Sorry, Pleun, ondanks je smilie komt jouw reactie heel rot bij mij over. Ja, ik heb ook faalangst (gehad). Maar het is echt niet alleen iets voor meisjes. Alleen durven jongens nog minder er aan te werken, lijkt het. Kijk dus alsjeblieft uit met wat je zegt.
Ik was gebleven bij zaterdagmiddag. Wat was er toen ook al weer? O, ja, gemeentedag. We gingen op 'geheime missie'. In vier groepen werden we er op uit gestuurd. Eerst naar de sooskelder, die nog extra verduisterd was. Daar kregen we het verhaal van Chiel te horen: rond 1950 speelt het. Chiel neemt soms boter mee naar zn vriendje die aan de andere kant van de grens woont. Maar o wee als hij politie of douane tegenkomt terwijl hij die boter bij zich heeft....
Wij moesten hem gaan helpen. We kregen twee pakjes boter mee. Onderweg konden we er nog meer verdienen, maar als we een patrouille tegen het lijf liepen, konden we boter kwijtraken.... Onderweg kregen we aanwijzingen over de route. Maar natuurlijk niet de hele route, want hoe minder je weet, hoe minder je kunt vertellen aan de douane.... Toen we de eerste aanwijzing opgevolgd hadden, kregen we de opdracht ons te vermommen. Dus gezichten groen en zwart geschminkt, stro, gras en duizendblad overal, bloemen in het haar. Kortom, we werden wandelende struiken. Ons team nam het allemaal heel erg serieus, dus voor we bij de tweede opdracht kwamen, hadden we een groepsnaam en allemaal een smokkelaarsnaam. Bij de tweede opdracht moesten we minimaal 50 kg naar boven rijden met een kruiwagen. Wij hebben dus de twee kinderen die we bij ons hadden in de kruiwagen laten klimmen en de rest van de groep duwde en trok. Dat ging dus in noodvaart naar boven
Verderop moesten we gebukt langs een heg kruipen. We hadden alleen iemand bij ons met zwaar versleten knieen, dus die kon dat niet. Vlak na dat stuk werden we ingehaald door de volgende groep. Maar ja, die hadden ook niet iemand in de groep die niet zo snel kon lopen. Dus die hebben we voor ons uit laten gaan. Vlak daarop was er weer een post. Moesten we een voedselpakket zoeken. Daarin zat, behalve drinken en een muesli-reep, ook weer boter. Op dat moment hadden we in totaal 8 pakjes boter verdiend. We hadden een goede strategie bedacht: ongeveer de helft van onze groep had de boter bij zich, de rest niet. Als er dan een patrouille kwam, hadden we zo'n vijftig procent kans geen boter kwijt te raken. Een patrouille mocht namelijk iemand uit de groep kiezen en die moest dan alle boter die hij of zij bij zich had inleveren.
Nadat we, op zoek naar de juiste grenspaal, de verkeerde kant opgelopen en weer teruggelopen waren, kwamen we vlak voor groep drie uit de enige patrouille die rondliep tegen. Die zette ons op de foto, haalde iemand uit de groep, die helaas een pakje boter bij zich had (gelukkig maar 1....) en daarna konden we weer verder. Iemand uit groep drie dacht leuk te zijn en speelde ook voor patrouille, maar hij pakte iemand zonder boter, dus dat had verder geen consequenties voor ons. Rond die tijd hadden we ook ons eigen smokkelaarslied verzonnen. Uiteindelijk kwamen we met 7 pakjes boter aan bij het eindpunt. Dat was net zoveel als groep twee en vier hadden. Maar groep twee had hun verdwaalkaarten gebruikt en verloren daarmee vier pakjes. Groep drie had 6 pakjes, hoewel ze heel hard probeerden er nog een pakje boter bij te praten. Maar dat verdienden ze niet. Ze verdienden eerder nog minpunten ivm die nep-patrouille. Terwijl we op de laatste groep wachtten, moesten we per groep voor de gemeenteleden die niet meegegaan waren een verslag tekenen op een groot papier. En toen kwam de uitslag. Heel spannend natuurlijk, want groep 1 en 4 hadden evenveel pakjes boter over de grens weten smokkelen. Maar groep 1 was het meest origineel geweest: de enige groep met een eigen naam (De wilde struik. Wild in de zin van loslopend
), smokkelaarsnamen en een smokkelaarslied. Wat vermomming betreft was het nog wel heel spannend wie daar het beste mee was, want ook groep 4 zag er fantastisch uit. Uiteindelijk verdiende groep 1 nog een pakje boter erbij door hun originaliteit. Dus kregen die de titel van 's lands beste botersmokkelaar
Ik geloof dat ik dergelijke titels aan het sparen ben: ik heb ook ooit een raddraaiers-certificaat gehaald, en een piratendiploma en weet ik veel wat nog meer.... Maar we hebben vooral veel plezier gehad met zn allen.
Daarna werd er nog gebarbeknoeid. Heeft toch best wel wat: gerookt vlees, op sommige plekjes zwart, op andere plekjes nog maar net gaar.... Voor de kinderen was er ook nog gelegenheid spekjes boven de barbecue te verhitten. Heb ik lekker aan meegedaan
Al vroeg lag ik zaterdagavond in bed. Maar denk maar niet dat ik de volgende ochtend lekker uitgerust was. Heel aantal nachtmerries gehad. Gelukkig hoefde ik toch niet te begeleiden in de ochtenddienst. Na de dienst met een paar vriendinnen meegeweest. Lekker koffie gedronken, soep klaargemaakt. Echt lekkere gevulde tomaten-groentesoep. Saucijzebroodjes erbij. En vervolgens weer naar de kerk. Ik moest alleen nog even langs mn kamer, want ik was mn collectegeld vergeten
Mooie dienst gehad met belijdenis doen en avondmaalsviering. Het was heel erg vol, dus dat was een beetje passen en meten om iedereen in de kring gepast te krijgen. Wat ik wel bijzonder vond: tijdens de viering hebben we psalm 22 van psalmen voor nu staan luisteren. Een paar weken geleden hadden we een preek over die hele psalm en de dominee vatte die preek nog even kort samen voor de mensen die die niet gehoord hadden.
's Avonds heb ik nog even een rondje geskate, maar op een gegeven moment voelde ik me heel erg trillerig, kortademig. Dus ben ik even bij een paar vriendinnen wat gaan drinken, even tot rust gekomen en vlak voordat het te donker werd om zonder verlichting te rijden kwam ik weer op mn kamer. Gelukkig heb ik vannacht prima geslapen, dus ik hoop dat ik me vandaag niet nog eens zo rottig ga voelen...