Auteur Topic: Moeten wij illegalen laten onderduiken?  (gelezen 1441 keer)

Aliisia

• Bekijk profiel
Moeten wij illegalen laten onderduiken?
« Reactie #15 Gepost op: maart 24, 2003, 09:16:12 am »
Ik vind gewoon van niet. Mensen die illegaal in nederland zijn komen er met een reden niet in. De mensen helpen onderduiken is dan ook tegen de wet en niet de bedoeling. Ik vind dat sommigen illegalen die hier in nederland zijn er terrecht zijn, omdat de reden waarom zij nederland 'niet binnen' zijn gekomen niet eerlijk is. Maar van sommigen vind ik het niet verdiend dat ze mogen blijven.
Ik vind het een moeilijk onderwerp, misschien ben ik wel zo opgevoed.
Maar ik vind gewoon dat als je een illegaal bent, dus illegaal in nederland dat je het land weer uit moet en ergens anders asiel moet zoeken.
Maak muziek en lach
Zorgen voor een and're dag
Zingen doen we vlot
In de freggelgrot
        \m/

arjen-0

• Bekijk profiel
Moeten wij illegalen laten onderduiken?
« Reactie #16 Gepost op: maart 25, 2003, 04:06:22 am »
Hallo allemaal. Een interessante discussie, waar volgens mij nog veel te weinig over nagedacht wordt. Ik heb een aantal goede argumenten pro en contra gelezen. Ik denk echter dat wanneer je zegt dat je als christen een opdracht hebt om je overheid te gehoorzamen, dat daarbij wel een kritische blik hoort. Het probleem met deze vraag is dat de overheid gebonden is aan regels. Het vervelende is dat veel individuele gevallen zich niet laten vangen in regels. Wanneer het in het algemeen bijvoorbeeld voor Koerden veilig is om terug te gaan naar hun land van herkomst, wil dat niet zeggen dat dat voor alle Koerden geldt. Toch zal de overheid een grens (moeten) trekken. En daar sluipt soms de onrechtvaardigheid binnen. Dan kan het soms gebeuren dat een asielzoeker geen verblijfsvergunning krijgt en uitgewezen wordt, terwijl het voor hem of haar niet veilig is om terug te gaan. En daar kigt denk ik een taak voor iedereen, maar zeker ook voor christenen. Als de overheid om wat voor reden dan ook haar taak verzaakt, heb je als christen de plicht om te doen wat binnen je mogelijkheden ligt om het onrecht op te heffen. En soms kan dat inderdaad resulteren in burgerlijke ongehoorzaamheid, of hoe je het ook noemen wilt.
Wat zou God van je willen?