Auteur Topic: Veilig  (gelezen 954 keer)

Renske

• Bekijk profiel
Veilig
« Reactie #15 Gepost op: maart 26, 2003, 01:20:12 am »

quote:

op 26 Mar 2003 00:03:43 schreef Peter:
Ik heb eens iemand horen zeggen: als je je kind alle vrijheid geeft (en geen grenzen stelt), zal het zich juist onveilig voelen. Interessant: vrijheid geeft onveiligheid.
En hoe veilig is onze christelijke vrijheid?
Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.

lonneke

• Bekijk profiel
Veilig
« Reactie #16 Gepost op: maart 26, 2003, 09:32:41 am »

quote:

op 26 Mar 2003 00:03:43 schreef Peter:
Hetzij wij leven, hetzij wij sterven, wij zijn des Heren
Dus alleen bij God zijn wij absoluut veilig!

Dit topic begon over de vraag of veiligheid een absoluut of relatief begrip is. Datzelfde kun je je ook afvragen over het woord vrijheid.

Ik heb eens iemand horen zeggen: als je je kind alle vrijheid geeft (en geen grenzen stelt), zal het zich juist onveilig voelen. Interessant: vrijheid geeft onveiligheid.

En wat betreft onze vrije wil: hoe vrij is die eigenlijk?

Daar zit het hem nu ook Peter. Niet alle christenen of gelovigen zijn hetzelfde in hun ontwikkeling. In de bijbel wordt steeds gesproken over melk en vast voedsel.
Wanneer je nog niet zo ver bent om vrijheid te dragen (dus verantwoordelijkheid) zal het onherroepelijk mis gaan en kan dit leiden tot bijv. een losbandig leven o.i.d Mijn inziens kan iemand alleen begrijpen wat vrijheid is als hij/zij ook geleerd heeft hier mee om te gaan. Dus ook dat inzicht heeft verwerft. Mensen die dat niet hebben zeggen ook snel: Vrijheid is losbandigheid. In feite zegt zoiets meer over jezelf dan over die ander.
Dus het vergelijk met kinderen kan heel goed, maar ook in het geloof wordt of kun je volwassen worden.
Dan voel je je inderdaad óók veilig bij God maar op een andere wijze.

Peter

• Bekijk profiel
Veilig
« Reactie #17 Gepost op: maart 27, 2003, 12:01:43 am »
OK, bedankt voor je aanvulling. Ik had trouwens niet een verband gelegd tussen de opvoeding van kinderen en onze vrije wil, het waren eigenlijk twee losse opmerkingen. Maar een verband is er wel, inderdaad.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Veilig
« Reactie #18 Gepost op: maart 27, 2003, 12:36:05 am »
er komt een moment in het leven van bijna ieder kind, dat het alleen mag oversteken op weg naar school, vader en moeder hebben dan het vertrouwen, dat het kind daartoe in staat is, ze hebben het het kind nml. zelf bijgebracht,
en toch kan er dan nog een ongeluk gebeuren,
zo ook met de mensheid, liep deze eerst nog aan Gods hand, we kunnen nu zelf oversteken, kennen de verkeersregels en zijn daarom redelijk veilig,
maar niet als er dronken autobestuurders rondrijden, veiligheid is dus relatief
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Veilig
« Reactie #19 Gepost op: maart 28, 2003, 01:24:47 am »
Dus je moet niet veronachtzamen als men zegt dat het veilig is?
Dus al ons menselijk handelen moet dus als potentieel onveilig worden bestempeld. We houden dus ook in een relatieve veiligheid een eigenverantwoording, we moeten over alles en dus in al ons handelen de Waarheid nastreven.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.