Auteur Topic: Pesten of gepest worden!  (gelezen 5578 keer)

dingo

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #15 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:54:09 pm »

quote:

Ouders van gepeste kinderen: praat met je kind, neem hun probleem serieus. Zeg niet, het valt mee, je bent een stoere jongen en zet je er maar over heen!! Hou van je kind.
Dat laatste is het probleem niet, ouders nemen het vaak wel serieus maar daarmee is het probleem niet zomaar weg natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 11:54:55 pm door dingo »

Laodicea

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #16 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:55:42 pm »
Tja, ik kan alleen maar zeggen wat bij mij min of meer heeft geholpen; respect moet je weten af te dwingen, je moet je publiek weten te bespelen, maar goed, dat zijn ook maar algemeenheden.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #17 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:00:44 am »
Diak,

Ik snap je gepikeerdheid niet. Ik heb niet willen sneren. Ik vind het zo'n enorme dooddoener: doe je kind op een (vecht)sport, dan komt het goed. Aangezien er tot dan toe niet meer over gezegd werd, heb ik daar wat tegengas aan willen geven. Mijn excuses als dat snerend overkwam.
Hierbij ook mijn excuses voor mijn flauwe reactie, ik raakte ook even gepikeerd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #18 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:03:49 am »
Over vechtsporten:
Het landelijk bekende behandelinstituut Accare te Groningen waar veel gewerkt wordt met kinderen die gepest worden (groep PDD) adviseert beslist geen vechtsporten maar sociale trainingen en weerbaarheidsopvoeding.
Vechtsporten zijn fysiek dan wel goed maar wat als het kind de techniek gaat gebruiken tegenover de pester?
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #19 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:09:50 am »

quote:

okidoki schreef op 15 oktober 2006 om 00:03:
Over vechtsporten:
Het landelijk bekende behandelinstituut Accare te Groningen waar veel gewerkt wordt met kinderen die gepest worden (groep PDD) adviseert beslist geen vechtsporten maar sociale trainingen en weerbaarheidsopvoeding.
Vechtsporten zijn fysiek dan wel goed maar wat als het kind de techniek gaat gebruiken tegenover de pester?
Ik heb zelf ook PDD-NOS, en toendertijd op het speciaal onderwijs kregen wij ook van dat soort trainingen. Je hebt er alleen niet zo heel veel aan, omdat ze zijn afgestemd op een linkse droomwereld, niet op de praktijk, dat is tenminste mijn ervaring.

Door een vechtsport leer je een bepaalde discipline, scouting idem overigens, daar wordt je op de één of andere wijze meer zelfverzekerd door, en juist daarom raak je niet zo gauw beland in gevechten.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #20 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:13:53 am »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 00:00:
Diak,

Ik snap je gepikeerdheid niet. Ik heb niet willen sneren. Ik vind het zo'n enorme dooddoener: doe je kind op een (vecht)sport, dan komt het goed. Aangezien er tot dan toe niet meer over gezegd werd, heb ik daar wat tegengas aan willen geven. Mijn excuses als dat snerend overkwam.
Hierbij ook mijn excuses voor mijn flauwe reactie, ik raakte ook even gepikeerd.

OK, kan gebeuren. Maar ik was heel serieus, en bepaald niet bij wijze van dooddoener. Ik reageerde bewust met "voetbal, scouting". Ik heb zelf ouders gehad die dachten dat judo reuze nuttig was, maar mijn ervaring was dat dat voor geen meter helpt. Wel een mooie sport hoor, maar dat is het dan wel. Ik moet er nog bij zeggen, ik heb geen benul hoe het voor meisjes is, ik was zelf natuurlijk een jongen, maar ik heb ook alleen zoons, dus mijn ervaring is al beperkt, maar ook nog eens beperkt tot jongens. Ik vermoed dat dat uit maakt.

Waarom zei ik voetbal, scouting? Omdat het beide omgevingen zijn waarin jongens op een min of meer gecontroleerde manier met leeftijdgenoten intensief omgaan, waarin zaken als agressie, maar ook samenwerking, vriendschap, je plaats in de groep vinden en een betere plaats bevechten, geoefend worden. En dat in een, voorzover mijn beeld strekt, relatief ruwe omgeving. Een ruwheid die op school ontbreekt, waardoor het pestgedrag dat op school nodig is om die zaken te organiseren ook (meer) ontbreekt. Het geeft daardoor zowel de pester, als de gepeste, een wat veiliger omgeving om de vaardigheden "van de straat" te leren die ook nodig zijn in zogenaamd beschaafde omgevingen.

Ik geloof volstrekt niet in het idee dat je pesters, of gepesten!, maar voldoende "beschaving" moet bijbrengen, en dat dan het probleem wel weg is. Ik geloof dan ook niet zo in anti-pestafspraken, hoe belangrijk die kunnen zijn als hulp, maar ik denk dat het echte antwoord toch zit in het accepteren dat mensen tot op zekere hoogte beesten zijn, en elkaar beestachtig behandelen. Daarin kan je een weg vinden, en je kan het tegen een zeer hoge prijs ontkennen. Mijn ouders hebben dat, met de beste bedoelingen overigens, altijd willen ontkennen, en daar betaalde ik de prijs voor. Met mijn oudste zoon zie ik het vooralsnog redelijk de goede kant op gaan, en ik probeer hem daarbij te helpen. Niet door het idee dat alles uit te praten is, niet door het advies alles maar te negeren of te ontkennen en niet met het advies naar de leerkracht te gaan. Ik ben wel zo realistisch dat ik weet dat hij nog jaren in de onderste regionen van de apenrots zal moeten functioneren, maar ik laat hem wel zien dat het een apenrots is, en dat er een weg omhoog is. En die weg loopt niet (per se) via fysiek geweld.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #21 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:24:39 am »
Mijn broertje werd ook gepest (had scheve poten en holde dus op een rare manier). Die heeft jaaaren op voetbal gezeten, zonder dat dat zijn sociale positie veel goed deed (misschien is het ook niet zo'n strak idee van mijn ouders geweest om hem bij wijze van weerbaarheidstraining op voetbal te doen, juist vanwege dat rare hollen). Voetbal heeft mijn zusje wel goed gedaan, voor zover ik dat kan inschatten.

Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat in elke groep kinderen vanzelf iemand pispaal wordt. Een trainer/coach/akela dient dat voor zover mogelijk te voorkomen. En toegegeven: scouting heeft mij ook altijd wel wat geleken, vanwege de vaardigheden die je daar opdoet. Alleen waren mijn ouders (moeder) erop tegen, je moest nl een onchristelijke eed afleggen... Ik zie idd wel heil in een goed functionerende scouting.

diak2b

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #22 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:30:09 am »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 00:24:
Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat in elke groep kinderen vanzelf iemand pispaal wordt. Een trainer/coach/akela dient dat voor zover mogelijk te voorkomen. En toegegeven: scouting heeft mij ook altijd wel wat geleken, vanwege de vaardigheden die je daar opdoet. Alleen waren mijn ouders (moeder) erop tegen, je moest nl een onchristelijke eed afleggen... Ik zie idd wel heil in een goed functionerende scouting.
Het is ook letterlijk de enige omgeving die ik ken, waar het eerder uitzondering dan regel is dat er gepest wordt. Waarbij me overigens ook altijd is opgevallen dat de mate van pestgedrag bij scouting direct samenhangt met de discipline. Groepen met een strakke discipline, hebben er weer minder last van, dan groepen waar men maar wat aan klooit. Ik was als kind zelf jarenlang lid van een groep waar de discpipline echt hoog was, de spellen zelfs naar scouting-maatstaven echt ruw, en pesten echt gewoon niet voorkwam. Ik herinner me mijn eed overigens niet als onchristelijk, onze groep was wel opvallend (voor die tijd) katholiek eigenlijk.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #23 Gepost op: oktober 15, 2006, 09:19:35 am »

quote:

diak2b schreef op 15 oktober 2006 om 00:30:
 Ik herinner me mijn eed overigens niet als onchristelijk, onze groep was wel opvallend (voor die tijd) katholiek eigenlijk.
offtopic:Wat is die eed dan? Ik mocht vroeger geen lid worden, hoe graag ik ook wilde, maar dat had er alleen maar mee te maken, dat ik dan wekelijks weggebracht had moeten worden en dat was te veel moeite  ;(

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #24 Gepost op: oktober 15, 2006, 09:47:44 am »

quote:

Belofte voor Dolfijnen, Esta's, Kabouters en Welpen

Ik beloof mijn best te doen
(met de hulp van God)*
een goede Esta/Welp/Kabouter/Dolfijn te zijn,
iedereen te helpen waar ik kan
en me te houden aan de Esta-wet/Welpen-wet/Kabouter-wet/Dolfijnen-wet.
Jullie kunnen op me rekenen.

*: optioneel
Bron

Waarbij het onchristelijk is om je loyaliteit aan God met zo'n club te delen. (Jaja)
Hetzelfde geldt overigens voor het worden van Heilssoldaat.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2006, 09:49:11 am door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #25 Gepost op: oktober 15, 2006, 10:37:54 am »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 09:47:
[...]

Bron

Waarbij het onchristelijk is om je loyaliteit aan God met zo'n club te delen. (Jaja)
Hetzelfde geldt overigens voor het worden van Heilssoldaat.
op het gevaar af dat dit heel erg off-topic gaat, maar laat ik zeggen dat ik een genuanceerd andere mening heb dan je ouders :+

Pim

• Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #26 Gepost op: oktober 15, 2006, 12:52:04 pm »
"Dat laatste is het probleem niet, ouders nemen het vaak wel serieus maar daarmee is het probleem niet zomaar weg natuurlijk."

In mijn geval speelde dit een heel grote rol,
Ik werd al zoontje van een dominee altijd behandeld als pispaal. Ik wilde zelf graag gehoorzaam zijn aan de meesters en juffen en aan mijn ouders, maar niet omdat mijn vader dominee was. Als kind van de dominee word je altijd beoordeeld als: Kind van...
Daarbij hebben kinderen vaak geen reden nodig om iemand buiten te sluiten, je telt gewoon niet mee.

Als ik dan weer huilend van school kwam, dan werd er thuis boos gereageerd van: HOe kunnen ze, en, "laat je niet op je kop zitten, deel des noods maar een tik uit", maar zo zat ik helemaal niet in elkaar.
Op de middelbare school ben ik voor mijzelf gaan opkomen, ik gaf een grote bek tegen iedereen die maar een beetje arogant leek. Ik had vaak ruzie, rustige mensen vonden mij te wild en te stoer, en de patsers konden het niet hebben dat niet over me heen liet lopen, en moesten me helemaal niet.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #27 Gepost op: oktober 15, 2006, 07:35:39 pm »

quote:

Pim schreef op 15 oktober 2006 om 12:52:
"Dat laatste is het probleem niet, ouders nemen het vaak wel serieus maar daarmee is het probleem niet zomaar weg natuurlijk."

In mijn geval speelde dit een heel grote rol,
Ik werd al zoontje van een dominee altijd behandeld als pispaal. Ik wilde zelf graag gehoorzaam zijn aan de meesters en juffen en aan mijn ouders, maar niet omdat mijn vader dominee was. Als kind van de dominee word je altijd beoordeeld als: Kind van...
Daarbij hebben kinderen vaak geen reden nodig om iemand buiten te sluiten, je telt gewoon niet mee.

Als ik dan weer huilend van school kwam, dan werd er thuis boos gereageerd van: HOe kunnen ze, en, "laat je niet op je kop zitten, deel des noods maar een tik uit", maar zo zat ik helemaal niet in elkaar.
Op de middelbare school ben ik voor mijzelf gaan opkomen, ik gaf een grote bek tegen iedereen die maar een beetje arogant leek. Ik had vaak ruzie, rustige mensen vonden mij te wild en te stoer, en de patsers konden het niet hebben dat niet over me heen liet lopen, en moesten me helemaal niet.

jammer dat dat gebeurde omdat je zoontje van de Dominee was
(ik heb nogal met veel professor dochters en zonen en dominee zonen en dochters in de klas gezeten maar dat heb ik nog niet meegemaakt )
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #28 Gepost op: oktober 15, 2006, 08:26:41 pm »
Ik weet nog niet zo goed wat voor invloed mijn jeugd op me gehad heeft. Ik was/ben wel iemand die zich op de achtergrond houdt. Ik wer wel eens gepest. Ik weet nog van de basisschool dat ik een jongen die mij pestte een tik verkocht had met een tas waar een plastic beker in zat. Met een bloedend oor rende hij naar binnen. Later toch maar even excuses aangeboden. Sindsdien geen last meer van gehad.   :)

Ik had wel vaker van dat soort woedeaanvallen, wanneer ik iemand nogal irritant vond. Daarbij was ik niet al te sterk, dus als ik iemand te lijf ging...

Ik ben door de 'sociale positie' in mijn kinderjaren wel een einzelgänger geworden, denk ik. Ik heb moeite om anderen dingen te vragen, om ruimte voor mezelf op te eisen.

Probleem met plagen/pesten is dat juist de mensen geplaagd/gepest worden die van nature al teruggetrokken zijn. Ik bedoel, ik kan amper aangeven welke eigenschappen van mij nu uit m'n karakter voortkomen of geschapen zijn door de omstandigheden.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Marc Knoop

• De toekomst is mooi.
    • Bekijk profiel
Pesten of gepest worden!
« Reactie #29 Gepost op: oktober 21, 2006, 10:27:07 am »
De enige oplossing is door het kind meer zelfvertrouwen te geven, assertiever te maken.
Een zelfverdedigingsport helpt daarbij, vb judo, boksen, zelfverdededing, karate.
Marc Knoop