Auteur Topic: LaNaussee et l'amour naissant... [deel 2]  (gelezen 14591 keer)

LaNaussee

• Bekijk profiel
LaNaussee et l'amour naissant... [deel 2]
« Gepost op: april 20, 2005, 01:15:51 pm »
Ik zag hem komen vanuit de verte. Schemer en sluimer vluchten voor zijn verschijning. Mijn hart klopte in mijn keel. Beetje bij beetje schraapte ik al mijn moed bij elkaar.
Ik vroeg hem waar hij vandaan kwam en wat hij hier kwam doen.
Hij antwoordde: 'IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid en najagen van wind. Seizoenen komen, seizoenen gaan, maar de zinloosheid zal altijd blijven bestaan'.
Verbluft keek ik hem aan. Wat een leven moet hij gehad hebben, onuitsprekelijk, niet te bevatten. Nog eenmaal kwam er geluid uit mijn keel.
Stotterend vroeg ik: 'Maar de liefde, die blijft toch ook bestaan?'
Slechts even ontmoeten onze ogen elkaar. Ik aanschouwde de diepte zijner ogen, sprekend over leed, verdriet en pijn, doch tevens doordrenkt met vrede, wijsheid en mededogen. Nog voor ik mijn blik afwendde, sprak hij, zeggende:
'Zie, ik geef u een blik in mijn leven. Sla acht op al waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig, al wat rein, al wat beminnelijk en al wat welluidend is. Ziet naar de deugden en naar dat wat lof verdient en bedenkt dat wat ik u heden laat zien slechts een schamel begin is van een ontkiemende liefde. Nogmaals zeg ik u, lees en verwondert u over de lichtpuntjes van liefde die de zinloosheid der wereld dragelijk maakt'

Nog voor de woorden in hun werkelijke diepte tot mij doordrongen was hij verdwenen. Ik ging heen, volgde zijn raad en las zijn weblog, zijn woorden overwegende in mijn hart.

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ADUeawPd1CjN/e/n9s42gHHuc6IA
« Laatst bewerkt op: april 21, 2005, 05:05:00 pm door LaNaussee »
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 20, 2005, 03:13:39 pm »
:)
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2005, 03:35:17 pm »
:?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 20, 2005, 08:06:03 pm »

quote:

Je moet de woorden eerst in hun werkelijke diepte tot je door laten dringen.... ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2005, 11:34:04 pm »
cool

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 21, 2005, 05:31:31 pm »
De zon, de zon en wat er verder gebeurde
Nu deeltje twee geopend is, wordt het ook hoog tijd om daadwerkelijk een blogje te schrijven. Een doorkijkje te geven in mijn leven. De zon schijnt buiten. Zoals gewoonlijk schijnt de zon dan ook bij mij naar binnen. Ik heb net met twee leuke dames koffie gedronken op een bankje in de zon. Het leven lacht en ook naar mij.
Net een college Non-Verbale Communicatie gehad. De docente doet alles in het college als wat volgens de experts zou moeten, maar toch zijn haar colleges heel saai. Ik weet niet, ze kan me niet boeien en haar manier van presenteren ook niet. De stof daarentegen is wel interessant. Vandaag ging het over non-verbale communicatie in relaties. Eén van haar statements was dat wanneer mensen wat beter zouden letten op de NVC in hun relaties, dat er veel minder scheidingen hoefden voor te komen. Een interessante gedachte waar ik het op zich wel mee eens ben. Een gebrek aan aandacht voor wat de ander nou werkelijk vindt, is een groot probleem in vele relaties. Niet dat ik het ooit beter denk te doen..., maar goed, een poging is het zeker waard.
Daarnaast waren er leuke weetjes over verschillen in non-verbaal gedrag tussen mannen en vrouwen. Wanneer vrouwen positief zijn dan is dat makkelijk te herkennen. Ze glimlachen, het hoofd gaat een beetje scheef en een beetje naar beneden. Mannen merken dat vaak goed op. Het wordt echter lastig wanneer vrouwen negatief zijn. Het vreemde doet zich voor dat vrouwen dan ook gaan glimlachen en het hoofd gaat ook niet omhoog en dan maar zeuren over dat mannen ze niet begrijpen. Ze zouden ook gewoon blij kunnen zijn met het feit dat de meeste mannen redelijk goed zijn in het herkennen van toonfluctuaties waaruit op te maken valt dat vrouwen negatief zijn. Niet dat mannen verder zo duidelijk zijn hoor. Hun non-verbaal gedrag tussen positief en negatief verschilt niet echt en dat maakt dat vrouwen daaraan nooit goed kunnen afleiden of de man nu positief of negatief is. Leuke materie allemaal, maar ja, dan nog de praktijk...
Sinds mijn vorige update, nog in deeltje één, zijn nog een paar dingen het vermelden waard. Uiteraard was ik gisterenavond zeer verheugd met de overwinning van PSV. Tijdens het kijken heb ik nog even aan Pleun en Santaarnpaal gedacht, maar ik kan niet echt zeggen dat ik rouwig ben om de kater die zij na afloop hadden. Mijns inziens ging PSV terecht door naar de finale van de Amstel Cup.
Veel interessanter echter was de avond daarvoor. Die avond vond de laatste toerustingsavond voor bijbelkringleiders plaats van dit seizoen. Samen met een paar bijbelkringleiders van Plancius en enkelen uit mijn eigen kerk en van bevriende kerken hebben we gezamenlijk een bijbelstudie gedaan over Fillipenzen 4. Degene die het leidde deed voor hoe hij een avond voorbereidde en leidde en wat voor vragen hij een tekst stelde om veel uit de tekst te kunnen halen. Het was zeer leerzaam om te zien hoe een ander zijn bijbelstudie voorbereidt en leidt en het was ook goed om samen van elkaar te leren en bemoedigd te worden voor het laatste deel van dit seizoen.
De zon schijnt. Ik ga weer naar buiten. Fietsen richting het sportcentrum om lekker te volleyballen. Nog even genieten van deze mooie dag. Nog even genieten van Gods schepping, de zon. Het leven lacht en ook naar mij.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2005, 05:32:49 pm door LaNaussee »

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 21, 2005, 08:25:17 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 21 april 2005 om 17:31:
Uiteraard was ik gisterenavond zeer verheugd met de overwinning van PSV. Tijdens het kijken heb ik nog even aan Pleun en Santaarnpaal gedacht, maar ik kan niet echt zeggen dat ik rouwig ben om de kater die zij na afloop hadden.

Ach ja, ik was er ook niet rouwig om toen 3 jaar geleden PSV door Feyenoord op dezelfde wijze werd uitgeschakeld. Zo werkt dat. Maar ook al wint PSV alles wat er te winnen valt, ik blijf het een doodse provincieclub vinden. Dat publiek... vreselijk hoe apathisch. Er kwam gisteren pas een beetje leven in toen Beasley de (terechte) gelijkmaker scoorde.

Feyenoord is dan wel een verdoemde club, de club is qua uitstraling vele maten groter dan PSV. Alleen doet men in Eindhoven kennelijk iets beter dan in Rotterdam, en is er altijd nog Philips. Zonder Philips was PSV gebleven wat het is en wat het eigenlijk ook hoort te zijn: een suffe provincieclub.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2005, 08:25:56 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

JsSmt

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 21, 2005, 10:47:36 pm »
HET LEVEN LACHT.... EN OOK NAAR MIJ

Is dat nou toeëigening van het heil? Eerst constateren en dan op je zelf betrekken. Klinkt aantrekkelijk, ik denk dat ik vrijgemaakt wordt ;-) Mooie quote.

PS. Als je als lezer dit soort gedachtenkronkels niet (meteen) begrijpt: geeft niet, kost inderdaad wat moeite.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 21, 2005, 11:07:57 pm »
_/-\o_

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 21, 2005, 11:48:37 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 21 april 2005 om 17:31:
De zon, de zon en wat er verder gebeurde

Net een college Non-Verbale Communicatie gehad. De docente doet alles in het college als wat volgens de experts zou moeten, maar toch zijn haar colleges heel saai. Ik weet niet, ze kan me niet boeien en haar manier van presenteren ook niet.

Heb je haar NVC al geanalyseerd? Misschien heeft ze wel helemaal geen zin om jullie college te geven - zoiets moet je er toch uit kunnen halen?

quote:

Eén van haar statements was dat wanneer mensen wat beter zouden letten op de NVC in hun relaties, dat er veel minder scheidingen hoefden voor te komen. Een interessante gedachte waar ik het op zich wel mee eens ben. Een gebrek aan aandacht voor wat de ander nou werkelijk vindt, is een groot probleem in vele relaties.
Misschien leidt het wel tot vlottere of meer scheidingen. Als je sneller door hebt dat het voor je partner eigenlijk niet meer hoeft ...
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2005, 12:14:09 pm »
De rol van religie
Een dagpauwoog heeft mijn vensterbank uitgekozen om even lekker te genieten van de zon. Verwonderd kijk ik naar dat schepsel. Opnieuw vind ik het een mooi beest. Even denk ik aan vroeger. Lange tijd hadden we een vlinderstruik in onze tuin staan. Ik heb geen idee of die struiken daadwerkelijk zo heten, maar ze zaten vol paarse bloemen en vlinders kwamen er in grote getale op af. Toen al vond ik dagpauwogen hele mooie vlinders. Ik vind dat nog steeds.
Afgelopen donderdag weer gevollebald. Het ging wel aardig, maar nog steeds niet echt goed. Wel weer beter dan maandag, de stijgende lijn is weer terug, zal ik maar denken. Thuis gekomen was Signs op tv. Die had ik nog nooit gezien, ik kijken. Nah ja, ik had net zo goed Ajax kunnen kijken. Op zich was de film wel aardig en leuk om een keer gezien te hebben, maar meer is die film echt niet waard. Daarna nog een tijd aan de telefoon gehangen met een Bijzonder Leuke Vrouw van E&R. Binnenkort schijnt er weer ergens een voorbereidingsweekend te zijn en ik als kampvuurgitaristje mag dan weer wat akkoordjes slaan. Of ik ook de liedjes uit wilde zoeken..., nou, dat kan geregeld worden. Komende week maar is kijken of ik nog ergens een leuke overgang kan verzinnen!
Gisteren dan eerst getennist in de zon. Heerlijk. Alleen serveren tegen de zon in is een beetje irritant, dat wil niet echt. Daarna heb ik me bezig gehouden met het beantwoorden van een mail. Wat wil het geval: één der Gemeentestichters in Amsterdam wil een preek houden over het zelfbeeld van mensen. Hoe kijken mensen naar zichzelf? Waar lopen mensen met een negatief zelfbeeld vast? Wat is de rol van religie daarin volgens de wetenschap? En meer van dat soort vragen. Aangezien dat het vakgebied is waar ik met mijn studie momenteel mee bezig ben, wilde hij graag van mij weten wat ik daarover kon vertellen. Nu, dat was een heleboel. Ik heb dan ook gepoogd om het kort en overzichtelijk te houden. Eén vraag wil ik hier even bespreken, nl. de rol van religie in dezen. Binnen de psychologie is er bij mijn weten maar een theorie die religie expliciet noemt. Dat is de Terror Manangement Theorie (TMT). Deze theorie stelt dat de mens streeft naar een positief zelfbeeld om angst (en dan met name de angst voor de dood) te verminderen. Mensen met een hoog positief zelfbeeld zijn minder gevoelig voor dergelijke angsten. Een hoge zelfwaardering wil zeggen dat je jezelf als een waardevol persoon ziet die iets zinvols kan betekenen voor de wereld binnen de culturele normen en waarden van de maatschappij. Nu vraag je je misschien af wat religie hiermee te maken heeft. Wel, dat zal ik proberen uit te leggen. Doodsangst is volgens deze theorie iets universeels. Iedereen heeft het. Overal ter wereld zijn daarom religies en levensvisies ontwikkeld met daarin opgenomen een theorie over wat er na de dood zal gebeuren. Deze 'cultural world views' zorgen ervoor dat je je minder bang voelt. Wanneer je nu echter in aanraking komt met een andere CWV, dan vormt dat een bedreiging voor je eigen zelfbeeld: Je wordt opnieuw bepaalt bij de dood en dat maakt dat die angst weer terugkomt. Bovendien weet je dan minder goed of je wat zinnigs kan betekenen voor je omgeving, omdat vermenging van CWV's zorgt voor onzekerheid in wat nu de normen en waarden binnen de maatschappij zijn. Dan gaat dus je zelfwaardering omlaag en ben je ook nog eens gevoeliger voor de doodsangst.
Zelf kan ik als psycholoog niet heel veel met deze theorie. Ik ben nog absoluut niet overtuigd dat de doodsangst een doorslaggevende dominante motivator zou zijn van menselijk gedrag. Bovendien kan ik als christen meer met een aantal andere theoriën. Wat ik mij echter nu wel afvraag is in hoeverre deze theorie een verklaring biedt voor Nederland anno 2005. Immers, zouden de radicalisering t.o.v. de Islam, het integratieprobleem, de angst in onze cultuur niet tekenen zijn van het gelijk van de TMT?
« Laatst bewerkt op: april 23, 2005, 12:14:45 pm door LaNaussee »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2005, 12:37:47 pm »
Linkje is aangepast hoor! :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2005, 03:41:01 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 23 april 2005 om 12:14:
De rol van religie
Daarna nog een tijd aan de telefoon gehangen met een Bijzonder Leuke Vrouw van E&R.

ene W.D.?

quote:

Binnenkort schijnt er weer ergens een voorbereidingsweekend te zijn en ik als kampvuurgitaristje mag dan weer wat akkoordjes slaan. Of ik ook de liedjes uit wilde zoeken..., nou, dat kan geregeld worden. Komende week maar is kijken of ik nog ergens een leuke overgang kan verzinnen!
suc6. Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die gitaar kunnen spelen ;)
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2005, 04:27:13 pm »
Nope, niet ene W.D., dat zal ik ene D.M. niet aandoen ;)

Slim blondje

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2005, 09:26:36 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 23 april 2005 om 16:27:
Nope, niet ene W.D., dat zal ik ene D.M. niet aandoen ;)
:)  d:)b