Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 12815 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #15 Gepost op: maart 20, 2003, 02:23:19 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 00:12:50 schreef Anne-Marie:
Ach, bijbels onderbouwen?
Iedereen kan toch aanvoelen dat onze eredienst niet geschikt is voor kinderen.
(...)
En onze gehandicapte zoon valt al helemaal buiten de boot.

Natuurlijk moeten we het bijbels onderbouwen! De bezwaarden (oa Reformanda en die 95 stellingenlui) trekken op grond van KO65, HC v&a 27 de conclusie dat we (voorheen) op de juiste manier bezig zijn: elke zondag 2 diensten met de ellende (wet van Mozes) -verlossing (preek)-dankbaarheid (collecte) structuur waarbij de preek, dus de verkondiging van Gods Woord, centraal staat.
Gods Woord moet door Zijn boodschapper, de predikant, verwoord worden; dat is de enige juiste manier. De kerkenraad roept de gemeente Gods 2x samen; dat is inclusief de kinderen: zij horen ook bij Gods gemeente!
(Daarbij hebben de ouders de taak om het gehoorde uit te leggen aan de kinderen, ook een heel bijbels motief (denk maar aan de vele tekenen die in het oude testament zijn ingesteld als handvat voor het uitleggen: steenhopen, pascha enz).)

Dat is de oude structuur; het impliceert dat kinderen vanaf het begin af aan gewoon aan de dienst dienen deel te nemen. Als je daarvan af wilt, moet je met goede en overtuigende argumenten komen.

Op zich hebben de ouders bij het dopen van het kind beloofd om het kind op te voeden naar Gods wil en te leren 'verstaan'. Je ziet tegenwoordig dat het daar weinig van komt (mijn ouders hebben mij niet zoveel leren verstaan iig). Het uitbesteden van deze verantwoordelijke taak is een zwaktebod, in zoverre kan ik dus meegaan met de bezwaarden. Aan de andere kant ben ik liever pragmatisch: er is nu een probleem met betrekking tot de kinderen, het 'heropvoeden' van ouders duurt waarschijnlijk nog een hele tijd, en ik ben het -denk ik- niet eens met KO65 en de manier waarop HC v&a 27 worden geinterpreteerd.
Dus wens ik -heel pragmatisch- kindernevendiensten of aangepaste kerkdiensten of aparte diensten.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 20, 2003, 06:07:27 pm »
Ik moet zeggen dat ik hier nog lang niet over uitgedacht ben. Aan de ene kant zie ik dat Jezus pas op z'n 12e meegaat naar de tempel. Gelijkertijd heeft hij op dat moment wel een behoorlijk stuk 'bijbels' (hoe noem je dat in het OT) onderwijs gehad, tenslotte laat hij de leermeesters in de tempel verbaasd staan door zijn kennis.

Nou denk ik dat een goede 'gereformeerde' preek niet direct de beste manier is om kinderen bijbels onderwijs te geven. Er zijn uit het onderwijs vast wel betere methoden bekend. Maar of je een complete kindernevendienst moet invoeren?

Persoonlijk hindert het mij niet als een kind niet stil is of stilzit (in tegenstelling tot volwassenen die niet stil zitten / stil zijn). Maar ik ben waarschijnlijk een uitzondering wat dat betreft.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 20, 2003, 07:41:37 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 14:23:19 schreef elle:
er is nu een probleem met betrekking tot de kinderen, het 'heropvoeden' van ouders duurt waarschijnlijk nog een hele tijd, en ik ben het -denk ik- niet eens met KO65 en de manier waarop HC v&a 27 worden geinterpreteerd.
Dus wens ik -heel pragmatisch- kindernevendiensten of aangepaste kerkdiensten of aparte diensten.

Is er werkelijk een probleem m.b.t. de kinderen? Zo ja, waarin uit zich dat dan? Zou het kunnen, dat we kinderen een beetje laten buikspreken? Dat kinderen in werkelijkheid er heel anders tegenaan kijken dan wij denken dat ze doen?

We hebben een dochtertje van 3, dat graag naar de kerk gaat. Van ons hoeft ze nog niet per se, maar ze wil zelf graag. En als je haar achteraf vraagt hoe ze 't vond, zegt ze: 'mooi'. Maar ook dat zal wel een uitzondering zijn?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 20, 2003, 07:43:22 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 18:07:27 schreef dingo:
. Maar of je een complete kindernevendienst moet invoeren?

.

Sinds wij vorig jaar de overstap hebben gemaakt naar komplete kinderdiensten is er heel veel veranderd in het geestelijk leven van de kinderen. Ik praat over de groep 6-12 jarigen.
Wij bieden ze een levensechte kinderdienst, inclusief lofprijzing, aanbidding, getuigenissen, bidden voor de zieken, en veel, heel veel bijbelkennis.
De muziekanten uit de gemeente dienen nu ook in de kinderdiensten, degenen die het woord brengen doen dat ook in de volwassendiensten, en veel laten we doen door de kinderen zelf. We zijn op zoek naar hun gaven en talenten.
In korte tijd hebben ze een schat aan bijbelkennis verworven, kennen vele bijbelteksten uit hun hoofd. We laten ze teksten zingen, yellen, en citeren. Alles mag, als ze maar vertrouwd raken met Gods Woord.
Ze aanbidden God met hun handjes opgeheven, bidden voor elkaar, als er iemand ziek is, en getuigen van gebedsverhoringen van de afgelopen week.
De volwassenen in de gemeente getuigen van de grote veranderingen die de kinderen hebben ondergaan, groeiende vruchten van de Geest en ze nemen regelmatig onbekeerde vrienden en vriendinnen mee naar de dienst, omdat ze zelf enorm enthousiast zijn.
We gebruiken alles wat maar kan bijdragen tot het groeien naar geestelijke volwassenheid. Toneel, zang dans, mime en zodanig dat ze zich geen minuut vervelen. We halen een offer op en vele kinderen zijn er al toe overgegaan 10% van hun zakgeld mee te nemen, omdat ze onderwijs krijgen over de principes van God. De diensten duren minstens van 10 tot12 uur en ze zijn daarna niet weg te krijgen, ze genieten, voelen zich verantwoordelijk voor allerlei taken en enkelen hebben al in de volwassendienst mogen getuigen van de grote daden Gods.

Zet daar eens een kind tegenaan dat stil en eerbiedig moet luistern naar onderwijs dat niet voor hun leeftijd geschikt is, en liederen die niet voor hun leeftijd gemaakt zijn. Eigenlijk moeten ze stil zitten, en wachten totdat het weer voorbij is. Dat is hezelfde als een 8 jarig kind op de universiteit neerzetten en zeggen dat er heus wel een moment komt dat ze het gaan begrijpen.  Zonde van al die jaren, dat de duivel een voorsprong op ze behaalt, want hij wacht echt niet hoor, totdat ze groot genoeg zijn. De duivel doet vanaf de geboorte van een kind, zijn stinkende best om de zielen van die kinderen binnen te halen.
Als je kinderen in de gemeente onder je hoede krijgt, moet je daar "heilig misbruik" van maken. Zorg dat je de duivel een stap voor blijft.
Gebruik alle middelen om de kinderen aan de voeten van Jezus te brengen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 20, 2003, 08:27:30 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 19:43:22 schreef Wilhelmina:
Zonde van al die jaren, dat de duivel een voorsprong op ze behaalt, want hij wacht echt niet hoor, totdat ze groot genoeg zijn.

O, dus mijn kinderen hebben al een achterstand op de duivel?

Waar gaat dit topic eigenlijk over? Over de kinderen in de vrijgemaakte kerk? Of over kinderen in de evangelische gemeenten? Wat heeft dit alles met Reformanda te maken?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 20, 2003, 09:05:33 pm »

quote:

Zonde van al die jaren, dat de duivel een voorsprong op ze behaalt, want hij wacht echt niet hoor, totdat ze groot genoeg zijn. De duivel doet vanaf de geboorte van een kind, zijn stinkende best om de zielen van die kinderen binnen te halen.

Ik sluit me bij Peter aan!
Ik zie niet waarom mijn kinderen eerder "des duivels" zullen zijn dan de jouwe.
Ik hou ook niet van dit soort oordelen.
Dat er zaken anders kunnen binnen de GKV-diensten ben ik een groot voorstander van, maar de manier waarop dit oordeel geveld wordt over kinderen die levend lidmaat van Christus zijn gaat mij iets te ver.

Overigens, dit topic hoort volgens mij onder een ander kopje... of je zou het kinderen in de gemeente moeten noemen  (Peter, wat ben je alert  :P )

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 20, 2003, 09:29:58 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 20:27:30 schreef Peter:
Waar gaat dit topic eigenlijk over? Over de kinderen in de vrijgemaakte kerk? Of over kinderen in de evangelische gemeenten? Wat heeft dit alles met Reformanda te maken?

Ik heb het even niet over een bepaalde gemeente. Ik heb het over het belang van goed onderwijs aan kinderen in wát voor gemeente dan ook.
Kinderen die geen geen geestelijk onderwijs krijgen, zijn eerder een prooi voor wereldse zaken, dan kinderen die al vroeg weerbaar gemaakt worden, en bijbelse antwoorden weten op wereldse problemen.

Het is jammer als je het wél belangrijk vindt om volwassenen geestelijk voer te geven, maar de kinderen laat wachten totdat ze het gaan snappen. Zoek een manier om geestelijke zaken op hún niveau te brengen.

Overigens begrijp ik je vraag niet echt. Ik reageer op een stukje over kinderen  wat ik las in de 95 stellingen. Ik dacht dat dat over de vrijgemaakte kinderen ging. Of mis ik de boot helemaal?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 20, 2003, 09:34:26 pm »
In mijn optiek zijn de 95 stellingen een stuk van wat een club mensen als wenselijk zou zien.
Ik kan me er bijna niet in herkennen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 20, 2003, 09:37:14 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 21:34:26 schreef Skynolimit:
In mijn optiek zijn de 95 stellingen een stuk van wat een club mensen als wenselijk zou zien.
Ik kan me er bijna niet in herkennen.

Dan zijn we het weer eens. Ik hoorde echter weinig protest tegen de visie op kinderen die daarin staat. Dan denk ik, dat men zich daar wel in kan vinden. Persoonlijk vind ik een bepaalde visie op kinderen in de gemeente veel belangrijker dan het wel of niet houden van een tweede dienst.
En dát lijkt de aandacht wél te pakken. Snap je?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 20, 2003, 09:54:10 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 21:29:58 schreef Wilhelmina:
Ik heb het even niet over een bepaalde gemeente. Ik heb het over het belang van goed onderwijs aan kinderen in wát voor gemeente dan ook.
Kinderen die geen geen geestelijk onderwijs krijgen, zijn eerder een prooi voor wereldse zaken, dan kinderen die al vroeg weerbaar gemaakt worden, en bijbelse antwoorden weten op wereldse problemen.
Het is jammer als je het wél belangrijk vindt om volwassenen geestelijk voer te geven, maar de kinderen laat wachten totdat ze het gaan snappen. Zoek een manier om geestelijke zaken op hún niveau te brengen.
Overigens begrijp ik je vraag niet echt. Ik reageer op een stukje over kinderen  wat ik las in de 95 stellingen. Ik dacht dat dat over de vrijgemaakte kinderen ging. Of mis ik de boot helemaal?
Het onderdeel in de 95 stellingen gaat over al of niet aparte aandacht voor kinderen in de eredienst. Daarmee wordt door de opstellers van die stellingen niets gezegd over geloofsopvoeding in het algemeen. Dat bestaat namelijk uit veel meer dan alleen maar de eredienst. Ook gereformeerden vinden geloofsopvoeding belangrijk, maar dat beperkt zich niet tot de kerkdienst. Wat dacht je van de opvoeding thuis, geestelijke vorming op school?

Dan kun je toch geen algemene uitspraken doen over hoe vrijgemaakten aankijken tegen geloofsopvoeding? Hoezo 'de kinderen laten wachten totdat ze het gaan snappen'. Dat is toch echt te kort door de bocht!

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 20, 2003, 11:08:13 pm »
Het belangrijkste appèl dat in de stellingen gedaan wordt als het gaat om de kindernevendienst mis ik tot nu toe, zelfs in de uitgebreide uiteenzetting van Wilhelmina. Je kunt nadenken over de kinderen zelf, hun ouders, de band tussen kerk, gezin en school. Je kunt allerlei pedagogische aspecten in rekening brengen. Maar de stellingen wijzen bijna allemaal naar wat de HERE wil. "In de kerkdienst zoekt God Zijn volk" - dat is het uitgangspunt. Als je dat negeert, dan verwordt de inhoud van de stellingen inderdaad tot een reep puur traditionalisme.

Wat mij betreft is er bij de kindernevendienst méér aan de hand dan een verandering van vorm. Het gaat om ons zicht op de prediking (dit is trouwens al wel aan de orde gesteld), op de gemeente, maar vooral: ons zicht op het verbond. De eredienst is niets anders dan een ontmoeting tussen de HERE en Zijn verbondsvolk (sorry voor de verouderde term, die geeft anderszijds wel aan dat het denken over deze volsterkt Bijbelse lijn bijna stil ligt...)

Vraagje: als de HERE Zijn volk (door de dienst van ambtsdragers) op zondag de gemeente bij elkaar roept, wie heeft dan het recht om een aparte dienst in te richten voor kinderen die gewoon in staat zijn om te zitten en te luisteren naar wat God te zeggen heeft (al snappen ze nog niet alles)? Zoals er ook kinderen bij de berg Horeb waren en in de gemeente van Colosse (vergelijk - zoals ook staat in een toelichting op www.95stellingen.nl Colossenzen 3 vers 20 eens met hoofdstuk 4 vers 16)
Dood door schuld
Levend door genade

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 20, 2003, 11:13:33 pm »
Maar Peter, het is toch jammer dat we de kinderen trouw meenemen naar de kerk, en dat ze er niets aan vinden?
Het SAAI gevoel wordt dan al geplant, en dat zal er niet beter op worden als we er niets aan doen.
Op zondag heb je OOK de hele doelgroep bij elkaar. Een uitstekende kans om dan iets opbouwends met de kinderen te gaan doen.
Waarom vinden we het toch zo erg dat de kinderen tijdens de preek weggaan en vervolgens in de kindernevendienst de preek op hun niveau krijgen aangeboden?
Met zang, gebed, voorbeelden, onderwijs, uitleg enz enz.

Enne.......dat argument van een vorige prikker dat hij geen last heeft van de kinderen en dat ze er rustig bij mogen blijven, dat zou je eens om moeten draaien.
Kind, heb jij last van die man die 30 minuten staat te praten? Hoe vind jij dat? Snap je het?
Ik bedoel, met dat argument dood je de discussie. Je stelt jezelf centraal ipv het kind. Ik heb er geen last van , dus........

Is het toch nog steeds dat eeuwig terugkerende argument dat andere kerken ook de kindernevendienst hebben ingevoerd en  "kijk eens wat daarvan geworden is.......?"      Gr. Anne-Marie, fervent voorstander van de kindernevendienst en sprekend uit ervaring.  :+

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 20, 2003, 11:15:11 pm »

quote:

op 20 Mar 2003 23:08:13 schreef Berean:
Het belangrijkste appèl dat in de stellingen gedaan wordt als het gaat om de kindernevendienst mis ik tot nu toe, zelfs in de uitgebreide uiteenzetting van Wilhelmina. Je kunt nadenken over de kinderen zelf, hun ouders, de band tussen kerk, gezin en school. Je kunt allerlei pedagogische aspecten in rekening brengen. Maar de stellingen wijzen bijna allemaal naar wat de HERE wil. "In de kerkdienst zoekt God Zijn volk" - dat is het uitgangspunt. Als je dat negeert, dan verwordt de inhoud van de stellingen inderdaad tot een reep puur traditionalisme.

Wat mij betreft is er bij de kindernevendienst méér aan de hand dan een verandering van vorm. Het gaat om ons zicht op de prediking (dit is trouwens al wel aan de orde gesteld), op de gemeente, maar vooral: ons zicht op het verbond. De eredienst is niets anders dan een ontmoeting tussen de HERE en Zijn verbondsvolk (sorry voor de verouderde term, die geeft anderszijds wel aan dat het denken over deze volsterkt Bijbelse lijn bijna stil ligt...)

Vraagje: als de HERE Zijn volk (door de dienst van ambtsdragers) op zondag de gemeente bij elkaar roept, wie heeft dan het recht om een aparte dienst in te richten voor kinderen die gewoon in staat zijn om te zitten en te luisteren naar wat God te zeggen heeft (al snappen ze nog niet alles)? Zoals er ook kinderen bij de berg Horeb waren en in de gemeente van Colosse (vergelijk - zoals ook staat in een toelichting op www.95stellingen.nl Colossenzen 3 vers 20 eens met hoofdstuk 4 vers 16)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 20, 2003, 11:17:03 pm »
O sorry, er ging even iets mis met dat quoten.
Ik reageer op je middelste alinea Berean.

Waar 2 of meer in Mijn naam vergaderd zijn, daar ben Ik.   Gr. Anne-Marie.

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 20, 2003, 11:46:25 pm »
Dat is inderdaad een geweldige wetenschap als je er goed bij na denkt! En je hebt gelijk dat deze uitspraak van de Here Jezus niet alleen geldt voor de eredienst. Maar dat wil niet niet zeggen dat de eredienst ook hetzelfde karakter heeft als alle andere bijeenkomsten van 2, 3 of weet-ik-hoeveel christenen. De eredienst / samenkomst op de rustdag (daarover lees je zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament) is heel bijzonder de plaats waar God tot Zijn volk (juist ook als volk)wil spreken. Mijn vraag is nu of je kinderen daaraan mag onttrekken vanuit het perspectief van het verbond dat de HERE met ons heeft gesloten.
Dood door schuld
Levend door genade