Auteur Topic: Het geven van tienden.  (gelezen 9070 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #30 Gepost op: maart 10, 2003, 12:52:09 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 12:05:37 schreef Pulpeet:
op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?

Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.

Nee er onder lijden doet God niet, hij heeft geen cent van ons nodig, maar het gaat om het principe.
Als je ontdekt wat geven is, dan ben je nooit meer bang om te kort te hebben.
Ik heb eigenlijk nog niets over mijzelf verteld, omdat ik dat eigenlijk niet zo graag aan de grote klok wilde hangen. Maar ala, jullie kennen mij toch niet, maar ik zeg dat ik niet lieg.
Ik heb een minimum uitkering, geef daarvan 10 % van het bruto aan de kerk.
Daarbij komen nog de wekelijkse collektes, waar ik meestal maar € 0.50 in doe, omdat ik alles per giro wil doen voor het belastingvoordeel. Dan komt er soms nog een collekte voor een noodlijdende gemeente in de Oekraïne, waar ik € 50 in doe.
Van het vakantiegeld en de belastingteruggave geef ik ook weer 10 %.
Maar nu het wonder : Ik sta nooit rood, rijd nog auto en van de gekste kanten komt geld binnen, zo had ik deze week €18 nodig voor de kapper, komt er een vrouw aan de deur die €18 brengt, waar ik ergens korting op had gekregen.
Ik kan wel door vertellen, hoe God voor mij zorgt, maar Hij laat je nooit in de steek. God wil gewoon dat wij op Hem vertrouwen, en dat moet je leren.
Zie dit niet als opscheppen van mijn kant, maar het is gewoon zo.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #31 Gepost op: maart 10, 2003, 12:53:54 pm »
Kan ik kort over zijn:
Nee, ik geef geen 10e van m'n inkomsten aan de kerk..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #32 Gepost op: maart 10, 2003, 07:09:38 pm »

quote:

Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dit is een onjuiste redenatie, want de weduwe die het penningske gaf, die gaf niet weinig, maar juist alles wat ze had....

sheep

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #33 Gepost op: maart 10, 2003, 09:30:32 pm »
Kom niet aan het geld van de gereformeerde, zelfs het achterhouden van tienden kunnen ze bijbels goedpraten.
Deden ze dat ook al niet met roken, en jongelui die voor het huwelijk wat andere normen als de bijbel hadden?
Welke gereformeerde durft op te staan en te zeggen, Heer ontferm U, ik heb gezondigd? Nét als wij allemaal trouwens?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #34 Gepost op: maart 10, 2003, 09:54:51 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 23:31:30 schreef cheese:
het peningske van de weduwe was toch 100%?
http://www.netscape.de/content/Finanzen_TopThema/310210_1033748462160.jpg
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2003, 03:12:43 pm door Wilhelmina »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #35 Gepost op: maart 10, 2003, 10:12:26 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 19:09:38 schreef Mezzamorpheus:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
aldus Pulpeet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is een onjuiste redenatie, want de weduwe die het penningske gaf, die gaf niet weinig, maar juist alles wat ze had....
aldus Mezzamorpheus
Ik heb dit bericht even gescheiden, want ik denk dat jij mij nu dingen liet zeggen die ik niet zei, omdat het aan elkaar geplakt was.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #36 Gepost op: maart 10, 2003, 10:17:06 pm »
Volgens mij is dit een weduwnaar, die komen er in de bijbel wel makkelijk van af.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #37 Gepost op: maart 10, 2003, 10:21:44 pm »
Mijn vorige reactie was inderdaad gericht aan Pulpeet

Pulpeet

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #38 Gepost op: maart 11, 2003, 09:47:09 am »

quote:

op 10 Mar 2003 21:30:32 schreef sheep:
Kom niet aan het geld van de gereformeerde, zelfs het achterhouden van tienden kunnen ze bijbels goedpraten.
Tja, iedere ketter heeft z'n letter.

Wat de weduwe betreft:
Zij gaf inderdaad alles, maar het was niet veel. En omdat Mientje steeds schreef dat God eronder lijdt als wij niet geven, vroeg ik mij af of zij(?) bedoelde dat God veel geld nodig heeft. Want dan zou Hij aan zo'n weduwe niet veel hebben. Het antwoord van Mientje was overduidelijk. En indrukwekkend.

Het hangt er vanaf in welke gemeente je zit of het geven van tienden een verplichting is. Mij lijkt het te ver gaan om zo'n verplichting aan anderen op te leggen. Dat is net zoiets als het verbieden van het kopen van een ijsje op zondag (jaja). Of te verbieden om een bioscoop te bezoeken. Allemaal menselijke wetjes. Het lijkt me zelfs lastig om bijbels te onderbouwen dat het echt moet.
En als je van die verplichting af bent, dan heb je de vrijheid om te geven. En dan gaat op wat Jezus zei: het is beter te geven dan te ontvangen. Als je aan de bezit of je geld vast zit, dien je een afgod.

P.S. Wilhelmina, kan dat leuke plaatje wat kleiner? Dit topic past niet meer op mijn beeldscherm.

Garfield

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #39 Gepost op: maart 11, 2003, 10:03:49 am »
Ik denk dat de geschiedenis van Ananias en Saffira duidelijk genoeg is. (
Als je niet met je hart geeft, maar om aanzien te krijgen dat ben je fout bezig.

quote:

op 09 Mar 2003 20:14:57 schreef priemjohannes:
Voor mij is er één heel duidelijke regel:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is!

Volkomen mee eens.
En kijk eens of het echt nodig is dat die stofzuiger of wat dan ook vervangen moeten worden. Een 'Ja/Nee' sticker op de brievenbus scheelt een hoop verleiding.

Verder ben ik het eens met Jan W.
Er zijn ook nog doelen buiten de gemeente die onze steun nodig hebben. ( zowel christelijke als niet christelijke).
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #40 Gepost op: maart 11, 2003, 03:09:15 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 09:47:09 schreef Pulpeet:
op 10 Mar 2003 21:30:32 schreef sheep:

Het hangt er vanaf in welke gemeente je zit of het geven van tienden een verplichting is. Mij lijkt het te ver gaan om zo'n verplichting aan anderen op te leggen.

P.S. Wilhelmina, kan dat leuke plaatje wat kleiner? Dit topic past niet meer op mijn beeldscherm.

Ik ken geen gemeente waar je verplicht wordt je tienden te betalen, het hoort echter wél bij het onderwijs, zoals alle zaken die nou eenmaal in de bijbel staan. Blijft toch staan dat God wel heel duielijk is tegen mensen die hem beroven.

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe de Reformanda ( jaja ik leer hier nog wat) tegen dit onderwerp aankijkt.
Ik als Evangelisch meisje verbaas mij over de dingen die zij zo vreselijk belangrijk lijken te vinden, terwijl ze zo tolerant zijn tegen mensen  ( lees ook zichzelf) die een fractie van dat bedrag geven ( vooral in kollektebonnen)
Hun portemonnee lijkt het enige te zijn dat niet makkelijk te bekeren is.

En dat plaatje, ik zou niet weten hoe dat kleiner moet. Zal ik het weghalen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #41 Gepost op: maart 11, 2003, 03:13:30 pm »
Gelukt, hoe vind je deze?

Garfield

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #42 Gepost op: maart 11, 2003, 03:20:59 pm »
Citaat
op 11 Mar 2003 15:09:15 schreef Wilhelmina:
......
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe de Reformanda ( jaja ik leer hier nog wat) tegen dit onderwerp aankijkt.]

Ik ook. Eigenlijk van alle christenen.....
Citaat

Ik als Evangelisch meisje verbaas mij over de dingen die zij zo vreselijk belangrijk lijken te vinden, terwijl ze zo tolerant zijn tegen mensen  ( lees ook zichzelf) die een fractie van dat bedrag geven ( vooral in kollektebonnen)

Sorry hoor, maar ik vind dit een nogal oncontroleerbare opmerking.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #43 Gepost op: maart 11, 2003, 03:41:11 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 15:20:59 schreef Garfield:
op 11 Mar 2003 15:09:15 schreef Wilhelmina:
......

Sorry hoor, maar ik vind dit een nogal oncontroleerbare opmerking.

Controleerbaarder dan je denkt. Ik ben echt nog nooit een gereformeerde tegengekomen ( en ik ken er echt héél veel) die zodra zijn salaris binnenkomt daar 10% van berekent en dat direkt overmaakt voor het werk van de Heer. Ze geven wel, maar hebben heel veel excuses waarom ze niet die tien procent brengen. Ze komen vaak niet verder dan dat ze ook nog veel aan goede doelen geven. Als je dan doorvraagt maken ze een paar keer per jaar een paar tientjes over naar open doors of de stichting chris, of ze hebben een kindje van Compassion of wat dan ook.

Daar tegenover ken ik velen, tot zeer vele mensen uit onze hoek die gewoon trouw elke maand hun tienden afdragen, of het nu van hun uitkering is, van hun riante salaris, of zoals bij onze kinderen van hun zaterdagbaantje.
Alle "goede doelen" die gereformeerden noemen ( écht niet de overige paar honderd euro per maand hoor) vallen bij ons onder offeren.
De tien procent die je aan de Heer geeft is niets meer en niets minder dan dátgene wat Hem al toekomt. Pas wat je daar bovenop geeft is een offer.
Dus wat mij betreft wel degelijk controleerbaar.

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #44 Gepost op: maart 11, 2003, 04:03:34 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 15:41:11 schreef Wilhelmina:
Controleerbaarder dan je denkt. Ik ben echt nog nooit een gereformeerde tegengekomen ( en ik ken er echt héél veel) die zodra zijn salaris binnenkomt daar 10% van berekent en dat direkt overmaakt voor het werk van de Heer. Ze geven wel, maar hebben heel veel excuses waarom ze niet die tien procent brengen. Ze komen vaak niet verder dan dat ze ook nog veel aan goede doelen geven. Als je dan doorvraagt maken ze een paar keer per jaar een paar tientjes over naar open doors of de stichting chris, of ze hebben een kindje van Compassion of wat dan ook.

Daar tegenover ken ik velen, tot zeer vele mensen uit onze hoek die gewoon trouw elke maand hun tienden afdragen, of het nu van hun uitkering is, van hun riante salaris, of zoals bij onze kinderen van hun zaterdagbaantje.
Ik krijg altijd het gevoel als ik dit zo lees "wij doen het beter dan die gereformeerde". Sorry misschien is het een verkeerde interpertatie van mij ervan. :'(
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.