quote:
op 21 Jan 2004 17:10:33 schreef Zijnkind:
Koerok: "Ons beider meningen doen volstrekt niet ter zake. het punt is gewoon dat we hier de VRAAG behandelen of er een God bestaat. Wat heeft het voor zin om die vraag te stellen als je in de discussie al redeneert vanuit de aanname dat die gewoon bestaat."
Zijnkind: "Ik vraag me nog steeds af waar en wanneer deze regel is ontstaan."
Als een bepaalde vraag aan de orde is in een discussie, dan kan een mogelijk antwoord op die vraag niet uit
uitgangspunt zijn. Als je dat niet snapt, dan houdt het eigenlijk gewoon op. Dan kan ik je alleen maar adviseren om de regels van de rethorica en de logica een keer door te nemen.
quote:
Inderdaad, dus waarom God uitsluiten als je de "waarheid" van dit leven wilt bediscuseren.
Lees je nu eigenlijk wel wat ik schrijf? Ik heb nergens beweerd dat ik God in deze discussie wil uitsluiten in deze discussie. Ik beweer alleen maar dat het bestaan van God geen uitgangspunt kan zijn in een discussie die juist DIE vraag behandelt. Snap je dit nu werkelijk niet?
quote:
En waarom Hem wegsluisen in een discussie over Zijn (vermeende wan-) daden? Een discussie die ik echt niet uit de weg ga...maar jij accepteert mijn mening er niet over.
Natuurlijk accepteer ik die. Ik ben ook best bereid om een discussie te voeren mert als uitgangspunt dat God WEL bestaat. Maar dat kan ik natuurlijk niet doen in een discussie (of onderdeel van een discussie) die juist die vraag aan de orde stelt.
quote:
Dat is wat anders dan wat jij stelt. Jij stelt dat ik JWHW kritiekloos volg en mijn basis niet kritisch benaderen durf. Ik heb wel degelijk "onderzocht" OF JWHW God is. Pas toen ik daar van overtuigd was, accepteerde ik ook Zijn wegen.
Toch is het zo dat als IK kritiek uit op JHWH, je uiteindelijk toch zegt dat JHWH nu eenmaal ondoorgrondelijk is en als enige ware God kan doen wat hij wil.
quote:
Jezus heeft MEER gezegd dan alleen citaten.
Zucht...hoe kom je er nu toch weer bij dat ik denk dat Jezus alleen maar zit te citeren. Natuurlijk zal hij dingen verzonnen hebben. Maar door aan te tonen dat anderen ook al op die ideeen waren gekomen, laat ik zien dat het echt niet zo bijzonder is. Vaak is het gewoon common sence, terwijl eerder hebt beweerd dat Jezus dingen zei die niemand anders zou hebben kunnen verzinnen.
quote:
Daar heb jij het over. Ik niet.
Ok, je hebt niet gezegd dat God niet bestaat. Wel zei je: "Ik heb teveel in mijn leven meegemaakt om nog te geloven dat de mens uit zichzelf goed zou zijn. Dat is een leugen."
Wat bedoel je hier dan wel precies mee?
quote:
God laat ons onze straf ondergaan. Maar hij heeft wel de leiding. De rest van het verhaal (onze eigen schuld etc..) ken je en noemde je al eerder christelijke blablabla. wat mijn eerdere uitspraken betreft: De mens is in 1e instantie geneigd het kwade te doen. Dat zie je vooral als remmingen wegvallen door bv. drugs en alcohol. Er is echter kennis van goed en kwaad gekomen en we zijn wezens die zelf kunnen beslissen. Maar nogmaals, allereerst kwaad...soms goed.
het kwaad kent zijn verleidingen, das waar, maar het goede ook. Je ziet het hier dus te zwart/wit.
quote:
Het leven in een zondige wereld met zijn ellende is van alle tijden. Het is nu niet slechter of beter dan 1000 jaar geleden. Ik verzet me dus ook tegen het humanisme met zijn streven naar een utopia. Dat kan niet zonder God.
Het kan niet met geloof in God. Dat geeft alleen maar problemen.
quote:
Interessant. Wat/wie bepaalt wat goed en slecht is volgens jou?
Wat goed en slechts is, is subjectief (dat bepaal je dus zelf).
Wat mag en niet mag bepaalt de volksvertegenwoordiging.
quote:
Ok. Helaas...utopia is niet te bereiken op deze wereld.
Iedereen christen is ook een utopie, dus dan staat het 1 tegen 1.
Ik denk dat het gros van de mensen het eerder eens worden over vrijheid en gelijkheid dan over of God bestaat en wie dat dan is (JHWH, Allah, etc.).
quote:
Niet dat we niet onze best moeten doen om het zo goed mogelijk te maken trouwens. Dat komt weer door de lessen van Jezus hierover.
Of Boedha, of Plato, of Ghandi, etc.
quote:
God is een aanduiding in dit geval van iets dat regels en maatstaven voor jou aanlegt.
ik heb dacht ik heel duidelijk aangegeven dat ik zelf die maatstaven aanleg?
quote:
Ik probeer al vele posts te begrijpen wat JOUW drive is. Ik ben er nog altijd niet achter en dat maakt het vertrouwen in jouw opvattingen er niet groter op.

Ik streef voornamelijk naar een prettig leven in relatie tot mijn vrienden, geliefden en mijn medemens in het algemeen. Meer niet.