Auteur Topic: Kinderen in de vrijgemaakte kerk  (gelezen 13967 keer)

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Kinderen in de vrijgemaakte kerk
« Reactie #90 Gepost op: maart 25, 2003, 09:16:07 pm »
OEPS............. O-)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: maart 25, 2003, 09:17:44 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 21:16:07 schreef Skynolimit:
OEPS............. O-)
In je mand! :(

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: maart 25, 2003, 09:26:14 pm »
Kinderen horen in de reguliere diensten maar waarom bedienen we de kinderen dan niet in de reguliere diensten?
Ik hoor in mijn omgeving een aantal redenen:
De traditie kent het niet (100 %  onzin)
Het gros van de luisteraars is volwassen en daar richt de voorganger zich dan op (ook onzin)
Ondanks dat ze het niet begrijpen mogen we hen niet van de dienst uitsluiten (dat is een verbastering van een deel uit het doopformulier dat men gebruikt en daar heb ik inmiddels genoeg over getikt)

Eigenlijk is er geen enkele reden aan te voeren om geen kindernevendienst te houden behalve dan: dat de gemeente samenkomt als ongedeeld lichaam van Christus. Niet hier een arm en daar een been, nee: één ongedeeld lichaam. En dat vindt ik een goed argument om te zorgen dat je in de reguliere diensten aandacht schenkt aan alle hoorders. Niet door kunstgrepen uit te voeren, door allerlei trends uit te proberen maar door passend binnen de afgesproken lijnen te werken.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: maart 25, 2003, 09:32:46 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 21:26:14 schreef Skynolimit:
 Niet hier een arm en daar een been, nee: één ongedeeld lichaam..

Omdat er in veel gereformeerde kerken geen kindernevendiensten zijn en/of creches is het een gewoonte geworden voor gezinnen met jonge kinderen om één van de ouders de ochtenddienst te laten bezoeken en de andere ouder de middagdienst.
Heb je pech als je man ouderling is want dan zit je elke zondagochtend thuis bij je baby. Dit verzin ik niet hoor, is daar meer regel dan uitzondering.
Nooit eens als echtpaar in dezelfde dienst zitten, dat is pas een gedeeld lichaam. Juist een reden om zo gauw mogelijk voor alle leeftijden iets te bieden tussen 10 en 12 uur. En zorg dan, dat dát van zodanig niveau is, dat je dat met je hele hart naar God toe kunt verantwoorden. Laat die dominee ook maar eens een kinderdienst leiden, of huur er eentje in. Wat zijn je kinderen je waard?

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: maart 25, 2003, 09:39:11 pm »

quote:

Eigenlijk is er geen enkele reden aan te voeren om geen kindernevendienst te houden behalve dan: dat de gemeente samenkomt als ongedeeld lichaam van Christus.
Een kindernevendienst is niet een deling, slechts een tijdelijke fysieke scheiding. Dit is dan ook een reden die geen grond heeft!

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: maart 25, 2003, 09:47:48 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 21:39:11 schreef Sam:
Een kindernevendienst is niet een deling, slechts een tijdelijke fysieke scheiding. Dit is dan ook een reden die geen grond heeft!

Daar ben ik het niet mee eens: een nevendienst is meer dan een fysieke scheiding.
Ik ben voor bediening in de bestaande eredienst.
Dat is de plek van samenkomst. Daar moet je dus aanpassen. (Overigens vindt ik een aangepaste kinderopvang wat anders dan een nevendienst.)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: maart 25, 2003, 09:50:34 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 21:47:48 schreef Skynolimit:
 Daar moet je dus aanpassen. (Overigens vindt ik een aangepaste kinderopvang wat anders dan een nevendienst.)
Pas je hem dan ook zó aan dat al die thuiszittende moeders ook weer mee kunnen opgaan naar 'Gods huis" ?   ( jaja daarop volgt        "met gejubel en gejuich" )

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: maart 25, 2003, 09:53:39 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 21:50:34 schreef Wilhelmina:
op 25 Mar 2003 21:47:48 schreef Skynolimit:
 Daar moet je dus aanpassen. (Overigens vindt ik een aangepaste kinderopvang wat anders dan een nevendienst.)
 Pas je hem dan ook zó aan dat al die thuiszittende moeders ook weer mee kunnen opgaan naar 'Gods huis" ?   ( jaja daarop volgt        "met gejubel en gejuich" )

Waarom niet?
Als een kind gaat huilen en echt over de grenzen qua decibels gaat, kun je toch ff er uit lopen?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: maart 25, 2003, 09:56:58 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 21:53:39 schreef Skynolimit:
Waarom niet?
Als een kind gaat huilen en echt over de grenzen qua decibels gaat, kun je toch ff er uit lopen?

Zo gaat het ongeveer ook in de bijbel. Alleen loop je de kans dat én de ouderen er niet veel aan hebben én de kinderen niet, én de moeders niet met die jengelende kinderen op schoot.
Blijft over..................
Ja hoor, daar komtie, een goede, verantwoorde kinderdienst. Kinderen blij, én de beide ouders blij.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: maart 25, 2003, 10:00:09 pm »

quote:

Ik ben voor bediening in de bestaande eredienst.
Dat is de plek van samenkomst. Daar moet je dus aanpassen.
De kindernevendienst, de jeugddienst, de bejaardendienst, de gebedssamenkomsten, de bijbelstudieavonden zijn ook plekken van samenkomst. Deze verschillende modaliteiten om aan de gang te gaan voor Gods ENE koninkrijk moet je als een zegen zien, en er zoveel mogelijk mee proberen te doen. Nu het nog kan. Weet je dat christenen in meer dan de helft van het aantal landen in de wereld niet vrij kunnen samenkomen? Zou dat voor ons geen reden moeten zijn om de mogelijkheden die wij hebben met twee handen aan te grijpen?

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: maart 25, 2003, 10:00:42 pm »
Alle opties staan open.
Wil je btw effe in orgaandonatie kijken? Ik vermoed dat jij ook in de zorg werkt...

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: maart 25, 2003, 10:06:02 pm »

quote:

op 25 Mar 2003 22:00:42 schreef Skynolimit:
Alle opties staan open.
Wil je btw effe in orgaandonatie kijken? Ik vermoed dat jij ook in de zorg werkt...
Klopt, maar om morgen ook nog verantwoord te kunnen zorgen, ga ik een lekker tukkie doen.

Skynolimit

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: maart 25, 2003, 10:06:39 pm »
Welterusten!
 :z

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: maart 25, 2003, 11:42:33 pm »

quote:

op 24 Mar 2003 23:31:11 schreef Lydia:
Kinderen voelen zich niet serieus genomen, ze krijgen geen boodschap van God  mee uit een kerkdienst, omdat ze de boodschap die gegeven wordt niet kunnen volgen. En dat is een ernstige zaak. Als we onze kinderen willen vasthouden bij God,  en we ernst willen maken met het feit dat de kinderen net als de volwassen bij Gods verbond horen moeten we ook zorgen dat er voor de kinderen een plaats is binnen het Verbond.

Hallo Lydia,

Volgens mij breng je een waardevol (en voor mij ook wel herkenbaar) element in. Twee korte reacties:

1) Willen we kinderen duidelijk maken dat de HERE in de preek Zijn volk in het bijzonder wil aanspreken en dat ook de kinderen daar helemaal bijhoren, dan moeten we volwassenen en kinderen juist niet scheiden tijdens de preek.
2) We discussiëren met elkaar als volwassenen, waarvan er maar weinigen zijn opgegroeid met een kindernevendienst. Ik vind de stelling dus te ver gaan dat kinderen zich niet serieus genomen voelen in een kerkdienst. Met evenveel recht kun je zeggen dat kinderen niet serieus genomen worden als we ze als een aparte groep behandelen en hen uit de kerkdienst halen. Kinderen vinden het niet altijd leuk in de kerk. Maar dat is wat anders. Bovendien kan dat een hele goede leerschool zijn. We komen (of we nu kind of volwassen zijn) níet naar de kerk omdat we daar zulke leuke en begrijpelijke verhale horen, maar omdat God daar tot ons spreekt en wij Hem gezamenlijk kunnen danken voor het Evangelie dat we horen. En nu zit ik tot mijn schrik weer op het niveau van de manier waarop wij als mensen de eredienst 'slim en fijn' zouden willen inrichten...!!
Dood door schuld
Levend door genade

Berean

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: maart 26, 2003, 12:07:33 am »

quote:

op 24 Mar 2003 22:11:55 schreef Wilhelmina:
1) Ik begrijp dat er bij jullie in de gemeente een nieuw ambt is ingesteld.

-Nee hoor, niks nieuw ambt, bij ons zijn mensen die het ambt van profeet, herder, leraar, evangelist of apostel bekleden. Gewoon zoals in de bijbel vermeld. Iemand die die gave ontvangen heeft wordt door de oudsten als zodanig vrijgezet en ingezegend.

2) Vrouwen worden kennelijk ook toegelaten tot dat ambt, een ambt dat volgens de informatie die jij geeft op gelijk niveau staat als dat van de ousten die bedoeld worden in 1 Timotheüs 5: 17.

-Klopt helemaal, Galaten 3:28  Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers een in Christus Jezus.

3) Ondanks die twee eigenwillig ingevoerde elementen (excuus, maar ik kan het niet anders uitdrukken), zie je de aanstelling van de kinderwerkers als rechtstreeks van God afkomstig.

-Ja wij geloven dat God mensen roept in verschillende bedieningen met verschillende gaven. Wij zien kinderwerkers ( of muzikanten, of pastorale werkers, of tienerleiders) functioneren zoals alleen maar iemand vrucht kan voortbrengen die rechtstreeks door God geroepen is.
Jammer dat jouw vraag wat minachting uitstraalt.

4) Het gaat nog steeds om wat mensen doen. Maar van de manier waarop God in het verbond met ons persoonlijk en met ons als gemeente wil omgaan, hoor ik nog steeds (!) helemaal niets

-Dat verbond lijkt bij de gereformeerden onderhand wel Haarlemmerolie. Het komt elke keer als een duveltje uit een doosje op het moment als er iets anders gebeurt dan jullie gewend zijn. Gods verbond geld voor ál zijn kinderen op elke plek en in elke situatie. Bij jullie lijkt het verbond pas te werken tijdens de ere dienst, en dan ook nog d.m.v. een preek van iemand die een universitaire opleiding met succes heeft afgerond. Ik lees dat anders in de bijbel. Ik heb niets tegen afgestudeerde mensen, maar het houdt voor mij niet vanzelf in dat er een roeping op hun leven rust. Roeping heeft niets met opleiding te maken. Roeping heeft met de zalving van Gods Geest te maken, en wordt bevestigd onder handoplegging.

ad 1) Volgens mij maak je dan geen onderscheid tussen gaven en ambten. Je hebt gelijk dat de Heilige Geest veel(soortige) gaven geeft. Maar dat worden geen ambten genoemd. Zie echter 1 Timotheüs 3 over het "opzienersambt" en vervolgens ("evenzo" ) over de diakenen. Door de ambtsdragers wil de Here Jezus de gemeente regeren.

ad 2) Galaten 3 vers 28 gaat over het feit dat wij "met Christus bekleed" zijn (vers 27). "Hierin" is geen onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk enz. Maar dezelfde Paulus die dit zegt, schrijft in 1 Korinthiërs 14 vers 34 tot 36 dat er wel degelijk verschil is tussen mannen en vrouwen (Elle geeft een eigentijdse vertaling van deze versen!). Niet als het gaat om het "bekleed zij met Christus", maar wèl als het gaat om de plaats in de gemeente. Zie met betrekking tot kinderwerkers ook 1 Timotheüs 2 vers 12.

ad 3) Als mijn vraag (welke vraag bedoel je trouwens?) "minachting uitstraalt", dan is dat nadrukkelijk niet de bedoeling. Ik zie de kinderwerker-als-ambtsdrager èn de vrouw-als-ambtsdrager echter als situaties die afwijken van wat Paulus zegt in de gedeelten die ik bovengenoemd heb. Daarom typeerde ik die twee zaken als "eigenwillige elementen". Verder bedoelde ik maar te zeggen dat jij een bepaald 'ambt' (namelijk dat van kinderwerker) als van God Zelf afkomstig ziet, terwijl Paulus in dienst van God juist andere dingen zegt over de ambten en over de plaats van man en vrouw in de kerk.

ad 4) Misschien heb ik het onduidelijk gezegd, maar ik bindt het ambt juist niet aan een universitaire studie! Die had Petrus ook bepaald niet (Handelingen 4 vers 13)! Nee, het gaat mij om het feit dat Christus speciaal door de ambtsdragers die op Zijn gezag zijn aangesteld het Evangelie in de gemeente wil verkondigen. Het verbond heeft voor mij dus niets te maken met een opleiding, maar alles met de manier waarop God ons zijn beloften wil geven. Ondertussen heeft de 'Haarlemmerolie-opmerking' van jou tot gevolg dat het nog steeds niet gaat over die beloften, die er óók zijn voor de kinderen.

Ik ben onderhand ècht benieuwd wat jij nu vindt van de eredienst als ontmoeting tussen God en Zijn verbondsvolk.
Dood door schuld
Levend door genade