Auteur Topic: Het geven van tienden.  (gelezen 9071 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #15 Gepost op: maart 09, 2003, 07:30:21 pm »
Ik heb op mijn vorige vraag eigenlijk nog geen antwoord, maar na deze lap tekst is dan mijn vraag :

Moet de kerk van deze tienden die binnenkomen, zelf ook weer tienden aan een goed doel afstaan ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #16 Gepost op: maart 09, 2003, 07:35:09 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 19:30:21 schreef Mientje:
Ik heb op mijn vorige vraag eigenlijk nog geen antwoord, maar na deze lap tekst is dan mijn vraag :

Moet de kerk van deze tienden die binnenkomen, zelf ook weer tienden aan een goed doel afstaan ?
Inzamelen om uit te delen staat inde Bijbel

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #17 Gepost op: maart 09, 2003, 08:14:57 pm »
Voor mij is er één heel duidelijke regel:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is!
de liefde kwetst niemands gevoel

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #18 Gepost op: maart 09, 2003, 08:17:19 pm »
Volgende vraag :
Wat doe je met de belastingteruggave door de giften ?
Geef je hier weer 10 % van aan de gemeente ? :?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #19 Gepost op: maart 09, 2003, 08:21:42 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:14:57 schreef priemjohannes:

Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #20 Gepost op: maart 09, 2003, 08:54:44 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:

Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?

Ik ken mensen die in een dure Audi rijden, een breedbeeld t.v.  hebben en twee keer per jaar opvakantie gaan. Die beweren dat ze écht niet genoeg hebben om hun tienden te betalen.

Denk er om je betaalt geen tienden. Je brengt je tienden in het huis van de Heer en 90% mag je houden. God heiligt die 90% zodra je je tienden aan Hem terug geeft. Je zult zien dat je ineens met die 90% veel meer kunt doen, dan met je oorspronkelijke 100%.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #21 Gepost op: maart 09, 2003, 08:57:41 pm »

quote:

Daar ben ik mee eens. Iemand die een miljoen per jaar verdient kan makkelijker een 10de missen dan iemand die van een uitkering moet leven en alle eurodubbeltjes moet omdraaien.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #22 Gepost op: maart 09, 2003, 09:08:21 pm »
Daar ben ik mee eens. Iemand die een miljoen per jaar verdient kan makkelijker een 10de missen dan iemand die van een uitkering moet leven en alle eurodubbeltjes moet omdraaien.

Iemand die tienden geeft, HOEFT zijn eurodubbeltjes niet meer om te draaien !
(b)ERVARING(/b)
Heeft God niet gezegd :
Beproef Mij toch daarmede, zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van den hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.
Mal. 3 : 10

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #23 Gepost op: maart 09, 2003, 09:14:35 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:57:41 schreef Santaarnpaal:
Toch is het een feit dat rijke mensen veel minder makkelijk hun tienden geven, dan mensen met een uitkering. In al hun rijkdom, zijn ze armer dan wie dan ook . Wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft.

lonneke

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #24 Gepost op: maart 09, 2003, 11:18:30 pm »
Eigenlijk zou het ook niet erg zijn om 10% van mijn uitkering te geven aan de kerk. Als ik er door in moeilijkheden zou komen dan klop ik zelf weer bij de kerk aan. Dus in mijn geval schiet je er niet echt mee op.

Overigens wordt mijn niet-betaling wel gerespecteerd (door de diakonie)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #25 Gepost op: maart 09, 2003, 11:31:30 pm »
het peningske van de weduwe was toch 100%?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #26 Gepost op: maart 09, 2003, 11:45:21 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 23:31:30 schreef cheese:
het peningske van de weduwe was toch 100%?

precies, het gaat om de intentie en niet om "voor wat, hoort wat"

als er bij mij iemand aan de deur komt om kalenders voor Roemenie te verkopen zeg ik: Hou die kalender maar en hier heb je je geld.

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #27 Gepost op: maart 10, 2003, 11:46:49 am »

quote:

op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje: Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden?

Door eigen schuld veroorzaakte onvolmaaktheid is het niet meer mogelijk gevaarloos regels toe te passen. Maar wees vooral niet karig! en zeg vooral niet: "ik heb het niet!", terwijl het tegendeel het geval is.

Inderdaad Santarenpaal, even over rijken, is het misschien hier en daar wel mogelijk dat één lid alle kosten van een kerkelijke gemeenschap op zich kan nemen. Dat zou dan andere leden ontslaan van financiële plichten? Welnee dan geven ze toch hun giften aan andere goede doelen, stel dat zich dat zou voordoen.

En nog wat Mientje, als er niets overblijft ondanks groot vermogen, dan kan het zijn dat de giftenpost een sluitpost is. Maar dat kan ik slechts alleen voor mijzelf een beetje beoordelen, want ik durf van mijzelf nog niet te beweren dat ik het volmaakt in balans heb!

Laten we vooral niet in het algemeen wijzen naar rijken of armen of alles wat er naast of tussenin zit. Wie volmaakt is mag het zeggen! Nou wie is er volmaakt in Gods ogen? juist! Jezus de Zoon van God, Hij heeft ons duidelijk gemaakt om er persoonlijk op af te stappen als een broeder of zuster zich misgaat. En dat is moeilijk hoor! want dan moet je echt wel wat weten. En alles te weten maakt beslist niet gelukkig.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2003, 01:04:06 pm door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #28 Gepost op: maart 10, 2003, 12:05:37 pm »

quote:

Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.

bengel

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #29 Gepost op: maart 10, 2003, 12:32:20 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 12:05:37 schreef Pulpeet:
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.

Het blijft interessant hoe vrijgemaakten, als je een gevoelige plek benoemt, of gewoon een gebod wat eenvoudig niet opgevolgd wordt, gewoon wegredeneren, doodleuk vertellen dat God het wel niet nodig zal hebben( denk je dat hij psalmen nodig heeft van ons?)
Er zijn maar weinig Vrijgemaakten die gewoon ronduit durven belijden dat je gelijk hebt, en dat ze dus zondigen. Maar ja kom niet aan het geld van een Vrijgemaakte. Ten slotten zitten daar de wat hogeropgeleiden, met mooie auto's, dure banen en huizen.
Ik wou dat jullie je net zo druk maakten om het feit dat een ieder die God niet zijn tienden geeft, gewoon God berooft, dan om allerlei  andere onzinnige zaken waarmee je mensen alleen maar afstoot.
Dat noemen wij: Bekering van dode werken. Daar moet je niet om bidden, maar gewoon doen!