quote:
op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje: Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden?
Door eigen schuld veroorzaakte onvolmaaktheid is het niet meer mogelijk gevaarloos regels toe te passen. Maar wees vooral niet karig! en zeg vooral niet: "ik heb het niet!", terwijl het tegendeel het geval is.
Inderdaad Santarenpaal, even over rijken, is het misschien hier en daar wel mogelijk dat één lid alle kosten van een kerkelijke gemeenschap op zich kan nemen. Dat zou dan andere leden ontslaan van financiële plichten? Welnee dan geven ze toch hun giften aan andere goede doelen, stel dat zich dat zou voordoen.
En nog wat Mientje, als er niets overblijft ondanks groot vermogen, dan kan het zijn dat de giftenpost een sluitpost is. Maar dat kan ik slechts alleen voor mijzelf een beetje beoordelen, want ik durf van mijzelf nog niet te beweren dat ik het volmaakt in balans heb!
Laten we vooral niet in het algemeen wijzen naar rijken of armen of alles wat er naast of tussenin zit. Wie volmaakt is mag het zeggen! Nou wie is er volmaakt in Gods ogen? juist! Jezus de Zoon van God, Hij heeft ons duidelijk gemaakt om er persoonlijk op af te stappen als een broeder of zuster zich misgaat. En dat is moeilijk hoor! want dan moet je echt wel wat weten. En alles te weten maakt beslist niet gelukkig.