Auteur Topic: De Speelplaats van Pleun (deel 16)  (gelezen 106816 keer)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Gepost op: mei 18, 2006, 11:31:30 pm »
Nog 21 dagen en dan begint het grootste voetbalevenement op aarde. Het commerciële circus is al volop aan het draaien. Laatst liep ik in de Haarlemmerstraat in Leiden toen ik voor een winkel met gadgets een stapel oranje pothelmen zag met de tekst jetzt geht's loss!. Smakeloos, superflauw of juist humor? Smakeloos vind ik het eigenlijk niet, dat is meer iets voor politiek correcte mensen die altijd vinden dat 'iets niet kan.' Een knipoog naar de oorlog is het, niets meer en niets minder. Als Duitser zou ik er om lachen. Het is trouwens geen nazi-helm zoals ik ergens heb gelezen, maar een helm waar soldaten van de Wehrmacht mee liepen, het gewone leger. Dat waren geen nazi's maar gewone boerenkinkels als onze eigen opa's. Nazi's waren de SS en al die andere onfrisse organisaties.

http://www.dression.com/fsimages/10004893gr.gif

Het commerciële circus mag dan al volop draaien, ik doe er niet aan mee. Voor mij geen oranje krieltjes, spekkies, vla, geitenkaas of weet ik veel wat. Wel wil ik nog wel eens een voetbalboek kopen dat in dit soort tijden altijd wordt uitgebracht, ware het niet dat het gros van deze werkjes bagger is. Puur geschreven om snel geld mee te verdienen. Die troep is aan mij niet besteed, ik wil lectuur die langer meegaat dan een bezoekje aan de plee. Het enige boekje dat ik overweeg te kopen is Onze Jongens van Auke Kok. Van deze auteur verscheen 2 jaar geleden het boek 1974, over het trauma dat ik gelukkig niet heb meegemaakt. Mooi boek. Maar 'Onze Jongens'... Ik weet het niet. Het zijn niet mijn jongens namelijk. De huidige spelers van het Nederlands elftal vind ik volstrekt oninteressant. Zelfs over een speler als Dirk Kuyt, toch een Feyenoorder, valt mijns inziens weinig boeiends te schrijven. Ik heb er gewoon weinig mee. Ook in de kwaliteiten van de huidige selectie heb ik weinig vertrouwen. Het zou me niks verbazen als ze er in de 1e ronde uitvliegen. Is dat erg? Nee. De ervaring heeft deze voetballiefhebber geleerd dat een groot toernooi zo enorm wordt opgeblazen door de media en de commercie dat de lol er een beetje afgaat, en als het eenmaal is begonnen is het prrrrt in een paar weken voorbij. Met Brazilië als wereldkampioen.

http://www.beslist.nl/boeken/images/385135l.jpg

Vanmorgen slechts 2 spreekuren gehad. Een volwassen man die met zijn bejaarde vader kwam praten over z'n problemen. Nou ja, de vader deed het woord en de zoon, die er met al z'n piercings toch niet als een sul uitzag, zei niks. Psychische problemen, kan de beste overkomen. Hij had geen inkomsten, was niet verzekerd en had geen huis. Wel had hij schulden. Tijdelijk woonde hij nu bij zijn ouders, maar dat was geen ideale situatie. Wat nu? Inschrijven bij CWI en schuldhulpverlening. En een verwijzing naar maatschappelijk werk want ik kan er weinig mee.
Verder was er nog een Marokkaanse vrouw die al een tijdje fysiek ongemak heeft (ze kon ook niet de trap opkomen) en van wie de werkgever moeilijk doet over een gesprek. Daar moet wel uit te komen zijn.

's Middags had ik een functioneringsgesprek met m'n manager. Dat verliep op rolletjes, ze was alleen maar positief. Ik presteer goed en ze zei dat ze het opmerkelijk vindt dat ik zo goed overweg kan met de beide collega's. Tsja, it's a gift of nature. Ik geef toe dat ik er in het begin wel aan moest wennen, aan de werkdruk en de collega's, maar het gaat nu prima.

http://www.servicepuntmkb.nl/media/docimages/11_gesprekken_met_medewerkers_les2.gif
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2006, 02:15:51 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2006, 11:44:50 am »
M'n koffie smaakt bitter, ik heb hoofdpijn en het stormt buiten. Het zit niet altijd mee...

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2006, 06:06:59 pm »

quote:

Pleun schreef op 18 mei 2006 om 23:31:Het is trouwens geen nazi-helm zoals ik ergens heb gelezen, maar een helm waar soldaten van de Wehrmacht mee liepen, het gewone leger. Dat waren geen nazi's maar gewone boerenkinkels als onze eigen opa's. Nazi's waren de SS en al die andere onfrisse organisaties.
Klopt, de zgn. stahlhelm droeg men al in de Eerste Wereldoorlog, en tegenwoordig heeft de brandweer in Duitsland nog steeds een soortgelijke helm, de Duitsers snappen zelf de ophef in Nederland dan ook niet.
http://www.feuerwehr-aschaffenburg.de/bilder/need4html/funktionskennzeichnungen/zf.jpg
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2006, 06:54:23 pm »
Ha eindelijk iemand die het snapt, al gaat het alleen maar over pothelmen. Soms begrijp ik de wereld niet meer. Drie huppelmutsen die zijn uitgeschakeld in de voorronde van het Eurovisie Songfestival zijn voorpaginanieuws. Waar gaat dit over? Wat interesseert ons dit kitscherige homo Oostblok-evenement? Opzouten met Trebledebebbledellen en die hele ellende.

Oke ik geef toe dat ik niet in een al te best humeur ben. Vanmiddag weliswaar met Y. afgesproken in Rotterdam, maar na 2 uurtjes moest ze alweer naar huis omdat ze een sollicitatiegesprek had. Blijkt ze helemaal niet te zijn gegaan omdat ze te laat was. Daar word ik nou chagerijnig van, zit ik me voor niets te vervelen hier.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sacerdos

  • Berichten: 643
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2006, 12:22:42 pm »
Inderdaad tijd voor een  deel 16 Pleun en zijn speelplaats,hij zou zich heel heel maar dan ook heel dankbaar moeten zijn,hij is de enigste met een speelpaats en er is nu zelfs 16 meter aan toegevoegd.


We zullen zien of er een dankbare Pleun is.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2006, 12:23:41 pm door Sacerdos »

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2006, 02:52:34 pm »
Dankbaar?  :?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

march

  • Berichten: 607
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2006, 03:48:04 pm »
* march snapt Sacerdos ook niet

Pleun vindt het blijkbaar interessant om hier wat van zijn zieleroerselen te deponeren en anderen vinden het interessant om dat te lezen. Kon iedereen maar zo goed schrijven. ;)

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2006, 03:58:44 pm »
Toch ben ik ook wel nieuwsgierig waarom Pleun nou juist deze plaats heeft uitgekozen als speelplaats. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2006, 04:49:59 pm »

quote:

Laodicea schreef op 20 mei 2006 om 15:58:
Toch ben ik ook wel nieuwsgierig waarom Pleun nou juist deze plaats heeft uitgekozen als speelplaats. :)
Ben hier ongeveer 3 jaar geleden beland door Pulpeet, die helaas niet meer zo vaak gespot wordt. Toen was het nog redelijk leuk op dit forum en begon ik met dit blogje. Leuk vind ik dit forum al een tijdje niet meer (het is veeel te serieus en te intellectueel, internet is voor mij vooral ontspanning), maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus ik blijf schrijven. Een eigen site beginnen voor dit blogje has crossed my mind, maar daar zijn er al 2 miljoen van. Daarom blijf ik hier nog maar even, voor hoe lang is de vraag.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2006, 04:50:25 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2006, 08:51:13 pm »
Het valt me op dat er sinds een paar dagen meer lezers zijn, ik vraag me af hoe dat komt. Een foto van mezelf heb ik niet geplaatst, hoewel dat misschien wel een keer tijd wordt. Mijn echte zieleroerselen zet ik hier overigens niet neer. Wat ik schrijf is tot vermaak van mezelf en van de mensen die het lezen, meer niet. Als ik zou schrijven over wat me echt bezighoudt, zouden mensen alleen maar rooie oortjes krijgen.

Vandaag was ik even bij Bruna om te kijken of er nog interessant leesvoer lag, maar helaas. Onze Jongens kon ik niet vinden, is zeker al uitverkocht. En Boerenjongens lust ik niet. Nou ja, dan maar geen jongens. Een Playboy met spelersvrouwen heb ik ook maar laten liggen, ik heb 'm zelfs niet ingekeken. Echt, ik doe zoiets niet.

M'n broertje heeft een studentenabonnement op het NRC. Interessante krant. NRC Next vind ik wat minder, maar in de NRC staan vaak interessante artikelen. In de Volkskrant nog net iets meer trouwens. Maar goed, erg veel plezier heb ik niet van dat abonnement. M'n broertje wil de krant per se als eerste lezen, omdat hij vindt dat ik 'm niet netjes opvouw. Zelfs de NRC Next, op tabloidformaat met nietjes erdoorheen, mag ik pas lezen als hij hem uit heeft. En dus lees ik de krant pas enkele dagen later. Leuk is dat niet. Vanmorgen zat ik net een interessant artikel te lezen over Johnny Depp, die momenteel weer een van zijn excentrieke rollen speelt in de film The Libertine, toen m'n broertje de krant boos uit m'n handen rukte. Waarom zo moeilijk doen om een krant, zucht...

Rond een uur of 1 kwam R. een bakkie doen. Vroeger had hij nog wel eens een geest onder zijn schoen, maar sinds hij medicijnen slikt is hij een gezellige vriend geworden. M'n interieurverzorgster was er vandaag niet, dus ik moest zelf m'n handen uit de korte mouwen steken. M'n beeldscherm trilt, zal wel een virus zijn. Maar dit terzijde. Allereerst moest de slang van de stofzuiger worden gerepareerd, die is namelijk in tweeën gescheurd. Wat doe je dan? Je koopt een rol stevig plakband en mummificeert de slang. Het gaf een goed gevoel om met mijn zelf gefixte stofzuigerslang het stof op te zuigen. Daarna moesten er boodschappen worden gedaan en dweilde ik de vloer. Toen was ik moe en vond het welletjes voor deze week. Even overwoog ik verder te gaan in de Da Vinci Code, maar dat komt vanavond wel weer.

Zometeen ga ik weer naar de goede Santaarnpaal. Als het een beetje meezit gaan we een reisje boeken naar Istanbul. Daar wilden we vorig jaar al naartoe gaan, maar alle vliegtuigen zaten vol. Hopelijk zijn we nu wel op tijd, hoewel we er weer niet vroeg bij zijn. Maleisië gaat dit jaar niet door helaas, ik heb niemand kunnen vinden die met me meewil. Ja ik ben zielig...
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2006, 11:42:31 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Sacerdos

  • Berichten: 643
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2006, 01:19:56 am »
Pleuns speelplaats wordt een donker geheel als niemand het meer snapt,een muur om Pleuns speelplaats zou kunnen helpen.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2006, 11:35:55 am door Sacerdos »

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2006, 11:20:17 am »
Ja een muur, net als om Israel.  8)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2006, 02:14:06 pm »
Trillende monitor. Hmmm. Heb je de vernieuwingsfrequentie (zoals windows het noemt) voor je monitor aangepast? Zo niet, dan ben je mogelijk aan een nieuwe toe. Het kan ook zijn dat je iets onder 1 van de poten van je bureau moet schuiven natuurlijk ;).
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2006, 03:36:05 pm »
Ik heb dat verschijnsel wel eens gehad toen er iets met de TL buis van mijn bureaulamp mis was (starter ofzo)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2006, 03:46:00 pm »

quote:

Pleun schreef op 20 mei 2006 om 20:51:
M'n beeldscherm trilt, zal wel een virus zijn.
Kwam dat niet doordat je luidsprekers te dicht bij de monitor staan?

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #15 Gepost op: mei 21, 2006, 10:35:35 pm »

quote:

Pleun schreef op 20 mei 2006 om 20:51:
Het valt me op dat er sinds een paar dagen meer lezers zijn, ik vraag me af hoe dat komt.
dat lijkt me logisch, je bent mijn concurrentie kwijt... :P
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #16 Gepost op: mei 21, 2006, 11:21:27 pm »

quote:

Pleun schreef op 20 mei 2006 om 20:51:
Het valt me op dat er sinds een paar dagen meer lezers zijn, ik vraag me af hoe dat komt.
Volgens mij zijn er niet meer lezers, maar ze zijn gewoon plotseling veel mondiger geworden.  :+
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #17 Gepost op: mei 22, 2006, 08:29:33 pm »

quote:

Slim blondje schreef op 21 mei 2006 om 22:35:
[...]

dat lijkt me logisch, je bent mijn concurrentie kwijt... :P


Nee hoor, als er meer weblogs zijn heeft dat juist een aanzuigende werking. Concurrentie is het verkeerde woord SB, je hebt me in de steek gelaten.  ;(

Onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers zegt men wel eens. Toen ik vanavond thuis kwam na een dagje zwoegen stond het halve trappenhuis vol met vuilniszakken. M’n shoarmabuurman, die z’n flat had onderverhuurd aan een geflipte Antilliaan (Chico), was bezig om ‘m leeg te halen. “Is Chico weg?” vroeg ik. “Ja die zit weer binnen.” “Binnen?” “Ja vakantie.” Ik dacht even aan het gesticht, want Chico is zo gek als een deur. Zo loopt hij altijd met een trainingsbroek en 1 scheenbeschermer, en hebben er maandenlang 2 kegels voor z’n deur gestaan. Praten doet hij zo snel als een mitrailleur en als hij lacht kan je dat aan de andere kant van Rotterdam horen. En dat doet hij vaak, lachen. Knotsgek die kerel, voer voor psychiaters. De vuilniszakken bleken vol te zitten met rotzooi die Chico verzamelde op straat, het huis was veranderd in een container. Volgens de shoarmabuurman heeft Chico vaak mot met de politie. Dat kan kloppen, want toen er laatst een Antilliaans boefje werd aangehouden in de straat, hoorde ik ‘m als een idioot naar de politie roepen. Zijn ‘vakantie’ bestaat vermoedelijk dan ook uit een verblijf in de nor. Het zal stil worden op straat…

Vandaag een weinig boeiende dag gehad op het werk. Drie spreekuren, waaronder een Antilliaanse mevrouw die na meer dan 30 jaar bericht heeft gehad van een deurwaarder dat ze nog een paar duizend euro moet betalen i.v.m. een in 1971 ontvangen lening voor studie. Ik belde de deurwaarder en mij werd verteld dat de vordering niet is verjaard. Dat is wel heel vreemd…

Vanmiddag kwam de Armeniër van een tijdje terug weer op gesprek. Die spoort ook niet, maakt een behoorlijk warrige en getroubleerde indruk. Dat laatste is misschien niet zo vreemd als je uit Armenië komt. Het ging om een nota van € 13 van  z’n voormalige kabelbedrijf die volgens hem niet klopte. Een telefoontje loste het probleem op, maar de man wekte de indruk of z’n leven ervan afhing. Hij kon er duidelijk niet mee omgaan dat dingen niet liepen zoals hij het wilde.

Gisteren weer naar m'n pleegzoon geweest. Hij had een nieuwe bal en die hebben we uitgeprobeerd. Ik heb een loeihard schot in mijn wreef en knalde bijna z'n hoofd van z'n romp. "Oeps sorry." Maar lekker hard uithalen voelt goed.
Met z’n moeder en een oom zitten praten over Kaapverdië, Cabo Verde. Dit uit 9 eilanden bestaande landje ligt voor de kust van West-Afrika en is een mooie vakantiebestemming. Je hebt er kilometers witte stranden. ’s Avonds stond er een typisch Kaapverdiaans gerecht op het menu: katjoeppe. Dit is een soort soep met bonen, maïs en vlees. Ik ben er niet kapot van. Kaapverdianen eten veel vis en ook daar ben ik niet zo’n liefhebber van. Maar ik vind het toch heel leuk om een keer per week deel uit te maken van deze gastvrije familie, het verbreedt je horizon.

’s Avonds een filmpje gekeken bij vriendin N. Het mocht van Y. Kiss Kiss Bang Bang heette de film, een donkerkomische gangsterkomedie met Val Kilmer en Robert Downey Jr. KKBB heeft goede recensies gekregen maar is niet mijn smaak. Het kostte me moeite om het warrige verhaal te volgen. Liefhebbers van Pulp Fiction zullen deze film ongetwijfeld wel waarderen. Toen ik zojuist de dvd inleverde bij de videotheek (slechts 1 dag te laat), lachte het nieuwe knappe Turkse meisje weer eens. Dat doet ze alleen als er geen Turkse gasten in de buurt zijn bedenk ik me opeens. Tsja, zo gaat dat in die cultuur.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/61/Kiss_kiss_bang_bang_poster.jpg/200px-Kiss_kiss_bang_bang_poster.jpg
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2006, 09:50:16 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #18 Gepost op: mei 22, 2006, 09:20:00 pm »
Die Chico heb ik ook één keer gezien in jou portiek. Hij zat toen wat te mompelen en toen bleek hij het tegen mij te hebben. Waar het over ging kon ik niet helemaal meer volgen. Iets van dat ik het licht aan had moeten doen in het portiek ofzo. Toen had ik het idee dat hij idd niet helemaal normaal was.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #19 Gepost op: mei 22, 2006, 11:08:11 pm »

quote:

Pleun schreef op 22 mei 2006 om 20:29:Met z’n moeder en een oom zitten praten over Kaapverdië, Cabo Verde. Dit uit 9 eilanden bestaande landje ligt voor de kust van West-Afrika en is een mooie vakantiebestemming.
Best apart eigenlijk, zoveel mensen wonen er niet, en toch kennen wij in Nederland een relatief grote groep Kaapverdiërs, terwijl wij historisch gezien er toch eigenlijk weinig banden mee hebben, het was een Portugese kolonie.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #20 Gepost op: mei 23, 2006, 01:35:38 pm »
Dat er in Nederland relatief veel Kaapverdianen wonen komt doordat het een zeevaardersvolk is. In de jaren '60 zijn de eerste Kaapverdianen neergestreken in Rotterdam, waar een grote gemeenschap ontstond. Van de 20.000 Kaapverdianen in Nederland wonen de meeste in Rotterdam en omgeving. Ter vergelijking: in Lissabon wonen ongeveer 50.000 Kaapverdianen.
Er zouden zo'n 500.000 Kaapverdianen buiten Kaapverdië wonen en dat is meer dan het aantal inwoners van dit eilandenrijk (450.000). De emigranten hebben een sterke band met het moederland en zijn erg op de eigen gemeenschap gericht. Familie en vrienden wonen in de buurt en lopen vaak bij elkaar binnen. Wanneer ik bij M. ben is er regelmatig bezoek van ooms en tantes en zelf gaan ze ook vaak op familiebezoek. Iedere zondag rond de klok van 6 gaat z'n vader naar een vriend aan de overkant van de straat om een Kaapverdiaanse tv-serie te kijken. De familie woont precies op de grens van Schiedam en Rotterdam en het betreffende tv-kanaal is alleen in Rotterdam te ontvangen.

Kaapverdianen staan er om bekend dat ze geen moeilijkheden veroorzaken en hard werken. Ook dat strookt met mijn ervaring. De vader van M. werkt op een grote scheepswerf in Schiedam en z'n moeder is schoonmaakster bij een cafe op het Stadhuisplein. Kaapverdiaanse vrouwen werken vaak in de huishouding en zijn via een omweg naar Nederland gekomen. Zo ook de moeder van M., die heeft eerst in Italië gewerkt. Kaapverdianen zijn een mix van de oorspronkelijke Afrikaanse bevolking en Portugese kolonisten. Binnen gezinnen komen kleurverschillen voor van donkerbruin tot blank. Zo is M. veel lichter dan z'n zus.

Cabo Verde betekent 'de groene kaap' en slaat niet op de eilanden zelf, wat ik eerst dacht, maar op de ligging van de eilandengroep t.o.v. de meest westelijke punt van het Afrikaanse vasteland: Cape Verde in Senegal. De eilanden zelf zijn dor en droog. Het nationale gerecht waar ik het gisteren over had heet trouwens niet 'katjoeppe' maar Cachupa. Ach, fonetisch klopte het...

http://www.worldpress.org/maps/maps/cape_verde.gif

Ben alweer halverwege de Da Vinci Code. Het is een spannend verhaal maar als je bedenkt dat de Priorij van Sion nooit heeft bestaan en de Heilige Graal waarschijnlijk ook niet, snap ik niet dat mensen zich er zo druk over maken. Ik denk dat veel mensen graag willen lezen dat het christendom onderuit wordt gehaald en dat Jezus een kind verwekte bij Maria Magdalena. Ik vraag me af wat dat uitmaakt. Een gelovige zal door zo'n boek niet van z'n geloof gebracht worden en als ongelovige wordt het er niet vrolijker op met deze 'kennis.' Veel mensen zijn op zoek naar zingeving buiten het geloof maar dat vind ik zo onzinnig. Als God niet bestaat is dit leven tamelijk zinloos en moet je er het beste van maken zolang je tijd duurt. De meeste zin komt dan van de mensen om je heen en niet van vaag gereutel dat als surrogaat moet dienen voor het christelijk geloof. Of de Islam natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2006, 09:18:34 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #21 Gepost op: mei 23, 2006, 08:20:53 pm »
Fictie of niet, ik moet toegeven dat de inhoud van de Da Vinci Code toch wel heel interessant is... Maria Magdalena die de Helige Graal zou zijn... Het heilig vrouwelijke dat door de Kerk eeuwenlang is weggestopt... verborgen symboliek in schilderijen van Leonardo da Vinci en tekenfilms van Walt Disney... ik vermaak me prima met dat boek.  :o

De overspannen reactie van de Katholieke Kerk op het boek en de film is trouwens alleen maar een bevestiging voor mensen die willen geloven wat Dan Brown schrijft. De kerk is inderdaad een door mannen gedomineerd bolwerk, net als de Islam trouwens. Dat is een van de dingen die me tegenstaan aan deze religies. Het gevoel dat ik werd beetgenomen had ik trouwens al jaren, daar heb ik de Da Vinci Code niet voor nodig. Het draait allemaal om macht en (sociale) controle.

http://www.da-vinci-code.nl/codexgraal.jpg
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2006, 08:28:22 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #22 Gepost op: mei 23, 2006, 09:02:22 pm »

quote:

Pleun schreef op 23 mei 2006 om 20:20:
Het draait allemaal om macht en (sociale) controle.

sure

en ik ben een willoos wezentje dat daar dom achteraan loopt... 8)7
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #23 Gepost op: mei 23, 2006, 10:00:50 pm »
Tuurlijk niet, er zitten meerdere kanten aan de zaak.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #24 Gepost op: mei 23, 2006, 11:53:06 pm »

quote:

Pleun schreef op 23 mei 2006 om 22:00:
Tuurlijk niet, er zitten meerdere kanten aan de zaak.
Maar dat zei je niet. :P

quote:

Het draait allemaal om macht en (sociale) controle.
Maar ik vind dat trouwens niet eens zo'n rare gedachtegang, dat heb ik ook jarenlang gedacht. Maar als je het bestaan van de Christelijke God in je overwegingen meeneemt ontstaat er toch een heel ander beeld, ik denk zelfs dat je elke vraag in het leven terug kan brengen tot het wel of niet bestaan van God. Maar ik zal er niet teveel over uitweiden, het is jouw speelplaats. ;)

Mooie uiteenzetting trouwens over Kaapverdië, het zijn eigenlijk net een soort Portugeestalige Canarische eilanden, ook vulkanisch van oorsprong, alleen minder toeristisch heb ik zo het idee. d:)b
« Laatst bewerkt op: mei 23, 2006, 11:58:45 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #25 Gepost op: mei 24, 2006, 12:32:42 am »

quote:

Pleun schreef op 23 mei 2006 om 22:00:
Tuurlijk niet, er zitten meerdere kanten aan de zaak.


Pcies. Ik denk dat je God en 'het systeem' (wat mensen ervan gemaakt hebben) teveel met elkaar vervlochten hebt. God en 'het systeem' zijn twee verschillende dingen.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2006, 12:32:54 am door Mezzamorpheus »

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #26 Gepost op: mei 24, 2006, 09:24:29 am »

quote:

Laodicea schreef op 23 mei 2006 om 23:53:
[...]

Maar dat zei je niet. :P


Eigenlijk bedoel ik ook de Kerk en niet het christelijk geloof. De Kerk bestaat uit mensen en mensen manipuleren.

quote:

Mooie uiteenzetting trouwens over Kaapverdië, het zijn eigenlijk net een soort Portugeestalige Canarische eilanden, ook vulkanisch van oorsprong, alleen minder toeristisch heb ik zo het idee. d:)b


Hmm ik zie eerder overeenkomsten met de Antillen. Kaapverdianen worden ook vaak aangezien voor Antillianen, waar ze niet zo blij mee zijn.

http://m1.nedstatbasic.net/n?id=ACSzDwUegeYGeqt2QgmuDxRqAD9A
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2006, 09:26:27 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #27 Gepost op: mei 24, 2006, 09:29:27 am »

quote:

Pleun schreef op 24 mei 2006 om 09:24:
Hmm ik zie eerder overeenkomsten met de Antillen. Kaapverdianen worden ook vaak aangezien voor Antillianen, waar ze niet zo blij mee zijn.
Haha, absoluut waar. Ik heb onze kaapverdiaanse restaurant medewerker wel eens gevraagd waar ie vandaan kwam. De trots straalde ervan af. Waarschijnlijk ook wel omdat zijn vaste maatje (een surinamer) er net bij stond :).
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #28 Gepost op: mei 25, 2006, 04:05:38 pm »
24 mei zal de geschiedenis ingaan als de dag dat ik als enige zonder jas liep buiten. Ik had niet opgelet toen ik ‘s ochtends de deur uitstapte, het bleek wat aan de frisse kant te zijn… Dat was nog wel te overzien, maar toen begon het ook nog eens te regenen, autsj.

Het was een interessante dag. Ik had een van m'n Turkse cliënten beloofd om mee te gaan naar het politiebureau om een proces-verbaal op te laten maken. Er wordt regelmatig midden in de nacht bij haar aangebeld en ze vermoedt dat het criminele contacten zijn van haar ex-man. De vrouw is bang en wil zo snel mogelijk verhuizen. Daarom heeft ze urgentie aangevraagd en voor die aanvraag is een PV noodzakelijk. Ik had mijn twijfels want er was geen strafbaar feit gepleegd, maar de vriendelijke agente achter de balie ging toch overleggen met een superieur of er iets kon worden gedaan. Toen ze terugkwam had ze een positieve mededeling: “er kan een proces-verbaal van bevindingen worden opgemaakt.” Hier had ik, met mijn jarenlange ervaring bij de recherche, nog nooit van gehoord. Een proces-verbaal van bevindingen is een verklaring van de politie die kan worden opgesteld wanneer er geen strafbaar feit is gepleegd, maar de politie de zaak toch ernstig vindt. Ik was er blij mee, was ik tenminste niet voor niets naar het politiebureau gekomen, het was koud op de fiets.

Dit keer was ik zo slim geweest om de fiets van een collega te lenen en bij het politiebureau af te spreken met de cliënt. Na afloop gluurde ik eerst even om het hoekje. Maar er waren geen boze mannen te zien. Logisch, want die zitten in de gevangenis. Daarna deed ik iets wat ik eigenlijk niet mag in mijn functie en wat mensen zou kunnen laten twijfelen aan m’n verstand. De vrouw vroeg of ik nog een kopje thee kwam drinken bij haar thuis en ik zei ja. Haar schoonzus en zij zijn altijd zo aardig, ze hebben al een paar keer gevraagd of ik met Y. een keer bij ze langskom. Voor deze ene keer besloot ik dat het geen kwaad kon om de Turkse gastvrijheid te accepteren, en dus zat ik even later in een Turkse woonkamer aan een kopje Turkse thee te lurken. Aan de muur hingen familiefoto’s en een tekst uit de Koran. We spraken over het bezoek aan het politiebureau en ik vulde en passant een formulier in voor huurtoeslag. Ik was er nu toch… Toen het tijd was om weer naar m’n werk te gaan bleek het buiten te hozen. Redelijk doorweekt stapte ik m’n kamer binnen, waar ik mij zette aan de voorbereiding van een hoorzitting die middag op het stadhuis.

http://us.inmagine.com/168nwm/iconotec/icnos008/icnos008071.jpg

Hoorzittingen zullen nooit m’n hobby worden, ik vind het ook lastig om zoiets goed voor te bereiden. Dit keer ging het om een woonwagenbewoner wiens woontoeslag is ingetrokken. De hoorzitting was kort en informeel, er waren twee commissieleden en een secretaris aanwezig. De voorzitter kwam wat excentriek over. Vermoedelijk ga ik geen gelijk krijgen, maar ik geloof dat ik alles heb gezegd wat gezegd kon worden.

Om mijn drukke dag compleet te maken stond er een uurtje later een gesprek op het programma met een absoluut probleemgeval. Een cliënt die was verwezen door het maatschappelijk werk en al 4 maanden geen uitkering meer had. Die was ingetrokken omdat hij bepaalde documenten niet had ingeleverd. Bezwaar had hij niet gemaakt tegen de beslissing. Verder bleek hij geen zorgverzekering te hebben, maar wel veel schulden en een berg openstaande verkeersboetes. Ook huurtoeslag had hij niet. Bovendien stond het energiebedrijf op het punt om hem af te sluiten wegens wanbetaling. Ik belde naar het energiebedrijf, de belastingdienst en het CJIB en maakte een lijstje met ‘things to do’ Er is veel werk aan de winkel. Pas om half zes zwaaide ik de klant uit, waarschijnlijk komen er nog een flink aantal vervolgafspraken. Het is wel een uitdaging moet ik zeggen. Het belangrijkste is om de uitkering weer te activeren.
’s Avonds kwam een gezelschap vrienden en familie een filmpje kijken. M’n fantasie was een beetje opgeraakt, ik kon even een interessante film vinden in de dvd-theek. Het werd Red Eye, een thriller van Scream-regisseur Wes Craven. Een manager (Lisa) van een luxe hotel ontmoet op het vliegveld een gladjakker met enge blauwe ogen. Ze blijken tijdens de nachtvlucht naast elkaar te zitten. Toeval? Nee, dus, want de gladjakker onthult zijn ware aard. Hij is een huurmoordenaar. Doelwit is een terrorisme-expert die met zijn gezin op het punt staat het hotel van Lisa te bezoeken met zijn gevolg van veiligheidsmannetjes. Als Lisa niet belt naar het hotel om de kamer van het doelwit te veranderen, zal haar vader worden omgebracht. Het vervolg is een redelijk spannende thriller die wat aan de korte kant is.

http://avclub.com/content/files/images/Red-Eye.article.jpg

Vandaag is Y. ziek en zit ik me te vervelen. Wel had ik net enige afleiding. Toen ik op m’n balkon in de Da Vinci Code zat te lezen, kwam er een traumahelikopter aanvliegen. Hij landde in de buurt. Ik besloot om de ramptoerist uit te gaan hangen en ging kijken. Op de plek waar de helikopter was geland was niets te zien, maar een stuk verderop was de weg afgezet door de politie. Een ongeluk! Precies voor de basisschool waar een tijdje terug allemaal arme kindertjes onwel waren geworden, had een Mercedes een lichtmast uit de grond gereden. Dat is wel heel toevallig, nu ik net de Da Vinci Code heb gelezen, zie ik een complot… De brandweer en verplegers waren druk bezig met het autowrak en de ongelukkige bestuurder. Dik ingepakt werd hij de ambulance ingeschoven. Net als veel andere ramptoeristen hield ik het toen voor gezien. Het was een eenzijdig ongeluk en remsporen heb ik niet gezien. Merkwaardig. Misschien dat Dan Brown er een verklaring voor heeft.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #29 Gepost op: mei 25, 2006, 10:58:20 pm »

quote:

Pleun schreef op 25 mei 2006 om 16:05:
Daarna deed ik iets wat ik eigenlijk niet mag in mijn functie en wat mensen zou kunnen laten twijfelen aan m’n verstand. De vrouw vroeg of ik nog een kopje thee kwam drinken bij haar thuis en ik zei ja. Haar schoonzus en zij zijn altijd zo aardig, ze hebben al een paar keer gevraagd of ik met Y. een keer bij ze langskom. Voor deze ene keer besloot ik dat het geen kwaad kon om de Turkse gastvrijheid te accepteren, en dus zat ik even later in een Turkse woonkamer aan een kopje Turkse thee te lurken..

Goede actie, ik begrijp dat er regels moeten zijn, maar die moeten ook niet té rigide worden toegepast.
(Leuke actie met die ondertitel trouwens.  _/-\o_ )
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #30 Gepost op: mei 26, 2006, 01:53:24 pm »
Ik heb m'n onderschrift van de site van Opus Deï. Vond hem wel wat hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2006, 04:11:37 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #31 Gepost op: mei 26, 2006, 10:01:22 pm »

quote:

Pleun schreef op 26 mei 2006 om 13:53:
Ik heb m'n onderschrift van de site van Opus Deï. Vond hem wel wat hebben.
Ja, ik weet het, vandaar dat ik het ook zo'n stoere actie vind.http://images.fok.nl/s/schater.gif
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #32 Gepost op: mei 26, 2006, 10:58:46 pm »
Da Vinci Code

Tsja, nu ik De Da Vinci Code uit heb, moet ik er eigenlijk wat over schrijven. Dat is door anderen al heel veel gedaan dus ik houd het kort. Het knappe aan het boek is dat het een spannend verhaal is dat je eigenlijk in 1 ruk uit wilt lezen. Het wordt geen moment saai. Verder zit het boordevol met leuke raadseltjes en weetjes uit de (alternatieve) geschiedenis en de kunstgeschiedenis. Of het allemaal wáár is wat in het boek wordt beweerd is niet van belang, het is per slot van rekening fictie. Daarom begrijp ik ook niet zo goed dat er mensen zijn die moeite doen om te ontkrachten wat Dan Brown allemaal schrijft. Zo moest ik gniffelen om het zure stukje van ene Wim Houtman. Het is zo makkelijk om een boek, waar door de schrijver bij mijn weten veel research in is gestopt, neer te sabelen als onzinnig, zonder zelf fatsoenlijke argumenten aan te dragen. Veel kritiek op De Da Vinci Code is snobistisch en arrogant.

http://www.amerigo.nl/auteur/brown/9024548004b.jpg

Heb ik dan geen kritiek op het boek? Tuurlijk wel, maar dat betreft voornamelijk het taalgebruik. De Da Vinci Code is alleen de moeite waard vanwege het interessante verhaal, het proza is absoluut niet mooi. Dat is ook het grote verschil met literatuur. Ook een boek als De Ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch zit boordevol verwijzingen en weetjes, maar de taal en de stijl zijn zoveel rijker. De enige overeenkomsten met De Da Vinci Code zijn het filmische karakter en de ervaring dat je denken geprikkeld wordt. Zo heb ik nu zin om me verder te verdiepen in de Heilige Graal, Tempeliers, Leonardo da Vinci en Maria Magdalena. Daarbij zal het wel blijven, de neiging om de locaties uit het boek te gaan bezoeken, zoals massaal gedaan wordt, heb ik niet. Dat had ik met De Ontdekking van de Hemel trouwens wel een beetje. Zo vond ik het leuk om in Rome een bezoek te brengen aan het Pantheon en de Boog van Titus te bekijken.

http://www.kingmere.f9.co.uk/Templarpictures/Temple2.jpg

Onderwerpen als de Heilige Graal en Tempelridders zullen altijd wel tot de verbeelding blijven spreken, vanwege de waas van geheimzinnigheid die eromheen hangt. Mensen worden aangetrokken tot mysteries.
Nog een laatste puntje betreft het proces dat Dan Brown een tijdje terug aan zijn broek kreeg. Hij werd beschuldigd van plagiaat door de auteurs van Holy Blood, Holy Grail uit 1982, Brown zou met de ideeën uit dit boek aan de haal zijn gegaan. Hier begrijp ik dus helemaal niets van, want het boek wordt letterlijk in De Da Vinci Code genoemd en een van de personages (Leigh Teabing) is zelfs vernoemd naar 1 van de auteurs. Het kan niet anders of dit is een slinkse publiciteitsstunt, want van Holy Blood, Holy Grail zijn naar verluidt sindsdien honderdduizenden exemplaren verkocht. Zo probeert iedereen een graantje mee te pikken van de hype, die mijns inziens rijkelijk overdreven is. Wat zijn mensen toch rare wezens, het is maar een boek. Een leuk boek, dat wel, maar om daar nou zo’n mega-hype van te maken…
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2006, 10:59:43 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #33 Gepost op: mei 26, 2006, 11:19:36 pm »
Het probleem is een beetje dat Dan Brown wél in zijn boek vermeld dat: "Alle beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen in dit boek zijn waarheidsgetrouw." En dat klopt dus niet er zitten ook gewoon veel feitelijke fouten in, kijk maar eens op Wikipedia Bovendien blijft bij de gemiddelde lezer toch de indruk hangen dat men weliswaar lang niet alles gelooft, maar dat veel van die theorieeen toch een kern van waarheid bezitten.

Ook interessant is een Nederlandstalige pagina die stuk voor stuk alle fouten en verdraaiingen bij langs gaat.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #34 Gepost op: mei 27, 2006, 12:12:13 am »

quote:

Laodicea schreef op 26 mei 2006 om 23:19:
Het probleem is een beetje dat Dan Brown wél in zijn boek vermeld dat: "Alle beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen in dit boek zijn waarheidsgetrouw."


Haha ja, ik vind dat maar raar. Vraag me af wat het nut is van zo'n vermelding.

quote:

Bovendien blijft bij de gemiddelde lezer toch de indruk hangen dat men weliswaar lang niet alles gelooft, maar dat veel van die theorieeen toch een kern van waarheid bezitten.
Ja maar dat is wel vaker zo bij boeken, ik zie daar geen kwaad in. Wat is waar? Mensen moeten maar geloven wat ze willen geloven.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #35 Gepost op: mei 27, 2006, 07:12:31 pm »
Gisteren was het een echte regendag. Het tennis op Roland Garros had er gelukkig geen last van, want het toernooi is nog niet begonnen. Zonder tennis is mijn leven niet compleet. Hmm, ik lijk wel dronken. Aan de Sangria van gisteravond kan het niet liggen, daar merkte ik (helaas) niets van. Het was al redelijk laat toen m'n broertje kwam aanzetten met een dvd van Saw. Een horrorfilm. Ik wist een beetje waar hij over ging en dacht dat hij te gruwelijk was voor mijn fijnbesnaarde zenuwgestel. Maar dat bleek reuze mee te vallen. Saw betekent zaag (duh) maar er zijn geen afgehakte ledematen te zien. Tenminste, niet in beeld.

Het verhaal. Twee mannen vinden zichzelf terug in een smerige badkamer, geketend aan de muur. In het midden ligt in een plas bloed een lijk, met in 1 hand een revolver en in de andere hand een cassetterecorder. De ene man is een fotograaf en de ander een chirurg. De chirurg weet wie hen in deze oncomfortabele situatie heeft gebracht: Jigsaw, een seriemoordenaar, die niet persoonlijk zijn slachtoffers te grazen neemt maar ze elkaar laat doden d.m.v. sadistische spelletjes. Waarom? Omdat ze de waarde van het leven niet inzien en ze dat hardhandig moeten ervaren. Op zich een goed moreel standpunt van die Jigsaw, een nominatie voor de Nobelprijs waard.

Saw is een originele horrorfilm die met een heel laag budget gemaakt is en een groot succes was. Ik ben niet echt een fan van het genre, maar als iemand een dvd in het apparaat schuift en ik zit toevallig op de bank, ja dan kijk ik wel mee.

http://www.wordsfromhere.com/images/saw_poster.jpg

Vandaag was het weer iets beter dan gisteren, ik waagde mij dan ook naar buiten. Niet om met Yeliz af te spreken, ze is nog steeds ziek. Omdat het toch een keer moest gebeuren, ging ik in de stad nieuwe t-shirts kopen. In het centrum gearriveerd vertoonde ik kledingwinkelontwijkend gedrag, de boek- en dvd-winkels waren ook interessant. Ik kocht 'Onze Jongens' van Auke Kok (het laatste exemplaar, jeuj!) en 'Het mooiste leven...' van Kees 't Hart. Deze romanschrijver liep 5 jaar geleden een seizoen lang mee met voetbalclub Heerenveen. Nou heb ik nix met Heerenveen, maar volgens de recensies is het een zeer aardig dagboek geworden. Het Bureau, maar dan niet op een kantoor maar bij een voetbalclub. Tsja, voetbal... Een goed voetbalboek boeit me nog steeds. Pas is mijn all-time favoriet na 10 jaar in herdruk verschenen: De Coolsingel bleef leeg van Hugo Borst. Een zeer toepasselijke titel...

Toen ik dan eindelijk in een bekende doch niet erg dure kledingwinkel belandde, bleek de modekleur van deze zomer oranje te zijn. Heel toepasselijk. Iedere zichzelf respecterende winkelier heeft momenteel een oranje etalage, ik heb het nog niet eerder zo extreem meegemaakt. Je zou bijna gaan hopen dat ze er na de 1e ronde uit liggen. Oranje liet ik voor wat het was, ik stapte naar buiten met paars en roze. Ook erg mannelijk.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2006, 07:57:55 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Vivine

  • Berichten: 956
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #36 Gepost op: mei 28, 2006, 07:40:56 pm »
brrrr@oranjegekte :r Ik vind het niet erg dat mensen er zo gek van zijn, maar het wordt je zo opgedrongen. Overal waar je kijkt zie je oranje, overal hoor je oranjehits, en de supermartkten liggen vol met oranjevoer. Ik vind oranje een hele mooie kleur. Maar ik weiger het te dragen, omdat ze anders nog gaan denken dat ik meedoe met de gekte. :p

Anyway...wel leuk om hier weer eens rond te snuffelen. Via google kwam ik op mijn eigen weblog terecht, waar ik al letterlijk in geen jaren meer wat heb geschreven. En toen ben ik ook maar even hier weer bij jou gaan kijken....deel 16 alweer...tjeetje :P
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 07:41:38 pm door Vivine »

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #37 Gepost op: mei 28, 2006, 08:14:10 pm »
Hé Pepperdepep is terug. Maar ik ben het met je eens. WK is leuk maar die gekte erom heen. Het lijkt wel of het steeds gekker wordt bij iedere WK of EK waaraan Oranje meedoet.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #38 Gepost op: mei 28, 2006, 08:30:46 pm »

quote:

Santaarnpaal schreef op 28 mei 2006 om 20:14:
Hé Pepperdepep is terug. Maar ik ben het met je eens. WK is leuk maar die gekte erom heen. Het lijkt wel of het steeds gekker wordt bij iedere WK of EK waaraan Oranje meedoet.
Gelukkig duurt het steeds minder lang voordat Oranje eruit ligt dus met toenemende gekte ben je er sneller weer vanaf....  :+
Bombus terrestris Reginae

Slim blondje

  • Berichten: 1608
  • De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #39 Gepost op: mei 28, 2006, 08:39:59 pm »

quote:

Pleun schreef op 27 mei 2006 om 19:12:
Omdat het toch een keer moest gebeuren, ging ik in de stad nieuwe t-shirts kopen.
wouw! Pleun aan het winkelen  d:)b
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

march

  • Berichten: 607
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #40 Gepost op: mei 28, 2006, 08:40:46 pm »
Ehm, Pleun, weet je zeker dat je die naam voluit wil vermelden in je log???

Zijnkind

  • Berichten: 5099
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #41 Gepost op: mei 28, 2006, 09:00:15 pm »

quote:

march schreef op 28 mei 2006 om 20:40:
Ehm, Pleun, weet je zeker dat je die naam voluit wil vermelden in je log???
Die naam is al eens eerder gevallen. Ik dacht op een trui geplaatst of zoiets.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #42 Gepost op: mei 28, 2006, 09:36:09 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 28 mei 2006 om 19:40:
brrrr@oranjegekte :r Ik vind het niet erg dat mensen er zo gek van zijn, maar het wordt je zo opgedrongen.


Het is niet spontaan meer maar pure commercie. Elke winkelier denkt: 'laat ik mijn winkel ook maar oranje maken, want iedereen doet het dus ik moet wel.' Het gevolg is dat echt iedere winkel een etalage met oranjetroep heeft. Van de kapper tot de hypotheekadviseur en van de shoarmaboer tot de poelier. Is niet leuk meer.

quote:

Anyway...wel leuk om hier weer eens rond te snuffelen. Via google kwam ik op mijn eigen weblog terecht, waar ik al letterlijk in geen jaren meer wat heb geschreven. En toen ben ik ook maar even hier weer bij jou gaan kijken....deel 16 alweer...tjeetje :P


Ja, ik heb nog nooit iets zolang volgehouden. Behalve mijn studie dan :+

Leuk dat je er weer bent  d:)b

quote:

march schreef op 28 mei 2006 om 20:40:
Ehm, Pleun, weet je zeker dat je die naam voluit wil vermelden in je log???


Ja, want hij is idd al eerder gevallen en er zijn wel meer Yelizzen. Er is geen hond die ene Pleun zal linken aan de Yeliz van Pleun. Hoop ik.  :+

quote:

Zijnkind schreef op 28 mei 2006 om 21:00:

[...]
Die naam is al eens eerder gevallen. Ik dacht op een trui geplaatst of zoiets.
Yesss  :)
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #43 Gepost op: mei 28, 2006, 10:20:28 pm »
Dunya Festival

Vanmiddag ben ik met M. naar het Ortel Dunya Festival geweest, in het park bij de Euromast. Het Dunya Festival is een multicultureel evenement, met muziek uit allerlei windstreken, tentjes met lekker eten, een informatiemarkt en een braderie met etnische producten. Ik heb nog gezocht naar leuke polsbandjes, maar kon ze niet vinden. Sieraden in overvloed, maar een simpel handgevlochten polsbandje was nergens te bekennen.

http://www.antennerotterdam.nl/cache/550x400_90_site25_20060521123539_Dunya_poster_tbv_internet.jpg

Het terrein was ietwat zompig vanwege de overvloedige regenval van de afgelopen dagen, dus ik moet niet vergeten mijn schoenen schoon te maken voor ik naar m'n werk ga morgen. Het was erg druk. Op een van de podia stond de Noordafrikaanse band Madioko 'n' Rafika te spelen. Dat klonk heel lekker. Arabische muziek heeft wel wat, al zullen veel Nederlanders dat niet met me eens zijn. M. zat te zeuren dat hij er niks aan vond en verder wilde lopen. Hij was alleen maar geïnteresseerd in de vele voedselkramen. De smulpaap. Ik had wel trek in roti of een stuk vlees van de Argentijnse grill, maar de prijzen waren minder mals als het vlees vermoed ik. Je moest ook betalen met plastic muntjes van € 1 per stuk. Ik kocht er tien en die waren eigenlijk zo op. Ook de markt vond ik leuk, het was erg kleurrijk allemaal. Alleen had ik het festival liever bezocht met Y. want na een paar uur had de ongeduldige M. er al genoeg van. Jammer, want ondanks de drukte vond ik het relaxt tussen al die verschillende culturen, ik had er nog wel even willen blijven. En oke, ook vanwege de mooie vrouwen, ik geef het toe.

Na het avondeten ging ik met M. en z'n pa mee naar een neef om het Kaapverdiaanse tv-programma te bekijken waar ik het vorige week over had. De kamer zat vol met nog veel meer neven, die druk in het Kaapverdiaans met elkaar zaten te kwebbelen. Zoals veel Kaapverdianen hadden ook deze neven gevaren. Het programma was tenenkrommend amateuristisch en saai. Na een biertje kreeg ik ongelofelijke slaap. In slaap vallen was er echter niet bij, want M. hield me in de gaten. Dat is ook goed, als je ergens op bezoek bent moet je wel bij de les blijven natuurlijk.

Gisteravond een rustig avondje gehad voor de buis. Met Santaarnpaal gekeken naar de wedstrijd Nederland - Kameroen (1-0). Leuke eerste helft. Veel conclusies kan je uit zo'n partijtje verder niet trekken.
Na het vertrek van Santaarnpaal kwam m'n broertje thuis met z'n vriendin. Of ik zin had om Saw II te zien? Welja, waarom niet. Een ondertitel op de filmposter luidt 'Oh yes...there will be blood.' Ik herinner me dat ik afgelopen winter in Brussel bussen zag rijden met deze aankondiging en dat ik toen dacht geef mijn portie maar aan fikkie. En inderdaad, er is bloed in deze film. Veel bloed. Je kan ook merken dat de makers een veel hoger budget hadden dan voor deel 1. Ik had het niet verwacht, maar de sequel vond ik vermakelijker. Het recept is ongeveer hetzelfde, alleen zit er nu een hele groep mensen opgesloten in een huis. Ze krijgen twee uur om de raadseltjes van Jigsaw op te lossen en eruit te komen, anders zal een dodelijk zenuwgas langzaam zijn geniepige werk doen en hun ingewanden doen uitbraken.

http://www.canmag.com/images/front/movies20052/saw25.jpg
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 10:31:02 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #44 Gepost op: mei 28, 2006, 10:28:10 pm »

quote:

Pleun schreef op 28 mei 2006 om 22:20:
Arabische muziek heeft wel wat, al zullen veel Nederlanders dat niet met me eens zijn.
Dat komt misschien om dat het vaak 'vals' klinkt, ik heb geen verstand van noten e.d. maar ze schijnen dus ook de spreekwoordelijke zwarte toetsjes op de piano meer te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 10:28:20 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Santaarnpaal

  • Berichten: 1382
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #45 Gepost op: mei 29, 2006, 05:39:32 am »
Ik zie dat ik op het goede moment ben weggegaan. Filmpjes ala Saw zit ik niet echt op te wachten.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #46 Gepost op: mei 29, 2006, 11:20:06 pm »
Onlangs kreeg ik van iemand het verwijt dat ik altijd over dezelfde dingen schrijf: werk, voetbal, vrouwen, films... Nou vind ik dat zelf wel meevallen en tsja, let's face it: het zijn nu eenmaal erg belangrijke onderwerpen. Desondanks trek ik me de kritiek aan. Binnenkort zal ik dan ook mijn plan ontvouwen voor vrede in het Midden-Oosten. Maar ik wil het eerst even voorleggen aan Condolleeza Rice. Het is altijd verstandig om iemand naar je werk te laten kijken, voor je het in de openbaarheid knalt.

Vandaag was het best interessant op het werk, ook al was ik vanmorgen liever op mijn bed blijven liggen. Maar als ik daar aan toe zou geven zou ik beurs zien van de doorligplekken. Er kwamen vijf mensen op het spreekuur waarvan ik er 3 meteen kon helpen. Dat schiet lekker op. 's Middags had ik nog een afspraak met een Marokkaans meisje. 21 jaar, alleenstaande moeder en een verleden in de vrouwenopvang. Het zit daar vol met islamitische vrouwen, trieste zaak. Een van de oorzaken is waarschijnlijk dat in die culturen vaak niet uit liefde wordt getrouwd en mannen het niet kunnen hebben als vrouwen hun fratsen niet meer pikken en voor zichzelf opkomen. Een van de cliënten die op het spreekuur kwam was trouwens ook al een alleenstaande Marokkaanse moeder. Ze kwam nogal timide over, logisch want ook zij had een verleden van huiselijk geweld en verblijf in opvanghuizen. Wat zonde, denk ik dan. Op het eerste gezicht zijn het gewoon normale, leuke vrouwen. Weer een andere cliënt die in de vrouwenopvang zit belde dat ze via het opvanghuis urgentie heeft gekregen en ik het bezwaarschrift dat ik nog moest schrijven kan intrekken. Kwam dat even goed uit, ik zat er al tegenaan te hikken.

Vanavond is mijn geliefde moeder op de koffie geweest. Ik schrijf niet veel over haar, maar ze is geweldig. Ze lijkt ook veel jonger dan ze is en meerdere mannen zijn verliefd op haar. Dat vind ik erg grappig. M'n pa denkt er geloof ik iets anders over hehehe.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #47 Gepost op: mei 30, 2006, 11:56:54 pm »
Te laat naar bed gaan en wakker worden met een misselijk gevoel zijn geen stimulans om met frisse moed naar je werk te gaan. Een half uur lang draaide ik me nog eens om, en nog eens om, en nog eens om, toen ik besloot om toch maar te gaan. Voor de klanten en gewoon...omdat ik het werk graag doe. Sommige mensen melden zich om de haverklap ziek, ik niet. Dat heeft wel voor een groot deel met motivatie te maken, in tijden dat ik niet graag naar m'n werk ging meldde ik me veel makkelijker ziek.

Goed, ik sleepte mij dus naar het werk. Enig fysiek ongemak had mij wel getroffen, maar ik hou het netjes en zal het verder niet gaan hebben over darmproblemen. Er kwamen een paar cliënten op gesprek, ik belde met talloze andere cliënten en instanties en woonde 's middags de gebruikelijke intakevergadering van de maatschappelijk werkers bij. Net als zondag bij M. viel ik bijna in slaap. Het gaat niet helemaal lekker geloof ik.

Desondanks deed ik wat ik me gisteren had voorgenomen: een bioscoopje pakken. In de Breestraat is een bioscoop (Trianon) waar om 18.15 The Da Vinci Code draaide. Uit het werk kon ik dus linea recta door naar het filmtheater, schuin aan de overkant. De film van De Da Vinci Code wilde ik toch wel zien, maar alleen als tussendoortje. Trianon kan je met een beetje fantasie omschrijven als een bioscoop met een klassieke sfeer, maar eigenlijk vond ik het maar een shabby bedoening. Rommelig, versleten vloerbedekking, allemaal dozen die onder het scherm lagen... Maar goed, ik kwam voor de film en niet voor het interieur. En tsja, de film viel me een beetje tegen. Ik weet niet hoe mensen 'm ervaren die het boek niet hebben gelezen, maar twee grote nadelen van deze boekverfilming zijn:
1) Je kent het verhaal al dus spannend is het niet
2) De film is een weergave in sneltreinvaart van het boek

Ik had hetzelfde bij The Discovery of Heaven. Wat een tegenvaller was die film. Het is heel moeilijk om boeken als De Da Vinci Code te verfilmen, dat besef ik heel goed, maar het maakte echt totaal geen indruk op me. De interessante dialogen, de uitgebreide raadseltjes, de vele locaties, het is allemaal samengeperst in 2,5 uur en dat werkt gewoon niet. Ook het acteerwerk viel me tegen. Ik vond het wel leuk om locaties uit het boek in beeld te zien, zoals de Tempelierskerk in Londen en Rosslyn Chapel in Schotland. Dat is tegen het einde van de film en dan geeft regisseur Ron Howard ook een eigen slinger aan het verhaal, om het niet te ingewikkeld te maken. Maar het zal niet verbazen dat ik tijdens de film bijna in slaap was gevallen. Toen ik na afloop in het station liep, bedacht ik me dat ik iets miste. Ik was m'n tas vergeten. Gelukkig lag hij er nog...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/9b/The_da_vinci_code.jpg/200px-The_da_vinci_code.jpg
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2006, 12:06:49 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

smooky

  • Berichten: 1099
  • was ik weer
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #48 Gepost op: mei 31, 2006, 12:00:33 am »

quote:

Laodicea schreef op 28 mei 2006 om 22:28:
[...]

Dat komt misschien om dat het vaak 'vals' klinkt, ik heb geen verstand van noten e.d. maar ze schijnen dus ook de spreekwoordelijke zwarte toetsjes op de piano meer te gebruiken.
klopt, dit komt alleen maar omdat ze daar een andere toonladder gebruiken.
was ik weer

gesp

  • Berichten: 450
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #49 Gepost op: mei 31, 2006, 09:08:28 pm »

quote:

Pleun schreef op 29 mei 2006 om 23:20:
Onlangs kreeg ik van iemand het verwijt dat ik altijd over dezelfde dingen schrijf: werk, voetbal, vrouwen, films... Nou vind ik dat zelf wel meevallen en tsja, let's face it: het zijn nu eenmaal erg belangrijke onderwerpen. Desondanks trek ik me de kritiek aan. Binnenkort zal ik dan ook mijn plan ontvouwen voor vrede in het Midden-Oosten. Maar ik wil het eerst even voorleggen aan Condolleeza Rice. Het is altijd verstandig om iemand naar je werk te laten kijken, voor je het in de openbaarheid knalt.
Deze weblog is zo'n beetje het enige wat ik lees op dit forum. Vanwege opmerkingen als deze. :)

(Ik begreep dat je enige behoefte had aan bevestiging, zo afentoe)
as blunt as Ockham's razor