Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 13718 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #165 Gepost op: april 01, 2003, 02:35:32 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 14:18:20 schreef elle:
op 31 Mar 2003 18:42:26 schreef Wilhelmina: (...)
Gemeente.
Als een kind thuis niet leert hoe God wil dat wij leven, dan moet de gemeente voorzien in die opdracht (voor zover mogelijk natuurlijk). Wij allen van de gemeente moeten het geloof voorleven en wij allen hebben de opdracht het over te dragen aan het volgende geslacht. Zie Psalm 78:3 en 4.
Dus elke gemeente die het woord van God serieus neemt, die heeft een bloeiend en fris kinderwerk. (en natuurlijk ook bloeiend en fris tiener en jeugdwerk.) (...)

Da's allemaal mooi en aardig, maar waarom moet dat per se tijdens de eredienst? Ik vind dat, zoals ik al eerder zei, een zwaktebod: de kerkenraad roept immers de gehele gemeente samen, niet alleen de ouderen of alleen de koters.
De GKV heeft ook best tiener- en koterwerk, al bloeit dat niet altijd even fris. Moet dat niet eerst worden aangepakt voor je de gemeente gaat scheiden tijdens een eredienst?

Als kinderen voldoende aan hun trekken komen in een voor hun begrijpelijke taal, dan is het niet nodig om ze apart te nemen.
De praktijk leert echter, ik heb daar veel ervaring mee, dat zodra je de dienst aan kinderen aan gaat passen, dat één keertje wel schattig wordt gevonden, maar zodra je dat vaker gaat doen, bepaalde mensen op die zondagen niet meer komen , of op zijn minst beginnen te muiten ( excusez le mot)
En terecht want als je aan vaste kost toe bent, dan is het erg vervelend als je telkens maar weer "gezellig" melk moet drinken.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: april 01, 2003, 02:55:57 pm »
Ik ben het redelijk met je eens. Zoals het nu vaak gaat in veel erediensten van de GKV, gaat het volgens mij niet fijn en worden vooral de kinderen/gehandicapten er de dupe van. Daarbij zit het probleem vooral vast op de preek (de uitleg van het Woord van God) als centraal aspect van de dienst. Aan de andere kant vind ik het idee 'gezamenlijke eredienst' te waardevol om dat zonder meer overboord te kieperen.
Dus moet er een middenweg gevonden worden/het systeem moet op de schop. Optie 1: kleine kinderen een preek van een simpeler niveau gunnen
Optie 2: de eredienst aanpassen zodat de verkondiging van het Woord een minder centrale plaats krijgt ten opzichte van het eren van God. Voor de ouderen moet er dan een alternatief voor de verkondiging gevonden worden, bijv. in de vorm van een doordeweekse gezamenlijke bijbelstudie olv een predikant. Dat idee zie ik bijv. terug in de manier waarop crossroads is georganiseerd (een amerikaans evangelische gemeente in A'dam).

De oplossing die jullie hebben (aparte kinderdiensten) vind ik dus geen optie: daarbij trek je de gemeente teveel uitelkaar! Het is bovendien dusdanig rigoreus dat men wellicht onnodig doorschiet als men het doorvoert in de GKV.
('kHoop dat Berean nog eens wil/kan reageren...)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: april 01, 2003, 03:16:58 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 23:07:11 schreef Mezzamorpheus:
op 29 Mar 2003 22:48:57 schreef Berean:
op 29 Mar 2003 22:40:01 schreef Mezzamorpheus:
'TELKENS als gij samenkomt, heeft IEDER iets.

Sorry, maar ik zie hier bar weinig van terug in de gereformeerde kerkdiensten.

Jij maakt van een constatering van Paulus (waar hij direct een beperking op aanbrengt) zo ongeveer een gebod om twee of drie mensen aan het woord te laten! In de gereformeerde kerken is geen verbod om meedere mensen aan het woord te laten tijdens de eredienst. Alleen de prediking wordt verzorgd door de ambtsdragers die daarvoor ook een opleiding hebben gehad. Niets mis mee toch?

Ik maak er geen gebod van. Ik constateer alleen dat Paulus het geen enkel probleem vond als er iemand spontaan een psalm, een lering, een openbaring, een tong (als er een uitlegger is), of een uitlegging in de kerkdienst heeft. Ik moet de eerste GKV-kerk nog tegenkomen waar dit allemaal zonder problemen zomaar spontaan zou kunnen. Er is inderdaad geen verbod om meerdere mensen aan het woord te laten tijdens een eredienst. Maar is er ook geen verbod op spontane psalmen, leringen, openbaringen, tongen (als er een uitlegger is), of uitleggingen? En is het niet zo dat daar van Paulus geen verbod op mag zijn?

Berean -en anderen!-, krijg ik nog een reactie op deze post??? Het is wel een beetje oorverdovend stil sinds ik dit geschreven heb. Moet/mag ik daaruit de conclusie trekken dat ik (enigszins) gelijk heb?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: april 01, 2003, 03:38:09 pm »
Paulus heeft in dat stuk kritiek op de manier waarop de samenkomsten in Corinthe georganiseerd zijn. Dat kan volgens hem op een veel gestructureerdere manier, moet minder chaotisch.

Wat de GKV doet lijkt mij hier niet mee in strijd, integendeel... De huidige structuur van onze diensten voorkomt juist dat soort excessen. Wellicht is er sprake van overstructurering in de GKV, maar dat lijkt mij niet in strijd met het NT.
« Laatst bewerkt op: april 01, 2003, 04:11:59 pm door elle »

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: april 01, 2003, 04:17:26 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 15:38:09 schreef elle:
Paulus heeft in dat stuk kritiek op de manier waarop de samenkomsten in Corinthe georganiseerd zijn. Dat kan volgens hem op een veel gestructureerdere manier, moet minder chaotisch.

Wat de GKV doet lijkt mij hier niet mee in strijd, integendeel... De huidige structuur van onze diensten voorkomt juist dat soort excessen. Wellicht is er sprake van overstructurering in de GKV, maar dat lijkt mij niet in strijd met het NT.

Deze uitleg heb ik ook al eens gehoord van een gereformeerde waarom jullie niet meer in tongen zouden bidden. om uitwassen te voorkomen. Ook profetie wordt zo beschermd, dat het gewoon afgeschaft is, trouwens alle gaven van de Geest zijn zo bijna afgeschaft, niet omdat God dat wilde, maar omdat de mensen blijkbaar te weinig vertrouwen hadden in één van die gaven : de onderscheiding van geesten. Die gaf God er niet voor niets bij.
Vinden jullie het niet jammer dat al die kostbare gaven (bijna) niet meer aan bod komen, enkel en alleen uit angst voor uitwassen? Krijgt de duivel zo niet op een wel heel originele wijze zijn zin?

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: april 01, 2003, 11:41:39 pm »

quote:

op 29 Mar 2003 23:07:11 schreef Mezzamorpheus:
Ik maak er geen gebod van. Ik constateer alleen dat Paulus het geen enkel probleem vond als er iemand spontaan een psalm, een lering, een openbaring, een tong (als er een uitlegger is), of een uitlegging in de kerkdienst heeft. Ik moet de eerste GKV-kerk nog tegenkomen waar dit allemaal zonder problemen zomaar spontaan zou kunnen. Er is inderdaad geen verbod om meerdere mensen aan het woord te laten tijdens een eredienst. Maar is er ook geen verbod op spontane psalmen, leringen, openbaringen, tongen (als er een uitlegger is), of uitleggingen? En is het niet zo dat daar van Paulus geen verbod op mag zijn?

Sorry Mezzamorpheus, ik was een paar dagen "uit de lucht".

Paulus verbiedt de spontane leringen enz niet, integendeel: in 1 Korinthe 14 vers 39 zegt hij zelfs: "en belemmert het spreken in tongen niet". En daarna: "laat alles betamelijk en in goede orde geschieden". Dat laatste rechtvaardigt (of vereist misschien zelfs) orde van dienst en een kerkorde waarin die orden van dienst vastliggen. Het spreken in tongen laat zich echter niet in zo'n vorm inkapselen. Het gebeurt gewoon, het is niet in te kaderen.

Dus ik ben het met je eens dat een verbod op spontane leringen uit den boze is. Maar tegelijk herhaal ik dat er ook geen sprake is van zo'n gebod (maar daar zijn we het ook wel over eens, geloof ik).

Een ander punt is echter dat een tong of openbaring niet vaak voorkomt in onze erediensten. Dat heeft te maken met het werk van de Heilige Geest. In de tijd vaan eerste gemeenten gaf Hij meer van zulke gaven dan nu. Paulus wijst trouwens ook al verschil aan in gaven. "Streeft ernaar te profeteren" , zegt hij in het zelfde vers 39 van 1 Korinthe 14. Die profetie komt in de erediensten ook wel degelijk naar voren in de preek. Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als iemand tijdens de kerkdienst een openbaring krijgt. Nogmaals: dat is niet in te passen in een kerkorde oid, de gemeente (en jij en ik) moeten het maar gewoon op ons af laten komen.
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: april 01, 2003, 11:54:27 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 16:17:26 schreef Wilhelmina:
Ook profetie wordt zo beschermd, dat het gewoon afgeschaft is, trouwens alle gaven van de Geest zijn zo bijna afgeschaft, niet omdat God dat wilde, maar omdat de mensen blijkbaar te weinig vertrouwen hadden in één van die gaven : de onderscheiding van geesten. Die gaf God er niet voor niets bij.
Vinden jullie het niet jammer dat al die kostbare gaven (bijna) niet meer aan bod komen, enkel en alleen uit angst voor uitwassen? Krijgt de duivel zo niet op een wel heel originele wijze zijn zin?
Volgens mij zijn de gaven niet afgeschaft door mensen. Sterker nog: dat kan naar mijns inziens helemaal niet, want de Heilige Geest breekt met Zijn kracht heen door onze zwakheid. Als Hij gaven geeft, dan houden wij ze echt niet tegen. De vraag is alleen welke gaven de Heilige Geest in onze tijd geeft en welke niet. Nergens belooft Christus dat genezingen, tongentaal enz. altijd (in gelijke mate)zullen voorkomen in de kerk. Op het zendingsveld komen bijzondere gaven bijvoorbeeld veel vaker voor dan in Nederland. De Satan krijgt ook geen vat op ons doordat er bepaalde gaven ontbreken. Niet die gaven zijn namelijk het wapen tegen hem, maar de wapenrusting van God (Efeze 6: het geloof in de Here Jezus, het gebed enz.). En die gaven zie ik gelukkig overal in de kerk voorkomen. Gelukkig wel!
Dood door schuld
Levend door genade

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: april 02, 2003, 02:24:26 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 23:54:27 schreef Berean:

. Als Hij gaven geeft, dan houden wij ze echt niet tegen. De vraag is alleen welke gaven de Heilige Geest in onze tijd geeft en welke niet. Nergens belooft Christus dat genezingen, tongentaal enz. altijd (in gelijke mate)zullen voorkomen in de kerk. !

Ik denk het wel, de praktijk wijst dat uit. Ik ken een aantal vrijgemaakten én ook een aantal chr gereformeerden die door een krachtige bekering uiteindelijk in een Pinkstergemeente terecht zijn gekomen en nu regelmatig door God gebruikt worden door te profeteren. Na de doop in de Heilige Geest zijn ze ook allemaal in tongen gaan spreken.
Vraag: Werden ze dan tegen gehouden toen ze nog in de gewone kerk zaten, en hádden ze die gave toen ook al? Of kregen ze de gave na de doop in de Heilige Geest en bleek er mét die gave geen plekje meer voor ze te zijn in de reformatorische hoek? ( zoals bij mij is gebeurd?)
Blijft dat ik veel gereformeerden ken, oftewel ex-gereformeerden, die hun gave pas kwijt konden toen ze naar een evangelische kerk gingen.
HOe bedoel je, de Geest breekt er toch wel doorheen. Ik denk dat je de Geest wel degelijk kunt bedroeven, en/of tegenhouden .
Als ik bij jullie in de kerk kom, en de Geest dringt mij te profeteren, hoe pak ik dat dan aan? Denk erom, het is God, die op dat moment iets wil zeggen tegen de gemeente he?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: april 02, 2003, 07:19:12 pm »

quote:

op 02 Apr 2003 14:24:26 schreef Wilhelmina:

Als ik bij jullie in de kerk kom, en de Geest dringt mij te profeteren, hoe pak ik dat dan aan? Denk erom, het is God, die op dat moment iets wil zeggen tegen de gemeente he?

Laat ik voorop stellen dat ik uiterst sceptisch ben over het spreken in tongen en het 'vallen in de Geest' omdat ik bij mijn zwerftochten door de diverse kerkgemeenschappen bij een aantal gemeenten dit als 'gewenst gedrag' werd gezien en de 'Geestelijke inspiratie' wel erg goed getimed in de bijeenkomst optrad en dan meerdere diensten achter elkaar.

Maar er vanuit gaande dat jij een van onze gemeenten zou bezoeken en dat de Geest je zou dringen te profeteren en het werkelijk God is die op dat moment iets wil zeggen tegen de gemeente dan zal Hij je ook weg wijzen hoe je dat moet doen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: april 03, 2003, 12:20:30 am »

quote:

op 02 Apr 2003 14:24:26 schreef Wilhelmina:

Ehm... Hoe gaat dat precies in zijn werk, profeteren in de Geest? Is dat zoiets als in een tong vallen maar dan verstaanbaar? Of kun je het met een beetje slechte wil ook betweterigheid noemen? Moet je praten of kun je dan ook kiezen om niet te praten?

Ik denk dat we -in principe (zouden moeten)- terug vallen op wat Paulus daarover aangeeft in zijn brieven: geen chaos in de samenkomst; alles tot opbouw.
Daarnaast is er niet zoiets als 'jullie kerk': er is nogal wat verschil tussen gemeeten, waarbij conservatief dogmatische, grote kerken aan de ene kant en edit: actieve, blijde, op Christus georienteerde gereformeerde gemeenten aan de andere kant van het spectrum zitten.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2003, 12:16:18 pm door elle »

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: april 03, 2003, 09:58:23 am »

quote:

charismatisch gereformeerde gemeenten
Heb ik iets gemist?

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: april 03, 2003, 10:39:47 am »

quote:

op 03 Apr 2003 09:58:23 schreef Sam:
charismatisch gereformeerde gemeenten

Heb ik iets gemist?
Je haalt me de woorden uit de mond.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: april 03, 2003, 11:48:41 am »
'kVind de beide Amsterdamse gemeenten redelijk charismatisch. De Tituskapel heeft iig een redelijk charismatisch leider... Ik weet niet waar jullie wonen, maar kom eens kijken als we een vriendendienst hebben. Die zijn ongeveer elke 1e zondag van de maand, meestal 's ochtends (10.00u).

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: april 03, 2003, 11:55:16 am »
Wat versta jij onder charismatisch?

mmm, dit gaat aardig off-topic. Misschien een nieuw topic?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: april 03, 2003, 12:03:06 pm »
Iets dat mij is opgevallen in onze gemeente:
Als er bijbelclub is (tijdens de preek in de middagdienst, eens in de zoveel tijd) voor de kinderen van groep 1 t/m 4, blijft een deel van de kinderen liever bij de preek en gaan niet naar bijbelclub. Dat is hun eigen keus!
computerfout: een vreemde een in de byte