Auteur Topic: [Weblog] Het Sprookjesbos (deel 6)  (gelezen 22219 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
[Weblog] Het Sprookjesbos (deel 6)
« Reactie #105 Gepost op: oktober 26, 2005, 09:41:38 am »
Ik heb es even zitten vlooien op internet, en ik ben bang dat je gelijk hebt, Mezzamorpheus. :X

Blijkt dat ze mijn wijziging verkeerd hebben doorgevoerd. Ik had mijn studiefinanciering per 1 januari 2006 stopgezet, blijkt dat zij er 1 januari 2005 van gemaakt hebben.  |:(
Dat is toch niet logisch, dat iemand half oktober een wijzing doorgeeft dat hij met terugwerkende kracht tot 1 januari 2005 geen studiefinanciering wil ontvangen... Dus daar ga ik zo maar es achteraan bellen. Hopen dat ze de fout nog zo kunnen herstellen dat ik deze maand nog uitbetaald krijg. Anders heb ik namelijk een GROOT probleem. :X

Ik moet sowieso nog bellen met andere instanties. Zo snapt Géove kennelijk niet dat ik via mijn werk ziekenfonds verzekerd ben. Dus dat ze mijn particuliere ziektekostenverzekering moeten omzetten in een ziekenfondsverzekering. En ik moet nog achter mijn practica statistiek aanbellen... *zucht*

Begint alweer lekker vandaag.  }:|
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2005, 10:37:17 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 26, 2005, 10:00:13 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 25 oktober 2005 om 23:10:
Ik ben bang voor je dat ze niet kunnen lezen bij de IBG....  8)7

dat flikken ze bij mij ook steeds. Ik ben al een keer zomaar voor een langer-durende studie ingeschreven (wel dezelfde opleiding, maar dan de 5-jarige nieuwe variant, terwijl ik de oude 4-jarige doe) en ineens hadden ze zomaar een willekeurige datum tot 'startdatum' van mijn studieperiode verheven  8)7

Kennelijk zijn gegevens die al jaren correct in hun database staan ook onderhevig aan random-mutaties ofzo :?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 26, 2005, 10:23:07 am »
IBG: Ze zouden een soort boetesysteem moeten invoeren - voor elke blunder smartegeld voor de benadeelde student - moet je eens kijken hoe snel dat soort problemen opgelost zouden zijn.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: oktober 26, 2005, 10:38:40 am »
kweenie, ik heb nog nooit echt problemen gehad bij de IBG, dit is in vijf jaar de eerste keer dat er wat misgaat... :/

edit:Dit is hoe het verder ging. Ik heb met de IB Groep gebeld, en er was niet eens een New Agerig muziekje terwijl ik in de wacht stond. Ik kreeg meteen iemand aan de lijn. Dat is nieuw voor mij. Meestal als je met de IB Groep belt moet je brood en koffie voor onderweg meenemen. :+

Daarna kreeg ik een aardige mevrouw aan de lijn die inderdaad bevestigde dat ik per 31-12-2004 stond uitgeschreven (die datum heb ik dus echt niet doorgegeven!). Maar ze snapte gelukkig dat dat wel heel raar was, en dat ik tot en met december 2005 graag centjes gestort wilde hebben. Dus de lening voor deze maand wordt alsnog overgemaakt (zeggen ze...). Ik had een beetje druk gezet door 'vet zenuwachtig' te zijn en gemotioneerd enzo... :+ (werkt altijd :P). Dus ze was één en al behulpzaamheid.

Wordt vervolgd dus...
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2005, 10:43:47 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: oktober 26, 2005, 11:32:26 pm »
Studieverlof
Vanochtend kon ik uitslapen. Ik had het wel nodig want die nacht had ik slecht geslapen omdat ik lag te piekeren en te woelen over de vraag hoe het kon dat mijn stufi nog niet gestort was. Dat werd vanochtend, dus duidelijk, tikfoutje... 8)7 Ik hoop echt dat ze een beetje opschieten met storten, want ik zag dat ik tot over mijn limiet rood sta inmiddels... collegegeld is afgeschreven. En de mededeling dat ik nu een hogere debetrente moet betalen. Zodra de Postbank dat in rekening gaat brengen ga ik dat verhalen op de IB Groep. Het is namelijk niet mijn schuld dat ik nu tot over mijn limiet rood sta.

Ik besloot de zaak verder maar te laten rusten, ik kon er verder toch niks aan doen. Dus nadat ik alle updates weer es had binnengehaald voor Mandrake 10.1 official ging ik aan de slag. Toch nog redelijk doorgewerkt vanmiddag. Heb twee hoofdstukken van de syllabus samengevat en ga morgenvroeg wat eerder opstaan om nog een hoofdstuk te doen. Dan kan ik na mijn werk de aanvullende literatuur nog doorwerken over stanines enzo en dan ben ik bijna door de stof heen. Tentamen is volgende week woensdag al. Ik hoop echt dat ik voor het weekend alles heb samengevat enzo. Dan kan ik op vrijdagmiddag, zaterdag en maandag oefenen met sommen en voorbeeld-tentamenopgaven. Ik hoop zó dat ik het tentamen nu haal. Dat zou wel heel lekker zijn.

Dan hoef ik nog maar één vak voor mijn bachelorthese, namelijk statistiek 2 en dat tentamen is op 10 januari. En daarvan volg ik nu de practica. De eerste helft daarvan zit er al op, met regressie, multipele regressie, chi-kwadraattoetsen en kruisvalidatie heb ik weinig moeite. ANOVA's zijn al wat ingewikkelder, omdat je daarvan twee benaderingen hebt: een echte variantie-analyse en variantie-analyse door regressie. En daarna logistische regressie, regressie met dummyvariabelen en nog een hoofdstuk over non-parametrische toetsen (Kolgorov-Smirnoff, Mann-Whitney, Wilcoxon enzo). Met name dat laatste vind ik nogal vaag. Daar zak ik ook steeds op. :X

Alpha Cursus
Daarna was het tijd voor een fietstochtje naar Haren. Aangezien Roodkapjes niet twee keer bloemetjes gaan plukken buiten het aangegeven pad, reed ik dit keer in één keer goed. :cheer: Ik was ruim op tijd aanwezig. In totaal heb ik er ongeveer drie kwartier over gedaan. Dus inclusief verkeerslichten heb ik keurig 13 1/3 km per uur gefietst :z . Je gaat niet als een gek jakkeren door de stad als dat helemaal nergens goed voor is. ;)
Ik weet nog niet zo wat ik van de Alpha Cursus vind. In plaats van te bidden na de maaltijd zingen we een liedje. Een ontzettend popiejopieliedje. Ik vind het vreselijk, de anderen vinden het zichtbaar leuk, dus wellicht is het wel goed. We beginnen het 'serieuze gedeelte' altijd met Opwekkingsliedjes zingen, en daar heb ik ook al een hekel aan. Sowieso aan zingen in het algemeen, en aan opwekking in het bijzonder. Er zitten ook Johannes de Heer liedjes in de Opwekkingsbundel, maar die hebben ze zorgvuldig gemeden bij het selecteren. Dus meestal zing ik niet mee, ik kan dat gewoon niet. Dan volgt er een praatje. Dat is wel leuk, het gaat natuurlijk over de basics van het geloof, maar daar is het Alpha Cursus voor, niks mis mee verder.
De gesprekken daarna gaan dan over het onderwerp, wat je er zelf mee doet. Dat is de ene keer vruchtbaarder dan de andere keer. Ik zit met allemaal mensen op Alpha die het ook allemaal wel weten, dus meestal wordt er niet echt gepraat. Vanavond ging het over geloofszekerheid. Dan komt mijn getuigenis mooi van pas. ;) Nadat we met gebed zijn afgesloten, kan er nog fris gedronken worden en dan gaat iedereen zijn eigen weg. Ik ben met iemand anders een stukje meegefietst, die woont in Corpus Den Hoorn, dus het 'enge stuk' (Verlengde Hereweg met nauwelijks straatverlichting en kapitale (kantoor)villa's aan weerszijden van de straat) hoefde ik niet alleen te fietsen. Bij de Van Iddekingeweg ging zij links en ik ging rechtdoor. Meestal ga ik dan voor Centraal langs, richting Eeldersingel via de Friesestraatweg naar Vinkhuizen.

'Fietsers tegelijk groen'
Als je de Hereweg uitfietst kom je op een gegeven moment bij een kruising Hereweg/Herebrug met de stationsstraat en dan kun je linksaf naar Centraal. Aangezien dat twee drukke wegen zijn staan daar verkeerslichten. Bij het fietsersverkeerlicht staat een bordje 'fietsers tegelijkertijd groen'. Ik vraag me af of men daar weleens over nagedacht heeft. Het CDA wel zo te zien: http://www.cda-afdelingen..._verkeersonveiligheid.php

Want wat gebeurt er als er veel fietsers aan vier zijden van een kruispunt staan te wachten en het licht springt op groen? Dan trekken ze allemaal tegelijkertijd op, er gaat wat rechtdoor en wat linksaf. Rechtsaf is voor fietsers meestal vrij. Groningen is een fietsstad. Dus als jij met je fiets het kruispunt bent overgestoken, rij je in op een hele sliert fietsers die aan de overkant nog bezig is met oversteken. Dus moet je ongeveer midden op het kruispunt wachten tot de weg vrij is. Tegen de tijd dat jij verder kunt rijden hebben de auto's allang groen... :X Dat is wanneer je alleen maar rechtdoor gaat. O wee als je linksaf moet, dat is nog erger.

Want dan zijn alle lichten groen, een gaat een gedeelte rechtdoor (zie boven) en een ander gedeelte aan vier zijden van het kruispunt gaat linksaf. Tegelijkertijd. In het midden van het kruispunt is het één grote chaos, ongeveer tien seconden nadat het fietserslicht groen geworden is. Het valt me mee dat mensen niet op elkaar inrijden. Dat is dus het kruispunt bij de Herebrug. Als je dan links gaat en je fietst voor het station langs komt je langs de kruising bij het Emmaplein. Zelfde verhaal als bij de Herebrug. Zo zijn er meer drukke kruispunten in de Stad waar groen licht niet direct betekent dat het veilig is ofzo...
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 12:11:47 am door Roodkapje »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: oktober 27, 2005, 08:39:41 am »

quote:

Roodkapje schreef op 26 oktober 2005 om 23:32:
'Fietsers tegelijk groen'
Als je de Hereweg uitfietst kom je op een gegeven moment bij een kruising Hereweg/Herebrug met de stationsstraat en dan kun je linksaf naar Centraal. Aangezien dat twee drukke wegen zijn staan daar verkeerslichten. Bij het fietsersverkeerlicht staat een bordje 'fietsers tegelijkertijd groen'. Ik vraag me af of men daar weleens over nagedacht heeft. Het CDA wel zo te zien: http://www.cda-afdelingen..._verkeersonveiligheid.php

Want wat gebeurt er als er veel fietsers aan vier zijden van een kruispunt staan te wachten en het licht springt op groen? Dan trekken ze allemaal tegelijkertijd op, er gaat wat rechtdoor en wat linksaf. Rechtsaf is voor fietsers meestal vrij. Groningen is een fietsstad. Dus als jij met je fiets het kruispunt bent overgestoken, rij je in op een hele sliert fietsers die aan de overkant nog bezig is met oversteken. Dus moet je ongeveer midden op het kruispunt wachten tot de weg vrij is. Tegen de tijd dat jij verder kunt rijden hebben de auto's allang groen... :X Dat is wanneer je alleen maar rechtdoor gaat. O wee als je linksaf moet, dat is nog erger.

Want dan zijn alle lichten groen, een gaat een gedeelte rechtdoor (zie boven) en een ander gedeelte aan vier zijden van het kruispunt gaat linksaf. Tegelijkertijd. In het midden van het kruispunt is het één grote chaos, ongeveer tien seconden nadat het fietserslicht groen geworden is. Het valt me mee dat mensen niet op elkaar inrijden. Dat is dus het kruispunt bij de Herebrug. Als je dan links gaat en je fietst voor het station langs komt je langs de kruising bij het Emmaplein. Zelfde verhaal als bij de Herebrug. Zo zijn er meer drukke kruispunten in de Stad waar groen licht niet direct betekent dat het veilig is ofzo...
In Enschede hebben ze bij m'n weten ook 'fietsers tegelijk groen'. Sympathiek in die zin, dat fietsers alleen maar op elkaar in kunnen rijden zonder daarbij door auto's gehinderd te worden. Maar dan moet de 'ontruimingstijd' op het kruispunt wel ruim genoeg zijn. Als ik jou zo hoor moet dat in Groningen minstens 2 minuten zijn.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 27, 2005, 02:14:20 pm »
Jij bent tenminste nog fietser... Voetganger zijn in Groningen, da's pas eng.  :X
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 27, 2005, 05:36:57 pm »
Hoezo? (Ik ben bijna nooit voetganger in Groningen, maar wel nieuwgierig naar de uitleg hiervan... :P )

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: oktober 27, 2005, 05:45:13 pm »
Okee, beeld je in: Je loopt rustig van het station naar het Academiegebouw. Schichtig kijk je om je heen, want je bent geen grote stad gewend. Gelukkig zijn er niet zoveel automobilisten op je weg. Al een stuk minder bezorgd loop je verder. Bij een oversteekmoment zie je aangenaam verrast een zebra. Je ziet van verre wat fietsend verkeer aankomen, maar je denkt: ik heb voorrang en ze stoppen wel...

Pinkeltje bijna onder de fiets.  :/

Btw hierover wordt ook over geklaagd op die cda-site (tusschen de markten)
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 05:46:07 pm door Pinkeltje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: oktober 27, 2005, 05:49:17 pm »
Ja, maar bij Tusschen de markten en (nog erger) in de Guldenstraat kun je niet veilig fietsen omdat al het winkelend publiek denkt dat iedereen hen wel ontwijkt, dus steken ze zonder uit te kijken de straat over. Dat is ongeveer op de plek van het plaatje. Over de Vismarkt (van waar de foto is genomen) loopt een straat voor fietsers, die linksaf de Guldenstraat heet. Dat is waar die fietser en die politieauto op rijdt. Als je goed kijkt zie je dat mensen op de stoeprand staan te wachten tot ze over kunnen steken. Dat is gewoon geen voetpad, maar Vismarkt N.Z. . Toch steken hele volksstammen daar over zonder uit te kijken terwijl ze helemaal geen voorrang hebben daar. :X

En dat je geen voorrang krijgt op zebra's, ach ik maak gewoon oogcontact met de bestuurder van fiets of auto, dan remmen ze wel af.

edit:Ben wel benieuwd hoe je op "Tusschen de markten" terechtkomt als je van CS naar Academiegebouw loopt. Dat is namelijk stationsstraat oversteken (zebra met verkeerslichten), vervolgens de Werkmanbrug over, langs het Groninger Museum. En dan de Ubbo Emmiusstraat oversteken, straat inlopen (weet niet zo hoe die heet, Tweede Drift ofzo), Zuiderdiep oversteken, de Folkingestraat in (waar winkelende mensen ook midden op de weg lopen ipv op het trottoir) en dan rechtdoor over de Vismarkt de Stoeldraaiersstraat die later Oude Kijk in 't Jatstraat heet in. En dan tweede rechts is Broerstraat.... :?
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 11:08:07 pm door Roodkapje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: oktober 27, 2005, 10:59:04 pm »
Ondertussen heb ik een uitermate handig en makkelijk tooltje gevonden om gekochte m4p-iTunes muziek in linux te kunnen afspelen, zonder het gekochte bestandje te kraken (want dat mag niet met de licentie van iTunes). O-)

Heel makkelijk en nog legaal ook: maak een legale 'thuiskopie' van je m4p in mp3-formaat en zet die op de linuxpartitie. Snel, safe en simpel: klik

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: oktober 28, 2005, 10:56:52 am »

quote:

Roodkapje schreef op 27 oktober 2005 om 17:49:
edit:Ben wel benieuwd hoe je op "Tusschen de markten" terechtkomt als je van CS naar Academiegebouw loopt. Dat is namelijk stationsstraat oversteken (zebra met verkeerslichten), vervolgens de Werkmanbrug over, langs het Groninger Museum. En dan de Ubbo Emmiusstraat oversteken, straat inlopen (weet niet zo hoe die heet, Tweede Drift ofzo), Zuiderdiep oversteken, de Folkingestraat in (waar winkelende mensen ook midden op de weg lopen ipv op het trottoir) en dan rechtdoor over de Vismarkt de Stoeldraaiersstraat die later Oude Kijk in 't Jatstraat heet in. En dan tweede rechts is Broerstraat.... :?
Ik zit eigenlijk vaker aan de Oude Boteringestraat waar de klassieke talenfaculteit staat. Meestal loop ik dan op de terugweg langs de Guldenstraat en dan steek ik de Vismarkt over om dan voor de AH links af te slaan, richting Station. De heenweg loop ik de laatste tijd altijd via de Oude Kijk in 't Jatstraat en de Broerstraat. Dat na aanleiding van de verkeerssituatie op de andere route  B)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: oktober 28, 2005, 11:31:18 am »
Zucht... Voorrang krijg je niet, dat eis je op.
Al die mensen die te bedreten zijn om normaal aan het verkeer deel te nemen zorgen voor verwarring en houden de boel alleen maar op. B)

Een alom beproefde set verkeersregels a la ikke:
Als voetganger dwing je de automobilisten bij zebrapaden tot een noodstop. Andersom: automobilisten mogen voetgangers op de rijbaan omver kegelen als zij niet op een zebra lopen. :7
Fietsers van rechts hebben voorrang. Tenzij het nacht is en geen licht op hebben: dan mag je als automobilist doen alsof je ze niet ziet en ze van de sokken rijden. Andersom: een auto met maar 1 koplamp is natuurlijk geen auto en behandel je dus ook niet als zodanig.
Fietsers mogen tegen auto's die dwars op een fietspad staan aanrijden. Zelfde geldt voor 'voorsorterende' rechtsafslaande auto's die je dus van de weg af drukken/geen ruimte geven. Dat geldt sowieso ook voor auto's die hun knipperlicht niet gebruiken als ze afslaan.
Daar tegen over staat dat auto's alle recht hebben om door rood rijdende fietsers te negeren (moeten ze wel zeker weten dat die fiester fout zit, en zijzelf goed; ergo: fietsers horen alleen door rood te rijden als ze zeker weten dat een auto ze niet omver mag rijden (wat in zo'n  70% van de situaties het geval is)). En zoals boven al  gezegd: een fietser bij nacht zonder licht is geen fietser. (8>

Ugh! En niet zeggen dat het niet werkt: ik fiets nu 9 jaar in Amsterdam en leef nog steeds. En ik kan me niet voorstellen dat de verkeerssituatie in Groningen beroerder is dan die in Amsterdam.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2005, 11:40:49 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: oktober 28, 2005, 11:44:34 am »
In aanvulling op elle:

- Stop met communiceren! Oogcontact zoeken werkt alleen maar averechts. Een zebra steek je gewoon over, punt. Daarbij kijk je niet naar aanstormende auto's, maar vooral naar de overkant. Oogcontact geeft de automobilist de zekerheid dat je hem gezien hebt, en dus een kans om door te rijden.

Iets soortgelijks geldt voor bijvoorbeeld auto's die denken op 't fietspad te moeten gaan staan als ze de weg nog niet opkunnen (uit een zijstraat). Fiets gewoon doodgemoedereerd door over 't fietspad, zonder snelheid te minderen, en met vooral veel oog voor de omgeving. Die lompe bak midden in jouw pad negeer je gewoon. Automobilisten zijn doorgaans zuiniger op hun portieren dan jij op je voorvork. In het uiterste geval kun je ongeveer 2 meter van tevoren beginnen met remmen, zodat je met een slippende achterband nog net een deuk in hun portier tikt, zonder daarbij zelf noemenswaardige schade op te lopen.

- Durf je ruimte op te eisen! Een auto die je snijdt, krijgt een ongelooflijke mep op zijn dak (met platte hand), of verliest zijn spiegel.

- Leer fietsen. Bij linksafslaan sorteer je links tegen de as van de weg voor, je gaat niet rechts staan wachten totdat die stroom auto's achter je een keer opdroogt. Snelheid maken, invoegen, door naar links, daar stoppen. Niet gaan zwabberen tijdens het achteromkijken, en ook geen snelheid verminderen, daar worden vooral de fietsers achter je niet gelukkiger van.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2005, 11:44:45 am door Pooh »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: oktober 28, 2005, 11:50:02 am »

quote:

Pooh schreef op 28 oktober 2005 om 11:44:
 In het uiterste geval kun je ongeveer 2 meter van tevoren beginnen met remmen, zodat je met een slippende achterband nog net een deuk in hun portier tikt, zonder daarbij zelf noemenswaardige schade op te lopen.
Ik zal eens gaan oefenen  :P
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...