. Het lijkt mij dat het een levenslang groeiproces is om de stem van de Geest beter te leren verstaan. Ik benader de dingen dus voorzichtig.

quote:

Pulpeet:
Ik vertrouw het gewoon niet zo allemaal.
Wilhelmina
------Dat zal het hele punt zijn. Of vertrouw je God eigenlijk niet?--------
Dat is dus inderdaad het hele punt. God vertrouw ik. Maar de mensen die allemaal beweringen doen in naam van God, die vertrouw ik niet. Misschien speelt mijn academische achtergrond daarin mee. Ik weet hoe goedgelovig mensen zijn. Zelf op het hoogst denkbare niveau in de wetenschap worden soms blunders gemaakt die navolging krijgen. Ik heb dus niet zo'n hoge pet op van allerlei beweringen van mensen. Zelfs niet van mijn eigen beweringen. Het enige waar ik op vertrouw is Gods openbaring in de Bijbel, en daarnaast richt ik mij naar mensen die mij, naar mijn intuitie (in jouw taalgebruik: de stem van de Geest in mij), iets te vertellen hebben.

quote:

Pulpeet:
Ik moest toen trouwens voor de sfeer zorgen. Ik was de enige aanwezige die piano kon spelen, dus door de Geest gezonden. 'k heb wat rustige nummers uit Opwekking gespeeld, en dat werkte wel.

Wilhelmina:
--------Saul liet ook een citerspeler komen toen er geprofeteerd moest worden. Heel bijbels dus. Jammer dat déze citer speler ( jij dus) er eigenlijk niet in geloofde.--------
Waar niet in geloofde? Dat ik door de Geest gezonden was? Zou best kunnen. Verder is het een algemeen religieus verschijnsel dat muziek gebruikt wordt als bemiddeling bij religieuze rituelen. In alle religies wordt muziek op die manier gebruikt. Ik heb dus als ik daar speel niet het idee dat de Geest zo door mij heen werkt. Ik weet precies wat ik op die piano moet doen om de mensen in hun hart te raken. Dat is dus iets wat ik doe. Ik zie het als iets van de mens. Het mag van mij alle ruimte hebben, hoor (zie inderdaad Saul, en ook Elisa etc), maar al die claims dat het zo'n geestelijk gebeuren is lijken mij een beetje overdreven.

quote:

Pulpeet:
Wat dat betreft heb ik nog het meeste vertrouwen in de charismatische stroming in de anglicaanse kerk. De eewenoude structuren van die kerk objectiveren. Het wordt niet zo benauwd dan.
Wilhelmina
-------Weet ik niet genoeg van.---------
Ik weet er uit ervaring ook niets van, maar ik heb er wel eens iets over gelezen. Je schijnt in den haag zo'n gemeente te hebben (of gehad te hebben, dat weet ik niet). Ik vond dat best een aantrekkelijk verhaal.
Als zaken zoals profetie, in een geisoleerde kleine gemeenschap plaatsvinden, is er veel meer kans dat de zaak uit de hand loopt, dat die gemeenschap sectarische trekken gaat krijgen. (NB ik heb het over kans). In zo'n oude en grote kerk, is er wat meer 'sociale controle'. Je kunt dan ook theologisch niet zo gaan soleren. En dat lijken mij alleen maar voordelen.

De houding die ik nu inneem is dat ik voorlopig aan mijn gemeente trouw blijf, en zolang die hele gemeente niet profetie etc gaat beoefenen, ga ik mij daar ook niet druk om maken. Levert alleen maar weer onrust en twist op. De onderlinge liefde moet voorop staan. En die ken ik gelukkig ook.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #29 Gepost op: maart 01, 2003, 05:35:42 pm »
Profetie, Peter Rothuizen

Wat is eigenlijk profetie of profeteren. Profetie is spreken namens een ander, dus in christelijk spreken namens God. Het woord profeet betekent letterlijk : Spreker of verkondiger. Een christen die profeteert spreekt dan dus namens God, en is dan dus de mond van God., of, anders gezegd, God gebruikt hem/haar om een boodschap door te geven. Dat betekent dus dat iemand die profeteert ook zeker moet weten dat de boodschap die wordt uitgesproken geïnspireerd is door de Heilige Geest.
Aaron was de profeet van Mozes. Mozes vertelde hem wat hij moest spreken en Aaron sprak dat uit namens Mozes. Ex 7:1 De  Here zei tot Mozes: Zie ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn. Gij zult alles zeggen wat ik u gebied en uw broeder Aaron zal bij de Farao het woord voeren. Ex 4 :16 Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn.
Profeteren wil dus zeggen dat we namens God spreken en dat God onze mond gebruikt om iets tegen iemand of Zijn gemeente te zeggen. Dat geeft al direct aan dat het een grote verantwoordelijkheid geeft als iemand beweert een profetie te hebben ontvangen om die door te geven.

In het oude testament zien we dat enkelen de bediening ontvangen om profeet  te zijn zoals Mozes, Elia, Eliza, Jeremia, Zacheria, enz. Zij hadden de bediening van profeet, wat iets anders is dan de gave van profetie. Ook in het nieuwe testament zien we profeten in deze bediening zoals Agabus, Judas, Silas, Johannes. Maar de bediening van profeet wordt altijd aan een enkeling gegeven ten opzichte van een aantal gelovigen. De volgende bijbelstudie zal hieraan gewijd zijn.

Met de gave van profetie is het anders gesteld. Deze gave kwam in het oude testament niet voor.Het is één van de genadegaven die de Heilige Geest uitdeelt aan de gelovigen in het Nieuwe Testament. 1 Kor. 12:4 zegt: Er is verscheidenheid in genadegaven maar het is dezelfde Geest. De genadegaven worden dus door de Heilige Geest gegeven. Vers 11 zegt: die een ieder toedeelt gelijk Hij wil. Dus de Geest laat de gaven functioneren zoals Hij wil. Dit betekent dus in principe dat alle genadegaven kunnen functioneren via één persoon. In de praktijk zal dat weinig voorkomen omdat sommige gaven verband houden met roeping. Maar de gave van profetie is in principe bereikbaar voor iedere gelovige. Als Paulus in 1 Kor 14 zegt: Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven van de Geest, doch vooral naar het profeteren, dan betekent dat, dat we allemaal daarnaar moeten streven en dat het dus voor iedere gelovige bereikbaar is. Anders zou dat een overbodige aanmoediging zijn.

De uitwerking en dus het nut van deze gave geeft Paulus weer in 1 Kor 14 : 3  “Maar wie profeteert spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend”Dat zijn dus de drie kenmerken van de gave van profetie.
Stichtend: tot godsdienstzin opwekken, sterken van de vroomheid
Vermanend: Waarschuwen tegen zonde, aansporen tot het goede, verkeerd gedrag voorhoudend
Bemoedigend: Met moed bezielen, moed gevend.
( deze definities zijn uit de grote van Dale genomen)

De volgende teksten maken veel duidelijk.
1 Kor 14 : 4  Wie profeteert sticht de gemeente
5   Wie profeteert is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt
Met vertolking hebben de gave van profetie en tongetaal evenveel waarde in de gemeente.
29   Wat de profeten betreft: twee of drie mogen het woord voeren en de anderen moeten het beoordelen
Dus moeten we niet klakkeloos aannemen wat iemand zegt, maar het moet beoordeeld worden.
1 Kor 13 : 9 Want onvolkomen is ons profeteren.

In de uiting van de gave van profetie kunnen menselijke elementen sluipen. Dat hoeft niet doelbewust te zijn, maar kan b.v. vanuit ons zielenleven, dus ons gevoelsleven komen. Daarom zegt Paulus in 1 Thess. 5:20 en 21: Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoud het goede.
Dit toont duidelijk aan dat we ook zeer oplettend moeten omgaan met profetie of het wel echt uit God is of gedeeltelijk of geheel van de mens.
Paulus wijst op deze toetsing  en op de toepassing van de geestesuitingen in 2 Thess 2:2. Hij waarschuwt daar dat de gelovigen niet spoedig hun bezinning moeten verliezen als gevolg van een geestesuiting, hier speciaal in verband met de wederkomst van Jezus.

We moeten dus niet overhaast gaan handelen als gevolg van b.v. een profetie, maar de dingen secuur voor het aangezicht van God bewegen. Vooral kennis van het Woord van God is belangrijk bij deze toetsing omdat het Woord werkt als een tweesnijdend zwaard dat vaneenscheidt ziel en geest. Hebr. 4:12 Kennis van het Woord van God verminderd dus de invloed van onze ziel op onze geest. En het is onze geest die de profetie ontvangt.

De Heilige Geest werkt ook niet dwingend maar geeft ons veelal beheersing ook over de gave die Hij geeft. Profetie kun je inhouden en later uitspreken 1 Kor 14 : 30-33. Het is zelfs mogelijk dat  in een samenkomst wel 10 mensen een profetie ontvangen, maar slechts 3 het mogen uitspreken. Dit gaat uiteraard niet op als er mensen voor een bediening komen en de Geest speciaal voor die mensen een woord geeft. Maar dat zijn de uitzonderingen tijdens speciaal gebed.

Paulus roept ons op naar de gave van profetie te streven. Je kunt je er dus naar uitstrekken deze gave te ontvangen. Je kunt daarvoor de Heer aanroepen, maar je kunt ook voor je laten bidden om die gave te ontvangen.

Aan de ene kant moeten we dus heet positief staan bij het gebruik van deze gave, aan de andere kant moeten we goed toetsen of het gesprokene wel woorden van God zijn of geheel of gedeeltelijk van de mens. We weten dat ons profeteren onvolkomen is, maar dat moet ons er niet van weerhouden ons er naar uit te strekken. Onvolkomen is iets anders dan valse profetie. Het laatste wordt namelijk bewust gedaan. Uit alles blijkt dat de gave van profetie zich vooral richt op stichting, vermaning en bemoediging en in principe NIET voorspellend is.

Peter Rothuizen is één van de geestelijk leiders van Rafael Nederland.

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #30 Gepost op: maart 01, 2003, 06:50:31 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 17:33:42 schreef Pulpeet:
Ik begin te vermoeden dat we het over hetzelfde hebben, maar dat het anders gepresenteerd wordt.

Dat idee heb ik ook, Pulpeet. Vooral ook omdat profetie gezien wordt als iets dat stichtelijk/vermanend/bemoedigend is (en NIET voorspellend). Dit soort dingen komen binnen de trad. prot. kerken ook voor, alleen worden ze dan niet 'profetie' genoemd, maar bijv. vermaning of bemoediging.

Wilhelmina, jij schreef dat de gave van profetie ook eenmalig kan zijn, met een beperkte reikwijdte.
Om nog een uitspraak van jou te quoten:

quote:

door Wilhelmina op 28 Feb 2003 19:27
Als je iemand kent die ook wel eens zoiets kan doen dat doet me dat denken aan Mozes die liet zien dat hij ook een kunstje kende. Hij sloeg met de stok op de rots, en het gevolg was dat hij het beloofde land niet in mocht.

Dit quootje ging over gave van genezing, ik weet dat ik nu feitelijk weer 2 topics door elkaar gooi, maar: waarom maak je wel onderscheid tussen (eenmalige) gave van profetie <-> bediening van profetie en niet tussen (eenmalige) gave van genezing <-> bediening van genezing?

[off-topic] Dat stuk over Mozes wat jij aanhaalde staat in Numeri 20:2-13. Mozes mocht het land niet binnengaan omdat hij God niet vertrouwde en niet geheiligd had, zie Maar de HERE zeide tot Mozes en Aäron: Aangezien gij op Mij niet vertrouwd hebt en Mij ten aanschouwen van de Israëlieten niet geheiligd hebt, daarom zult gij deze gemeente niet brengen in het land, dat Ik hun geef. [/off-topic]
« Laatst bewerkt op: maart 01, 2003, 06:56:54 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #31 Gepost op: maart 01, 2003, 07:08:35 pm »
Sorry, ik had juist het idee, dat het om iemand geing die in besloten kring via via de naam had, ook zó'n gave te hebben, iets van magische handjes of zo. Vooral omdat het geen plaats had in de gemeente, gewoon, in de Naam van Jezus.
En laten we eerlijk zijn, niet elke genezing komt van God, denk maar aan Jomanda.

Ik geloof wel degelijk in een eenmalige genezing, maar dat is dan geen gave, maat gewoon antwoord op een gehoorzaam gebed.

Ik had zelf eens één van mijn kinderen met zéker 41 graden koorts, wát ik hem ook gaf, het daalde niet. Hij ijlde, kon niet op zijn benen staan en wanhopig riep ik uiteindelijk tot God. ( stom, zoiets doe je vaak als al het andere niet meer helpt) God sprak rechtstreeks tot mijn hart. Hij vertelde mij te denken aan de schoonmoeder van Petrus en hoe hij haar de handen oplegde en de koorts gewoon bestrafte. Ik was alleen thuis en geloof me, daar was moed voor nodig. Het is twintig jaar geleden, en we waren nét tot bekering gekomen. Met enige schroom legde ik mijn onervaren hand op zijn hoofd, slechts omdat ik zéker wist dat God tot me sprak en dat ik moest gehoorzamen. Ik bestrafte de koorts en gebood hem weg te gaan en niet meer terug te komen. Op datzelfde moment week de koorts, het kind ging op de benen staan, begon te lachen en vroeg of we nog naar de markt zouden gaan. Ik wist dat ik nu moest geloven dat God het kind had genezen. In de haast mat ik de koorts ( ongelovige Thomas), 36,9, deed het kind zijn jasje aan en we hebben samen een heerlijke middag gehad.

Let wel op wat je uitspreekt, woorden hebben kracht.
We baden eens voor een meisje op de zondagsschool, dat werkelijk ónder het eczeem zat, ze leek wel melaats. We legden haar de handen op en geboden de ziektemacht te verdwijnen. in de Naam van Jezus Op dat zelfde moment was het kind helemaal gaaf en kerngezond. Het meisje ( 10 jaar) was zó blij dat ze het kinderwerklokaal uitrende en de volwassensamenkomst inrende om het aan haar moeder te laten zien. Het gaf wat opschudding, maar het ongelofelijke gebeurde. Haar moeder was eerst verbaast, en toen zei ze: Morgen is het vast allemaal weer terug.
Het kind werd daarop de volgende morgen wakker met overal weer eczeem. Het meisje is nu 22 jaar en ze weet het zich nóg te herinneren. De woorden van haar moeder weet ze nog als de dag van gisteren.
Soms kan Jezus niet veel doen, vanwegen ons ongeloof. Dus onze eerste taak is de mensen weer geloof bij te brengen voor het bovennatuurlijke van God.
Want Hij is bij machte oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen.

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #32 Gepost op: maart 01, 2003, 07:28:22 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 19:08:35 schreef Wilhelmina:
Sorry, ik had juist het idee, dat het om iemand ging die in besloten kring via via de naam had, ook zó'n gave te hebben, iets van magische handjes of zo. Vooral omdat het geen plaats had in de gemeente, gewoon, in de Naam van Jezus.

Als ik weer even het voorbeeld aanhaal van die persoon op de bijbelkring: het ging hier om een kosteres, de hele gemeente wist dat zij de gave had mensen te genezen. Mensen die erin geloofden gingen op eigen initiatief naar haar toe; mensen die er niet in geloofden deden dat niet. (Of erbij gezegd werd dat het in Jezus' naam gebeurde, weet ik niet.)
Waarom noem je het 'besloten kring' hier negatief?
Wat is, behalve het uitspreken van de "formule" in Jezus' Naam het verschil met iemand die magnetisme kan uitoefenen (er zijn ook christenen die dat kunnen)? Ik noem dit even omdat jij het had over magische handjes. Ik heb zelf de indruk dat zo'n gave op zich "neutraal" is, en dat het aan degene die die gave heeft is om die tot eer van God & heil van de naaste in te zetten, of tot eer van zichzelf.

Jij noemde net het voorbeeld van koorts. Wat valt bij jullie nog meer onder die dingen waarbij de gave van genezing wordt toegepast? Alle ziektes waarbij de huisarts niet (direct) kan helpen, bijv. kanker/reuma, waarvoor anderen naar een homeopaat (bijv) gaan? Of ook echt fysieke handicaps zoals een missend been (misschien meer herstel dan genezing, ok)?
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #33 Gepost op: maart 01, 2003, 07:35:53 pm »
Magnetisme komt uit het rijk der duisternis, punt.
En als bij jullie christenen opereren als magnetiseur, dan zakt mijn borek af. Of begrijp ik je verkeerd?

En ja. wij bidden voor iedereen die genezing verlangt. Niet iedereen wil namelijk gezond worden. jezus vroeg ook namelijk vaak eerst of diegene wel gezond wilde worden.
Er was namelijk eens iemand volkomen genezen van zijn whiples, toen wij na een aantal weken voorzichtig suggereerden dat hij nu dus uit de WAO kon, en dankbaar een baan kon zoeken, schoot de paniek in zijn ogen. Daar had hij geen rekening mee gehouden.
Hij zit nu weer thuis, met dezelfde klachten.
En nogmaals, niet iedereen waar wij voor bidden geneest. Waarom? ik weet het niet. Het ligt in ieder geval niet aan God. Later als ik bij Hem ben, zal ik dat als één van de eerste vragen stellen.

Tenslotte moedigt God ons aan, dat als er iemand ziek ies , hij de oudste moet opzoeken, en hem laten zalven met olie. Gewoon gehoorzaamheid dus.
En omdat niet iedereen geneest, zal nooit een reden mogen zijn om er maar helemaal mee op te houden. Misschien moeten we nog iets leren. God maakt geen fouten.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #34 Gepost op: maart 01, 2003, 07:53:50 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 19:35:53 schreef Wilhelmina:
Misschien moeten we nog iets leren. God maakt geen fouten.
Dit vind ik heel ritualistisch klinken. Over magie gesproken.

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #35 Gepost op: maart 01, 2003, 08:06:27 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 19:35:53 schreef Wilhelmina:
Magnetisme komt uit het rijk der duisternis, punt.
Kun je deze bewering staven met bijbelteksten?
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #36 Gepost op: maart 01, 2003, 08:06:44 pm »
Blij dat jij uitgeleerd bent.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #37 Gepost op: maart 01, 2003, 08:16:58 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 20:06:44 schreef Wilhelmina:
Blij dat jij uitgeleerd bent.
Ik begrijp wat je bedoelt. Voor het antwoord zie mijn postje van 17:33h in dit topic.

Maar waar het mij om gaat: je suggereert dat door iets verkeerd te doen/denken/zeggen, iemand niet geneest, of in ieder geval er minder op vooruit gaat. Dat doet mij denken aan het heidendom waarin de goden eisten dat alle rituelen perfect uitgevoerd worden voordat ze bereid waren tot bescherming etc.
Als de sjamaan een paar pasjes verkeerd doet in zijn regendans, gaat het niet regenen. Helaas, had hij maar beter zijn best moeten doen.
Volgens mij is God toch anders.

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #38 Gepost op: maart 01, 2003, 08:47:59 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 19:35:53 schreef Wilhelmina:
Magnetisme komt uit het rijk der duisternis, punt.


Fout, volgens deze website komt magnetisme uit het rijk der geldverdieners.
Lees onderstaande quote maar eens (van www.magnetisme.nl) :

quote:

U stuurt mij een Email met uw probleem, ziekte of klacht. Hierin dient u zeker plaats en geboortedatum te vermelden. Hiermee ga ik reeds aan de slag, dus op afstand. Na enkele dagen ontvangt u van mij een Email, hierin staat een banknummer vermeld en/of eventueel missende gegevens. Vind u dat het goed geholpen heeft maakt u een bedrag wat u zelf bepaald over. Dit bedrag staat ervoor dat u "genezen" wilt worden. U kunt ook niet betalen en afwachten of het resultaat blijft. Dit is geheel aan u.

Vaak staat de betaling garant voor de genezing.

|:(

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #39 Gepost op: maart 01, 2003, 09:01:18 pm »

quote:

op 28 Feb 2003 23:00:25 schreef Wilhelmina:
God geneest, maar JZ niet.(


Hoe kan het dan dat dergelijke personen zichzelf op het podium in het spotlight neerzetten?
Ik  heb nog nooit in de Bijbel gelezen dat Mozes of Jezus een zaal huurde, bandje erbij, goede belichting etc.
En daarom keur ik het persoonlijk af: Het wonder van genezing vindt plaats in de dienst van Jan Zijlstra, hij staat op de posters, niet Jezus! Hoezo, Jezus op de eerste plaats?

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #40 Gepost op: maart 01, 2003, 09:12:34 pm »
Zolang er mensen bereid zijn het halve land af te reizen en hun halve salaris daar heen te brengen, denkt JZ dat hij op de juiste weg wandelt.
Dus niet alleen JZ mist zijn doel, maar ook al die mensen die voor kortere of langere tijd hem het voordeel van de twijfel geven. ( wij ook dus, helaas)

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #41 Gepost op: november 30, 2003, 10:15:00 pm »

quote:

op 01 Mar 2003 17:35:42 schreef Wilhelmina:
Profetie, Peter Rothuizen

Wat is eigenlijk profetie of profeteren. Profetie is spreken namens een ander, dus in christelijk spreken namens God. Het woord profeet betekent letterlijk : Spreker of verkondiger. Een christen die profeteert spreekt dan dus namens God, en is dan dus de mond van God., of, anders gezegd, God gebruikt hem/haar om een boodschap door te geven. Dat betekent dus dat iemand die profeteert ook zeker moet weten dat de boodschap die wordt uitgesproken geïnspireerd is door de Heilige Geest.
De uitwerking en dus het nut van deze gave geeft Paulus weer in 1 Kor 14 : 3  “Maar wie profeteert spreekt voor de mensen stichtend, vermanend en bemoedigend”Dat zijn dus de drie kenmerken van de gave van profetie.
Stichtend: tot godsdienstzin opwekken, sterken van de vroomheid
Vermanend: Waarschuwen tegen zonde, aansporen tot het goede, verkeerd gedrag voorhoudend
Bemoedigend: Met moed bezielen, moed gevend.
( deze definities zijn uit de grote van Dale genomen)

De volgende teksten maken veel duidelijk.
1 Kor 14 : 4  Wie profeteert sticht de gemeente
5   Wie profeteert is meer dan wie in tongen spreekt, tenzij hij het ook uitlegt
Met vertolking hebben de gave van profetie en tongetaal evenveel waarde in de gemeente.
29   Wat de profeten betreft: twee of drie mogen het woord voeren en de anderen moeten het beoordelen
Dus moeten we niet klakkeloos aannemen wat iemand zegt, maar het moet beoordeeld worden.
1 Kor 13 : 9 Want onvolkomen is ons profeteren.

De Heilige Geest werkt ook niet dwingend maar geeft ons veelal beheersing ook over de gave die Hij geeft. Profetie kun je inhouden en later uitspreken 1 Kor 14 : 30-33. Het is zelfs mogelijk dat  in een samenkomst wel 10 mensen een profetie ontvangen, maar slechts 3 het mogen uitspreken. onvolkomen is, maar dat moet ons er niet van weerhouden ons er naar uit te strekken. Onvolkomen is iets anders dan valse profetie. Het laatste wordt namelijk bewust gedaan. Uit alles blijkt dat de gave van profetie zich vooral richt op stichting, vermaning en bemoediging en in principe NIET voorspellend is.

Peter Rothuizen is één van de geestelijk leiders van Rafael Nederland.



Ik vind dit een mooi stukje over profetie zoals het in het Nieuwe Testament, of in de hedendaagse Gemeente kan functioneren. Profetie is inderdaad niet voorspellend want wat voor nieuwe openbaringen zou de Heer ons nog willen geven. De Bijbel is ons profetische Woord waar we niet aan toe hoeven te voegen.

Een profeet kan in de woordbediening de Gemeente bemoedigen stichten of vermanen. Dit zal door de Heilige Geest duidelijk gemaakt worden aan de desbetreffende broeder (of ten hoogste drie) of het de bedoeling is dat hij spreekt en wat hij zal spreken. Alle broeders en zusters zullen in gebed vragen of de Heer ons het woord wil geven dat we nodig hebben. Zij hebben ook de taak het woord dat gebracht wordt te beoordelen.
Van de broeders (en zusters) wordt dan wel verwacht dat ze door de week met de Heer en met het Woord  bezig zijn. Anders ben je niet bruikbaar in de samenkomst. Dan wordt het kennisoverdracht...

Dit is volgens mij toch iets anders dan het profeteren zoals ik vaak meegemaakt heb dat in een gemeente vaak dezelfde persoon een profetie heeft in de trend van: "Hoort mijn volk, ik zag mensen in witte gewaden........etc." Inderdaad nogal vaag en je kunt er alle kanten mee op.
Of dat mensen zeggen: Ik heb een profetie gehad dat ik geroepen ben voor jeugdwerk in de koffiebar, dit is het woord wat ik  van de Heer kreeg. Prompt een jaar later gaan ze naar een andere gemeente en denk maar niet dat ze nog een keer in de desbetreffende koffiebar actief zijn geweest. En dan heb ik het nog niet over iemand die steeds een miskraam kregen, maar ze hadden een profetie gehad dat ze nog een kind zouden krijgen..... Onzekerheid dus. Net als over de grote opwekking die maar niet komt.... Daar worden mensen (ik niet hoor) ook gefrusteerd van.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #42 Gepost op: november 30, 2003, 10:56:11 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 22:15:00 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Ik vind dit een mooi stukje over profetie zoals het in het Nieuwe Testament, of in de hedendaagse Gemeente kan functioneren. Profetie is inderdaad niet voorspellend want wat voor nieuwe openbaringen zou de Heer ons nog willen geven. De Bijbel is ons profetische Woord waar we niet aan toe hoeven te voegen.


dat vind ik tamelijk hoogmoedig klinken, denkende aan de openbaringen die de heilige geest ons nog kan geven...
waaronder bijv. het vermogen om de apokalypse te kunnen begrijpen, want als profetisch woord is deze allang gegeven, maar daarmee nog niet het begrip ervan....
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #43 Gepost op: november 30, 2003, 11:24:52 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 22:56:11 schreef cheese:
[...]


dat vind ik tamelijk hoogmoedig klinken, denkende aan de openbaringen die de heilige geest ons nog kan geven...
waaronder bijv. het vermogen om de apokalypse te kunnen begrijpen, want als profetisch woord is deze allang gegeven, maar daarmee nog niet het begrip ervan....


dit is dus precies wat wij onder profetie verstaan: het Woord uitleggen, toepassen, ..
Ook de moeilijke teksten uit de Openb.
2Petrus 1:20 geen eigenmachtige uitleg van de profetie der schrift.
Openb 22:18 je mag niets toevoegen
Hand 17: 11de bereeers gingen dagelijks de schriften na
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #44 Gepost op: november 30, 2003, 11:36:52 pm »
Het lijkt me zinnig om te onderscheiden tussen profetie die met de gang van Gods heil in de wereld te maken heeft en profetie die met de levensgang van Gods kinderen in de wereld te maken heeft. De eerste is afgesloten met Gods openbaring in Christus. Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot ons gesproken had in de profeten, heeft Hij nu, in de laatste dagen tot ons gesproken in zijn Zoon. Punt. Niemand kan aan die openbaring iets toevoegen of iets afdoen zonder het heil te verliezen. En iedere would-be profetie die daarmee strijdt is niet van God.
Maar dat wil niet zeggen dat God daarmee ook niets meer zou willen zeggen over de levensgang van zijn kinderen in de tijd tussen Pinksteren en de wederkomst. Agabus' profetie over Paulus kun je echt niet meer verbinden met de komst van de Geest en de verschijnselen die daarbij horen. Maar hij profeteert wel over wat er met Paulus gebeuren zal (Handelingen 21). Intussen is dit wel een goed voorbeeld van een duidelijke profetie, die iedereen ook begrijpt, inclusief Paulus zelf. Het lijkt me dat dit nog steeds gebeuren kan en gebeurt, ook in kringen waar met zoveel woorden aan die profetie niet of nauwelijks aandacht gegeven wordt. Soms doen mensen van die ontdekkende uitspraken waarvan je in ieder geval zelf moet zeggen dat God daarin tot je spreekt en je ontdekt aan jezelf en jouw situatie/levensrichting. Binnen het kader van een levend orthodox christendom kan, lijkt me, ook gewoon erkend worden dat sommige mensen van God die gave krijgen. Vandaag net zo goed als destijds.
shoot me again, I ain't dead yet

Baldur

  • Berichten: 263
  • Profetie
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #45 Gepost op: december 02, 2003, 01:15:18 pm »
De gave der profetie is alleen toebedeeld aan de laatste gemeent en het Overblijfsel. Openbaring 12:17 en Openbaring 19:10.
Hier in het Nieuwe Testament, zien we dat dus daar gemarkeerd.


Openbaring 1:3
Gelukkig is hij die deze profetie van de Here voorleest; en dat geldt ook voor de mensen die ernaar luisteren en het zullen onthouden. Want de tijd dat deze dingen werkelijkheid worden, komt steeds dichterbij.


Daniël 12
3   Wie verstandig zijn (het volk van God) zullen stralen als een strakblauwe lucht. En wie de mensen tot gerechtigheid hebben gebracht, zullen schitteren als de sterren, voor eeuwig en altijd.
4   Maar, Daniël, houd deze profetie geheim. Verzegel wat u hebt opgeschreven, tot de eindtijd. Velen zullen zich erin verdiepen en men zal veel meer inzicht in deze zaken krijgen

Openbaring 12
17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.


Openbaring 19:10
Ik viel voor hem neer om hem te aanbidden, maar hij zei: "Doe dat niet! Ik ben een dienaar van Jezus, net als u en uw broeders, die openlijk voor hun geloof in Jezus uitkomen. Aanbid God. De kern van alle profetie is het getuigenis van Jezus."

Niemand kan zich dus vergissen. Geen enkele kerk die dus de naam draagt van een mens of een afgeleidde menselijke organisatie heeft dus de Gave der profetie, maar de laatste gemeente van God die Jezus centraal stellen en alleen Zijn getuigenis hebben en het Overblijfsel.

De ervaring moet dus getoetst zijn aan de Bijbel alleen in relatie met de Heilige Geest. Dan wordt de Profetie duidelijk (zie Joh 3) en het Hemels Koninkrijk zichtbaar. Het onderscheidt tussen de menselijke wetten en geboden worden dan zichtbaar tegenover Gods geboden en wetten en dat maakt Satan furieus (Openbaring 12:17)

Deze gemeente heeft, net zoals het Volk Israël van het OT, een profeet! De laatste gemeente en de Overigen 'zien' dus de profetieën in vervulling gaanm, immers Jezus wijst daar op. Profetie komt altijd van God zelf en doet dat dus ook altijd door mensen heen die Gods wet erkennin in het licht van Jezus. Alle anderen profetieën zijn dus valse profetieën:

@@Ezechiël 14
8   Ik zal Mij tegen hem keren en hem tot een afschrikwekkend voorbeeld maken door hem uit het midden van het volk weg te vagen. Dan zult u weten dat Ik de HERE ben.
9   En als één van de valse profeten hem tcch een boodschap geeft, zal dat een leugen zijn. Zijn profetie zal niet uitkomen en Ik zal Mij tegen die 'profeet' keren en hem wegvagen uit het midden van mijn volk Israël.
10   Valse profeten en huichelaars (goddeloze mensen die zeggen dat zij mijn woorden willen) zullen allemaal worden gestraft voor hun zonden,@@

Het zijn dus 'Christenen' die wel zeggen de profetie te verkondigen maar mank gaan aan Gods inzettingen, Israël was daar een sprekend voorbeeld van en de wereldse kerken van vandaag evenzeer!
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2004, 11:41:31 am door Baldur »

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #46 Gepost op: december 07, 2003, 03:31:31 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 13:15:18 schreef Baldur:
De gave der profetie is alleen toebedeeld aan de laatste gemeent en het Overblijfsel. Openbaring 12:17 en Openbaring 19:10.
Hier in het Nieuwe Testament, zien we dat dus daar gemarkeerd.



Dit vind ik wel merkwaardig en tegenstrijdig.
Ten eerste in de handelingen komen profetessen voor. Paulus geeft de voorkeur aan gave van profetie.
Ten tweede de laatste gemeente is die van Laodicea en die staat in H.3 niet in H.12 of 19. vanaf dat moment is de gemeente al in de hemel opgenomen en komt datgene wat Johannes heeft gezien 'wat na dezen geschieden zal' H.1:19 en 4:1).
Ik proef dat de Openb. nogal verkeerd wordt toegepast, maar dat kan verbeelding zijn.
De Openb. is datgene wat Daniel gezien had, de openbaring is dus profetie.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Baldur

  • Berichten: 263
  • Profetie
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #47 Gepost op: januari 30, 2004, 03:31:05 pm »
Als we kijken naar wat Openbaringen 12:17 zegt dan zien we daar een volk verzameld dat de Gave der profetie hebben, dat wil zeggen door de gehele Geschiedenis heen, dus ook in onze tijd.


Openbaring 12
17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Satan heeft de gehele wereldse geschiedenis door mensen vervolgd die zich aan Zijn wet (-en) heeft gehouden. Openbaring 12 verwijst dus op ALLEN die de gave der profetie hadden, maar de kracht van deze boodschap wordt versterkt door het feit dat de gehele Gescheidenis, werelds alswel Bijbel zich toepsitst tot een climax. Dus ik wijs hierop het gehele verloste volk, door de gehele geschiedenis heen. Dat van die Rest nog een deel leeft en in de nabije toekomst nog geboren moet worden, is duidelijk. In Openbaring 12:17 wijst Christus op het Overblijfsel (Rest) door alle tijden heen. Zo waren de Joden-Christenen die mede de eerste gemeente van het NT vormden, het Overblijfsel (Rest) van dat ene bijzondere volk dat God hadf uitverkoren maar waarvan zovelen kozen voor de vleespotten van deze wereld. Daardoor verloren zij datgene dat zij in de zedelijkheid van Gods bedoeling nooit wilden begrijpen, namelijk dat Jezus voor hun tijd, de Profetie zelf was. Ze waren blind en doof en daardoor ontging hen de Waarheid en kozen zij uiteindelijk voor het Gouden Kalf, de Koningen van deze wereld.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 03:41:06 pm door Baldur »

Baldur

  • Berichten: 263
  • Profetie
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #48 Gepost op: februari 03, 2004, 12:35:30 pm »
Dit is profetie zoals de Heilige Geest ons leert te zien en te ervaren:

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF

En daarom is alleen het volk uit Openbaringen !2:17  daar getuige van, om,dat zij het Getuigenis van Jezus heeft, dat in openbaringen volledig wordt verkondigd en uitéén gezet. Niet door ons maar door Jezus ZELF, waarbij Johannes op Patmos de menselijke hand is.

Je schreef:

@@Ik proef dat de Openb. nogal verkeerd wordt toegepast, maar dat kan verbeelding zijn.@@

Inderdaad "Ik proef" wel wil je dan aangeven wat Openbaringen dan werkelijk betekenen. De site die ik hierboven heb aangegeven is die van de ZDA geloofsgemeenschap. Ze zijn een gemeente met een Profetische boodschap.
Als Daniël aangeeft dat het einde van het Beeld van Nebukadnessar in de toekomst ligt, dan wijst Daniël op Openbaringen! De eindtijd is rond 1840 ingegaan. We leven in die tijd. Immers als Daniël spreekt over 'toekomst' dan zijn er mensen en is er een redding voor de mensen die dan -ook- levend in die tijd leven, net zoals er mensen zullen zijn die levend de wederkomst met eigen zullen zien. Profetie? ja! Dat is heden, HIER en NU!
Jezus staat wederom midden tussen ZIjn volk en WAARSCHUWT hen. Wederom, Wilhelmina proef je Zijn aanwezigfheid niet. Met al je "in tongen spreken" "zie" je en "hoor" je Jezus niet je Verlosser, niet in Openbaringen, niet door de Heilige Geest. Bestudeer de door mij vernoemde site maar eens goed. Wedden dat je zult ontdekken dat het zich nu afspeelt, wat je daar leest! Als je maar bidt tot de Heilige Geest en je hart opent voor de kennis die Jezus ons persoonlijk openbaart in Openbaringen. Daar ligt je redding, niet bij het gebrabbel van Satans engelen die (ja zelfs op Sabbat) zich tussen de Gelovigen bevinden om hen te verleiden, zelfs hen die menen Christus ware volgelingen te  zijn.

Want;

Openbaring 12
17 De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.


Veel plezier Wilhelmina!
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 02:49:08 pm door Baldur »

Baldur

  • Berichten: 263
  • Profetie
    • Bekijk profiel
Nieuwtestamentische profetie
« Reactie #49 Gepost op: februari 04, 2004, 03:36:56 pm »
Ds Wim,

Profetische boodschappen zijn in alle tijden gesproken en bekendgemaakt aan het Volk. Jezus was de persoonlijke personificatie van de Profetie, als bewijs. De Profeten verkondigden uiteraarde Profetie; hetgeen te verwachten was en dat wat de trouwe volgeling (door het geweten in de Oude bedeling)nu ook in de Profetie kan zien en kan leren. Profeten zullen er zijn tot de wederkomst van Jezus persoonlijk. Alleen dat volk of die gemeente heeft de gave der profetie, die dienovereenkomstig de wet van God geopenbaard kan worden. Jezus was en is de Heer over de wet, vandat dat Zijn "Ik ben" ook de profetie was en is.


Genesis 49:33
Na deze profetieën aan zijn zonen te hebben doorgegeven, ging Jakob weer achterover liggen in bed, blies de laatste adem uit en stierf.


Numberi 24:3
en hij sprak de volgende profetie uit: "Bileam, de zoon van Beor, spreekt, de man met het geopende oog:

Numberi 24:15
En Bileam sprak opnieuw een profetie uit: "Bileam, de zoon van Beor, spreekt, de man met het geopende oog.


Deuteronomium 18:22
is dit het antwoord: Als zijn profetie niet uitkomt, heeft de HERE hem zijn boodschap niet gegeven; hij heeft hem zelf verzonnen. Van zo iemand hebt u niets te vrezen."


1 Samuël 3:1
De kleine Samuël diende de HERE als hulp van Eli. De HERE sprak in die tijd maar zelden door een profetie.


1 Samuël 10:5
Na die ontmoeting zult u een groep profeten tegenkomen bij Gibea, ook wel de heuvel van God genoemd, waar het Filistijnse garnizoen ligt. U zult hen van de heuvel naar beneden zien komen met harpen, fluiten, tamboerijnen en citers voor hen uit. Zij zullen al lopend profetieën uitspreken.


1 Koningen 21:27
Toen Achab deze profetieën hoorde, scheurde hij zijn kleren, trok vodden aan, vastte, sliep in dezelfde vodden en liep rond als een toonbeeld van vernedering.
(Whole Chapter: 1 Koningen 21 In context: 1 Koningen 21:26-28)


1 Koningen 22:8
"Ja, er is er wel één, antwoordde koning Achab, "maar ik haat hem, want hij komt nooit eens met goede profetieën. Hij heeft altijd wel iets onheilspellends te vertellen. Hij heet Micha en is een zoon van Jimla." "Toe nou", vond Josafat, "zo moet u niet praten."


2 Koningen 9:25
Jehu zei tegen zijn officier Bidkar: "Gooi hem in het veld van Naboth, want eens, toen u en ik achter zijn vader Achab aanreden, openbaarde de HERE de volgende profetie aan mij:

2 Kronieken 9:29
De rest van Salomo's levensloop staat beschreven in de geschiedenis van de profeet Nathan en in de profetie van de Siloniet Ahia en ook in de visioenen, die de ziener Jedo kreeg over Jerobeam, de zoon van Nebat.


2 Kronieken 15:8
Nadat koning Asa deze profetie van Azarja had gehoord, vatte hij moed en verwoestte alle afgodsbeelden in Juda en Benjamin en in de steden in het heuvelland van Efraïm, die hij had veroverd. Tevens herbouwde hij het altaar van de HERE voor de tempel.
(
2 Kronieken 18:7
"Nou", zei Achab, "er is er wel één, maar ik heb een hekel aan hem, want zijn profetieën zijn altijd negatief. Hij heet Micha en is een zoon van Jimla." "Dat mag u zo niet zeggen", vond Josafat, "laten we toch maar eens luisteren naar wat hij te zeggen heeft."
(

Ezra 1:1
In het eerste jaar dat Kores koning van Perzië was, vervulde de HERE een profetie van Jeremia. (A) Hij bewoog koning Kores ertoe een oproep door zijn hele land te laten gaan, die luidde:


Nehemia 6:12
Ik merkte namelijk duidelijk dat God hem niet had gezonden. Sanballat en Tobia hadden hem omgekocht om deze profetie over mij uit te spreken.
(

Jesaja 13:1
Dit is de profetie die God aan Jesaja, de zoon van Amoz, over Babel gaf:

Jesaja 15:1
Dit is Gods profetie over Moab: Uw steden Ar en Kir zullen in één nacht worden verwoest.

Jesaja 17:1
Dit is Gods profetie over Damascus, de hoofdstad van Syrië: Kijk, Damascus is verdwenen! Het is niet langer een stad, het is een puinhoop, een grote ruïne geworden!

Jesaja 19:1
Dit is Gods profetie over Egypte: Kijk, de HERE komt naar Egypte, rijdend op een snelle wolk; de afgoden van Egypte beven en de harten van de Egyptenaren smelten van angst.


Jesaja 21:1
Dit is Gods profetie over Babel: Het onheil komt huilend over u heen vanuit de vreselijke woestijn, als een wervelwind uit de Negeb-woestijn.


Jesaja 21:11
Dit is Gods profetie over Edom. Iemand uit uw midden blijft naar mij roepen. Hij roept naar mij: "Wachter, hoe ver is de nacht gevorderd? Wachter, wat is de boodschap van deze nacht? Hoever is de tijd voortgeschreden?"

Jesaja 21:13
Dit is Gods profetie over Arabië. Karavanen van de Dedanieten, u zult u verschuilen in de wouden van Arabië.

Jesaja 22:1
Dit is Gods profetie over Jeruzalem (A): Wat is er aan de hand? Wat is iedereen aan het doen? Waarom rennen ze de daken op en waar staan ze naar te kijken?

Jesaja 23:1
Dit is Gods profetie over Tyrus: Huil, schepen van Tyrus, die vanuit verre landen op de thuisreis zijn! Huil om uw haven, want hij is verdwenen! De geruchten die u op Cyprus hoorde, zijn waar.
(Daniël 10
13   Maar onderweg werd ik 21 dagen lang opgehouden door de machtige boze geest, die heerst over het rijk van de Perzen. (A) Toen kwam Michaël, één van de hoogste bevelhebbers van het hemelse leger, mij te hulp. Daardoor was ik in staat door deze blokkade heen te breken.
14   Ik ben hier gekomen om u te vertellen wat met uw volk in de eindtijd zal gebeuren. Want de vervulling van deze profetie zal nog vele jaren op zich laten wachten."
15   Al die tijd keek ik naar de grond, niet in staat een woord uit te brengen


Wat ik al zij; het centrum van de Profetie is het getuigenis van Jezus. Dat wil zeggen, op grond van Zijn wet en Zijn dag van aanbidding:

Openbaring 19
9   De engel zei tegen mij: "Schrijf op: Gelukkig zijn de mensen die uitgenodigd zijn voor het bruiloftsmaal van het Lam." En hij voegde eraan toe: "Dit zegt God, Die altijd de waarheid spreekt."
10   Ik viel voor hem neer om hem te aanbidden, maar hij zei: "Doe dat niet! Ik ben een dienaar van Jezus, net als u en uw broeders, die openlijk voor hun geloof in Jezus uitkomen. Aanbid God. De kern van alle profetie is het getuigenis van Jezus."
11   Ik zag de hemel opengaan en plotseling zag ik een wit paard. Hij die erop zat, heet Trouw en Oprechtheid. In Zijn oordeel en in de strijd is Hij rechtvaardig.

En aangezien Johannes op Patmos de menselijke hand van de Heiland is, is dus geen mens, anders dan Jezus, de Profetie die centraal staat! Hij alleen is dus Heer over de Sabbat en de geboden maar ook over de Profetie en de Heilsgeschiedenis van alle Eeuwen.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 03:57:02 pm door Baldur »