Auteur Topic: Kruistochten  (gelezen 47657 keer)

Joesoef

  • Berichten: 7743
  • Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #15 Gepost op: april 04, 2003, 08:37:53 pm »
/offtopic

Hey naamgenoot.. http://forum.fok.nl/i/s/bye.gif


Ontopic:
Ik vind het moeilijk om te accepteren dat er oorlogen in naam van God worden gevoerd...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #16 Gepost op: april 04, 2003, 09:09:25 pm »

quote:

op 04 Apr 2003 20:37:53 schreef Joesoef:
Ik vind het moeilijk om te accepteren dat er oorlogen in naam van God worden gevoerd...
Misschien geheel buiten de discussie om, maar hoe kijk je dan aan tegen de verovering van het land Kanaan?

Peter

  • Berichten: 2108
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #17 Gepost op: april 04, 2003, 11:12:21 pm »

quote:

op 04 Apr 2003 14:15:41 schreef Pulpeet:
Is er iemand die wat meer kan zeggen over de (religieuze of politieke) drijfveren van de kruisvaarders. Hoe hebben ze dit ooit kunnen rechtvaardigen?
Nog even ter aanvulling op wat elle al heeft geschreven: Praamsma benoemt een grondmotief en 4 afgeleide motieven voor de kruistochten. Hèt grondmotief was volgens hem de bevrijding en verdediging van het kostbaarste reliek van het Christendom: het heilige graf.
Al voor de verovering van Jeruzalem door de turkse Seldsjukken werden er pelgrimstochten naar Jeruzalem gehouden, zonder problemen. Deze pelgrimstochten werden als verdienstelijke werken beschouwd, omdat onder alle relikwieën de hoogste waarde moest worden toegeschreven aan de plaats waar Christus in het vlees was verschenen en op aarde had gewandeld.
Maar na de turkse verovering ontstonden de problemen; de pelgrims werden steeds meer lastig gevallen en op den duur werd het onduldbaar geacht, dat het heilige graf in handen was van ongelovigen.

Dan waren er nog 4 andere motieven:

1. Aanmoediging door verschillende pausen (Urbanus II, Innocentieus III)
Vooral om interne verdeeldheid in het christelijk westen te camoufleren

2. De benarde positie van het Byzantijnse rijk
De islam was opgerukt tot de poorten van Constantinopel

3. Handelsbelangen van Italiaanse kooplieden
De Middellandse Zee was sinds de 7e eeuw in handen van de Moslims, maar in de 2e helft van de 11e eeuw kreeg Italië toegang tot de westelijke helft daarvan. Verovering van de hele zee zou de Italiaanse steden bijzonder ten goede komen.

4. Opleving van het ridderschapsideaal
Een ridder moest de kerk beschermen, weduwen en wezen bijstaan, het opnemen voor ellendigen en verdrukten. Waar kon hij deze hoge idealen beter verwezenlijken dan op een kruistocht naar Jeruzalem?

Het was dus al met al een bonte mengeling van motieven, maar velen meenden in alle oprechtheid "Gode een heilige dienst te bewijzen" (Joh. 16:2).

L. Praamsma, de Kerk van alle tijden, deel I, pag. 261-263

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #18 Gepost op: april 05, 2003, 12:09:35 am »
Bedankt voor je onderzoekingen, Peter. Dit is interessant.

quote:

op 04 Apr 2003 23:12:21 schreef Peter:
Het was dus al met al een bonte mengeling van motieven, maar velen meenden in alle oprechtheid "Gode een heilige dienst te bewijzen" (Joh. 16:2).
Wat ik mij nu afvraag: zouden wij er evenver naast kunnen zitten als we denken dat onze middeleeuwse medechristenen ernaast zaten?

Als wij ervan overtuigd zijn Gode ergens mee een heilige dienst te bewijzen, maken we onzelf dat wijs, of is het dan echt zo?

In het topic over geweld in het OT kwam al ter sprake dat de rechten van de mens, die we vaak als verworvenheden van het christendom zien, meer een uitvloeisel van de verlichting zijn, dan een uitwerking van bijbelse principes. Misschien verklaart dit ook het grote verschil tussen de opvattingen van de kruisvaarders en onze opvattingen? In beide gevallen sluiten de gelovige christenen zich aan bij de heersende opvattingen van hun cultuur, en verheffen die tot (christelijke) norm.

Fotogravinnetje

  • Moderator
  • Berichten: 3905
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2003, 12:29:00 am »
Ik heb een nieuwe topic opgestart om over de vraag te discussieren hoe we aan moeten kijken tegen de oorlogen uit het OT. Het leek mij nuttig om dat in een aparte topic te doen.
computerfout: een vreemde een in de byte

gideon

  • Berichten: 336
  • shalom!
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #20 Gepost op: april 19, 2003, 10:16:23 pm »
over "genocide" in de bijbel.

Als God tegen Abraham zegt dat zijn nageslacht eerst zo'n 400 jaar in Egypte  moet blijven geeft God de reden erbij:
want eerder is de maat van het kwaad van de Amorieten niet vol. Gen. 15:16.
(De Amorieten is een pars pro toto voor alle Kanaanitische volken die aan het eind worden genoemd.)

Dit is een belangrijk gegeven!
God let op alle volken en bij Hem is er een maatbeker voor het kwaad.
Van de volken in kwestie is bv bekend dat zij de Moloch dienden. Vrouwen moesten hun eerste kind offeren aan deze god...

Die maatbeker is een kwestie van Gods geduld en lankmoedigheid.
God schopt die volken niet zomaar weg uit dat land.

Amalek is een andere kwestie.
gideon

gideon

  • Berichten: 336
  • shalom!
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #21 Gepost op: april 19, 2003, 10:21:59 pm »
kruistochten

zijn kerkelijke annexatiepogingen geweest van het land dat God aan Israël en niet aan de kerk had toegezegd.
Afgezien van alle genoemde motieven die werden gebruikt of verzwegen.

Het Vaticaan  heeft vergelijkbare aspiraties gehouden; het heeft eindeloos lang geduurd voor het Vaticaan de staat Israël wilde erkennen...
gideon

Mack Raven

  • Berichten: 202
  • Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #22 Gepost op: april 19, 2003, 10:57:35 pm »
ik ben niet vaak met het vaticaan een maar op een punt wel.
het vaticaan erkent isreal wel maar daan in de voor die het had in 1948.
daarvoor was het palestina die door de engelsen werd geregeerd.
55% ging naar de joden en de rest naar de Palestijnen.

maar je moet wel weten dat in de laaste kruistochten het doel jeruzalem nog niet op 500 km werd gehaald.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #23 Gepost op: april 20, 2003, 11:28:48 am »

quote:

op 05 Apr 2003 00:09:35 schreef Pulpeet:
In het topic over geweld in het OT kwam al ter sprake dat de rechten van de mens, die we vaak als verworvenheden van het christendom zien, meer een uitvloeisel van de verlichting zijn, dan een uitwerking van bijbelse principes. Misschien verklaart dit ook het grote verschil tussen de opvattingen van de kruisvaarders en onze opvattingen? In beide gevallen sluiten de gelovige christenen zich aan bij de heersende opvattingen van hun cultuur, en verheffen die tot (christelijke) norm.
Dit klopt. Het grote verschil tussen het christendom en de Islam is dan ook dat het christendom is beinvloed door de Verlichting en de Islam niet. Vandaar de in onze ogen primitieve en barbaarse trekjes van die religie.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Does

  • Berichten: 13669
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #24 Gepost op: april 20, 2003, 11:30:55 am »

quote:

op 04 Apr 2003 21:09:25 schreef Laurens:
op 04 Apr 2003 20:37:53 schreef Joesoef:
Ik vind het moeilijk om te accepteren dat er oorlogen in naam van God worden gevoerd...
Misschien geheel buiten de discussie om, maar hoe kijk je dan aan tegen de verovering van het land Kanaan?


Dat was een opdracht van God zelf toch? Die was hoorboor en dergelijke.. tegenwoordig zegt God niet meer van: Je moet dat land aanvallen..

Of zit ik nu mis?  :?
Live vanuit de luie stoel

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #25 Gepost op: april 20, 2003, 12:03:15 pm »

quote:

op 20 Apr 2003 11:30:55 schreef Does:
op 04 Apr 2003 21:09:25 schreef Laurens:
op 04 Apr 2003 20:37:53 schreef Joesoef:
Ik vind het moeilijk om te accepteren dat er oorlogen in naam van God worden gevoerd...
Misschien geheel buiten de discussie om, maar hoe kijk je dan aan tegen de verovering van het land Kanaan?

Dat was een opdracht van God zelf toch? Die was hoorboor en dergelijke.. tegenwoordig zegt God niet meer van: Je moet dat land aanvallen..

Of zit ik nu mis?  :?


Ik denk dat je gelijk hebt.

Nog even over de kruistochten: Een boeiend onderwerp waar ik in het verleden het een en ander over gelezen heb (gek genoeg niet 'Kruistocht naar Spijkerbroek' van Thea Beckman), maar helaas...het is een beetje weggezakt. Binnenkort maar weer eens een boekje uit m'n kast pakken en ik ga ook een poging wagen de inleiding die ik ooit voor de jeugdvereniging heb geschreven over de kruistochten op te snorren.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #26 Gepost op: april 22, 2003, 09:56:27 am »
Het verhaal waar ik het in de vorige post over had, had Pulpeet nog thuis liggen. Bedankt voor het overtikken en opsturen Pulpeet  :D (als je een vrouw was, zou ik je zoenen  :>)

Het onderstaande stuk is dus een inleiding voor de jeugdvereniging. Misschien vinden sommigen het leuk om te lezen.

De kruistochten

I. De tijd van de kruistochten
II. Oproep tot de eerste kruistocht
III. De eerste kruistocht
   waarom waren de kruistochten zo gewelddadig?
IV. Wat er na de eerste kruistocht gebeurde.
   de kinderkruistochten

Vanavond gaat het over de kruistochten. De kruistochten begonnen in 1096 en de periode van de kruistochten eindigde in 1291, toen de laatste christenen het Heilige Land werden uitgejaagd door de moslims.
De gevolgen van de kruistochten zijn tot aan de dag van vandaag merkbaar in de verhoudingen tussen christenen en moslims.

I. De tijd van de kruistochten

Alvorens  te beginnen over de kruistochten zelf, is het misschien handig om iets te vertellen ver de tijd waarin ze ondernomen werden.
Sinds de val van het Romeinse Rijk was het met Europa bergafwaarts gegaan. De Romeinse beschaving was geleidelijk vernietigd door barbaren uit het oosten en uiteindelijk werd de maatschappij zelf ook barbaars.
Het was een tijd van hongersnoden, geweld en ziektes. De dood kon elk moment toeslaan en de meeste mensen werden niet oud. Op je dertigste was je in feite al bejaard.
Geografisch zag Europa er in de Middeleeuwen heel anders uit als nu. Er waren nog geen landen zoals wij die kennen, maar vele grondgebiedjes die door edelen verstuurd werden. De enige bezigheden die de edelen hadden, waren feesten en oorlog voeren met elkaar. Terwijl ze hier mee bezig waren, werd hun land bewerkt door arme boeren. In ruil hiervoor werden de boeren door de landheren beschermd tegen de gevaren van de tijd.

De adel was dus een belangrijke stand in de Middeleeuwen, maar naast de adel was er nog een tweede stand die veel invloed had: de kerk. De kerk had ook veel grond in bezit en oefende een geweldig geestelijk gezag uit. Dit gezag was onder andere zo groot omdat de geestelijken over het algemeen de enigen waren die konden lezen en schrijven.
In principe was de kerk niet blij met al het geweld. Dit was anders als het ging om de strijd tegen de mohammedanen in Spanje. Het afslachten van ongelovigen werd als een vroom tijdverdrijf ervaren.
Het kwam ook regelmatig voor dat bisschoppen en aartsbisschoppen meevochten in heilige oorlogen tegen de ongelovigen. Deze christenstrijders verkeerden in de geruststellende gedachte dat de paus hun vergiffenis en kwijtschelding van al hun zonden had toegezegd als beloning voor hun vrome vechtlust. Als ze de strijd niet mochten overleven, geloofden ze dat hun zielen rechtstreeks naar de hemel zouden gaan.

II Oproep tot de eerste kruistocht.

Het geloof speelde een grote rol in de middeleeuwse maatschappij. Overal waren plaatsen met, naar men aannam, resten van heiligen en mensen uit de Bijbel. Deze heilige plaatsen en heilige voorwerpen trokken duizenden pelgrims.
Om verschillende redenen was Jeruzalem één van de meest heilige plaatsen. De reis naar het Heilige Land was echter lang en gevaarlijk en steeds vaker bereikten de thuisblijvers berichten dat de pelgrims door de Turken werden beroofd, verkracht, vermoord of als slaven verkocht. Bovendien werden de christenen in het oosten, in het Byzantijnse Rijk, belaagd door de Turken. Steeds meer van hun grondgebied werd door de moslims veroverd. Ze smeekten de paus om hulp.

Deze paus was Urbanus II en op 27 november 1095 riep hij tijdens een bijeenkomst van hoge geestelijken (concilie) de westerse christenen op om het zwaard op te nemen en om het Heilige Land te bevrijden van de moslims.  God wil het  was de leus van de paus en deze reclamekreet had succes. Overal verschenen predikers die de adel en de gewonen mensen opriepen om op weg te gaan naar Jeruzalem.
Voor de ridders was de heilige oorlog ideaal. Ze konden zo het aangename met het nuttige verenigen. Me andere woorden, ze konden oden wat ze altijd deden: vechten, terwijl ze er bovendien kwijtschelding van hun zonden mee konden verdienen.
Dat zoveel mensen enthousiast waren voor de kruistocht had trouwens niet alleen te maken met godvruchtige motieven. Veel ridders wilden graag nieuwe gebieden veroveren en anderen zochten gewoon het avontuur. Er zat een hoop geteisem tussen de kruisvaarders. Het kruisvaardersleger bestond uit verschillende groepen en de belangrijkste aanvoerder was Godfried van Bouillon.

III De eerste kruistocht

In 1097 bereikte de eerste kruistocht Constantinopel. Dit was de hoofdstad van het Byzantijnse Rijk. In 1098 werd de eerste grote moslimstad belegerd en ingenomen. Deze stad was Antiochië en alle moslims in de stad werden afgeslacht. De straten waren zo bezaaid met lijken dat men op sommige plaatsen moeite had er niet over te struikelen. Het belangrijkste was echter dat Antiochië weer voor Christus gewonnen was.
Door allerlei oorzaken was het leger van de kruisvaarders in de loop der tijd behoorlijk uitgedund. De gevechten , hongersnood en ziektes werden veel pelgrims fataal. Toch werd na een beleg van meer dan zes maanden op 15 juli 1099 Jeruzalem veroverd. Wederom kenden de kruisvaarders geen genade en in een bloeddorstige moordpartij van enkele dagen werden de inwoners van Jeruzalem afgeslacht. Niet alleen de moslims, maar ook de Joden waren de sigaar. Mannen, vrouwen en kinderen, niemand werd gespaard.
De Al-Aksa moskee en de Rotskoepel lagen beide zo vol met doodgeslagen mohammedanen dat het bloed tot de knieën reikte.
Toen er niemand meer vermoord kon worden, gingen de kruisvaarders in optocht naar de Heilige Grafkerk om God te danken voor zijn vele en grote weldaden en de overwinning van het kruis die zij zojuist in Zijn naam behaald hadden.

-Waarom de kruistochten zo gewelddadig waren.

De vraag is nu hoe het mogelijk is dat de christenstrijders alle moslims afslachtten en dat ze daarbij nog dachten dat ze de wil van God uitvoerden ook.
Het zit ongeveer zo.
Aan het eind van de elfde eeuw dacht men dat het einde der tijden nabij was. Het laatste oordeel zou niet lang op zich laten wachten en volgens sommigen zou dit zich afspelen tussen Jeruzalem en de Olijfberg (Joël 4.) Daarna zou dan vanuit Jeruzalem het koninkrijk Gods een begin krijgen.
De moslims waren heidenen en zouden dus geen deel hebben aan het koninkrijk Gods. Ze behoorden in de ogen van de christenen tot het rijk van de duisternis en dienden ook als zodanig behandeld te worden.
Wie daarentegen in de Drieënige God geloofde en zich onderwierp aan het gezag van de paus, die als afgezant van God werd beschouwd, telde mee en mocht tot in eeuwigheid op bescherming van de Allerhoogste rekenen.

Samengevat kun je zeggen dat de heilige oorlog een gevecht was tussen de goeden (de christenen) en de slechten (de andersdenkenden). Strijd tegen de vijanden van God was volgens de middeleeuwse voorstelling altijd een goede zaak. De heilige oorlog werd spoedeisend toen de “vijanden van God” het Koninkrijk Gods bedreigden. Het was niet de bedoeling om de islamieten te bekeren en de kruistochten waren zeker niet bedoeld om het christelijk geloof te verspreiden.

IV Wat er na de eerste kruistocht gebeurde

Na de inname van Jeruzalem werden er in het oosten verscheidene kruisvaardersrijkjes gesticht. Die rijkjes hebben altijd moeite gehad om zich staande te houden tussen de omringende moslimvolken. Er was steeds een gebrek aan christenen, met name ridders om het land te verdedigen. Veel pelgrims gingen weer naar huis toen ze Jeruzalem eenmaal bezocht hadden. Wat de positie van de christenrijkjes ook niet echt sterker maakte, was dat de christenen voortdurend met elkaar overhoop lagen. Verschillende keren werd Jeruzalem door de moslims heroverd. Nieuwe kruistochten waren dan noodzakelijk om de stad weer in handen te krijgen. In totaal zijn er vier grote kruistochten geweest.
Tegen het einde van
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #27 Gepost op: april 28, 2003, 11:30:59 am »
ff dit draadje omhoog gehaald.

Dit is een plaatje van 'Crac des Chevaliers', een enorme kruisvaardersburcht in Syrie. In de twaalfde eeuw is het kasteel gebouwd door de ridderorde der Johannieters. De moslims hebben de imposante, strategisch gelegen vesting nooit kunnen innemen.

http://www.crock11.freeserve.co.uk/images/crac/crac12-80.jpg
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #28 Gepost op: april 29, 2003, 04:20:46 pm »
Mooi plaatje, Pleun.
Ik zou er zo naartoe willen.

Pleun

  • Berichten: 5704
  • Burp
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #29 Gepost op: mei 01, 2003, 10:22:50 am »
Nog een plaatje:

De door de kruisvaarders aangelegde muur rond de Joodse havenplaats Akko. In 1104 werd het veroverd op de Arabieren tijdens de eerste kruistocht. In 1187 werd Akko ingenomen door de moslim Saladin. Vier jaar later veranderde Akko alweer van 'eigenaar': Tijdens de derde kruistocht werd de stad veroverd door Guy de Lusignan, Richard I van Engeland en Philip II van Frankrijk. Ze gaven de stad aan de Hospitaalridders, de naam waaronder de Johannieterorde ook bekend was. Akko werd het centrum van het Latijnse Rijk. In 1291 werd het ingenomen en verwoest door de Saracenen en kwam er een eind aan de christelijke aanwezigheid in het Heilige Land.

http://www.stateofisrael.com/accobeach.jpg
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun