Auteur Topic: Gezag van Bijbel versus traditie  (gelezen 50733 keer)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #200 Gepost op: januari 06, 2010, 12:13:15 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 januari 2010 om 01:50:
oooh, je wil nederlandse vertalingen vergelijken!
Ja dat kan zeker geen kwaad hoor.

quote:

Nee hoor, is de doctrine alleen gebaseerd op een valse interpolatie in de Textus Receptus van Kol 1:14 dan? Een interpolatie vanuit Efe 1:7. Graag zou ik je bewijs daar voor willen zien... ( nu vraag ik dus wel iets!) ;)
Zoekt en gij zult vinden en anders neem ik dat graag met een korrel zout! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #201 Gepost op: januari 06, 2010, 01:31:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 januari 2010 om 12:13:
[...]

Ja dat kan zeker geen kwaad hoor.
In het licht van de vraag/opmerking is het overbodig.

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #202 Gepost op: januari 06, 2010, 01:32:51 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 06 januari 2010 om 13:31:
[...]

In het licht van de vraag/opmerking is het overbodig.
Nou nee, want de WV95 is niet overgezet van de Textus Receptus.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #203 Gepost op: januari 06, 2010, 02:08:32 pm »
Piebe, ik snap niet wat je nou eigenlijk wil zeggen. Help me even. Volgens mij redeneer je als volgt in dit topic:

- In allerlei manuscripten mag dan gerommeld zijn ten behoeve van het orthodox-christelijke gedachtengoed, met de TR is dat in elk geval NIET gebeurd,
- want de Statenbijbel, die gebaseerd is op de TR, heeft van een bepaalde passage een andere vertaling dan de Willibrordbijbel die niet op de TR is gebaseerd,
- de vertaling die de Statenbijbel geeft, is correct want dat is de vertaling die het orthodox-christelijke gedachtegoed ondersteunt,
- dus de Statenbijbel heeft het bij het rechte eind, en omdat de Statenbijbel op de Textus Receptus is gebaseerd is er met de Textus Receptus niet gerommeld ter promotie van het orthodox-christelijk gedachtengoed.

Even los van de vraag of de Statenvertaling op de Textus Receptus is gebaseerd en de Willibrordvertaling niet (daar heb ik geen idee van) zie ik met je redenering het volgende probleem:

Stel dat de Statenvertaling hier de Textus Receptus correct vertaalt, wat heel goed mogelijk is, dan zegt dat toch zeker niks over de vraag of er met de Textus Receptus gerommeld is? Sterker nog, het feit dat de Statenvertaling (en kennelijk dus de TR) hier keurig het orthodox-christelijke gedachtengoed ondersteunt waar andere manuscripten dat blijkbaar niet doen, duidt er eerder op dat er wél mee is gerommeld (hoewel het natuurlijk ook daarvoor geen bewijs vormt).

Laat heel duidelijk zijn dat ik nog geen fractie bezit van de kennis van Esther op dit punt maar je redenering klopt volgens mij gewoon niet.
Bombus terrestris Reginae

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #204 Gepost op: januari 06, 2010, 02:24:27 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 januari 2010 om 14:08:
Piebe, ik snap niet wat je nou eigenlijk wil zeggen. Help me even. Volgens mij redeneer je als volgt in dit topic:

- In allerlei manuscripten mag dan gerommeld zijn ten behoeve van het orthodox-christelijke gedachtengoed, met de TR is dat in elk geval NIET gebeurd,
- want de Statenbijbel, die gebaseerd is op de TR, heeft van een bepaalde passage een andere vertaling dan de Willibrordbijbel die niet op de TR is gebaseerd,
Ik noemde slechts één van de vele voorbeelden.

quote:


- de vertaling die de Statenbijbel geeft, is correct want dat is de vertaling die het orthodox-christelijke gedachtegoed ondersteunt,
- dus de Statenbijbel heeft het bij het rechte eind, en omdat de Statenbijbel op de Textus Receptus is gebaseerd is er met de Textus Receptus niet gerommeld ter promotie van het orthodox-christelijk gedachtengoed.
De Statenvertaling ondersteunt lang niet altijd het orthodox-christelijke standpunt hoor, integendeel.

quote:

Even los van de vraag of de Statenvertaling op de Textus Receptus is gebaseerd en de Willibrordvertaling niet (daar heb ik geen idee van) zie ik met je redenering het volgende probleem:
Zoek je dat niet eens uit voordat je kritiek spuit? Ik zal maar zeggen, je maakt je er gemakkelijker van af dan ik. ;)

quote:

Stel dat de Statenvertaling hier de Textus Receptus correct vertaalt, wat heel goed mogelijk is, dan zegt dat toch zeker niks over de vraag of er met de Textus Receptus gerommeld is?
Het is prima na te gaan of de SV77 de TR correct heeft overgezet, vooralsnog heb ik er nog nooit een vers in gelezen wat niet in de TR staat.

quote:

Sterker nog, het feit dat de Statenvertaling (en kennelijk dus de TR) hier keurig het orthodox-christelijke gedachtengoed ondersteunt waar andere manuscripten dat blijkbaar niet doen, duidt er eerder op dat er wél mee is gerommeld (hoewel het natuurlijk ook daarvoor geen bewijs vormt).

Nee, dat hoeft geen bewijs te zijn inderdaad, dus zo sterk vind ik je argument niet. ;)
Doch nogmaals, het was slechts één voorbeeld van de velen. De TR heeft zeer goede papieren, maar je kan dat alleen weten door het zelf uit te zoeken. Een sterke aanwijzing voor de authenticiteit van de TR is dat ze tot de byzantijnse familie behoort waar 80% van alle bewaarde manuscripten deel van uitmaken. De overige teksten worden genoemd de Minority Text waarop onder andere de Willibordvertaling gebaseerd is.

quote:

Laat heel duidelijk zijn dat ik nog geen fractie bezit van de kennis van Esther op dit punt maar je redenering klopt volgens mij gewoon niet.
Ik heb Esther (nog) niet gehoord over de manuscripten en daar ben ik nou net zo benieuwd naar!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #205 Gepost op: januari 06, 2010, 02:33:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 January 2010 om 14:24:
Het is prima na te gaan of de SV77 de TR correct heeft overgezet, vooralsnog heb ik er nog nooit een vers in gelezen wat niet in de TR staat.
Dat zal best, maar dat zegt niks over de betrouwbaarheid van de Textus Receptus zélf, dát is nou net wat ik probeer te zeggen.
Bombus terrestris Reginae

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #206 Gepost op: januari 06, 2010, 02:44:34 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 januari 2010 om 14:33:
[...]


Dat zal best, maar dat zegt niks over de betrouwbaarheid van de Textus Receptus zélf, dát is nou net wat ik probeer te zeggen.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er zoveel valt te zeggen voor de authenticiteit van de Textus Receptus dat je het zelf beter kan uitzoeken als je echt interesse in de feiten hebt. Ik daag je eigenlijk uit om mijn ongelijk aan te tonen, maar als je niet grondiger te werk gaat als je tot nu toe hebt gedaan zal je dat niet lukken ben ik bang.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #207 Gepost op: januari 06, 2010, 02:53:08 pm »
Oh, maar NOU begrijp ik je! Je voert expres een nergens op slaand argument voor de betrouwbaarheid van de Textus Receptus aan omdat het beter is dat ik het zélf uitzoek! Allemaal voor mijn bestwil dus. Blijkbaar is er van jouw kant geen verdere bewijsvoering te verwachten en ik ben op zich niet erg in de kwestie geïnteresseerd dus dan laten we het hier maar bij.   :w
Bombus terrestris Reginae

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #208 Gepost op: januari 06, 2010, 03:41:19 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 januari 2010 om 14:53:
Blijkbaar is er van jouw kant geen verdere bewijsvoering te verwachten en ik ben op zich niet erg in de kwestie geïnteresseerd dus dan laten we het hier maar bij.   :w
Zolang de bewijzen die ik heb getoond niet weerlegd zijn hoeft dat ook niet toch? Ik heb gesteld dat 80% van de bewaarde geschriften tot de byzantijnse familie behoort waar de Textus Receptus deel van uitmaakt en de Minority Text niet. Wat je misschien zou kunnen inbrengen is dat het 90% is, hoe dan ook, het lijkt me een duidelijk statement ten gunste van de TR. We leven in een democratisch land waar de meerderheid gelijk heeft en daarom bevreemdt het me dat mijn waardering voor de TR met argusogen wordt waargenomen. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #209 Gepost op: januari 06, 2010, 08:38:16 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 04 januari 2010 om 15:51:

Van al deze passages bestaan AANTOONBAAR en BEWIJSBAAR verschillende lezingen binnen de Christelijke Manuscripten.



Beste allemaal.

20 min geleden ben ik, zoals beloofd, begonnen met het boek van Ehrman. Ik ben er nu al weer mee gestopt. Waarom?

Er is in dit topic een hele lange lijst met teksten geplakt/overgetypt waarvan gesteld wordt:

quote:

Van al deze passages bestaan AANTOONBAAR en BEWIJSBAAR verschillende lezingen binnen de Christelijke Manuscripten.
Ik heb er eens 1 uitgelicht. Johannes 1:45. We hebben de man gevonden over wie Mozes in de wet geschreven heeft en over wie ook de profeten spreken: Jezus, de zoon van Jozef, uit Nazaret!

Er zijn 2 links gepost. 1 naar Google Books en 1 naar Amazon. Amazon geeft de index van dit boek. Joh 1:45 wordt 1x genoemd in de index: er wordt verwezen naar pag. 57 van het boek van Ehrman. De geïnteresseerde kan e.e.a. verifiëren!

Wat schrijft Ehrman over Joh 1:45?

There is only one other reference to Joseph as Jesus' father in the New Testament (John 1:45), and this one alone appears to be invariant in the tradition.

... and this one alone appears to be invariant in the tradition...

Voor degene die het engels minder machtig is: "Er is in het Nieuwe Testament slechts een andere verwijzing te vinden van Jozef als de vader van Jezus (Joh 1:45) en enkel deze (Joh 1:45!!!) blijkt in de traditie onveranderd te zijn overgeleverd".

Wat nou VAN AL DEZE passages bestaan aantoonbaar en bewijsbaar verschillende lezingen...

Ik ben gestopt met lezen omdat ik het vermoeden (en enig bewijs!) heb dat het hier niet alleen om een schreeuwerig boek gaat maar ook om een schreeuwerige post. En daarom heb ik er geen zin meer in om mijn tijd aan dit boek te besteden... (ik ga verder met het lezen van de DL want daar heb ik een topic over gestart... lijkt me zinniger...)
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2010, 08:42:15 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #210 Gepost op: januari 07, 2010, 09:55:20 am »

quote:

Piebe schreef op 06 januari 2010 om 12:13:
[...]

Ja dat kan zeker geen kwaad hoor.


Vast, maar heeft niets met het onderwerp te maken.

quote:

Zoekt en gij zult vinden en anders neem ik dat graag met een korrel zout! ;)
Naast die korrel zout kan je misschien ook meteen wat boter op je hoofd smeren. Jij plempt hier een stelling neer zonder enige argumentatie en dan moeten anderen dat maar erbij gaan zoeken?  |:(
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #211 Gepost op: januari 07, 2010, 10:29:59 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 07 januari 2010 om 09:55:
[...]


Vast, maar heeft niets met het onderwerp te maken.


[...]


Naast die korrel zout kan je misschien ook meteen wat boter op je hoofd smeren. Jij plempt hier een stelling neer zonder enige argumentatie en dan moeten anderen dat maar erbij gaan zoeken?  |:(
Nee hoor, ik heb genoeg argumenten genoemd waarom ik mij achter de Textus Receptus schaar, jij hebt alleen gezeurd en niets laten zien.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

St. Ignatius

  • Berichten: 1753
  • Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #212 Gepost op: januari 07, 2010, 11:20:05 am »
Oh, dus vragen om argumentatie is bij jou gezeur? Daarmee doe je alle vragen van Esther, BBB en Thorgrem ook af... dus zoals Esther ook al opmerkte: we hoeven jou niet meer serieus te nemen.  :w
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #213 Gepost op: januari 07, 2010, 11:40:32 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 07 januari 2010 om 11:20:
Oh, dus vragen om argumentatie is bij jou gezeur? Daarmee doe je alle vragen van Esther, BBB en Thorgrem ook af... dus zoals Esther ook al opmerkte: we hoeven jou niet meer serieus te nemen.  :w

Je hoeft mij inderdaad niet serieus te nemen, liever niet!  :*)
Ik heb argumenten genoemd maar die worden genegeerd. Denk je dat het anders wordt als ik begin te stapelen? ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #214 Gepost op: januari 08, 2010, 02:03:23 pm »
De Ehrman-kwestie heeft me toch niet helemaal losgelaten. Ik heb me toch nog eens extra op een passage gestort. Blz. 54-55 van "The orthodox corruption of scripture".


Pagina 54. Wat wil Ehrman hier nu aantonen? Hij voert het adoptianistische gedachtegoed ten tonele. Dat (inherent aan hun standpunt: Jezus is de zoon van Jozef en Maria; slechts door "adoptie" de zoon van God) de maagdelijke geboorte van Jezus ontkent. De "ketters" werden indertijd door de "orthodoxen" beschuldigd dat ze onwelkome passages zouden verwijderen of aanpassen in hun handschriften:

Others were charged with tampering with the texts so as to remove any notion of a virgin birth from them. So far as we can tell from the surviving evidence, no scribe chose to pursue the latter course with any rigor or consistency. One might conceivably point to the Syriac manuscript discovered at St. Catherine's Monastery on Mt. Sinai as a possible exception.

"Men zou begrijpelijkerwijs kunnen wijzen op een Syrisch manuscript, gevonden in het Catharinaklooster in de Sinai, als een mogelijke uitzondering."

Aan het einde van de passage geeft Ehrman een voetnoot. Ik ga er van uit dat deze naar het manuscript verwijst (maar die bladzijde geeft Google Books niet vrij). Het zal, naar ik aanneem, gaan om de "Syriac Sinaitic" ofwel het "Sinaitic Palimpsest". ( link )

Helaas ben ik zelf het Syrisch niet machtig. Maar er bestaat een vertaling van dit manuscript, dus de bredere context is ook voor de "buitenstaander" te volgen: vertaling Sinaitic Palimpsest

Ehrman vervolgt: "The fifth-century scribe of this manuscript was either thoughtless in the extreme or somewhat inclined to see Joseph as Jesus' actual father, for he concludes Matthew's genealogy of Jesus with the words 'Jacob begot Joseph; Joseph to whom was betrothed the virgin Mary, begot Jesus, who is called the Christ' (Matt 1:16)".

Vervolgens trekt hij de conclusie 'dat de kopiist zijn wijziging waarschijnlijk uit onzorgvuldigheid heeft aangebracht, en niet opzettelijk. Want hij heeft verderop niet het woord "parthenos" verwijderd. Dus zal de schrijver zich niet bewust zijn geweest dat hij met zijn lezing de weg opende naar "zijsporen in de leer".'

Vervolgens stelt hij dat er geen "adoptianistisch aangepaste manuscripten" (meer) bestaan: ze zullen maar beperkt in omloop zijn geweest, en niet meer gekopieerd zijn na "het verdwijnen van de aanhangers van het gedachtegoed". Wat dus resteert zijn de manuscripten van de winnaars (de proto-Orthodoxen).

En zijn eindconclusie: "Not surprisingly, in virtually every case of possible ambiguity in the passages in question - whenever, for instance, Joseph is called Jesus' "father" - one or another scribe has remedied the potential problem by replacing the word in question with an appropriate (i.e., more patently orthodox) substitution. Examining several such passages will provide an entrée into our study of the orthodox corruption of Scripture".

Ofwel: "het is niet verbazingwekkend dat in vrijwel elk geval waarin er mogelijke dubbelzinnigheden in de tekst voorkomen - b.v. als Jozef de vader van Jezus wordt genoemd - er een of andere kopiist is die het mogelijke probleem oplost door het twijfelachtige woord te vervangen door een woord dat meer in de orthodoxe lijn ligt".


Maar bewijst deze tekstvariant dat? Onderbouwt Ehrman hiermee zijn suggestie dat de orthodoxen BEWUST EN AANTOONBAAR met hun teksten rommelden om (in dit geval) de adoptianisten de wind uit de zeilen te nemen?

Volgens mij wordt in deze passage aantoonbaar onjuist geredeneerd. Wat wordt er nu daadwerkelijk door Ehrman gesteld?
1) er bestaan van Matt 1:16 2 tekstvarianten.
2) een ervan zou een lezing toestaan die meer adoptianistisch getint is.
3) maar adoptianische teksten bezitten we niet meer: ze waren niet meer interessant en werden dus niet meer gekopieerd.
4) omdat er 2 tekstvarianten bestaan IS ER DUS MET DE TEKST GEKNOEID.
5) en omdat de reguliere variant het lichamelijk vaderschap van Jozef wegpoetst is DUS de "orthodox" de boosdoener van het bestaan van deze variant. Er is OPZETTELIJK en DOELGERICHT met de tekst geknoeid.

Maar: die laatste 2 punten worden niet bewezen...!! Punt 1 en 2 geven feiten weer. Punt 3 geeft deels een feit: die teksten bezitten we niet; de tweede uitspraak is een aanname (die inderdaad wel veilig gedaan zou kunnen worden - ik vind hem wel aannemelijk).
Maar punt 4 is tendentieus: hier de term "corruption" gebruiken is dubbelzinnig. Als de term betekent dat er "varianten in de tekst bestaan" en er dus "onderweg bij de overdracht van de tekst iets gebeurd moet zijn", dan past het gebruik van de term. Maar hier een opzettelijke en doelgerichte actie in zien (een andere uitleg van het begrip "corruption"), gaat te ver. Dit wordt in ieder geval niet onderbouwd!! Er zou dus hooguit de term "hypothese" gebruikt kunnen worden in het statement!!

En punt 5: dit kan onmogelijk gesteld worden, JUIST OOK omdat (zoals Ehrman ook beweert) er helemaal geen teksten van de "tegenstander" meer bestaan... We kunnen (in deze case) de orthodoxe versie van de tekst helemaal niet vergelijken met de adoptianistische variant!!!

Lees eens voor de aardigheid eens het begin van Mattheus in de vertaling van de "Syriac Sinaitic": In Matt 1:20 wordt gewoon vertaald: "Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest". Ook vers 18 is in lijn met die gedachte: het kind is niet van Jozef maar verwekt door de Heilige Geest... Dit is geen potentieel adaptionitische tekst. Hier wordt gewoon het standpunt van de Orthodoxe Kerk verwoord!!


Wat gebeurd hier dus voor onze ogen? Er worden 2 pagina's tekst gebruikt om enkel het feit weer te geven dat er van Matt 1:16 meerdere varianten bestaan binnen de "orthodoxe traditie". En verder wordt er alleen maar geïnsinueerd dat er opzettelijk geknoeid is met de tekst... Er wordt een heleboel stof opgeworpen om de zaak te verwarren, een Syrisch Manuscript aangehaald dat niet iedereen zo maar ter inzage paraat heeft. Maar de feitelijke claim wordt met dat al niet onderbouwd. Er wordt alleen de schijn gewekt van een grootschalige en kwalijke fraude. Zeer ernstige zaak!!

En precies het geval van bias waar ik al voor waarschuwde:
AANGETOONDE bias bij DIT onderzoek: onderzoeken van teksten DIE BIJ ORTHODOXEN circuleren (gesteld dat DIT de teksten zijn die nu juist bij deze groep bewaard zijn gebleven - he, maar misschien zijn de varianten nu juist OOK daar deels in omloop geweest??) en, wonder boven wonder, DIT zijn nu juist de teksten die pleiten voor het orthodoxe standpunt. Oh naughty naughty orthodox... been messing with your texts, have you??
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2010, 04:17:52 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #215 Gepost op: januari 08, 2010, 02:49:53 pm »
En hoe zit het nu met de kwestie van het slachten van het Pesach-lam op de 14e Nisan, als deze dag op Sjabbat valt?

Er bestaan de korbanot tzibbur, de gemeenschappelijke offers die DAGELIJKS gebracht werden (i.t.t. individuele offers, de korbanot yachid, die niet op Sjabbat gebracht mochten worden).

Numeri 28:3 Zeg tegen hen: “Elke dag moet u de HEER een offergave aanbieden. Draag hem dagelijks twee eenjarige rammen zonder enig gebrek als brandoffer op, 28:4 de ene ram ’s morgens, de andere tegen het vallen van de avond, 28:5 met een graanoffer van een tiende efa tarwebloem vermengd met een kwart hin zuivere olijfolie. 28:6 Dit is een brandoffer dat u dagelijks moet brengen en dat op de Sinai is ingesteld; het is een geurige gave die de HEER behaagt.

Numeri 28:16 Op de veertiende dag van de eerste maand wordt ter ere van de HEER het pesachoffer bereid. 28:17 En op de vijftiende dag van die maand begint het feest waarop er zeven dagen lang ongedesemd brood gegeten wordt. 28:18 De eerste dag moet u als heilige dag samen vieren; u mag dan niet werken. 28:19 Draag de HEER als brandoffer twee stieren, een volwassen ram en zeven eenjarige rammen op; ze mogen geen enkel gebrek hebben. 28:20 Bied daarbij een graanoffer aan van tarwebloem vermengd met olijfolie: drie tiende efa bij elke stier, twee tiende efa bij de volwassen ram 28:21 en één tiende efa bij elk van de zeven jonge rammen. 28:22 Ook moet u, als reinigingsoffer, een bok aanbieden, om verzoening voor uw zonden te bewerken. 28:23 Deze offers komen niet in mindering op het brandoffer dat elke morgen gebracht wordt. 28:24 Elk van de zeven dagen moet u dit voedsel als offergave aanbieden, een geurige gave die de HEER behaagt. Met het bijbehorende wijnoffer moet het naast het dagelijkse brandoffer worden aangeboden. 28:25 De zevende dag moet u als heilige dag samen vieren; u mag dan niet werken.

In welke categorie valt nu het offer van het Pesach-lam? Kan het op grond van Ex. 12:6 onder de korbanot tzibbur, de gemeenschappelijke offers, gerekend worden (zodat ze ook op Sjabbat gebracht mogen worden)?

Exodus 12:6 Houd dat apart tot de veertiende van deze maand; die dag moet de voltallige gemeenschap van Israël de dieren in de avondschemer slachten.


De kwestie lijkt op deze wijze uitgelegd te kunnen worden op grond van de Thora alleen (met dank aan Hillel moet ik er heel eerlijk bij zeggen - ik heb de gedachte echt niet van mezelf). Wordt het offer onder de korbanot yachid geschaard, dan levert dat het dilemma op zoals Esther het schetste...
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2010, 04:13:57 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Aslanning

  • Berichten: 422
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #216 Gepost op: januari 08, 2010, 08:46:55 pm »
Bij het lezen van de eerste pagina's (47-49) komt Ehrman al gelijk met een aantal uitgangspunten op de proppen die voor hem heel helder zijn. Voor mij evenwel allerminst.
Nav Rom.1:3-4 stelt hij dat de term "de Geest der heiligheid" bij Paulus verder niet voorkomt en DUS niet van hem kan zijn, ofwel corrupt....
Logische consequentie lijkt me dan dat alle Griekse woorden die in het NT maar één keer voorkomen DUS ook corrupt moeten zijn, toch?
Waar baseert hij dit allemaal op?
Als iemand dus even alle werken van Kant of Plato door de zoekfunctie haalt en daar woorden bij vindt die maar 1 keer voorkomen, vormen die dan ook bewijs dat er is gerotsooid met hun teksten?

Vervolgens komt een uiteenzetting die duidelijk moet maken dat Jezus Zoonschap volgens deze verzen pas van toepassing was vanaf zijn opstanding, iets wat niet spoort met de adaptionisten die geloofden dat hij dat pas werd bij zijn doop... Tsja, volgens mij is Hij dat altijd al geweest. De meese vertalingen zeggen ook meer iets in de trant van dat Jezus bewees Gods zoon te zijn door zijn opstanding, niet dat hij aangewezen werd zoals de NBV vertaalt.

Nog een voorbeeld : Paulus noemt Jezus in de rest van zijn werk ook nooit afstammeling van David en dus moet dat ook corrupt zijn...
Maar wat wordt hier dan aangetoond? Ik begrijp hier niks van...
Je zult toch tenminste moeten aantonen dat begrippen die maar 1 keer door iemand worden gebruikt niet van hemzelf afkomstig zijn? Misschien doet die dat elders, maar voor iemand die zo maar vanfa pag. 47 gaat lezen is dit natuurlijk onverteerbaar....
Wellicht dat iemand hier opheldering kan verschaffen....
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2010, 08:47:34 pm door Aslanning »
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #217 Gepost op: januari 09, 2010, 10:09:15 am »

quote:

Aslanning schreef op 08 januari 2010 om 20:46:
Wellicht dat iemand hier opheldering kan verschaffen....
De oplossing van dit "raadsel" zou kunnen zijn dat Ehrman bij zijn onderzoek naar het (voorop gewenste) resultaat zit toe te werken... Bekende valkuil bij onderzoek/"wetenschap" (bias!!!) waar je ook altijd beducht op moet zijn. Dat dus de onderzoeksopzet hier wellicht (en dit zeg ik dus voorzichtiger dan al mogelijk is op grond van de gevonden aanwijzingen...!!!) niet klopt. Ik heb hier eerder (zie mijn voorlaatste post) al een aanwijzing voor gevonden vanuit zijn eigen boek/eigen redenaties. En ook de opzet/terminologie van/gehanteerd in het boek wijst ernstig die kant op...
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2010, 10:09:56 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #218 Gepost op: januari 09, 2010, 12:29:54 pm »

quote:

Aslanning schreef op 08 januari 2010 om 20:46:
Nog een voorbeeld : Paulus noemt Jezus in de rest van zijn werk ook nooit afstammeling van David en dus moet dat ook corrupt zijn...
Schrijft de goede professor dat ook? Had ik niet eens gezien. Blijkbaar is hij er dan van overtuigd dat Paulus niet de auteur van de brief aan de Hebreeën is, terwijl daar momenteel geen consensus over is. Doch als de professor het zich permitteren kan daar bindende uitspraken over te doen, waarom dan de mensen die wel geloven dat Paulus de auteur is niet?
Een ieder die interesse in de apostel heeft verdiept zich graag in diens werken, doch iemand die dat doet om hem een hak te zetten ziet het als werk maar iemand die oprecht geboeid is zal het naast zijn werk doen en er uren aan besteden. Bepaal voor jezelf maar tot welke groep je mij rekent! ;)

Waar zowel voor als tegenstanders het allemaal over eens zijn is dat Paulus duidelijke standpunten in neemt, standpunten die alleen stroken met het orthodoxe christendom, logisch ook, daar hij er de grondlegger van is. Wat Paulus heeft geschreven is zo heftig, zodat niet alleen Joden en Moslims, maar zelfs sommige christenen er niets van moeten hebben!
De apostel maakt orthodoxe Joden en Moslims ziedend doordat hij de oudtestamentische besnijdenis verbood en ik denk daarom dat die Joodse professor geen vriend van Paulus is. Ik schat dat de professor het lezen van zijn brieven niet leuk heeft gevonden, maar dat is speculatief natuurlijk. :D

Waarom denk ik dat Paulus de auteur van de brief aan de Hebreeën is?
Nu, de inhoud van de brief aan de Hebreeën beschrijft dat Jezus' nieuwe verbond het oude heeft vervangen. De schrijver stelt dat de tempelcyclus niet meer van nut is, hetgeen ten grondslag ligt aan het Joodse geloof! Nee, de tempelcyclus vervangen met het eenmalige offer van Jezus Christus zal de professor vast niet als muziek in de oren geklonken hebben! Door dergelijke zaken denk ik dat het dezelfde schrijver is geweest en daarom ben ik van mening dat Paulus wel degelijk over Jezus' zijn afkomst schreef!

Heb 7,14
Want het is openbaar, dat onze Heere uit Juda gesproten is; over welke stam Mozes niets gesproken heeft van het priesterschap.

(Overigens wel grappig dat de professor tot die conclusie kwam in het licht van de discussie de Geest van Christus en de mens Jezus)
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2010, 12:50:19 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

  • Berichten: 3757
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #219 Gepost op: januari 09, 2010, 07:51:02 pm »

quote:

Piebe schreef op 09 januari 2010 om 12:29:
[...]
Waar zowel voor als tegenstanders het allemaal over eens zijn is dat Paulus duidelijke standpunten in neemt, standpunten die alleen stroken met het orthodoxe christendom, logisch ook, daar hij er de grondlegger van is.
Je zou toch zeggen dat volgens het orthodoxe christendom God zelf de grondlegger is van dit christendom..  ;)  (Matt 21:45 o.a.)

“De steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #220 Gepost op: januari 09, 2010, 09:13:04 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 januari 2010 om 19:51:
[...]


Je zou toch zeggen dat volgens het orthodoxe christendom God zelf de grondlegger is van dit christendom..  ;)  (Matt 21:45 o.a.)

“De steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”

Dat zou je inderdaad kunnen zeggen ja. :)

Ik doelde specifiek op dit vers:

1 Kor 4,15
Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2010, 09:16:31 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #221 Gepost op: januari 10, 2010, 01:29:28 am »

quote:

Piebe schreef op 09 januari 2010 om 12:29:
De apostel maakt orthodoxe Joden en Moslims ziedend doordat hij de oudtestamentische besnijdenis verbood (...)
:?  Moslims?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Piebe

  • Berichten: 6200
  • oud katholiek
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #222 Gepost op: januari 10, 2010, 09:40:36 am »

quote:


Ja, ik heb nog nooit een Moslim meegemaakt die een fan van Paulus was zacht gezegd. :)

Kijk hier maar eens op ontdek Islam: Het getal van het beest 666 is Paulus.(klik)

Paulus, Saulus oplichter? (klik)

Ga maar eens met Moslims in discussie over de apostel.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2010, 09:48:31 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #223 Gepost op: januari 10, 2010, 12:50:08 pm »

quote:

pyro schreef op 03 januari 2010 om 10:50:
[...]
Ik reageerde met een frons op de eerste regel van Titaans bericht: ' traditie is levering' . Die zin heeft namelijk een rare betekenis. Als de eerste de beste zin al zo raar is, dan vraag ik me af of de poster soms simpelweg een passage uit een studieboek heeft zitten plakken, of hij uberhaupt zelf heeft nagedacht.
Mijn zin “traditie is levering” vind je raar. Als jij mij kunt aangeven waarom je dit dan vindt en waar voor jouw de onduidelijkheid zit, dan wil ik dat graag voor je verhelderen.

quote:

[...]
Als die tekst van hemzelf is, dan is hij een voortreffelijk schrijver en een expert op het gebied van zijn onderwerp. Ik weet het niet, maar goed, het is verder niet belangrijk.
Een expert ben ik niet. Verdere conclusies laat ik voor jouw rekening.

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #224 Gepost op: januari 10, 2010, 12:50:14 pm »

quote:

Esther.bat.Mordechai schreef op 31 december 2009 om 16:59:
[..]
Net als de Schrift, vraagt ook de Traditie om vertrouwen. Het geschrevene is simpelweg niet volledig, de Traditie is van groot belang.
(...)
Je negeert een tegenargument en komt terug met een lege bewering "Traditie heeft in zichzelf geen gezag."
Definitie van traditie
Je hanteert hier het begrip Traditie. Niet mijn, maar jouw begrip van Traditie is echter nergens op gebaseerd, of althans door jou gedefinieerd. Je spreekt erover als een bestaand begrip en een bestaand leerstuk, terwijl je geen enkel bijbels bewijs of bijbelse uitleg voor het bestaan ervan aandraagt. Terwijl het kennelijk een levend begrip voor je is en een wezenlijk element van je geloofsleven omdat je het nevenschikkend plaatst naast het geschreven Woord van God. Dat lijkt mij niet logisch of constructief. Daarom heb ik van mijn kant het begrip traditie benoemd en teruggebracht tot wat het is: een overlevering van iets van een oudere generatie, met daarnaast een norm die zij vertegenwoordigt. Zie mijn post.

quote:

Samenvatting:
1a.  Traditie wordt pas gezaghebbend of normatief als die norm eerst aan de traditie wordt toegekend.
1b. Traditie blijft uitsluitend in stand als zij van tijd tot tijd wordt geijkt aan haar oorsprong en haar norm.
1c. Hebben we het over de norm, het gezag, van een traditie, dan begint alles bij de normsteller, dat is degene die de norm vaststelt en er autoriteit aan toekent.
2a. Het Woord van God is Heilig. Het heeft het hoogste gezag en de norm wordt door God vastgesteld en geopenbaard. Dit is Gods directe openbaring door middel van Zijn profeten. Geen traditie.
2b. God’s profeten worden door God geleid en zonodig gedwongen om Zijn Woord te openbaren. God’s profeten zijn herkenbaar van valse profeten en erkenbaar voor het volk, en hun Woord wordt door God bevestigd.
2c. De Heilige Schrift is een overlevering van God aan de schrijver zelf en door de schrijver rechtstreeks aan de latere generatie. Daarbij vormt zich geen traditie. Traditie is naar haar aard veranderlijk. De Heilige Schrift is naar haar aard onveranderlijk.
2d. De “Wet van Mozes” is niet in of door een traditie ontstaan maar door de normale openbaring door God via zijn profeten.
3a. Een gezonde traditie is waardevol als een vasthouden van het overgeleverde en als instrument van het gezag. Daarmee krijgt een traditie ook gezond gezag, en kan zij als normenapparaat bestaansrecht krijgen. Want zij overlevert  de norm voor het ongenoemde, het onvoorziene, en het tegenstrijdige, en voorziet van praktisch werkbare handvatten. Maar naar haar aard is dit gezag niet een directe openbaring van God want zowel haar totstandkoming als haar naleving, als haar aanpassing wordt uitgevoerd door het aardse gezag.
3b. Het blijkt dat traditie een gevaar is voor het Woord van God als het zich niet steeds opnieuw laat normeren door Gods Woord. Als Traditie bij voorbaat als geïnspireerd of goddelijk beschouwd wordt, dan is toetsing per definitie onmogelijk. Traditie kan onmogelijk zonder een daarboven gestelde norm, een toetsteen waaraan het geijkt kan worden. Is de traditionele norm overeenkomstig de schrift, de bijbel, dan zal zij door de kerk worden gehanteerd. Is zij daarentegen onschriftuurlijk, dan zal zij als zodanig worden benoemd en afgewezen.
3c. Tradities neigen tot aanpassingen omdat ze totstandkomen in nieuw geachte situaties. Bij Mozes al werd de toepassing van de wet afwijkend van de wet. Denk aan de scheidbrief die werd afgegeven. Maar, en dat is de kern, toepassing van de wet is niet gelijk aan de wet. Daarom moet toepassing, uitvoering, rechtspraak, bij oude wetten altijd teruggrijpen naar de norm, moet geënt zijn op de oude norm, en die de geest van de oude norm onverkort en onverminderd overeind laat als norm.
3d. Traditie is altijd ondergeschikt aan de Wet. De bron, het geopenbaarde Woord, is Heilig en traditie is van mindere waarde en onheilig voor zover ze het Woord verduistert, verbloemt, versluiert, ontkracht, of verandert.
4a. Profeten komen steeds met de boodschap om te breken met de tradities en terug te keren tot  het Woord van God. Met de louterende kracht van het Woord van God kan elke profetie worden beoordeeld en de geest van de vermeende profeet beproefd.
4b. De traditie als heersende norm belemmert de werking van de Geest, waar zij profeten die oproepen tot bekering tot God’s aloude Woord buiten spel zet, en het gezag van God’s Woord  ontkracht voor zover de traditie ervan afwijkt.
4c. Indien een traditie van een norm strijdt met God’s Woord, dienen wij van harte bereid te zijn ermee te breken.
5. Het verbondsvolk lijkt vaak te bestaan uit onbekeerlijke gelovigen. De kerken zijn niet in staat zelf het gezag van God te handhaven en hebben telkens bekering nodig. Toch zal de God van het Verbond naar zijn volk blijven omzien en profeten blijven sturen en Zijn Woord gestand doen.


Hoewel de benadering misschien nieuw voor je is, is zij logisch en toepasbaar ook in de situatie van het begrip traditie zoals jij dat kent. Het lijkt mij daarom redelijk dat je je die terminologie als instrumentarium eigen maakt, of de onjuistheid ervan aantoont.

quote:

Net als Titaan kom je met een statement zonder dat deze ondersteund wordt door argumenten. Wat heb ik daar nou aan? Je (…) komt met een lege bewering "Traditie heeft in zichzelf geen gezag."


Ik heb een definitie gegeven van traditie, ik heb het beschreven en ingekaderd, en daarop rust de opmerking dat “traditie in zichzelf geen gezag heeft”. Zie mijn post en de samenvatting hierboven. Dus geen lege bewering. Wat je zegt is op jezelf van toepassing. Het is juist jouw begrip traditie waarvoor geen definitie en beschrijving wordt gegeven en die een bijbelse fundering mist. Waarom noem je leeg wat precies uitgelegd wordt en acht je jouw gehanteerd begrip volwaardig terwijl het nergens op gebaseerd is?  

1 Traditie volgens Esther
Ik zal nu nader ingaan waarom jouw begrip nergens op is gebaseerd, en dat je kwalificatie als “lege bewering” juist toepassing vindt op je eigen traditie-begrip.

a.   Thora is volmaakt: Compleet/volledig.
b.   Thora bevat voorbeeld(en) van onvolledigheid /incompleetheid zoals bij num.5:9
=> Conclusie (a +b): Traditie maakt Thora compleet

Je ziet de hiaten, waardoor de conclusie niet klopt. Het begrip traditie moet onder a. of b. zijn vervat om in de conclusie terug te kunnen komen. De redenering is dus formeel ongeldig, traditie wordt er niet door gedragen, en voor het begrip traditie wordt geen enkel geldig argument aangevoerd. En dan heb ik nog niet de legitimiteit van het voorbeeldje in twijfel getrokken.

Het is dus eerst zaak de onlogica uit de redenering te halen. En wat blijkt: je redenering berust niet op God’s Woord en logica, maar gewoon heel simpel op tradities. Je stopt er eerst traditie in voordat je begint te redeneren. Namelijk de traditie dat het Woord van God bestaat uit twee delen: een Geschreven deel en een Overgeleverd deel. Geen wonder dat je dan ook op traditie uit komt..

Kijk maar:
2. Aangepast traditie schema II:
a.  Thora is volmaakt: Compleet/volledig.
b.  Thora bevat voorbeeld(en) van onvolledigheid /incompleetheid zoals bij num.5:9
c.  Thora is Schrift + Traditie
=> Conclusie (a +b+c): Traditie maakt Thora compleet

Nu klopt de redenering, en is de conclusie formeel (schijnbaar) logisch. Je vergat dus te benadrukken dat je redenering gebouwd is op de vooronderstelling dat God’s Woord bestaat uit Heilige Schrift plus Heilige Traditie. In jouw eigen beleving vloeit er misschien weinig bloed uit je omissie omdat je conclusie ook je vooronderstelling en overtuiging dekt.  Maar de logica gebiedt te concluderen dat je een onjuiste voorstelling van zaken geeft:  
-   Onjuist in de basis omdat je je redenering niet slechts bouwt op vermeende onvolmaaktheid van de Schrift, maar op de premisse dat Het Heilige Woord van God een ongeschreven deel heeft.
-   Onjuist in de redenering omdat als je in de plaats van traditie invult: Schrift + Nieuwe Testament, dan volgt dwingend daaruit een confronterende conclusie voor jou…
-   Onjuist in rechtvaardigheid omdat je David’s claim over God’s Woord als Heilig en Volmaakt erkent, onderschrijft, MAAR het enige tastbaar op schrift overgeleverde deel van deze Heilige Waarheid verklaar je zonder bewijs, zonder argument, zonder redenering tot ONWAAR, vanwege innerlijk tegenstrijdigheden. Je rekent zonder enige verantwoording of argumentatie met een in zichzelf tegenstrijdige God en je verstopt dat achter een paar voorbeeldjes gekoppeld aan een ongeldige redenering. In logische termen uitgedrukt: als je het toegevoegde element traditie aan beide zijden wegstreept, dan blijft heel simpel over: “God’s Woord zegt volmaakt te zijn, maar dat is niet zo.

Aangetoond is dat het de traditie is die een lege bewering was en dat het de traditie is waarvoor geen enkel argument is aangedragen, en dat de conclusie enkel bewijst dat de bewering er eerst ingestopt is. Daarom is het m.i. redelijk om te stellen dat je hele punt over traditie in deze discussie vervalt.
Wel kunnen we de belangrijkste netten en strikken expliciet benoemen die uiteindelijk elke redenering om zeep helpen.
-   God’s Woord is volmaakt; wij kunnen dat naspreken, maar niet nameten. Dat wij de volmaaktheid niet in elke situatie zien maakt het Woord nog niet tot onvolmaakt.   Onvolmaaktheden meten suggereert dat wij Zicht hebben op God’s Raad.
-   God’s Woord wordt bevestigd door God. God’s heilsplan wordt uitgevoerd. Maar wij kunnen onmogelijk meten wat God brengt en dat benoemen als “meer volmaakt maken van zijn volmaakte Woord”. We vatten niet eens wat het begrip “vervolmaken” allemaal kan inhouden…

3a. God’s WOORD > God’s Openbaring tegenover traditie
God openbaart Zijn Woord en Hij bevestigt het Woord als het geopenbaard is.
Dit bevestigen geschiedt op drie niveau’s: in de eerste plaats bij de totstandkoming van de Heilige Schrift. Door het op te laten schrijven krijgt God in de Eerste profeet zeggenschap over de Nalatenschap van de profeet. En ten tweede bevestigt God Zijn Woord bij het erkennen en aanvaarden door het volk, en ten derde bevestigt Hij Zijn Woord wanneer het volk God raadpleegt. Dat laatste bekijken we nader. Er komt dan een koning tot de profeet en de profeet raadpleegt God, en komt – als God antwoordt - met een concreet antwoord voor die concrete situatie in die concrete tijd. Het gaat er dan om God’s Raad te openbaren. Dit openbaren is geen aanvulling van God’s volmaakte Woord maar een toepassing, een invulling.
 
4b God’s WOORD > Profetisch woord tegenover traditie
Bezien we het meer down-to-earth: Een profeet heeft meer functies dan één. Als God hem oproept en dwingt Zijn Woord te openbaren betekent dat niet dat God aan die profeet niet nog meer openbaringen kan geven die niet geopenbaard moeten worden als God’s Woord. Maar die wel profetisch zijn, maar alleen voor een bepaalde concrete situatie. Of die wel geopenbaard zijn maar niet als profetische overlevering is bedoeld. Wie zou God’s Raad doorgronden? En daar komt bij dat een profeet niet altijd profeteert, hij is ook leraar. En hij is ook gewoon mens met menselijke overleggingen.

En dan komt de “Traditie” met een logische vaststelling dat God’s Woord ook spreekt door profeten. Zonder dit profetenwerk te definiëren, te kaderen en onderscheiden naast God’s Woord dat HIJ tot standbrengt en Bevestigt. En zij gaat een verzameling maken van profetenwoorden en profetenwijsheden en noemen haar de Traditie die God aan Zijn Volk heeft gegeven. Daarmee wordt de Raad van God aan menselijke invloeden en analyses overgedragen en de mens gaat zitten op de stoel van God. Merk op dat het geoorloofd is voor kerkelijk gezag om op de stoel van Mozes te zitten; maar op de stoel van God gaan zitten is de verleiding waaraan alle traditie-aanbidders bloot staan en zich ook aan schuldig gaan maken op het moment dat de traditie in het Woord van God is gewrikt en vastgenageld.

5a. God’s Geest – Profetenwoorden tegenover leraars en leer
De traditie is voornamelijk het werk van leraars en schriftgeleerden (dat is een stelling). Zij beredeneren en zij graven en zoeken naar de wijsheid van God, en zij verzamelen wijsheden van God. En dat is een goed werk en op goed geestelijk werk rust ook God’s zegen. Maar een leraar of schriftgeleerde is géén profeet en daarom is zijn werk altijd ondergeschikt aan een profetie en daarom kan het werk van leraars nooit dezelfde status als het profeten-werk van profeten. De traditie doet dat wel en haalt zodoende bij overlevering aan nieuwe generaties menselijke beraadslagingen binnen God’s Raad.

Als de Traditie daarentegen zuiver wordt gehouden en uitsluitend de overlevering brengt van het erkende werk van profetische Woorden dan behoort er geen leer en leraarswerk meer bij. Maar zelfs in dit m.i. theoretische geval dat uitsluitend Profetenwerk door mensen verzameld is, is het zo dat God’s Raad niet elk profetenwerk in Zijn Woord opneemt. Hij bepaalt wat Hij bevestigt en wat Hij afwijst. Zelfs in het geval er een duidelijke profetie is geweest over een concreet geval, is het niet zo dat God die profetie altijd overgeleverd wil zien.

In de eenheid van het Woord is kennis en handelwijze in overeenstemming met de profetieën wel nuttig, maar als er HOGE waarde aan wordt toegekend door de mensen, sluiten zij zich daarmee af voor een bijvoorbeeld een profeet die van God te horen krijgt: ga heen zeg het volk iets ouds in een nieuwe jas; predik de mensen vergeving op bekering der zonden. Wat er dan gebeurt is dat zij die profeet of andere profeten niet meer vragen om voor hen God te raadplegen, omdat immers een “gevolmaakte” normen-set is overgeleverd. Zij raadplegen God dan niet meer, maar zoeken in de tradities naar antwoorden. Als je het ziet, dan zie je dat God buitenspel wordt gezet. Ja, zelfs de grootste profeet aller tijden, de Elia die komen zou, wordt dan nog niet herkend al wordt hij openbaar en openlijk herkend als Profeet, en erkend als Man God’s die de wegbereider is van iemand die groter is dan hij. Het volk geloofde, maar juist zij die de kennis God’s hadden, zaten als vogels gevangen in hun netten en redeneringen van de traditie.

5b. God’s Geest > Werken van de Geest in leer en leven tegenover nieuwe generaties
Traditie is levering, overlevering aan een volgende generatie. Zie mijn eerste post over traditie. Welke norm we ook nemen als inhoud voor de traditie, in alle gevallen maakt de OVERLEVERING van de norm aan volgende generaties de norm tot traditie. Zonder overlevering kun je onmogelijk spreken van traditie. Overlevering is van vader op zoon, van  generatie op generatie, van leraar op leraar. Wat we samen al dan niet begrijpen over God’s Raad en God’s Bevestiging van Zijn Woord en God’s Openbaringen aan mensen, wij allen belijden dat wij mensen niet ons eigen lot en eigen keuzes tot ons behoud kunnen maken (dat gebeurde al in het paradijs). Doordat traditie overlevering is van mensen op mensen, is het bij uitstek mensenwerk en bij elke generatiestap wordt het gecorrumpeerd. Zie de geschiedenis van het volk Israël.

6. Heilige Geest tegenover traditie
In het voorgaande wordt instrumentarium tot onderscheid geboden en een aantal relevante begrippen ingeraamd. Als dat onderscheid eigen gemaakt is, kunnen we verder met de vaststelling dat wie altijd waarde heeft gehecht aan Tradities niet gemakkelijk kan inzien dat wat Heilig werd geacht wordt aangetast en verbrokkeld. Dat kan schadelijk worden, maar het is Rijkdom. Wie niet meer kan leunen en steunen op de traditie wordt noodzakelijkerwijs teruggeworpen op God’s Woord. Maar God’s Woord is niet meer “volmaakt”. (Dat is het wel, maar ik spreek met het oog op je belevingswereld.) Dan zul je niet anders kunnen dan God raadplegen. Dat kan op drie manieren:
1.   De Heilige Schrift raadplegen -  omdat zij een deel is van God’s Woord dat volgens David wordt beschouwd als volmaakt en ook volgens jou, zolang het niet zichzelf tegenspreekt;
2.   God Raadplegen. God raadplegen doe je door een man van God te vragen naar God’s Raad. Ik moet erkennen dat op dit punt de joodse traditie meer aanknopingspunten biedt dan de mijne omdat mijn traditie ervan uitgaat dat God een Koning heeft aangesteld en een wolk van getuigen heeft overgeleverd die is als een wolkkolom, het volk van God de weg wijzende naar het Beloofde land. Ga je naar een Rabbijn dan zul je hem moeten vragen niet te antwoorden naar zijn kennis en leer, maar om voor jou een dag te vasten en een nachtje over te slaan en God daarin te zoeken en te bevragen.
3.   David lezen en lezen en lezen. Want wie David wil begrijpen moet zijn woorden niet lezen maar voelen op het hart. Want David had een beetje Zicht (niet te verwarren met “begrip van”); Zicht op God’s Raad en op God’s Volmaakte Woord. David had de HEILIGE GEEST. Lees psalm 119 en zoek de kern in de herhalingen; en lees het dan nog eens en zoek de Geest. Op dat punt biedt mijn traditie meer aanknopingspunten dan de joodse. Leun je op mijn traditie dan bid je om God’s Geest en je vraagt hulp van de Heilige Geest om God’s Woord te doorgronden en je weg te kunnen vinden.

De alles omvattende rijkdom die jou en mij ten deel kan vallen is dat de Raad van God rechtstreeks aan de gelovigen geopenbaard wordt doordat de Heilige Geest is gekomen en beschikbaar is voor God’s volk.
Wie die Geest ontbeert in meer of mindere mate zoekt hem bij de profeten, en het is ook de plicht om dat bij de profeet te doen. Let maar eens op wat er gebeurt als de koningen zonder de profeten ten strijde trekken, of God’s Woord voor hun karretje gaan spannen. Je kent je geschiedenis. Maar er is iets veranderd sindsdien. Er is een profeet gekomen die de wereld op zijn  kop heeft gezet. Dat was niet Christus, maar Johannes de doper, de Elia die komen zou. Wie Christus wil vinden moet de weg gaan via Elia, die predikt Vergeving van zonden op bekering en het terugkeren van de kinderen tot de vaderen en de vaderen tot de kinderen (laatste vers OT).


7a. Conclusie - Oplossing van het probleem
Traditie biedt niet een oplossing voor je voorbeeld, maar het voorbeeld kent wel een weg tot oplossing. In schema gebracht ziet dat er als volgt uit:

a. God’s Woord is volmaakt
b. God’s Woord handelt over God’s Raad
c. God’s Raad is ondoorgrondelijk
=> Conclusie (a +b+c): God’s Woord kent ondoorgrondelijkheden

Waarbij de stelling geldig is: Groeiend inzicht in God’s Raad = Groeiend inzicht in God’s Woord. Worden we het eens over de Heilige Geest als erkende toevoegende factor bij God’s Woord dan krijgen we in termen van onze aanvang hierboven de conclusie over ons voorbeeld uit God’s Woord:

a.   Gods Woord kent ondoorgrondelijkheden
b.   Voorbeeld uit Gods Woord
c.   Heilige Geest geeft groeiend zicht op Gods Woord
=> Conclusie (a +b+c): Heilige Geest biedt groeiend zicht op het voorbeeld.


7.b. Groeien in de oplossing
Voel naast psalm 19 ook psalm 119 eens, en let erop hoe David is vervuld met de Heilige Geest. Als je je de geest van deze psalm eigen maakt en je leest deze psalm 119 opnieuw, dan zul je misschien vatten dat de volmaaktheid van God’s Woord er echt wel is, en je zult de Heilige Geest herkennen in de woorden van David, en je zult ze waarschijnlijk volmondig beamen. Lees daarna, dan Psalm 18 en in vers 31: Gods weg is volmaakt; de rede des HEEREN is doorlouterd; Hij is een Schild allen, die op Hem betrouwen.

Let bij de genoemde teksten op de herhalingen, en op de ijkpunten voor ons: God’s volmaakte Plan, zijn volmaakte Woord, en zijn verborgen en ondoorgrondelijke, maar volmaakte Raad.

En beantwoord de vraag: Zoeken wij naar stelsels van leer, of naar een begrip van diepere betekenis? Vinden wij die ten diepste door studie naar oplossingen of door gemeenschap met God?

En u, weet u waarom het zo jammer is dat psalmen vervangen worden door allerlei lied en gezang? Omdat Jezus David’s Zoon is en in David’s Psalmen een model kreeg van wat Hem te wachten stond. En omdat er niets op deze wereld is dat zo Heilig is, verordineerd door God zelf, en dat zo gevuld is met De Heilige Geest die ook nu onze vervulling geeft, dat zo diep doet kijken in het Hart van Jezus Christus. Een kijkje in het hart van onze Verlosser en Koning, die ook de beproevingen had die mensen kennen, maar die van de Vader de mens David had gekregen als voorbeeld, voorspiegelende een menselijk leven, waarbij tot in de diepste duisternis en in de schaduw van de dood, geen kwaad wordt gevreesd omdat God de Vader nabij is. En die voorspiegeling van die benauwdheid en die troost en die gemeenschap met de Geest geldt ook ons, ook al wanen wij onszelf vaak helemaal niet in een dal van diepe duisternis en in de schaduw van de dood.

Lees eens de psalmen 22 en 31.
Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten, verre zijnde van mijn verlossing,
bij de woorden van mijn jammerklacht? Zij verdelen mijn klederen onder elkander
en werpen het lot over mijn gewaad. Maar Gij, HERE, wees niet verre; mijn sterkte, haast U mij ter hulpe. Alle einden der aarde zullen het gedenken en zich tot de HERE bekeren; alle geslachten der volken zullen zich nederbuigen voor uw aangezicht. Want het koninkrijk is des HEREN, Hij is heerser over de volken. zij zullen zijn gerechtigheid verkondigen aan het volk dat geboren zal worden, omdat Hij het gedaan heeft.

Neig Uw oor tot mij, red mij haastelijk; wees mij tot een sterken Rotssteen,
tot een zeer vast Huis, om mij te behouden. Want Gij zijt mijn Steenrots en mijn Burg;
leid mij dan, en voer mij, om Uws Naams wil. Doe mij uitgaan uit het net,
dat zij voor mij verborgen hebben, want Gij zijt mijn Sterkte.
In uw hand beveel ik mijn geest; Gij hebt mij verlost, HEERE,
Gij, God der waarheid!

quote:

Wees eerlijk: gaf de Heilige Geest het antwoord?


Krijgt mijn antwoord meer gezag als ik claim of verklaar dat het uit de Geest is? Zo ja, dan krijg je mijn antwoord. Als ik zou roemen op werking van de Geest meer in mij dan in een ander, dan is die werking reeds teloor gegaan. Wie roemt, roeme in de Here God, die Zijn Raad ook aan jou kan bekendmaken:

Antwoord 1:
Mijn verhaal hierboven.

Antwoord 2:
David is degene die gezag heeft over zijn woord.
Psalm 19:8  De wet des HEEREN is volmaakt
Psalm 119: 142 Uw wet is waarheid
Psalm 119:140  Uw woord is zeer gelouterd (zuiver), uw knecht heeft het lief.
Psalm 119: 160 Heel uw Woord is waarheid, en in der eeuwigheid is al het recht Uwer gerechtigheid.


Psalm 18:
Gods weg is volmaakt; de rede des HEEREN is doorlouterd; Hij is een Schild allen die op Hem betrouwen. Want wie is God behalve de HEERE? En wie is een Rotssteen dan alleen onze God?
Het is God, Die mij met kracht omgordt, en Hij heeft mijn weg volkomen gemaakt.

Psalm 119:
Gods weg is volmaakt; des HEREN woord is zuiver. Hij is een schild voor allen
die bij Hem schuilen.
De redenen des HEEREN zijn reine redenen, zilver, gelouterd in een aarden smeltkroes, gezuiverd zevenmaal.
Ik prijs de HERE, die mij raad heeft gegeven, zelfs bij nacht onderwijzen mij mijn nieren.
Welzalig zij, die onberispelijk van wandel zijn, die in de wet des HEREN gaan.
Ik zoek U met mijn ganse hart, laat mij niet van uw geboden afdwalen.
Ja, uw getuigenissen zijn mijn verlustiging, zij zijn mijn raadslieden.
Doe mij de weg uwer bevelen verstaan,
opdat ik uw wonderen overdenke.
Ik zal de weg uwer geboden lopen, want Gij verruimt mij het hart.
Geef mij verstand, dan zal ik uw wet bewaren, en haar van ganser harte onderhouden.
Doe mij het pad uwer geboden betreden, want daarin heb ik lust.
Leer mij goed onderscheiden en kennen, want ik stel vertrouwen in uw geboden.
Ware uw wet niet mijn verlustiging geweest, dan was ik vergaan in mijn ellende.
Nimmer zal ik uw bevelen vergeten, want door deze hebt Gij mij levend gemaakt.
Ik ben de uwe, verlos mij, want ik zoek uw bevelen.
Aan alles, hoe volkomen ook, heb ik een einde gezien,
maar uw gebod is onbegrensd.Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de ganse dag.
Uw gebod maakt mij wijzer dan mijn vijanden, want het is altoos bij mij.
Ik ben verstandiger dan al mijn leermeesters, want uw getuigenissen zijn mij tot overdenking.
Ik heb meer inzicht dan de ouden, want ik bewaar uw bevelen.
Ik weerhoud mijn voeten van alle boze paden, opdat ik uw woord onderhoude.
Ik wijk niet af van uw verordeningen, want Gij onderwijst mij.
Uit uw bevelen heb ik inzicht ontvangen; daarom haat ik elk leugenpad.
Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Het openen van uw woorden verspreidt licht, het geeft de onverstandigen inzicht.

Mijn ijver verteert mij,  omdat mijn tegenstanders uw woorden vergeten.
Uw woord is geheel gelouterd, uw knecht heeft het lief.
Nabij zijt Gij, o HERE,
en al uw geboden zijn waarheid.
Van oudsher weet ik uit uw getuigenissen,
dat Gij ze voor eeuwig hebt vastgesteld.

Heel uw woord is de waarheid,
al uw rechtvaardige verordeningen zijn voor eeuwig.
Vorsten vervolgen mij zonder oorzaak,
maar mijn hart vreest voor uw woorden.
Ik verblijd mij over uw woord
als iemand die rijke buit vindt.
Mijn geroep nadere voor uw aanschijn, o HERE;
geef mij verstand naar uw woord.

quote:

Who undertakes to set himself as a judge of Truth and Knowledge is shipwrecked by the laughter of the gods.
Esther, wil je de wijsheid van deze wereld, neem dan iets aan van Einstein. Einstein ging op een heel authentieke manier om met wetenschap. Hij geloofde dat de slotsom van de wetenschap een Goddelijke eenvoud is. En hij was er van overtuigd dat de oplossingen van de complexe problemen niet worden gevonden in een verdergaande complexiteit, maar in een simpelheid die we pas inzien als we het totale plaatje te zien krijgen. En hij zocht daarom naar simpele eenvoud van een hogere orde in de complexe zaken waar hij zich mee bezig hield.

quote:

Je beweert in je post dat het uitgangspunt van onfeilbaarheid blijft bestaan, ook als de wetenschap stelt dat sommige gelovigen andere onfeilbare teksten hebben dan anderen. Verwar onfeilbaarheid niet met de perceptie van onfeilbaarheid.


Ik verwar perceptie van onfeilbaarheid niet met onfeilbaarheid, maar ik misken de wetenschap en houd er rekening mee dat er verschillende onfeilbare varianten bestaan doordat er verschillende groepen van gelovigen zijn. Juist door de evidente waarheid te verzwijgen en met ‘perceptie‘ te komen maak je het warrig en suggereer je een objectief hoger niveau van waarneming die voor bepaalde gelovigen niet toegankelijk is. Maar zowel mijn als jouw opmerkingen brengen ons op het terrein van ontheiligen van God’s Woord en in strijd met het uitgangspunt van dit forum-deel dat God’s Woord onfeilbaar is, reden waarom ik er ook nu niet verder op in ga.

quote:

Indien de schrift veranderlijk is gebleken en daardoor feitelijk niet meer als het enig absoluut ijkpunt kan fungeren, en er onder de veranderlijke Schrift geen stabiele basis ligt, waarmee meet je dan de waarheid van de geschreven woorden waarin je gelooft?


Zoals je hier formuleert, gaat het om een als-dan redenering en zou ik je van repliek kunnen dienen. Dan zou ik je vragen wat nu in een traditie méér ijkpunt biedt dan in de Schrift, want alles wat je stelt over veranderlijkheid van de schrift is exponentieel meer van toepassing op de traditie. Maar dat doe ik niet, omdat ik de schaamteloze afbranding van Heilige Schrift onder verering van de wetenschap stuitend vind. Laten we ons meer richten on-topic: ik heb jou wel een stabiele en logische basis geboden op het tussen ons gemeenschappelijke uitgangspunt van God’s Heilige Schrift, maar jij mij niet.
Jij bent aan zet om het gezag van de traditie te onderbouwen die naar haar aard een leeg begrip is – als verschijningsvorm van een norm – en die naar haar aard is ontstaan in verandering – als precedentenleer. Je kunt toch niet met een a-contrario redenering komen als basis? En daarop out of the blue de traditie baseren!

quote:

Indien God's Torah ophoudt bij het geschrevene, wijs me dan aan de hand van het geschrevene waarom Pesach volgens jou een maand over moet worden geslagen indien de 14e van Nisan een sjabbat is? Jouw suggestie om Pesach maar een maand uit te stellen is niet volgens de regels van de Schrift.
Wees eerlijk: gaf de Heilige Geest het antwoord?


Ik gaf geen antwoord en suggereerde: er zijn “twee zondagen na elkaar”. De suggestie die erin zit besloten was niet mijn antwoord. En 2 kron.30 noemde ik als voorbeeld hoe God’s Raad werkt precies op dit punt, en ik benoemde het ook als “voorbeeld”.
Dus: ik suggereer en je leest het niet. Ik geef een voorbeeld, en je leest daar een suggestie.
En het antwoord, dat ik nog niet gegeven heb en jij ook niet hebt kunnen lezen, daarover vraag je: Wees eerlijk: gaf de Heilige Geest het antwoord? Wat bedoel je nu eigenlijk precies te vragen?

quote:

Traditie is de moeder waaruit je bent voortgekomen, die je heeft opgevoed en onderwezen. Op een goede dag merk je dat je het alleen afkunt, dat je haar niet meer nodig hebt. Dat is de dag dat je vergeet dat je leeft binnen de context van wat zij je heeft gegeven en heeft bijgebracht, wat zij van je heeft gemaakt.


Hoewel ik je hier niet geheel volg, reageer ik graag met een beamen: Is ook niet jouw traditie en is het niet God’s gebod, dat gezag van de man en van de vrouw niet gelijk zijn, en dat dus de leer van de moeder ondergeschikt is aan het gebod en de vermaningen van de vader?! Als we dat beeld vasthouden zouden we nog kunnen komen tot een gemeenschappelijke schriftuurlijke definitie van traditie, die een set van normen doorgeeft die zich Buigt voor, en zich Onderwerpt aan, het gezag van de Vader. Een ijken aan de Schrift dus.

Spreuken 1
De vreze des HEREN is het begin der kennis;
De dwazen verachten wijsheid en tucht.
    Hoor, mijn zoon, de tucht van uw vader
en verwerp de onderwijzing van uw moeder niet.
Zie, ik wil mijn geest voor u uitstorten,
u mijn woorden bekendmaken.

Spreuken 2
Mijn zoon, indien gij mijn woorden aanneemt en mijn geboden bij u bewaart,
zodat uw oor de wijsheid opmerkt en gij uw hart neigt tot de verstandigheid,
ja, indien gij tot het inzicht roept en tot de verstandigheid uw stem verheft;
indien gij haar zoekt als zilver en naar haar speurt als naar verborgen schatten
dan zult gij de vreze des HEREN verstaan en de kennis Gods vinden.
Want de HERE geeft wijsheid, uit zijn mond komen kennis en verstandigheid;
Dan zult gij gerechtigheid en recht verstaan, ook rechtschapenheid, elke goede weg.
Want de wijsheid zal in uw hart komen en de kennis zal voor uw ziel liefelijk zijn;


quote:

Het probleem is dat de 14e op een sjabbat valt en men niet mag slachten. Kun jij me aan de hand van de Schrift laten zien of we voorrang moeten verlenen aan de verplichte sjabbat-rust of aan de verplichte Pesach-viering?
Wel Titaan, wat zegt de Schrift: Pascha of Sabbat?


Het Paaslam heerst over de sabbat.
Dat wil niet zeggen dat de sabbat niet meer geldt.
De sabbat is heilig, een dag gereinigd tot Eer van God.
Maar wel dat wie gereinigd is en geheiligd,
In God’s naderbijheid kan treden,
En Zijn Dienst volbrengen.

1. Systematiek
God heeft ons geboden gegeven. Algemene geboden en meer specifieke geboden.
Het algemene gebod wordt overruled door het bijzondere gebod.
Sabbat is een algemeen gebod, bijzondere geboden gaan voor de algemene geboden.
Besnijdenis is een bijzonder gebod dat plaatsvindt op de 8e dag, sabbat of geen sabbat, lev.12:3 (Joh.7:23)
Tempeldiensten op de sabbat, 2 kron.11:6/7 en 2 kron 23:4,8
Hulpverlening, is een bijzonder gebod: Ex 23:4. De toonbroden voor David als hulpverlening bieden een bijzondere oorzaak, deze overstijgt in dat geval ook het algemene gebod 1 sam.21:6.
Zo is het Pascha een bijzonder gebod, een grote sabbat schrijft de bijbel, en daarom lijdt het geen twijfel dat het lam wordt geslacht op de sabbat.

2. Heiliging en reiniging
Voordat er gevierd kon worden moest het volk, en moesten de priesters gereinigd worden en geheiligd. Is er op een juiste manier sprake van een reiniging en een heiliging, dan kan de dienst van God worden verricht zonder overtreding van het gebod. Vergelijk je voorbeeld-situatie van exodus 16 waarin ook een situatie is van nog niet gereinigd zijn  van het volk en/of de priesters.

Vergelijk ook het werk van de priesters, mits ze gereinigd en geheiligd waren, konden ze de arbeid voor God’s dienst verrichten op de sabbat.
Num 28:9 En op de sabbatdag twee gave, éénjarige schapen en twee tienden fijn meel als spijsoffer, aangemaakt met olie, en het bijbehorend plengoffer. Het is het brandoffer van de sabbat op elke sabbat boven het dagelijks brandoffer en het bijbehorend plengoffer.
Priesters ontheiligen hier de Sabbat in de tempel en zijn nochtans onschuldig (Mat.12:5).

Ex 29:44 Ik zal ook Aäron en zijn zonen heiligen, opdat zij Mij het priesterambt bedienen.


Verder; in je Pascha-voorbeeld van Num.9 gaat het bij de slacht om God’s dienst, terwijl de sabbat wel is geheiligd door God maar bestemd om de mens te dienen. Door de geëiste dienst van God bij het Pascha niet uit te voeren op een dag die is ingesteld voor de mens tot rust en tot eerbetoon aan God, verheft de mens zich tot God’s niveau.
Net als de mens die tradities verheft tot God’s Woord.
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2010, 08:02:15 pm door Titaan. »

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #225 Gepost op: januari 10, 2010, 02:41:18 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 januari 2010 om 09:40:
Ja, ik heb nog nooit een Moslim meegemaakt die een fan van Paulus was zacht gezegd. :)

Kijk hier maar eens op ontdek Islam: Het getal van het beest 666 is Paulus.(klik)

Paulus, Saulus oplichter? (klik)

Ga maar eens met Moslims in discussie over de apostel.


Ik snap dat moslims weinig met Paulus hebben. Je presenteerde het alleen zo dat het leek alsof zowel joden als moslims tot Paulus' gehoor behoorden. Vandaar mijn huh?!-reactie. Ik bedoel, Paulus verwijst naar conflicten met joodse medechristenen waar hij zelf bij was. De eerste moslim die Paulus las leefde toch echt minstens 600 jaar later. Wel mooi bruggetje. Beetje offtopic, maar ben jij erg islamkritisch? Ben gewoon benieuwd, maar wellicht stof voor een ander topic.

Nu weer ontopic, Titaans epistel.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

uranus

  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #226 Gepost op: januari 11, 2010, 07:26:14 pm »
Het getal 666 behoort toe aan de Zoon des mensen. Adam die werd geschapen uit Adama op de 6e dag draagt één 6. Het zaad van de vrouw die de slang de kop zal vermorzelen: De Here Jezus is de plaatsvervangende Adam, de tweede Adam, Hij draagt het getal 66, en als Hij nadien van tussen de doden opstaat, is Hij de 666. Waartoe komt 666 dan in verband met de duivel vandaan, welnu, door anti-christ, waar anti betekent: "in de plaats van".
janprins.punt.nl

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #227 Gepost op: september 21, 2011, 01:08:02 am »

quote:

Chaim schreef in een ander draadje op 17 september 2011 om 12:09:In het Jodendom speelt de traditie een belangrijke rol. Zo is bijvoorbeeld, in tegenstelling tot wat algemeen wordt verondersteld, werken (עֲבֹדָה) op de sjabbat NIET verboden. Werken mag. Het gebod de Sjabbat te houden, beperkt zich tot מְלָאכָה. En overtreding van dit verbod wordt als iets zeer ernstigs beschouwd. Het probleem is echter dat er van het begrip מְלָאכָה ("doelgerichte" en "creatieve" handelingen?) geen exacte definitie is te geven, noch beschrijft de Schrift de term volledig. Wat mag nou wel en wat mag niet op Sjabbat? Interpretaties schieten verschillende kanten uit. De Traditie heeft daarentegen een werkbare vastomlijnde definitie overgeleverd. Als je de Traditie niet als gezag wilt erkennen, sta je zonder vaste grond onder de voeten naar dit essentieele gebod te staren.
1a. Traditie heeft in zichzelf geen gezag
Traditie is levering; overlevering van een gebruik of gewoonte. Traditie is hier niet de norm maar een uiterlijke verschijning waaraan gezag wordt toegekend of waarvan een gewoonte wordt gemaakt. Traditie wordt dus pas gezaghebbend of normatief als die norm eerst aan de traditie wordt toegekend. Dat gebeurt doordat de insteller van de traditie gezag claimt, of doordat de overnemer van de traditie gezag aan de traditie toekent. Maar in alle gevallen verliest traditie betekenis indien het gezag of de norm die haar in stand houdt verloren gaat. Waar het gaat over hoedanigheid en betekenis van tradities is het daarom van belang om “gezag en autoriteit” niet automatisch onder een noemer te brengen bij “traditie”.

1b. Traditie moet worden geijkt aan haar norm
Omdat traditie haar waarde en instandhouding ontleent aan een norm of aan gezag of authoriteit die haar bestaansgrond vormt, is zij een afhankelijk instituut. Daarom moet de traditie actief levend worden gehouden, of met andere woorden: worden geijkt aan haar norm. Als het gezag of de norm die de traditie draagt verdwijnt dan verwordt traditie tot een gebruik bij slechts enigen en verwatert zij, en gaat zij verloren. Traditie blijft daarom uitsluitend in stand als zij van tijd tot tijd wordt geijkt aan haar oorsprong en haar norm.

1c. Gezag van tradities
Hebben we het over de norm, het gezag, van een traditie, dan begint alles bij de normsteller, dat is degene die de norm vaststelt en er authoriteit aan toekent. Hebben we het over een traditie die verandert, dan wordt de oude norm (deels) veranderd. Een nieuwe norm wordt ingevoerd. Dat is dan nog geen traditie maar een regel, en pas als de norm de normsteller overleefd, is er een nieuwe traditie. Wordt er een wet of regel ingevoerd waaraan we het label hangen van “traditie” dan is het feitelijk géén traditie maar een norm die de strekking heeft ook voor latere generaties te gelden.

1d. Traditioneel is minder principieel
Bijzonder is dat wie tradities en normen niet kan scheiden, uiteindelijk helemaal niet principieel kan zijn. Want de traditie komt en gaat, wordt aangepast, en valt of staat, maar de principes zijn onbuigzaam en nodigen keer op keer tot ijking van de praktijk.
Een principieel christen hangt dus niet aan tradities, maar door zijn voortdurende voeding vanuit zijn principes hecht hij toch zeer veel waarde aan tradities die de toets der ijking doorstaan en zal hij traditioneler zijn dan iemand die tradities ziet als laatste en hoogste norm.

2a. Het Woord van God wordt openbaar
Hoe verhoudt zich de traditie tot het Woord van God? Omdat we hiervoor zagen dat traditie een norm behoeft, moeten we deze zaak vanuit een andere hoek naderen, namelijk door te beginnen met: Hoe openbaart zich God’s Woord? Het Woord van God is Heilig. Het heeft het hoogste gezag en de norm wordt door God vastgesteld. Bezien we eens hoe dat werkt: God openbaart zich; hij maakt zich bekend. Meestal maakt hij daarvan gebruik van profeten, in stilte, door verschijningen en gezichten; en openbaar, door opvallende ondersteuning en sturing.  
God verscheen bijvoorbeeld aan Abraham (Gen.12:7), of neem bijvoorbeeld Numeri 12:6
waar God zegt: “Indien onder u een profeet is, dan maak Ik, de Here, Mij in een gezicht aan
hem bekend
”. Ook tot Elia zei Hij: “Heb Ik Mij niet duidelijk aan het huis uws vaders
geopenbaard, toen dit in Egypte aan het huis van Farao onderworpen was?
” ( 1 Sam.2:27).
Dit is directe openbaring van God. Geen traditie.

De Heere gaf hun te spreken, en hun woord was van God, wat ook overeenkomt met het
zelfgetuigenis van alle profeten van het OT. Zij weten zich immers doorgaans duidelijk door
de Heere geroepen (Ex.3, ISam.3, Jes.6, Jer.1, Ezech.1-3 enz.).
Zij zijn zich bewust, dat de Heere tot hen gesproken heeft, en dat zij van Hem de openbaring
hebben ontvangen. Zij treden op met het hun: “Alzo spreekt de Heere, Heere” (Jes.1:1, Jer
1en 2 etc.) en zij vorderen voor dat woord absolute gehoorzaamheid. En ja, wanneer zelfs de
roeping van Godswege ingaat tegen hun begeren en hun willen, dan is God hun te sterk en
moeten zij gaan. Dan baat Mozes geen uitvluchten (Ex.3). Dan mag Jesaja niet weigeren. Dan
roept Amos uit:
De Heere Heere heeft gesproken, wie zou niet profeteren” (Amos 3:8),
en dan moet Jeremia belijden:
Heere! Gij hebt mij overreed, en ik ben overreed geworden: Gij zijt mij te sterk geweest, en
hebt overmocht …. Dies zeide ik: ik zal Zijner niet gedenken, en niet meer in Zijn naam
spreken; maar het werd in mijn hart als een brandend vuur, besloten in mijn beenderen; en ik
bemoeide mij om te verdragen, maar kon niet
” (Jer.20:7,9).
Om die reden maken zij ook scherp onderscheid tussen wat God hun openbaart en hetgeen
opkomt uit hun eigen hart, en prediken het volk alleen wat de Heere zegt (Num16:28;
Neh.6:8).
Dit is Gods directe openbaring door middel van Zijn profeten. Geen traditie.

2b. Gemeente herkent en erkent het Woord van God
Door het volk werden zij als gezanten van God erkend, die door Hem verwekt en gezonden
zijn, en Zijn woord spreken (Jer.26:5; Ezra 9:11, etc.)
En Israël heeft van het begin aan, tenzij het in afgoderij zich van God Zelf keerde, naar hen
gehoord als naar de boden van God. Niet dat de profeten hun optreden daarvan afhankelijk
stelden. Nee, ze zijn, al zou heel Israël hen verwerpen, zich van hun goddelijke zending ten
volle bewust, en staan steeds in de onverzettelijke overtuiging van hun roeping en in de
onwankelbare zekerheid dat zij Gods Woord spreken.
En Jesaja en Amos en Jeremia en Ezechiel laten zich niet door het volk terugdringen. Een
sprekend voorbeeld vinden we bij Jeremia, als hij om zijn verkondiging van Jeruzalem’s
verwoesting met de dood wordt bedreigd. In zijn verdedigings-rede doet hij geen poging zich
te rechtvaardigen anders dan met zijn beroep op zijn Goddelijke zending:
De HEERE heeft mij gezonden, om tegen dit huis en tegen deze stad te profeteren al de
woorden, die gij gehoord hebt;
Nu dan, maakt uw wegen en uw handelingen goed, en gehoorzaamt de stem des HEEREN,
uws Gods; zo zal het den HEERE berouwen over het kwaad, dat Hij tegen u gesproken heeft.
Doch ik, ziet, ik ben in uw handen; doet mij, als het goed, en als het recht is in uw ogen;
Maar weet voorzeker, dat gij, zo gij mij doodt, gewisselijk onschuldig bloed zult brengen op
u, en op deze stad, en op haar inwoners; want in der waarheid, de HEERE heeft mij tot u
gezonden, om al deze woorden voor uw oren te spreken.
”(Jer.26:12-15)
En iemand die claimt een profeet of van God gezonden te zijn, moet het volk dat bij voorbaat
zondermeer aannemen? Nee, zeker niet. Er zijn ook valse profeten. Profeten hebben
kenmerken waaraan ze te herkenen zijn. Ze moeten te toetsen zijn. (verg. Deut. 18:20-22).
Het gaat hier om herkenning van Gods directe openbaring door middel van Zijn profeten.
Geen traditie.

2c. Openbaring door schrift stelling en overlevering
Opschriftstelling vond plaats. Dat kon al ten tijde van Abraham en vanaf Mozes staat het
buiten kijf. Maar hetzij op schrift, hetzij door te vertellen, het gezag komt via hen van God.
Als het gaat om een levering van God aan de mens via de eerdere mens dan heb je het dus
over een indirecte levering. Oppervlakkig komt de verschijning dan overeen met een traditie. Maar, God openbaart zich Zelf en de bijbel is een openbaring, zo u wilt levering, van God aan de schrijver zelf en door de schrijver rechtstreeks aan de latere generatie. Vormt zich bij de latere generatie dan een traditie? Nee, dat lijkt maar zo. Traditie is naar haar aard veranderlijk, als afhankelijke van een norm of gebruik. Het Woord van God is naar haar aard onveranderlijk. De Geest werkt hierbij tweeërlei: bij de schrijver zorgt God er zelf voor dat de Geest hem inspireert, en bij de lezers zorgt de Geest voor de instandhouding. Traditie wordt het voor zover in de praktijk invulling, toepassing, en gebruik wordt gevormd. Niet ter afwijking maar ter toepassing en interpretatie. Het is ook de Geest die door de traditievorming werkt en waardoor ook een traditie onlosmakelijk met het leven van gelovigen kan zijn gekoppeld. Maar God is niet tegenstrijdig in zichzelf en een leer die strijdig is met het geschreven en geopenbaarde Woord van God, wordt opzij gezet door de Heilige Schrift. De Schrift is de kenbron van alle wijsheid en alle kennis, die we voor ons heil nodig hebben.
Een wijziging van de Heilige Schrift is niet mogelijk. Dat is geloof. En dat is ook wat de Heilige Schrift van zichzelf getuigt.
Ook wie het geopenbaarde Woord doorgeeft aan een volgende generatie heeft geen autoriteit of gezag om het Woord aan te passen. Wie het geopenbaarde Woord bewaart, is hij meer dan de auteur ? Wie het overlevert, heeft hij meer gezag dan de bron ? Nee, maar wel macht; hij kan het namelijk tot eigen of een anders nut veranderen. Daarom zendt God keer op keer profeten die de tradities van koningen en priesters aan de kaak stellen en bekering prediken en vloek in het vooruitzicht stellen. De op schriftstelling komt van God. Op verschillende plaatsen zijn er uitspraken in het OT waarin een bevel tot schrijven wordt gegeven:
- “Toen zeide de Heere to Mozes: schrijf dit ter gedachtenis in een boek …” (Ex.17:14)
- “Verder zeide de Heere tot mij: Neem u een grote rol en schrijf daarop ….” (Jes.8:1)
- “En Ik zal over dat land brengen al Mijn woorden, die Ik daarover gesproken heb; al wat in dit boek geschreven is, wat Jeremia geprofeteerd heeft over al deze volken. ” (Jer.25:13)
- “Toen antwoordde mij de HEERE, en zeide: schrijf het gezicht, en stel het duidelijk op
tafelen, opdat daarin leze die voorbijloopt
” (Hab.2:2)
- Etc.
Wat er zakelijk gezegd en schreven is, is één, en daarom eisen de profeten voor hun
geschreven woord dezelfde autoriteit als voor’t gesproken woord. Dit blijkt duidelijk uit
Jesaja 34:16:
zoekt in het boek des Heeren, en leest; niet een van deze zal er feilen, het ene noch het
andere zal men missen; want Mijn mond zelf heeft het geboden, en Zijn Geest zelf zal ze samenbrengen

Met dat boek des Heeren bedoelt Jesaja de rol waarin zijn profetie wordt opgetekend, en die
rol, die schrift wordt door hem genoemd het boek van God. Hij spreekt hier dus heel duidelijk
de goddelijke autoriteit van zijn eigen opgetekende profetieën uit, en wat van zijn profetie kan
gezegd worden, is zeker ook van toepassing op de geschriften van alle profeten.
Wat we lezen in Jeremia 36:2 bevestigt dit. Daar spreekt de Heere tot Jeremia:
neem u een rol des boeks, en schrijf daarop al de woorden, die Ik tot u gesproken heb overIsrael en over Juda, en over al de volken, van den dag af, dat Ik tot u gesproken heb, van de dagen van Josia aan, tot op dezen dag”.
Deze rol moet Baruch worden voorgelezen, opdat “misschien hunlieder smeking voor des
Heren aangezicht zal neervallen, en zij zich zullen bekeren, een iegelijk van zijn boze weg;
want groot is de toorn en de grimmigheid, die de Heere tegen dit volk heeft uitgesproken

Hier wordt weer het woord des Heeren vereenzelvigd met de rol van Jeremia. Hier treedt weer de Schrift met gezag op, en wanneer straks de koning Jojakim deze rol versnijdt en in het vuur verbrandt, zegt de Heere niet: het geschrevene komt er minder op aan. Maar waakt Hij voor de eer van het geschrevene en klinkt Zijn bevel:
neem u weder een andere rol, en schrijf daarop al de eerste woorden, die geweest zijn op de eerste rol” (vs.28). En dan spreekt Hij Zijn strafwoord uit over de koning die zich vergrepen heeft aan Zijn getuigenis.
Meerdere plaatsen zouden genoemd kunnen worden. Bedenk bijvoorbeeld slechts aan de wet
des Heren. God schrijft Zelf de tien woorden op twee tafelen. Hij spreekt ook zelf meermalen
van het geschrevene. In Deutr.32:24 lezen we dat Mozes de woorden der wet geschreven
heeft in een boek, en Israël bezat het wetboek in Schrift.
Ten overvloede nog dit: de Heere gebiedt Daniël: “En gij, Daniël! Sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot de tijd van het einde; vele zullen het naspeuren en de wetenschap zal
vermenigvuldigd worden
”(Dan.12:4).

2d.  Thora is niet van Mozes maar ontstaan in en door traditie?
Voor ons is de wet, de vijf boeken van Mozes, het Woord des Heeren, en wij steunen in dit
geloof op hetgeen de wet van zichzelf getuigt:
Het is de Heere die haar door Mozes aan Israël gegeven heeft. Uit Zijn mond heeft het volk
haar ontvangen, want dit geldt niet alleen van de tien geboden en van het verbodsboek dat in
Exodus 21-23 beschreven wordt. Ook alle andere wetten komen door het spreken van God tot
Israël, en keer op keer lezen we in de vijf boeken: de Heere zeide, of de Heere sprak tot
Mozes. De meeste hoofddelen beginnen met deze woorden. “Toen sprak de Here tot Mozes
Zeggende
” (ex.25:1 vgl.30:11,17,22,34; 34:1 etc.), “En de Here riep Mozes en sprak tot hem uit de tent der samenkomsten, zeggende: spreek tot de kinderen Israels, en zeg tot hen etc.   (Lev.1:1; 4:1; 6:1). “Voorts sprak de Heere tot Mozes” (Num.1:1; 2:1; 4:1, etc.). En vooral in het boek Deuteronomium, waarin Mozes het volk dat gereed staat het beloofde land binnen te trekken, herinnerd aan alles wat de Heere gedaan heeft en wordt met nadruk gewezen op de goddelijke oorsprong van de wet. “De Heere onze God sprak tot ons aan de Horeb, zeggende
(1:6). “Gelijk de Heere tot mij gesproken had” en “toen sprak de Heere tot mij, zeggende
(2:2). “Toen sprak de Heere tot mij” (3:2). “De Heere, onze God heeft een verbond met ons gemaakt aan Horeb” (5:2). “Terzelfder tijd zeide de Heere tot mij[” (10:1).
En om niet meer te noemen: Mozes schrijft de woorden van de wet tenslotte in een boek, en
spreekt van dit boek: “Neemt dit wetboek, en legt het aan de zijde van de ark des verbonds des Heeren, uws Gods, dat het aldaar zij ten getuige tegen u” (31:26).
Niet alleen zegt de wet zelf dat “de Heere tot Mozes sprak aangezicht aan aangezicht, gelijk een man met zijn vriend spreekt”(ex.33:11), niet slechts lezen we in het boek Numeri het woord des Heeren: “Van Mond tot mond spreek Ik met hem, en door aanzien, en niet door duistere woorden; en de gelijkenis des Heeren aanschouwt hij” (12:8), niet alleen getuigt de Heere tot Mozes, dat Hij een profeet zal verwekken, “als u” (deutr.18:18). Maar ook Israëls profeten en zangers hebben Mozus die eer gegeven. “Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt” (ps.103:7), en: “nochtans dacht Hij aan de dagen van ouds, aan Mozes en Zijn volk” (Jes.63:11).
Het is duidelijk dat ook de onderdelen van de Schrift getuigen dat ze van God zijn. Zij
stemmen samen omdat zij het ene werk van de Heilige Geest vormen. Daarom zijn zij ook
toen en door alle tijden heen als gezaghebbend erkend.
- De wet des Heeren werd in het heiligdom gelegd (ex.25:22, Deutr.31:9)
- Wat Jozua schrijft, is voor het volk het boek van de redenen des Heeren (Joz.24:26,27)
- Samuel spreekt tot het volk het recht van het koninkrijk, en schrijft het in een boek, en legt
het voor het aangezicht van de Heere (1Sam.10:25)
- De poezie wordt opgeschreven en bewaard (het lied van Mozes, Deutr.31:19). De psalmen
van David, (2 Sam.1; 23:1-3, etc. psalm 72:20)
- De spreuken worden door de mannen van Hizkia verzameld (spr.25:1)
Zo heeft Israël zijn Schrift in gelovige gehoorzaamheid aanvaard. Zo buigt Christus zich voor
haar autoriteit. En datzelfde gezag geldt onverzwakt voor ons. Deze autoriteit is niet aanvaard
omdat zij rust op een lange traditie maar omdat God zich rechtstreeks openbaart tot ons via
profeten; via Zijn Schrift.

3a. Traditie met normatieve waarde en gezag van God
Een gezonde traditie ontstaan binnen de kerk heeft waarde voor het geloofsleven en indien de kerk er gezag aan verleent krijgt zij naast de inherente waarde ook de waarde vanwege de autoriteit die de kerkleiding heeft binnen de kerk.

Maar oorspronkelijk goede inzettingen vervallen tot verkeerde inzettingen. Omdat de mens de inzettingen verandert tot eigen voordeel, eigen behoefte, en verontachtzaming van de norm in de  eerdere inzettingen. De uitkomst is keer op keer dat de mens met zijn inzettingen en gewoontes langzamerhand God de rug toekeren (bewust of onbewust).
Niet voor niets moest God telkens eigenhandig ingrijpen om de mensen, die met hun inzettingen op weg waren naar catastrofe, weer op het goede pad te krijgen

God heeft niet voor niets zijn Woord schrift doen worden en door Zijn Geest de schrijvers geïnspireerd en de Heilige Schrift tot stand gebracht. Om zodoende Zijn Woord zuiver tot ons te brengen. Zijn openbaring was niet dat alleen degene die Zijn stem toen zij klonk hoorden, haar zouden kennen, en niet slechts dat Israël en Jezus’discipelen van Zijn heerlijkheid zouden weten, maar dat zij zou zijn Gods licht voor alle eeuwen en zou doordringen tot alle mensen. Het was Zijn bedoeling om door die openbaring alle uitverkorenen te vergaderen.
Hoe kon hij dat doen zonder Schrift? Hoe kon Hij dat doen door het gesproken woord alleen?
Dat gesprokene vervluchtigt zo spoedig. Het gehoorde wordt door de mensen gemakkelijk onjuist overgebracht. Bij de een werkt het geheugen niet scherp, bij een ander overheerst de leugen. Hier maakt de kortheid van het leven overlevering onmogelijk. En daar zou de arglistigheid van het hart de mondelinge traditie vervalst hebben. En laat men hiertegen niet aanvoeren dat, al zou dit alles bij mensenwoorden geschieden, deze gevaren niet dreigen bij de woorden van God. Want juist bij Zijn Woord zou de traditie onzuiver zijn want het Evangelie is immers niet naar de mens en gaat lijnrecht in tegen al zijn wensen en al zijn begeerten. En wanneer nu die waarheid overgelaten was aan onze mondelinge overlevering en onze herinnering, aan onze ervaring en aan de wisselende stroom van ons innerlijke leven, dan zouden we spoedig deze openbaring vervormen naar ons believen, en uit haar weglaten en tot haar toedoen naar ons goeddunken. Dan was er geen zuivere kennis van God mogelijk en hadden we geen ogenblik de zekerheid dat wij echt Gods openbaring bezaten, zoals hij ze gegeven heeft.

3b. Ongeijkte traditie is een gevaar
Jezus is in Markus 7 in gesprek met de Farizeeën. Jezus, verweet hen dat zij het gebod Gods verwaarloosden, dat zij het gebod van God buiten werking stelden, dat zij het Woord van God krachteloos maakten. De principiële fout van de Farizeeën was dat zij hun traditie (“de
zogenaamde overlevering van de ouden”) naast en in feite boven het Woord van God
plaatsten.
Dit deden zij niet incidenteel maar structureel: "en dergelijke dingen doet gij
vele
" (Markus 7:13).
Traditie is een gevaar voor het Woord van God als het zich niet steeds opnieuw laat normeren aan Gods Woord.
Jezus zelf wijst op het gevaar dat door traditie Gods woord:
- wordt nagelaten (Mark 7:8)
- te niet wordt gedaan (Mark. 7:9)
- wordt overtreden (Matt. 15:3)
- krachteloos wordt gemaakt ( Matt. 15:6, Mark. 7:13)
Als Traditie om wat voor een reden dan ook bij voorbaat als geïnspireerd of goddelijk beschouwd wordt. Dan is toetsing per definitie onmogelijk.
De Schriftgeleerden en farizeeërs achtten hun ongeschreven wet of traditie dermate synchroon met de geschreven wet dat het vrijwel onmogelijk werd om de geldigheid ter discussie te stellen.
Had mozes ook niet mondelinge overleveringen nagelaten? Waren zij niet degene die konden roepen “Des Heeren volk zijn wij”? En is deze traditie dus niet uiteindelijk afkomstig van God zelf ? En is het niet per definitie onmogelijk dat er een ongerijmdheid tussen hun geschreven Schrift en hun ongeschreven schrift kan bestaan? Beide waren toch afkomstig van Mozes, en uiteindelijk van God zelf?
Door zo’n claim haalt Jezus een streep.
Jezus wijst op het gevaar van traditie. Tradities worden gevaarlijk als ze van vormen in normen veranderen. Traditie kan daarom onmogelijk zonder een daarboven gestelde norm, een toetsteen waaraan het geijkt kan worden.
Is de traditie overeenkomstig de schrift, de bijbel, dan zal zij door de kerk worden gehanteerd. Is zij daarentegen onschriftuurlijk, dan zal zij als zodanig worden benoemd en afgewezen.

3c. Traditie en toepassing en uitleg van de wet
Maar hoe zit het dan met de traditie als soort van “kleed”om het Woord heen? Zowel bij de Joden als in de kerk zie je dat tradities ontstaan. Bij Mozes al werd de toepassing van de wet afwijkend van de Wet. Denk aan de scheidbrief die werd afgegeven. Maar, en dat is de kern, toepassing van de wet is niet gelijk aan de wet. Interpretatie blijft een zaak van mensen die teruggrijpen naar de bron, en nieuwe generaties die teruggrijpen naar wat eerdere generaties overleverden. Juist door noodzakelijke praktijksituaties, door behoefte aan rechtspraak, door gebruiken ter invulling van rituelen, door gebruik tot ondersteuning van de huidige heersers, en door traditievorming in het algemeen, is elke norm, elke wet, en elke overlevering kwetsbaar en wordt gemakkelijk ondergesneeuwd of veranderd door geestelijken, regeerders, en nieuwe generaties met een behoefte aan nieuwe gebruiken. Daarom moet toepassing, uitvoering, rechtspraak, bij oude wetten en normen nooit tot het geheel van de oude norm worden gerekend, maar altijd als afgeleide van de leidraad en ijksnoer die moet teruggrijpen naar de oude norm, moet geënt zijn op de oude norm, en die de geest van de oude norm onverkort en onverminderd overeind laat als norm. Zelfs in het geval dat in de nieuwe praktijk van het heden daarvan afwijkende praktische uitvoeringsnormen en tradities worden gehanteerd.

3d. Traditie boven de wet
Een interessante  vraag die hier gesteld kan worden is of de bron kracht en gelding kan verliezen, tegenover de overlevering. En of de generatie van nu de oudere generatie opzij kan zetten. Stel nu dat we ervan uitgaan dat in de tijd een nieuwe norm kan ontstaan die meer gezag krijgt dan de oude norm. We hebben het hier dus ten diepste niet over de tradities als afgeleide van de norm, maar over de norm zelf. Dus in de traditie verschijnt een norm die de oude norm overheerst. Kan dat? Opnieuw dient beantwoording van deze vraag worden gevoed door de Heilige Norm dat God niet tegenstrijdig is met zichzelf en dat elke nieuwe norm moet passen in het geheel van overgeleverde normen. Maar goed, nemen we aan dat de oude norm opzij gezet kan worden – niet door traditie- maar door een nieuwe norm die zich op een of andere manier manifesteert als nieuwe norm. Gaan we daarvan uit – dat dat mogelijk is – dan is het principieel ook zo dat het heden en de toekomst de laatst geldende norm ook weer kan wijzigen. Met andere woorden: dat is er geen vaste bron meer, en geen geldend Woord met eeuwigheidswaarde. Als het zo was dat God zich nooit over deze zaak had uitgelaten dan had dit waarheid kunnen zijn. Maar God zelf, de Heilige Schriften, David, de profeten, Mozes, Jezus, de apostelen, stellen zelf het Woord op een voetstuk. En dat moet ook want God openbaart zich aan een wereld die geleid wordt door de tegenstander. Een tegenstander die in alles uit is om aan God te bewijzen dat niet alleen hij maar alle mens verdorven gaat in het Plan van God. Die blijft aanvoeren dat hem groot onrecht is aangedaan door hem te verstoten en te verbannen. God maakt korte metten met hem en belooft al tijdens Adam en Eva hun leven dat het de tegenstander niet zal gelukken dat zijn eeuwige rechtvaardigheid en trouw of zijn oordeel verloren zal gaan of gebroken worden. En Johannnes getuigt ons dat dit Woord dat levend geworden is verguisd wordt, onrecht aangedaan wordt, maar ondanks alle schijnbare verlies recht overeind blijft staan tot de voleinding der wereld. Het is dus ook niet zonder reden dat de jonge kerk er grote behoeft aan had om geschriften van allerlei aard en leer te schiften van de apostolische zendbrieven die rondgingen in de gemeente als Bron en vervolg van de Heilige Schrift. En een canon werd beleden door de kerk. Niet een canon die onbetwist is gebleven, maar wel een canon die tot uitdrukking gaf dat datgene dat wordt aanvaard als behorende tot de EENHEID van de Heilige Schrift, staat en gewaarborgd wordt en eeuwigheidswaarde heeft en gelding heeft die van God komt. Niet van mensen. Hebben we het hier over een traditie? Is er enig verband met een discussie over traditie? Nee, in generlei opzicht. Betrekking van het aspect van overlevering of traditie in dit verband leidt er alleen maar toe dat het Woord van haar Gezag wordt ontdaan. Als de Traditie het Woord kan veranderen, hoeveel temeer een nieuwe traditie een oudere traditie? Met andere woorden: hoe weten we dan dat er ook maar iets van nu blijvend is? Dat ook maar iets van God onveranderlijk is?! Juist omdat we weten dat het tegenovergestelde waar is moeten we erop gericht zijn de bron, het geopenbaarde Woord, te benaderen als Heilig en traditie als van mindere waarde en onheilig voor zover ze het Woord verduistert, verbloemt, versluiert, ontkracht, of verandert.

4a. Profeten zijn boodschappers van God’s Woord
Laten we het voorgaande eens in een meer concreet perspectief zien. Mozes voerde regelingen in die overgeleverd werden aan en door priesters en met name koningen, en in de tijd verviel het volk tot vele gebruiken die zeer tegen God’s Eer en gebod in gingen. Het waren de profeten die steeds aankwamen met de boodschap om te breken met de tradities en terug te keren tot de kern, het Woord van God. Vanzelfsprekend is het Woord van God in de tijd gegroeid. Maar principieel is dat het Woord gesproken wordt door de profeten die teruggrijpen naar, en oproepen tot terugkeer naar, het oudere Woord. Stel nu eens dat wij allen in één volk Israël leefden, en dat een kerkleider of profeet zaken roept en schrijft. Wat is het dan dat aan deze kerkleider of die profeet het gezag verleent? Is dat de autoriteit van dit moment? Is dat de claim van de schrijver dat hij namens God spreekt? Nee want er zijn ook valse profeten. Is het dan het algemene in het volk geldende gevoel dat de profeet of kerkleider gelijk heeft? Nee, juist niet omdat het volk keer op keer vatbaar is voor dwaalwegen en eigenwilligheid. Is het een beroep op de traditie waarnaar wordt teruggegrepen? Nee want de tradities zijn niet meer dan de spiegeling van een oude norm in een nieuwe maatschappij.

Merk op dat de kerkleiders best zaken bindend kunnen verklaren, dat het volk best geestelijke wetten aan kan nemen, en dat linksom of rechtsom goede regelingen en tradities ingevoerd kunnen worden die gezag hebben. Maar geen van deze zaken zijn beslissend voor het Gezag van God. Zo lijkt het dus slecht gesteld met het volk.
Maar het Geloof verklaart vervolgens dat de Geest het Woord van God herkent en erkent, en dat God zijn kerk in stand houdt. Dit klinkt zo abstract dat wij elkaar hier zonder voorwendsel en vooroordelen de hand kunnen schudden. Zolang wij de Geest toestaan als bron en richtinggever en het Woord van God als hoogste norm doen gelden. En dat geeft ons vrijheid ook te nuanceren wat we eerder stelden: als er een profeet is die claimt dat hij met gezag van God spreekt, dan gaan we er niet van uit dat hij geen gezag heeft, maar gaan we ervan uit dat als hij claimt een profeet te zijn, dat we onderzoeken of de profeet een valse profeet is of inderdaad een gezicht van God heeft gezien. Met de louterende kracht van het Woord van God kan elke profetie worden beoordeeld en de geest van de vermeende profeet beproefd.

4b. Tradities belemmeren de profetische boodschap
Zo zien we dus dat door de tradities een heersende rol te geven de werking van de Geest wordt beperkt, omdat profeten die oproepen tot bekering tot God’s aloude Woord ermee buiten spel gezet worden, en het gezag van God’s Woord wordt ontkracht voor zover de traditie ervan afwijkt. Ontdoen we echter de traditie van haar status, dan kunnen we ver komen.

Dat wil NIET zeggen dat iedereen het gezag opzij mag zetten en zelf gaan pionieren op het pad van geloofsuitoefening. Niemand mag dat en Christenen wensen dat ook niet. Het wil ook niet zeggen dat we moeten breken met alle tradities, want onze voorvaderen hebben in hun geestelijke strijd ook mijlpalen bereikt en God leren kennen en hebben ons daarvan getuigd. Dat is een ieder tot geestelijke lering en respectering van die voorvaderen.
Maar het wil wel zeggen dat bij elke traditie en bij alle werelds en kerkelijk gezag, de gelovigen blijven ijken aan het geopenbaarde Woord van God. God is één en Zijn Woord is Heilig. Hij zal openbaren wat van Hem is en wat daarbuiten staat. En Hij vraagt niet veel meer dan een buigen voor zijn Woord en een heiligen van ons leven tot Zijn eer. Dan kunnen tradities blijken niet uit God te zijn. Maar toch blijven wij die houden, als de kerkleiding er gezag aan toekent. God is een God van orde, en gezag en orde zijn door God gewenst en ingesteld. Maar indien een traditie strijdt met God’s Woord, dienen wij van harte bereid te zijn ermee te breken en indien zij ons brengt tot zonde dient de traditie verworpen te worden voor zoverre zonden ermee of erdoor worden gewerkt.
Profeten gaan veel verder en zullen oproepen tot totale bekering, dat is een geheel stoppen en breken met zondige tradities, maar kerkleidingen zullen hun gezag gebruiken om in de eerste plaats de eenheid te dienen, de rust, de schijnbare vroomheid, de liefde, of gewoon aardse macht. Hoogst zelden breekt een kerkleiding met haar eigen instellingen en inzettingen. Het is daarom dat God profeten werkt en tot spreken dwingt. En het is ook daarom dat als gezag niet meer centraal wordt geaccepteerd, en gezag in haar geheel een leeg begrip is geworden, dat profeten die spreken steeds vaker leiden tot kerken die worden gespleten. Zijn dat dan valse profeten gebleken? Nee, de aarde beeft op haar grondvesten want de strijd is gaande en de tegenstander claimt heerschappij over het volk van Israel, claimt de kinderen van Rachel, claimt het hoofd van Johannes, claimt het leven van Jezus als mens, en claimt de kerk die Jezus heeft gegrondvest, en claimt ook de profeten die door God zijn gestuurd om te spreken van bekering tot het oude en profeteren van het Nieuwe Jeruzalem.

5. De kerk van alle tijden
Wij allen hier hebben kennis gekregen aan God’s heil. Zouden wij niet ook allen  ons gebonden weten aan God’s Woord meer dan aan menselijke inzettingen?!
Scheurmakerijen zijn zondig, maar scheuring moet er zijn. Jezus kwam als een tweesnijdend zwaard eerder dan als stichter van wereldvrede. Profeten vervolgen mag niet; eigenwillige Godsdienst mag niet. Revolutie mag niet. Zonde instandhouden mag niet. Maar bekering begint met een innerlijke revolutie en deze strijd moet zonder ophouden gestreden worden. Laten wij op ons inwerken waarover we het eens zijn, dan is er eigenlijk maar één overweging. Er is geen kerkleiding op deze aarde die onverkort deze regels houdt. Hoe ellendig kunnen wij zijn dat wij ons niet kunnen en willen bekeren? Hoe zullen wij getuchtigd worden, zo dat we weer onze aardse macht en positie niet meerder hoogachten en ons richten op het Koninkrijk van God? Pas als in de volle breedte harten zich richten tot bekering, mogen we verwachten dat ook de bekering van de “kerk” als geheel gezegend wordt. Dat er vele stromingen ontstaan is omdat een profeet, zoals in oude tijden ook, volgelingen krijgt. En het is nu eenmaal een kenmerk van onze tijd dat een groep van volgelingen zich vrijwel altijd organiseert tot zelfstandig instituut, vrijgemaakt van de onbekeerlijke gelovigen. Paradoxaal goenoeg – maar kenmerkend voor de aardse heerschappij van de tegenstander - is de term “onbekeerlijke gelovigen” toch juist een term die bij uitstek past bij het uitverkoren volk van God. Is dit een impliciet waardeoordeel? Nee, dat niet. Het is de tijdsgeest die de mensen dwingt tot acties die passen in die tijd. En het is de kerk die als vanouds niet herkent wanneer een profeet spreekt, of een afvallige ketter of dwaas.

Titaan.

  • Berichten: 428
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #228 Gepost op: augustus 15, 2012, 02:07:03 am »

quote:

Zie ook bovenstaande post van 21 september 2011 om 01:08.

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Reactie #229 Gepost op: augustus 15, 2012, 11:15:52 am »
Modbreak:
Een topic van een jaar oud omhoog schoppen lijkt me niet nuttig. Zet rustig een linkje in een ander topic, maar om hier nou opnieuw te beginnen gaat echt te ver.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2012, 11:16:38 am door Pooh »