Auteur Topic: Op reis door de woestijn  (gelezen 26612 keer)

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Gepost op: juni 07, 2006, 12:57:04 pm »
Misschien een rare kreet, misschien voor sommigen een bekende kreet.

Het gaat over een reis waar ik ongeveer 11 a 12 jaar geleden aan ben begonnen. Soms zijn er vreugdevolle momenten, kom ik op schitterende plaatsen, oase's genaamd.
Maar vaak gaat de reis over hete, droge, dorre gebieden. Regelmatig ken ik momenten waarin ik bijna de moed wil opgeven, dat ik het niet meer zie zitten.
Gek genoeg kom ik in deze woestijn soms ook terecht in een stroomversnelling, of een luid donderende waterval.. om daarna weer terecht te komen in een rustig kabbelend beekje.

Het is een geloofsreis, een reis die ik niet alleen maak. Er gaan mensen met me mee op pad. Met velen praat ik wat, met enkelen deel ik heel veel.
Soms is er een gevoel van herkenning, even een fractie van intens delen.

Een reis op weg naar het beloofde land, naar iets waar ik om me heen over hoor, iets wat niet te omschrijven is omdat ik er nog nooit ben geweest.
Het land van verlangen, het land van éénheid, het land van vreugde en genot. Daar waar alle tranen gedroogt zullen worden door Hem, onze Schepper. Het land van 'zijn'.

Misschien kan ik het één en ander met jullie delen over deze reis, van wat er al gebeurt is en wat er op dit moment gaande is. Misschien dat er mensen zijn die zich hierin herkennen en we het één en ander kunnen delen. Misschien ook niet. Heb ook geen idee waarom ik deze weblog hier op het GKV-forum start, op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2006, 01:06:03 pm »

quote:

Aafke schreef op 07 juni 2006 om 12:57:
... op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Hey, dat heb ik ook altijd. Voor ik het weet is het kwaad alweer geschied.  :+
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Liudger

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2006, 02:49:57 pm »
Door de woestijn naar het Beloofde Land, da's tenminste een reis voor een Christenmens. Heel wat anders dan dat stelletje verwende types dat er een cruise per klipper van maakt, elders op dit forum  :+ .

Maar serieus, ik ben benieuwd en zie er naar uit stukjes met je mee te wandelen. Je bijdragen elders smaken naar meer  :)
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2006, 04:42:07 pm »
Zal eerst iets vertellen van het begin van de reis.

Vertrekpunt oktober 1994 kort na het overlijden van m'n vader, zelfdoding (Wat ik een jaar van te voren heb gedroomd, zie enkele van mijn allereerste berichten een hele tijd geleden op dit forum.) Hij was een alcoholist, sinds een tijdje gescheiden en elkaar niet kunnen loslaten. Een stop-licht-relatie waar wij als kinderen tussen stonden. De situatie werd onhoudbaar en hij koos ervoor (in hoeverre je daarvoor kunt kiezen?) om er een eind aan te maken.

Na zijn sterven stortte mijn zelf opgebouwde wereldje ineen. Was wel Christelijk opgevoed en geloofde als kind-zijnde ook rotsvast in God, Schepper van hemel en aarde. Maar ik had Hem niet nodig, kon alles zelf wel. De Bijbel was een oud stoffig boek en niet van waarde.

Tussen de tijd van zijn sterven en begrafenis ondanks alles toch een bepaalde rust ervaren waarvan ik niet precies wist waar die wegkwam. Maar na de begrafenis stortte m'n wereldje in. Ook het onbegrip van de mensen om me heen, de verwijten van mensen richting mijn vader etc. etc.

Op een gegeven moment naar zijn graf gegaan en heel oneerbiedig God uitgedaagd. Ik wilde m'n vader terug. Hij kon d'r wel voor zorgen dat hij zou opstaan. Ja, toch.. als Hij een God van wonderen was moest dat een 'fluitje van een cent' zijn.
Na die tijd voelde ik me leeg, intens leeg en dom en onnozel. Ben naar huis gereden in de auto, ruim een half uur moest ik rijden. Tijdens deze rit naar huis overviel me een ongelofelijke, intense angst. Het gevoel dat de auto onder stroom stond. Heb hem aan de kant gezet en ben doodstil blijven zitten. Wat er gebeurde weet ik niet. Maar er ontstond na dat moment een diepe innerlijke rust en ben naar huis gereden.

Vanaf die dag is mijn geloofsreis, een reis door de woestijn begonnen. Met momenten van vreugde, vrede, diep verdriet, verwarring, onmacht, onbegrip etc...
De Bijbel, het oude stoffige boek kreeg waarde. Op zoek naar mensen die ook geloven. Op zoek naar de Kerk....

Ik heb verder ook geen idee hoe deze weblog er verder uitgaat zien, wat ik wil delen en wat niet.
Geloof, een mystiek geloof met mensen om me heen waar ik dingen van herken.
Samen met allerlei mensen waaronder Protestanten, Katholieken, atheisten, etc, etc.... samen op weg, samen op reis.

Misschien klinken sommige dingen vaag of onbegrijpelijk, dat ligt dan aan mijn onmacht om de dingen te beschrijven.
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2006, 04:50:49 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2006, 09:39:05 pm »
d:)b

Het is misschien (ik weet het wel bijna zeker) een open deur, maar sowieso helpt het altijd wel een beetje om zaken van je af te schrijven.  :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

j@f@

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #5 Gepost op: juni 07, 2006, 09:51:33 pm »

quote:

Een reis op weg naar het beloofde land, naar iets waar ik om me heen over hoor, iets wat niet te omschrijven is omdat ik er nog nooit ben geweest.
Het land van verlangen, het land van éénheid, het land van vreugde en genot. Daar waar alle tranen gedroogt zullen worden door Hem, onze Schepper. Het land van 'zijn'.

Misschien kan ik het één en ander met jullie delen over deze reis, van wat er al gebeurt is en wat er op dit moment gaande is. Misschien dat er mensen zijn die zich hierin herkennen en we het één en ander kunnen delen. Misschien ook niet. Heb ook geen idee waarom ik deze weblog hier op het GKV-forum start, op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Misschien kun je met de Clipper mee (zie topic Vaar mee naar het beloofde land met de tweemastklipper)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #6 Gepost op: juni 07, 2006, 10:50:44 pm »
Een klipper door de woestijn? Je moet niet alles geloven wat je in reclames ziet. Bovendien stuift het zo.

Aafke, fijn dat je je leven (deels) met ons wilt delen. Ik ben benieuwd wat er gaat volgen.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2006, 10:54:57 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 07 juni 2006 om 22:50:
Aafke, fijn dat je je leven (deels) met ons wilt delen.
:ja:
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

stekeltje

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2006, 11:52:05 pm »
* stekeltje moet bij het lezen van de topictitel aan dit boek denken :)

Alister McGrath - Onderweg; Pelgrims in het land van de Geest

d:)b

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #9 Gepost op: juni 08, 2006, 09:30:43 am »
@ stekeltje, het idee van de woestijn is ook niet origineel. Vooral tijdens het lezen van enkele boeken van bijv. Justus Wijnekus (De nuchterheid van God) en De Verkenning van de innerlijke burcht (een boek wat gaat over een boek van Teresa v. Avila (De innerlijke burcht)) en meerdere blijkt dit een 'gewoon proces' te zijn. Ook in de Bijbel kunnen we lezen over woestijn-ervaringen.

Alleen zou je je misschien kunnen afvragen, wil je de woestijn in... of blijf je liever waar je bent?
Of is het zo dat je onwillekeurig, zonder dat je het wilt.. op een gegeven moment toch de woestijn in gedreven wordt. Ik heb hier geen antwoord op.

Een stapje verder.

Op zoek naar de Kerk.

Tijdens het lezen van de Bijbel, met name het boek Prediker wat een behoorlijke impact had. Waar ik mezelf in herkende. Wat nogal confronterend was een zoektocht die verder ging. Niet wetende waarheen. Niet wetende waar het te moeten zoeken.

De Kerk..? En welke dan. Geboren en getogen in de Ned. Herv. Kerk. De pastoraal werker (er was toen geen dominee, waarom weet ik niet) die een dag na het overlijden van mijn vader al op de stoep stond, met mij heeft gehuild (letterlijk) met mij heeft gebeden wat mij diep ontroerde. Daar dan maar eens verder mee praten? Ach, dat was zinloos. Juist in die tijd lag de kerkenraad met hem overhoop. Hij zou pastoraal niet functioneren. Hij moest weg. Wat zelfs uitmondde in een rechtzaak aangespannen door de kerkenraad, "gewonnen" door de pastoraal werker.

Op zoek naar God, maar in de kerk waar ik geboren en getogen was vond ik Hem niet. Alleen maar vechtende, ruziënde mensen.

In die tijd was er een vriendin, een christen. Zij ging naar de een Vrije Bapt. Gem. We praten veel met elkaar, schreven elkaar talloze brieven en kaartjes. Zij was m'n steun en toeverlaat, ze was er gewoon. Ook de huisarts, een vrouwelijke arts was er wanneer ik haar nodig had.

Dan maar eens met haar meegaan naar de Vrije Bapt. Gem. Er was een Avondmaalsviering. De preek ging over de bedekking die over je hart ligt en alleen door Christus kan worden weggenomen. (2 Kor. 3) Tijdens die dienst gebeurde er iets innerlijks wat ik niet onder woorden kan brengen. Ik zag dat Jezus ook voor mij aan het kruis was gestorven, dat Hij ook van mij hield. Dat ik een kind van God mocht zijn. Alhoewel ik nog lang niet besefte wat dit allemaal inhield, het was enkel een klein stapje verder. Me afvragende of ik het nu al wel ten volle besef...
Heb meegedaan aan de Avondmaalsviering, totaal onverwacht, totaal niet gepland. Er is daar een open Avondmaal. Het enigste is dat je van te voren je even moet voorstellen en zeggen wie Jezus voor jou persoonlijk is. Op dat moment kon ik niet anders dan mij overgeven aan Hem en ingaan op de uitnodiging aan Zijn tafel waar Hij de Gastheer van is. Ik kon niet anders dan getuigen van het feit dat er een stukje van de bedekking van mijn hart was weggenomen en dat ik Jezus wilde volgen. Me niet realiserende wat dat allemaal inhield.

Op weg naar huis vroeg m'n vriendin bezorgt of ik wel wist wat ik had gedaan. Ja, dat wist ik wel... alleen of het ten volle was. Nee, dat bij lange na niet....

Volgende keer een stukje verder. Merk dat dit best wel weer veel losmaakt, de herinnering aan wat er jaren geleden gebeurde.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 09:32:02 am door Aafke »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2006, 10:33:36 am »

quote:

Heb ook geen idee waarom ik deze weblog hier op het GKV-forum start, op de één of andere manier rollen deze letters gewoon uit m'n toetsenbord.
Misschien word je van bovenaf gedrongen om alles eens op een rijtje zetten. Daarna zal het voor jou wellicht duidelijk zijn wat je te doen staat. Waarom je dit op het GKV-forum doet? Dat is inderdaad een grote vraag. Ik heb daar geen antwoord voor je op, maar ongetwijfeld heeft dat een bedoeling.

Aafke

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2006, 01:46:14 pm »
Na deze éne keer nog één keer mee geweest met deze vriendin naar deze Vrije Bapt. Gem. Een kleine groep mensen, ongeveer 40 die samenkwam in een schoolgebouw. Het was een groep die zich afgescheiden had van een andere plaatselijke Vrije Bapt. Gem. hoorde ik later van haar. Ook zij is kort na die tijd daar vertrokken. Deze groep is uit elkaar gevallen. Heb geen idee of er nog een deel van deze geloofgemeenschap bestaat.

Verder op zoek wat dichterbij huis, wederom naar een Vrije Bapt. Gem. Samen met deze vriendin heengeweest. Een volwassendoopdienst meegemaakt waar ik diep van onder de indruk was. Ook van de blijheid, de warme uitstraling van deze groep mensen. Voelde me er thuis, ben daar overgedoopt.. achteraf een impulsieve keuze weet niet of ik als ik het over kon doen het gedaan had. Op mijn manier moest het gewoon, en wist zeker dat God dit van mij vroeg. Dit terwijl ik al gedoopt was, maar was op dat moment daar totaal blind voor. Ik wilde gewoon lid worden van deze groep koste wat het kost en daar hoorde de overdoop bij. Bijbelse argumenten zat te vinden die mijn mening konden ondersteunen. Een mening die uiteraard gevoed werd door deze geloofgemeenschap.

Een waardevolle tijd meegemaakt in deze Vrije Bapt. Gem. Veel Bijbelstudie, bidstonden en ruimte voor persoonlijk gesprek. Een saamhorigheid die weldadig aanvoelde. Een groep die vooral bestond uit mensen uit de traditionele kerken. (Herv. Geref. Vergadering van Gelovigen etc. etc.)
Een soort van hiep, hiep, hoera-geloof (ook al klinkt dat misschien wat oneerbiedig)
Maar helaas... dit bleek de buitenkant de zijn van deze groep. Innerlijk was er veel mis, in ruim 4 jaar tijd daar 2 akelige tuchtzaken meegemaakt. Een scheuring die daar uit voortkwam. Als ik daar nu weer zou komen vind ik daar nog maar enkele mensen van toen ik er was. De rest is vertrokken naar een andere kerk/geloofsgemeenschap of gaat niet meer naar de kerk. Maar d'r zijn ook veel nieuwkomers. Kortom er is veel verloop in deze Vrije Bapt. Gem.

Ik kon dit niet met elkaar rijmen, is dit Kerk-zijn..?

En mijn eigen persoonlijk leven..? Hoe ziet dat eruit..?

Een man die niet meewilde..? Ging vaak alleen. Hoe zag de éénheid van mijn huwelijk eruit..?

Op een gegeven moment (enkele jaren geleden) de keus gemaakt om voor mijn gezin te kiezen. Om weer samen naar de kerk te kunnen gaan. Samen naar de Herv. Kerk waar mijn man nog steeds lid was. Terug wat nu heet de PKN (daarvoor even SOW), de Herv. Kerk alszodanig bestaat niet meer.
Tsjaa... nu ben ik al enkele jaren terug in de kerk waarin ik ben geboren en getogen. Maar... ik voel me er niet thuis.

Ik heb moeite met het beleid wat gevoerd wordt vanuit de Synode. De verdeeldheid binnen de PKN. Moeite met meerdere dingen die ik (nog) niet bij de naam noem.

Op de één of andere manier past datgene wat ik geloof daar niet. (Kan even niet de goede woorden vinden)

Enkele jaren geleden met name na gesprekken met RK-en dingen ontdekt die mij raakten. Qua geloof zijn er puzzelstukjes op hun plaatsgevallen. Het lezen van de KKK, boeken van Thomas a Kempis, Augustinus, Justus Wijnekus en anderen boeken. Uiteraard ook de Bijbel. Sommigen dingen binnen mijn geloof zijn totaal 'afgebroken'. Verwarring, een opnieuw zoeken, kijken, luisteren, bidden... moeite, ontreddering. Maar elke keer waren er handen die mij opvingen, Gods handen. Vreugde in Hem, rusten in Hem...

Ik weet dat ik nu heb geprobeerd in enkele zinnen een aantal jaren te vangen wat natuurlijk nooit kan. Misschien komt het allemaal wel verwarrend over. Vraag maar als iets niet duidelijk is.

Misschien heeft Heidi gelijk, misschien is dit een moment om alles eens op een rijtje te zetten en om een keuze te maken in een richting waar ik me steeds meer en meer naar toe getrokken voel. En waar ik op de één of andere manier ook steeds meer ruimte voor schijn te krijgen. De RKK.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 01:48:50 pm door Aafke »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #12 Gepost op: juni 08, 2006, 02:12:02 pm »

quote:

Aafke schreef op 08 juni 2006 om 13:46:
Enkele jaren geleden met name na gesprekken met RK-en dingen ontdekt die mij raakten. Qua geloof zijn er puzzelstukjes op hun plaatsgevallen. Het lezen van de KKK, boeken van Thomas a Kempis, Augustinus, Justus Wijnekus en anderen boeken. Uiteraard ook de Bijbel.

Denk je dat er daardoor puzzelstukjes op hun plaats vielen? Je noemt de Bijbel als laatste...

quote:

Sommigen dingen binnen mijn geloof zijn totaal 'afgebroken'. Verwarring, een opnieuw zoeken, kijken, luisteren, bidden... moeite, ontreddering. Maar elke keer waren er handen die mij opvingen, Gods handen. Vreugde in Hem, rusten in Hem...

Wanneer je zeker weet (en dat is het bewijs der dingen die je niet ziet, je geloof namelijk (Hebreeën)) dat het God was Die dat deed, dan is het goed.

quote:

Ik weet dat ik nu heb geprobeerd in enkele zinnen een aantal jaren te vangen wat natuurlijk nooit kan. Misschien komt het allemaal wel verwarrend over. Vraag maar als iets niet duidelijk is.

Je schrijft feitelijk dat de RKK voor jou de ware kerk is. Dat doe je op het GKV-forum. Waarom? Om mensen die hier vertoeven ook naar de RKK te trekken?

quote:

Misschien heeft Heidi gelijk, misschien is dit een moment om alles eens op een rijtje te zetten en om een keuze te maken in een richting waar ik me steeds meer en meer naar toe getrokken voel. En waar ik op de één of andere manier ook steeds meer ruimte voor schijn te krijgen. De RKK.

Misschien gaf mijn vorige reaktie je "meer ruimte"...
Misschien overtuig je je gezinsleden...
Misschien word je elders overtuigd...
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 02:14:21 pm door Heidi »

Laodicea

• Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #13 Gepost op: juni 08, 2006, 03:11:49 pm »

quote:

Heidi schreef op 08 juni 2006 om 14:12:
Je schrijft feitelijk dat de RKK voor jou de ware kerk is. Dat doe je op het GKV-forum. Waarom? Om mensen die hier vertoeven ook naar de RKK te trekken?
Er zijn hier ook niet-religieuze danwel agnosten die een weblog bijhouden. :)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Op reis door de woestijn
« Reactie #14 Gepost op: juni 08, 2006, 03:28:49 pm »

quote:

Laodicea schreef op 08 juni 2006 om 15:11:
Er zijn hier ook niet-religieuze danwel agnosten die een weblog bijhouden. :)
Dat weet ik wel, maar ik ken Aafke beter dan hen en van Aafke had ik dat niet verwacht, net zomin als dat ik dat van diak2b zou verwachten.
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2006, 03:41:11 pm door Heidi »