quote:
Er zijn dus verschillend soorten ”wij”.
Wanneer Paulus het over “wij” heeft, heeft hij het over de medegezalfden, leden van de kleine kudde, die samen met Jezus de regering vormen.
De kleine kudde (LUKAS 12:32) is dezelfde als de 144.000 (Openbaring 14:1) mede regeerders (Openbaring 20:6) met christus. Zij zijn dezelfden als de schapen in deze kooi, in Joh 10.
De andere schapen die niet in deze kooi zijn (joh 10:16) zijn dezelfden als de grote schare. (Openbaring 7:9).
Lukas 12:32 Vreest niet, kleine kudde, want het heeft UW Vader goedgedacht U het koninkrijk te geven.
Openbaring 14:1 En ik zag, en zie! het Lam stond op de berg Sion, en met hem honderd vierenveertig duizend, die zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven droegen.
Openbaring 20:6 Gelukkig en heilig is een ieder die deel heeft aan de eerste opstanding; over dezen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaar met hem als koningen regeren.
Johannes 10:16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden.
Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen.
quote:
Ik pas Joh 14 inderdaad toe op alle (ALLE!!) volgelingen van Jezus. Mede omdat de context helemaal niet spreekt over "de kleine club".
Ik snap dat je je visie toepast op het beeld wat je hebt, dat alle “goede mensen” naar de hemel gaan. Toch leert de Bijbel dat niet.
Toen hij zijn discipelen vertelde dat hij naar de hemel ging om een plaats voor hen te bereiden, begrepen ze niet wat hij bedoelde. „Nog vele dingen heb ik u te zeggen,” vertelde hij hun later, „maar gij kunt ze op het ogenblik niet dragen. Wanneer die echter gekomen is, de geest der waarheid, zal hij u in alle waarheid leiden”. Pas na Pinksteren in het jaar 33 , toen ze door Gods geest tot toekomstige koningen gezalfd werden, beseften Jezus’ volgelingen dat hun tronen zich in de hemel zouden bevinden.
quote:
Maar dan slaat, met alle respect, dat "vele woningen" weer nergens op....
In de hemel is alles geestelijk. Er zijn geen stoffelijke zaken, zoals woningen. Op het moment dat Jezus dat zei, hadden zij geen enkele notie van het feit, dat zij mede regeerders met hem zouden worden. De Bijbel illustreert wel vaker geeestelijke zaken door deze stoffelijk voor te stellen. Mensen kunnen het zich anders moeilijk voorstellen. Jezus verklaarde vele zaken met illustraties, toch onderscheidden zijn toehoorders dit niet. Zelf nu nog beschouwen mensen zo'n illustratie als iets wat werkelijk gebeurd is.
quote:
de rest (de massa) die verloren gaat".
De “rest” is de grote schare, die Gods ingrijpen op aarde overleeft. Het zijn diegenen die de smalle weg gevonden hebben. Slechts “weinigen” zullen die vinden. Slechts “weinigen”overleefden de val van Jeruzalem. Nagenoeg alleen die gehoor gaven aan Jezus waarschuwing. De val van Jeruzalem is m.i. een afbeelding van Armageddon, zoals Abraham en Isaac een afbeelding is van JHWH en Jezus, een vader die zijn zoon offert.
quote:
Zie vers 27: Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan.: Het is "volgelingen van Jezus vs "de wereld". Ofwel: zijn volgelingen vs degenen die Hem NIET volgen.
Jezus is geen deel van deze wereld, hij raad zijn volgelingen aan ook geen deel daarvan te zijn. Waarom? Johannes verklaart: : „De gehele wereld ligt in de macht van de goddeloze”, satan is degene die feitelijk aan de touwtjes trekt. Vandaar ook dat de koningen der aarde en hun legers vernietigd worden.
quote:
En dan is mijn reactie weer: dit sluit "de massa" niet uit.... Jezus zegt helemaal niet dat het maar een SELECTE club is die zijn volgeling zal zijn.... En de "massa" die buiten de boot valt wat betreft het heil...
Jezus zegt dat degenen die net de HG gezalfd zijn of worden, met hem als koningen en priesters zullen regeren.(Openb 20:6)
quote:
En wat betreft je opmerking dat het PETRUS was die het voorrecht opende "toe te treden tot Gods kudde": dit is aantoonbaar onjuist: het is GOD die dit voorrecht geeft:
Lees eens daarvoor? Door te laten zien dat hun joodse denkwijze, dat bekeerde heidenen onrein zijn, verkeerd is, is het inderdaad God die besluit dat ook bekeerde heidenen tot de kleine kudde mogen toetreden. Petrus voert gewoon uit. Cornelius wordt met de HG gezalfd en treedt aldus toe tot de kleine kudde.
quote:
nu ze net als wij [andere gezalfden] de heilige Geest hebben ontvangen
Moet ik uitleggen dat zalving (door de HG) een koningschap inluidt? Jezus werd door Johannes met HG gezalfd, waardoor hij de Christus [de gezalfde] werd.
Samuël zalfde Saul tot koning nadat God Saul als zijn keus had aangewezen (1Sa 10:1).