Auteur Topic: Private forum?  (gelezen 5407 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #45 Gepost op: april 01, 2003, 07:11:13 pm »
Ik ben geneigd me in deze aan te sluiten bij Jan W. We moeten inderdaad uit alle macht voorkomen dat het 'exclusieve' GKV-denken ('enige ware kerk' etc.) hierbij -bij het instellen van private fora- een doorslaggevende rol gaat spelen. Het heerlijke van dit forum vind ik juist dat iedereen met iedereen kan en mag praten en dat dus bijv. ook 'verstokte' GKV-ers in gesprek (kunnen) komen met 'verstokte' evangelischen. Heerlijk dat mensen zo over muren en muurtjes heen leren kijken. Wel is het zo dat er natuurlijk dingen zijn die binnen de GKV intern spelen en waarvan het goed is dat GKV'ers het daar onderling eens goed over hebben vanwege de teerheid en gevoeligheid van sommige zaken.
Is het misschien goed om van sommige of meerdere private topics, eenzelfde openbare topic te maken, waarin andersdenken over precies hetzelfde onderwerp toch mee kunnen discussieren?
En verder vind ik inderdaad 'eigen' aan fora als dit dat de mogelijkheid tot private fora er is. Dat dit forum een GKV-forum is, mag mijns insziens geen reden zijn om geen gebruik te maken van zo'n 'middel' dat op elk willekeurig forum functioneert.
De motivatie achter het opstarten van private topics is superbelangrijk. En natuurlijk zijn er voor veel meer doelgroepen private topics te bedenken. Zie lijstje van Jan W.

fransje

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #46 Gepost op: april 01, 2003, 07:17:07 pm »
Mee eens, Mezz.( en Jan W )
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #47 Gepost op: april 01, 2003, 07:17:13 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 18:02:02 schreef Wilhelmina:
op 01 Apr 2003 17:50:20 schreef Jan W:

Als eindverantwoordelijke voor dit forum ben ik zelf voor zo weining mogelijk 'besloten' discussies. Maar er kunnen redenen zijn waarom het toch wenselijk kan zijn om zo'n forum te openen. Niet om mensen buiten te sluiten maar juist om mensen te beschermen.

Je hebt heus wel gelijk, maar toch doet het me even weer denken aan die dag dat wij onze kinderen wilden inschrijven voor de vrijgemaakte school, en ik onomwonden NEE kreeg te horen, omdat ze niet zaten te wachten op evangelische gezinnen. Voor je het wist zaten ze namelijk in de ouderkommissie, en "ze zijn zo fanatiek, weet U"
Sorry Wilhelmina, maar dat het je 'doet denken aan' wil nog niet zeggen dat er ook een is-gelijk-teken tussen deze twee situaties gezet kan worden. Zoals ik in mijn andere bericht al aangeef, mag de GKV-vlag waaronder dit forum valt geen verhindering zijn voor het instellen van een hele normale technische mogelijkheid als private topics. Misschien is het goed als je probeert met een iets bredere blik te kijken naar alles wat er onder GKV-vlag gebeurt dan je nu doet, vanuit je ervaringen in het verleden.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #48 Gepost op: april 01, 2003, 07:33:25 pm »
Ja ik snap Wilhelmina's reactie heel goed. Het is natuurlijk zo dat het bij ex-GKv'ers gevoelig ligt wanneer er 'apart' voor sommige topics komt te staan.
Echter, ik denk dat dit geenszins de bedoeling van de webmasters is.
Bovendien, en dat ben ik met Alfredt eens, is het gewoon zo dat we in verschillende kerken zitten. Feitelijk gezien hebben niet GKv'ers geen macht op GKv-synodes en andersom.

Toch is het goed als er aparte fora komen. M.i. hoeft dat helemaal niet (kan wel hoor) een scheidsmuur te zijn tussen GKv'ers en niet-GKv'ers, ik wil dat eigenlijk ook niet, maar bijvoorbeeld een topic waarvan gezegd wordt dat in deze topic de gereformeerde belijdenis meespeelt en de Bijbel het hoogste woord heeft, vind ik niet erg.

Ik snap ook niet wat je daar op tegen kunt hebben.
Ps. 111:10

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #49 Gepost op: april 01, 2003, 07:42:05 pm »
Ik denk dat je er geen hidden forum of een forum alleen voor bepaalde users van moet maken maar een forum waar aparte 'regels' gelden zoals bijv dat wat er in de belijdenis en formulieren staat niet ter discussie staat.
Dan kan een ieder voor zich beslissen of hij/zij mee wil doen met de discussie en krijg je ook geen verwijzingen naar posts/reacties van mensen in een topic waar niet iedereen in kan (krijg je een beetje het HK-idee van GoT van [topics die naar HK werden gemoved, of er werd door users verwezen naar een topic in HK terwijl de betreffende user nog niet eens HK rechten had]).

AW

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #50 Gepost op: april 01, 2003, 07:48:12 pm »
Precies, daar ben ik het mee eens. Dat lijkt me voor iedereen de beste oplossing (wat een consensus..zijn we toevallig Nederlanders..?) ;)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #51 Gepost op: april 01, 2003, 08:12:29 pm »
Ik kan dat voorstel wel even uitwerken van de week. Als dat dan werkt is het in elk geval een oplossing :)

Al heb ik nog wel behoorlijk wat twijfels of dit goed zal gaan. Vaak zie je in topics (op alle fora die ik ken in elk geval...) dat veel mensen het moeilijk vinden om een mening voor zich te houden. Ik kan met dat overigens goed voorstellen hoor.
Als men iets een onzin discussie vindt, of de nadruk op de verkeerde plekken legt wil je nu eenmaal vertellen dat je dat vindt. Dat de overige discussieerders een totaal andere mening hebben en juist die mening willen bediscussieren wordt dan makkelijk vergeten.
Maar als dat goed gaat is die openheid inderdaad erg mooi.

Ik stel voor om vanuit die optie verder te werken in dit topic. Mochten er toch mensen zijn die heel graag een besloten forum willen moeten ze mij maar even mailen.
Pinkeltjefan

AW

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #52 Gepost op: april 01, 2003, 08:25:02 pm »
Goed Alfredt maar dan heb je als moderator een goed argument om iemand te wijzne op zijn of haar fout en zijn of haar reactie te verwijderen. Denk ik.
Ik bedoel: als iemand in een keer in een topic zegt waar duidelijk boven staat "de Bijbel is Gods Woord en de 3 formulieren worden hier erkent als belijdenis" en iemand zegt dat de Bijbel niet 's HEEREN onfeilbaar Woord is, dan kan je zijn of haar reactie er gewoon uitgooien.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #53 Gepost op: april 01, 2003, 08:55:34 pm »
Ja dat kan, maar dan moet je dus en wel op tijd aanwezig zijn dat anderen nog niet gereageerd hebben. Het punt is ook dat het verwijderen van berichten vaak heel agressief over komt. Ik probeer het dan ook tot het minimum te beperken.

We zullen wel zien. We gaan gewoon vol goede hoop aan dit concept werken.... Ik neem aan dat ik dit gewoon in reformanda/95 stellingen kan importeren? (Nadat ik het uiteindelijke voorstel eerst hier ter discussie gesteld heb natuurlijk :) )
Pinkeltjefan

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #54 Gepost op: april 01, 2003, 09:06:22 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 20:55:34 schreef Alfredt:
Ja dat kan, maar dan moet je dus en wel op tijd aanwezig zijn dat anderen nog niet gereageerd hebben. Het punt is ook dat het verwijderen van berichten vaak heel agressief over komt. Ik probeer het dan ook tot het minimum te beperken.

We zullen wel zien. We gaan gewoon vol goede hoop aan dit concept werken.... Ik neem aan dat ik dit gewoon in reformanda/95 stellingen kan importeren? (Nadat ik het uiteindelijke voorstel eerst hier ter discussie gesteld heb natuurlijk :) )

Ik denk in de eerste instantie wel, maar er zijn ook topics waar dieper op de materie wordt in gegaan en waar zonder de formulieren wordt beargumenteerd, ook door "andersdenkenden" (om het even crux te zeggen ;)) misschien is het verstandig om of die topics eruit tefilteren danwel een nieuw topic te starten waarin op de inhoud van de formulieren ingegaan kan worden (ofzoiets... volgt iedereen me nog? :P)
Ik kan me namelijk indenken dat Wilhelmina bijv. 'prangende' vragen zal hebben bij bepaalde ideeen die door de formulieren als juist worden beschouwd...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #55 Gepost op: april 01, 2003, 09:10:10 pm »
Hoe zit het met 'vrijgemaakten' die vragen hebben bij de Drie Formulieren of bij het gebruik of de toepassing daarvan binnen de GKV? Mogen die nu wel of niet aan zo'n 'vrijgemaakte' discussie deelnemen?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #56 Gepost op: april 01, 2003, 10:05:13 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 21:10:10 schreef Mezzamorpheus:
Hoe zit het met 'vrijgemaakten' die vragen hebben bij de Drie Formulieren of bij het gebruik of de toepassing daarvan binnen de GKV? Mogen die nu wel of niet aan zo'n 'vrijgemaakte' discussie deelnemen?

Iedereen mag dus meedoen, maar dan wel binnen het kader dat de topicstarter schetst. Die bepaald dan dus zeg maar de breedte van de discussie.
Er worden geen personen buiten gesloten, alleen reacties buiten het kader worden 'verbannen'.
Als men kritiek heeft over de pietluttigheid of vindt dat het onderwerp van de verkeerde kant belicht wordt kan dat dus niet in het topic zelf meer kwijt. Daar zal men dan een ander topic voor moeten maken. (Waarbij het dus wel een zelfstandig topic dient te zijn. Je mag dan wel verwijzen naar het andere topic maar het moet niet zo zijn dat het hele topic vanuit het tweede topic post voor post becommentarieerd wordt.)
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #57 Gepost op: april 01, 2003, 10:45:16 pm »
Kom net thuis uit m'n werk, ik ging vanmiddag weg met de gedachte dat dit een 1 april grap was en dat ik er ingestonken was.
Maar het schijnt geen 1 April grap te zijn maar een  echt serieus plan.

Beetje triest allemaal. :'(

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #58 Gepost op: april 01, 2003, 11:08:29 pm »

quote:

op 01 Apr 2003 22:45:16 schreef macguinness:
Beetje triest allemaal. :'(
Verklaar u nader...

Peter

• Bekijk profiel
Private forum?
« Reactie #59 Gepost op: april 01, 2003, 11:27:41 pm »
Ik sta helemaal achter het idee van Laurens.

Het gaat er echt niet om bepaalde mensen ergens van uit te sluiten (de suggestie dat het hier weer om de zgn. typisch vrijgemaakte 'ware kerk gedachte' zou gaan vind ik ronduit belachelijk), maar het 'praat' gewoon een stuk makkelijker als je een gemeenschappelijke basis hebt.

Dit geldt vooral de Reformanda-discussie. Het ligt allemaal gevoelig genoeg. Ik ben allang blij, dat er enkele 95-stellingen-opstellers meedoen en dat je tenminste met die mensen argumenten kunt wisselen. Een discussie waarbij de Bijbel en de belijdenisgeschriften als uitgangspunt gelden en niet zelf steeds weer ter discussie moeten staan.

Het is gewoon ronduit vervelend als er tijdens zo'n discussie iemand tussendoor fietst, die er steeds weer op hamert, dat wij vrijgemaakten (links, midden of rechts) zo ongeveer alles fout doen. Ik haak dan op een gegeven moment af.

quote:

op 01 Apr 2003 21:10:10 schreef Mezzamorpheus:
Open daar dan een nieuw forum voor, dat voor iedereen toegankelijk is, bv. met als onderwerp 'binding schrift - belijdenis'. Het kader is dan de Bijbel. Bijdragen die de Bijbel niet aanvaarden als het Woord van God, kunnen er dan worden uitgewipt door de moderator.