Auteur Topic: Leeftijd ouderlingen/oudsten  (gelezen 2259 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Leeftijd ouderlingen/oudsten
« Reactie #15 Gepost op: maart 15, 2003, 11:17:53 am »
In mijn gemeente heb ik twee keer een talstellingsvergadering meegemaakt, waarbij weliswaar I Tim. 3 werd gelezen aan het begin, maar bij het 'beoordelen' van de broeders op de groslijst blijken vervolgens hele andere criteria te worden aangelegd, min of meer van psychologische/sociologische aard.

Het gaat dan om bv.:
- hoe 'actief' is iemand binnen de gemeente
- welke andere functies heeft iemand in de kerk
- kan hij goed met stress omgaan
- kan hij goed praten
- ... (etc) ...

Zo maar een greep. En in gemeenten waarin de talstelling heel moeilijk ligt, komt men vanzelf uit bij 20-ers.
Hoe ligt dit in jullie gemeenten? Heb je wel eens een talstellingsvergadering meegemaakt en hoe ging dit eraan toe?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 15, 2003, 11:26:44 am »

quote:

op 14 Mar 2003 17:11:16 schreef Pulpeet:
op 13 Mar 2003 19:04:47 schreef arjan1:
Een beetje kerkenraad raadpleegt 1 Tim. 3 bij talstellingskwesties. Wat er ook aan 'voorwaarden' genoemd worden, geen leeftijd, burgerlijke staat of merk auto.Over brugerlijke staat vind ik wel wat. Een leider van de gemeente moet zijn 'huisgezin' goed kunnen besturen (vs5). Als je geen huisgezin hebt, is dat ook niet controleerbaar.

Moeten ouderlingen/oudsten dus getrouwd zijn (met één vrouw) en kinderen hebben?

Lijkt me een beetje kortzichtig om dat zo letterlijk toe te passen, iemand die niet getrouwd is kan hele goede capaciteiten bezitten voor het ambt.

Ook heeft zoiemand meer tijd, en schreef Paulues niet ergens dat je ongetrouwd beter af was? ;)

In de laatste vrijgemaakte gemeente waar ik lid was was de min. leeftijd 25 en de oudste was nog geen 30 omdat er gewoon geen oudere mensen waren, het ligt natuurlijk per gemeente anders of zoiets 'kan' ik denk ook niet dat er naar moet streven om een standaard te creeren, want elke gemeente is anders. In deze gemeente ging het goed aangezien 75% van de leden student was/is, dan staan jongere ouderlingen dichterbij.

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 16, 2003, 12:29:00 am »
Ouderlingen oude mensen??

Moet je eens bij de GKV van Rotterdam stad vragen, daar zijn ze al blij als ze een ouder iemand vinden die geschikt is.
Teveel jonge mensen kan ook een nadeel zijn.
Oudere mensen hebben over het algemeen iets meer levenservaring.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!