Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 13708 keer)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #30 Gepost op: maart 20, 2003, 11:58:57 pm »
Ja hoor, als je het maar met de beste bedoelingen doet.
Daarbij: je onttrekt de kinderen niet aan de eredienst als geheel.

Alles maken zij mee, alleen bij de preek gaan zij naar een andere ruimte.
Door de gemeente wordt dan een psalm of lied gezongen.
Bij terugkomst idem.(na het amen van de preek)  Waar missen zij dan het verbond? Ik zie dat niet zo. Zit het verbond in de preek?
Weet je eigenlijk wel precies hoe dat gaat, of heb je de gedachte dat ze de hele dienst afwezig zijn?
Het gaat echt alleen om de uitleg van God's woord op hun niveau. In overleg met de predikant weet je precies waar hij over gaat preken. Dat vertaal je naar begrijpelijke taal, en je geeft ze de kans vragen te stellen. Niet echt mogelijk in de grote mensen preek. En de 3 zinnen die de ds. aan de kinderen wijdt zijn goedbedoeld, maar klinken toch vaak wat "gemaakt". Kinderen voelen dat haarfijn aan!
Gr. Anne-Marie

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 21, 2003, 12:44:18 am »

quote:

op 20 Mar 2003 23:13:33 schreef Anne-Marie:

Enne.......dat argument van een vorige prikker dat hij geen last heeft van de kinderen en dat ze er rustig bij mogen blijven, dat zou je eens om moeten draaien.
Kind, heb jij last van die man die 30 minuten staat te praten? Hoe vind jij dat? Snap je het?
Ik bedoel, met dat argument dood je de discussie. Je stelt jezelf centraal ipv het kind. Ik heb er geen last van , dus........
Als ik het goed begrijp stel ik me zelf centraal als ik zeg dat een kind wat mij betreft ook in de eredienst gewoon kind mag zijn en van mij niet stil hoeft te zijn en ook niet stil hoeft te zitten? O-) Nog nooit een kerkdienst gezien waar de kinderen gewoon in en uit lopen en een baby gewoon onder de dienst de borst krijgt? Ik zeg niet dat wij dat ook moeten doen, maar het kan dus wel. :)

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 21, 2003, 10:31:31 am »

quote:

De eredienst / samenkomst op de rustdag (daarover lees je zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament) is heel bijzonder de plaats waar God tot Zijn volk (juist ook als volk)wil spreken.
Over welke gedeelten in het NT heb je het Berean?

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 21, 2003, 01:31:05 pm »

quote:

op 21 Mar 2003 10:31:31 schreef Sam:
De eredienst / samenkomst op de rustdag (daarover lees je zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament) is heel bijzonder de plaats waar God tot Zijn volk (juist ook als volk)wil spreken.
Over welke gedeelten in het NT heb je het Berean?

Kinderen moeten onderwezen worden als kinderen - ze zijn geen volwassenen.

1. Kinderen moeten onderwezen worden op hun eigen niveau. 1 Korintiërs 13:11 "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, overlegde ik als een kind."
2. Kinderen moeten worden onderwezen door middel van herhaling. Jesaja 28:9-10 "Wien wil hij wetenschap leren, en een openbaring doen begrijpen? Pas gespeende kinderen, juist aan de moederborst ontwend? Want het is: gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier wat, daar wat!"
3. Wanneer zij het Woord niet begrijpen, zal satan komen en het wegroven. Matteüs 13:19 "Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is."
4. Leer om je te identificeren met de kinderen en hun problemen zodat je een goede leraar zult zijn.
Korintiërs 9:19-23 "Ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; (..) Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen; voor allen ben ik alles geweest, om in elk geval enigen te redden."
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2003, 04:12:01 pm door Wilhelmina »

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 22, 2003, 10:47:49 am »

quote:

op 20 Mar 2003 21:37:14 schreef Wilhelmina:
Dan zijn we het weer eens.
zoals gewoonlijk.:)

quote:

Ik hoorde echter weinig protest tegen de visie op kinderen die daarin staat. Dan denk ik, dat men zich daar wel in kan vinden.
Als ik overal op moest reageren waar ik het niet mee eens ben heb ik geen tijd meer om te leven... :9

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 22, 2003, 10:48:39 am »

quote:

op 21 Mar 2003 13:31:05 schreef Wilhelmina:
1. Kinderen moeten onderwezen worden op hun eigen niveau. 1 Korintiërs 13:11 "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, overlegde ik als een kind."
2. Kinderen moeten worden onderwezen door middel van herhaling. Jesaja 28:9-10 "Wien wil hij wetenschap leren, en een openbaring doen begrijpen? Pas gespeende kinderen, juist aan de moederborst ontwend? Want het is: gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier wat, daar wat!"
3. Wanneer zij het Woord niet begrijpen, zal satan komen en het wegroven. Matteüs 13:19 "Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is."
4. Leer om je te identificeren met de kinderen en hun problemen zodat je een goede leraar zult zijn.
Korintiërs 9:19-23 "Ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; (..) Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen; voor allen ben ik alles geweest, om in elk geval enigen te redden."
Mooi geschreven Wilhelmina! Nu nog de interpretatie en uitwerking binnen de gereformeerde kerken (algemeen...) en dan: op naar de kindercreche met invulling..(Nee, ik durf het beslist geen nevendienst te noemen :+ )

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 22, 2003, 12:08:41 pm »

quote:

op 22 Mar 2003 10:48:39 schreef Skynolimit:
Mooi geschreven Wilhelmina! Nu nog de interpretatie en uitwerking binnen de gereformeerde kerken (algemeen...) en dan: op naar de kindercreche met invulling..(Nee, ik durf het beslist geen nevendienst te noemen :+ )
Als er maar wát op gang komt maakt niet uit hoe of wat. Als het maar onder leiding van de Heilige Geest gebeurt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 23, 2003, 11:50:43 am »
Ach wat maken we ons druk om die kinderen.... die worden toch vanzelf groot en dan snappen ze het ook?

En de Heilige Geest zorgt toch wel dat ze ook nog wat van de diensten snappen?

;( |:( :'(
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 23, 2003, 12:38:51 pm »

quote:

op 23 Mar 2003 11:50:43 schreef Marnix:
Ach wat maken we ons druk om die kinderen.... die worden toch vanzelf groot en dan snappen ze het ook?

En de Heilige Geest zorgt toch wel dat ze ook nog wat van de diensten snappen?

Dit soort uitspraken vind ik mar nix... :>

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 23, 2003, 01:02:37 pm »
Hehe... ach ik hou er toch een kusje aan over dus ik ben tevreden ;)

Het was ook een beetje cynisch bedoeld hoor
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 23, 2003, 08:52:53 pm »

quote:

op 23 Mar 2003 11:50:43 schreef Marnix:

Misschien moeilijk om bij stil te staan, maar sommige kinderen worden niet groot.
En sommigen hebben al afscheid genomen voordat ze het gaan "snappen"
Ik zou er maar niet van uitgaan, dat elk kind vanzelfsprekend volwassen wordt, en/of  nog in de kerk komt als ze groot genoeg zijn om het te snappen.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 23, 2003, 09:11:51 pm »
Citaat 95 stellingen: "Er mag geen dienst naast deze dienst zijn, ook geen kindernevendienst."

Ik vind dit nogal een sterke uitspraak, wie bepaald of er wel of geen kindernevendienst MAG zijn ?

Een vraagje aan de tegenstanders van speciale kerkdiensten voor kinderen:

Gaan kinderen verloren als ze naar een kindernevendienst gaan ?

Graag antwoorden met ja of nee.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 23, 2003, 10:39:34 pm »

quote:

op 23 Mar 2003 21:11:51 schreef macguinness:

Nee.

Tegenvraagje: gaan kinderen verloren als ze met de ouders mee gaan de 'gewone' kerkdienst? Ook graag ja of nee.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 24, 2003, 12:51:00 am »

quote:

op 23 Mar 2003 21:11:51 schreef macguinness:
Een vraagje aan de tegenstanders van speciale kerkdiensten voor kinderen:

Andere vraag: mag je als volwassenen kinderen het evangelie onthouden door ze te bedienen op een niet leeftijdsadequate beandering?

Nog een:
Gaan volwassenen verloren als ze de kinderen niet het evangelie verkondigen?

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 24, 2003, 08:13:06 am »

quote:

op 20 Mar 2003 23:58:57 schreef Anne-Marie:
Ja hoor, als je het maar met de beste bedoelingen doet.
Daarbij: je onttrekt de kinderen niet aan de eredienst als geheel.

Alles maken zij mee, alleen bij de preek gaan zij naar een andere ruimte.
Door de gemeente wordt dan een psalm of lied gezongen.
Bij terugkomst idem.(na het amen van de preek)  Waar missen zij dan het verbond? Ik zie dat niet zo. Zit het verbond in de preek?
Weet je eigenlijk wel precies hoe dat gaat, of heb je de gedachte dat ze de hele dienst afwezig zijn?
Het gaat echt alleen om de uitleg van God's woord op hun niveau. In overleg met de predikant weet je precies waar hij over gaat preken. Dat vertaal je naar begrijpelijke taal, en je geeft ze de kans vragen te stellen. Niet echt mogelijk in de grote mensen preek. En de 3 zinnen die de ds. aan de kinderen wijdt zijn goedbedoeld, maar klinken toch vaak wat "gemaakt". Kinderen voelen dat haarfijn aan!
Gr. Anne-Marie

---
Hallo Anne-Marie,

Die "beste bedoelingen" waardeer ik, maar de kindernevendienst blijft mijns inziens een zaak van kinderen onttrekken aan de eredienst. Volgens mij zit ons verschil van inzicht in dezen onder meer vast op de vraag hoe je aankijkt tegen de prediking. Dat is natuurlijk een ander thema-forum, maar ik ben toch wel benieuwd wat jij bijvoorbeeld vindt van de stellingen over de prediking op www.95stellingen.nl.

In de prediking worden (als het goed is) Gods verbondsbeloften aan de gemeente gegeven. En ook wordt opgeroepen tot bekering (zie 2 Korinthiërs 5 vers 20). Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat een verhaal tijdens de kindernevendienst (of een inleiding op een Bijbelstudievereniging of een goede opmerking van een broeder of zuster) Gods Woord niet is, maar de prediking door de ambtsdragers is toch anders. Anders in de zin dat de ambtsdragers die door de Here Jezus Zèlf zijn aangesteld, het Woord van God gezaghebbend brengen. Dat is wat anders dan een goed gesprek of een verhaal van een juf.

Dus als jij zegt "Het gaat echt alleen om de uitleg van God's woord op hun niveau.", dan denk ik daar toch anders over. In de prediking klinken gezaghebbend Gods verbondsbeloften en op grond daarvan wordt door de ambtsdragers opgeroepen tot bekering. Vergelijk vraag en antwoord 74 uit de Heidelbergse Catechismus:
"Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden? Ja, want de kinderen horen evengoed als de volwassenen bij Gods verbond en bij zijn gemeente. Ook worden aaan hen evenals aan de volwassenen, door het bloed van Christus, de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, die het geloof werkt, beloofd. (...)"

De preek als verkondiging van wat de HERE Zelf te zeggen heeft tegen de gemeente, het verbondsvolk als geheel, is dus niet alleen het centrum van de dienst, maar ook een centraal 'element' in het verbond. Dáár worden de beloften gedaan, daar is ook de "bediening van de verzoening", daar gaat het Koninkrijk van de hemelen open (of dicht).
Een kindernevendienst is voor kinderen meer van hetzelfde. Weer een verhaal dat ze ook op school wel kunnen horen. Prima als Bijbelschool, naast de dienst. Maar niet in plaats van de prediking. Want de beloften zijn óók voor de kinderen!! (NB. om jouw vraag te beantwoorden: ik heb niet de gedachte dat kinderen de hele dienst apart zouden zijn, maar dan nog houd ik bezwaren)

Nog twee kleine punten:
1) Jij vraagt: "Zit het verbond in de preek?" Nee, maar ik hoop dat ik aangetoond heb dat de preek wel een centraal gegeven is in dde manier waarop de HERE met ons wil omgaan in het verbond. at mogen kinderen niet missen.
2) Andere vraag van jou: "Waar missen zij dan het verbond?" Tegenvraag: Waarom leg je de focus nu weer bij de kinderen? Waarom moet God de kinderen missen in Zijn manier van omgaan met de gemeente, dus met oud en jong?

Groeten,

Berean
Dood door schuld
Levend door genade