Auteur Topic: Private forum?  (gelezen 4839 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #30 Gepost op: april 01, 2003, 03:28:43 pm »

quote:

Wat kan nou het nut zijn van de plannen die broeden in je innerlijkste ik?
Het lijkt mij juist zeer verrijkend om met niet GKV-ers te babbelen over dergelijke onderwerpen.
Kijk eens om je heen. Zie jij muren om je heen? Heeft elk kerkgebouw een manshoog hek er om? Lijkt mij niet...
(...)
We kunnen en mogen van elkaar leren. Dat lijkt mij de kracht van dit forum.
Sterk "grefo gelieerde" zaken mogen ook buiten de achterkamer komen lijkt mij.
Wie weet werpt een evangelisch iemand wel een verhelderend licht.

Ja, maar het bemoeilijkt het zwaar principieel bediscussieren van bepaalde zaken. Principieel is daarbij: volgens gereformeerde- of vrijgemaakte principes. Die principes zijn misschien niet rechtstreeks uit de bijbel te halen, maar zijn zeker niet onbijbels.

Aan de andere kant: je ziet nu al dat onderwerpen in verschillende draden soms bij hetzelfde uitkomen. Om nu een dubbel 'reformanda-themaforum' op te zetten is wellicht wat veel van het goede.

(Voorbeeld: een discussie over de stelligheid waarmee de kinderdoop verplicht wordt in de HC kan heel nuttig zijn, zonder dat een van beide partijen de kinderdoop wil afschaffen. 't Werkt echter vertroebelend als er een wederdoper doorheen fietst omdat die de kinderdoop an sich onbijbels vindt.
Zij kunnen best verstandige bijdragen leveren, maar op een gegeven moment zie je dat er 2 soorten discussies ontstaan: die van hardcore vrijgemaakte voor- en tegenstanders, met daar tussendoor opmerkingen van niet-grefo's die de finesses van de discussie niet volgen.)
« Laatst bewerkt op: april 01, 2003, 04:25:09 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #31 Gepost op: april 01, 2003, 03:38:45 pm »
Een paar opmerkingen:

1.Ik zal niet meegaan werken aan een kerk waarin buitenstaanders niet gehoord mogen worden. Het uitsluiten van andere meningen is goedkoop, en niet erg professioneel.

2. Echter; kijk eens op de website van een willekeurige politieke partij. Daar heb je -vaak- een gedeelte wat voor leden intern is. Eigenlijk worden daar alleen maar praktische zaken besproken zoals wanneer er vergaderingen gehouden kunnen worden e.d.

3. Is dit een forum met een duidelijk vrijgemaakt karakter. Wie dat ontkent, moet maar eens achter forum...nl kijken. Dat houd in dat er natuurlijk met niet-vrijgemaakten gediscussierd kan worden, graag zelfs, maar wel dat mensen er niet gek van moeten opkijken dat de vrijgemaakten zelf er ook discussieren.
Indirect betalen namelijk de vrijgemaakte kerken ook dit forum!

4. Vind ik het na bovenstaande argumenten niet gek dat er een forum komt, misschien wel als ondersteuning van de Synode, voor vrijgemaakte en/of gereformeerde mensen. Dat zijn dan bijvoorbeeld discussies zoals die ook op de Synode gevoerd worden. Een voorbeeld: in onze kerken is besloten dat de 3 belijdenisgeschriften als gezaghebbend worden aanvaard. Wanneer een niet-vrijgemaakte in een vrijgemaakt-semi-forum dan zegt: ja ho eens, die erken ik helemaal niet, dan moet je eerst daar een discussie in een thread over gaan voeren. Dat is afleidend, en daarvoor zou je dan algemene fora kunnen openen.

5. Ik wil echt niemand buitensluiten, ik waardeer de reacties van menigeen echt wel, maar ik wil over sommige dingen geen discussie meer gaan voeren in threads. Een voorbeeld: ik wil in een discussie over zeer inhoudelijke zaken zoals de Oproep, geen reacties krijgen van "ja maar de Bijbel, dat is gewoon een oud, niet-actueel boek". Ik hoop dat jullie inzien dat het gewoon een praktische kwestie is, en geenszins is om mensen buiten te sluiten.  :>
Ps. 111:10

Garfield

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #32 Gepost op: april 01, 2003, 04:03:07 pm »
Ik sluit me geheel bij de vorige 2 sprekers aan
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #33 Gepost op: april 01, 2003, 04:17:28 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 14:53:09 schreef Anita:
Ja, en als jij te lastig wordt met je vragen dan knikker ik jou er gewoon af hoor!  :P

(die was dus voor Wilhelmina bedoeld)
Mag ik ook meedoen, please ? :'(
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #34 Gepost op: april 01, 2003, 04:20:59 pm »
Ik was een halve eeuw geleden op een kath. voortgezet onderwijs, daar werd voor de niet kath. een aparte klas opgezet................maar ja, dat was een halve eeuw geleden. O-)
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #35 Gepost op: april 01, 2003, 04:27:56 pm »
Kan er ook een besloten forum komen voor mensen die in staat zijn om on-topic te reageren?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #36 Gepost op: april 01, 2003, 04:33:30 pm »
L e z e n ! ! !

Vinden jullie het erg als de moderators een eigen forum hebben waar ze bepaalde onderwerpen bespreken die beter niet in de openbaarheid bediscussieerd kunnen worden? Willen jullie daar ook toegang toe? :+

Sommige dingen kunnen beter in een kleinere kring besloten worden dan andere onderwerpen. Onderwerpen die iedereen aangaan worden ook direct weer naar een ander forum gemoved zodat dit nieuwe forum 'schoon' blijft.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #37 Gepost op: april 01, 2003, 04:36:51 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 16:33:30 schreef ramH:
L e z e n ! ! !
Schreeuw niet zo. Je doet pijn aan mijn oren, doet 't beeld dat ik heb van moderators geen goed, en komt met een argument dat door iedereen al is gehoord, maar door sommigen gewoon als niet valide wordt beschouwd.

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #38 Gepost op: april 01, 2003, 04:40:30 pm »
Kerkenraadsvergaderingen, synodevergaderingen, diakonievergaderingen, classisvergaderingen, gemeentevergaderingen, jeugdverenigingvergaderingen, enz. enz.
Allemaal openbaar in de GKV zolang het niet om persoonlijke tucht gaat!
En dan, zaken die meerdere kerkgenootschappen raken (samenwerking GKV, CGK, NGK!!!) in een besloten ruimte bespreken.
Jongens: ik snap dit echt niet.

De motivatie van ramH is totaal anders: een moderatorstopic afschermen is gericht op mensen binnen dezelfde functie in dit forum. En dat vind ik acceptabel.
Het andere niet.

(Wie weet een forum zonder kerkgrenzen maar wel christelijk?)

Waar zo´n wil is ben ik weg...

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #39 Gepost op: april 01, 2003, 04:41:38 pm »
Opgesteld door de moderators?

Hoofdmoderator Jan W

Moderators Alfredt  Amo Draijer Auke DsWim DoubleUP HarmW ramH  Jonathan Marloes  nitpicker  Tave Webredactie Jongeren Webredactie Media Webredactie GKV Forum

Voor wie is het forum?

Het GKV forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe.

Reactie:
Zo is het toch goed? Laat de deur maar open dan kan de wind er lekker door heen waaien, zo zie ik dat, bij mij leeft die vraag niet.
de liefde kwetst niemands gevoel

Anita

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #40 Gepost op: april 01, 2003, 04:51:04 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 16:41:38 schreef priemjohannes:
Reactie:
Zo is het toch goed? Laat de deur maar open dan kan de wind er lekker door heen waaien, zo zie ik dat, bij mij leeft die vraag niet.

Helemaal mee eens!!
Dank u!
Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #41 Gepost op: april 01, 2003, 05:46:38 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 16:41:38 schreef priemjohannes:
Opgesteld door de moderators?

Hoofdmoderator Jan W

Moderators Alfredt  Amo Draijer Auke DsWim DoubleUP HarmW ramH  Jonathan Marloes  nitpicker  Tave Webredactie Jongeren Webredactie Media Webredactie GKV Forum

Voor wie is het forum?

Het GKV forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe.

Reactie:

Toch lees ik nét dat wij toch wel erg dankbaar mogen zijn om "gratis" op dit forum te vertoeven, immers, indirekt betalen de vrijgemaakten toch voor mijn pleziertje hier? Jakkes, dat voelt echt niet goed. :r

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #42 Gepost op: april 01, 2003, 05:50:20 pm »
Hallo dicussieerders,

Weer een heftige discussie en dat kan ik mij wel voorstellen ook. Laat ik vooropstellen dat het kenmerkende van een forum is dat iedereen die zich aan de faq en de inschrijfvoorwaarden houdt daar toegang tot heeft. Dus iedereen mag mee doen.

Maar bij de opzet van dit forum is ook meegenomen dat er zogenaamde private fora kunnen worden geopend die alleen toeganglijk zijn voor mensen die hiervoor explicitiet toegang hebben. Waarom? Omdat niet alles zich voor het openbare debat leent bijvoorbeeld omdat het een teer onderwerp is, omdat er een heel groot taboe op rust, of omdat er hele heftige emoties meespelen, of gewoon omdat een groepje mensen in een bepaalde rust over een onderwerp wil discussiëren.

Een paar voorbeelden:
- Stel dat een groep homofielen en lesbiennes over bepaalde zaken met elkaar wil doordiscussieren dan kan dat, zonder dat iedereen daar aan meedoet.
- Stel dat predikanten en leden van kerkenraden over bijvoorbeeld het beleid rondom bepaalde zaken als 'samenwonen' of whatever wil doordiscussiëren dan kan dat ook.
- Stel dat er een bepaalde Alpha groep over een bepaald onderwerp door wil discussiëren dan kan dat.

Op dit forum is dit technisch mogelijk.

Als er een groep 'orthodox' gereformeerden wat ik zelf trouwens een heel merkwaardige term vindt, met elkaar wil discussiëren dan kan dat, maar ook alleen als er duidelijke redenen zijn waarom het niet op het openbare gedeelte kan. Dus om het maar eens zo te zeggen met redenen omkleed.

Als eindverantwoordelijke voor dit forum ben ik zelf voor zo weining mogelijk 'besloten' discussies. Maar er kunnen redenen zijn waarom het toch wenselijk kan zijn om zo'n forum te openen. Niet om mensen buiten te sluiten maar juist om mensen te beschermen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #43 Gepost op: april 01, 2003, 06:02:02 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 17:50:20 schreef Jan W:

Als eindverantwoordelijke voor dit forum ben ik zelf voor zo weining mogelijk 'besloten' discussies. Maar er kunnen redenen zijn waarom het toch wenselijk kan zijn om zo'n forum te openen. Niet om mensen buiten te sluiten maar juist om mensen te beschermen.

Je hebt heus wel gelijk, maar toch doet het me even weer denken aan die dag dat wij onze kinderen wilden inschrijven voor de vrijgemaakte school, en ik onomwonden NEE kreeg te horen, omdat ze niet zaten te wachten op evangelische gezinnen. Voor je het wist zaten ze namelijk in de ouderkommissie, en "ze zijn zo fanatiek, weet U"

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #44 Gepost op: april 01, 2003, 06:02:41 pm »
Misschien kan er ook gedacht worden aan toelatingseisen voor een topic. Ik bedoel dit (voorbeeld):

1. In deze topic wordt de Bijbel en de gereformeerde belijdenisgeschriften als gezaghebbend ervaren. -dan moet dus niet iemand gaan lopen roepen dat die belijdenisgeschriften voor hem niets waard zijn. Iets anders is trouwens dat je vind dat je de bijbel op bepaalde plekken anders kunt interpreteren.

of:

In deze topic mag je de bijbel als argument gebruiken. let er echter op dat deze niet voor iedere deelnemer gezaghebbend is.

Wat je hiermee vermijdt is dat er in een topic discussies gevoerd gaan worden op miniscule details over bijvoorbeeld het gezag van de Schrift.

Wat is daar nou toch eigenlijk mis mee en waarom worden veel mensen daar zo giftig om? Het gebeurt zo vaak op fora!
Ps. 111:10