Auteur Topic: Volkert van der G.  (gelezen 2332 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Gepost op: april 05, 2003, 08:10:07 pm »
In mijn weblog heb ik vandaag aandacht besteed aan Volkert van der G. Wat mij opvalt is dat het proces op dit forum kennelijk niet echt leeft. Of we zijn het allemaal eens met de officier van jusititie en zijn eis. Dat kan ook. Maar toch vraag ik me af hebben we als christenen een taak richting Volkert van der G.?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2003, 09:00:56 pm »
Een taak zoals ?
De zaak Volkert van der G. is voor mij gewoon een zaak net als alle anderen, alleen was deze keer Pim het slachtoffer...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2003, 09:25:04 pm »
De hele zaak rondom Volkert van der G. is een hype, het is vanaf 6 mei een geweldige show, waarin de hoofdrol speler alle aandacht krijgt.
Hij doet zich voor als het "goede" tegen het "kwade" en neemt daarbij het recht in eigen hand.
Deze man zit nu tijdens het proces nog te liegen, een treurig persoon die in "opdracht" werkte.

De man heeft de bevolking aardig wat angst ingeboezemd, die valt terug te winnen door hem op te sluiten voor de rest van zijn aarde leven. Misschien dat hij nog eens zal proberen om iemand om zeep te helpen, al zal hij er nooit geen kans meer voor krijgen als hij vrij komt.
Welke taak zie jij als christen izzewizze :?

Zelf denk ik dat we geen taak hebben naar die persoon toe, er zijn genoeg anderen die alleen niet in de media terechtkomen.
We kunnen alleen laten zien dat we de hetze niet hoeven, dat het ons niet intreseert wat er met hem gebeurd. Geen aandacht eraan schenken, alleen al de aandacht die je ontvangt maakt iemand al beroemd. Er zijn genoeg anderen die dat misschien ook willen doen, alleen voor de aandacht.

[edited by ramH]Die man noemen we hier netjes Van der G. en dus niet met zijn hele naam.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2003, 12:34:01 pm »

quote:

Deze man zit nu tijdens het proces nog te liegen, een treurig persoon die in "opdracht" werkte.
Waar heb je deze info vandaan :?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #4 Gepost op: april 06, 2003, 10:45:20 pm »

quote:

op 06 Apr 2003 12:34:01 schreef Joesoef:

Waar heb je deze info vandaan :?

Dat zei de heer V. van der G. in een eigen verklaring. Stond in de meeste kranten trouwens.

[edited by ramH]Zie vorige edit.
Liefde is vreemd

lonneke

• Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #5 Gepost op: april 06, 2003, 11:45:56 pm »
Ik denk dat ik de visie van Volkert wel kan begrijpen. Het feit dat P. Fortuyn angst en verdeeldheid zaaide onder de Nederlandse bevolking.
Dat rechtvaardigt zijn daad niet. Je mag nooit voor eigen rechter gaan spelen.
Maar misschien zag Volkert wel meer dan de gemiddelde nederlander( betreft P. Fortuyn), immers hij was hoogdbegaafd.

Overigens was ik ook een tegenstander van P.Fortuyn

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2003, 12:48:35 am »

quote:

op 06 Apr 2003 23:45:56 schreef lonneke:
Ik denk dat ik de visie van Volkert wel kan begrijpen. Het feit dat P. Fortuyn angst en verdeeldheid zaaide onder de Nederlandse bevolking.
Dat rechtvaardigt zijn daad niet. Je mag nooit voor eigen rechter gaan spelen.
Maar misschien zag Volkert wel meer dan de gemiddelde nederlander( betreft P. Fortuyn), immers hij was hoogdbegaafd.

Overigens was ik ook een tegenstander van P.Fortuyn

als men Hitler in 1933 vermoord had, was de dader een grote moordenaar geweest in de ogen van veel mensen,
was dat in 1945 gebeurd, 12 jaar later, zou diegene door velen een held genoemd worden,
het is natuurlijk nooit goed om op deze manier te werk te gaan,
maar wie zal zeggen hoe Nederland er anders over 12 jaar uitgezien zou hebben?
we weten het niet.......
 :?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Macguinness

• Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2003, 01:14:59 am »

quote:

op 05 Apr 2003 20:10:07 schreef izzewizze:
 Maar toch vraag ik me af hebben we als christenen een taak richting Volkert van der G.?

Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat deze man levenslang moet hebben en dat dat zijn verdiende loon is.

Goed, hij heeft iemand vermoord, dat kan niemand ontkennen en daarvoor moet hij ook gestraft worden.

Maar hoe ga je daar als christen mee om ?

Ik weet me te herrinneren dat naast Jezus aan het kruis een misdadiger hing waar Jezus tegen zei: "Vanaf vandaag zult u met mij in het paradijs zijn. Daar kunt u zeker van zijn"

Iemand laten wegrotten in een gevangenis en zeggen dat het zijn verdiende loon is lijkt me niet de juiste instelling.

God houdt zelfs van Volkert van de G.

Wieweet, misschien kom je hem later in het paradijs nog wel tegen.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2003, 08:44:57 am »

quote:

op 07 Apr 2003 01:14:59 schreef macguinness:

Hoe zouden we dat trouwens vinden?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

lonneke

• Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2003, 09:54:10 am »
Voor ieder mens is een weg terug. Ook voor misdadigers.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2003, 12:19:20 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 08:44:57 schreef izzewizze:

Hoe zouden we dat trouwens vinden?
Gelukkig heb ik er niets over te zeggen, maar het is best wel intresant om dit in het licht te gooien van de kruisiging.
Liefde is vreemd

Marloes

• Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #11 Gepost op: april 07, 2003, 03:43:48 pm »
Ik heb begrepen dat een straf verschillende functies heeft in 't Nederlandse strafrecht, oa wreken (minst belangrijk), dader uit samenleving weghouden om herhaling te voorkomen, overige redenen weet ik niet meer (wie wel?).
Kans op herhaling was bij Volkert niet uit te sluiten, maar bij anderen op dit forum is de kans dat zij een moord zullen plegen misschien wel even groot als de kans dat Volkert in herhaling zou vallen (tenzij hij die eerdere moord ook heeft gepleegd). Ik vraag me af of hij iets van een straf zou leren; hij is 't er helemaal mee eens dat het terecht is om gestraft te worden omdat je niet mag moorden.
Lijkt mij dat als Volkert levenslang zou krijgen dit vooral om subjectieve redenen gebeurt; om de opschudding die het in de samenleving heeft veroorzaakt, en evt om een voorbeeld te stellen.
Zijn dit goede redenen om iemand levenslang te geven? Kun je van iemand eisen dat hij berouw krijgt (bijv als die een persoonlijkheidsstoornis heeft waardoor dat niet mogelijk is)?
Oja, en ik denk niet dat die hoogbegaafdheid van Volkert hier iets mee te maken heeft, 1 op de 50 mensen is statistisch gezien hoogbegaafd en ik denk dat onder hen ook verdeeldheid heerste over de invloed van Pim Fortuyn, net als onder de overige Nederlanders.
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2003, 04:15:26 pm »

quote:

Lijkt mij stug: God houdt alleen van mensen die 'de keus' hebben gemaakt en in Christus zijn; en dat is Volkert volgens mij niet.

@Marloes: volgens mij heeft hoogbegaafdheid er wel een beetje mee te maken. Allerlei hoger opgeleide mensen vonden Fortuyn een enge man, allerlei lage/niet opgeleide mensen zagen Fortuyn wel zitten en stemden daarop.

Daarnaast zijn hoger opgeleiden al snel elitair, vermoed ik: zij weten hoe het beter kan -in tegenstelling tot het de lagere klassen-, en zijn bereid zich daarvoor in te zetten.

Maar hoe je het ook wendt of keert: zijn daad was onrechtmatig, en er is een kans op herhaling (al is die niet zo groot: er moet eerst een nieuwe Fortuyn opstaan). Dus lijkt mij een lange gevangenisstraf op zijn plaats. Maar levenslang vindt ik wel wat overdreven: er volgens mij geen mensen in NL die voor 1 enkele moord-met-voorbedachten-rade die een dergelijke straf hebben opgelegd gekregen.
Een 'voorbeeldstraf' heeft alleen zin als er kans is op herhaling door een andere dader. Ook die kans acht ik niet heel groot.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2003, 04:41:46 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 16:15:26 schreef elle:
@Marloes: volgens mij heeft hoogbegaafdheid er wel een beetje mee te maken. Allerlei hoger opgeleide mensen vonden Fortuyn een enge man, allerlei lage/niet opgeleide mensen zagen Fortuyn wel zitten en stemden daarop.

Hoger opgeleid is niet hetzelfde als hoogbegaafd; slechts 15% vd hoogbegaafden heeft een universitaire graad. Gemiddeld IQ van iemand met een academische opleiding is ong. 120 (VWO-6 ligt dacht ik op 114); hoogbegaafd bij de meeste IQ-testen vanaf 130.
Bovendien 'lag' Fortuyn ook goed bij een aantal hoogopgeleiden, hij had ook een aantal medici achter zich staan.
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Volkert van der G.
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2003, 04:58:10 pm »
Wat mij wel ontgaat is dat van der G. een bewuste keuze maakte, die keuze heeft een consequentie.

Daarover word niet gesproken, Fortuijn heeft hij tot 6 keer toe beschoten om zeker te weten dat hij dood was. De eerste keer schieten heeft hem niet afgeschrikt, dat toont toch een haatgevoel :?

Hij loopt ook weg om niet gepakt te worden, hij heeft dus ook het gevoel van schuld.

Als iemand blijft volharden in zijn onschuld, terwijl hij schuldgevoelens heeft dan maak je volgens mij ook een keuze.

Mij is het niet onlogisch dat hij een volgende slachtoffer maakt, hij heeft immers toch niets meer te verliezen als hij uit het gevang komt. Alleen de volgende keer pakt hij het beter aan, als er teminste geen vorige keer was.

Gelukkig hoeven wij er niet over te beslissen, en van der G. heeft genoeg tijd om er over na te denken.

[edited by ramH]
Zou je er nu zelf om willen letten dat je Van der G. zijn volledige naam niet opschrijft. We volgen hierin gewoon het beleid van alle Nederlandse journalisten.
Liefde is vreemd