Auteur Topic: Post-gereformeerd  (gelezen 11887 keer)

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #50 Gepost op: oktober 05, 2006, 09:57:31 pm »

quote:

nBT schreef op 05 oktober 2006 om 21:11:
oh ja ik las vandaag jes 29, 4-14
Als je citeert maak dan nuttig gebruik van biblija.net dus Jes. 29:4-14. Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat het verband tussen dit citaat en dit topic is, misschien dat je dat nog even kan uitleggen?

nBT

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #51 Gepost op: oktober 06, 2006, 10:18:11 am »
babel is het verlies van je identiteit aan de wereld. in babel hadden ze het plan opgevat om volken te assimileren door hun cultuur te ontkennen en de babelse cultuur als vervanger op te dringen.


dit is waar VreemdelingOnderweg (VO) het over heeft: Ben ik bereid om elementen van 2000 jaar christendom opnieuw te bezien omwille van de eeuwige redding van mijn postmoderne medemens?

de set waardes 'gereformeerd' en het idee 'post-***' gaan niet samen. maar in de gkv word dat hard geprobeerd.

luc 14, 26-27. vs. 33: 'Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.'
wat zijn bezittingen? wat je ook als je bezitting beschouwd, Jezus zegt dat hij het niet nodig heeft en tegen zijn leerlingen zegt hij dat ze het maar beter los kunnen laten.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #52 Gepost op: oktober 06, 2006, 11:38:33 am »
Toch is gereformeerd in 17e eeuw  anders dan gereformeerd in de 20e eeuw. Niet zozeer inhoudelijk als wel dat de context veranderd. Gereformeerd in de 21e eeuw zal dus ook anders zijn. VreemdelingOnderweg heeft in zoverre gelijk dat we als kerken best na mogen denken over hoe we deze postmoderne mensen kunnen bereiken. Gelijkertijd ben ik het 100% oneens met de suggestie dat je daarvoor de leer zou moeten aanpassen. Het is voor mij zelfs de vraag of je de vormen in de eredienst er voor moet aanpassen. In dat geval moet je dus denken aan toevoegingen aan het gemeenschap zijn. Bijvoorbeeld huiskringen, relatie evangelisatie, workshops, christelijke hulpverlening (diaconaal) enz.

VreemdelingOnderweg

  • Berichten: 8
  • Zoekend onderweg met Jezus
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #53 Gepost op: oktober 06, 2006, 12:33:56 pm »

quote:

nBT schreef op 06 oktober 2006 om 10:18:
babel is het verlies van je identiteit aan de wereld. in babel hadden ze het plan opgevat om volken te assimileren door hun cultuur te ontkennen en de babelse cultuur als vervanger op te dringen.



Ik wil mijn cultuur niet ontkennen maar ben bereidt die af te leggen: opnieuw te contextualiseren.

quote:

dingo schreef op 06 oktober 2006 om 11:38:
Gelijkertijd ben ik het 100% oneens met de suggestie dat je daarvoor de leer zou moeten aanpassen.
Zo proevend ben ik ongetwijfeld bereid verder te gaan dan menigeen op dit forum, maar de hoofdlijn van de leer zoals beschreven in apostolicum, Nicea en Athanasius, Cath, NGB, DL, Calvijn, Bavinck, Berkhof, Genderen/Velema, Grudem, daar ga ik echt niet aan sleutelen. Anders inkleuren? andere nadruk leggen? ongetwijfeld. Ontspanner omgaan met veelkleurigheid van Christendom 2007 wereldwijd in alle theologische verscheidenheid? Ja, denk ik wel.
Vreemdeling

nBT

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #54 Gepost op: oktober 06, 2006, 12:41:38 pm »
je verward geloof en beleving. in tegenstelling tot wat je denkt: er is geen christelijke  geloofsbeleving buiten de kerk, is die er wel.

edit:contextualiseren, i agree
nu ga ik mijn mond houden, ik heb er hoegenaamd niets over gelezen
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2006, 12:45:16 pm door nBT »

Sacerdos

  • Berichten: 643
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #55 Gepost op: oktober 06, 2006, 10:04:44 pm »
Als er post gereformeerden  bestaan wat dat ook moge zijn, hebben ze dan ook willekeur en uitsluiting van mensen.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #56 Gepost op: oktober 06, 2006, 10:53:48 pm »
Ik heb ook geen idee wat ik met de term 'post-gereformeerd' moet, als dat net zo is als post-modern, dus ná (of als reactie op) het 'modernisme', dan staat post-gereformeerd gelijk aan niet-gereformeerd. En ik snap niet wat iemand die 'verder is' dan het gereformeerde ('post' suggereert dat imho), nog in een gereformeerde kerk doet.

Dat is net als met 'evangelische gereformeerden' als je graag evangelisch wilt zijn, dan zijn daar genoeg mogelijkheden voor in een evangelische kerk, laat mensen die gereformeerd willen zijn dan in hun eigen gereformeerde kerk met rust en ga daar geen verdeeldheid zaaien door per se evangelisch bezig te willen zijn. Dat doe je dan maar ergens anders.

Ik had ook best lid kunnen blijven van de vrijgemaakte kerk, en daar mijn niet-vrijgemaakte standpunten kunnen verkondigen vanuit een bepaalde missionaire houding, maar dat bouwt niet op, het breekt eerder af. Dus vandaar dat ik dan liever wegga bij de vrijgemaakten, het goede wat ik daar geleerd heb behoud en verder ga bij de stroming waarvan ik vind dat ze een juistere uitleg van de Waarheid leren.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #57 Gepost op: oktober 06, 2006, 10:56:09 pm »
Misschien heb ik heb gemist, maar wat wil VoW nou concreet aangepast zien?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Roodkapje

  • Berichten: 6523
  • Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #58 Gepost op: oktober 06, 2006, 11:01:27 pm »
Zoals ik het begrijp wil hij bepaalde elementen uit de gereformeerde leer aanpassen aan de tijd van nu. En hij noemt dat contextualiseren.

quote:

VreemdelingOnderweg schreef op 06 oktober 2006 om 12:33:
Ik wil mijn cultuur niet ontkennen maar ben bereidt die af te leggen: opnieuw te contextualiseren.



Maar contextualisatie wil juist zeggen: de leer blijft ongewijzigd, inclusief 3FvE etc. maar de uitleg gaat met de tijd mee. Dus in de kern verandert er niets, je gaat er alleen anders mee om: semper reformanda. Dus de leer blijft ongewijzigd, je hoeft je cultuur niet te ontkennen of af te leggen (afgezien van het feit dat 'je eigen cultuur afleggen' ongeveer onmogelijk is). Wat de uitdaging is is het orthodox-gereformeerde uit te dragen in een zich veranderende cultuur. En dat je dus die gereformeerde eigenheid behoudt (en dus niet krampachtig probeert alles in een 'evangelisch' jasje te steken omdat 'zij' succesvol zijn). Gereformeerden zijn niet Evangelisch, dat Evangelischen bepaalde manieren van verkondigen hebben komt voort uit hun leer. En Gereformeerden hebben een andere leer. Dus zal een kerkdienst van de 21e eeuw er in een gereformeerde kerk anders uitzien dan een evangelische kerkdienst. Het gaat er namelijk om hoe de boodschap verkondigd wordt, niet om het opleuken van een dienst met allerlei 'eigentijdse' elementen (vaak overgenomen van de evangelischen). Tuurlijk komen die vormen op een gegeven moment wel aan bod, maar dat hoort voort te vloeien uit het verkondigen van de boodschap. De inhoud verandert dus niet, maar de manier waarop er verkondigd wordt.

Ik heb het idee dat er allerlei klokjes luiden, maar dat niet altijd duidelijk wordt begrepen waar de klepeltjes hangen. En ik vind VoW's aanpak nog al 'doe-het-zelf', en dat lijkt me een 'recipe for disaster'. De mensen in o.a. Kampen hebben niet voor niets daar gestudeerd, dus ik denk dat we bepaalde interpretaties van Bijbelteksten, uitleg van de leer beter aan de mensen kunnen overlaten die daarvoor geleerd hebben, in plaats dat we gaan doe-het-zelven.

quote:

Zo proevend ben ik ongetwijfeld bereid verder te gaan dan menigeen op dit forum, maar de hoofdlijn van de leer zoals beschreven in apostolicum, Nicea en Athanasius, Cath, NGB, DL, Calvijn, Bavinck, Berkhof, Genderen/Velema, Grudem, daar ga ik echt niet aan sleutelen. Anders inkleuren? andere nadruk leggen? ongetwijfeld. Ontspanner omgaan met veelkleurigheid van Christendom 2007 wereldwijd in alle theologische verscheidenheid? Ja, denk ik wel.
Een gereformeerde kerk is een orthodoxe kerk, als je graag 'in theologische veelkleurigheid' bezig wilt, moet je daarvoor niet in een gereformeerde kerk zijn. Gereformeerden zijn niet heterodox, de Gereformeerde Leer stelt zich (gelukkig) ook niet voor heterodoxie open.

Als je de leer snapt die de kerk leert, en je bent het er niet mee eens, dan vind ik dat je dan niet krampachtig zelf allerlei 'leuks' aan elkaar gaat plakken om jezelf maar gereformeerd te kunnen blijven noemen (maar waar je het eigenlijk al niet meer bent). Dan vind ik dat je beter kunt nagaan waarom je het niet met de kerkelijke leer eens bent, en van welke leer je wel vindt dat de Waarheid dichter benaderd wordt. Als dat niet het gereformeerde antwoord is, heb je in de gereformeerde kerk imho niets meer te zoeken. (Wat ik net dus ook al zei).
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2006, 11:18:43 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #59 Gepost op: oktober 06, 2006, 11:49:40 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 06 oktober 2006 om 23:01:
Maar contextualisatie wil juist zeggen: de leer blijft ongewijzigd, inclusief 3FvE etc. maar de uitleg gaat met de tijd mee. Dus in de kern verandert er niets, je gaat er alleen anders mee om: semper reformanda. Dus de leer blijft ongewijzigd, je hoeft je cultuur niet te ontkennen of af te leggen (afgezien van het feit dat 'je eigen cultuur afleggen' ongeveer onmogelijk is). Wat de uitdaging is is het orthodox-gereformeerde uit te dragen in een zich veranderende cultuur. En dat je dus die gereformeerde eigenheid behoudt (en dus niet krampachtig probeert alles in een 'evangelisch' jasje te steken omdat 'zij' succesvol zijn). Gereformeerden zijn niet Evangelisch, dat Evangelischen bepaalde manieren van verkondigen hebben komt voort uit hun leer. En Gereformeerden hebben een andere leer. Dus zal een kerkdienst van de 21e eeuw er in een gereformeerde kerk anders uitzien dan een evangelische kerkdienst. Het gaat er namelijk om hoe de boodschap verkondigd wordt, niet om het opleuken van een dienst met allerlei 'eigentijdse' elementen (vaak overgenomen van de evangelischen). Tuurlijk komen die vormen op een gegeven moment wel aan bod, maar dat hoort voort te vloeien uit het verkondigen van de boodschap. De inhoud verandert dus niet, maar de manier waarop er verkondigd wordt.


Even concreet nu. 'De manier waarop' verandert volgens jou. Ik ben benieuwd HOE die 'manier waarop' verandert als die 'manier waarop' niet eigentijdser mag en ook niet 'evangelisch' mag zijn. Probeer het eens concreet te maken, want op deze manier kan ik me bij veranderende 'manier waarop' nog bar weinig voorstellen eerlijk gezegd.

quote:

Als je de leer snapt die de kerk leert, en je bent het er niet mee eens, dan vind ik dat je dan niet krampachtig zelf allerlei 'leuks' aan elkaar gaat plakken om jezelf maar gereformeerd te kunnen blijven noemen (maar waar je het eigenlijk al niet meer bent). Dan vind ik dat je beter kunt nagaan waarom je het niet met de kerkelijke leer eens bent, en van welke leer je wel vindt dat de Waarheid dichter benaderd wordt. Als dat niet het gereformeerde antwoord is, heb je in de gereformeerde kerk imho niets meer te zoeken. (Wat ik net dus ook al zei).


Je stelt het wel erg zwart/wit. Je kan het toch ook met een onderdeel van de gereformeerde leer niet eens zijn, maar voor 90% wel? Moet je omdat je het met een onderdeel vd leer niet eens bent jezelf gelijk 'evangelisch' noemen, terwijl je het met 90% van de leer daar niet eens bent (als je al van 'de' evangelische leer kan spreken)?

Daarnaast zijn wij er als christenen helaas vaak erg goed in om muurtjes (muren) op te werpen, terwijl het IMHO zoveel beter zou zijn als we die tijd investeren in datgene wat ons bindt. Dan kan je het daarna altijd nog over de verschillen hebben, maar in ieder geval is je vertrekpunt en je houding naar elkaar toe op dat moment anders, dan dat je gelijk begint met het opwerpen van een muur.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2006, 12:26:24 am door Mezzamorpheus »

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #60 Gepost op: oktober 07, 2006, 12:18:05 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 oktober 2006 om 23:49:
Je stelt het wel erg zwart/wit. Je kan het toch ook met een onderdeel van de gereformeerde leer niet eens zijn, maar voor 3/4 wel? Moet je omdat je het met een onderdeel vd leer niet eens bent jezelf gelijk 'evangelisch' noemen, terwijl je het met 3/4 van de leer daar niet eens bent (als je al van 'de' evangelische leer kan spreken)?
Ik vind het toch wel vrij fors als je het met maar liefst een kwart van de leer niet eens bent. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #61 Gepost op: oktober 07, 2006, 12:20:28 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 oktober 2006 om 23:49:
Daarnaast zijn wij er als christenen helaas vaak erg goed in om muurtjes (muren) op te werpen, terwijl het IMHO zoveel beter zou zijn als we die tijd investeren in datgene wat ons bindt.
Even vertaalt naar de protestantse situatie zou ik juist zeggen dat men eerst beter zo snel mogelijk dat muurtje kan bouwen, en dan pas erover heen kijken, als je niet sterk staat in je eigen identiteit, dan is dat enorm moeilijk samenwerken lijkt me.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #62 Gepost op: oktober 07, 2006, 12:25:51 am »

quote:

Laodicea schreef op 07 oktober 2006 om 00:18:
[...]
Ik vind het toch wel vrij fors als je het met maar liefst een kwart van de leer niet eens bent. :)


Hmm, you're right.  8)
Laten we het even houden op 90%-10%, dat maakt m'n punt wat duidelijker denk ik.

Liudger2

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #63 Gepost op: oktober 07, 2006, 12:27:33 am »
Het idee van Mezza is duidelijk - het is niet zo eenduidig aan te geven op welk moment het logisch wordt om over te stappen. Overigens begrijp ik VreemdelingOnderweg best als hij er de voorkeur aan geeft zijn broers en zussen in Christus mee op weg te nemen, en niet gewoon te  :w   .

0.5 of 50%, waar praten we over zolang het niet precies duidelijk is waar VreemdelingOnderweg aan wil sleutelen...

??
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2006, 12:28:23 am door Liudger2 »
Dat zoetste van Minnen zijn hare storme, haar diepste afgrond is haar schoonste vorme

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #64 Gepost op: oktober 07, 2006, 12:29:16 am »

quote:

Laodicea schreef op 07 oktober 2006 om 00:20:
[...]
Even vertaalt naar de protestantse situatie zou ik juist zeggen dat men eerst beter zo snel mogelijk dat muurtje kan bouwen, en dan pas erover heen kijken, als je niet sterk staat in je eigen identiteit, dan is dat enorm moeilijk samenwerken lijkt me.


Je identiteit is IMHO geen muurtje, maar een Fundament (met hoofdletter ja). En een fundament ligt bij mijn weten nog altijd onder de grond...  O-)

Laodicea

  • Berichten: 4061
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #65 Gepost op: oktober 07, 2006, 12:34:08 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 oktober 2006 om 00:29:
Je identiteit is IMHO geen muurtje, maar een Fundament (met hoofdletter ja). En een fundament ligt bij mijn weten nog altijd onder de grond...  O-)
Ja, ik zei het al, het blijft een vertaling naar de protestantse situatie. :P  Ik geloof zelfs dat er één Heilige Apostolische Kerk op dat fundament is gebouwd. O-)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #66 Gepost op: oktober 09, 2006, 09:28:10 pm »
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar een reactie op deze post: Mezzamorpheus in "Post-gereformeerd". Of zijn we uitgepraat?

nBT

  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Post-gereformeerd
« Reactie #67 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:35:30 am »
hmm...

ik ben het met laodicea eens: dat het fundament onder de grond ligt.

hebr. 3
4 Elk huis heeft zijn bouwer, maar God is de bouwer van alles. 5 Mozes vervulde trouw zijn taak in heel Gods huis, als dienaar die getuigde van de komende openbaringen, 6 Christus echter is trouw als Zoon die over dat huis is aangesteld. Wij vormen dat huis, mits we trots en zonder schroom vasthouden aan datgene waarop wij hopen.


en het dak ligt in de hemel.
dat is waar we op aarde op hopen, de oplevering van Gods huis. God is niet van plan zijn huis op aarde te laten maken. Maar juist een hele nieuwe wereld te maken, inclusief gouden Jeruzalem.