quote:
maerick schreef op 29 oktober 2007 om 12:46:Ok base, hartelijk dank voor deze info. Ik constateer dus dat ik deels illegaal beam en dat daar OP DIT MOMENT nog niets aan te doen is, of ik moet niet meer beamen.
Enig idee, als je ingeschreven hebt op het beampakket, er dan problemen met de auteursrechten kunnen ontstaan? Of adviseer je om te stoppen met de niet - legaal - te- beamen liederen cq psalmen?
Je constatering dat je deels illegaal beamt klopt, maar je bevind je in goed gezelschap. (volgens mij heeft niemand het geregeld.) Ik zou niet stoppen met beamen.
(dit advies is vooral pragmatisch van aard, en ontbeerd elke juridische status).
Het zou wel netjes zijn om dit te melden aan bijv. de kerkenraad, zij zijn nu eenmaal wel verantwoordelijk voor dit soort zaken.
Verder zou ik de CDROM wel bestellen: je toont daarmee aan dat je alle moeite doet om het goed te regelen. Voorts, als iedereen in de kerk wel een liedboek bezit, is het beamen niet "zwart" maar "grijs": er is wel iets betaald voor de liederen die je zingt.
De frustratie is bekend: je wilt het goed regelen, en je wilt best betalen, maar WAAR ??
Doe mij een loket, en ik betaal.
De CDROM van ISK/boekencentrum is enorm vertraagd. Eerst zou die in de herfst van 2006 komen, toen werd het februari 2007. Het laatste nieuws (29/10/2007 website gecheckt) is 'oktober 2007'. Ben benieuwd.
Auteursrecht is lastig. Als je het schendt heeft het meestal geen directe consequentie.
De kans dat er iemand op de stoep staat om verhaal te halen is minimaal. Voor 'opwekking' ligt het wat anders. Daar is een duidelijk licentie systeem, en een zeer actieve eigenaar. Als je zeer regelmatig (lees iedere dienst) opwekking projecteert zonder licentie, is dat vragen om problemen.
Begrijp me goed, ik wil er niet te luchtig over doen: het blijft formeel niet-legaal.
De verzachtende omstandigheden zijn het gebrek aan een goede regeling en het liedboek-boek bezit.
Probleem is dat de visie van de ISK (teksten van het liedboek alleen versleuteld uitgeven) erg bekrompen is, en totaal niet aansluit op gevestigde auteursrechtelijke oplossingen voor beamen van liederen in de kerk.
Het was allemaal zoveel makkelijker geweest als gkv-psalmboek, gkv-gezangen, en liedboek gewoon onder dezelfde (internationale !) regeling van stichting licentie (van oa opwekking) zouden vallen. Nu zijn 'de gerefomeerden' zo handig geweest om een eigen systeem naast de 'evangelischen' te maken.
Gevolg zal ook zijn, dat iedereen vrolijk de CDROM aanschaft om 'legaal' te zijn, maar het bijbehorende beamer pakket niet gebruikt, maar vrolijk liedboek liederen beamt met zijn eigen programma. Resultaat: het oorspronkelijke doel van de ISK word finaal gemist.
Over de kwaliteit van het liedboek-beamerpakket kan ik niks zeggen; ik heb er nog niks van gezien, ook de specs zijn onbekend. Gezien de enorme vertragingen van de eerste release zullen nieuwere releases met nieuwe features (zoals een gkv data set ) nog wel even op zich laten wachten.
saillant detail : alle databases van liedboek, gkv-psalmen en gkv-gezangen die nu onderhands gedeeld worden zijn eigenlijk ook grijs tot zwart.
Tot nu toe is er door het deputaatschap publicaties wel geregeld dat het gereformeerd kerkboek gebeamd mag worden, maar de teksten zijn niet digitaal beschikbaar via de officiele kanalen.
Het zou erg fijn zijn als er een deputaatschap ( eredienst of publicaties) de behoefte aan digitale kerkboeken eens zou onderkennen en bevredigen.