Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 13440 keer)

Garfield

• Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #180 Gepost op: april 03, 2003, 12:10:57 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 12:03:06 schreef Augusta:
Iets dat mij is opgevallen in onze gemeente:
Als er bijbelclub is (tijdens de preek in de middagdienst, eens in de zoveel tijd) voor de kinderen van groep 1 t/m 4, blijft een deel van de kinderen liever bij de preek en gaan niet naar bijbelclub. Dat is hun eigen keus!

Weet je ook waaraan dit ligt?
Ik bedoel: ligt het aan de preek (fantastisch!) of ligt het aan de bijbelclub?
Er kunnen mi positieve en negatieve redenen zijn.
Als de bijbelclub niet aanspreekt kan het dus zijn dat ze de minste van twee 'kwaden' kiezen. (of ben ik nu erg negatief?)
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: april 03, 2003, 12:13:54 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 11:55:16 schreef Garfield:
Wat versta jij onder charismatisch?
Okee okee.... Onze gemeente is niet charismatisch in kerkelijke zin.... Man, wat een verschillende typen charisma's kan men al niet hebben!

Onze gemeente wil open zijn, blij zijn, niet neuzelen over kleine dingetjes, iedereen tot Christus bekeren. Onze predikant vind het tov als er in de gemeente meer aandacht komt voor exotische vormen van de Geest (tongen, gebedsgenezing).
Kortom: hij wil de gemeente transformeren tot 1 van die jonge gemeenten waar Paulus aan schrijft: hecht clubje mensen dat naar elkaar en naar de buitenwereld omziet. Dat lukt hem aardig, maar we zijn nog steeds gereformeerd, en niet pinksterachtig.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: april 03, 2003, 12:29:00 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 12:13:54 schreef elle:
op 03 Apr 2003 11:55:16 schreef Garfield:
Wat versta jij onder charismatisch?  Okee okee.... Onze gemeente is niet charismatisch in kerkelijke zin.... Man, wat een verschillende typen charisma's kan men al niet hebben!

Onze gemeente wil open zijn, blij zijn, niet neuzelen over kleine dingetjes, iedereen tot Christus bekeren. Onze predikant vind het tov als er in de gemeente meer aandacht komt voor exotische vormen van de Geest (tongen, gebedsgenezing).
Kortom: hij wil de gemeente transformeren tot 1 van die jonge gemeenten waar Paulus aan schrijft: hecht clubje mensen dat naar elkaar en naar de buitenwereld omziet. Dat lukt hem aardig, maar we zijn nog steeds gereformeerd, en niet pinksterachtig.
Gereformeerd in de leer dus.;)
Inderdaad, wat kun je met woorden een verschillende indrukken wekken.
Laat we bidden dat het niet bij een 'clubje' blijft maar dat het een club wordt. (dit is positief bedoeld!)
« Laatst bewerkt op: april 03, 2003, 12:50:11 pm door Garfield »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: april 03, 2003, 12:56:47 pm »
Jammer dat we maar een paar kinderen hebben...
We hebben wel veeeeel studenten die lastig te bereiken zijn omdat ze van huis uit een totaal andere manier van gemeente-zijn gewend zijn (zo was ik vroeger ook). Die houden de boot dus af, en stoppen waarschijnlijk nog de wereldse blaadjes onder christelijke bladen als de ouderling op bezoek komt. Maar veel 3e en 4e jaars die naar de kerk gaan zijn inmiddels redelijk 'om'. Degenen die dan niet 'om' zijn, komen vaak ook niet meer in de kerk...

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: april 03, 2003, 01:12:41 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 12:10:57 schreef Garfield:
op 03 Apr 2003 12:03:06 schreef Augusta:
Iets dat mij is opgevallen in onze gemeente:
Als er bijbelclub is (tijdens de preek in de middagdienst, eens in de zoveel tijd) voor de kinderen van groep 1 t/m 4, blijft een deel van de kinderen liever bij de preek en gaan niet naar bijbelclub. Dat is hun eigen keus!
Weet je ook waaraan dit ligt?
Ik bedoel: ligt het aan de preek (fantastisch!) of ligt het aan de bijbelclub?
Er kunnen mi positieve en negatieve redenen zijn.
Als de bijbelclub niet aanspreekt kan het dus zijn dat ze de minste van twee 'kwaden' kiezen. (of ben ik nu erg negatief?)
Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat het aan de preken ligt en niet aan de bijbelclub. Degenen die daar naar toe gaan komen er altijd vrolijk vandaan. Ik heb meer het idee dat de kinderen uit groep 3 en 4 zich er al te oud voor voelen.
computerfout: een vreemde een in de byte

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: april 03, 2003, 01:20:22 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 13:12:41 schreef Augusta:
Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat het aan de preken ligt en niet aan de bijbelclub. Degenen die daar naar toe gaan komen er altijd vrolijk vandaan. Ik heb meer het idee dat de kinderen uit groep 3 en 4 zich er al te oud voor voelen.

Dan ligt 't dus toch aan de bijbelclub? Groep 3, dat is toch een jaar of 6? Kinderen van 6-8 begrijpen volgens mij bar weinig van een preek (Of jullie hebben een verbazingwekkend 'laagdrempelige' predikant, maar mist de rest van de gemeente dan niet wat 'vast voedsel'?)

Misschien zou je meerdere "bijbelclubs" kunnen houden? 1 voor 3-5 jarigen en 1 voor 6-9 jarigen ofzo?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: april 03, 2003, 01:46:23 pm »
We hebben een dominee die niet zo erg voor die bijbelclub is en in zijn preken ook altijd een deel voor de kinderen heeft, maar dan spreekt hij de ouderen ook aan!
Bijv. een keer toen ze terug kwamen van de bijbelclub, riep hij ze op het podium. Hij beweerde dat hij precies wist wat ze die avond te eten zouden krijgen: stenen en een slang. Die kinderen helemaal verontwaardigd: Nee, hoor, daar is mijn mama veel te lief voor!
We hadden toen net een preek gehad over het feit dat we God onze Vader mogen noemen.
Ik kwam overigens in het begin doodmoe uit de kerk, als we die of onze eigen dominee hadden. Was de jaren ervoor een tikkeltje geestelijk ondervoed geraakt. Dus hoewel de preken bij ons meestal ook voor de kinderen goed te begrijpen zijn, mn de hoofdlijn, is er voor de ouderen ook veel te verteren. Ik dank God ervoor dat Hij ons zulke dominees gegeven heeft.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: april 03, 2003, 01:47:06 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 12:56:47 schreef elle:
.....Degenen die dan niet 'om' zijn, komen vaak ook niet meer in de kerk...

Vind ik op zich een zorgelijke ontwikkeling. Dat betekent namelijk dat er mensen zijn die zich dus niet thuis voelen in de gemeente.
Zo zie je maar weer hoe moeilijk het is om iedereen zich thuis te laten voelen in een gemeente (hangt overigens ook in sterke mate van de persoon zelf af).

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: april 03, 2003, 01:47:16 pm »

quote:

Zo wil ik ook wel weer gereformeerd zijn! :>

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: april 03, 2003, 01:56:00 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 13:47:06 schreef Garfield:
Vind ik op zich een zorgelijke ontwikkeling. Dat betekent namelijk dat er mensen zijn die zich dus niet thuis voelen in de gemeente.

Of het is kaf.... Kaf dat in grote dogmatische kerkgemeenten op de achterste bank blijft hangen, naar de kerk moet van paps en mams en dus braaf gaat, maar niet gaan omdat ze geloven/iets van de dienst 'mee willen krijgen'.
Maar inderdaad, in onze gemeente zitten aardig wat schaduwleden die ongeveer nooit komen opdagen. Da's wellicht zorgelijk. Maar in Amsterdam is een zware sociale controle nu eenmaal niet mogelijk (afgezien van de vraag of dat wenselijk is).

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: april 03, 2003, 02:10:25 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 13:56:00 schreef elle:
Of het is kaf.... Kaf dat in grote dogmatische kerkgemeenten op de achterste bank blijft hangen, naar de kerk moet van paps en mams en dus braaf gaat, maar niet gaan omdat ze geloven/iets van de dienst 'mee willen krijgen'.
Maar inderdaad, in onze gemeente zitten aardig wat schaduwleden die ongeveer nooit komen opdagen. Da's wellicht zorgelijk. Maar in Amsterdam is een zware sociale controle nu eenmaal niet mogelijk (afgezien van de vraag of dat wenselijk is).

In een grote dogmatische (wat bedoel je daar mee :?) gemeente zou het kaf dus de meer de 'progressieve' kerkleden zijn? (even kort door de bocht)
Ik denk dat de 'sociale' controle,  zoals jij dat noemt,  zelfs een opdracht is. (zie bv Hebr 10:24).
Ook lijkt me dit in tegenspraak met wat je eerder zei:

quote:

....Kortom: hij wil de gemeente transformeren tot 1 van die jonge gemeenten waar Paulus aan schrijft: hecht clubje mensen dat naar elkaar en naar de buitenwereld omziet. Dat lukt hem aardig, maar we zijn nog steeds gereformeerd, en niet pinksterachtig.
Ik ben het wel eens met je dat het omzien naar elkaar in geografisch grote gemeente erg lastig is en leden die niet (vaak) in de kerk komen zijn in elke soort gemeente lastig te bereiken.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2003, 02:15:24 pm door Garfield »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: april 03, 2003, 02:13:30 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:10:25 schreef Garfield:
Ik ben het wel eens met je dat het omzien naar elkaar in geografisch grote gemeente erg lastig is.
Het is wel te doen. Kijk maar eens naar gemeente Brunssum-Treebeek. In de Randstad zou je een stuk of 10 gemeentes hebben in het gebied dat ze bestrijkt. En toch wordt er (in ieder geval vanuit de wijkcoördinatie) heel erg naar elkaar omgezien.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: april 03, 2003, 02:19:33 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:13:30 schreef Augusta:
Het is wel te doen. Kijk maar eens naar gemeente Brunssum-Treebeek. In de Randstad zou je een stuk of 10 gemeentes hebben in het gebied dat ze bestrijkt. En toch wordt er (in ieder geval vanuit de wijkcoördinatie) heel erg naar elkaar omgezien.

Het hangt dus mede af van een goede coordinatie en een groter eigen initiatief van de gemeenteleden. Je bent je er denk ook meer van bewust dat je elkaar nodig hebt. (omdat je elkaar minder vaak 'toevallig' tegenkomt)
In geografisch kleine gemeente  (maar groter in aantal) kom je elkaar wat eerder op straat tegen en heb je (denk ik) toch wat minder coordinatie nodig.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: april 03, 2003, 02:22:25 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:19:33 schreef Garfield:
Het hangt dus mede af van een goede coordinatie en een groter eigen initiatief van de gemeenteleden. Je bent je er denk ook meer van bewust dat je elkaar nodig hebt. (omdat je elkaar minder vaak 'toevallig' tegenkomt)
In geografisch kleine gemeente  (maar groter in aantal) kom je elkaar wat eerder op straat tegen en heb je (denk ik) toch wat minder coordinatie nodig.
Dat weet ik wel zeker. Heb ook in een geografisch kleine kerk met veel leden gezeten. Kom je later in die plaats terug, heb je zoveel mensen die een praatje met je aanknopen hoe het toch met je gaat in je nieuwe woonplaats....

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: april 03, 2003, 02:41:31 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 14:13:30 schreef Augusta:

Ik weet niet of je de randstad een beetje kent, maar hoewel afstanden hier in kilometers niet zo groot zijn, is het verder denk ik toch aardig te vergelijken met Brabant en Limburg. In Amsterdam (en een deel van de voorsteden) zijn 2 GKv-kerken, met in totaal 600 leden. Dit mag redelijk wat lijken (de kerken liggen hemelsbreed maar 10 km uit elkaar), maar er wonen in dit gebied meer dan 1 miljoen  inwoners (ongeveer evenveel als in de hele provincie Overijssel).

Maar in Amsterdam(-ZW) schort het inderdaad wel eens aan "omzien naar elkaar". Zolang je meedraait in de gemeente is er sociale 'zorg' genoeg denk ik, maar mensen die langzaam afdwalen worden vaak te laat opgemerkt. Dat is wel pijnlijk: enerzijds zie je nieuwe mensen binnenkomen die blij zijn dat wij zo'n "warme" gemeente zijn, anderzijds lopen er via de achterdeur mensen uit.