quote:
op 15 Apr 2003 17:09:52 schreef Sam:
Kun je ook nog inhoudelijk reageren Yana?
Jawel. Niet alles tegelijk hoor

quote:
Wel leert de Bijbel dat de slechte invloed van zondige ouders enkele geslachten lang doorwerkt (Ex.20:5). Daarbij gaat het echter niet om een overgedragen schuld, maar om het ondergaan van de schadelijke GEVOLGEN van de zonden van hun ouders. Denk bijvoorbeeld maar aan de gevolgen van drankverslaving, echtscheiding, enzovoort.
Nee het gaat om erfschuld. God gaf aan Adam in het verbond, de positie als tegenwoordiger van alle mensen. Alle mensen waren in Adam begrepen. Adams ontrouw in het verbond heeft dus ook alle mensen daarin meegesleept....
(Romeinen 5:12 "Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben."..........
18 "Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden."
quote:
Daarom wordt een mens niet geboren als zondaar en als voorwerp van Gods boosheid, zoals wel wordt beweerd.
Niet correct. Wij staan door de zonde in Adam, allen met en in hem in zware schuld bij God. Dus bij geboorte al radicaal verdorven (de erfzonde dus)
Romeinen 5: 14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe,
ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is
(Kanttekening bij bold "die niet gezondigd hadden"
*Dat is, de onmondige kinderen, die nog geen dadelijke zonden tegen de wet Gods hebben begaan, gelijk Adam en alle volwassenen na hem gedaan hebben, en die evenwel sterven. Waaruit dan blijkt dat zij met de
erfzonde(Y) besmet zijn.*
Psalm 51:5 Want ik ken mijn overtredingen, en mijn zonde is steeds voor mij.
6 Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan, dat kwaad is in Uw ogen; opdat Gij rechtvaardig zijt in Uw spreken, en rein zijt in Uw richten.
7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren , en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
Daarom moet men wedergeboren worden tot zaligheid. Men was dood in Adam maar word weer levend gemaakt in Jesus.
Johannes 3:3 "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."
Efeziërs 2:4,5 "Maar God, Die rijk is in6 barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons
levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)
(Kanttekening bij bold:levend gemaakt
*Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.*
Is dat OK om mee te beginnen?
Het is wel heel wat werk om het *te verwerpen* al weet je ook dat het er verkeerd staat. :?