Auteur Topic: Pesten of gepest worden!  (gelezen 5554 keer)

Pim

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Gepost op: oktober 14, 2006, 05:48:29 pm »
Ik ben zelf vroeger gepest, en er is vroeger nooit echt iets aan gedaan, ouders hadden het niet door, en ook school zag de ernst er niet van in! Nu kan ik er eindelijk een beetje mee omgaan, en is het voor mijn nabije omgeving bekent.
Maar wat word er eigenlijk aan gedaan om pesten tegen te gaan? Hoe reageren jullie als ouders wanneer je hoort dat je kind gepest wordt?, of misschien zelf pest? Hoe word hier mee omgegaan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #1 Gepost op: oktober 14, 2006, 06:06:15 pm »
Er is op elke school tegenwoordig een pestprotocol waar je aan kunt refereren.
Ook hebben we bij de basisschool waar mijn kinderen op zitten een sociale vaardigheidstraining waar deze kinderen naar toe zouden kunnen. Heeft bij onze zoon die gepest werd in groep 6 en 7 heel erg goed gewerkt. We zijn met hem nog een stapje verder gegaan en hij heeft bij de Eleos (toen hij in groep 8 zat) ook nog een sociale vaardigheidstraining gedaan, speciaal met het oog op de middelbare school.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 10:02:18 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #2 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:33:57 pm »
Ik zou 'm op vechtsport doen, alleen moet dat wel een beetje Christelijk verantwoord zijn.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:28:04 pm »
Dat gejudo hielp bij mij anders niets. Mijn oplossing: een soort peetoom of -tante, liefst buiten de (directe) familie maar wel in de buurt, die als een soort mentor fungeert en waarbij een kind altijd zijn ei / tranen / boosheid kwijt kan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #4 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:27:20 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 oktober 2006 om 21:33:
Ik zou 'm op vechtsport doen, alleen moet dat wel een beetje Christelijk verantwoord zijn.
Voetbal, scouting, dat soort vechtsporten ja.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:32:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 oktober 2006 om 23:27:
Voetbal, scouting, dat soort vechtsporten ja.
Eigenlijk is dat nog helemaal niet zo'n slechte, ook bij die sporten leer je weerbaarheid.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:35:46 pm »
Alsof pesten per se iets fysieks is?
Bij verbaal pesten / virtueel pesten helpt het niet hoor. Dan is het fout als je erop slaat, dan ben je een vechtjas. Bij verbaal pesten moet je goed stevig in je schoenen kunnen staan en hetgeen je toegeroepen wordt kunnen relativeren. Daarvoor heb je volgens mij eerder een mentor nodig dan een voetbalclub.

Laodicea

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:38:47 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:35:
Bij verbaal pesten / virtueel pesten helpt het niet hoor. Dan is het fout als je erop slaat, dan ben je een vechtjas. Bij verbaal pesten moet je goed stevig in je schoenen kunnen staan en hetgeen je toegeroepen wordt kunnen relativeren. Daarvoor heb je volgens mij eerder een mentor nodig dan een voetbalclub.
Ik had juist die weerbaarheid in eerste instantie in gedachte. Je ziet vaak dat juist mensen die karate hebben gedaan vrijwel nooit in lijfelijke ruzies terecht komen. Alleen zit je dan weer met zo'n zwik a-Christelijke filosofie die erbij zit.

diak2b

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:39:27 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:35:
Dat zei ik volgens mij niet.

quote:

Ik denk dat je iets te makkelijk aanneemt dat Laodicea of ik bedoelen dat het antwoord op pesten "er op slaan" is. Overigens, met alle respect, maar kom mij asjeblieft niet de les lezen over wat het is om gepest te worden, wat het is om een kind te hebben dat gepest wordt, of wat daaraan te doen. Ik probeer mee te denken, en dat doe ik vanuit die dubbele ervaring. Als dat niet kan zonder dit soort sneren, dan zwijg ik er verder wel over.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:42:18 pm »
Oja, in dit subforum hoor ik niet.

Laodicea

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:46:03 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:42:
Natuurlijk wel, ik heb ook geen kinderen.

diak2b

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:46:39 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 23:42:
flauw. Jij deelt iets uit je eigen ervaring en daar kan TS iets aan hebben. Maar je reactie maakte wel dat ik spijt had ook iets uit mijn ervaring te delen, en dat lijkt me niet echt nuttig. Om dan zo te reageren als ik dat zeg, sorry hoor.

Pim

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:46:52 pm »
Het probleem is dat je het nooit goed kan doen! Als gepeste zoek je een houding hoe je geaccepteerd zult worden, maar niets helpt. Als kind heb altijd geleerd: Negeren, ga maar naar de meester, maar dan ben je een mietje, op de middelbare school gaf ik een grote bek, ik liet niet met me sollen, maar dan gaan mensen je haten.
Je weet het niet meer...

Er moet een eiinde komen aan gepest, want hulp bij pesten komt altijd te laat. Ik word zelf geholpen door De Driehoek, ik leer omgaan met mijn nare ervaringen, maar lidtekens blijven.

Ouders van pesters: praat met je kind, vertel ze hoe erg pesten is, hoe laf. Vertel ze dat de gevolgen groter zijn dan je denkt.

Ouders van gepeste kinderen: praat met je kind, neem hun probleem serieus. Zeg niet, het valt mee, je bent een stoere jongen en zet je er maar over heen!! Hou van je kind.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:52:22 pm »

quote:

Pim schreef op 14 oktober 2006 om 23:46:
Het probleem is dat je het nooit goed kan doen! Als gepeste zoek je een houding hoe je geaccepteerd zult worden, maar niets helpt. Als kind heb altijd geleerd: Negeren, ga maar naar de meester, maar dan ben je een mietje, op de middelbare school gaf ik een grote bek, ik liet niet met me sollen, maar dan gaan mensen je haten.
Je weet het niet meer...

Er moet een eiinde komen aan gepest, want hulp bij pesten komt altijd te laat. Ik word zelf geholpen door De Driehoek, ik leer omgaan met mijn nare ervaringen, maar lidtekens blijven.

Ouders van pesters: praat met je kind, vertel ze hoe erg pesten is, hoe laf. Vertel ze dat de gevolgen groter zijn dan je denkt.

Ouders van gepeste kinderen: praat met je kind, neem hun probleem serieus. Zeg niet, het valt mee, je bent een stoere jongen en zet je er maar over heen!! Hou van je kind.

Wil je iets meer delen van je ervaringen Pim. Ik zal proberen te "luisteren"

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 11:53:28 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:52:22 pm »
Eerder werd het pestprotocol genoemd.
Hier in X staat er in:plagen mag,pesten niet.

Als vader van een kind met een beperking merk ik dagelijks dat hij gepest wordt maar de school noemt het plagen.
Dus: iemand uitschelden voor "studiebol", domme autist etc. is dan plagen....

Waar ligt de grens?

[ps: zijn er mensen die duidelijke protocollen hebben over pesten? Ik wil ze graag hebben om de school hier te helpen aan betere handleidingen]
Mail me maar als je wat wilt weten