Auteur Topic: De Speelplaats van Pleun (deel 16)  (gelezen 96295 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
De Speelplaats van Pleun (deel 16)
« Reactie #30 Gepost op: mei 26, 2006, 01:53:24 pm »
Ik heb m'n onderschrift van de site van Opus Deï. Vond hem wel wat hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2006, 04:11:37 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 26, 2006, 10:01:22 pm »

quote:

Pleun schreef op 26 mei 2006 om 13:53:
Ik heb m'n onderschrift van de site van Opus Deï. Vond hem wel wat hebben.
Ja, ik weet het, vandaar dat ik het ook zo'n stoere actie vind.http://images.fok.nl/s/schater.gif
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 26, 2006, 10:58:46 pm »
Da Vinci Code

Tsja, nu ik De Da Vinci Code uit heb, moet ik er eigenlijk wat over schrijven. Dat is door anderen al heel veel gedaan dus ik houd het kort. Het knappe aan het boek is dat het een spannend verhaal is dat je eigenlijk in 1 ruk uit wilt lezen. Het wordt geen moment saai. Verder zit het boordevol met leuke raadseltjes en weetjes uit de (alternatieve) geschiedenis en de kunstgeschiedenis. Of het allemaal wáár is wat in het boek wordt beweerd is niet van belang, het is per slot van rekening fictie. Daarom begrijp ik ook niet zo goed dat er mensen zijn die moeite doen om te ontkrachten wat Dan Brown allemaal schrijft. Zo moest ik gniffelen om het zure stukje van ene Wim Houtman. Het is zo makkelijk om een boek, waar door de schrijver bij mijn weten veel research in is gestopt, neer te sabelen als onzinnig, zonder zelf fatsoenlijke argumenten aan te dragen. Veel kritiek op De Da Vinci Code is snobistisch en arrogant.

http://www.amerigo.nl/auteur/brown/9024548004b.jpg

Heb ik dan geen kritiek op het boek? Tuurlijk wel, maar dat betreft voornamelijk het taalgebruik. De Da Vinci Code is alleen de moeite waard vanwege het interessante verhaal, het proza is absoluut niet mooi. Dat is ook het grote verschil met literatuur. Ook een boek als De Ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch zit boordevol verwijzingen en weetjes, maar de taal en de stijl zijn zoveel rijker. De enige overeenkomsten met De Da Vinci Code zijn het filmische karakter en de ervaring dat je denken geprikkeld wordt. Zo heb ik nu zin om me verder te verdiepen in de Heilige Graal, Tempeliers, Leonardo da Vinci en Maria Magdalena. Daarbij zal het wel blijven, de neiging om de locaties uit het boek te gaan bezoeken, zoals massaal gedaan wordt, heb ik niet. Dat had ik met De Ontdekking van de Hemel trouwens wel een beetje. Zo vond ik het leuk om in Rome een bezoek te brengen aan het Pantheon en de Boog van Titus te bekijken.

http://www.kingmere.f9.co.uk/Templarpictures/Temple2.jpg

Onderwerpen als de Heilige Graal en Tempelridders zullen altijd wel tot de verbeelding blijven spreken, vanwege de waas van geheimzinnigheid die eromheen hangt. Mensen worden aangetrokken tot mysteries.
Nog een laatste puntje betreft het proces dat Dan Brown een tijdje terug aan zijn broek kreeg. Hij werd beschuldigd van plagiaat door de auteurs van Holy Blood, Holy Grail uit 1982, Brown zou met de ideeën uit dit boek aan de haal zijn gegaan. Hier begrijp ik dus helemaal niets van, want het boek wordt letterlijk in De Da Vinci Code genoemd en een van de personages (Leigh Teabing) is zelfs vernoemd naar 1 van de auteurs. Het kan niet anders of dit is een slinkse publiciteitsstunt, want van Holy Blood, Holy Grail zijn naar verluidt sindsdien honderdduizenden exemplaren verkocht. Zo probeert iedereen een graantje mee te pikken van de hype, die mijns inziens rijkelijk overdreven is. Wat zijn mensen toch rare wezens, het is maar een boek. Een leuk boek, dat wel, maar om daar nou zo’n mega-hype van te maken…
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2006, 10:59:43 pm door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 26, 2006, 11:19:36 pm »
Het probleem is een beetje dat Dan Brown wél in zijn boek vermeld dat: "Alle beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen in dit boek zijn waarheidsgetrouw." En dat klopt dus niet er zitten ook gewoon veel feitelijke fouten in, kijk maar eens op Wikipedia Bovendien blijft bij de gemiddelde lezer toch de indruk hangen dat men weliswaar lang niet alles gelooft, maar dat veel van die theorieeen toch een kern van waarheid bezitten.

Ook interessant is een Nederlandstalige pagina die stuk voor stuk alle fouten en verdraaiingen bij langs gaat.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 27, 2006, 12:12:13 am »

quote:

Laodicea schreef op 26 mei 2006 om 23:19:
Het probleem is een beetje dat Dan Brown wél in zijn boek vermeld dat: "Alle beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen in dit boek zijn waarheidsgetrouw."

Haha ja, ik vind dat maar raar. Vraag me af wat het nut is van zo'n vermelding.

quote:

Bovendien blijft bij de gemiddelde lezer toch de indruk hangen dat men weliswaar lang niet alles gelooft, maar dat veel van die theorieeen toch een kern van waarheid bezitten.
Ja maar dat is wel vaker zo bij boeken, ik zie daar geen kwaad in. Wat is waar? Mensen moeten maar geloven wat ze willen geloven.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 27, 2006, 07:12:31 pm »
Gisteren was het een echte regendag. Het tennis op Roland Garros had er gelukkig geen last van, want het toernooi is nog niet begonnen. Zonder tennis is mijn leven niet compleet. Hmm, ik lijk wel dronken. Aan de Sangria van gisteravond kan het niet liggen, daar merkte ik (helaas) niets van. Het was al redelijk laat toen m'n broertje kwam aanzetten met een dvd van Saw. Een horrorfilm. Ik wist een beetje waar hij over ging en dacht dat hij te gruwelijk was voor mijn fijnbesnaarde zenuwgestel. Maar dat bleek reuze mee te vallen. Saw betekent zaag (duh) maar er zijn geen afgehakte ledematen te zien. Tenminste, niet in beeld.

Het verhaal. Twee mannen vinden zichzelf terug in een smerige badkamer, geketend aan de muur. In het midden ligt in een plas bloed een lijk, met in 1 hand een revolver en in de andere hand een cassetterecorder. De ene man is een fotograaf en de ander een chirurg. De chirurg weet wie hen in deze oncomfortabele situatie heeft gebracht: Jigsaw, een seriemoordenaar, die niet persoonlijk zijn slachtoffers te grazen neemt maar ze elkaar laat doden d.m.v. sadistische spelletjes. Waarom? Omdat ze de waarde van het leven niet inzien en ze dat hardhandig moeten ervaren. Op zich een goed moreel standpunt van die Jigsaw, een nominatie voor de Nobelprijs waard.

Saw is een originele horrorfilm die met een heel laag budget gemaakt is en een groot succes was. Ik ben niet echt een fan van het genre, maar als iemand een dvd in het apparaat schuift en ik zit toevallig op de bank, ja dan kijk ik wel mee.

http://www.wordsfromhere.com/images/saw_poster.jpg

Vandaag was het weer iets beter dan gisteren, ik waagde mij dan ook naar buiten. Niet om met Yeliz af te spreken, ze is nog steeds ziek. Omdat het toch een keer moest gebeuren, ging ik in de stad nieuwe t-shirts kopen. In het centrum gearriveerd vertoonde ik kledingwinkelontwijkend gedrag, de boek- en dvd-winkels waren ook interessant. Ik kocht 'Onze Jongens' van Auke Kok (het laatste exemplaar, jeuj!) en 'Het mooiste leven...' van Kees 't Hart. Deze romanschrijver liep 5 jaar geleden een seizoen lang mee met voetbalclub Heerenveen. Nou heb ik nix met Heerenveen, maar volgens de recensies is het een zeer aardig dagboek geworden. Het Bureau, maar dan niet op een kantoor maar bij een voetbalclub. Tsja, voetbal... Een goed voetbalboek boeit me nog steeds. Pas is mijn all-time favoriet na 10 jaar in herdruk verschenen: De Coolsingel bleef leeg van Hugo Borst. Een zeer toepasselijke titel...

Toen ik dan eindelijk in een bekende doch niet erg dure kledingwinkel belandde, bleek de modekleur van deze zomer oranje te zijn. Heel toepasselijk. Iedere zichzelf respecterende winkelier heeft momenteel een oranje etalage, ik heb het nog niet eerder zo extreem meegemaakt. Je zou bijna gaan hopen dat ze er na de 1e ronde uit liggen. Oranje liet ik voor wat het was, ik stapte naar buiten met paars en roze. Ook erg mannelijk.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2006, 07:57:55 pm door Pleun »

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 28, 2006, 07:40:56 pm »
brrrr@oranjegekte :r Ik vind het niet erg dat mensen er zo gek van zijn, maar het wordt je zo opgedrongen. Overal waar je kijkt zie je oranje, overal hoor je oranjehits, en de supermartkten liggen vol met oranjevoer. Ik vind oranje een hele mooie kleur. Maar ik weiger het te dragen, omdat ze anders nog gaan denken dat ik meedoe met de gekte. :p

Anyway...wel leuk om hier weer eens rond te snuffelen. Via google kwam ik op mijn eigen weblog terecht, waar ik al letterlijk in geen jaren meer wat heb geschreven. En toen ben ik ook maar even hier weer bij jou gaan kijken....deel 16 alweer...tjeetje :P
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 07:41:38 pm door Vivine »

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 28, 2006, 08:14:10 pm »
Hé Pepperdepep is terug. Maar ik ben het met je eens. WK is leuk maar die gekte erom heen. Het lijkt wel of het steeds gekker wordt bij iedere WK of EK waaraan Oranje meedoet.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 28, 2006, 08:30:46 pm »

quote:

Santaarnpaal schreef op 28 mei 2006 om 20:14:
Hé Pepperdepep is terug. Maar ik ben het met je eens. WK is leuk maar die gekte erom heen. Het lijkt wel of het steeds gekker wordt bij iedere WK of EK waaraan Oranje meedoet.
Gelukkig duurt het steeds minder lang voordat Oranje eruit ligt dus met toenemende gekte ben je er sneller weer vanaf....  :+
Bombus terrestris Reginae

Slim blondje

• De wijsheid niet in pacht.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 28, 2006, 08:39:59 pm »

quote:

Pleun schreef op 27 mei 2006 om 19:12:
Omdat het toch een keer moest gebeuren, ging ik in de stad nieuwe t-shirts kopen.
wouw! Pleun aan het winkelen  d:)b
Het begin van de wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar Zijn wet, getuigt van goed inzicht. (Psalm 111:10a)

march

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 28, 2006, 08:40:46 pm »
Ehm, Pleun, weet je zeker dat je die naam voluit wil vermelden in je log???

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 28, 2006, 09:00:15 pm »

quote:

march schreef op 28 mei 2006 om 20:40:
Die naam is al eens eerder gevallen. Ik dacht op een trui geplaatst of zoiets.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 28, 2006, 09:36:09 pm »

quote:

Pepperdepep schreef op 28 mei 2006 om 19:40:
brrrr@oranjegekte :r Ik vind het niet erg dat mensen er zo gek van zijn, maar het wordt je zo opgedrongen.

Het is niet spontaan meer maar pure commercie. Elke winkelier denkt: 'laat ik mijn winkel ook maar oranje maken, want iedereen doet het dus ik moet wel.' Het gevolg is dat echt iedere winkel een etalage met oranjetroep heeft. Van de kapper tot de hypotheekadviseur en van de shoarmaboer tot de poelier. Is niet leuk meer.

quote:

Anyway...wel leuk om hier weer eens rond te snuffelen. Via google kwam ik op mijn eigen weblog terecht, waar ik al letterlijk in geen jaren meer wat heb geschreven. En toen ben ik ook maar even hier weer bij jou gaan kijken....deel 16 alweer...tjeetje :P

Ja, ik heb nog nooit iets zolang volgehouden. Behalve mijn studie dan :+

Leuk dat je er weer bent  d:)b

quote:

march schreef op 28 mei 2006 om 20:40:

Ja, want hij is idd al eerder gevallen en er zijn wel meer Yelizzen. Er is geen hond die ene Pleun zal linken aan de Yeliz van Pleun. Hoop ik.  :+

quote:

Zijnkind schreef op 28 mei 2006 om 21:00:

[...]
Die naam is al eens eerder gevallen. Ik dacht op een trui geplaatst of zoiets.
Yesss  :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 28, 2006, 10:20:28 pm »
Dunya Festival

Vanmiddag ben ik met M. naar het Ortel Dunya Festival geweest, in het park bij de Euromast. Het Dunya Festival is een multicultureel evenement, met muziek uit allerlei windstreken, tentjes met lekker eten, een informatiemarkt en een braderie met etnische producten. Ik heb nog gezocht naar leuke polsbandjes, maar kon ze niet vinden. Sieraden in overvloed, maar een simpel handgevlochten polsbandje was nergens te bekennen.

http://www.antennerotterdam.nl/cache/550x400_90_site25_20060521123539_Dunya_poster_tbv_internet.jpg

Het terrein was ietwat zompig vanwege de overvloedige regenval van de afgelopen dagen, dus ik moet niet vergeten mijn schoenen schoon te maken voor ik naar m'n werk ga morgen. Het was erg druk. Op een van de podia stond de Noordafrikaanse band Madioko 'n' Rafika te spelen. Dat klonk heel lekker. Arabische muziek heeft wel wat, al zullen veel Nederlanders dat niet met me eens zijn. M. zat te zeuren dat hij er niks aan vond en verder wilde lopen. Hij was alleen maar geïnteresseerd in de vele voedselkramen. De smulpaap. Ik had wel trek in roti of een stuk vlees van de Argentijnse grill, maar de prijzen waren minder mals als het vlees vermoed ik. Je moest ook betalen met plastic muntjes van € 1 per stuk. Ik kocht er tien en die waren eigenlijk zo op. Ook de markt vond ik leuk, het was erg kleurrijk allemaal. Alleen had ik het festival liever bezocht met Y. want na een paar uur had de ongeduldige M. er al genoeg van. Jammer, want ondanks de drukte vond ik het relaxt tussen al die verschillende culturen, ik had er nog wel even willen blijven. En oke, ook vanwege de mooie vrouwen, ik geef het toe.

Na het avondeten ging ik met M. en z'n pa mee naar een neef om het Kaapverdiaanse tv-programma te bekijken waar ik het vorige week over had. De kamer zat vol met nog veel meer neven, die druk in het Kaapverdiaans met elkaar zaten te kwebbelen. Zoals veel Kaapverdianen hadden ook deze neven gevaren. Het programma was tenenkrommend amateuristisch en saai. Na een biertje kreeg ik ongelofelijke slaap. In slaap vallen was er echter niet bij, want M. hield me in de gaten. Dat is ook goed, als je ergens op bezoek bent moet je wel bij de les blijven natuurlijk.

Gisteravond een rustig avondje gehad voor de buis. Met Santaarnpaal gekeken naar de wedstrijd Nederland - Kameroen (1-0). Leuke eerste helft. Veel conclusies kan je uit zo'n partijtje verder niet trekken.
Na het vertrek van Santaarnpaal kwam m'n broertje thuis met z'n vriendin. Of ik zin had om Saw II te zien? Welja, waarom niet. Een ondertitel op de filmposter luidt 'Oh yes...there will be blood.' Ik herinner me dat ik afgelopen winter in Brussel bussen zag rijden met deze aankondiging en dat ik toen dacht geef mijn portie maar aan fikkie. En inderdaad, er is bloed in deze film. Veel bloed. Je kan ook merken dat de makers een veel hoger budget hadden dan voor deel 1. Ik had het niet verwacht, maar de sequel vond ik vermakelijker. Het recept is ongeveer hetzelfde, alleen zit er nu een hele groep mensen opgesloten in een huis. Ze krijgen twee uur om de raadseltjes van Jigsaw op te lossen en eruit te komen, anders zal een dodelijk zenuwgas langzaam zijn geniepige werk doen en hun ingewanden doen uitbraken.

http://www.canmag.com/images/front/movies20052/saw25.jpg
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 10:31:02 pm door Pleun »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 28, 2006, 10:28:10 pm »

quote:

Pleun schreef op 28 mei 2006 om 22:20:
Arabische muziek heeft wel wat, al zullen veel Nederlanders dat niet met me eens zijn.
Dat komt misschien om dat het vaak 'vals' klinkt, ik heb geen verstand van noten e.d. maar ze schijnen dus ook de spreekwoordelijke zwarte toetsjes op de piano meer te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2006, 10:28:20 pm door Laodicea »