Auteur Topic: Beamer: veeleisende kerk ;)  (gelezen 12166 keer)

pietnelemans

  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Gepost op: augustus 08, 2009, 01:43:14 pm »
Hallo allemaal,

Al ruim 4 jaar draaien we bij ons in de GKv Nijkerk de beamer met Powerpoint.
Het werkt prima tot uitstekend en je hebt veel mogelijkheden, maar het is relatief omslachtig om de presentaties elke week in elkaar te fietsen.
Nu zijn er momenteel een aantal ontwikkelingen, waardoor het m.i. echt noodzakelijk wordt om naar andere software over te stappen.

Dit zijn onze eisen:
* liturgie continu in beeld, behalve tijdens de preek
-- huidige aanpak: tekstblokje onderin beeld, met daarin de liturgie op ca. 3 tekstregels. door dit tekstblokje in het diamodel te zetten, staat het automatisch op elke dia.

* picto's voor de kinderen
-- huidige aanpak: op elke losse dia een blokje in de rechterbovenhoek

Nieuwe ontwikkelingen:
* alle lied- en formulierteksten gebeamd
-- huidige aanpak bij voorkomende gevallen: van te voren copy-pasten uit een database

* ook de noten bij de liederen
-- huidige aanpak bij voorkomende gevallen: "vers 1" inscannen uit kerkboek, en liedteksten van andere versen daar "overheen typen".

* doordat de beamer een grotere rol krijgt, moet het systeem flexibel zijn: als per ongeluk lied 183 ipv 138 staat geprogrammeerd, moet dat zo aan te passen zijn
-- huidige aanpak: bovengenoemde database is op de pc beschikbaar, in voorkomende gevallen even snel copy-pasten naar de Powerpoint

Wie weet een goed stuk software die aan deze eisen voldoet?
Met name picto's en "liturgiebalken" worden volgens mij niet ondersteund door bv. EasyWorship.

Ik hoor graag jullie reactie!

Hartelijk dank en groet, Piet Nelemans.

(PS: het gaat hier niet over het auteursrechtelijke geneuzel, daar zijn we mee bezig. ;))

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2009, 01:59:12 pm »
In Groningen-west gebruiken ze een systeem met een database van alle liederen en de NBV. Je kunt dan in een menu aanklikken welke psalm/bijbeltekst je wilt hebben en dan wordt het zo gebeamd. Heel flexibel systeem, dus wellicht ook geschikt in jullie kerk. Ik weet niet of je ook gemakkelijk pictogrammen en plaatjes kunt toevoegen, volgens mij kan dat dan weer niet. Hoe het systeem heet weet ik helaas niet, onze forumgenoot Ursa zit in het beamteam, die weet er vast meer van.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

renevandervelde

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2009, 02:59:04 pm »
Dag Piet,

Als ik jouw verhaal zo aanhoor, dan kom je waarschijnlijk toch niet om het gebruik van Easyworship heen.
De flexibiliteit die je hebt wanneer je gebruik maakt van Easyworship in de dienst-opbouw die je beschrijft, is simpelweg onovertroffen.

Wanneer je Easyworship aanschaft via kerkpresentatie.nl krijg je alle databases die je nodig hebt (en nog meer) gratis bij je pakket meegeleverd. Ik heb daar voor de Betteld (camping in Zelhem) uitstekende ervaringen mee!

Voor wat betreft het notendeel van je vraag is het goed mogelijk om per lied met de juiste scans te werken, al zou ik waarschijnlijk zelf even de melodie in Finale (notatieprogramma) verwerken...

René van der Velde

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2009, 03:08:31 pm »
Als wij muzieknoten projecteren en we hebben er nog geen powerpoint van, dan zet ik de muzieknoten eerst in NoteWorthy Composer (of ik importeer een midi-file), dan zet ik de tekst eronder (die kopieer ik vanuit bijv. EasyWorship).
Met de juiste instellingen kunnen we vervolgens een "afdruk" maken met bijv. Zan Image Printer. Hierbij wordt van elke pagina (=heel of half vers) een aparte jpg gemaakt.
Vervolgens plakken we de jpg's in een Powerpoint-presentatie en zetten we de titel erboven.
Inmiddels heb ik al meer dan 1000 liederen op deze manier...

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2009, 06:30:46 pm »

quote:

lkm schreef op 16 augustus 2009 om 15:08:
Als wij muzieknoten projecteren en we hebben er nog geen powerpoint van, dan zet ik de muzieknoten eerst in NoteWorthy Composer (of ik importeer een midi-file), dan zet ik de tekst eronder (die kopieer ik vanuit bijv. EasyWorship).
Met de juiste instellingen kunnen we vervolgens een "afdruk" maken met bijv. Zan Image Printer. Hierbij wordt van elke pagina (=heel of half vers) een aparte jpg gemaakt.
Vervolgens plakken we de jpg's in een Powerpoint-presentatie en zetten we de titel erboven.
Inmiddels heb ik al meer dan 1000 liederen op deze manier...
Is dat legaal?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2009, 06:58:09 pm »

quote:

Onze gemeente heeft de licenties afgekocht en voor ons is dat legaal. Wanneer een ander(e gemeente) legaal liederen (met muzieknoten) mag beamen - en ik ben niet van plan dit te controleren, dat is mijn taak/bevoegdheid niet -, ben ik bereid hem/haar een powerpresentatie te geven van een gezocht lied.

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2009, 12:34:29 pm »
Ha Piet!  :w
<><

RichardN

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2010, 01:17:08 pm »
Hallo Piet,

wij van Hoogeveen gebruiken Easy Worship en maken gebruik van de pictogrammen van Dit Koningskind en van een liturgiekatern.
Het is wel een klein beetje omslachtig maar geeft na wat ervaring een voorbereidingstijd van ongeveer 5 - 10 minuten totaal.
We maken gebruik van standaard achtergronden met ons kerk-logo.
In powerpoint zetten we daar de verschillende icoontjes rechtsbovenin.
(Zitten zingen, staan zingen, bijbeltekst, avondmaal etc. )
Via powerpoint maken we rechtsonderin op de achtergronden (6 in totaal) een liturgiekatern. Daarna de ppt opslaan als .JPEG en die als achtergrond instellen in EW.
Misschien dat je op zo'n manier ook wel een notenbalk kan krijgen.. dat weet ik niet.
Richard

JaapG

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2010, 10:17:08 pm »
Beste allemaal, wees heel voorzichtig met zomaar liederen projecteren zonder dat er rechten worden afgedragen! Stichting CCLI (en dat is tegenwoordig de enige!) checkt dit.
"lkm" hier meldt de licenties te hebben afgekocht. Dat kan niet meer, je betaald per jaar. De kosten vallen ook nogal mee.
Waarom meld ik dit? Wel ik ben geen fan van CCLI, bouw zelf software om te 'beamen' (ooit van OPS Pro gehoord?). De stichting waar ik deze software voor maak heeft een egen kijk op CCLI. Ik ga daar niet op in. Ik hoor ook wel eens mensen zeggen dat ze aan Buma/Stemra betalen: FOUT, die mogen dat geld niet eens innen.

Dan even over de diverse soorten software:
EasyWorship: goed pakket, duur, elke uitbreiding kost weer geld; maar, het is gewoon goed. Kan geen notenbalken tonen. Engelstalig, helpdesk, geen ervaring met respons (behalve één keer: nooit antwoord gekregen).
Een goede kloon is EasiSlides: gratis, de laatste versie is een beta, maat werkt naar behoren. Liedteksten wel zelf erin zetten, toont ook bijbelteksten (alleen geen NBG of NBV erbij, maar even goed Google-n werkt ook). Geen notenbalken. Ondersteuning is er wel, maar het duurt even voor er antwoord komt, alleen engelstalig.
OPS Pro: van eigen bodem, alle Opwekking bundels, Joh. de Heer, Baptisten bundels, en Liedboek (Psalmen en Gezangen), Evang.Liedbundel en Op Toonhoogte verkrijgbaar. Geen notenbalken. Jaarlijks nieuwe versie op 'abonnement', goede ondersteuning en helpdesk.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2010, 10:18:03 pm door JaapG »
God is Liefde

Petje2000

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Beamer: veeleisende kerk ;)
« Reactie #9 Gepost op: juli 19, 2012, 03:32:53 pm »
Wij gebruiken LightHouse
( http://is.gd/light_house )

Kan zelfs eventueel via de iPad bestuurd worden  :-)
Wel engelstalig... Maar is een mooi programma