Auteur Topic: Dankdag  (gelezen 7837 keer)

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Gepost op: november 02, 2005, 05:56:05 pm »
Vanavond hoorde ik van een vriend van me dat het vandaag Dankdag is. Dankdag voor gewas en arbeid heet het voluit.

Ik vraag me een aantal dingen af:
- Waarom gaan gereformeerden naar de kerk op dankdag? En waarom hebben andere kerkgenootschappen dat niet?
- Wat 'vier' je eigenlijk met Dankdag
- Is Dankdag wel van deze tijd?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2005, 05:58:31 pm »
Welke genootschappen hebben dat niet dan??

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2005, 06:00:09 pm »
Sowieso alle evanglische kerken niet en de PKN kerk uit het dorp van mijn ouders doet er ook niet aan. Ik ken het verschijnsel alleen maar bij de gereformeerde kerken, eigenlijk.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Dieterich

  • Berichten: 189
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2005, 06:03:17 pm »
Ik weet niet of het zo typisch gereformeerd is. Alle Lutheranen in Duitsland vieren ook dankdag. Erntedankfest wordt echter niet op een woensdag, maar op een zondag gevierd.
Wenn sich Menschen zu Jesus Christus bekennen, blicken sie paradoxerweise auf das Eschaton zurück.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2005, 06:05:23 pm »
Je vergist je. Andere kerkgenootschappen hebben dat wel.
Van PKN (ook hervormd dus) tot (oud-) GerGem (in Ned en N-A), CGK, NGK en GKV.
Eigenlijk alle traditionele kerken dus. Wat PKN betreft denk ik dat het aan de orthodoxheid van de gemeente ligt of ze wel of geen dankdag vieren.
-Niet-traditionelen (evangelischen, baptisten etc.) hebben het niet, maar waaorm weet ik niet precies. Ik vermoed omdat zij het een 'traditioneel iets' van de kerken vonden, dat van tafel moest. O.i.d.
-Met Dankdag dank je God voor zijn zorg voor je van voor- tot najaar.
-Waarom niet? God danken voor zijn zegen, ondanks je omstandigheden is toch iets moois, dat van alle tijden is?
« Laatst bewerkt op: november 02, 2005, 06:06:56 pm door Mezzamorpheus »

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2005, 06:06:25 pm »
Ik vind het ook normaal dat feestdagen op een zondag vallen (dat verwacht je, nou ja, hemelvaart niet, maar da's ook een uitzondering).

Maar waarom Dankdag, waarom op een woensdag, en ik vraag me af hoe erg het 'leeft'. Ben zelf een aantal jaren gereformeerd geweest, maar kan me niet herinneren dat ik ooit naar Dankdag geweest ben. Meestal omdat ik 's avonds colleges had of anderzins aan het werk was.

Maar waarom Dankdag? Ik kan er niks over vinden in de Bijbel... :?
« Laatst bewerkt op: november 02, 2005, 06:07:13 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2005, 06:08:05 pm »
Waarschijnlijk is het op woensdag omdat dat midden in de werkweek is, en Dankdag juist alles met je dagelijkse werk/bestaan te maken heeft.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2005, 07:00:49 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 18:06:
Ik vind het ook normaal dat feestdagen op een zondag vallen (dat verwacht je, nou ja, hemelvaart niet, maar da's ook een uitzondering).

Kerst valt anders soms op een zondag maar niet altijd. Goede vrijdag is een vrijdag.
En feestdagen zijn in die zin niet aan de zondag gebonden: alleen als je het pinsterfeest als verjaardag van die gebeurtenis wil vieren, moet je de zondag nemen. Idem met Pasen. Maar het is beter om elke dag aan pasen en pinksteren te denken. :) Nog beter het elke dag te ervaren dat die gebeurtenissen er zijn geweest. :P
Wat dat betreft is een christelijke feestdag zelfs niet bijbels, want God heeft ons nergens opgedragen deze gebeurtenissen als een altoosdurende inzetting te vieren. Zoals wel het geval was met de feesten in het OT.
Het enige wat ons als christenen is opgdragen het avondmaal te vieren.

quote:


Maar waarom Dankdag, waarom op een woensdag, en ik vraag me af hoe erg het 'leeft'. Ben zelf een aantal jaren gereformeerd geweest, maar kan me niet herinneren dat ik ooit naar Dankdag geweest ben. Meestal omdat ik 's avonds colleges had of anderzins aan het werk was.

Maar waarom Dankdag? Ik kan er niks over vinden in de Bijbel... :?

Kerst is ook niet te vinden in de bijbel - ook niet als OT-equivalent.
Er staat wel 'dankt te allen tijde', dat sluit de dankdag in. :)
Het is goed om er speciaal bij stil te staan misschien, maar het zou niet nodig moeten zijn omdat er anders niet wordt gedankt voor het voedsel wat we krijgen.

Ook wel eens van biddag gehoord? Oorspronkelijk was het bedoeld voor de boeren te bidden en voor de taak die zij hadden van God om het gewas te verbouwen. God laat dat natuurloijk groeien en daarom was er in maart een biddag en in november, na het seizoen, een dankdag.
Het staat als dag niet idd in de bijbel.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2005, 07:41:59 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2005, 07:22:39 pm »

quote:

Dankdag voor Gewas en Arbeid

Woensdag 2 november is het weer dankdag voor gewas en arbeid. Een bijzondere dag, waarop ook een kerkdienst wordt gehouden. Het is een dag, waarop wij meer dan anders nadenken over wat God ons geeft. God  geeft ons alles wat wij nodig hebben. We beseffen het lang niet altijd - de koelkast is bijna vanzelfsprekend gevuld - maar het is God die eten en drinken, armoede en rijkdom, regen en droogte brengt.

Het is God die zorgt dat het graan, de bieten en de aardappels groeien. Die waakt over mens en dier. Die ook de economie in Zijn hand heeft. Hij weet wat wij nodig hebben, veel beter nog dan wijzelf. Die God wil onze Vader zijn. En daar danken wij Hem voor, op dankdag.
Bron
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2005, 07:39:43 pm »
Ok, ik snap nou wat er herdacht wordt, maar waar komt het vandaan. Het staat niet in de Bijbel dat we dit moeten vieren, AFAIK... :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2005, 08:01:38 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 18:00:
Sowieso alle evanglische kerken niet en de PKN kerk uit het dorp van mijn ouders doet er ook niet aan. Ik ken het verschijnsel alleen maar bij de gereformeerde kerken, eigenlijk.


In bijna de hele Gereformeerde gezindte is 'Dankdag voor gewas en arbeid' een oud en goed gebruik.
In de 'rechterflank' zoals bij hersteld-hervormden, chr, geref. kerken, geref.  gemeenten, maar ook in menige PKN gemeente (jawel!) heeft men - net als op zondag -  zelfs twee diensten.

In sommige plaatsen zijn de scholen (christelijke en/of reformatorische) die dag zelfs gesloten.
 
Dit fenomeen doet zich bij mijn weten bij 'vrijgemaakte scholen' niet voor!

Appelmoes??

  • Berichten: 668
  • Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2005, 08:03:28 pm »
Er staat ook niet in de bijbel dat we kerst oid moeten vieren, alleen de gebeurtenis waarom we het vieren staat er in. Ik kan me alleen bedenken dat het avondmaal geviert moet worden.
Je moet de groenten van Joost hebben!

Appelmoes??

  • Berichten: 668
  • Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2005, 08:04:31 pm »

quote:

drentenaar schreef op 02 november 2005 om 20:01:
[...]

In sommige plaatsen zijn de scholen (christelijke en/of reformatorische) die dag zelfs gesloten.
 
Dit fenomeen doet zich bij mijn weten bij 'vrijgemaakte scholen' niet voor!
Nee, dan maken de kinderen werkjes die in de kerk mogen hangen. Wat progressief he? :P
Je moet de groenten van Joost hebben!

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #13 Gepost op: november 02, 2005, 08:11:51 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 19:39:
Ok, ik snap nou wat er herdacht wordt, maar waar komt het vandaan. Het staat niet in de Bijbel dat we dit moeten vieren, AFAIK... :?


Wat een hyper-fundamentalistische vooronderstellingen!

Het staat niet in de Bijbel ....

Wel, bid- en dankdagen hebben aanzienlijk oudere 'roots' dan pakweg Kerst of Oudjaar,
of zelfs dan de zondagsviering (hot issue in de GKV!)!  

De Thora staat niet voor niets vol met aanwijzingen over het vieren van deze dagen.
Denk alleen maar eens aan het 'Loofhuttenfeest'.
Ga maar eens lezen in (pakweg) het boek Deuteronomium en je komt aardig wat tegen!

Maar eh ... eigenlijk zou ik op dit moment eigenlijk in de kerk moeten zitten ....

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #14 Gepost op: november 02, 2005, 08:14:54 pm »
Ja, maar wij zijn toch geen Joden? En Dankdag viert iets anders dan het Loofhuttenfeest, hoor ik hierboven net.

En het is nog altijd 'sola scriptura'. Dan mag je toch wel redeneren vanuit de Bijbel? :?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #15 Gepost op: november 02, 2005, 08:29:20 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 20:14:
En het is nog altijd 'sola scriptura'.  :?


Juist!

Maar 'sola scriptura' is wat anders dan wat losse teksten bij elkaar sprokkelen.
De reformatorische vraag is: 'Wat heeft de Schrift ons te zeggen ... '

Inderdaad, dat vergt een ietsje méér denkwerk!

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #16 Gepost op: november 02, 2005, 08:39:38 pm »

quote:

Appelmoes?? schreef op 02 november 2005 om 20:03:
Er staat ook niet in de bijbel dat we kerst oid moeten vieren, alleen de gebeurtenis waarom we het vieren staat er in. Ik kan me alleen bedenken dat het avondmaal geviert moet worden.


Zie mijn post hierboven ergens.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #17 Gepost op: november 02, 2005, 08:40:27 pm »
Ik zal me zelf nog maar eens ff citeren (weten jullie gelijk hoe goed en vroom ik mij zelf wel niet vind :)

quote:

drentenaar schreef op 02 november 2005 om 20:01:
[...]

In de 'rechterflank' zoals bij hersteld-hervormden, chr, geref. kerken, geref.  gemeenten, maar ook in menige PKN gemeente (jawel!) heeft men - net als op zondag -  zelfs twee diensten.

Bekijk bijv. maar eens de rubriek predikbeurten van heden in het R.D.!  

V.w.b. mijn opmerking:

'eigenlijk zou ik op dit moment in de kerk moeten zitten',

rest mij slechts te moeten constateren dat in geen van de vier vrijgemaakte kerken in mijn woonplaats vandaag dienst is. :'(

Wel echter in de Sionsgemeente (PKN!)

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #18 Gepost op: november 02, 2005, 08:58:15 pm »
Opnieuw een citaat uit 'eigen werk, dit maal bij wijze van boetedoening!

quote:

[message=203537,noline]
V.w.b. mijn opmerking:

'eigenlijk zou ik op dit moment in de kerk moeten zitten',

rest mij slechts te moeten constateren dat in geen van de vier vrijgemaakte kerken in mijn woonplaats vandaag dienst is. :'(

Wel echter in de Sionsgemeente (PKN!)


Edoch ... in de pal bij mijn woning gelegen Maranathakerk (Assen-West & Peelo) mocht dan vandaag geen dienst zijn  

Echter wel in de Kandelaar (Assen-Zuid) met als voorganger ds. Krol

In de Voorhof (Marsdijk) waren er zelfs twee diensten,
één voor de kleinen en één voor de groten.
(beide malen voorganger ds. Alderliesten).

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #19 Gepost op: november 02, 2005, 10:20:26 pm »

quote:

drentenaar schreef op 02 november 2005 om 20:29:
[...]


Juist!

Maar 'sola scriptura' is wat anders dan wat losse teksten bij elkaar sprokkelen.
De reformatorische vraag is: 'Wat heeft de Schrift ons te zeggen ... '

Inderdaad, dat vergt een ietsje méér denkwerk!


Dat kan wel zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik hele grote theorieën moet gaan bedenken naar aanleiding van het lezen van het 'Loofhuttenfeest'. Ik kan wel van alles doordenken naar aanleiding van een verhaal uit de Bijbel... Snap je. Ik blijf het liefste zo dicht mogelijk bij de tekst en wil de constructie van enorme (theo)'logische' bouwwerken vermijden. Ik ben namelijk een zondig mens en ik denk ook als een zondig mens. Dus wat ik logisch vind, hoeft niet per definitie Gods wil te zijn. In de Bijbel stelt God de feesten in. Niet de mens.

En inderdaad vind ik alleen de opdracht in de Bijbel tot de instelling van het Avondmaal. Vandaar dat ik kerst, pasen, pinksteren als kerkelijke feesten zoals we die nu kennen ook niet vier. Die feesten zijn heidens van oorsprong, tegenwoordig overgoten met een christelijk sausje. Het zou me niets verbazen als dit met Dankdag ook zo was.

Maar daarom wil ik dus ook weten: wanneer is men hiermee begonnen en waarom? (Het waarom is wel duidelijk, maar ik snap de meerwaarde niet tov 'feesten' die we al hebben. Dus wanneer begon de kerk dit soort dagen in te stellen. De katholieken hebben dit niet, dus het zal ergens in de 16e eeuw begonnen zijn. Waarom toen opeens?

Mijn verwondering over het verschijnsel Dankdag bestaat vooral uit het feit dat dit voor mijn gevoel compleet uit de lucht komt vallen. De Bijbel zegt nergens dat we een of ander oogstfeest/dankdag moeten instellen. Dus ik 'vat' de noodzaak ervan niet zo. Maar dat zal ongetwijfeld door mijn gebrek aan kennis hierover komen.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #20 Gepost op: november 02, 2005, 10:34:06 pm »
Volgens mij moet je 't allemaal niet zo in 't principiele trekken. Dankdag is geen 'christelijke feestdag' of iets dergelijks. Maar zoals 't een goed christelijk gebruik is om te bidden en danken voor (en na) 't eten, zo is 't een goed christelijk gebruik om te bidden en danken voor en na de oogst. Nu is er in de loop der jaren wel iets veranderd aan onze beleving van de seizoenen en de oogsttijden, maar gelukkig niets aan onze afhankelijkheid van God. Daar heb je toch geen bijbelse opdracht voor nodig?

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #21 Gepost op: november 02, 2005, 10:53:36 pm »
Roodkapje als je Leviticus 23 leest, zie je dat God wel degelijk een dankdag voor aan het einde van de nieuwe oogst insteld.

porcupine

  • Berichten: 1013
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #22 Gepost op: november 02, 2005, 11:11:41 pm »
Daar was al als argument tegen in gebracht dat wij geen joden zijn...
Maar ik denk dat het voor het danken niet zoveel uitmaakt, jood of christen.

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #23 Gepost op: november 02, 2005, 11:32:52 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 22:20:
[...]

Maar dat zal ongetwijfeld door mijn gebrek aan kennis hierover komen.


Een verrassend blijk van voortschrijdend inzicht binnen luttele uren tijds.

Ik zou zeggen: Ga nóg eens wat meer lezen!  :)

We hoeven echt niet helemaal het kerkelijke c.q. liturgische wiel opnieuw uit te vinden.

Aanrader: 'De weg van de liturgie' (Tradities, achtergronden, praktijk), Zoetermeer, 1998.
Met name par. 152 (oftewel blz 350 - 355) van de hand van Bert Westland verschaft uitgebreide info over bijbelse motieven en historische ontwikkelingen inzake
'Bid- en Dankdiensten'.

Ik geef toe: dit boek komt uit de PKN-hoek.  
Maar 'vrijgemaakte' literatuur hierover
(hoewel overvloedig aanwezig!) zal ik je besparen.

Dan treedt immers meteen je afweersysteem in werking?  ;'(

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #24 Gepost op: november 02, 2005, 11:44:55 pm »

quote:

drentenaar schreef op 02 november 2005 om 23:32:
[...]


Een verrassend blijk van voortschrijdend inzicht binnen luttele uren tijds.

Ik zou zeggen: Ga nóg eens wat meer lezen!  :)

We hoeven echt niet helemaal het kerkelijke c.q. liturgische wiel opnieuw uit te vinden.

Aanrader: 'De weg van de liturgie' (Tradities, achtergronden, praktijk), Zoetermeer, 1998.
Met name par. 152 (oftewel blz 350 - 355) van de hand van Bert Westland verschaft uitgebreide info over bijbelse motieven en historische ontwikkelingen inzake
'Bid- en Dankdiensten'.

Ik geef toe: dit boek komt uit de PKN-hoek.  
Maar 'vrijgemaakte' literatuur hierover
(hoewel overvloedig aanwezig!) zal ik je besparen.

Dan treedt immers meteen je afweersysteem in werking?  ;'(


Waarom moet je per se met een onderhuidse sneer op mij reageren 'dan treedt immers meteen je afweersysteem in werking?' Dan voel ik me gelijk ge-etiketteerd als 'vrijgo-hater' of als weet ik wat (iets negatiefs ofzo).
Het komt op mij een beetje deningrerend over. Je schijnt ook precies te weten hoe ik denk, hoe dingen op mij overkomen ("als het maar niet vrijgemaakt is, want dat is slecht ofzo").
't Is precies de manier waarop mensen mij uit de kerk van Groningen-West hebben weggepest idd. Dat wel.

Dan probeer ik een keer op een welgemeende, geïnteresseerde manier vragen te stellen over iets, dan wordt er zo 'smalend' gereageerd met:

"Een verrassend blijk van voortschrijdend inzicht binnen luttele uren tijds." :r

Laat maar zitten anders, als het zó moet, dan hoeft het van mij niet. :(
« Laatst bewerkt op: november 02, 2005, 11:47:24 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mart

  • Berichten: 2450
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #25 Gepost op: november 03, 2005, 01:07:18 am »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 22:20:
[...]


En inderdaad vind ik alleen de opdracht in de Bijbel tot de instelling van het Avondmaal. Vandaar dat ik kerst, pasen, pinksteren als kerkelijke feesten zoals we die nu kennen ook niet vier. Die feesten zijn heidens van oorsprong, tegenwoordig overgoten met een christelijk sausje. Het zou me niets verbazen als dit met Dankdag ook zo was.

Maar daarom wil ik dus ook weten: wanneer is men hiermee begonnen en waarom? (Het waarom is wel duidelijk, maar ik snap de meerwaarde niet tov 'feesten' die we al hebben. Dus wanneer begon de kerk dit soort dagen in te stellen. De katholieken hebben dit niet, dus het zal ergens in de 16e eeuw begonnen zijn. Waarom toen opeens?

Mijn verwondering over het verschijnsel Dankdag bestaat vooral uit het feit dat dit voor mijn gevoel compleet uit de lucht komt vallen. De Bijbel zegt nergens dat we een of ander oogstfeest/dankdag moeten instellen. Dus ik 'vat' de noodzaak ervan niet zo. Maar dat zal ongetwijfeld door mijn gebrek aan kennis hierover komen.


Ik heb vanavond een prachtige dienst meegemaakt in de kerk te Leiden (die uitging van de cgk en gkv tezamen) waarin we God dankten voor alles wat er het afgelopen zomerseizoen mocht gebeuren in de kerk en in het leven.

Ik vind het een beetje vaag om nou die hele biddag en dankdag als niet-bijbels en dus als weer zoiets uit de heidense traditie of typisch gereformeerd of wat dan ook af te doen.

Er staat ook niet in de bijbel dat we bij begrafenissen een samenkomst in de kerk moeten beleggen en er staat ook niet in de bijbel dat we bij huwelijken een samenkomst in de kerk moeten beleggen en er staat ook niet dat we de doop of het avondmaal in een kerkdienst moeten laten plaatsvinden. Toch doen we dat als christenen over het algemeen wel.

Biddag en dankdag met als doel het extra danken van God voor, - en stil staan bij - de seizoenen, de oogst, en dat we als mensen ons leven van God moeten verwachten vind ik een heel goede traditie, en is best van deze tijd, misschien juist wel van deze tijd.

Promtus

  • Berichten: 744
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #26 Gepost op: november 03, 2005, 01:26:04 am »

quote:

drentenaar schreef op 02 november 2005 om 20:01:
[...]

In bijna de hele Gereformeerde gezindte is 'Dankdag voor gewas en arbeid' een oud en goed gebruik.
In de 'rechterflank' zoals bij hersteld-hervormden, chr, geref. kerken, geref.  gemeenten, maar ook in menige PKN gemeente (jawel!) heeft men - net als op zondag -  zelfs twee diensten.

In sommige plaatsen zijn de scholen (christelijke en/of reformatorische) die dag zelfs gesloten.


Bij een vissersdorp hier in de buurt (urk) zijn zelfs vele bedrijven dicht en inderdaad ook alle scholen. Scholieren die studeren in de omliggende dorpen en steden gaan dan ook niet naar school.
Op Urk was gister trouwens geen dankdag, dat was een week of 3-4 geleden, aangezien het vis seizoen weer anders is dan het aardappel en bieten seizoen. :+

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #27 Gepost op: november 03, 2005, 08:50:27 am »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 23:44:
[...]

Waarom moet je per se met een onderhuidse sneer op mij reageren

Dan probeer ik een keer op een welgemeende, geïnteresseerde manier vragen te stellen over iets, dan wordt er zo 'smalend' gereageerd met:

"Een verrassend blijk van voortschrijdend inzicht binnen luttele uren tijds." :r

Laat maar zitten anders, als het zó moet, dan hoeft het van mij niet. :(


Roodkapje, jij begint zelf (al in je openingspost!) met je eigen mening zeer stevig neer te zetten.
('ik ken dit verschijnsel alleen bij geref. kerken; zelfs de PKN in mijn ouderlijke dorp kent het niet').

Op inhoudelijke argumenten ga je vervolgens niet serieus in.
Wie daar op reageert, is 'smalend' bezig en deelt 'onderhuidse sneren' uit.

Ik zou zeggen: wie kaatst kan de bal verwachten!

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #28 Gepost op: november 03, 2005, 09:39:57 am »
Modbreak:
Graag wat meer respect voor elkaar hier. Op de man spelen is niet de bedoeling.

Fleur

  • Berichten: 198
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #29 Gepost op: november 03, 2005, 11:32:39 am »
For heaven's sake, Roodkapje, kun je me alsjeblieft uitleggen waarom zo'n dankdag nu per se bijbels onderbouwd moet zijn? Het enkele feit dat er geen opdracht tot het organiseren van een dankdag in de Schrift te vinden is, betekent toch niet dat er daarom geen dankdag gevierd moet worden?

Een 'mooi' nieuw voorbeeld van wat voor eigen leven de spreuk 'Sola Scriptura' inmiddels is gaan leiden...

En inderdaad, de katholieken vieren het niet. Maar ze vieren wel iets als Allerheiligen. Heeft er niks mee te maken hoor, maar ik bedoel: ook dat is volstrekt onbijbels, maar ik ben afgelopen dinsdag naar een Mis t.g.v. deze feestdag geweest, en wat wás het weer prachtig...

Off topic: In eerdere discussies legde ik hier ook al de vinger bij, het wordt een stokpaardje, sorry hoor... Maar ik verbaas me gewoon iedere keer weer over dat biblicisme.
Un semplice e umile lavoratore nella vigna del Signore

drentenaar

  • Berichten: 2125
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #30 Gepost op: november 03, 2005, 11:57:08 am »

quote:

Fleur schreef op 03 november 2005 om 11:32:
wat wás het weer prachtig...


Inderdaad! Gewoon zómerweer!  8)

Overigens val ik Fleur bij dat het 'Sola Scriptura' tot wonderlijke gedachtenconstructies kan leiden!

Tave

  • Berichten: 3067
  • schaap
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #31 Gepost op: november 05, 2005, 02:12:33 pm »
Dankdag, helemaal vergeten :O
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #32 Gepost op: november 06, 2005, 01:27:39 pm »
Onze dominee zei al, het is vandaag dankdag, hoewel het voor sommigen dankuur zal zijn.... na het werk nog ff snel naar de kerk.... Tja, zat ik daar in de kerk met mijn schooltas nog bij me :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

wateengedoe2

  • Berichten: 2149
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #33 Gepost op: november 06, 2005, 05:43:15 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 02 november 2005 om 22:20:
Dus wanneer begon de kerk dit soort dagen in te stellen. De katholieken hebben dit niet, dus het zal ergens in de 16e eeuw begonnen zijn. Waarom toen opeens?
De katholieke kerk viert wel oogstdankdag. De Rooms- en oud-katholieke kerk doen dat begin oktober. In de vrij-katholieke kerk was het vandaag. Overigens hadden wij op 2 november Allerzielen :)
« Laatst bewerkt op: november 06, 2005, 05:44:09 pm door wateengedoe2 »

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #34 Gepost op: november 07, 2005, 06:04:33 pm »
Modbreak:
De hele discussie over doop en veronderstelde wedergeboorte was ernstig off-topic. De berichten zijn toegevoegd aan dit oude topic waar ze wel on-topic zijn.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2005, 06:07:54 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Dankdag
« Reactie #35 Gepost op: november 07, 2005, 10:11:35 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 07 november 2005 om 18:04:
Modbreak:
De hele discussie over doop en veronderstelde wedergeboorte was ernstig off-topic. De berichten zijn toegevoegd aan dit oude topic waar ze wel on-topic zijn.


offtopic: Sorry dat ik zo ernstig in de fout ging op een off-topic opmerking. :)
edit: help, het staat in GL - daar kan ik toch niet echt vrijuit posten....
« Laatst bewerkt op: november 07, 2005, 10:13:51 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan