Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 13720 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #75 Gepost op: maart 25, 2003, 03:42:46 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 15:18:06 schreef Pooh:
 In mijn eigen gemeente, en in veel meer gereformeerde gemeenten, zijn de jongeren gemiddeld nog heel wat actiever dan de meeste volwassenen. Juist de jongeren (en kinderen in mindere mate) hebben nog 'het vuur', waar ik dat juist bij de ouderen mis. .

Dus een ontmoedigingsbeleid? Ik zou hier niet rots op zijn.

quote:

, er gaan duizenden naar flevo, eo-jongerendag, pinksterconferenties en dergelijke, zonder zich daarvoor te schamen, sterker nog: in veel kerken hangen de posters gewoon op 't prikbord. Je kunt het hypcriet vinden dat onze diensten dan zo anders zijn, maar dat heeft meer met een generatiekloof tussen jongeren en ouderen te maken dan met hypocrisie. .

Gek eigenlijk, dat de evangelische jongeren niet diezelfde hang hebben naar "jullie" jongerendagen.

quote:

Met excuus voor mijn lichtelijk humeurige toon, maar ik vind je geen reeel beeld schetsen. Kom eens een keer op een zondag langs in Amsterdam, dan kun je een keer een moderne vrijgemaakte dienst meemaken.

Ik heb inderdaad behoorlijk last van jouw humeurige toon, zoals je hetzelf noemt. En je moet toegeven dat die kerk in Amsterdam nu niet het gezicht is van de gemiddelde vrijgemaakte kerk.
Excuses aanvaard, het lijkt me beter niet verder te discussieren, je geeft er blijk van geen idee te hebben waar mijn hart vol van is, en hoe God daar een duidelijke plaats in neemt. Ik heb daarom geen zin om op deze ruzietoon verder te gaan. Ik wil slechts iets fijns vertellen, maar als jij je daardoor zo aangevallen voelt, mist het zijn doel.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: maart 25, 2003, 03:44:11 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 15:26:33 schreef elle:

Nog een opmerking: ik zeg niet dat vrouwen hun klep moeten houden in de gemeente, dat zegt Paulus. En dat is ook iets anders dan dat vrouwen hun klep hier op dit forum moeten houden: dit is de gemeente toch niet?

l.
Draag jij nou een hoofddoekje of niet, als je in de gemeente (mee) bidt?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: maart 25, 2003, 03:51:16 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 15:42:46 schreef Wilhelmina:
Ik heb inderdaad behoorlijk last van jouw humeurige toon, zoals je hetzelf noemt. En je moet toegeven dat die kerk in Amsterdam nu niet het gezicht is van de gemiddelde vrijgemaakte kerk.
Excuses aanvaard, het lijkt me beter niet verder te discussieren, je geeft er blijk van geen idee te hebben waar mijn hart vol van is, en hoe God daar een duidelijke plaats in neemt. Ik heb daarom geen zin om op deze ruzietoon verder te gaan. Ik wil slechts iets fijns vertellen, maar als jij je daardoor zo aangevallen voelt, mist het zijn doel.
Ik begrijp heel erg goed dat je enthousiast bent over de manier waarop God werkt in de kinderen in jullie gemeente. Ik hoor je erover praten, en het klinkt ook goed. Maar ik vind het jammer dat je het afzet tegen de manier waarop 'wij' dingen doen. Ik kan je erg veel toffe verhalen vertellen over hoe God werkt in de kinderen in onze gemeenten, of dat nu orthodoxe plattelandskerken of dynamische grote-stad-gemeenten zijn. Naar mijn idee kunnen we allbei God aan het werk zien in onze gemeentes, en hoeven we elkaar niet af te kraken. Doe dan niet zo negatief, en stel de vrijgemaakte kerk niet voor als een stel verstokte oude mensen waar de kinderen weglopen zodra ze niet meer tegen te houden zijn. Dat is gewoon niet waar, en het doet veel mensen pijn om op die manier te horen spreken over de bruid van Christus.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: maart 25, 2003, 03:53:14 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 15:44:11 schreef Wilhelmina:
Neen, alleen mijn lange haar, als sluier (1 cor.11:15b)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: maart 25, 2003, 03:58:53 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 15:53:14 schreef elle:
op 25 Mar 2003 15:44:11 schreef Wilhelmina:

Neen, alleen mijn lange haar, als sluier (1 cor.11:15b)

Dus toch een meisje? :?

En de zusters in de gemeente met kort haar?
Sorry ik zaag even door, want ik weet dat deze tekst ook massaal weggemoffeld wordt. ( ik weet er nog wel een paar hoor)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: maart 25, 2003, 04:00:32 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 15:51:16 schreef Pooh:
 Ik kan je erg veel toffe verhalen vertellen over hoe God werkt in de kinderen in onze gemeenten, of dat nu orthodoxe plattelandskerken of dynamische grote-stad-gemeenten zijn. Naar mijn idee kunnen we allbei God aan het werk zien in onze gemeentes,
Doe dat dan, ik hoor dat veel liever.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: maart 25, 2003, 04:04:08 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 16:00:32 schreef Wilhelmina:
Ach, ik doe mijn best, maar als ik eerst door zo'n dikke laag van vooroordelen en verouderde beelden moet doorprikken, kost me dat moeite. Als jij nu eerst eens vraagt hoe dingen eigenlijk gaan, hoe wij omgaan met jongeren en kinderen, in plaats van meteen maar aan te nemen dat wij ze gillend zien weglopen zodra ze 16 zijn, dan krijg je eerder de reactie die je wilt, denk ik.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: maart 25, 2003, 04:16:08 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 16:04:08 schreef Pooh:
op 25 Mar 2003 16:00:32 schreef Wilhelmina:

Ach, ik doe mijn best, maar als ik eerst door zo'n dikke laag van vooroordelen en verouderde beelden moet doorprikken, kost me dat moeite. Als jij nu eerst eens vraagt hoe dingen eigenlijk gaan, hoe wij omgaan met jongeren en kinderen, in plaats van meteen maar aan te nemen dat wij ze gillend zien weglopen zodra ze 16 zijn, dan krijg je eerder de reactie die je wilt, denk ik.

Ik las de visie op kinderen in de 95 stellingen en werd daar niet blij van.
Vervolgens heb ik een vrijgemaakte vriendin die alles in het werk stelt aandacht voor haar kinderen te krijgen, die regelmatig behoorlijk ontmoedigd is.
Dus geen vooroordeel, maar slechts zorg om kinderen, en dat hoort, tenslotte heeft God mij geroepen voor Zijn kinderen.
 O-)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: maart 25, 2003, 04:27:30 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 16:16:08 schreef Wilhelmina:
Ik las de visie op kinderen in de 95 stellingen en werd daar niet blij van.
Tsja. De bezwaarden, die de 95 stellingen hebben geschreven, zijn een heel kleine minderheidsgroep in de GKv. Hoewel ik vind dat we naar hun argumenten moeten luisteren, en ze serieus moeten nemen, denk ik dat ze lang niet altijd gelijk hebben. Ze vormen zeker geen reeele afspiegeling van de GKv's.

quote:

Vervolgens heb ik een vrijgemaakte vriendin die alles in het werk stelt aandacht voor haar kinderen te krijgen, die regelmatig behoorlijk ontmoedigd is.
 O-)
Dat is naar om te horen. Ik geef onmiddelijk toe dat de plenaire erediensten op zondag in veel gemeenten niet geschikt zijn voor kinderen, en dat het vaak 'not done' is om te spreken over kindernevendiensten of andere oplossingen voor dat probleem. Aan de andere kant is het niet zo dat er geen aandacht is voor kinderen: veel van wat ze op zondag missen (hoe pijnlijk ik dat ook vind) wordt ruimschoots goedgemaakt door actieve ouders, gedegen christelijk of gereformeerd onderwijs, vaak goede catechisaties (soms slechte, dat verschilt ook per gemeente), bijbelstudieclubs voor jongeren, 'eigen diensten' op andere dagen dan de zondag, et cetera, et cetera. Ik wil zeker de problemen van je vriendin niet ontkennen, maar ik denk dat veel GKv's weldegelijk aandacht voor kinderen en jongeren hebben. Ook zie ik een enorm grote groep jongeren erg actief zijn. (Als er werkelijk geen enkele werking van de Geest door al die activiteiten zou zijn, dan zouden al die duizenden jongeren inderdaad weglopen zodra ze 16 waren. Laten we dankbaar zijn dat God toch wel wegen vindt om zijn kinderen te bereiken, al is het soms tegen de halstarrigheid van bepaalde gemeenten in)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: maart 25, 2003, 04:44:28 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 15:58:53 schreef Wilhelmina:
(...)
Sorry ik zaag even door, want ik weet dat deze tekst ook massaal weggemoffeld wordt. ( ik weet er nog wel een paar hoor)

Is wel een punt... Het blijft lastig om het nieuwe testament/de brieven goed te interpreteren. Als je het NT reduceert tot de essentie: het verlossingswerk van Christus en onze dankbaarheid: de liefde, dan is er niets aan de hand: dat gelooft elke christen (hoop ik).

Maar over de 'bijzaken' blijft altijd discussie mogelijk: welke vrouwen in welk ambt? Wel of geen kindernevendiensten? Wel of geen hoofdbedekking voor vrouwen? Wel of geen arbeid op zondag? Wel of geen 10den geven?

Je hebt gelijk dat ik ook selectief de bijbel lees: ik bedek mijn hoofd niet, wat Paulus een schande vindt. (Wat betreft argumentatie van Paulus rond de hoofdbedekking: ik snap 1 cor 11:10 niet: Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen; en met vers 13 zullen weinigen  Paulus' vraag met nee beantwoorden: Is het voegzaam, dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt?).

Maar aan de andere kant: ook ik ben het -instinctmatig- oneens met Paulus' standpunt rond vrouwen als docent. 't Lijkt me ongezond waneer vrouwen het beter denken te weten dan theologen/predikanten. Maar zolang ze het eens zijn, waarom zouden zij niet mogen doceren?
Maar da's gevoelsmatig: ik heb geen 'harde bijbelteksten' ofzo waaruit blijkt dat Paulus dit anders bedoeld moet hebben.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: maart 25, 2003, 05:16:27 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 16:44:28 schreef elle:
Maar da's gevoelsmatig: ik heb geen 'harde bijbelteksten' ofzo waaruit blijkt dat Paulus dit anders bedoeld moet hebben.

Nu wordt het interessant, want ik ben het gevoelsmatig soms juist wel met hem eens. Bij ons in de gemeenten gaat sporadisch wel eens een vrouw voor, iemand die haar sporen verdiend heeft, op wiens leven grote zegen rust, en toch......
Ik houd er niet zo van. Ik vind het een gek gezicht en het is nét of ze door hun stem en voorkomen minder gezag uitstralen. Maar........... dat heb ik ook met vrouwelijke politieagenten of vrouwelijk marechaussees. Ik kan er niets aan doen, en ik geloof dat het in mij zit.

Ik kan wat mijzelf betreft mijn bediening uitoefenen omdat ik een oudste als paraplu boven mij heb staan, en ook mijn eigen man als gezaghebbend boven mij ervaar. Een enorme zekerheid . Zij hebben mij vrijgezet deze bediening uit te oefenen, en staan achter mij waar dat nodig is.

Ik persoonlijk zou me niet bij een gemeente aansluiten waar een vrouw de voorganger is, en dus leiding geeft aan de oudsten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: maart 25, 2003, 06:16:31 pm »
Da's alweer een behoorlijke nuancering: je doceert dus onder leiding van een man (al is die er niet direct bij aanwezig)...

Maar ik bedoelde meer te zeggen dat het gevoelsmatig oneens zijn met een bijbeltekst geen rechtvaardiging is om die dan maar te negeren.
Ik denk dat pragmatisme dat wel is (al vindt de GKV waarschijnlijk van niet), mits zorgvuldig en op zo'n manier dat het geen gewoonte wordt. En als dat uit liefde gebeurt, des te beter.

Daarnaast heeft de GKV, vermoed ik, heel wat ingesleten gewoonten die niet echt bijbels zijn. De rol van de zondagse eredienst is daar 1 van, want waar staat dat de kinderen per se bij de eredienst aanwezig moeten zijn en geen kinderdienst mogen bijwonen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: maart 25, 2003, 06:42:57 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 18:16:31 schreef elle:
De rol van de zondagse eredienst is daar 1 van, want waar staat dat de kinderen per se bij de eredienst aanwezig moeten zijn en geen kinderdienst mogen bijwonen?

Dat is eigenlijk mijn vraag. Op grond waarvan is een kinderdienst geen eredienst? Staat er iets over de vereiste leeftijden in de bijbel? Of uberhaupt het woord eredienst. Heette het niet gewoon "telkens als gij samenkomt"?
Wat dacht je van de vele huissamenkomsten, en de tekst "als 2 of 3 tezamenkomen" ?
En als we toch bezig zijn, hebben jullie alles gemeenschappelijk? Ik heb begrepen dat er nogal wat echt steenrijke gereformeerden zijn, in vergelijking tot wat zo gemiddeld bij ons in de gemeente zit. :?

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: maart 25, 2003, 08:56:17 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 18:42:57 schreef Wilhelmina:
En als we toch bezig zijn, hebben jullie alles gemeenschappelijk? Ik heb begrepen dat er nogal wat echt steenrijke gereformeerden zijn, in vergelijking tot wat zo gemiddeld bij ons in de gemeente zit. :?

Even vreselijk off-topic... :|
Hier zo'n steenrijke gereformeerde:
Gelukkig getrouwd
3 kinderen
leuke baan
Leuke uitdagingen in vrijwilligerswerk in kerk en maatschappij
Leuk huis (oud en aan renovatie toe...)
maar bovenal: Schatrijk in de Hemel

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: maart 25, 2003, 09:14:09 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 20:56:17 schreef Skynolimit:
op 25 Mar 2003 18:42:57 schreef Wilhelmina:
Even vreselijk off-topic... :|
Hier zo'n steenrijke gereformeerde:
Gelukkig getrouwd
3 kinderen
leuke baan
Leuke uitdagingen in vrijwilligerswerk in kerk en maatschappij
Leuk huis (oud en aan renovatie toe...)
maar bovenal: Schatrijk in de Hemel
Jij weet heel goed dat ik jou niet bedoel! :(