Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 13530 keer)

sheep

• Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #135 Gepost op: maart 27, 2003, 04:37:36 pm »

quote:

op 27 Mar 2003 13:45:24 schreef Wilhelmina:

Blijft voor mij de vraag waarom jullie wél de bijbel mogen bestuderen in een voor jullie begrijpelijke taal, ( NBG en niet "Grieks of Hebreeuws"). Jullie hebben je toch ook een bijbel aangeschaft die te begrijpen valt voor de gemiddelde volwassene? Waarom moeten kinderen er dan bijzitten zonder er iets van te begrijpen. Stel je eens voor dat je járen naar onderwijs moet luisteren in het Grieks, als een soort opvoeding voor stilzitten of zo.

In vredesnaam, waar stáát dat in de bijbel dat de centrale plek dáár is waar de volwassenen zitten? Waar staat dat juist kinderen het NIET hoeven te snappen, en waar staat dat kinderen daar in moeten groeien? Als jij niet wordt als een kind , zul je het koninkrijk van God niet eens zien.1 Corinthe 9:20  en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet (hoewel persoonlijk niet onder de wet) om hen, die onder de wet staan, te winnen;
1 Corinthe 9:21  hun, die zonder wet zijn, ben ik geworden als zonder wet (hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus) om hen, die zonder wet zijn, te winnen

.

Dit zijn wel een paar sterke punten Wilhelmina, ik zou daar zo onderhand ook wel eens een antwoord van een echte gereformeerde willen horen.
Want er wordt van gereformeerde zijde wel veel gezegd, maar keer op keer blijft de bijbelse onderbouwing uit.

De geschiedenis, en zo hebben we het altijd gedaan, is absoluut niet relevant. De bijbel is duidelijk genoeg. Als er 2 of 3 in zijn naam samenkomen is God in het midden. Er staat nergens : Maar een beetje minder als het alleen maar kinderen zijn.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: maart 27, 2003, 05:22:05 pm »

quote:

Dat God daar aanwezig is twijfelt niemand aan, maar zegt niets over zijn afwezigheid als de kleine kinderen samenkomen.
Mooi gezegd. Wij GKV-ers willen God erg graag zien op de door ONS bepaalde plek, en uitsluitend daar. Beter is het om Hem toe te laten in heel je leven en de mogelijkheid open te laten dat God zelf op zoek gaat naar de mensen (incl de kinderen).
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: maart 27, 2003, 11:52:49 pm »

quote:

op 27 Mar 2003 17:22:05 schreef xgnoom:
Mooi gezegd. Wij GKV-ers willen God erg graag zien op de door ONS bepaalde plek, en uitsluitend daar. Beter is het om Hem toe te laten in heel je leven en de mogelijkheid open te laten dat God zelf op zoek gaat naar de mensen (incl de kinderen).
Eindelijk een gereformeerde die wel nadenkt... :9

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: maart 28, 2003, 07:38:36 pm »

quote:

op 27 Mar 2003 08:02:07 schreef bengel:
op 26 Mar 2003 23:32:42 schreef Berean:
Sorry bengel, maar ik kan het niet laten een tegenvraag te stellen: Waarom zou een houseparty geen eredienst zijn? Bijbelteksten graag!

---
Een inkoppertje. Daar zijn er geen 2 of 3 in Zijn naam vergaderd. Lekker puh!

---
Een uitkoppertje: is een bijeenkomst van een Bijbelstudiegroep dan ook een eredienst? Of een dag van DVN?

Het probleem blijft - en dat wilde ik maar zeggen met het voorbeeld van de houseparty - dat je niets opschiet met de vraag naar Bijbelteksten die bij wijze van spreken tot een definitie van "eredienst" en "kinderdienst" zouden kunnen leiden. Zodat wij dat vervolgens kunnen uitmaken of een kinderdienst ook gezien kan worden als een eredienst.

In de Bijbel komt het woord "kinderdienst" niet voor (tenminste, volgens mijn concordantie). Het enige wat ik heb gezegd, is dat we de eredienst wèl kennen vanuit de Bijbel. En dat die eredienst wordt beschreven als een ontmoeting tussen God en Zijn volk / gemeente. En verder dat het de HERE Zelf is Die aangeeft op welke manier Hij het geloof werkt, namelijk door de prediking. Lees Romeinen 10: 14 en 15 eens: "En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn?" Dat is een duidelijke waarschuwing om allerlei mensen te onttrekken aan het middel dat de Heilige Geest gebruikt om mensen (volwassenen èn kinderen!) tot geloof te brengen. Als er één element in de eredienst is dat kinderen niet kunnen missen, dan is dat juist de preek!
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: maart 28, 2003, 07:47:31 pm »

quote:

op 27 Mar 2003 16:37:36 schreef sheep:

Dit zijn wel een paar sterke punten Wilhelmina, ik zou daar zo onderhand ook wel eens een antwoord van een echte gereformeerde willen horen.
Want er wordt van gereformeerde zijde wel veel gezegd, maar keer op keer blijft de bijbelse onderbouwing uit.
Sorry Sheep, maar er zijn op dit forum wel degelijk heel wat reacties gegeven die vanuit de Bijbel aantonen dat een kindernevendienst (waarbij kinderen uit de eredienst worden gehaald en een deel daarvan missen, zelfs het belangrijkste deel, namelijk de preek) niet past bij het karakter van de eredienst als ontmoeting van God en Zijn vervondsvolk. Voor het gemak wijs ik even op mijn eigen reactie van 24 Maart 2003 (08:13) op pagina 2, waarop ik weinig andere reacties heb gekregen dan de bewering dat het verbond voor gereformeerden wel Haarlemmer-olie lijkt.
Dood door schuld
Levend door genade

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: maart 28, 2003, 07:48:16 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 19:38:36 schreef Berean:
op 27 Mar 2003 08:02:07 schreef bengel:
op 26 Mar 2003 23:32:42 schreef Berean:
Sorry bengel, maar ik kan het niet laten een tegenvraag te stellen: Waarom zou een houseparty geen eredienst zijn? Bijbelteksten graag!

---
Een inkoppertje. Daar zijn er geen 2 of 3 in Zijn naam vergaderd. Lekker puh!

---
Een uitkoppertje: is een bijeenkomst van een Bijbelstudiegroep dan ook een eredienst? Of een dag van DVN?

Het probleem blijft - en dat wilde ik maar zeggen met het voorbeeld van de houseparty - dat je niets opschiet met de vraag naar Bijbelteksten die bij wijze van spreken tot een definitie van "eredienst" en "kinderdienst" zouden kunnen leiden. Zodat wij dat vervolgens kunnen uitmaken of een kinderdienst ook gezien kan worden als een eredienst.

In de Bijbel komt het woord "kinderdienst" niet voor (tenminste, volgens mijn concordantie). Het enige wat ik heb gezegd, is dat we de eredienst wèl kennen vanuit de Bijbel. En dat die eredienst wordt beschreven als een ontmoeting tussen God en Zijn volk / gemeente. En verder dat het de HERE Zelf is Die aangeeft op welke manier Hij het geloof werkt, namelijk door de prediking. Lees Romeinen 10: 14 en 15 eens: "En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn?" Dat is een duidelijke waarschuwing om allerlei mensen te onttrekken aan het middel dat de Heilige Geest gebruikt om mensen (volwassenen èn kinderen!) tot geloof te brengen. Als er één element in de eredienst is dat kinderen niet kunnen missen, dan is dat juist de preek!

En daarom zijn wij van het lieve bijbelverhaal overgestapt op een heuse preek voor kinderen. Daar geven we zelfs onderwijs in, hoe bereik ik kinderen met het Woord van God.

En inderdaad komt de kinderdienst niet voor, maar ook niet de "volwassendienst"  Elke dienst is een gelegenheid voor God om zijn volk te ontmoeten, nergens wordt gezegd dat God beperkt wordt door leeftijden.

Een bijeenkomst van de bijbelstudiegroep is wel degelijk een eredienst. als er tenminste niet gerookt of gedronken wordt. Dingen die je ook niet in de eredienst zou doen. Als je met je hele hart de Here zoekt, maakt het geen klap uit of dat nu in een huiskamer, een achterafzaaltje of in de open lucht doet.

Stephanus werd tijdens zijn getuigenis uit de kerk gesmeten, maar ging op het kerkplein gewoon door. Vol van genade en kracht deed hij wonderen en tekenen, maar de schriftgeleerden moesten hem niet. Dat gebeurt nu nog wel eens, als wij getuigen van wonderen en tekenen. Helaas.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: maart 28, 2003, 08:18:00 pm »

quote:

In vredesnaam, waar stáát dat in de bijbel dat de centrale plek dáár is waar de volwassenen zitten? Waar staat dat juist kinderen het NIET hoeven te snappen, en waar staat dat kinderen daar in moeten groeien? Als jij niet wordt als een kind , zul je het koninkrijk van God niet eens zien.1 Corinthe 9:20  en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet (hoewel persoonlijk niet onder de wet) om hen, die onder de wet staan, te winnen;
1 Corinthe 9:21  hun, die zonder wet zijn, ben ik geworden als zonder wet (hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus) om hen, die zonder wet zijn, te winnen.

Volgens mij schrijft nbo24 niet dat "de centrale plek dáár is waar de volwassenen zitten". Het gaat erom dat kinderen er helemaal bijhoren in het verbond. Oók voor hen zijn de beloften en die beloften klinken in het Evangelie dat de Here Jezus (met name) door de ambtsdragers (die Hij Zelf aan de gemeente heeft gegeven) wil laten prediken (Romeinen 10: 14 en 15) .

Dat kinderen moeten toch echt wel groeien in het kennen van de HERE en in het geloof in Hem. Zie Psalm 78 vers 5 tot 8.

De twee teksten die je noemt, Wilhelmina, haal je toch echt uit hun verband.

1) Inderdaad zullen wij het Koninkrijk van God niet zien als we niet worden als een kind. Een kind neemt aan wat het hoort. Een kind heeft over het algemeen minder  problemen met Bijbelgedeelten over wonderen dan een volwassene. Maar vooral: een kind leeft veel meer van verwachting.

(NB. Ik zou bijna zeggen: een kind accepteert ook veel gemakkelijker een kerkdienst, zelfs als daar een moeilijke preek in voorkomt. Het zijn voornamelijk de ouders die te weinig met de preek doen naar hun kinderen toe en/of hun kinderen onder de preek weghalen uit de eredienst. Niet de kinderen zijn het probleem maar de ouders. Ouders die nota bene zelf vaak tot geloof zijn gekomen door het werk van de Heilige Geest in (onder meer) de prediking!)

De door jou genoemde tekst (Markus 10: 15 ) zegt niet dat kinderen onder de prediking weg mogen worden gehaald. Integendeel: wat de Here Jezus zegt, onderstreept juist dat kinderen belangrijk zijn in de kerk. Volwassenen kunnen veel van hen leren. En andersom kunnen kinderen veel van volwassenen leren. Zie maar weer Psalm 78. En samen mogen volwassen en kinderen alles leren van en over God. Dáárom de kinderen niet de kerk uit tijdens de preek!

2) 1 Korinthe 9 vers 20 en 21 gaan niet over de eredienst. En verder is het niet waar dat kinderen alleen tijdens een kindernevendienst op hun niveau ("als een kind" ) aangesproken zouden kunnen worden. Bij ons in de gemeente wordt tijdens de preek wel degelijk aandacht besteed aan de kinderen. Maar dan wel als volwaardige leden van de gemeente, die als geheel wordt aangesproken. En dat is ook goed. Leg mij anders eens uit dat Paulus, die de Joden een Jood werd, aan de hele gemeente een moeilijke brief schreef, die echter óók bedoeld was voor de kinderen (Colosssenzen). En hij spreekt hen rechtsstreeks aan, maar wel op hun plaats als leden van de gemeente van de Here Jezus.

En vergelijk ook eens de zendingssituatie: zendelingen worden bij wijze van spreken "de Papua een Papua", maar vervolgens zit de hele gemeente, inclusief de baby's wel in de kerk. Kunnen wij nog iets van leren...
Dood door schuld
Levend door genade

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: maart 28, 2003, 09:43:01 pm »
Hier de inlossing van een eerdere belofte: het samenvatten van de kerkorde der GKV. Dat is een belangrijke orde: zij is vastgesteld door de synode, en daarvan mag geen der gemeenten in de GKV afwijken. De kerkorde kan middels een synodaal besluit worden aangepast.

Willen we dus kindernevendiensten, dan moeten we de synode overtuigen dat de huidige orde niet voldoet.

Hieronder een korte samenvatting van de kerkorde mbt de eredienst (ik heb de versie van begin jaren '90, na die tijd heeft de synode sommige artikelen veranderd):

art 53: alleen predikanten die de 3 formulieren ondertekend hebben mogen voorgaan in de dienst
art 54: ook ouderlingen moeten deze ondertekenen als ze hun ambt aanvaren
art 55: valse leer en dwalingen moeten tegen gegaan worden tijdens catechesaties, middels predeking en huisbezoek
art 56: kinderen moeten zo snel mogelijk gedoopt worden; zij horen dan bij Gods verbond
art 57: kerkenraden zien er op toe dat ouders hun kinderen christelijk onderwijs laten volgen

art 58: volwassenen horen na hun doop bij de gemeente
art 59: voor het dopen wordt een speciaal formulier gebruikt
art 60 en 61: nvt
art 62: de kerk houdt een register bij van haar leden, met daarin geboorte, doop, belijdenis en huwelijksbevestiging worden bijgehouden.
art 63 en 64: nvt
art 65: de kerkenraad roep de gemeente 2x per zondag samen voor een eredienst. Deze moet voldoen aan wat de synode heeft goedgekeurd (vastgestelde volgorde van zingen, bijbellezen, preek (welke centraal staat!), danken, bidden).
art 66: tenminste 1x per zondag een catechismuspreek
art 67: alleen goedgekeurde liederen en psalmen mogen worden gezongen (is aangepast in 2002)
art 68-71: nvt

Elders staan de eisen voor predikant zijn (dienaar des Woords): art 5; een aanvulling vindt men in artikel 8, voor hen die geen theologische opleiding hebben gehad. Van hen moet overtuigend blijken dat zij 'bijzondere gaven hebben van godsvrucht, ootmoed, ingetogenheid, verstand, onderscheidingsvermogen en welsprekendheid.' Daarna volgt een examen, afgenomen door de classis, met toestemming vd particuliere synode.

In het doopformulier staat dat ouders het kind 'bij het opgroeien in de [christelijke] leer naar vermogen moeten onderwijzen en laten onderwijzen. Zij moeten het dus ook duidelijk zelf doen!

Conclusie: alleen speciale dienaars van het Woord mogen een preek houden in een eredienst. De kerkenraad roept de gemeente 2x per zondag samen voor een eredienst, die voldoet aan wat door de synode is bepaald. Een ander soort dienst mag geen eredienst heten, of ter vervanging van een eredienst gelden.

Kanttekening
Wat 'de gemeente' is, vindt ik niet makkelijk heel helder te krijgen. Gedoopte kinderen horen bij Gods verbond, maar gedoopte volwassenen horen bij de gemeente. Kennelijk zit daar verschil in, voor de GKV? Dat zou ruimte scheppen...

Wat wel duidelijk is, is dat alleen een predikant Gods Woord mag onderwijzen. (Da's iets anders natuurlijk dan bij bijbelstudie: daar is niet iemand die het laatste woord heeft en uitlegt en zegt: zo zit dat).

Kortom: op dit moment is er in de GKV geen ruimte voor nevendiensten.
Aan de andere kant: gedoopte babies horen dan ook in gemeente thuis; moeten dus ook in de kerk zitten...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: maart 28, 2003, 10:01:09 pm »
Ik denk dat het in onze gemeente wel goed zit met de kinderen: we hebben er maar een paar, en die paar koesteren we.
Anders is het in de gemeente van mijn moeder: veel jongeren (vanaf 12 jaar, brugpiepers) zitten daar achteraan in de kerk, doen erg ongeintereseerd en krijgen soms een vermaning vanaf de kansel omdat ze niet stil genoeg zitten. Ik denk dat als die situatie niet veranderd, dat dan die gemeente inderdaad een leegloop onder jongeren/jongvolwassenen kan verwachten!

Om dat aan te pakken, moet je eerst inventariseren wat er fout zit. Ik vermoed de volgende mogelijkheden:
- jongeren zitten in de kerk omdat ze moeten van ouders, niet omdat ze geloven
- jongeren zitten daar omdat  ze de preek en het gebeuren erom heen saai vinden, niet aansprekend, en zich dus afzijdig houden.

Wat daaraan te doen?
Ik zou willen verdedigen dat de eerste groep geen deel uitmaakt van de gemeente: als je hen echter kunt aanspreken via een nevendienst/zondagse alphacursus: uitstekend! Daarnaast is het verstandig om hun ouders te begeleiden bij het opvoeden van hen.
De tweede groep, jongeren die in principe geloven en dus deel uitmaken van de gemeente (of ze wel of geen openbare geloofsbeleidenis hebben afgelegd doet er niet zo toe),  hoort wel in de eredienst thuis. De predikant, kerkenraad en gemeente zouden zich uitgedaagd moeten zien om de eredienst ook voor hen inspirerend te laten zijn. Ik denk daarbij aan evt eenvoudigere preken en eigentijdse middelen (begeleiding van zingen, concentratieverhogende dia's ea, hedendaags taalgebruik). Voor hen is een nevendienst geen optie.

Maar de groep die jonger is dan twaalf?
Da's lastig: zij begrijpen waarschijnlijk toch niets van de preek, hoe simpel die ook verteld wordt. Wel zijn er andere elementen waar ze volop aan mee kunnen doen: zingen, bidden, bijbellezen. Dus hen de gehele dienst 'uitschoppen' is ook een beetje bruut. Voor hen zou het ideaal zijn om de preek op eigen niveau uitgelegd te krijgen (of ben je het hierme oneens, Berean?).
Op dit moment is daar geen ruimte voor binnen de GKV. Dus die moet dus gecreerd worden: zowel het kinderen 'onttrekken' aan de eredienst, als het voorgaan van niet-gediplomeerde voorgangers in de nevenpreek moeten geregeld worden.

Lastig hierbij is: welke leeftijd is de grens?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: maart 28, 2003, 11:44:26 pm »
Resultaat van gespit in de brieven van het NT, waarbij ik teksten speurde die over samenkomsten gingen, of iets zeiden over kinderen in de gemeente:

1 corinthe 14:26: telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging: dat alles moet tot stichting geschieden. (...) 29: Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de naderen meoten het beoordelen. (...) Want gij kunt allen een voor een profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen.
Doel van een samenkomst (in corinthe) is: lering.

efeze 4:11-16; hoewel het niet specifiek over kinderen gaat, gaat deze tekst over de eenheid van het lichaam van Christus. Dit lichaam bouwt zichzelf op, groeit naar Christus toe. vs 16: Hij is het hoofd waaruit heel het lichaam, hecht verbonden een bijeengehouden door de steun van haar gewrichten, naar de kracht die elk deel is toegemeten zijn volle wasdom bereikt en zichzelf opbouwt in liefde (Willibrordvert). Kortom: gemeente zijn is iets dat je samen doet; dat splits je niet op.
Vraag blijft: horen kinderen bij dat lichaam?

In het nieuwe testament vind ik nergens aanwijzingen voor een strak georganiseerde eredienst. De enige eredienst die strakgeorganiseerd is, is de tempeldienst vh OT. En die heeft afgedaan, wat heel duidelijk wordt beschreven in de brief aan de Hebreeen. En bij de effecten van Christus' offer qua gemeenteleven staan geen bepalingen rond de samenkomsten.

Er zijn wel diverse regels te vinden voor een georganiseerd gemeenteleven met betrekking tot oudsten ea. Voor zover de jongeren worden aangesproken: 1 Pertus 5:5: zo moeten jullie, jongemannen, je schikken naar de oudsten. Dat zal tegen pubers gezegd zijn, niet tot jongetjes. (Ik kon geen tekst in corinte vinden, Berean, heb er vast overheen gekeken).
De brieven van Johannes zijn gericht aan de vrouw (gemeente) en haar kinderen (de leden); ik vermoed dat deze kinderen behoorlijk volwassen waren...

Conclusie: een gemeente is georganiseerd, en de leden moeten op een bepaalde manier (deemoedig, met liefde) met elkaar omgaan. Verder moet men dwaalleraars verwijderd worden. Maar met betrekking tot samenkomsten zijn er geen regels, behalve deze: alles moet opbouwend zijn.
Derhalve is het idioot om strak vast te houden aan een kerkorde, zeker als blijkt dat de huidige niet voldoet: dan dient men andere, opbouwender manieren te vinden.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: maart 29, 2003, 02:19:14 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 21:43:01 schreef elle:
(..)

Conclusie: alleen speciale dienaars van het Woord mogen een preek houden in een eredienst. De kerkenraad roept de gemeente 2x per zondag samen voor een eredienst, die voldoet aan wat door de synode is bepaald. Een ander soort dienst mag geen eredienst heten, of ter vervanging van een eredienst gelden.

Kanttekening
Wat 'de gemeente' is, vindt ik niet makkelijk heel helder te krijgen. Gedoopte kinderen horen bij Gods verbond, maar gedoopte volwassenen horen bij de gemeente. Kennelijk zit daar verschil in, voor de GKV? Dat zou ruimte scheppen...

(...)

Hallo Elle,

Helemaal eens met je conclusie.

Wat betreft de kanttekening zou ik je willen wijzen op vraag en antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus: "de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods Verbond en bij Zijn gemeente."

Trouwens, naar aanleiding van welke reactie van mij maakte je die opmerking over een tekst in 1 Korinthe die je niet kon vinden? Kan ik het even nakijken...
Dood door schuld
Levend door genade

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: maart 29, 2003, 04:34:55 pm »

quote:

op 28 Mar 2003 23:44:26 schreef elle:

1 corinthe 14:26: telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging: dat alles moet tot stichting geschieden. (...) 29: Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de naderen meoten het beoordelen. (...) Want gij kunt allen een voor een profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen.
Doel van een samenkomst (in corinthe) is: lering.

.
Hoe vullen jullie dat praktisch in , in de gereformeerde kerk?

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: maart 29, 2003, 06:45:19 pm »
Zie stelling C2 op www.95stellingen.nl:

Paulus waarneming in I Korintiers 14: 26 ("Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets" ) is geen voorschrift ter navolging, maar aanleiding tot correctie: "twee, ten hoogste drie" (14: 27 en 29). De gereformeerde praktijk met meestal één voorganger verdraagt zich hier goed mee.

De volledige tekst:

"Hoe staat het dan, broeders? Tekens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. Indien er in tongen spreken, laten het er twee, hooguit drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken. Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen. En de geesten der profetie zijn aan de profeten onderworpen, want God is geen God van wanorde, maar van vrede." (1 Korinthiërs 14: 26-33).
Dood door schuld
Levend door genade

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: maart 29, 2003, 06:56:54 pm »
Verdraagt de gereformeerde praktijk zich hier ook goed mee?

quote:

op 29 Mar 2003 18:45:19 schreef Berean:
Tekens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. Indien er in tongen spreken, laten het er twee, hooguit drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: maart 29, 2003, 10:32:04 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 18:56:54 schreef Mezzamorpheus:
Verdraagt de gereformeerde praktijk zich hier ook goed mee?

op 29 Mar 2003 18:45:19 schreef Berean:
Tekens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm of een lering of een openbaring of een tong of een uitlegging; dat alles moet tot stichting geschieden. Indien er in tongen spreken, laten het er twee, hooguit drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken.
Ja, Paulus constateert dat er in de gemeente wanorde dreigt door de veelheid van openbaringen en tongen. Met het argument dat God een God van vrede is en niet van wanorde legt hij een beperking op. Doen wij ook.
Dood door schuld
Levend door genade