Auteur Topic: Gebruik van een beamer in de kerk  (gelezen 94119 keer)

Promtus

• Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #15 Gepost op: januari 31, 2006, 06:46:52 pm »
Enkele tips, uit ervaring.

Zorg voor een beamteam. Bij ons zijn dat 6 mensen die om de beurt de presentatie maken en projecteren.

Gebruik Windows, aangezien niet iedereen weet hoe Linux werkt. Zeker als je het met meer mensen gaat doen. Ten tweede is een laptop zonder Windows vaak duurder dan één met.

Tegenwoordig is OO.org zeker zo goed als MS office. Als ik nu weer de keuze zou moeten maken zou ik OO.org gaan gebruiken.

Maak één iemand verantwoordelijk voor de laptop; deze moet de backups maken en de virusscanner e.d. updaten.

Hang de Beamer op. Avondmaal, kinderen naar voren halen, koren en dopen; het staat meestal in de lichtbundel van de beamer. Het voordeel is ook dat je hem niet uit hoeft te lenen. Ik wil je waarschuwen voor de extra uren werk die daar in gaan zitten. Leen de laptop nóóit uit.

Gebruik een duidelijk lettertype. Donkerblauw achtergrond met geel lettertype is erg duidelijk. Geen bewegende meuk e.d. Geen poespas.

Projecteer zo hoog mogelijk met een groot beeld. Vraag na de eerste dienst oude mensen én kleine mensen of ze het kunnen lezen.

Maak duidelijk afspraken van wat je wel en niet projecteerd.

Ohja, tenslotte. Maak een duidelijke template zodat het geprojecteerde er elke keer het zelfde eruit ziet.

Succes. :)
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 06:49:20 pm door Promtus »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 31, 2006, 07:08:23 pm »

quote:

Wat opmerkingen, omdat ervaringen blijkbaar nogal kunnen verschillen.

quote:

Zorg voor een beamteam. Bij ons zijn dat 6 mensen die om de beurt de presentatie maken en projecteren.

Eens. Zorg er ook voor dat ze Nederlands kunnen, punctueel zijn en een beetje snappen wat er van ze verwacht wordt.

quote:

Gebruik Windows, aangezien niet iedereen weet hoe Linux werkt. Zeker als je het met meer mensen gaat doen. Ten tweede is een laptop zonder Windows vaak duurder dan één met.

Tegenwoordig is OO.org zeker zo goed als MS office. Als ik nu weer de keuze zou moeten maken zou ik OO.org gaan gebruiken.

OOo onder linux werkt net zo als OOo onder windows. De meeste mensen zullen de presentatie toch op hun eigen PC maken, dus als ze in de kerk alleen maar de spatiebalk hoeven te vinden, lijkt het gebruik van linux me geen probleem. Wel zul je tenminste 1 persoon moeten hebben die het kan opzetten en onderhouden.

quote:

Hang de Beamer op. Avondmaal, kinderen naar voren halen, koren en dopen; het staat meestal in de lichtbundel van de beamer. Het voordeel is ook dat je hem niet uit hoeft te lenen. Ik wil je waarschuwen voor de extra uren werk die daar in gaan zitten. Leen de laptop nóóit uit.
Het nadeel is dat je de beamer niet makkelijk meer kunt uitlenen. Als je als gemeente meer activiteiten hebt, soms buiten je kerkgebouw, en wanneer je ook wel eens de beamer aan een bevriende gemeente ofzo wilt uitlenen, maak je het jezelf wel moeilijk. Ook is diefstalgevoeligheid een punt, je kunt de beamer niet meer eenvoudig in een afgesloten kast zetten.

quote:

Ohja, tenslotte. Maak een duidelijke template zodat het geprojecteerde er elke keer het zelfde eruit ziet.

Of juist niet. Afhankelijk van het thema van de dienst kun je dan elke keer een nieuwe stijl hebben. Maar dan moet je wel genoeg mensen hebben met verstand van ontwerp.

Wat betreft een laptop: Neem liever een oud pc'tje. Kost een stuk minder, kun je rustig in de kerk laten staan, en zal ook niemand willen lenen.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 31, 2006, 07:28:41 pm »

quote:

Pooh schreef op 31 januari 2006 om 19:08:

OOo onder linux werkt net zo als OOo onder windows. De meeste mensen zullen de presentatie toch op hun eigen PC maken, dus als ze in de kerk alleen maar de spatiebalk hoeven te vinden, lijkt het gebruik van linux me geen probleem. Wel zul je tenminste 1 persoon moeten hebben die het kan opzetten en onderhouden.

Totdat jij op vakantie bent en ze een dvd-tje willen kijken. We hebben ook een aantal opwekking cd`s en andere software die (een paar jaar geleden) niet op Linux draaiden. En windows krijg je er toch bij, dus wat is dan de meer waarde van Linux?

quote:

Ook is diefstalgevoeligheid een punt, je kunt de beamer niet meer eenvoudig in een afgesloten kast zetten.
Dat ligt dus aan de kerk. De meeste kerken hebben zo`n hoog plafond dat het een flinke klus is om hem daarvan af te halen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 31, 2006, 07:56:33 pm »

quote:

Promtus schreef op 31 januari 2006 om 19:28:Totdat jij op vakantie bent en ze een dvd-tje willen kijken. We hebben ook een aantal opwekking cd`s en andere software die (een paar jaar geleden) niet op Linux draaiden. En windows krijg je er toch bij, dus wat is dan de meer waarde van Linux?
Als je een laptop koopt krijg je windows erbij, maar zoals ik al zei: ik zou een oud pc'tje regelen, daar linux opzetten, en 1 of 2 icoontjes op de desktop. Supersimpel, snapt iedereen, kost niks.

quote:

Dat ligt dus aan de kerk. De meeste kerken hebben zo`n hoog plafond dat het een flinke klus is om hem daarvan af te halen.

Nee hoor. Touwtje, haakje, flink trekken, goed vangen. Niet zo simpel denken. :)

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 31, 2006, 08:03:01 pm »

quote:

Promtus schreef op 31 januari 2006 om 19:28:
[...]

En windows krijg je er toch bij, dus wat is dan de meer waarde van Linux?

Dat je tijdens je presentatie geen blauw scherm krijgt  ;)
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Lightwoman

• http://productions.4uss.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 24, 2006, 07:12:31 pm »
Easy Worship is het beste programma wat ik tot nu toe heb gebruikt. Het is gemakkelijk te bedienen. Je kunt ook het programma van Opwekking gebruiken, maar die is iets minder makkelijk. Wij gebruiken ook in de kerk Easy Worship
And there will be light!

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 25, 2006, 05:41:14 pm »
EasyWorship is inderdaad een heel erg prettig programma. Je kan er ontzettend veel mee. Het enige nadeel is dat het nogal prijzig is. €575 voor EasyWorship tegenover €60 van Opwekking (2005).

Uiteraard staat de grotere functionaliteit van EasyWorship tegenover.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 27, 2006, 12:20:48 pm »
Hier in Arnhem hebben we weer een heel ander programma... ik zal eens navragen hoe het heet. We hebben overigens geen beamer maar plasma-schermen dus ik hoop dat ik niet off-topic ga nou :P :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 28, 2006, 12:03:52 am »
Off-topic is dat niet hoor! :) Ik ben alleen wel erg benieuwd waarom jullie voor plasma schermen hebben gekozen en niet gebruik maken van een beamer? Plasma schermen (hoeveel inch?) lijkt me een erg dure oplossing. Voors en tegens?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 28, 2006, 01:20:18 am »
Beamer is in onze kerk niet haalbaar, vanwege de lichtval en de plaatsing van de schermen. Wij hebben een ronde kerk met begane grond en daarboven twee ronden gallerijen boven elkaar. Allereerst zorgt dat ervoor dat je van overal de preekstoel kan zien, maar de rest van de kerk niet van overal vandaan kan zien. Je hebt dus minimaal twee beamers nodig, wat ook al aardig wat kost, verder moet je op twee schermen tegelijk projecteren. Daarnaast is de kerk dus rond en heeft aan alle kanten ramen, waardoor het er zo licht is dat beamerteksten moeilijk leesbaar zijn. Twee plasmaschermen (1m10 breed) kosten dan wel vrij veel, maar daar kan je dan ook tijden mee vooruit.

Dat zijn de redenen :)

ff wat plaatjes:

http://members.chello.nl/~p.s.karssenberg/koepelkerk1.JPG

http://members.chello.nl/~p.s.karssenberg/koepelkerk.JPG

http://members.chello.nl/~p.s.karssenberg/koepelkerk2.JPG

De pilaren kan je er niet op zien... maar die pilaren die net als die naast het orgel zijn staan in de rondte... 6 stuks nog volgens mij.
« Laatst bewerkt op: april 28, 2006, 01:22:10 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 28, 2006, 07:04:08 pm »
Een interessante keuze! Zelf zou ik niet meteen aan plasma schermen denken. Is het wel voor iedereen leesbaar? Het is nogal wat kleiner dat een beamer kan projecteren.

Bedankt voor de toelichting in ieder geval!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 29, 2006, 12:07:41 pm »
De schermen hangen aan de pilaren naast het orgel zeg maar... tussen de eerste en tweede gallerij. Hiermee hebben we 99% dekking, wat we met deze kerk met 1 beamer nooit zouden kunnen halen omdat de kerk rond is.

Verder is het uitstekend te lezen. De schermen zijn 1 meter 10 breed en je kan gewoon 6 regels per keer weergeven bijvoorbeeld... dus je houdt altijd dezelfde lettergrootte aan. Daarnaast is het voordeel, vooral in een lichte kerk, dat je witte tekst op een zwarte achtergrond kan weergeven... en het beeld is een stuk scherper dan bij een beamer... wat allemaal zorgt dat het prima leesbaar is.

WebJojo

• www.pknhuissen.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 30, 2006, 09:19:59 pm »

quote:

Marnix schreef op 28 april 2006 om 01:20:
Beamer is in onze kerk niet haalbaar, vanwege de lichtval en de plaatsing van de schermen. Wij hebben een ronde kerk met begane grond en daarboven twee ronden gallerijen boven elkaar. Allereerst zorgt dat ervoor dat je van overal de preekstoel kan zien, maar de rest van de kerk niet van overal vandaan kan zien. Je hebt dus minimaal twee beamers nodig, wat ook al aardig wat kost, verder moet je op twee schermen tegelijk projecteren. Daarnaast is de kerk dus rond en heeft aan alle kanten ramen, waardoor het er zo licht is dat beamerteksten moeilijk leesbaar zijn. Twee plasmaschermen (1m10 breed) kosten dan wel vrij veel, maar daar kan je dan ook tijden mee vooruit.

Dat zijn de redenen :)

ff wat plaatjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De pilaren kan je er niet op zien... maar die pilaren die net als die naast het orgel zijn staan in de rondte... 6 stuks nog volgens mij.
Onze kerk (in Huissen) is ook erg licht van binnen, maar met een 3000 ansi lumen beamer gaat dat wel! Maar om daar twee van te kopen is wat prijzig. Maar bijna noodzakelijk tegenwoordig he :)

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 01, 2006, 04:47:02 pm »
Modbreak:
Offtopic berichten verwijderd. Het gaat hier over beamers, niet over kerkgebouwen.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2007, 02:54:19 pm »
Wij (ik :+ ) zitten er aan te denken om onze beamer op te hangen. Ipv er steeds mee te lopen slepen.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Hoe hang je hem op? Iets zelf maken of kopen? Wat voor kabel gebruik je? Gewoon een vga kabel? Of iets via CAT5 ofzo (ik bedoel zoiets)?
Iemand ervaring met een monitor op/bij de kansel?

Even wat achtergrond info: ik wil de kabel vanaf de beamer achter in de kerk laten uitkomen, deze moet dan ong. 40m overbruggen. Dit kan met een vga kabel (signaal versterker heb ik). Maar volgens mij bestaat een kabel van 40m niet. Dus zal je ergens halverwege moeten verlengen. Ik wil proberen de kabel via een leiding in de muur te laten lopen, dat is dus wat lastig. Een goede vervanger lijkt me CAT5 (zie link) dan is de kabel ook iets minder stug enzo. Ervaringen?

Daarnaast willen we een monitor op/bij de kansel plaatsen waar de predikant kan zien wat er op de beamer staat. Ik vind het nogal storend als zo'n man steeds achterom staat te kijken. Iemand daar ervaring mee? Waar hebben jullie de monitor geplaatst (natuurlijk afhankelijk van soort kansel...)? Hoe groot hebben jullie de monitor?