Auteur Topic: Profetieën.  (gelezen 4987 keer)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Gepost op: maart 11, 2003, 08:20:23 pm »
Hoe denkt men binnen het G.K.V over profetieën in deze tijd ?
Wat wordt hierover onderwezen ?
Wordt er zowiezo wel eens een profetie in een dienst uitgesproken ?
Gelooft men dat er vandaag de dag nog profeten zijn ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #1 Gepost op: maart 11, 2003, 10:08:17 pm »
Kun je voor de helderheid eerst aangeven wat jij onder profetieën verstaat?
HarmW

daniel

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2003, 10:43:00 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:08:17 schreef HarmW:

Een profeet=gezant van God of voorspeller.
Profetie=voorspelling in naam van God.

Ik weet niet of er in deze zin nog profeten zijn. Veel toekomst voorspellingen zijn immers al geopenbaard in de Openbaringen. Deze gaan tot de eindtijd.

Maar er zijn uiteraard wel dienaren van God.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #3 Gepost op: maart 11, 2003, 10:57:00 pm »

quote:

Een profetie wordt uitgesproken door iemand in opdracht van God, het kan bemoedigend en vermanend zijn. Als dat in een gemeente gebeurt, is het wel bijbels om het alvorens je het uitspreekt, het te laten testen op de bijbel door voorganger en/of oudsten.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #4 Gepost op: maart 11, 2003, 11:00:24 pm »

quote:

op 11 Mar 2003 22:43:00 schreef daniel:

Een profeet=gezant van God of voorspeller.
Profetie=voorspelling in naam van God.

Ik weet niet of er in deze zin nog profeten zijn. Veel toekomst voorspellingen zijn immers al geopenbaard in de Openbaringen. Deze gaan tot de eindtijd.

Maar er zijn uiteraard wel dienaren van God.
Toch geeft Paulus in 1 Cor 14 het advies om te streven naar het profeteren, wat zou hij daar dan mee bedoelen ?

aegron

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2003, 01:52:45 am »
Is profeteren ook niet vooral waarschuwen tegen "kwalijke praktijken"? Ik zie als ik naar bijvoorbeeld Jesaja kijk heel duidelijk een waarschuwend karakter in de profetieen. Daarnaast zit er natuurlijk ook een voorspellend aspect in profetieen, maar ik denk niet dat dit het belangrijkste is van een profetie. Zie bijvoorbeeld ook Jona:

Zijn boodschap was: "jullie zijn verkeerd bezig en ALS jullie je niet bekeren zal Nineve worden verwoest." Hierbij draait het er niet primair om dat dit hoe dan ook zal gebeuren, maar vooral om het feit dat God een waarschuwing geeft om voortaan naar hem te luisteren.

Als je profetieen op deze manier bekijkt denk in dat we nog dagelijks te maken hebben met profetieen, nl als we de bijbel lezen, of als iemand ons aanspreekt op onze verkeerde bezigheden.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2003, 05:56:04 pm »
Lezenswaardig, een echte gereformeerd vrijgemaakte preek, over hedendaagse profetie.

http://www.gkvdelft.org/preek_deut18_13_15.html

arjan1

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2003, 06:55:45 pm »
Vaak zie je dat de profetieen twee keer in vervulling gaan. Een keer in het OT zelf en een keer met de komst van Jezus Christus. Een bijzonder fenomeen dus, die OT-profetieen.

nyneke

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2003, 11:04:47 am »

quote:

Vaak zie je dat de profetieen twee keer in vervulling gaan. Een keer in het OT zelf en een keer met de komst van Jezus Christus. Een bijzonder fenomeen dus, die OT-profetieen.
Wil je mij uitleggen wat je daar precies mee bedoeld Arjan?
Jezus is Heer!

arjan1

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2003, 07:26:34 pm »
Ja hoor, met drie voorbeelden.

1. In Jesaja 61 spreekt Jesaja over de heilbode en bedoelt daarmee zichzelf. Tegelijk zie je dat Jezus deze tekst op Zichzelf betrekt in Lucas 4 : 18 e.v.

2. In Jesaja 41 wordt gesproken over Israels verlossing uit de ballingschap. Tegelijk wordt met de titel ''wormpje Jakob''  (vers 14) Jezus aangeduid. Dus Verlossing met een hoofdletter.

3. In psalm 2 : 7 (Mijn zoon zijt gij) kan over David of andere koningen gaan. Tegelijk wordt deze tekst toegepast op Jezus in o.a. Hebr. 1 : 5 en 5 : 5.

Vermoedelijk is het aantal voorbeelden met een factor 3 te vermenigvuldigen, maar dit is wat in mijn achterhoofd in een bovenkamertje paraat was.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2003, 12:52:20 am »
Profetie heeft meerdere aspecten/betekenissen:

het toepassen van Gods Woord in een bepaalde tijd
vermaning/vertroosting,..
door dit laatste heeft het vaak ook toekomstaspecten.
In het NT was het geschreven Woord nog niet compleet en dus waren er ook profeten die iets nieuws brachten. Nu het Woord af is komt er niets nieuws meer bij. Wel zijn er profeten die een situatie in een groep bespreken, vermanen met een specifiek stuk uit de Bijbel.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

truthseeker

• examine the truth
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #11 Gepost op: november 29, 2003, 01:58:42 am »
Bijbelse profetieën op de komst van de Profeet Muhammad , de Profeet van Islaam
De Bijbelse profetieën op de komst van Profeet Muhammad  zijn bewijzen van de waarheid van de Islaam voor de mensen, die in de Bijbel geloven.

In Deuteronomium (18:18-19)  vermeldde Mozes  dat de Heer aan hem zei: "Een profeet zal Ik voor hen verwekken uit het midden van hun broeders, gelijk gij; en Ik zal inderdaad Mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal stellig tot hen spreken alles wat Ik hem gebieden zal. En het moet geschieden dat de man die niet zal luisteren naar Mijn woorden die hij in Mijn naam zal spreken, van hem zal Ikzelf rekenschap eisen".

Uit deze versen kunnen we concluderen dat de profeet die door Allaah gezonden:

1) Een profeet als Moesa (Mozes)  zal worden

2) Uit het midden van de broeders van de Israëlieten zal komen

3) Allaah zal Zijn woorden in zijn mond leggen en hij zal stellig tot zijn volk spreken alles wat Allah hem gebieden zal

Laten wij deze kenmerken eens dieper onderzoeken:

1) Een profeet als Moesa (Mozes) :
en Muhammad . Beide kregen een alles omvattende manier van leven met wetten. Beide boden het hoofd aan hun vijanden, en waren op wonderbaarlijke manieren zegevierend. Beide werden als profeten en staatslieden geaccepteerd. Beide emigreerden na samenzweringen om hen te vermoorden. Vergelijkingen tussen Mozes  en Jezus  gaan niet alleen op voor de bovengenoemde overeenkomsten maar ook voor andere cruciale (gelijkenissen); inbegrepen de natuurlijke geboorte, het gezinsleven, en de dood van Mozes  en Muhammad  maar niet van Jezus . Bovendien werd Jezus  door zijn volgelingen als de zoon van God vereerd en niet uitsluitend als een profeet van God, zoals Mozes  en Muhammad  het waren en zoals muslims het geloven dat Jezus  (ook) was.

Dus deze profetie verwijst naar de Profeet Muhammad  en niet naar Jezus , omdat Muhammad  meer op Mozes  dan op Jezus  lijkt.

Ook, kan men in het Evangelie naar Johannes opmerken dat de joden op de vervolmaking van deze duidelijke profetieën wachtten. De eerste was de komst van Jezus . De tweede was de komst van Ilyaas (Elia) . De derde was de komst van de Profeet. Dit is voor de hand liggend uit de drie vragen die aan Yahya (Johannes de Doper)  werden gesteld: "Dit dan is de getuigenis van Johannes, toen de joden priesters en levieten uit Jeruzalem naar hem toe zonden om hem te vragen: "Wie zijt gij". En hij beleed en ontkende het niet, maar beleed: "Ik ben de Christus niet". En zij vroegen hem: "Wat dan?. Zijt gij Elia?" En hij zei: "Ik ben het niet". "Zijt gij de Profeet?" En hij antwoordde: "Neen". (Johannes 1:19-20 NIV). Als we in een Bijbel kijken met verwijzingen, vinden we in de kanttekeningen waar het woord "de Profeet", in Johannes 1:21, naar verwijst. Dit woord verwijst naar de profetie van Deuteronomium 18:15 en 18:18 2. Uit dit geheel concluderen we dat de profetie in Deuteronomium 18:18 niet naar Jezus (Christus)  verwijst maar naar de Profeet Muhammad .

2) Uit het midden van de broeders van de Israëlieten:
Dit verwijst naar hun Ismaelitische neven. Ishmael, de andere zoon van Abraham , is een voorvader van de Profeet Muhammad .

3) Allaah zal Zijn woorden in zijn mond leggen:
De woorden van Allaah (de Heilige Qur'aan) werden voorwaar in de mond van Muhammad  gelegd. Allaah stuurde de engel Djibriel (Gabriël)  om Muhammad  de precieze woorden van Allaah (de Heilige Qur'aan) te leren en vroeg hem om ze aan het volk voor te zeggen zoals hij ze hoorde.  Deze woorden zijn daarom niet van hem zelf.  Ze kwamen niet uit zijn eigen geest voort, maar werden in zijn mond gelegd door de engel Djibriel (Gabriël) . Tijdens het leven van Muhammad , werden deze woorden onder zijn toezicht door zijn metgezellen van buiten geleerd en op papier vastgelegd.

Deze profetie in Deuteronomium vermeldde bovendien dat deze profeet de woorden van Allaah in Naam van Allaah zou spreken.  Als we in de Heilige Qur'aan kijken, zullen we vinden dat alle hoofdstukken, behalve hoofdstuk 9, worden voorafgegaan of beginnen met de gezegde “In Naam van Allaah, de Barmartige, de Genaadvolle.”

Merk op dat de Bijbel zegt in het vers na de profetie in Deuteronomium 18:19 (NIV) : "En het moet geschieden dat de man die niet zal luisteren naar Mijn woorden die hij in Mijn naam zal spreken, van hem zal Ikzelf rekenschap eisen". Dit betekent dat een ieder die in de Bijbel gelooft, moet geloven in wat deze profeet zegt, en deze profeet is de Profeet Muhammad

truthseeker

• examine the truth
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #12 Gepost op: november 29, 2003, 02:41:17 am »
Zeg: "O, mensen van het Boek(christenen, joden en sabianen), komt tot één woord, waarin wij met elkander overeenstemmen: dat wij niemand dan Allah aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen en dat sommigen onzer geen anderen tot goden nemen, buiten Allah." Maar, als zij zich afwenden, zegt dan: "Getuigt, dat wij Moslims zijn."(koran, 3:64)

explo43

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #13 Gepost op: november 29, 2003, 08:32:57 am »

quote:

op 11 Mar 2003 23:00:24 schreef Mientje:
[...]

Toch geeft Paulus in 1 Cor 14 het advies om te streven naar het profeteren, wat zou hij daar dan mee bedoelen ?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Beste  mientje, betreft 1Kor hfsdt 14:

Met Pinksteren 33 G.T. vond de voorzegde uitstorting van Gods geest op de discipelen in Jeruzalem plaats, wat tot gevolg had dat zij ’profeteerden en visioenen zagen’. Zij deden dit door „de grote daden van God” bekend te maken en onder inspiratie kennis te onthullen omtrent Gods Zoon en duidelijk te maken wat dit voor hun toehoorders betekende (Han 2:11-40). Wij dienen wederom te bedenken dat profeteren niet uitsluitend of noodzakelijkerwijs het voorzeggen van de toekomst inhoudt. De apostel Paulus verklaarde dat ’wie profeteert, door zijn spreken mensen opbouwt en hen aanmoedigt en vertroost’, en hij sprak over profeteren als een juist en bijzonder begerenswaardig doel dat alle christenen dienden na te streven. Terwijl het spreken in vreemde talen een teken was voor ongelovigen, was profeteren een teken voor gelovigen. Toch zou zelfs een ongelovige die een christelijke vergadering bijwoonde, voordeel trekken van het profeteren, omdat hij erdoor terechtgewezen en nauwkeurig onderzocht zou worden, zodat ’de geheimen van zijn hart openbaar werden’ (1Kor 14:1-6, 22-25). Ook hieruit blijkt dat het christelijke profeteren niet hoofdzakelijk het doen van voorzeggingen inhield, maar in plaats daarvan vaak dingen betrof die met het heden in verband stonden, hoewel datgene wat werd gezegd, onmiskenbaar uit een bovenmenselijke bron voortsproot, aangezien het door God geïnspireerd was. Paulus gaf raad over de noodzaak om bij het profeteren in de gemeente alle dingen ordelijk te laten geschieden en zelfbeheersing aan de dag te leggen, zodat allen konden leren en aangemoedigd konden worden. — 1Kor 14:29-33.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #14 Gepost op: november 29, 2003, 10:06:42 am »
Explo43,
Deze week hoorde ik een "profetie", uitgesproken door iemand die niet uit ons land kwam, een prediker uit ( naar ik meen) Amerika.

Hij zij :" Dat God Nederland zal gebruiken als voorbeeld voor Europa, en dat God niet zal wachten dat ons land er klaar voor is, maar dat hij spoedig zal ingrijpen."

Zie jij dit als een profetie ?

Nu is dit natuurlijk op den duur te controleren of het uitkomt.

Deze man staat bekent als "profeet".

Scholasticus

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #15 Gepost op: november 29, 2003, 10:22:11 am »
Van hedendaagse profetieën verwacht ik:
a. dingen die we al lang weten, of
b. dingen die we niet hoeven weten, of die niet waar zijn.

Interessant zou zijn het toepassen van a. op c. dingen die we niet weten.
Priscilla en Aquila hebben daar terecht op gewezen.
Volgens mij komt dat dicht bij uitleg + toepassing van de bijbel, waarbij verder ook een rol spelen:
- dicht bij de Here leven, Hem kennen;
- wijsheid in het doorgronden van het leven én van de bijbel;
- nuchterheid;
- onderling gesprek.

Dat alles is wel bijzonder, en een gave van de Geest, maar misschien van iets andere aard dan Mientje e.a. verwachten.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #16 Gepost op: november 29, 2003, 10:55:17 am »

quote:

op 29 Nov 2003 10:06:42 schreef Mientje:
Explo43,
Deze week hoorde ik een "profetie", uitgesproken door iemand die niet uit ons land kwam, een prediker uit ( naar ik meen) Amerika.

Hij zij :" Dat God Nederland zal gebruiken als voorbeeld voor Europa, en dat God niet zal wachten dat ons land er klaar voor is, maar dat hij spoedig zal ingrijpen."

Het probleem met deze 'profetie' vind ik dat hij zo ongeveer de duidelijkheid van een horoscoop heeft. Er zal altijd een invalshoek/detail/gebeurtenis te vinden zijn die er voor zorgt dat deze uitspraak waar zal (b)lijken. Er valt dus ook niet te checken of dit woord 'uitkomt' en of hier iemand echt een woord van God heeft doorgegeven. Daarom zou ik hier niet zo snel van profetie spreken.
shoot me again, I ain't dead yet

truthseeker

• examine the truth
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #17 Gepost op: november 29, 2003, 12:23:06 pm »
De Koran, die veertien eeuwen geleden is geopenbaard, vermeldt feiten die pas onlangs ontdekt zijn of door wetenschappers geverifieerd zijn.

Dit bewijst dat de Koran ongetwijfeld het letterlijke Woord van Allah is, geopenbaard aan de Profeet Mohammed (v.z.m.h.) en dat noch de Profeet Mohammed (v.z.m.h.) noch enig ander mens de auteur van de Koran is.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #18 Gepost op: november 29, 2003, 01:53:08 pm »
truthseeker,
het gaat hier over de beoefening van profetie binnen de christelijke gemeente.

Als je het over profetieën in de koran wilt hebben, kun je beter een nieuw topic openen.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2003, 02:12:20 pm door Pulpeet »

explo43

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #19 Gepost op: november 29, 2003, 02:08:28 pm »

quote:

op 29 Nov 2003 10:06:42 schreef Mientje:
Explo43,

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Beste Mientje,

Het bijbelboek Deuteronomium verschaft drie essentiële kenmerken voor het identificeren van een ware profeet of vertegenwoordiger van God: Hij zou in Jehovah’s naam spreken; als hij voorzeggingen deed, zouden ze altijd uitkomen; en zijn uitlatingen dienden de ware aanbidding te bevorderen, doordat ze in overeenstemming waren met Gods geopenbaarde woord en geboden. Deut. 13:1-4; 18:20-22.
Hierbij wil ik je aansluitend aanmoedigen om ook eens 1Kor 13:8 en 1Joh. 4:1 te lezen.

Groetjes
Mattheüs 7:12
Alle dingen dan die gij wilt dat de mensen voor U doen, moet ook gij insgelijks voor hen doen; dit is trouwens de betekenis van de Wet en de Profeten.

truthseeker

• examine the truth
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #20 Gepost op: november 29, 2003, 03:39:32 pm »
Bijbelse profetieën over de komst van de Profeet Muhammad , de Profeet van Islaam
De Bijbelse profetieën over de komst van Profeet Muhammad zijn bewijzen van de waarheid van de Islaam voor de mensen, die in de Bijbel geloven.

(wat ik niet kan begrijpen is waarom christenen de laatste profeet ontkennen, hoewel hij duidelijk wordt vermeld in de bijbel!! graag een reactie hierop, alvast bedankt:)!)

truthseeker

• examine the truth
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #21 Gepost op: november 29, 2003, 03:41:51 pm »
Merk op dat de Bijbel zegt in het vers na de profetie in Deuteronomium 18:19 (NIV) : "En het moet geschieden dat de man die niet zal luisteren naar Mijn woorden die hij in Mijn naam zal spreken, van hem zal Ikzelf rekenschap eisen". Dit betekent dat een ieder die in de Bijbel gelooft, moet geloven in wat deze profeet zegt, en deze profeet is de Profeet Muhammad

joris

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #22 Gepost op: november 29, 2003, 04:41:22 pm »
Tuulrijkg eloof ik in profetieen. God is ene levende God en zijn Geest zorgt regelmatig voor profetieen. Misschien toekomstvoorspellende dingen, maar ik denk numeer ind e vorm van '' visies'' '' beelden'' en '' woorden''.

Mohammed een profeet, dacht het niet. Ikg eloof in de bijbel en niet in de koran.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #23 Gepost op: november 29, 2003, 07:00:32 pm »

quote:

op 29 Nov 2003 15:41:51 schreef truthseeker:

Je vergeet al een paar keer ( v.z.m.h.) en daar staat straf op hoor. 8)7 8)7 8)7

Fijn he, achter elke tekst in de koran staat een dreigement, in mijn bijbel is God een liefdevolle Vader.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2003, 07:05:06 pm door Mientje »

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2003, 07:27:37 pm »

quote:

op 29 Nov 2003 19:00:32 schreef Mientje:
[...]

Je vergeet al een paar keer ( v.z.m.h.) en daar staat straf op hoor. 8)7 8)7 8)7

Fijn he, achter elke tekst in de koran staat een dreigement, in mijn bijbel is God een liefdevolle Vader.
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=494

1 Sam 15:1-3:
Samuël sprak tot Saul: `De HEER heeft mij gezonden om u te zalven tot koning over zijn volk, over Israël; luister dus naar het woord van de HEER. 2 Dit zegt de HEER van de machten: "Ik ga de Amalekieten straffen, want zij hebben Israël de weg versperd toen het optrok uit Egypte.'' 3 Ruk dus uit en sla de Amalekieten neer en wijd alles wat hun toebehoort aan de vernietiging; spaar hen niet, maar dood iedereen, mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.'
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pulpeet

• Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #25 Gepost op: november 29, 2003, 07:31:41 pm »
Cheese, kun je reaktie nog een keer in het nieuwe topci zetten?

bij voorbaat dank :)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Profetieën.
« Reactie #26 Gepost op: december 12, 2003, 08:16:13 pm »
Zie ook de draad Nieuwtestamentische profetie op in het Leer-En-Leven subtopic.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.