Auteur Topic: Gebruik van een beamer in de kerk  (gelezen 93798 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebruik van een beamer in de kerk
« Reactie #30 Gepost op: februari 04, 2007, 04:05:42 pm »

quote:

mtl schreef op 04 februari 2007 om 14:54:
Wij (ik :+ ) zitten er aan te denken om onze beamer op te hangen. Ipv er steeds mee te lopen slepen.
Heeft iemand daar ervaringen mee? Hoe hang je hem op? Iets zelf maken of kopen? Wat voor kabel gebruik je? Gewoon een vga kabel? Of iets via CAT5 ofzo (ik bedoel zoiets)?
Iemand ervaring met een monitor op/bij de kansel?

Even wat achtergrond info: ik wil de kabel vanaf de beamer achter in de kerk laten uitkomen, deze moet dan ong. 40m overbruggen. Dit kan met een vga kabel (signaal versterker heb ik). Maar volgens mij bestaat een kabel van 40m niet. Dus zal je ergens halverwege moeten verlengen. Ik wil proberen de kabel via een leiding in de muur te laten lopen, dat is dus wat lastig. Een goede vervanger lijkt me CAT5 (zie link) dan is de kabel ook iets minder stug enzo. Ervaringen?

Daarnaast willen we een monitor op/bij de kansel plaatsen waar de predikant kan zien wat er op de beamer staat. Ik vind het nogal storend als zo'n man steeds achterom staat te kijken. Iemand daar ervaring mee? Waar hebben jullie de monitor geplaatst (natuurlijk afhankelijk van soort kansel...)? Hoe groot hebben jullie de monitor?

Is het niet veel handiger om gewoon DVI te gebruiken? Heb je ook geen geklooi met conversies.

Wij hebben een monitor in het podium verzonken. Gewoon een oude 17" crt, werkt best aardig. Maar in de praktijk hoeft eigenlijk niemand op 't podium ooit te zien wat er op de beamer staat, en is hij dus vaak niet in gebruik.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 04, 2007, 05:33:39 pm »
Hier hangt de beamer aan het plafond bij het podium.
We hebben geen scherm maar projecteren op de muur.
De laptop is voorzien van legale software en waar mogelijk zijn de rechten geregeld.
Waar niet mogelijk zijn we niet roomser dan de paus en beamen we ook. Bijbelteksten worden niet gebeamd, formulieren ook niet.
In principe is dat fout, weet ik maar een deel niet beamen is een minder goede optie.
Onlangs viel hier de beamer uit en dan ondek je dat het nadeel van een beamer is dat een groor deel zijn bundels niet meer meeneemt.

De opbouw is hier vrij eenvoudig:
linkerkolom de orde van dienst (ongeveer 1/6 van het gebeamde deel) en dat staat er de hele dienst behalve bij het gebed, avondmaal en doop.
De overige ruimt wordt gevuld met liedteksten of met het thema van de preek cq de dienst.
Plaatjes worden ook gebeamd, filmpjes niet.

Zichdekking: 99 % kan het zien (één ouderling dus niet omdat die dan zijn nek verrekt0

offtopic:beamen is gewoon een schijnvertoning ;)
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2007, 05:34:54 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 04, 2007, 06:02:13 pm »

quote:

Pooh schreef op 04 februari 2007 om 16:05:

[...]

Is het niet veel handiger om gewoon DVI te gebruiken? Heb je ook geen geklooi met conversies.

Wij hebben een monitor in het podium verzonken. Gewoon een oude 17" crt, werkt best aardig. Maar in de praktijk hoeft eigenlijk niemand op 't podium ooit te zien wat er op de beamer staat, en is hij dus vaak niet in gebruik.

Tsja, dan moet ik wel een laptop hebben die DVI ondersteunt :+ .
Maar heb daar geen ervaring mee. Is dat niet aan een max. lengte gebonden?

Bij ons merk ik dat de ds regelmatig om probeert te kijken om te zien wat er op de beamer staat. Dat is storend. Daarom wil ik dus die monitor op/bij de preekstoel.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 04, 2007, 06:04:08 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 februari 2007 om 17:33:
Hier hangt de beamer aan het plafond bij het podium.
We hebben geen scherm maar projecteren op de muur.
De laptop is voorzien van legale software en waar mogelijk zijn de rechten geregeld.
Waar niet mogelijk zijn we niet roomser dan de paus en beamen we ook. Bijbelteksten worden niet gebeamd, formulieren ook niet.
In principe is dat fout, weet ik maar een deel niet beamen is een minder goede optie.
Onlangs viel hier de beamer uit en dan ondek je dat het nadeel van een beamer is dat een groor deel zijn bundels niet meer meeneemt.

De opbouw is hier vrij eenvoudig:
linkerkolom de orde van dienst (ongeveer 1/6 van het gebeamde deel) en dat staat er de hele dienst behalve bij het gebed, avondmaal en doop.
De overige ruimt wordt gevuld met liedteksten of met het thema van de preek cq de dienst.
Plaatjes worden ook gebeamd, filmpjes niet.

Zichdekking: 99 % kan het zien (één ouderling dus niet omdat die dan zijn nek verrekt0

offtopic:beamen is gewoon een schijnvertoning ;)

Dit was niet geheel mijn vraag, maar bedankt voor de info!
Wij beameren al wel wat langer. Maar niet alle diensten. Dat gaat verder prima. Maar omdat er regelmatig mensen voor staan, wil ik hem graag ophangen. Zijn we daar vanaf. Daarnaast is het ook altijd nog best een gedoe met alles klaarzetten enzo.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 04, 2007, 08:38:12 pm »

quote:

mtl schreef op 04 februari 2007 om 18:02:

[...]

Tsja, dan moet ik wel een laptop hebben die DVI ondersteunt :+ .
Maar heb daar geen ervaring mee. Is dat niet aan een max. lengte gebonden?

DVI heeft ook max lengte, zie ik net. Stuk minder nog dan VGA. Dan denk ik dat je inderdaad met cat5 ofzo moet gaan werken, maar dan nog zou ik even kijken of je 't niet digitaal kunt houden, ipv d/a (in vga-kaart), a/d (ene kant lijn), d/a (andere kant lijn) en dan weer a/d (beamer).

quote:

Bij ons merk ik dat de ds regelmatig om probeert te kijken om te zien wat er op de beamer staat. Dat is storend. Daarom wil ik dus die monitor op/bij de preekstoel.

Wij hebben geen preekstoel, maar ik zou kijken of je niet ergens een 14" of 15" tft-je weg kunt moffelen. Is meer dan genoeg.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 04, 2007, 09:03:35 pm »
Ik vind dat altijd wel stoer, die beamer met Powerpointpresentaties in GKv kerken. :ja:
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 04, 2007, 10:16:43 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2007 om 21:03:
Ik vind dat altijd wel stoer, die beamer met Powerpointpresentaties in GKv kerken. :ja:
Wie had het hier over powerpoint dan? ;) Zie hier: mtl in "EasyWorship".

quote:

Pooh schreef op 04 februari 2007 om 20:38:

[...]

DVI heeft ook max lengte, zie ik net. Stuk minder nog dan VGA. Dan denk ik dat je inderdaad met cat5 ofzo moet gaan werken, maar dan nog zou ik even kijken of je 't niet digitaal kunt houden, ipv d/a (in vga-kaart), a/d (ene kant lijn), d/a (andere kant lijn) en dan weer a/d (beamer).

[...]

Wij hebben geen preekstoel, maar ik zou kijken of je niet ergens een 14" of 15" tft-je weg kunt moffelen. Is meer dan genoeg.

Tsja, het is idd een gedoe om het via CAT5 te laten lopen, maar dan ben je wel lkkr flexibel!
Ik wil inderdaad proberen om een 15" tft-je weg te werken. Maar moet nog even kijken. Lukt vast wel. Maar was benieuwd naar ervaringen van mensen die dat al hebben op de preekstoel.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2007, 10:18:40 pm door mtl »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 04, 2007, 11:18:32 pm »

quote:

mtl schreef op 04 februari 2007 om 22:16:
[...]

Wie had het hier over powerpoint dan? ;) Zie hier: mtl in "EasyWorship".

[...]

Ik wil inderdaad proberen om een 15" tft-je weg te werken. Maar moet nog even kijken. Lukt vast wel. Maar was benieuwd naar ervaringen van mensen die dat al hebben op de preekstoel.

Woon je toevallig in het Noorden des lands? Bij een regionale supermarktketen spaar je als gemeente in no time een flatscreen bijelkaar :)

Onze domi kan gewoon op de muur meelezen en kijken, elke voorganger krijgt voor de dienst een uitdraai van de presentatie en bespreekt met de beamerbestuurder of alles klopt.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2007, 11:19:38 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 05, 2007, 08:36:24 am »
mtl,

Neem even contact op met de kerk van Winsum, daar hebben ze alles exact zoals je het beschrijft (2 beamers aan het plafond, kabels van 80 meter naar een laptop achterin de kerk, dominee heeft apart scherm, 15 inch TFT schat ik zo). Werkt echt super.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 06, 2007, 08:28:12 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 februari 2007 om 23:18:
[...]

Woon je toevallig in het Noorden des lands? Bij een regionale supermarktketen spaar je als gemeente in no time een flatscreen bijelkaar :)

Onze domi kan gewoon op de muur meelezen en kijken, elke voorganger krijgt voor de dienst een uitdraai van de presentatie en bespreekt met de beamerbestuurder of alles klopt.

Neej, woon niet in het noorden des lands. Ik woon in het groene hart! Bedankt iig.

quote:

Zwever schreef op 05 februari 2007 om 08:36:
mtl,

Neem even contact op met de kerk van Winsum, daar hebben ze alles exact zoals je het beschrijft (2 beamers aan het plafond, kabels van 80 meter naar een laptop achterin de kerk, dominee heeft apart scherm, 15 inch TFT schat ik zo). Werkt echt super.
Dank je voor de tip. Het duurt bij ons nog wel even voor de kogel door de kerk is denk ik, maar zal er t.z.t. aan denken.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2007, 08:28:25 pm door mtl »

bartborst

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 18, 2007, 02:13:02 pm »

quote:

mtl schreef op 25 april 2006 om 17:41:
EasyWorship is inderdaad een heel erg prettig programma. Je kan er ontzettend veel mee. Het enige nadeel is dat het nogal prijzig is. €575 voor EasyWorship tegenover €60 van Opwekking (2005).

Uiteraard staat de grotere functionaliteit van EasyWorship tegenover.
We gebruiken bij ons een eigen ontwikkeld programma. Dit komt ook voor de verkoop beschikbaar. Kosten ergens tussen de 100 en 150 euro. Het kent veel mogelijkheden, we werken er nu zelf al ruim een jaar mee, en het voldoet goed. Het heeft de naam Presscreator gekregen.
Bart

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 19, 2007, 12:39:13 pm »

quote:

bartborst schreef op 18 februari 2007 om 14:13:
[...]

We gebruiken bij ons een eigen ontwikkeld programma. Dit komt ook voor de verkoop beschikbaar. Kosten ergens tussen de 100 en 150 euro. Het kent veel mogelijkheden, we werken er nu zelf al ruim een jaar mee, en het voldoet goed. Het heeft de naam Presscreator gekregen.
Zonder al te veel reclame te maken  :+  zou ik het best interessant vinden om er iets meer van te horen!

Wat zijn de voordelen van Presscreator t.o.v. van bijvoorbeeld EasyWorship (naast de prijs...)? Op wat voor manier werkt het? Op een soort 'powerpoint manier' of juist meer interactief en live aanpasbaar?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 19, 2007, 01:16:42 pm »
Wat een boel geld voor zulke software. Misschien moet ik maar een keer een open-source projectje hiervoor starten, want dit is vrij absurd. In 200 uur kun je iets vergelijkbaars bouwen.

mtl

• Moderator WEB
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 19, 2007, 01:33:54 pm »

quote:

Pooh schreef op 19 februari 2007 om 13:16:
Wat een boel geld voor zulke software. Misschien moet ik maar een keer een open-source projectje hiervoor starten, want dit is vrij absurd. In 200 uur kun je iets vergelijkbaars bouwen.

Het is inderdaad veel geld! Maar EasyWorship kost nog veeeel meer.
Maar voor iets open source ben ik natuurlijk altijd in!  :)

gertio

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 21, 2007, 02:57:31 pm »
Het gaat hier steeds over de techniek van het beameren.

Heeft niemand van jullie problemen met je concentratie op de preek door een beamer.
Ik vind het heerlijk om helemaal geboeid te zijn door de woordbediening. En als ik dan onze dominee weer op een toets zie drukken, waarop er weer een plaatje of een stukje tekst verschijnt, is mijn concentratie verbroken. Ik ervaar dat als storend.
Ik heb mezelf wel eens afgevraagd: zou ik ooit tot geloof gekomen zijn als in mijn jeugd gebeamerd was?

Kent iemand dit probleem?

Gertio