Auteur Topic: Het geven van tienden.  (gelezen 10880 keer)

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Gepost op: maart 09, 2003, 03:53:22 pm »
Als je hier nieuw bent, heb je uren leeswerk.
Nu kwam ik in een onderwerp tegen dat iemand zei : voor de collecte komt heb ik mijn €0.50 al klaar.
Toen kwam bij mij de vraag op : Geeft men bij de G.K.V. ook tienden van hun inkomsten? En hoe denken jullie daar over ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

lonneke

  • Berichten: 2566
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2003, 04:56:29 pm »
Hoi Mientje,

Ik geef helemaal niets. Ik heb een bijstandsuitkering met twee kinderen. Kan m'n geld wel beter gebruiken. Ik ben er heel eerlijk in. Niet dat ik de kerken niets gun. Maar zo denk ik erover.

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2003, 05:04:11 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 16:56:29 schreef lonneke:
Hoi Mientje,

Ik geef helemaal niets. Ik heb een bijstandsuitkering met twee kinderen. Kan m'n geld wel beter gebruiken. Ik ben er heel eerlijk in. Niet dat ik de kerken niets gun. Maar zo denk ik erover.



Ben je wel lid van een kerk ? En denk je niet dat God wel in je noden zal voorzien ?
Dat staat toch in Filip. 4 : 19. ?
Ik veroordeel niets hoor, maar wil wel eens een discussie hierover opgang brengen.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2003, 05:05:45 pm »
Elke maand krijgt de kerk €50 van ons gezin. Daar komt dan elke week nog ongeveer €8 collectegeld bij.
Totaal dus ongeveer €82 per maand (na fiscale aftrek is dit ongeveer €58)
Daarnaast zijn er nog andere lasten die je draagt in een kerk: wijkbijdrage, zending etc.
Plaatselijk zijn er olverigens nogal verschillen in de manier waarop de bijdrage berekend wordt binnen de GKV.
In onze vorige gemeente berekende men dat wij  ƒ 289 moesten bijdragen. Daar kwamen dan de collecten, zendingsbijdrage, diaconale bijdragen etc. nog bovenop.
(Het verschil zit hem vaak in de lasten die een gemeente heeft op een kerkgebouw en woonruimte voor de predikant. Een jonge of kleine gemeente vraagt soms hogere ledenbijdragen)

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2003, 05:08:17 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 17:04:11 schreef Mientje:
Ben je wel lid van een kerk ? En denk je niet dat God wel in je noden zal voorzien ?
Dat staat toch in Filip. 4 : 19. ?
Ik veroordeel niets hoor, maar wil wel eens een discussie hierover opgang brengen.


Dat is in situaties als zij beschrijft een beetje een dooddoener: De Heer zal voorzien...
Eigen verantwoordelijkheid telt hierin zwaar mee vind ik.
Ik vindt het knap dat iemand van een uitkering rond kan komen!
Uit mijn omgeving weet ik dat het niet gemakkelijk is.

Misschien draagt zij wel in praktische zin bij: dat is soms meer waard dan de €!

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2003, 05:13:00 pm »
De kerk krijgt een bepaald bedrag van mij, en zolang de begroting sluit, verhoog ik die bijdrage niet. Bijzondere collecten mogen zich meer in mijn aandacht verheugen en in onze gemeente is daar ook extra aandacht voor. Een collecte voor het "Er is hoop" eetcafé leverde ruim 4 keer zoveel op als een reguliere collecte.

Daarnaast geeft ik vooral aan die mensen die echt in nood zijn, dichtbij of veraf. Redt een Kind, Aidsfonds, Verre Naasten, Rode Kruis noem maar op.

Maar ik wil mijzelf niet rechtvaardigen door mij geefgedrag of geefbedrag, misschien wel dat God meer tevreden is met het geefgedrag van 'lonneke' dan dat van mij. Wel probeer ik God regelmatig te betrekken bij mij geefgedrag in mijn gebed, maar het blijft lastig want ik zie ook heel veel mooie dingen....

En op 10% wil ik niemand afrekenen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2003, 05:19:42 pm »
Mooi geschreven Jan W. :D

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #7 Gepost op: maart 09, 2003, 05:38:08 pm »
Skynolimit schreef:
Het verschil zit hem vaak in de lasten die een gemeente heeft op een kerkgebouw en woonruimte voor de predikant. Een jonge of kleine gemeente vraagt soms hogere ledenbijdragen)

 
In de allereerste plaats veroordeel ik Lonneke nergens, maar stel alleen vragen aan jullie allemaal hoe je er over denkt, omdat er in Mal.3 : 10 over het geven van tienden staat. Dan zou een gemeente voor z.n leden niet hoeven uit te maken hoeveel ze moeten bijdragen.
En dan weer een volgende vraag : Wanneer is het anders afgeschaft wat in Mal. staat ? Ik heb nog meer vragen hoor, maar eerst deze maar.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #8 Gepost op: maart 09, 2003, 05:53:51 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 17:38:08 schreef Mientje:
In de allereerste plaats veroordeel ik Lonneke nergens, maar stel alleen vragen aan jullie allemaal hoe je er over denkt, omdat er in Mal.3 : 10 over het geven van tienden staat.


Ik lees er ook geen veroordeling. Mocht je dat opmaken uit mijn opmerking: sorry, het was niet de bedoeling.

quote:

Dan zou een gemeente voor z.n leden niet hoeven uit te maken hoeveel ze moeten bijdragen.En dan weer een volgende vraag : Wanneer is het anders afgeschaft wat in Mal. staat ? Ik heb nog meer vragen hoor, maar eerst deze maar.[/i]


Wat je vragen betreft: in het oude land Israel was de situatie totaal anders dan nu.
Tienden kunnen niet meer opgebracht worden door bv. stijgende belastingen van overheidswege. Het zijn m.i. totaal verschillende situaties.
(Ik zou niet overigens weten hoe ik met een gezin van 5 personen een bedrag van meer dan €90 op zou moeten hoesten. Enerzijds geef ik dan aan de kerk, anderzijds haal ik het weer terug bij de diakenen., maar idt deel tussen haakjes is terzijde)

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #9 Gepost op: maart 09, 2003, 06:06:09 pm »
Volgende vraag :
Geef je als "eersteling "of van wat je overhoudt ? Ik zelf vind dat je God als eerste moet geven en van de rest leven, i.p.v eerst alles kopen wat je nodig hebt, en als je wat over houdt krijgt God het.
Ik schrijf juist ""God" i.p.v. de kerk, omdat ik het zelf als een offer aan God zie.
En als je geeft wat je overhoudt, is het geen offer meer.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #10 Gepost op: maart 09, 2003, 07:06:02 pm »
Zegen of vloek van tienden
Door Jan A. Slot

Geld is een zeer belangrijk gegeven in het leven van christenen en ongelovigen. Geld heeft dan ook een groot effect op mensen. Geld stelt u in staat om te doen wat er in uw hart is. Dat werkt bij ieder mens, gelovig of ongelovig. Geld werkt als een vergrootglas op uw hart. Geld openbaart uw hart. Er moet dus, wat geld betreft, een verschil zijn tussen u en een ongelovige. Veel mensen geloven dat de duivel de ultieme vijand van God is en in hun leven zijn ze er behoorlijk op gericht, om die vijand te verslaan. Maar ik zeg u dat de duivel absoluut geen bedreiging is voor God, voor Hem is de duivel helemaal niet zo belangrijk. Toen hij in opstand kwam, wierp God hem de hemel uit. Vervolgens zond God zijn Zoon Jezus en deze overwon de duivel. Hij ontwapende hem en ontnam hem zodoende zijn kracht en invloed. Jezus maakte hem tot een publiek schouwspel, leren we in Kolossenzen 2:15. De duivel is geen bedreiging voor God. De bijbel is een boek dat geschreven is aan het volk van God (wij dus), niet aan de heidenen (ongelovigen). Dus alles wat er in de bijbel geschreven is, is aan ons geschreven. Hierin leren wij Wie God is en wie wij zijn in Hem. Nergens in de bijbel lees ik dat wij een keuze moeten maken tussen God en de duivel. God heeft geen duivelgericht denken. God is gericht op het voor of tegen Hem zijn. Jezus leert ons in Matteüs 6:24: "Niemand kan twee meesters dienen; want hij zal of de één liefhebben en de ander haten, of loyaal zijn aan de één en de ander verachten. U kunt niet God dienen én mammon." (Nieuwe King James)

Erfgenamen van Gods zegeningen
Jezus doet hier een bijzondere uitspraak. Wat Hij leert is dat wij een keuze moeten maken in ons leven: geld en goederen dienen, of God dienen. Eigenlijk zegt Jezus hier dat een hart (een instelling) dat naar geld en goederen uitgaat afgoderij is. Door deze uitspraak waardeert Jezus geld en goederen op tot een vorm van religie. Dus eigenlijk zegt hij tegen ons: je dient ‘God’, zodat geld en goederen slecht een hulpmiddel zijn in het leven, of je dient ‘geld en goederen’. Velen die geld en goederen dienen, proberen God te gebruiken op momenten dat het verkeerd gaat. Zij raken daardoor gefrustreerd, want God werkt niet zo. Het is zo makkelijk om te zeggen dat wij God dienen, maar of dat werkelijk zo is zal blijken uit ons omgaan met geld. Gedurende ons leven zullen wij telkens opnieuw terug moeten gaan naar het Woord van God, om te bepalen of hetgeen wij geloven en de wijze waarop wij handelen wel zo bijbels is als wij denken. God vraagt van ons om ‘God gericht’ te zijn, om Hem als focuspunt van ons leven te hebben.

God is een waarmaker van zijn Woord. Wij durven blind te varen op zijn Woord, omdat wij Hem geloven. Daarom handelen wij naar zijn Woord. Weet u, als God van ons vraagt om iets in ons leven los te laten, of om iets aan Hem te geven, dan vraagt Hij dat alleen maar om ons er het betere voor terug te geven. God heeft een onbeperkte hemel vol met zegeningen en financiën voor u klaar liggen. Hij heeft u tot zijn erfgenaam gemaakt, tot mede-erfgenaam van Jezus (Rom.8:15-17). Dit betekent dat wij erfgenamen zijn van alle dingen in de hemel en op de aarde. Dat is een positie die wij door wedergeboorte hebben gekregen.

Daarom is het niet moeilijk om God te vertrouwen voor financiën en goederen, omdat deze dingen al voor ons klaar liggen vanwege het feit dat wij ìn een erfenis geboren zijn. Wij worden van dat moment af omringd met de zegeningen van deze erfenis. Gods gedachten zijn er vanaf het begin al op gericht geweest om zijn volk een voorspoedig en gelukkig volk te laten zijn. Gods wetten waren en zijn er om ons tot bewustzijn te brengen dat wij kunnen leven onder Gods zegeningen. Daarbij heeft Hij een aantal regels gesteld, waaraan wij moeten voldoen om tot een voorspoedig leven te komen. De basis voor dit verbondsleven ligt in het teruggeven van onze tienden aan de Here.

Protest tegen de tienden
Er is binnen christelijke gemeenten veel protest ten aanzien van het terugbrengen van de tienden in de gemeente. Dat geldt ook ten aanzien van het offeren van financiën. Enkelen, die het hoogtepunt van vroomheid hebben bereikt, weten dan nog te zeggen dat niet alleen onze tienden van God zijn, maar dat alles wat wij hebben van Hem is. Maar als je vraagt of zij ook daadwerkelijk aan God geven, dan blijkt dat er zijn die alleen op zondag iets in het collecte-mandje stoppen.

Is God tegen rijkdom en voorspoed in ons leven? Nee! Maar het moet niet ons leven gaan beheersen. God wil dat wij overvloed kennen in ons leven. Hij wil zelfs dat wij rijk en voorspoedig zijn, met het evangelie als doel, zodat Gods Woord gepredikt wordt over de gehele wereld. Zodat wij, in onze overvloed aan geld en goederen, anderen kunnen zegenen. De gemeente van Christus kan dan de visie verwezenlijken, die God heeft gegeven. Een fijne bijkomstigheid is dat u ook in overvloed kunt leven. Gods zegeningen zijn er altijd op gericht dat Hij geopenbaard en verhoogd wordt.

Waarom is er zoveel protest in christelijke kringen met betrekking tot tienden? Omdat het geven van tienden niet alleen zinnebeeldig is bedoeld, het kost ons namelijk iets. We moeten wérkelijk geld uit onze portemonnee halen en dat geld wérkelijk weggeven. Dat is een andere dimensie van geloof, iets anders dan fijn zielsmatig over God praten en zeggen, dat wij het zo goed hebben, enz. enz. Velen hebben het evangelie tot een gevoelsmatig ‘iets’ gemaakt, wat buiten de werkelijkheid van God valt. De bijbel is Gods verbondsboek met ons, het is opgebouwd uit zegeningen en voorwaarden. Als wij doen, dan zal Hij… als wij gehoorzamen, dan zullen wij…

God hecht veel waarde aan het teruggeven van de tienden van al onze inkomsten, aan Hem. Het is als het ware onze handtekening onder het verbond, dat wij met Hem hebben in zijn Zoon Jezus Christus. Ik zal proberen u dit uit te leggen.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #11 Gepost op: maart 09, 2003, 07:06:41 pm »
Gods recht op tienden
"Mag een mens God beroven of Hem frauderen? Toch berooft gij Mij en frauderen jullie mij. En dan zegt u: Waarin beroven wij U en hebben wij U gefraudeerd? Jullie hebben de tienden en de offers van Mij teruggehouden." (Maleachi 3:8; Amplified Bible)
We zien dat God hier duidelijk aanspraak maakt op zijn tienden. Niet één mens is in staat een dief te zijn van zijn eigen geld. Frauderen en stelen gebeurt altijd met geld van een ander. God de Vader zegt hier: "Jullie beroven Mij." Dit kan alleen een beroving zijn wanneer de tienden niet van ons zijn. Vanuit dit gedeelte zien we, dat God de eigenaar is van al ‘onze’ tienden. Dit is nooit opgehouden! Als God drieduizend jaar geleden de eigenaar was van alle tienden, dan is Hij dat nog steeds. Nergens in het nieuwe testament zien we een moment waarin God tot zijn volk zegt dat de tienden niet meer van Hem zijn, dat deze niet meer aan Hem gegeven behoeven te worden.

God maakt aanspraak op de tienden en wij mogen het Hem niet onthouden. U zult uzelf afvragen: "Ik heb hard gewerkt voor dat geld. Ik heb het toch zelf verdiend. Hoezo denkt God dat tien procent ervan van Hem is?" Hij heeft u die baan gegeven, omdat Hij de bron van alle voorziening is. Hij maakt aanspraak op de tienden als een teken van het verbond. Hij verbindt er de belofte aan dat Hij u zal zegenen. Door het inhouden van de tienden breekt u het verbond en plaatst u zichzelf onder een vloek. Ik heb veel christenen gezien die onder een vloek leven, en die vervolgens de duivel bestraffen vanwege de gevolgen van de vloek. Het enige wat werkt tegen die vloek, is dat zij aan God teruggeven wat van Hem is, en dat zijn de tienden.

Achterhouden brengt een vloek
"Met de vloek zijt gij vervloekt want jullie beroven Mij, zelfs dit hele volk berooft Mij." (Maleachi 3:9)
Er ligt een vloek op het beroven van God. Dat brengt niet alleen nederlaag in uw leven, maar ook nederlaag in uw gemeente. Het feit dat mensen in de gemeente de tienden terughouden zorgt voor een verzwakking van de gemeente, het is een onderdeel van de vloek.
We zien, dat in de tijd waarin het volk van God op het punt staat het land van overvloed in bezit te nemen, God heel duidelijk aanspraak maakt op het eerste goud, het eerste zilver en de eerste kostbaarheden. God zegt eigenlijk tegen Jozua dat de buit van Jericho, de eerstelingen zijn (de tienden) die Hem toebehoren.

"Maar alle zilver en goud, alle vaten van brons en ijzer zijn apart gezet voor de Heer; en zij zullen in de schatkamer van de Here komen." (Jozua 6:19; NKJ)
Vervolgens is er een Achan in het volk (zijn naam betekent: probleemmaker). Deze Achan neemt toch van het goud, het zilver en van de vervloekte voorwerpen en verbergt deze in zijn tent. U ziet hier, dat wanneer iemand neemt van hetgeen van God is, zo iemand ook geen probleem heeft met andere zonden. Het gevolg was dat het hele volk van God een nederlaag leed tegen de stad Ai. Bent u misschien een Achan in uw gemeente? Bekeer u dan van uw zonde! Jozua was zeer ontdaan. Hij begreep totaal niet hoe het mogelijk was dat hij en zijn volk de nederlaag leden tegen de stad Ai, want God had hun immers de overwinning beloofd. Jozua zocht het aangezicht van de Here.

Het gaat om een verbond
"En de Here zei tegen Jozua: 'Sta op! Waarom lig je op je aangezicht?' Israël heeft gezondigd, zij hebben gezondigd tegen Mijn verbond welk Ik hun geboden heb. Want zij hebben genomen van de vervloekte voorwerpen, ze hebben gestolen en misleid, zij hebben deze dingen bij hun eigen spullen gelegd." (Jozua 7:10-11; Amplified Bible)
Hier wordt het volk verantwoordelijk gehouden voor de daad van Achan. Achan veroorzaakte de nederlaag in het kamp. God geeft hier aan dat we het verbond schenden, dat wij hebben door het bloed van de Here Jezus, als wij de tienden van Hem terughouden. De zegeningen die ons zullen volgen vanwege ons verbond met God blijven uit. God kan er dan niets meer aan doen. We plaatsen ons op die wijze onder een vloek, waarin de kaalvreter ons financieel, materieel, emotioneel, en fysiek kan kaalvreten. Veel christenen leven een verslagen leven. Een leven in ziekte, depressies, pijn, verdriet, armoede en allerlei andere vormen van ellende. Ze bidden en bidden, maar het lijkt erop dat God hen niet verhoort. In feite hebben velen het verbond geschonden. Zodoende plaatsten zij zich onder een vloek. God maakte verbond met mensen.

Een verbondspartner zijn met Hem is het meest machtige wat een mens op aarde kan overkomen. Echter, zo’n verbond brengt niet alleen rechten met zich mee, maar ook plichten. Daarom staan er veel geboden in het nieuwe testament. Geboden als: ‘Wees heilig want Ik ben heilig’, ‘Wie Mijn geboden bewaart en ze doet’, ‘Dood de leden die van de aarde zijn’, ‘Doe dan aan …', 'Leg dan af…’ Dit heeft allemaal te maken met ons deel van het verbond. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Wanneer wij het verbond met God schenden, heeft dat niet alleen grote gevolgen voor ons persoonlijk leven, maar ook voor de gemeente waar wij bij horen. God is een ‘God van verbond’, voor God is een verbond Heilig. Daarom leert de bijbel ons dat het voor God onmogelijk is om te liegen.

"God is niet een mens dat Hij een leugen zou vertellen of in leugen zou handelen, noch is Hij een zoon van mensen dat Hij berouw zou voelen of spijt zou hebben van hetgeen Hij beloofd heeft. Zal Hij zeggen en het niet doen? Of heeft Hij gesproken en zal Hij het niet goed maken?" (Numeri 23:19; Amplified Bible)
En in HebreeÁ n 6:18: "...waarin het onmogelijk is voor God te liegen of ons te misleiden." (Amplified Bible)

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #12 Gepost op: maart 09, 2003, 07:07:14 pm »
Tienden zijn de handtekening
Veel mensen willen onder de vleugels van Gods genade blijven hangen, maar God heeft meer voor ons dan zijn wonderbare genade. Hij heeft een verbond voor ons. Verbond is sterker dan genade, verbond geeft ons een rechtspositie in alle beloften van God. Dank God voor genade, want door genade konden wij tot Jezus komen. Prijs God echter bovenal voor het verbond, voor het feit dat Hij ons als partners en zonen behandelt. Daarom spreekt de bijbel dat wij onder een vloek zijn indien wij de tienden terughouden van God, niet vanwege een actieve vloek die God op ons brengt, maar vanwege het feit dat wij het verbond schenden en daardoor God buiten bereik plaatsen.

"Maar uw ongerechtigheden maken een scheiding tussen u en uw God." (Jesaja 59:2)
Wij begeven ons in een situatie waarin de duivel met ons kan doen wat hij wil, omdat wij verbondsschenders geworden zijn. De tienden teruggeven aan God is niet slechts geld brengen in het huis van de Heer. Het is de ondertekening van het verbond dat ieder persoon heeft met God. Daarom spreekt God ook de leiders aan, om het volk in lijn te brengen met het verbond. Vooral in deze tijd zien we, dat veel leiders moeite hebben om zich krachtig op te stellen in hun onderwijs over de tienden. Ze staan toe dat dit vrijblijvend is in hun gemeente, vanwege de oppositie die ze waarschijnlijk te verduren zullen krijgen. Maar ik moedig pastors aan om krachtig op de tienden in te gaan, zodat u een overwinnende gemeente krijgt. Door de zonde van Achan kwam heel het volk tot nederlaag. Als er nederlagen zijn in de gemeente, beginnen we vaak de duivel weer de schuld te geven, we gaan dan ‘geestelijk oorlogvoeren’. Wanneer u in uw leven of in de gemeente in een dergelijke situatie komt, moet u geen duivels gaan bestraffen, maar onderteken dan uw verbond met God door te geven wat van Hem is, namelijk de tienden.

Gods schatkamer
"Breng dan alle tienden in de schatkamer, opdat er voedsel zal zijn in Mijn huis, en beproef Mij toch daarmede, zegt de Here der heerscharen, of Ik dan niet de vensters van de hemel voor u zal openen en zegen en overvloed over u zal uitgieten, zodat er geen plaats genoeg zal zijn om het te ontvangen." (Maleachi 3:10)

God geeft precies aan waar de tienden gebracht moeten worden, niet overal en ergens, maar in de schatkamer van zijn huis. In de gemeente, de plaats waar u samenkomt, horen uw tienden te zijn. Niet in allerlei bedieningen, goede werken en zending. Mensen kijken meestal naar de hoeveelheid geld die wordt weggegeven. Vooral als men weet dat de tienden gegeven dienen te worden van het bruto-inkomen, denken veel mensen: "Ik geef wel erg veel geld weg". Maar ik zeg u, in bijbels perspectief geeft u dan nog helemaal niets weg, u geeft slechts terug aan God wat van Hem is. Maar God daagt u uit. Hij zegt tot u: "Beproef Mij, als jij jouw verbond met Mij ondertekent door de tienden aan Mij terug te geven, dan zal Ik de vensters van de hemel voor je openen en zegen en overvloed over je uitgieten". God kan niet liegen. Als Hij u uitdaagt, dan is dat de grote zekerheid dat Hij bovennatuurlijk in overvloed zal voorzien. Dat geldt voor uw ‘huis’, alsook voor de gemeente. Persoonlijk bid ik over de tienden op het moment dat ik ze aan God teruggeef. Ik prijs God voor mijn verbond met Hem en dat de vensters van de hemel openstaan voor mij en mijn gezin. Telkens als er zich in ons leven situaties voordoen die niet in het verbond met God thuishoren, heb ik vrijmoedigheid om op mijn verbond te gaan staan. God grijpt dan in. Halleluja!

Acute hemelopeners Het teruggeven van de tienden aan God is niet het eindpunt van ons christelijk geloof. Het is juist de start van de geloofsavonturen die we zullen gaan beleven. Het is een levend principe. Het hanteren van goddelijke principes is niet hetzelfde als het uitvoeren van een ritueel, of van het hebben van een gewoonte. Te vaak hebben mensen het Woord van God krachteloos gemaakt door hun tradities.

Jezus zegt tegen de Schriftgeleerden en de Farizeeën, die prat gingen op hun traditie dat zij de tienden teruggaven aan God, het volgende:

"Wee u, Schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij geeft tienden van de munt, de dille en komijn, en gij hebt het gewichtigste en meest belangrijke vergeten: gerechtigheid, barmhartigheid en geloof. Deze dingen moet je doen, en het andere moet je niet nalaten." (Mattheus 23:23)

Jezus heft hier het principe van tienden niet op. Hij maakt duidelijk, dat het leven met God meer van ons vraagt dan alleen de tienden teruggeven aan Hem. Tienden betalen, ik zeg het nogmaals, is niet het eindpunt van ons geloof. Tienden betalen is de start van een leven in God, vol van geloof en avontuur. Behandel het geven van de tienden niet als een traditie, maar als een actuele hemelopener, voor u en uw gezin. God zegt: "Beproef Mij, en Ik zal de hemel voor u openen!" Maar God doet nog meer voor ons dan de hemel openen.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #13 Gepost op: maart 09, 2003, 07:07:40 pm »
Wandelen in onaantastbaarheid
"En Ik zal voor u de afvreter bestraffen, opdat hij de vrucht van uw land niet zal vernietigen en dat uw wijnstok niet zonder vrucht zal zijn, zegt de Here der heerscharen." (Maleachi 3:11)
God zal u en uw goederen beschermen, uw baan wordt beschermd, u leeft in veiligheid onder het wakend oog van God zelf. Als wij wandelen in gehoorzaamheid, zijn wij onaantastbaar. Jezus gaf al aan dat de dief niet anders komt dan om te stelen, te vermoorden en te vernietigen (Joh. 10:10). God zegt hier dat Hij de afvreter of de dief voor ons zal bestraffen. Wij moeten ons concentreren op God, Hij concentreert Zich dan op ons, op onze omstandigheden en onze goederen. Ik dank God dat ik mijn tijd mag gebruiken om Hem te leren kennen en om Hem te verhogen, om Hem in mijn leven groter te laten zijn, in plaats van mijn tijd te besteden met onophoudelijk de duivel te bestraffen. God gaat voor u het gevecht aan, u bent dan zeker van de overwinning. Wij zijn niet meer onder de vloek als wij in het verbond zijn. Dit zijn de zegeningen van het verbond:

"Christus heeft ons verlost van de vloek der wet, om voor ons een vloek te worden (want er staat geschreven, vervloekt is een ieder die aan een hout hangt), zodat de zegeningen van Abraham op de heidenen zouden komen in Christus Jezus, en dat zij de Geest der beloften zouden ontvangen door geloof." (Galaten 3:13; NKJ)

Wanneer u Deuteronomium 28:16-68 bestudeert, dan leest u daar 111 vervloekingen die volgen op de overtredingen van de verbondsvoorwaarden. Het zijn 35 vervloekingen met betrekking tot uw financiële situatie, 30 vervloekingen met betrekking tot uw gezondheidsomstandigheden en 46 vervloekingen die betrekking hebben op uw emoties en algemeen welzijn. Is het niet geweldig dat door ons verbond met God, welke wij door Jezus Christus hebben, deze vloeken ons niet kunnen treffen? Dat de afvreter, de uitvoerder van de vloek, ons niet kan raken als wij ons verbond met God onderhouden? Wij zullen overladen en achtervolgd worden met de zegeningen van God.

Zegening op zegening
Maleachi 3:12: "En alle volken zullen u ‘gezegend en blijmoedig’ noemen. Want u zult een land van welbehagen zijn. Weet u, als wij ons verbond met God onderhouden, zullen de zegeningen ons achtervolgen."

Deuteronomium 28:8-14: "De Here zal over ons zijn zegen gebieden in onze schuren en in alles wat wij ondernemen; Hij zal ons zegenen in het land dat de Here, onze God, ons zal geven.
De Here zal ons als zijn heilig volk bevestigen, zoals Hij ons gezworen heeft, indien wij de geboden van de Here, onze God, onderhouden en in zijn wegen wandelen.
Dan zullen alle volken van de aarde zien, dat de naam van de Heer over ons is uitgeroepen, en zij zullen voor ons vrezen.
Ook zal de Here ons overvloedig het goede schenken, in de vrucht van onze schoot, de vrucht van ons vee en de vrucht van onze bodem in het land, waarvan de Here aan onze vaderen gezworen heeft, dat Hij het ons geven zou.
De Here zal voor ons de schatkamer van de hemel openen, om ons regen te geven op ons land in het seizoen, en om de werken van onze handen te zegenen. Wij zullen uitlenen aan vele natiën, maar zelf zullen wij niet lenen.
De Here zal ons stellen tot een hoofd en niet tot een staart, wij zullen enkel opgaan en niet neergaan, wanneer wij luisteren naar de geboden van de Here onze God, om die naarstig te onderhouden, en wanneer wij niet afwijken van alle geboden, noch naar links noch naar rechts, door het achterna lopen en dienen van andere goden."

De zegeningen die God voor ons heeft zijn niet op te noemen, zoveel zijn het er. Wij moeten ons verbond met Hem niet schenden, we moeten ons eraan onderwerpen. Beste kind van God, bescherm uw leven, uw gezin en uw goederen, door aan God zijn tienden terug te geven. Beste pastor, bescherm uw gemeente door de tienden te verwachten, door Gods mensen te onderwijzen over deze sleutel in hun verbond met God, zodat u met uw gemeente van heerlijkheid tot heerlijkheid zult gaan.

De volken (de ongelovigen) zullen dan aan ons zien dat God voor ons is en niet tegen ons.
Gods zegen.

Jan A. Slot is samen met zijn vrouw Evelyn pastor van de Bron van Levend Water Gemeente in Hendrik Ido Ambacht.

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #14 Gepost op: maart 09, 2003, 07:13:19 pm »
Wilhelmina:

Schitterend stuk wat je aanlevert!
(ben ik als GKV-er het alweer met je eens?)

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #15 Gepost op: maart 09, 2003, 07:30:21 pm »
Ik heb op mijn vorige vraag eigenlijk nog geen antwoord, maar na deze lap tekst is dan mijn vraag :

Moet de kerk van deze tienden die binnenkomen, zelf ook weer tienden aan een goed doel afstaan ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Skynolimit

  • Berichten: 486
  • Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #16 Gepost op: maart 09, 2003, 07:35:09 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 19:30:21 schreef Mientje:
Ik heb op mijn vorige vraag eigenlijk nog geen antwoord, maar na deze lap tekst is dan mijn vraag :

Moet de kerk van deze tienden die binnenkomen, zelf ook weer tienden aan een goed doel afstaan ?
Inzamelen om uit te delen staat inde Bijbel

priemjohannes

  • Berichten: 208
  • Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #17 Gepost op: maart 09, 2003, 08:14:57 pm »
Voor mij is er één heel duidelijke regel:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is!
de liefde kwetst niemands gevoel

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #18 Gepost op: maart 09, 2003, 08:17:19 pm »
Volgende vraag :
Wat doe je met de belastingteruggave door de giften ?
Geef je hier weer 10 % van aan de gemeente ? :?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #19 Gepost op: maart 09, 2003, 08:21:42 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:14:57 schreef priemjohannes:
Voor mij is er één heel duidelijke regel:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is!
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #20 Gepost op: maart 09, 2003, 08:54:44 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:
op 09 Mar 2003 20:14:57 schreef priemjohannes:
Voor mij is er één heel duidelijke regel:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is!

Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?


Ik ken mensen die in een dure Audi rijden, een breedbeeld t.v.  hebben en twee keer per jaar opvakantie gaan. Die beweren dat ze écht niet genoeg hebben om hun tienden te betalen.

Denk er om je betaalt geen tienden. Je brengt je tienden in het huis van de Heer en 90% mag je houden. God heiligt die 90% zodra je je tienden aan Hem terug geeft. Je zult zien dat je ineens met die 90% veel meer kunt doen, dan met je oorspronkelijke 100%.

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #21 Gepost op: maart 09, 2003, 08:57:41 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:14:57 schreef priemjohannes:
Voor mij is er één heel duidelijke regel:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is!
Daar ben ik mee eens. Iemand die een miljoen per jaar verdient kan makkelijker een 10de missen dan iemand die van een uitkering moet leven en alle eurodubbeltjes moet omdraaien.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #22 Gepost op: maart 09, 2003, 09:08:21 pm »
Daar ben ik mee eens. Iemand die een miljoen per jaar verdient kan makkelijker een 10de missen dan iemand die van een uitkering moet leven en alle eurodubbeltjes moet omdraaien.

Iemand die tienden geeft, HOEFT zijn eurodubbeltjes niet meer om te draaien !
(b)ERVARING(/b)
Heeft God niet gezegd :
Beproef Mij toch daarmede, zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van den hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.
Mal. 3 : 10
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #23 Gepost op: maart 09, 2003, 09:14:35 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:57:41 schreef Santaarnpaal:
Daar ben ik mee eens. Iemand die een miljoen per jaar verdient kan makkelijker een 10de missen dan iemand die van een uitkering moet leven en alle eurodubbeltjes moet omdraaien.
Toch is het een feit dat rijke mensen veel minder makkelijk hun tienden geven, dan mensen met een uitkering. In al hun rijkdom, zijn ze armer dan wie dan ook . Wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft.

lonneke

  • Berichten: 2566
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #24 Gepost op: maart 09, 2003, 11:18:30 pm »
Eigenlijk zou het ook niet erg zijn om 10% van mijn uitkering te geven aan de kerk. Als ik er door in moeilijkheden zou komen dan klop ik zelf weer bij de kerk aan. Dus in mijn geval schiet je er niet echt mee op.

Overigens wordt mijn niet-betaling wel gerespecteerd (door de diakonie)

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #25 Gepost op: maart 09, 2003, 11:31:30 pm »
het peningske van de weduwe was toch 100%?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

  • Berichten: 2566
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #26 Gepost op: maart 09, 2003, 11:45:21 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 23:31:30 schreef cheese:
het peningske van de weduwe was toch 100%?


precies, het gaat om de intentie en niet om "voor wat, hoort wat"

als er bij mij iemand aan de deur komt om kalenders voor Roemenie te verkopen zeg ik: Hou die kalender maar en hier heb je je geld.

priemjohannes

  • Berichten: 208
  • Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #27 Gepost op: maart 10, 2003, 11:46:49 am »

quote:

op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje: Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden?


Door eigen schuld veroorzaakte onvolmaaktheid is het niet meer mogelijk gevaarloos regels toe te passen. Maar wees vooral niet karig! en zeg vooral niet: "ik heb het niet!", terwijl het tegendeel het geval is.

Inderdaad Santarenpaal, even over rijken, is het misschien hier en daar wel mogelijk dat één lid alle kosten van een kerkelijke gemeenschap op zich kan nemen. Dat zou dan andere leden ontslaan van financiële plichten? Welnee dan geven ze toch hun giften aan andere goede doelen, stel dat zich dat zou voordoen.

En nog wat Mientje, als er niets overblijft ondanks groot vermogen, dan kan het zijn dat de giftenpost een sluitpost is. Maar dat kan ik slechts alleen voor mijzelf een beetje beoordelen, want ik durf van mijzelf nog niet te beweren dat ik het volmaakt in balans heb!

Laten we vooral niet in het algemeen wijzen naar rijken of armen of alles wat er naast of tussenin zit. Wie volmaakt is mag het zeggen! Nou wie is er volmaakt in Gods ogen? juist! Jezus de Zoon van God, Hij heeft ons duidelijk gemaakt om er persoonlijk op af te stappen als een broeder of zuster zich misgaat. En dat is moeilijk hoor! want dan moet je echt wel wat weten. En alles te weten maakt beslist niet gelukkig.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2003, 01:04:06 pm door priemjohannes »
de liefde kwetst niemands gevoel

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #28 Gepost op: maart 10, 2003, 12:05:37 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?
Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.

bengel

  • Berichten: 72
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #29 Gepost op: maart 10, 2003, 12:32:20 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 12:05:37 schreef Pulpeet:
op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.

Het blijft interessant hoe vrijgemaakten, als je een gevoelige plek benoemt, of gewoon een gebod wat eenvoudig niet opgevolgd wordt, gewoon wegredeneren, doodleuk vertellen dat God het wel niet nodig zal hebben( denk je dat hij psalmen nodig heeft van ons?)
Er zijn maar weinig Vrijgemaakten die gewoon ronduit durven belijden dat je gelijk hebt, en dat ze dus zondigen. Maar ja kom niet aan het geld van een Vrijgemaakte. Ten slotten zitten daar de wat hogeropgeleiden, met mooie auto's, dure banen en huizen.
Ik wou dat jullie je net zo druk maakten om het feit dat een ieder die God niet zijn tienden geeft, gewoon God berooft, dan om allerlei  andere onzinnige zaken waarmee je mensen alleen maar afstoot.
Dat noemen wij: Bekering van dode werken. Daar moet je niet om bidden, maar gewoon doen!

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #30 Gepost op: maart 10, 2003, 12:52:09 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 12:05:37 schreef Pulpeet:
op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?

Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.


Nee er onder lijden doet God niet, hij heeft geen cent van ons nodig, maar het gaat om het principe.
Als je ontdekt wat geven is, dan ben je nooit meer bang om te kort te hebben.
Ik heb eigenlijk nog niets over mijzelf verteld, omdat ik dat eigenlijk niet zo graag aan de grote klok wilde hangen. Maar ala, jullie kennen mij toch niet, maar ik zeg dat ik niet lieg.
Ik heb een minimum uitkering, geef daarvan 10 % van het bruto aan de kerk.
Daarbij komen nog de wekelijkse collektes, waar ik meestal maar € 0.50 in doe, omdat ik alles per giro wil doen voor het belastingvoordeel. Dan komt er soms nog een collekte voor een noodlijdende gemeente in de Oekraïne, waar ik € 50 in doe.
Van het vakantiegeld en de belastingteruggave geef ik ook weer 10 %.
Maar nu het wonder : Ik sta nooit rood, rijd nog auto en van de gekste kanten komt geld binnen, zo had ik deze week €18 nodig voor de kapper, komt er een vrouw aan de deur die €18 brengt, waar ik ergens korting op had gekregen.
Ik kan wel door vertellen, hoe God voor mij zorgt, maar Hij laat je nooit in de steek. God wil gewoon dat wij op Hem vertrouwen, en dat moet je leren.
Zie dit niet als opscheppen van mijn kant, maar het is gewoon zo.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Joesoef

  • Berichten: 7743
  • Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #31 Gepost op: maart 10, 2003, 12:53:54 pm »
Kan ik kort over zijn:
Nee, ik geef geen 10e van m'n inkomsten aan de kerk..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #32 Gepost op: maart 10, 2003, 07:09:38 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 12:05:37 schreef Pulpeet:
op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.
Dit is een onjuiste redenatie, want de weduwe die het penningske gaf, die gaf niet weinig, maar juist alles wat ze had....

sheep

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #33 Gepost op: maart 10, 2003, 09:30:32 pm »
Kom niet aan het geld van de gereformeerde, zelfs het achterhouden van tienden kunnen ze bijbels goedpraten.
Deden ze dat ook al niet met roken, en jongelui die voor het huwelijk wat andere normen als de bijbel hadden?
Welke gereformeerde durft op te staan en te zeggen, Heer ontferm U, ik heb gezondigd? Nét als wij allemaal trouwens?

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #34 Gepost op: maart 10, 2003, 09:54:51 pm »

quote:

op 09 Mar 2003 23:31:30 schreef cheese:
het peningske van de weduwe was toch 100%?
http://www.netscape.de/content/Finanzen_TopThema/310210_1033748462160.jpg
« Laatst bewerkt op: maart 11, 2003, 03:12:43 pm door Wilhelmina »

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #35 Gepost op: maart 10, 2003, 10:12:26 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 19:09:38 schreef Mezzamorpheus:
op 10 Mar 2003 12:05:37 schreef Pulpeet:
-------------------------------------------------------------------------------------------------
op 09 Mar 2003 20:21:42 schreef Mientje:
Toch zit hier een gevaar aan verbonden, je kunt wel zoveel voor jezelf nodig hebben, dat er weinig vermogen overblijft. En moet God daar dan onder lijden ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Zou God er echt onder lijden wanneer Hij weinig geld krijgt?
Dan was Hij ook niet tevreden geweest met het penningske van de weduwe.
aldus Pulpeet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is een onjuiste redenatie, want de weduwe die het penningske gaf, die gaf niet weinig, maar juist alles wat ze had....
aldus Mezzamorpheus
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb dit bericht even gescheiden, want ik denk dat jij mij nu dingen liet zeggen die ik niet zei, omdat het aan elkaar geplakt was.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #36 Gepost op: maart 10, 2003, 10:17:06 pm »
Volgens mij is dit een weduwnaar, die komen er in de bijbel wel makkelijk van af.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #37 Gepost op: maart 10, 2003, 10:21:44 pm »
Mijn vorige reactie was inderdaad gericht aan Pulpeet

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #38 Gepost op: maart 11, 2003, 09:47:09 am »

quote:

op 10 Mar 2003 21:30:32 schreef sheep:
Kom niet aan het geld van de gereformeerde, zelfs het achterhouden van tienden kunnen ze bijbels goedpraten.
Tja, iedere ketter heeft z'n letter.

Wat de weduwe betreft:
Zij gaf inderdaad alles, maar het was niet veel. En omdat Mientje steeds schreef dat God eronder lijdt als wij niet geven, vroeg ik mij af of zij(?) bedoelde dat God veel geld nodig heeft. Want dan zou Hij aan zo'n weduwe niet veel hebben. Het antwoord van Mientje was overduidelijk. En indrukwekkend.

Het hangt er vanaf in welke gemeente je zit of het geven van tienden een verplichting is. Mij lijkt het te ver gaan om zo'n verplichting aan anderen op te leggen. Dat is net zoiets als het verbieden van het kopen van een ijsje op zondag (jaja). Of te verbieden om een bioscoop te bezoeken. Allemaal menselijke wetjes. Het lijkt me zelfs lastig om bijbels te onderbouwen dat het echt moet.
En als je van die verplichting af bent, dan heb je de vrijheid om te geven. En dan gaat op wat Jezus zei: het is beter te geven dan te ontvangen. Als je aan de bezit of je geld vast zit, dien je een afgod.


P.S. Wilhelmina, kan dat leuke plaatje wat kleiner? Dit topic past niet meer op mijn beeldscherm.

Garfield

  • Berichten: 280
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #39 Gepost op: maart 11, 2003, 10:03:49 am »
Ik denk dat de geschiedenis van Ananias en Saffira duidelijk genoeg is. (
Als je niet met je hart geeft, maar om aanzien te krijgen dat ben je fout bezig.

quote:

op 09 Mar 2003 20:14:57 schreef priemjohannes:
Voor mij is er één heel duidelijke regel:

Geef naar vermogen en naar dat nodig is!

Volkomen mee eens.
En kijk eens of het echt nodig is dat die stofzuiger of wat dan ook vervangen moeten worden. Een 'Ja/Nee' sticker op de brievenbus scheelt een hoop verleiding.

Verder ben ik het eens met Jan W.
Er zijn ook nog doelen buiten de gemeente die onze steun nodig hebben. ( zowel christelijke als niet christelijke).
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #40 Gepost op: maart 11, 2003, 03:09:15 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 09:47:09 schreef Pulpeet:
op 10 Mar 2003 21:30:32 schreef sheep:

Het hangt er vanaf in welke gemeente je zit of het geven van tienden een verplichting is. Mij lijkt het te ver gaan om zo'n verplichting aan anderen op te leggen.

P.S. Wilhelmina, kan dat leuke plaatje wat kleiner? Dit topic past niet meer op mijn beeldscherm.



Ik ken geen gemeente waar je verplicht wordt je tienden te betalen, het hoort echter wél bij het onderwijs, zoals alle zaken die nou eenmaal in de bijbel staan. Blijft toch staan dat God wel heel duielijk is tegen mensen die hem beroven.

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe de Reformanda ( jaja ik leer hier nog wat) tegen dit onderwerp aankijkt.
Ik als Evangelisch meisje verbaas mij over de dingen die zij zo vreselijk belangrijk lijken te vinden, terwijl ze zo tolerant zijn tegen mensen  ( lees ook zichzelf) die een fractie van dat bedrag geven ( vooral in kollektebonnen)
Hun portemonnee lijkt het enige te zijn dat niet makkelijk te bekeren is.

En dat plaatje, ik zou niet weten hoe dat kleiner moet. Zal ik het weghalen?

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #41 Gepost op: maart 11, 2003, 03:13:30 pm »
Gelukt, hoe vind je deze?

Garfield

  • Berichten: 280
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #42 Gepost op: maart 11, 2003, 03:20:59 pm »
Citaat
op 11 Mar 2003 15:09:15 schreef Wilhelmina:
......
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe de Reformanda ( jaja ik leer hier nog wat) tegen dit onderwerp aankijkt.]

Ik ook. Eigenlijk van alle christenen.....
Citaat

Ik als Evangelisch meisje verbaas mij over de dingen die zij zo vreselijk belangrijk lijken te vinden, terwijl ze zo tolerant zijn tegen mensen  ( lees ook zichzelf) die een fractie van dat bedrag geven ( vooral in kollektebonnen)
Hun portemonnee lijkt het enige te zijn dat niet makkelijk te bekeren is.

Sorry hoor, maar ik vind dit een nogal oncontroleerbare opmerking.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #43 Gepost op: maart 11, 2003, 03:41:11 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 15:20:59 schreef Garfield:
op 11 Mar 2003 15:09:15 schreef Wilhelmina:
......
Hun portemonnee lijkt het enige te zijn dat niet makkelijk te bekeren is.

Sorry hoor, maar ik vind dit een nogal oncontroleerbare opmerking.


Controleerbaarder dan je denkt. Ik ben echt nog nooit een gereformeerde tegengekomen ( en ik ken er echt héél veel) die zodra zijn salaris binnenkomt daar 10% van berekent en dat direkt overmaakt voor het werk van de Heer. Ze geven wel, maar hebben heel veel excuses waarom ze niet die tien procent brengen. Ze komen vaak niet verder dan dat ze ook nog veel aan goede doelen geven. Als je dan doorvraagt maken ze een paar keer per jaar een paar tientjes over naar open doors of de stichting chris, of ze hebben een kindje van Compassion of wat dan ook.

Daar tegenover ken ik velen, tot zeer vele mensen uit onze hoek die gewoon trouw elke maand hun tienden afdragen, of het nu van hun uitkering is, van hun riante salaris, of zoals bij onze kinderen van hun zaterdagbaantje.
Alle "goede doelen" die gereformeerden noemen ( écht niet de overige paar honderd euro per maand hoor) vallen bij ons onder offeren.
De tien procent die je aan de Heer geeft is niets meer en niets minder dan dátgene wat Hem al toekomt. Pas wat je daar bovenop geeft is een offer.
Dus wat mij betreft wel degelijk controleerbaar.

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #44 Gepost op: maart 11, 2003, 04:03:34 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 15:41:11 schreef Wilhelmina:
Controleerbaarder dan je denkt. Ik ben echt nog nooit een gereformeerde tegengekomen ( en ik ken er echt héél veel) die zodra zijn salaris binnenkomt daar 10% van berekent en dat direkt overmaakt voor het werk van de Heer. Ze geven wel, maar hebben heel veel excuses waarom ze niet die tien procent brengen. Ze komen vaak niet verder dan dat ze ook nog veel aan goede doelen geven. Als je dan doorvraagt maken ze een paar keer per jaar een paar tientjes over naar open doors of de stichting chris, of ze hebben een kindje van Compassion of wat dan ook.

Daar tegenover ken ik velen, tot zeer vele mensen uit onze hoek die gewoon trouw elke maand hun tienden afdragen, of het nu van hun uitkering is, van hun riante salaris, of zoals bij onze kinderen van hun zaterdagbaantje.
Ik krijg altijd het gevoel als ik dit zo lees "wij doen het beter dan die gereformeerde". Sorry misschien is het een verkeerde interpertatie van mij ervan. :'(
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #45 Gepost op: maart 11, 2003, 04:25:46 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 15:13:30 schreef Wilhelmina:
Gelukt, hoe vind je deze?
Prachtig! Deze is nog toepasselijker dan de vorige :)

Wat betreft de verplichting zijn we het iig met elkaar eens.
Verder is denk ik het belangrijkste dat we geen twee heren dienen (God en de Mammon). Het bijbels onderwijs kan ik niet echt vinden. In Numeri 18 staat dat God de tienden aan de Levieten toekent. Zij moeten daarvan weer een tiende aan God afdragen. In Maleachi 3 wordt daaraan herinnerd.
Hoe moet je dat nu toepassen? Heel de priesterorde bestaat niet meer. Er is ook geen tempel. Het wordt dan zoiets als: We moeten een tiende van ons inkomen aan onze voorganger geven. Deze moet daarvan weer een tiende aan God zelf geven. Als dat in mijn gemeente zou gebeuren zou de voorganger een inkomen hebben waar menigeen jaloers op zou zijn.
Was het niet Paulus die geld weigerde? Hij verdiende liever iets met tentenmaken dan dat hij door giften in leven gehouden werd.
Hoe zit het eigenlijk met het grondbezit, dat ook in Numeri 18 geregeld wordt. Waarom de ene wet wel nu toepassen en de andere niet?

Het hangt ook erg van je gemeente af. Op het moment valt er bij mij niet zoveel te investeren. Ik betaal wel netjes mijn VB, maar zolang ik het idee heb dat het in een groot gat verdwijnt, ga ik die echt niet verhogen. Wat dat betreft is een kleine kerk/gemeente overzichtelijker.

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #46 Gepost op: maart 11, 2003, 04:28:11 pm »
Santaarnpaal schreef:
Ik krijg altijd het gevoel als ik dit zo lees "wij doen het beter dan die gereformeerde". Sorry misschien is het een verkeerde interpertatie van mij ervan.


Maar doen ze het dan niet beter ? Alhoewel er bij ons ook nog 1/3 is die zegt "het niet te kunnen missen" En dat kan waar zijn, wij kennen hun omstandigheden niet.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #47 Gepost op: maart 11, 2003, 04:30:10 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 15:41:11 schreef Wilhelmina:
Ze geven wel, maar hebben heel veel excuses waarom ze niet die tien procent brengen.
Wie zijn die "Ze"?

Namen graag. Anders geloof ik je niet.
Je hebt het nog steeds over de gemeente van Christus (al kun je je dat misschien niet voorstellen.)

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #48 Gepost op: maart 11, 2003, 04:31:12 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 16:03:34 schreef Santaarnpaal:
Ik krijg altijd het gevoel als ik dit zo lees "wij doen het beter dan die gereformeerde". Sorry misschien is het een verkeerde interpertatie van mij ervan. :'(
Als je je aangesproken voelt, moet je er misschien iets mee.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Het geven van tienden.
« Reactie #49 Gepost op: maart 11, 2003, 04:32:44 pm »
Je mag niet anderen afrekenen op jouw interpretatie van de bijbel.