op 08 Jan 2004 15:36:53 schreef Koerok:quote:
op 08 Jan 2004 15:25:23 schreef B Te W te Ee:
Dood God de baby's?
Hij geeft daar toch expliciet opdracht toe?
quote:
Alsof ik een onbewogen persoon ben. Door te zeggen dat ik het goedkeur. Het verschil tussen jou en mij alleen is dat ik geloof dat ik er met mijn vraagtekens niet uit ga komen, en dat ik erop kan vertrouwen dat God het best met mij voor heeft. Kortom, ik kan rust vinden in deze situatie.
Ik vind dat laf. Mij wordt er steeds op gewezen hoe lief, warm en rechtvaardig God wel niet is. En dan kom ik met een voorbeeld wat daar allerminst voldoet en dan is het van: Ja, dat weet ik ook niet, het is niet aan mij om God te beoordelen.
Als het hier om Allah zou gaan, dan zou je van de daken schreeuwen hoe een grote tiran het wel niet was.
quote:
Het is juist niet leven met oogkleppen op.
Jawel, je kijkt de andere kant op. Innerlijk weet je dat dat van die baby's van geen kant klopt, maar je laat het maar rusten. God zal er wel een bedoeling mee hebben.
Kom op, wees dapper en geef toe dat dit naar menselijke maatstaven volstrekt verwerpelijk gedrag is.
quote:
Waarom hoor ik jou heel erg afgeven op de bijbel en alles wat ermee te maken heeft, en hoor ik weinig van je wat je voelt, of wat je ervaart in je persoonlijk leven?
Laat ik het iets anders stellen...waar is het jou om te doen in dit topic? (Sory, ik wil je niet afzeiken, maar het is even een vraag die bij me oprijst.)
Ik vind de discussie leuk. Misschien zoek ik de tegenstelling wel een beetje op. met mensen die het met je eens zijn ben je snel uitgepraat hè. Daarnaast fascineert het me gewoon waarom mensen geloven.
Maar laat ik niet flauw zijn. Discussieren en je gelijk proberen te halen (maar dan wel met goede argumenten) is ook gewoon een kick. Een beetje een spelletje is het dus ook wel.
Maar ook ik wil jou en je geloofsgenoten niet afzeiken hoor. Het is wel zo dat ik dit forum (net als Ebate.nl) zeer correct vind. Aardige mensen o.h.a. en dat is ook wat waard.
=============================================================
op 08 Jan 2004 15:43:29 schreef Alfa Tauri:quote:
op 08 Jan 2004 14:58:38 schreef Koerok:
[...]
Het is voor mij simpelweg ondenkbaar dat hij de opdracht geeft om een hele stad te laten uitmoorden (incl. baby's). En zo zijn er meer voorbeelden.
God moord niemand uit, God geeft die opdrachten niet....
Je had het even over de kop in het zand steken, lijkt mij dat je dat aardig doet als je zegt dat God het leed en onrecht in de wereld veroorzaakt of zelfs brengt.
Hier zijn wij mensen toch echt schuldig en niet GOD!!
God had een perfecte vrede voor ons in petto alleen heeft de mens het verknalt.
Hierdoor is uiteindelijk de zonde en alle ellende in de wereld gekomen.
God huilt om alle ellende die wij veroorzaken!!!
op 08 Jan 2004 15:44:35 schreef B Te W te Ee:quote:
op 08 Jan 2004 15:36:53 schreef Koerok:
[...]
Hij geeft daar toch expliciet opdracht toe?
Nee, Herodes gaf de opdracht, en dus indirect de duivel. God liet het toe, maar dat is iets anders dan de opdracht geven.
[...]
Ik vind dat laf. Mij wordt er steeds op gewezen hoe lief, warm en rechtvaardig God wel niet is. En dan kom ik met een voorbeeld wat daar allerminst voldoet en dan is het van: Ja, dat weet ik ook niet, het is niet aan mij om God te beoordelen.
Als het hier om Allah zou gaan, dan zou je van de daken schreeuwen hoe een grote tiran het wel niet was.
als jij je kinderen (later??) straf geeft, doe je dat ook niet om maar even de grote sadist te spelen. Je hoopt dan dat ze het de volgende keer niet meer doen.
Als God iets toelaat past dat in zijn plan. Je vindt dat irreeel. De bijbel is nu eenmaal geen woudlopershandboek waar alles in staat. Ook als christen kan je met veel vragen zitten waar je geen antwoord op krijgt. Maar, je kunt er wel rust in vinden. dat zei ik geloof ik ook.
[...]
Jawel, je kijkt de andere kant op. Innerlijk weet je dat dat van die baby's van geen kant klopt, maar je laat het maar rusten. God zal er wel een bedoeling mee hebben.
Kom op, wees dapper en geef toe dat dit naar menselijke maatstaven volstrekt verwerpelijk gedrag is.
Daar geef ik je gelijk in. Naar menselijke maatstaven wel ja. Naar Goddelijke maatstaven kan ik daar geen oordeel over geven.
[...]
Ik vind de discussie leuk. Misschien zoek ik de tegenstelling wel een beetje op. met mensen die het met je eens zijn ben je snel uitgepraat hè. Daarnaast fascineert het me gewoon waarom mensen geloven.
Maar laat ik niet flauw zijn. Discussieren en je gelijk proberen te halen (maar dan wel met goede argumenten) is ook gewoon een kick. Een beetje een spelletje is het dus ook wel.
Maar ook ik wil jou en je geloofsgenoten niet afzeiken hoor. Het is wel zo dat ik dit forum (net als Ebate.nl) zeer correct vind. Aardige mensen o.h.a. en dat is ook wat waard.
OK helder.
op 08 Jan 2004 15:48:13 schreef Koerok:quote:
op 08 Jan 2004 15:43:29 schreef Alfa Tauri:
God moord niemand uit, God geeft die opdrachten niet....
Je had het even over de kop in het zand steken, lijkt mij dat je dat aardig doet als je zegt dat God het leed en onrecht in de wereld veroorzaakt of zelfs brengt.
Maar lees dan in vredesnaam:
I Samuel 15:
2
Zo zegt de HERE der heerscharen: Ik doe bezoeking over wat Amalek Israël heeft aangedaan, hoe hij zich hem in de weg heeft gesteld, toen het uit Egypte trok. 3 Ga nu heen, versla Amalek, slaat al wat hij bezit met de ban en spaar hem niet.
Dood man en vrouw,
kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel.
op 08 Jan 2004 15:52:19 schreef B Te W te Ee:Kun je dan ook even hardmaken dat dat is om de sadistische bedoeling van God te rechtvaardigen? of zit er misschien een andere bedoeling achter?
op 08 Jan 2004 16:08:19 schreef Alfa Tauri:Ok, maar nu haal je 2 dingen door elkaar, OTT en NTT.
Voordat Jezus als redder van de wereld op aarde kwam was er voor de mens geen aandere mogelijkheid om zich met God te verzoenen dan door het offer.
Ook de zondvloed is een voorbeeld wat je aan zou kunnen halen.
In deze laatst genoemde periode was het zo dat eigenlijk alleen Noach en zijn gezin nog wandelde met GOD. Voor de rest was er alleen maar ellende en oorlog.
(Door God of door de mens?)
Toen had God er berouw van dat hij de wereld en de mens had geschapen.
Let wel: Er was nog geen permanent offer voor de mens (Jezus).
De ongelovige mens was een direkte vijand van God!!
En God is niet alleen liefde maar ook rechtvaardigheid.
Wee de mens die valt in de handen van de levende God.
Nu is dit echter heel anders, God's eigen zoon is gestorven voor een zondige wereld en voor ieder mens. Iedereen die hem aanneemt als zijn verlosser zal een kind van God genoemd worden, mag eeuwig leven hebben en wordt vrijgemaakt van de zondeschuld door Zijn (Jezus) bloed.
God wil ieder mens deze kans geven!!!!!!!!!
op 08 Jan 2004 16:36:17 schreef Koerok:quote:
op 08 Jan 2004 16:08:19 schreef Alfa Tauri:
Ok, maar nu haal je 2 dingen door elkaar, OTT en NTT.
Voordat Jezus als redder van de wereld op aarde kwam was er voor de mens geen aandere mogelijkheid om zich met God te verzoenen dan door het offer.
Het spijt me, maar het slaat nergens op. Als het nu onnodig is om baby's te offeren, dan was dat vroeger ook zo. Dat maakt voor mij helemaal niks uit. God geeft gewoon geen opdracht om baby's te laten ombrengen, nu niet en ook niet in het verleden.