Auteur Topic: Gebruik van een beamer in de kerk  (gelezen 104821 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #100 Gepost op: juli 04, 2007, 12:26:08 am »

quote:

BJBD schreef op 03 juli 2007 om 16:37:

Iemand schreef hierboven, de beamer kan ook opde grond in een bakje staan. Opzich klopt dat. Echter in het geval van een koor op het podium zullen de koorleden dan in het licht kijken. Vandaar dat de optie van boven projecteren in dat geval de enige optie is.

De plasma c.q. LCD schermen gaan we serieus onderzoeken. Ik begreep elders dat de GKV Arnhem gebruik maakt van dat systeem, ik zal eens even mailen die kant op ;-)

Oh ja, wat betreft het systeemplafont. Dit is een systeem waarbij de platen inelkaar geklikt zitten. Dat houd dus in, als je in het midden iets wilt doen dat je alle platen vanaf de zijkant los moet gaan maken. Met als gevolg dat je dit vast niet op dezelfde manier vast krijgt en dus zult zien dat er aan gewerkt is. Of en dan komt het wel goed, je moet iemand hebben die dagelijks met dit soort plafonts werkt. Maar dat zal dan vermoedelijk ook nog een redelijke extra investering moeten zijn.

a) je kunt het koor ook verplaatsen (= ws. goedkoper :) )
b) elke bouwvakker met een gave tussen zijn oren weet dat dit niet klopt of je moet een Agnessysteem hebben in de kerk (en dat lijkt mij stug, dat is Gammaspul). de aanpassing is eenmalig en kan m.i. prima onzichtbaar gedaan worden (uitbouwen van plafond en weer inbouwen)

Blijft mijn idee dat je screens achter op elke stoel gaat plaatsen  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

cygnusx

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: augustus 25, 2007, 12:43:06 am »
Ik ben zelf bezig met het ontwikkelen van een kerkprogramma.

Dit programma werkt met een 'afstandsbediening' (Preferabel een pocket pc met wireless lan of bluetooth aan boord) waardoor in feite iemand (mits hij toegangscodes heeft) waar dan ook in de kerk de beamer kan besturen.

Niemand met een laptopje voorin de kerk, geen powerpoint, geen voorbereidingen qua presentatie. :)

Een simpele barebone pc (die voor zo'n 400/500 euro gerealiseerd zou moeten kunnen worden), een beamer (prijs afhankelijk van wat men wil) en de eigen geschreven software die erop draait.

Hierdoor is het dus mogelijk op de pocket pc die als afstandsbediening dient dat iemand (bijvoorbeeld iemand van de ouderlingen oid. kan kiezen voor "Weergeef lied -> Gezangen -> 411" , eventueel de mogelijkheid om te beginnen bij een bepaald couplet. En als men kiest, komt de tekst op het scherm en kan dmv de afstandsbediening gekozen worden welk vers men wil zien op het scherm.

Knopje voor een preek, bijbelteksten (in de toekomst), welkomstafbeelding, afsluitingsafbeelding. etcetera.

Dit ben ik aan het ontwerpen (ben al aardig ver) en ga dit daarna voorstellen aan een of meer kerken om het te gebruiken (wanneer nog in testfase voor een aantrekkelijke prijs... maar sowieso niet te duur, het blijft een kerk).

Wat denken jullie ;)

RdeWilde

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: augustus 26, 2007, 02:59:36 pm »
Heel fanatiek dat je daar mee bezig bent, en knap natuurlijk, doe ik je niet na. Maar ik zie niet zo snel de meerwaarde ervan. Een backbone/serverpc plus een pocketpc lijkt me sowieso duurder dan een laptopje. Daarbij kom je nog met het probleem, dat je de flexibiliteit uit het systeem weg haalt. Op een laptop kun je makkelijk even snel de tekst aanpassen, een pocket pc maakt dat een stuk lastiger. Het besturen van afstand, kan ook met een afstandbediening en voor bluetooth bestaan voor de meeste platformen al programma's die er voor zorgen dat je de telefoon als afstandsbediening kan gebruiken (bij SE heet dat Presenter). Hetgeen wat natuurlijk allemaal neer komt opeen gewone afstandsbediening, die te koop is in een goede winkel. En er is toch niet zoveel mis met iemand die de regie over de beamer voert?

Wel zou het misschien wenselijk zijn dat de dominee zelf met behulp van een simpel soort afstandsbediening een beetje kon bladeren, maar natuurlijk niets mis met "Vorige sheet graag als het kan" ;-)

Maar misschien ben ik iets te nuchter :-)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: augustus 28, 2007, 12:26:28 am »

quote:

cygnusx schreef op 25 augustus 2007 om 00:43:
Ik ben zelf bezig met het ontwikkelen van een kerkprogramma.
--------

Wat denken jullie ;)

Geen verrijking voor de kerken, geen uitbreiding van mogelijkheden die er nu niet zijn en enkel een investering die niet nodig is?

klinkt misschien wat bot maar welke meerwaarde tov huidige systemen bied je?

cygnusx

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 27, 2007, 09:39:57 pm »

quote:

RdeWilde schreef op 26 augustus 2007 om 14:59:
Heel fanatiek dat je daar mee bezig bent, en knap natuurlijk, doe ik je niet na. Maar ik zie niet zo snel de meerwaarde ervan. Een backbone/serverpc plus een pocketpc lijkt me sowieso duurder dan een laptopje. Daarbij kom je nog met het probleem, dat je de flexibiliteit uit het systeem weg haalt. Op een laptop kun je makkelijk even snel de tekst aanpassen, een pocket pc maakt dat een stuk lastiger. Het besturen van afstand, kan ook met een afstandbediening en voor bluetooth bestaan voor de meeste platformen al programma's die er voor zorgen dat je de telefoon als afstandsbediening kan gebruiken (bij SE heet dat Presenter). Hetgeen wat natuurlijk allemaal neer komt opeen gewone afstandsbediening, die te koop is in een goede winkel. En er is toch niet zoveel mis met iemand die de regie over de beamer voert?

Wel zou het misschien wenselijk zijn dat de dominee zelf met behulp van een simpel soort afstandsbediening een beetje kon bladeren, maar natuurlijk niets mis met "Vorige sheet graag als het kan" ;-)

Maar misschien ben ik iets te nuchter :-)

Er is niet zoveel mis met iemand die de regie voort nee, maar het is natuurlijk (ook voor die persoon) als hij niet voor een laptop ergens voorin de kerk hoeft te zitten om een laptop te kunnen besturen (met vaak aardig wat technisch spul wat erbij komt kijken).

Het alternatief wat ik maak dus is in feite door de hele kerk te gebruiken.
De persoon gaat ergens zitten, op een normale plek, pakt de afstandsbediening en tovert wat hij wil op het scherm. Deze persoon hoeft tevens niet echt technische kennis te hebben. Elke leek kan het vrijwel, sommigen hebben misschien een beetje oefening nodig, maar meer niet.

Over de kosten, dat heb ik beken en berekend. Een nieuwe laptop kost richting de 800/900 euro. Een nieuw pctje kan al in elkaar gezet worden voor zo'n 400 euro, een pocket pc kost zo'n 150 euro. 550 euro dus.
Het is dus in de meeste gevallen goedkoper, bovendien... dat easyworship is niet goedkoop, vooral niet als je de nederlandse pakketten wil en wat leuke achtergrondjes erbij.

Daarbij komt ook nog eens dat velen niet genoeg verstand van zaken hebben (niet slecht bedoeld) om de beste beamer eruit te kunnen pikken bij de juiste speciaalzaak. Die kopen een beamer voor richting de 1200 euro. De beamer die ik op het oog heb is zo'n kleine 800 euro en is perfect om in een kerk te projecteren.

Als je dus een compleet pakket zou leveren met alles kant en klaar, wat geinstalleerd kan worden in een kerk hoeft niemand echt verstand van de zaak te hebben en kan het goedkoper dan nu vaak gebeurt.

maerick

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 09, 2007, 03:45:27 pm »
Hallo allemaal,
Sinds junli dit jaar is het interieur van de Noorderkerk in Spakenburg verbouwd.  :) Nieuwe vloer, nieuwe kerkbanken enz. Ook is een compleet beam systeem aangelegd, bestaande uit een beamer ( draadloos) en een aantal LCD schermen op plaatsen waar de beamer niet goed te zien is. Ik schat in dat we een dekking hebben van 80-90 %.
Ook is een beamteam geïnstalleerd met 8 á 9 deelnemers die om de beurt de presentatie on pp maken.
Ik zwoeg echter nog steeds op het auteursrechten verhaal. De één die geeft aan dat er geen problemen zijn, de ander geeft aan dat deels vrij gebeamd mag worden en anderen geven aan dat door aankoop van een CDROM voor circa € 185 alles mbt auteursrechten geregeld is. Weet iemand daar iets meer van? Natuurlijk heb ik het auteursrechtenverhaal hier van de gkv site gehaald, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk.  B)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 09, 2007, 05:12:07 pm »
Pooh?  O-)

base

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 28, 2007, 04:51:55 pm »

quote:

maerick schreef op 09 oktober 2007 om 15:45:
Hallo allemaal,
Sinds junli dit jaar is het interieur van de Noorderkerk in Spakenburg verbouwd.  :) Nieuwe vloer, nieuwe kerkbanken enz. Ook is een compleet beam systeem aangelegd, bestaande uit een beamer ( draadloos) en een aantal LCD schermen op plaatsen waar de beamer niet goed te zien is. Ik schat in dat we een dekking hebben van 80-90 %.
Ook is een beamteam geïnstalleerd met 8 á 9 deelnemers die om de beurt de presentatie on pp maken.
Ik zwoeg echter nog steeds op het auteursrechten verhaal. De één die geeft aan dat er geen problemen zijn, de ander geeft aan dat deels vrij gebeamd mag worden en anderen geven aan dat door aankoop van een CDROM voor circa € 185 alles mbt auteursrechten geregeld is. Weet iemand daar iets meer van? Natuurlijk heb ik het auteursrechtenverhaal hier van de gkv site gehaald, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk.  B)

Beste maerick,

Korte versie:
gezangen mag je wel beameren ,
psalmen, sommige wel, sommige niet.
liedboek mag je niet beameren.
De dingen die je niet mag beameren, zijn ook niet te regelen.

Lange versie:
Je mag het liedboek formeel niet beameren. Auteursrechten worden beheerd door door de ISK. De ISK heeft het www.boekencentrum.nl opdracht gegeven om een bemearprogramma te schrijven, dat de liedteksten versleuteld opslaat. De release van dit pakket is hopeloos vertraagd. Het zou er februari 2007 zijn, maar is er nog steeds niet.
Dit is waarschijnlijk de CDROM waar je naar verwijst. (deze kost 65 euro, en is alleen voor het liedboek). (noot: dit is geen reclame, dit is de enige manier waarop je legaal het liedboek kunt gaan beameren, ergens in de toekomst..)

Alle gezangen van het nieuw gereformeerd kerkboek mag je vrij beameren. De rechten om te mogen beameren zijn door het deputaatschap geregeld. De teksten zijn echter niet digitaal beschikbaar via een officiele publicatie.

De psalmen zijn een probleem. Een aantal komt uit het liedboek, en mag je formeel niet beameren, de rest mag wel.

visie
Het zou een uitkomst zijn als er eens integraal geregeld zou worden (door bijvoorbeeld een depuaatschap) dat niet alleen de gezangen gebeamered mogen worden, maar ook alle psalmen, en het liedboek. Het zou ook prettig zijn als het deputaatschap niet alleen auteursrecht regelt, maar ook de teksten digitaal beschikbaar stelt.
De eerder genoemde CDROM van het liedboek heeft als grote bepreking dat er een beamerprogramma aan de database vastzit. In de praktijk zal men deze CDROM aanschaffen om de rechten formeel te regelen, en 'het liedboek' te beameren via zijn eigen beamerprogramma.

Praktijk is nu dat liedteksten zijn  onderhands wel beschikbaar, maar er geen officiele digitale uitgave is. ( Het verbaasd me nog steeds dat in evangelische hoek dit keurig geregeld is via opwekking en stiching licentie, en dat 'de gereformeerde' het maar niet geregeld krijgen. )

base

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: oktober 28, 2007, 05:45:00 pm »

quote:

okidoki schreef op 28 augustus 2007 om 00:26:
[...]

Geen verrijking voor de kerken, geen uitbreiding van mogelijkheden die er nu niet zijn en enkel een investering die niet nodig is?

klinkt misschien wat bot maar welke meerwaarde tov huidige systemen bied je?

okidoki,
wat is volgens jou dan een professioneel systeem, dat op een handige manier met lied/vers om kan gaan, dat ook een voorziening voor liturgie overzicht heeft, en ppt ondersteund ?
(graag concreet, en niet een verwijzing naar deze veel te lange discussie)

( Ik ben licht gefrusteerd dat er in de GKV nog geen fasoenlijk systeem bestaat. Praktijk is nu dat er in elke kerk weer een paar nerds het wiel mogen uitvinden. Alternatief is dat een clubje mensen elke week een powerpointje in elkaar zitten te klussen, die in het ergste geval de liedteksten over zitten te tikken. Het duurste altenatief (ESW) bied volgens mij nog steeds geen volledige oplossing.

Een centrale plek om info uit te wisselen over "de pratijk van beameren in een gkv-gemeente" is er ook niet. Sites als www.preeksteun.nl maken hun ambitie niet waar. )

maerick

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: oktober 29, 2007, 12:46:49 pm »
Ok base, hartelijk dank voor deze info. Ik constateer dus dat ik deels illegaal beam en dat daar OP DIT MOMENT nog niets aan te doen is, of ik moet niet meer beamen.
Enig idee, als je ingeschreven hebt op het beampakket, er dan problemen met de auteursrechten kunnen ontstaan? Of adviseer je om te stoppen met de niet - legaal - te- beamen liederen cq psalmen?
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2007, 12:47:09 pm door maerick »

base

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: oktober 29, 2007, 10:59:10 pm »

quote:

maerick schreef op 29 oktober 2007 om 12:46:
Ok base, hartelijk dank voor deze info. Ik constateer dus dat ik deels illegaal beam en dat daar OP DIT MOMENT nog niets aan te doen is, of ik moet niet meer beamen.
Enig idee, als je ingeschreven hebt op het beampakket, er dan problemen met de auteursrechten kunnen ontstaan? Of adviseer je om te stoppen met de niet - legaal - te- beamen liederen cq psalmen?

Je constatering dat je deels illegaal beamt klopt, maar je bevind je in goed gezelschap. (volgens mij heeft niemand het geregeld.) Ik zou niet stoppen met beamen.
(dit advies is vooral pragmatisch van aard, en ontbeerd elke juridische status).
Het zou wel netjes zijn om dit te melden aan bijv. de kerkenraad, zij zijn nu eenmaal wel verantwoordelijk voor dit soort zaken.

Verder zou ik de CDROM wel bestellen: je toont daarmee aan dat je alle moeite doet om het goed te regelen. Voorts, als iedereen in de kerk wel een liedboek bezit, is het beamen niet "zwart" maar "grijs": er is wel iets betaald voor de liederen die je zingt.

De frustratie is bekend: je wilt het goed regelen, en je wilt best betalen, maar WAAR ??
Doe mij een loket, en ik betaal.

De CDROM van ISK/boekencentrum is enorm vertraagd. Eerst zou die in de herfst van 2006 komen, toen werd het februari 2007. Het laatste nieuws (29/10/2007 website gecheckt) is 'oktober 2007'. Ben benieuwd.

Auteursrecht is lastig. Als je het schendt heeft het meestal geen directe consequentie.
De kans dat er iemand op de stoep staat om verhaal te halen is minimaal. Voor 'opwekking' ligt het wat anders. Daar is een duidelijk licentie systeem, en een zeer actieve eigenaar. Als je zeer regelmatig (lees iedere dienst) opwekking projecteert zonder licentie, is dat vragen om problemen.
Begrijp me goed, ik wil er niet te luchtig over doen: het blijft formeel niet-legaal.
De verzachtende omstandigheden zijn het gebrek aan een goede regeling en het liedboek-boek bezit.

Probleem is dat de visie van de ISK (teksten van het liedboek alleen versleuteld uitgeven) erg bekrompen is, en totaal niet aansluit op gevestigde auteursrechtelijke oplossingen voor beamen van liederen in de kerk.
Het was allemaal zoveel makkelijker geweest als gkv-psalmboek, gkv-gezangen, en liedboek gewoon onder dezelfde (internationale !) regeling van stichting licentie (van oa opwekking) zouden vallen. Nu zijn 'de gerefomeerden' zo handig geweest om een eigen systeem naast de 'evangelischen' te maken.

Gevolg zal ook zijn, dat iedereen vrolijk de CDROM aanschaft om 'legaal' te zijn, maar het bijbehorende beamer pakket niet gebruikt, maar vrolijk liedboek liederen beamt met zijn eigen programma. Resultaat: het oorspronkelijke doel van de ISK word finaal gemist.
Over de kwaliteit van het liedboek-beamerpakket kan ik niks zeggen; ik heb er nog niks van gezien, ook de specs zijn onbekend. Gezien de enorme vertragingen van de eerste release zullen nieuwere releases met nieuwe features (zoals een gkv data set ) nog wel even op zich laten wachten.

saillant detail : alle databases van liedboek, gkv-psalmen en gkv-gezangen die nu onderhands gedeeld worden zijn eigenlijk ook grijs tot zwart.
Tot nu toe is er door het deputaatschap publicaties wel geregeld dat het gereformeerd kerkboek gebeamd mag worden, maar de teksten zijn niet digitaal beschikbaar via de officiele kanalen.

Het zou erg fijn zijn als er een deputaatschap ( eredienst of publicaties) de behoefte aan digitale kerkboeken eens zou onderkennen en bevredigen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 29, 2007, 11:39:21 pm »

quote:

base schreef op 28 oktober 2007 om 17:45:
[...]

okidoki,
wat is volgens jou dan een professioneel systeem, dat op een handige manier met lied/vers om kan gaan, dat ook een voorziening voor liturgie overzicht heeft, en ppt ondersteund ?
(graag concreet, en niet een verwijzing naar deze veel te lange discussie)

( Ik ben licht gefrusteerd dat er in de GKV nog geen fasoenlijk systeem bestaat. Praktijk is nu dat er in elke kerk weer een paar nerds het wiel mogen uitvinden. Alternatief is dat een clubje mensen elke week een powerpointje in elkaar zitten te klussen, die in het ergste geval de liedteksten over zitten te tikken. Het duurste altenatief (ESW) bied volgens mij nog steeds geen volledige oplossing.

Een centrale plek om info uit te wisselen over "de pratijk van beameren in een gkv-gemeente" is er ook niet. Sites als www.preeksteun.nl maken hun ambitie niet waar. )

werken met PP en de teksten onderling uitwisselen :)
Niets geen gedoe meer dan alleen PP gebruiken. Werkt dikke prima en de meeste leken kunnen er mee om gaan :)

@ het niet legale deel: ik blijf er moeite mee hebben dat de GKv-en wel zien dat ze iets doen wat niet legaal is maar daar vrede mee lijken te hebben.
Gij zult niet stelen geldt ook daarin.

maerick

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 30, 2007, 10:26:19 am »
Okidoki, dat is toch juist het probleem? We willen het best regelen, we willen betalen, maar niemand weet wie, wat en waar. Het enige legale alternatief: niet beamen, maar daar staat tegenover dat als er liedboeken in de kerk liggen, je weer kunt opmerken dat er wel betaald is. ( voor de liedboeken zelf) De oplossing voor legaal beamen, het beamerpakket, is niet beschikbaar. Zeg het maar.....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: oktober 30, 2007, 10:35:54 am »

quote:

maerick schreef op 30 oktober 2007 om 10:26:
Okidoki, dat is toch juist het probleem? We willen het best regelen, we willen betalen, maar niemand weet wie, wat en waar. Het enige legale alternatief: niet beamen, maar daar staat tegenover dat als er liedboeken in de kerk liggen, je weer kunt opmerken dat er wel betaald is. ( voor de liedboeken zelf) De oplossing voor legaal beamen, het beamerpakket, is niet beschikbaar. Zeg het maar.....

Precies: zeg het maar....
Ik weet dat vanuit landelijk de GKv wel bezig is met een regeling maar dat schiet niet echt op.
Komt ook omdat er diverse rechthebbenden zijn bij al die liederen en als ééntje niet mee wil doen heb je al een probleem.
Maar blijft het wel vreemd....

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: december 01, 2007, 01:53:24 pm »
Beste mensen, sinds kort hebben we ook vaste opstelling van 2 beamers in de kerk, alles staat nog zegmaar in de kinderschoenen, en daarom heb ik wat vragen...

uit het stukje van base begrijp ik dat sommige stukken van de liederen wel en niet gebeamerd mogen worden, geldt dat ook voor bijbelteksten?  :+

en heeft iemand ervaring met easyWorship? on-the fly bewerking van de dia's is dat mogelijk? :)

en weet iemand toevallig of er mogelijkheden zijn om draadloos het een en ander te kunnen regelen??  :)
« Laatst bewerkt op: december 02, 2007, 12:55:15 pm door Keimpe »
Beter het anker kwijt dan het schip

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: december 04, 2007, 12:13:11 am »
Draadloos hebben wij geen goede ervaringen mee, een kabel is veel betrouwbaarder. daarnaast sloeg de micro van de domi op tilt _/-\o_  _/-\o_  

Wij editen niet tijdens de dienst, alles is 5 minuten voor aanvang met de domi doorgesproken en evt aangepast buiten de beamer om.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: december 04, 2007, 12:22:01 am »
Wij hebben tegenwoordig ook een beamer. We gebruikten hem tot nu toe alleen in het verenigingsgebouw, maar met het kerstfeest moet 'ie ook werken in de kerk. 1 probleem: er is een scherm opgehangen maar we weten niet waar we de beamer neer moeten zetten. Als je hem voorin zet krijg je een raar beeld, op het balkon is weer te ver weg. De enige mogelijkheid is eigenlijk om dat ding aan het plafond te hangen, maar dan is het weer amper te bedienen.

Maar ik ben eigenlijk zo ouderwets, ik leest steeds: be-amer en ik vind electronica in de kerk sfeerloos. :o
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: december 04, 2007, 09:08:41 am »

quote:

Hester schreef op 04 december 2007 om 00:22:

Maar ik ben eigenlijk zo ouderwets, ik leest steeds: be-amer en ik vind electronica in de kerk sfeerloos. :o
Ach, 't is gewoon een schijn-vertoning  O-)

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: december 04, 2007, 11:10:30 am »
LOL _/-\o_
Altijd in voor verbeteringen!

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: december 04, 2007, 01:10:33 pm »

quote:

Hester schreef op 04 december 2007 om 00:22:
De enige mogelijkheid is eigenlijk om dat ding aan het plafond te hangen, maar dan is het weer amper te bedienen.
Bij ons hangt ie ook aan het plafond. Hij staat altijd op standby en kan met de afstandbediening aan of weer op standby worden gezet. Overigens is de beamer momenteel terug naar de fabriek, de infrarood sensor is kapot waardoor we hem niet meer uit de standby modus kregen.  |:(
Verba volant, scripta manent

JaapMeijer

• Beamteam - bij ons klikt het!
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: december 17, 2007, 02:38:37 pm »
Hallo,

Wij gebruiken 2 beamers die draadloos verbonden zijn met een laptop in de kerkzaal. (Ichthuskerk Rotterdam-oost)

Wij beamen alleen de liturgie en de punten van de preek. Dus geen liederen en teksten.
Het systeem dat we gebruiken werkt alsvolgd: We starten een klein scherm op waar je alles kan regelen: De beamers aan en uit zetten en nog wat functies. Als je daar de beamers 'aan' zet dan wordt alles wat er op de laptop gebeurd op de schermen geprojecteerd.

Zo kwam het laatst voor dat de laptop op een of andere manier op standby ging, wat dus gezellig in de hele zaal te volgen was.

Nu zoeken we een programma dat ongeveer hetzelfde werkt als 'Easy Worship' maar dan zonder database erachter. We beamen de liederen toch niet.

Weet iemand een goed en bruikbaar programma zodat we (zonder dat de beamers uit gaan) de litturgie (of andere punten) kunnen veranderen?  :)

Mvg,

Jaap Meijer

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: december 17, 2007, 04:53:55 pm »
Volgens mij kan dat niet. Als je oc in standby modus gaat kan hij niet nog die beamer aansturen. Simpelweg omdat de beamer dan geen signaal meer krijgt. Waarom laat je de pc trouwens in standby stand gaan? Kun je toch ook gewoon uitzetten?

JaapMeijer

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: december 17, 2007, 07:04:55 pm »

quote:

Promtus schreef op 17 december 2007 om 16:53:
Volgens mij kan dat niet. Als je oc in standby modus gaat kan hij niet nog die beamer aansturen. Simpelweg omdat de beamer dan geen signaal meer krijgt. Waarom laat je de pc trouwens in standby stand gaan? Kun je toch ook gewoon uitzetten?

Ik weet niet precies hoe dat ging, ik zat ook gewoon in de kerkzaal (iemand anders had 'dienst' ) maar dat doet er niet toe.

Het punt is nu, als we een fout ontdekken moeten we de beamer uitzetten! Dat willen we niet en we zoeken dus een programma waarbij je het gemakkelijk, zonder uitzetten, kan aanpassen.

die programma's zouden er toch wel zijn?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: december 17, 2007, 07:19:23 pm »
Dat hangt af van ofwel je computer, ofwel je beamer. Veel computers, met name laptops, ondersteunen 2 output signalen, 1 naar bijvoorbeeld de beamer, de andere naar je laptop/pc scherm. In dat geval kun je met de meeste fatsoenlijke projectiesoftware gewoon het beeld op de ene projecteren, terwijl je op de andere werkt.

Mocht je pc dat niet ondersteunen, dan is er nog een redelijke kans dat je beamer een 'pauze' stand kent. Hij bevriest dan het beeld. Dan kun je daarna je edit-werk doen, en hem dan van de pauze afhalen, waarna hij gewoon verdergaat.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: december 17, 2007, 07:22:21 pm »
Er bestaan wel degelijk programma`s waarmee je een presentatie 'on the fly' kunt aanpassen. ZionWorks (gratis), Liturvision (erg makkelijk + complete databank) of Easyworship

In powerpoint en Openoffice kun je ook schakelen tussen de beamer en laptop. De meeste laptops beschikken over een snel toets (bv FN + f5) waarmee je kunt wisselen tussen;
1. alleen laptopscherm (handig als je snel wat aan wilt passen zonder dat de gemeente meekijkt.)
2. alleen beamer (als je accu bijna leeg is O-) )
3. beide (gebruik ik standaard)

Succes!

JaapMeijer

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: december 17, 2007, 10:07:45 pm »

quote:

Pooh schreef op 17 december 2007 om 19:19:
Mocht je pc dat niet ondersteunen, dan is er nog een redelijke kans dat je beamer een 'pauze' stand kent. Hij bevriest dan het beeld. Dan kun je daarna je edit-werk doen, en hem dan van de pauze afhalen, waarna hij gewoon verdergaat.

Dat kan bij ons alleen van vlak onder de beamer. Dit ivm het bereik van de afstandsbediening.

We kunnen wel een 'oneshot' maken van het beeld en dan gewoon de powerpointpresentatie afsluiten maar dan gaan de beamers alsnog even uit en daarna weer aan.

quote:

Promtus schreef:
Er bestaan wel degelijk programma`s waarmee je een presentatie 'on the fly' kunt aanpassen. ZionWorks (gratis), Liturvision (erg makkelijk + complete databank) of Easyworship
Ik zal deze even bekijken. We hebben dus alleen geen database nodig omdat we de liederen en teksten niet beamen. Easy-Worship was anders al erg goed geweest maar daar betaal je +- 300 euro voor en dan (bijna) alleen voor de database.

JaapMeijer

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: december 18, 2007, 03:11:45 pm »
Ik heb de verschillende programma's even gedownload en bekenen maar het is niet precies wat we zoeken.

Dit is gericht op het beamen van liederen en teksten die je ter plekke schrijft en maakt maar wij hebben echt specifiek iets nodig in de richting van Powerpoint.  :/

Wel dat je kan zien welke dia de volgende is, zoals die programma's, maar dat met de powerpoint.  :)

Ik hoop dat er zo'n programma is en dat iemand me kan helpen, maar bedankt voor de links en de moeite  :*)

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: december 19, 2007, 12:01:40 pm »
Ik heb zelf Powerpoint van Microsoft office Vista en die heb ik zo ingesteld dat hij beamt naar een tweede beeldscherm, de beamer is dan het tweede beeldscherm. Op deze manier zie je op de beamer de presentatie fullscreen en op mijn laptop zie ik een overzicht van de dia's en kan ik zelfs op een willekeurige andere dia klikken waarna deze word gebeamt.

Is dat wat je zoekt?
Verba volant, scripta manent

JaapMeijer

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: december 19, 2007, 02:29:22 pm »
Ja dat ja. d:)b  Wij gebruiken Office 2003 dus ook powerpoint2003. Heb nog niet uitgeprobeerd of het daarmee ook werkt. Moeten we maar een keer doen.

Hoe heeft u dat dan ingesteld?   ;)

maerick

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: december 20, 2007, 01:50:43 pm »
In Spakenburg-Noord gebruiken we ook Office Vista en gebruiken de comtabiliteits (??) modus. ( sorry als ik het niet juist geschreven heb ;)) Dan kun je idd onder de presentatie nog wijzigingen invoeren. Sterker nog, met avondmaal hadden we een tafel extra en moest er plotsklaps nog een psalm bij. Tijdens het afgaan kon ik zo een dia invoegen, de psalmtekst inplakken en opmaken, terwijl de andere dia "live" was. Naast alle nadelen van Vista, heb je soms ook voordelen... 8)
Instellen is heel eenvoudig ( ken alleen de Vista methode) Via scherm eigenschappen op het bureaublad selecteer je het tweede scherm en vink je de optie aan: bureaublad uitbreiden met dit scherm. Vervolgens PP opstarten en f5 voor start presentatie. Kom je wel eens in Bunschoten/Spakenburg? Kan ik het je laten zien als je wilt.
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 01:54:51 pm door maerick »

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: december 20, 2007, 03:06:54 pm »

quote:

JaapMeijer schreef op 19 december 2007 om 14:29:
Ja dat ja. d:)b  Wij gebruiken Office 2003 dus ook powerpoint2003.

Volgens de Microsoft website wel, misschien kun je deze website eens doornemen, staat wel wat info over hoe en wat.
http://office.microsoft.c...point/HP030893931043.aspx

Verder kun je ook OpenOffice.org gebruiken, ik had het hier gister nog met iemand over en die vertelde mij dat dit sinds versie 2.01 kan. OpenOffice.org  is gratis.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: december 20, 2007, 03:53:09 pm »
Modbreak:
Drie berichten verwijderd. Het is niet niet de bedoeling om via dit forum teksten waar copyright op zit te gaan uitwisselen.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

JaapMeijer

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: december 20, 2007, 04:02:40 pm »

quote:

Promtus schreef op 20 december 2007 om 15:06:
[...]

Volgens de Microsoft website wel, misschien kun je deze website eens doornemen, staat wel wat info over hoe en wat.
http://office.microsoft.c...point/HP030893931043.aspx

Verder kun je ook OpenOffice.org gebruiken, ik had het hier gister nog met iemand over en die vertelde mij dat dit sinds versie 2.01 kan. OpenOffice.org  is gratis.

Ik heb dit systeem idd een keer op school gebruikt, werkt erg handig maar ik weet niet of dat ook samengaat met ons systeem.
We gebruiken dus een appart programma dat bij onze beamers hoort en we moeten dan maar een keer uitproberen of dit ook werkt met ons systeem.

Hoe is OpenOffice? Nooit geprobeerd. Daar kan je ook gewoon powerpointpresentaties van Office2000 en Office2003 op afspelen? Maar als het ook gewoon met 2003 kan, waarom dan OpenOffice downloaden?

Bedankt voor de hulp trouwens  d:)b

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: december 20, 2007, 04:09:38 pm »

quote:

JaapMeijer schreef op 20 december 2007 om 16:02:
[...]

Hoe is OpenOffice? Nooit geprobeerd. Daar kan je ook gewoon powerpointpresentaties van Office2000 en Office2003 op afspelen? Maar als het ook gewoon met 2003 kan, waarom dan OpenOffice downloaden?

Je kan daar inderdaad MS presentaties mee openen, wijzigen en maken. Als de software die jullie gebruiken nu goed werkt heeft het niet zoveel zin om te wijzigen.

OpenOffice.org heeft een aantal voordelen, zo is het up to date, terwijl Office 2003 alweer 4 jaar oud is. Als je presentaties door meerdere personen thuis laat maken, bij ons in de kerk bijvoorbeeld, heeft misschien niet iedereen MS Office. Dan is het handig om te weten dat er ook gratis software bestaat.

JaapMeijer

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: december 20, 2007, 04:36:44 pm »
Ja, de ene persoon gebruikt Office2003 en ik Office2000. Dit levert soms problemem op als je kijkt naar animaties maar dat is niet zo belangrijk.

We moeten maar een keer wat gaan uitproberen  ;)
« Laatst bewerkt op: december 20, 2007, 04:37:18 pm door JaapMeijer »

maerick

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: februari 24, 2008, 10:40:52 pm »
Ergens eerder in dit topic werd al gesproken over de "basis bestanden". De bestanden die wij gebruiken ( psalmen, liedboek, 90 gezangen en de "oude" 42 gezangen staan vol van fouten. Heeft iemand al eens de moeite genomen om alles na te kijken? Zo niet, is er een pooltje te starten waarin we dat werk verdelen? En kunnen we niet een soort van contact punt opstarten om ervaringen te delen? Volgens mij loopt iedereen tegen dezelfde problemen aan. :ja:

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: oktober 15, 2008, 08:52:29 pm »
Heeft hier iemand ervaring met 'concordantie op het liedboek beamerpakket' ??  :)
Wij zijn zover dat we sporadisch liedjes gaan beámen  O-)

lkm

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: oktober 18, 2008, 12:25:34 pm »

quote:

Keimpe schreef op 15 oktober 2008 om 20:52:
Heeft hier iemand ervaring met 'concordantie op het liedboek beamerpakket' ??  :)
Wij zijn zover dat we sporadisch liedjes gaan beámen  O-)

Ik weet niet uit welke liedbundels jullie zingen. Aan de hand daarvan zou je ook andere beamerpakketten kunnen overwegen. Zo gebruiken wij EasyWorship, weliswaar een duur pakket, maar zeer zeker de moeite waard.
Wij beamen alles wat er gezongen wordt. In onze database hebben we momenteel de psalmen en gezangen uit het Gereformeerd Kerkboek, de gezangen uit het Liedboek, een aantal Opwekkingsliederen, en nog wat "losse" liederen.
Soms kan het handig zijn om liederen te beamen MET muzieknoten. Ook hiervoor hebben we een oplossing gevonden en we maken regelmatig powerpoints met muzieknoten bij liederen.
Neem evt. informatie op via php-gkv@solcon.nl
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2008, 12:28:25 pm door lkm »

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: oktober 22, 2008, 06:51:00 pm »
EasyWorship ken ik, en is momenteel niet nodig voor ons..
we gebruiken office 2007 (Powerpoint) en hebben het beamerpakket voor liedboek voor de kerken (o.i.d.)... dus het gaat helemaal goed komen!

in elk geval bedankt voor de moeite!

hapee

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: januari 22, 2009, 09:42:40 pm »

quote:

lkm schreef op 18 oktober 2008 om 12:25:
[...]

Ik weet niet uit welke liedbundels jullie zingen. Aan de hand daarvan zou je ook andere beamerpakketten kunnen overwegen. Zo gebruiken wij EasyWorship, weliswaar een duur pakket, maar zeer zeker de moeite waard.
Wij beamen alles wat er gezongen wordt. In onze database hebben we momenteel de psalmen en gezangen uit het Gereformeerd Kerkboek, de gezangen uit het Liedboek, een aantal Opwekkingsliederen, en nog wat "losse" liederen.
Soms kan het handig zijn om liederen te beamen MET muzieknoten. Ook hiervoor hebben we een oplossing gevonden en we maken regelmatig powerpoints met muzieknoten bij liederen.
Neem evt. informatie op via php-gkv@solcon.nl
Wij overwegen om ook Easy Worship te gaan gebruiken (GKV Pernis-Albrandswaard). Mijn vraag is hoe jullie de psalmen en gezangen enz. in de database hebben gekregen. Ik kan dit niet vinden op de website van Easy Worship.

Thijmen

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: februari 08, 2009, 04:01:28 pm »
Mensen,

ik ben niet lid van een GKV, maar van een vrije baptisten gemeente (vbemmen.nl). Desondanks zou ik hier toch graag mijn verhaal kwijt willen over onze beamers.

Beamers, schermen en supplies
Wij maken gebruik van 3 beamers. 2 Acers met 4500 ansi lumen (voor grote schermen), 1 met 2500 ansi lumen (voor kleine schermen). Wij projecteren op 2x 300x225cm, handbediende schermen en 1x 170x127cm, electrisch scherm. Ook maken wij gebruik van 2 plasma tv's. Een op de gang en een achter in de zaal, voor de zang. Onze Acer laptop gaat met een VGA-kabel naar een Video Matrix Switcher, vanuit de Matrix Switcher gaan 4 signalen naar de schermen en tv's. De 2 grote beamers zijn aan elkaar gelinkt dmv VGA, die dus helemaal naar achter in de zaal loopt (ongeveer 30, 40 meter).

Hoe en waarmee projecteren
Wij projecteren met het programma EasyWorship. Op zich zijn we hier redelijk tevreden over. Maar voor onze kerk is EW niet genoeg. Daarom staat in de planning dat we een MacBook gaan kopen en dan ProPresenter te gaan gebruiken.

Wij maken niet gebruik van een standaard achtergrond met gele tekst oid, maar van witte dikgedrukte tekst op verschillende achtergronden. Die achtergronden maken we zelf met Adobe Photoshop. Dit bevalt erg goed en is prima leesbaar.

Vragen zijn welkom, ook via de mail -> teymen@live.nl

@ Hester: Ondanks dat het offtopic is, wil ik toch graag op je reageren. Hoezo is electronica in een kerk sfeerloos? Door mee te gaan met de tijd trek je ook veel nieuwe, jonge mensen aan. Met een mooie speakerset, een band (zoals in onze kerk, in de GKV gebeurd dat niet veel geloof ik? ) en een overweldigend beamer/licht systeem bereik je ook veel in aanbidding, zonder dat het sfeerloos word.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: februari 09, 2009, 04:33:57 pm »
Precies. En weet je hoe sfeervol het is als je bij de afkondigingen van geboorten een foto van de pasgeboren baby kan laten zien :) En na de dienst wat foto's van de kinderbijbelklas. :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilfredknigge

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: maart 20, 2009, 09:14:37 pm »

quote:

Hoe en waarmee projecteren
Wij projecteren met het programma EasyWorship. Op zich zijn we hier redelijk tevreden over. Maar voor onze kerk is EW niet genoeg. Daarom staat in de planning dat we een MacBook gaan kopen en dan ProPresenter te gaan gebruiken.

Wij maken niet gebruik van een standaard achtergrond met gele tekst oid, maar van witte dikgedrukte tekst op verschillende achtergronden. Die achtergronden maken we zelf met Adobe Photoshop. Dit bevalt erg goed en is prima leesbaar.

Misschien is PresCreator een optie voor jullie. Daarmee zijn snel en makkelijk teksten en afbeeldingen te presenteren. Daarnaast is het niet zo duur als de grote merken.

Wij gebruiken het iig. werkt prima. Je kunt hem downloaden via www.PresCreator.com

grt, Wilfred

Allert

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: november 24, 2010, 12:05:41 am »
hier is ook een programma voor de Beamer en deze is geheel gratis

http://www.churchsw.org/

trouwens Open office is ook een goed alternatief voor powerpoint

kan je downloaden op http://nl.openoffice.org/

maar ik weet niet of dat dat samen werkt met het beamer programma

zijn allebij gratis en legaal te downloaden :P
« Laatst bewerkt op: november 24, 2010, 12:08:37 am door Allert »

WoutA

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: december 30, 2010, 09:31:14 pm »
hallo allemaal,

We werken samen met de CGK en hebben recent OPS-PRO aangeschaft, maar.....
de grote vraag is nu: zijn er eigenlijke wel bestanden van het Gereformeerd Kerkboek in OPS-formaat te krijgen???

Allerlei anders bundels zijn wel te krijgen, maar deze net niet.

Is er iemand die een tip heeft?

Ik ben benieuwd.
Wout

lkm

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: januari 08, 2011, 09:18:26 pm »
De ervaring is dat databases met liederen (vooral van het Gereformeerd Kerkboek) zelf moeten worden samengesteld of je moet toevallig een GKV weten die hetzelfde programma gebruikt en bereid is de database met je te delen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: januari 08, 2011, 09:31:00 pm »
Ik bespeur een gat in de markt :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Sip

• kan vrolijker
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: januari 10, 2011, 12:11:04 am »
Mocht je de gezangen uit het GK2006 willen hebben, die heb ik ge-OCRd en in OPS pro 2008 geladen. Maar we gebruiken het niet omdat we alles met PP beamen, ook de Bijbelteksten en de preekondersteuning.
We (gkv Zwijndrecht) beamen tegenwoordig alle liederen met noten, gebruikmakend van het werk van gkv Zaltbommel, een png van elk couplet, nog steeds in PP.
Prediker 7:16

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: januari 10, 2011, 12:34:45 pm »
Dat is handige informatie!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: januari 10, 2011, 12:36:18 pm »
Hoe heb je dat geregeld met de rechten? Beamen van gescande teksten en notenbalken lijkt me niet toegestaan?