Auteur Topic: [Weblog] Het Sprookjesbos (deel 6)  (gelezen 22809 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
[Weblog] Het Sprookjesbos (deel 6)
« Reactie #90 Gepost op: oktober 23, 2005, 02:39:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 oktober 2005 om 14:18:
Is het voor jou een beetje hetzelfde: naar een preek luisteren op internet, of in een kerk zitten waarbij je samen met anderen naar Gods woord luistert?
Al ga, je dan alleen, als je als gelovigen samen bent, heb je in die zin toch een band aangezien je iets 'gemeenschappelijks' hebt met die anderen?
Of mis je dat niet als je nergens meer naar toe gaat?

Meestal als ik in een kerk kom hier, dan kom je er als buitenstaander. En ook als je meerdere keren naar dezelfde kerk gaat, komt er niemand op je af en het voelt alsof je er niet bijhoort. Je zit daar als 'Fremdkörper'.
Als je in een kleine gemeente komt komen er wel mensen op je af, maar in plaats van interesse in mij als persoon gaat het al snel over je denkbeelden. Welke doop, wat vind je van... En daar heb ik echt geen zin in.

Dus dan luister ik liever naar preken op Internet. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2005, 02:41:45 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: oktober 23, 2005, 05:53:38 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 23 oktober 2005 om 14:39:
[...]

Als je in een kleine gemeente komt komen er wel mensen op je af, maar in plaats van interesse in mij als persoon gaat het al snel over je denkbeelden. Welke doop, wat vind je van... En daar heb ik echt geen zin in.

Omdat je er dan anders over denkt?
Als je over je geloofsovertuiging praat, hoort dat toch ook wel bij jou als persoon dacht ik zo. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: oktober 23, 2005, 06:11:05 pm »
Omdat ik geen zin heb in doopdiscussies, geen zin heb om irl over het geloof te discussiëren (wat is waar en wat niet). Op een forum is dat prima, imho. Maar als ik samen met christenen praat irl heb ik liever pastorale gesprekken dan discussies.

Mijn geloofsovertuiging hoort zeker bij mij als persoon, maar ik vind het tamelijk onbelangrijk om erover te discussiëren. Ik vind bepaalde dingen, en anderen vinden andere dingen. Dat is dan een feit, en imho niet nuttig om daar over te gaan bekvechten.

Het is toch wel altijd dat mensen aftasten of je bij hun factie hoort ofzo. Tenminste zo ervaar ik het. En in de GKv waar ik zat was dat heel sterk. Als je niet vierkant achter de kinderdoop stond (en dus geloofsdopen afkeurde), dan was je niet 'goed gereformeerd' en dus kreeg ik een boekje 'om er toch maar eens over na te denken', of emails met links naar pro-kinderdoop sites. Daar heb ik dus geen zin in. Mensen mogen van mij best voor zichzelf de overtuiging hebben dat de verbondsdoop de enige ware doop is (of geloofsdoop in andere gemeentes), zolang ze mij daar maar niet mee lastig vallen.
Hetzelfde geldt voor uitverkiezing en meer van dat soort onderwerpen waar de Bijbel niet heel duidelijk over is. :)

Ik heb mijn eigen gedachten over de doop en die houd ik op andere plekken dan dit forum voor mezelf. Ik heb ook gedachten over andere onderwerpen, maar in gespreken van aangezicht tot aangezicht doet zo'n mening er niet toe, dan gaat het erom: "wat betekent Jezus voor jou in jouw leven?". En gek genoeg beginnen mensen in kennismakingsgesprekken dáár niet over... :?

In de wat grotere stadgemeentes met meer dan 500 leden kom je er gewoon niet zo makkelijk tussen, je bent nagenoeg onzichtbaar. Als je een vriend(enkring) hebt die lid is/zijn van die gemeente is het een ander verhaal, maar dat heb ik dus niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2005, 06:41:31 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: oktober 23, 2005, 09:02:20 pm »
Ik snap je troubles wel Roodkapje, maar toch blijft het wat mij betreft een bijbels principe dat je niet in je eentje kan geloven en dat God wil dat je dat in gemeenschap met andere mensen doet (het Lichaam van Jezus Christus). Je kan IMHO niet in Jezus geloven en vervolgens niets met zijn Lichaam doen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: oktober 23, 2005, 09:20:56 pm »
Ik geloof ook niet alleen, ik ben alleen niet op de traditionele manier lid van een kerk. Dat wil niet zeggen dat ik niet met andere christenen omga, juist wel.

Ik woon momenteel gewoon op de verkeerde plek, that's all. En ik wil niet lid worden van een kerk waarin ik officieel of officieus bepaalde geschriften moet aanvaarden waarin andersdenkenden veroordeeld worden. Je kunt niet van alles zeker weten of jij het goed hebt.

Dus ik geloof wel in gemeenschap met andere leden van het Lichaam van Christus, ben onderdeel van de Gemeente van Christus, alleen ben ik niet lid van een of andere kerk. :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: oktober 24, 2005, 04:19:23 pm »
Rare dag
Vandaag is een dag waarop alles anders gaat dan anders. Vanochtend ging de wekker al vroeg, en om kwart over zes stond ik naast mijn bed. Ik moest om 08:00 de deur uit zijn, dus dat mocht ook wel. Dus op het knopje van het koffiezetapparaat gedrukt (water en koffie had ik van tevoren al in het apparaat gedaan) en mijn ontbijt en lunch klaargemaakt. De lunch kon in mijn broodtrommel en wat er niet inpaste was mijn ontbijt. Lekker makkelijk. Toen de koffie klaar was alles wat niet in de thermosfles paste in een mok geschonken, dus ik had zo precies één mok koffie bij mijn ontbijt. Na mijn bijbelstudie liep het tegen achten, dus moest ik de deur uit. Het was wel droog, maar nam voor de zekerheid mijn regenjack mee, geen overbodige luxe zo zou later blijken.

Om half negen werd ik bij de mevrouw verwacht, voor wie ik normaal gesproken altijd 's middags werk. De mevrouw moest vanmiddag namelijk naar een bijeenkomst, dus vandaar dat er gewisseld was. Om 12:00 was ik vrij en ging ik es kijken in het centrum. Vandaag zou de studiefinanciering uitgekeerd worden. Ik heb tot december nog een leninkje lopen om mijn collegegeld te kunnen betalen. Dat de lening van de IBG gestort wordt staat vast, de grote vraag is: hoe laat? Nou ja, iig niet om half één en niet rond half twee. En een uur later ook niet. Ik wou bij de V&D kleurpotloden enzo kopen, maar dat moet een ander keertje maar. Woensdag ofzo. Ik wou ook € 50 pinnen voor in de huishoudpot (boodschappen) en boodschappen doen, maar dat moet ook maar even wachten. Er zit geld zat in de huishoudpot, dus honger lijden hoef ik vanavond niet. ;)

Winkelen in het centrum ging niet door, dat was maar goed ook. Ik ging maar es naar de faculteit kijken of er ook college was. Ik dacht van niet, maar je kon nooit weten. Als er geen college was, dan kon ik mooi alle dingen van Blackboard uitprinten (heb thuis geen printer). En toen gebeurde iets totaal onverwachts.

Bij de deuropening van het Muntinggebouw zag ik iemand staan roken. Even dacht ik C. te herkennen, een oude schoolvriendin waarmee ik op het VWO dikke maatjes was, maar we verloren elkaar uit het oog toen zij kunstacademie ging doen en ook nog wiccan werd en ik ging naar de universiteit, in Groningen wonen en werd christen. Dat bemoeilijkte de relatie wel enigszins en op een gegeven moment verhuisde ik, was ik haar adresgegevens kwijt en bleek het emailadres wat ik van haar gekregen had niet meer te werken. Ergens vond ik dat jammer, want ik wilde erg graag dat ook zij de Here Jezus zou leren kennen en Zijn offer zou kunnen aanvaarden. Dan zou ook zij gered zijn.

Dus het was vrij onwaarschijnlijk om C. te treffen op het faculteitscomplex van Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Toen ik dichterbij kwam met mijn map onder de arm hoorde ik een stem zachtjes zeggen:
"Roodkapje?"
"Ja?"
"Ben je het echt?"
"C.!"
"Dat is echt heel wat jaartjes geleden zeg, heb je nu lang haar?"
Dat was het begin van een wat onwennig gesprekje dat we hadden. Ik ga nooit naar dat college toe, want meestal werk ik dan. Normaal gesproken zou ik in een ander zaaltje gaan printen, maar om de een of andere reden koos ik daar niet voor. Toeval? Wie het weet mag het zeggen...

Ze deed filosofie (ik snap nog steeds niet waarom je dan op de psychologische faculteit college hebt) en was inderdaad afgestudeerd aan de kunstacademie en had daar veel Duitse kennissen opgedaan en zat zodoende veel meer in Duitsland dan ik. Ze had inmiddels een mobieltje (dat was nieuw voor mij) dus gaf ik haar een papiertje met mijn mobiel en mijn emailadres, dat tevens dienst doet als MSN-account. Het zal mij benieuwen of ze nou ook veranderd is. Het contact verliep eerder nogal stroef omdat alle initiatief van mijn kant moest komen. En zolang je elkaar met enige regelmaat ziet (bijvoorbeeld bij de studie Duits), gaat dat best goed, hoewel ik het toen irritant vond. Maar als je allebei je eigen leven gaat leiden en beiden een andere vriendenkring opbouwt, dan worden dat soort dingen minder vanzelfsprekend. Toen ik nieuwe vrienden maakte in Groningen die ook zelf initiatief namen, verdween zij -logischerwijze- naar de achtergrond. En op een gegeven moment is zo'n contact verwaterd.

Ik vind het zelf erg irritant als mensen nooit eigen initiatief tonen. Bijvoorbeeld wanneer ik degene moet zijn die altijd belt, mailt, of op een andere manier contact opneemt. Dat is erg vermoeiend en je verwacht dat het spontaan wel gebeurt.
Nu heb ik wel vrienden die wat minder spontaan zijn, en bij wie het min of meer in de persoonlijkheid zit dat ze wat afwachtender zijn. Maar zelfs die mensen nemen uiteindelijk wel intiatief. Het contact was ik met C. op de middelbare school had was oppervlakkig en eenzijdig. Dus als dat niet veranderd is, ach nou ja, dan heb ik haar één keer weer gezien. Ik ga haar niet wéér op sleeptouw nemen...

Ik denk niet dat het toeval is dat ik haar vandaag weer ontmoet heb. Ik denk dat God hier een bedoeling mee heeft. Dus ik probeer hier in gebed goed mee om te gaan. Dat ik nu ook meedoe met Alpha Cursus is ook geen toeval. Zou er een verband tussen deze op het oog toevallige gebeurtenissen zijn. Alpha was ook niet gepland, dat gebeurde ook gewoon. Kan nog interessant worden. Wordt vervolgd dus.

Na alle sheets, aanvullende literatuur en dergelijke afgedrukt te hebben op de faculteit ging ik bij een naburige giromaat proberen of mijn 'studenten'pasje het al deed. Niet. Dat zal wel rond 17:00 of nog later worden denk ik. Naar het kantoor van de christelijke thuiszorg dan maar. Werkbriefjes inleveren en handschoenen ophalen. Daarna vlug naar huis, want het regende inmiddels al de hele middag lekker. :X

Zometeen maar es even een boodschappenbriefje maken. Hopen dat mijn pasje het bij de AH vanavond doet. Zou handig zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 05:06:53 pm door Roodkapje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: oktober 25, 2005, 05:02:15 pm »
Ben blij dat ik morgen niks heb staan (behalve de Alpha Cursus dan). Ik ben zooo lam! :O

Stufi is nog steeds niet gestort trouwens... :'(
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 05:03:13 pm door Roodkapje »

Scholasticus

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: oktober 25, 2005, 06:44:50 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 oktober 2005 om 17:02:
Ben blij dat ik morgen niks heb staan (behalve de Alpha Cursus dan). Ik ben zooo lam! :O

Kan je 't niet gaan halen dan, bij het IBG in Groningen? Gewoon onderweg naar Haren, op fiets naar Alpha. Waterpistooltje mee, roodkapje over je hoofd, hands up, enzovoort.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: oktober 25, 2005, 06:56:41 pm »
Ik lees net in het wijkkrantje van vandaag dat er hier een nieuwe kerk is begonnen. Misschien kun je er eens een kijkje nemen? http://www.ontmoeting-groningen.nl/

Volgens de site van de ib-groep is de betaaldatum 24 oktober, maar als jij postbank hebt kan een overschrijving toch altijd al snel een week duren?
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: oktober 25, 2005, 07:40:27 pm »

quote:

Marloes schreef op 25 oktober 2005 om 18:56:
Ik lees net in het wijkkrantje van vandaag dat er hier een nieuwe kerk is begonnen. Misschien kun je er eens een kijkje nemen? http://www.ontmoeting-groningen.nl/
Jaaa! http://forum.messbase.nl/html/emoticons/nopompom.gif

quote: http://www.ontmoeting-groningen.nl

Wij geloven in de doop in water door onderdompeling en in de doop in de Heilige Geest.

Moet je eens bij 'wij geloven' kijken. Nog een charismatische kerk. Echt iets voor mij  }:| Yikes!

* Roodkapje is een beetje heel erg allergisch voor evangelisch, en nog erger allergisch voor charismatisch.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 07:43:34 pm door Roodkapje »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: oktober 25, 2005, 08:00:45 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 25 oktober 2005 om 17:02:
Moet je ook een echte bank nemen in plaats van de Postbank :P .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 25, 2005, 08:45:30 pm »
Nah, normaal gesproken staat het er altijd op de dag waarop ze zeggen dat het betaaldag is. Dus dat valt tegenwoordig reuze mee.  :w

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 25, 2005, 09:26:12 pm »
* Harm had het wel op de dag van uitbetalen. Het was niet veel (minder nog dan mijn reiskostenvergoeding die ik van mijn stage krijg :X ), maar het is leuk om te krijgen :) .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 25, 2005, 10:06:55 pm »
Ik moet mijn collegegeld nog betalen (tweede termijn), dus het zou wel handig wezen als het vrij binnenkort kwam.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:10:30 pm »
Ik ben bang voor je dat ze niet kunnen lezen bij de IBG....  8)7
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 11:10:38 pm door Mezzamorpheus »