Auteur Topic: EasyWorship  (gelezen 16966 keer)

WMBee

  • Berichten: 5
  • The simpler, the better...
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Gepost op: januari 01, 2007, 03:02:46 pm »
Ik ben op zoek naar ervaringen van het gebruik van EasyWorship tijdens de kerkdensten.
Hoe gebruiken jullie het?
Wat projecteren jullie?
Hoe onderhouden jullie de database?
Wat vinden jullie goed aan het programma en wat slecht?
Etc....

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #1 Gepost op: januari 01, 2007, 10:57:25 pm »
Wij gebruiken bij ons in de kerk Easyworship.

Ik vind het echt een geweldig programma! Het kost wat, maar dan heb je ook wat...
Wij projecteren (niet elke zondag) alles. Een liturgiebord (gemaakt in powerpoint, geïmporteerd in EW), de liederen (vanuit EW), de bijbelgedeelten die we lezen, kopieer ik nog naar ppt maar wil ik nog een keer vanuit EW kunnen doen (iemand die dat al heeft?!), meestal ondersteuning bij de preek (gemaakt in ppt).

Ik ben bij ons in de kerk op dit moment nog de enige die beamert. De database staat dus gewoon op mijn laptop. Als er bij, bijvoorbeeld, een sing-in iets aan een lied wordt veranderd, bewerk ik het lied in de schedule, niet in de db. Ik bewaar wel elke schedule zodat ik terug kan vinden wat ik aan een lied veranderd heb.

Ik vind het programma heel erg uitgebreid! Super. Je kan (als je laptop krachtig genoeg is en je wat aanvullende hardware hebt) zelfs live videobeeld als achtergrond gebruiken. Heb je niet een dure videomixer nodig... Ik heb nog geen enkel programma gevonden die dat kan!
Slecht/jammer vind ik dat ze geen NL liederen of bijbel leveren.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

WMBee

  • Berichten: 5
  • The simpler, the better...
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2007, 11:01:57 am »
EasyWorship lijkt me pas echt handig als je een goede database hebt. Alle liederen moeten er in staan met de juiste opmaak (vers en refrein en zo): psalmen, gezangen, opwekking, liedboek voor de kerken, negentig gezangen. Het zijn er nogal wat de laatste tijd :-)

Via preeksteun.nl kun je een database kopen, maar wat daar dan precies in zit is me niet duidelijk.

Wij hebben verschillende mensen die beamen (met hun eigen laptop), dus moeten we de database ook op verschillende laptops up-to-date houden (maar dat moet nu ook al).

porcupine

  • Berichten: 1013
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2007, 05:23:13 pm »
Misschien is het handig om een laptop speciaal voor het beamen te nemen, dat hoeft geen heel nieuwe zijn. Dan kun je daar alles op installeren en staat het gewoon klaar voor gebruik in de kerk. Vanaf een geheugenstick kun je dan eventueel Powerpoint's laden in EasyWorship.

Zo gebeurt het in onze kerk elke zondag.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2007, 05:23:39 pm door porcupine »

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2007, 07:20:22 pm »
Juist voor EasyWorship plaatste ik dit berichtje.

porcupine

  • Berichten: 1013
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2007, 10:56:25 pm »
Misschien kun je ze uit typen en zelf in de database zetten, dat is niet bijzonder veel werk, als je het doet op het moment dat je ze nodig hebt, dus niet alles in één keer.

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2007, 12:25:54 pm »
Met uittypen heb ik geen goede ervaringen. Er zijn dan nog heel vaak typefouten (wat ontzettend slordig staat tijdens een kerkdienst).

@ WMBee: een speciale 'beamerlaptop' lijkt mij inderdaad de best oplossing. Dan heb je de db maar op 1 laptop en gebruikt iedereen hetzelfde. Ik heb alle kerkliederen (+ opwekking e.d.) in mijn db staan (de liedereen uit het nieuwe kerkboek nog niet). Op de manier zoals ik zelf heb gewild. Dus ik heb niet gewerkt met de mogelijkheden van easyworship om refreins e.d. aan te geven. Ik vind het bij het zingen van een lied handig dat er boven dat lied het vers nummer staat (o.a. voor de gemeenteleden die meezingen uit hun eigen boekje). Dus vond het aangeven van versen in EW zelf niet meer nodig.
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

WMBee

  • Berichten: 5
  • The simpler, the better...
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2007, 01:26:18 pm »
Dat is ook nog zo'n punt: EasyWorship gaat er volgens mij niet van uit dat je slechts een selectie van de beschikbare versen van een lied zingt (wat bij de psalmen nogal vaak het geval is).

Als je een lied in z'n geheel in de database zet, zonder vers/refrein opmaak, kun je natuurlijk nog prima de versen weghalen die je wel wilt zingen. Maar je kunt dan niet meer flexibel de titel van de sheet bepalen. Maar daar is EasyWorship toch al redelijk beperkt in.

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2007, 02:20:01 pm »

quote:

WMBee schreef op 17 januari 2007 om 13:26:
Dat is ook nog zo'n punt: EasyWorship gaat er volgens mij niet van uit dat je slechts een selectie van de beschikbare versen van een lied zingt (wat bij de psalmen nogal vaak het geval is).

Als je een lied in z'n geheel in de database zet, zonder vers/refrein opmaak, kun je natuurlijk nog prima de versen weghalen die je wel wilt zingen. Maar je kunt dan niet meer flexibel de titel van de sheet bepalen. Maar daar is EasyWorship toch al redelijk beperkt in.

Dat hoeft niet per se hoor en hoeft volgens mij ook niet (ook pas een paar week geleden bedacht :+, maar toch)!
Zoals ik zei heb ik de psalmverzen er als volgt in staan:

quote:

zingen:
psalm 1

1.
[vers1]

2.
[vers2]

etc.

Eerst bewerkte ik het lied in de schedule en zette na 'zingen: psalm 1' de te zingen verzen. Dat doe ik nu niet meer. Omdat ik een vers toch al met een nummer aangeef zien de mensen het vanzelf wel. Wat ik tegenwoordig ook doe is in de copyright informatie de psalm zetten. Dus in het geval van psalm 1 staat er: 'psalm 1'. Weet iedereen altijd welk lied en welk vers we zingen!

En wat je zegt dat EW niet geschikt is voor maar delen projecteren is deels waar. Het blijft gewoon opletten welk vers je aanklikt. ;)
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #9 Gepost op: februari 19, 2007, 07:23:20 pm »
Ben sinds kort de 'databasebeheerder' van de versie van EasyWorship die wij gebruiken.
De mensen die bij ons bij toerbeurt de liederen projecteren ("beamteam") krijgen af en toe een update met nieuwe liederen en gecorrigeerde teksten.
Het nieuwe Gereformeerde Kerkboek zit er inmiddels in.

Inmiddels kan ik die database ook bewerken in Access, gaat veel vlugger.
Zo kan ik dus ook bulken tekst in een keer invoeren...

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #10 Gepost op: februari 20, 2007, 08:37:58 am »

quote:

lkm schreef op 19 februari 2007 om 19:23:
Ben sinds kort de 'databasebeheerder' van de versie van EasyWorship die wij gebruiken.
De mensen die bij ons bij toerbeurt de liederen projecteren ("beamteam") krijgen af en toe een update met nieuwe liederen en gecorrigeerde teksten.
Het nieuwe Gereformeerde Kerkboek zit er inmiddels in.

Inmiddels kan ik die database ook bewerken in Access, gaat veel vlugger.
Zo kan ik dus ook bulken tekst in een keer invoeren...

Dat is mij nou nog nooit gelukt ;(
Wil je daar eens een beschrijven van geven? Liederen bewerken via Access...
Bedankt!
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #11 Gepost op: maart 21, 2007, 11:41:01 am »

quote:

mtl schreef op 20 februari 2007 om 08:37:

[...]

Dat is mij nou nog nooit gelukt ;(
Wil je daar eens een beschrijven van geven? Liederen bewerken via Access...
Bedankt!

Sorry voor de late reactie.
Allereerst: maak vanuit de datadirectory van EW (ik neem aan: C:\Program Files\Softouch\EasyWorship\data) een kopie van de bestanden songs*.*
Deze kopie-bestanden zet je in een aparte directory neer (bijv. een map in Mijn Documenten).
Desgewenst maak je een tweede kopie. Als je zometeen klaar bent en je gaat de bestanden waarmee je gewerkt hebt terugkopieren, dan heb je met die tweede kopie een backup achter de hand.
Dan open je Microsoft Access en in Access open je de database in die directory.
Er komt dan in Access een optie bij: Songs (tja, hoe omschrijf ik dat?). Dat is de database met de liederen.
Het is een beetje experimenteren, maar het werkt veel sneller.

Lukt het niet, stuur me dan een berichtje (PM via dit forum?)

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2007, 08:49:00 am »
Bedankt voor je reactie lkm. Ik zal er eens naar kijken. Wordt wel pas over een maand (eerst maandje naar buitenland), dus eerder hoor je ook niets over vragen ofzo... Bedankt iig!
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

Postman

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2007, 08:04:16 pm »

quote:

WMBee schreef op 17 januari 2007 om 13:26:
Dat is ook nog zo'n punt: EasyWorship gaat er volgens mij niet van uit dat je slechts een selectie van de beschikbare versen van een lied zingt (wat bij de psalmen nogal vaak het geval is).

Als je een lied in z'n geheel in de database zet, zonder vers/refrein opmaak, kun je natuurlijk nog prima de versen weghalen die je wel wilt zingen. Maar je kunt dan niet meer flexibel de titel van de sheet bepalen. Maar daar is EasyWorship toch al redelijk beperkt in.


Dat is niet zo'n probleem. Zet het lied in zijn geheel in de database en selecteer het vervolgens in het scedule. Unlink het dan van de database en verwijder de coupletten die je niet nodig hebt.

Je maakt dan een scedule op maat en verminkt toch de database niet.

Postman

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2007, 08:11:12 pm »

quote:

lkm schreef op 19 februari 2007 om 19:23:
Ben sinds kort de 'databasebeheerder' van de versie van EasyWorship die wij gebruiken.
De mensen die bij ons bij toerbeurt de liederen projecteren ("beamteam") krijgen af en toe een update met nieuwe liederen en gecorrigeerde teksten.
Het nieuwe Gereformeerde Kerkboek zit er inmiddels in.

Inmiddels kan ik die database ook bewerken in Access, gaat veel vlugger.
Zo kan ik dus ook bulken tekst in een keer invoeren...
Lkm, ik pikte deze discussie op. Dat leek me echt interessant, maar... ms acces herkend de database niet. Wat doe ik dan verkeerd? Heb je wellicht een tip of een workaround?

Toettoet

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #15 Gepost op: januari 18, 2008, 09:28:36 pm »
Hallo Easyworship geinteresseerden,
Ik heb als starten van een beamteam van de GKV in Bergschenhoek deze week EW met de nieuwe bijbelvertaling gekocht. Dat is alvast een mooi begin.

Modbreak:
Deel van tekst geknipt. Het is niet niet de bedoeling om via dit forum teksten/liederen waar copyright op zit te gaan uitwisselen.


Wat betreft de licentie kosten heb ik positief nieuws. Zolang we liederen beamen die uit het Gereformeerd kerkboek (c2006 Gereformeerde kerken in Nederland) en het Liedboek voor de kerken (c 1973 Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied, ‘s Gravenhage) komen, zijn we geen kosten verschuldigd omdat vrijwel iedereen deze boeken zelf aangeschaft heeft en daardoor al voor de rechten betaald heeft. Dit heb ik vernomen van  het CCLI bij monde van mevrouw Carla Hill-Windt die de verkoop verantwoording voor Nederland heeft.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2008, 10:54:43 pm door mtl »

Wilfredknigge

  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #16 Gepost op: januari 22, 2008, 05:37:00 pm »
EW is een prima programma, werkt mooi en je kan er veel mee...
maar er zijn kerken met een minder groot budget voor software / beamer...
en daarom hebben wij deze software "ontwikkeld" die nagenoeg het zelfde kan als EW...Wat deze software nog niet kan, kan er "zo" in geprogrammeerd worden...

het is te downloaden via www.gkv-langeslag.nl --> http://www.gkv-langeslag....gecode=Subpage_BeamerProg

en succes met EW
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2008, 05:39:09 pm door Wilfredknigge »

Toettoet

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2008, 07:55:28 pm »
Ik wil nog even reageren op het verweideren van mijn tekst waarin ik andere EW gebruikers uitnodigde om Psalmen, Gezangen en Liederen te delen. Ik heb de situatie rond rechten zo begrepen, dat het niet fout is om dit digitaal te delen. Het is pas fout op het moment dat je het publiek vertoond, zonder dat er door/voor de kijkers/gebruikers rechten zijn betaald. Het is dus ieders eigen verantwoording om het materiaal, dat onder copyrights valt, niet te misbruiken.
Ik mag van internet ook alles kopieren voor eigen gebruik, maar ik mag het niet zonder toestemming van de rechthebbende openbaar maken.
Als het forum dit delen in de weg staat, dan moet iedere gebruiker van welk programma dan ook alles zelf intikken. Dit is niet wat de rechthebbende van de copirights voorstaat. Ik wil benadrukken dat we netjes met rechten moeten omgaan.
Omdat het in onze situatie om Psalmen Gezangen en Liederen gaat waar iedereen in de kerk het boekje al voor gekocht heeft, zijn de rechten dus door iedereen individueel al betaald (zie mijn eerdere bijdrage).
Ik ben benieuwt wat onze moderator hier van vindt.

mtl

  • Moderator WEB
  • Berichten: 182
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #18 Gepost op: januari 23, 2008, 09:14:53 pm »

quote:

Toettoet schreef op 23 januari 2008 om 19:55:
Ik wil nog even reageren op het verweideren van mijn tekst waarin ik andere EW gebruikers uitnodigde om Psalmen, Gezangen en Liederen te delen. Ik heb de situatie rond rechten zo begrepen, dat het niet fout is om dit digitaal te delen. Het is pas fout op het moment dat je het publiek vertoond, zonder dat er door/voor de kijkers/gebruikers rechten zijn betaald. Het is dus ieders eigen verantwoording om het materiaal, dat onder copyrights valt, niet te misbruiken.
Ik mag van internet ook alles kopieren voor eigen gebruik, maar ik mag het niet zonder toestemming van de rechthebbende openbaar maken.
Als het forum dit delen in de weg staat, dan moet iedere gebruiker van welk programma dan ook alles zelf intikken. Dit is niet wat de rechthebbende van de copirights voorstaat. Ik wil benadrukken dat we netjes met rechten moeten omgaan.
Omdat het in onze situatie om Psalmen Gezangen en Liederen gaat waar iedereen in de kerk het boekje al voor gekocht heeft, zijn de rechten dus door iedereen individueel al betaald (zie mijn eerdere bijdrage).
Ik ben benieuwt wat onze moderator hier van vindt.

Ik begrijp je volledig en ben het zelfs met je eens. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid hoe je het binnen de kerk regelt. Als iedereen een boekje heeft is er inderdaad al betaald voor de rechten. Ik weet niet precies of dat ook volledig telt en of het beameren dan mag of niet, maar als jij het zegt...

Wat jij noemt, gaat alleen enkel over het beameren zelf en daar ben ik het dus mee eens. Een argument voor uitwisselen van de teksten heb ik nog niet gelezen. Ik betwijfel namelijk of jij weet 'wat de rechthebbenden voorstaat'. Het uitwisselen van deze teksten via een openbaar forum blijft dan ook niet toegestaan. Ik blijf dan ook alle oproepen daartoe verwijderen.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2008, 09:15:59 pm door mtl »
What the caterpillar calls the end of the world God calls a butterfly.

kalsbeekster

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #19 Gepost op: november 08, 2009, 07:56:47 pm »
Hoi,

Ik vind wel de database, maar krijg het niet geopend in Access. Wat doe ik fout?

Gr.Kitty

quote:

lkm schreef op 21 maart 2007 om 11:41:
[...]

Sorry voor de late reactie.
Allereerst: maak vanuit de datadirectory van EW (ik neem aan: C:\Program Files\Softouch\EasyWorship\data) een kopie van de bestanden songs*.*
Deze kopie-bestanden zet je in een aparte directory neer (bijv. een map in Mijn Documenten).
Desgewenst maak je een tweede kopie. Als je zometeen klaar bent en je gaat de bestanden waarmee je gewerkt hebt terugkopieren, dan heb je met die tweede kopie een backup achter de hand.
Dan open je Microsoft Access en in Access open je de database in die directory.
Er komt dan in Access een optie bij: Songs (tja, hoe omschrijf ik dat?). Dat is de database met de liederen.
Het is een beetje experimenteren, maar het werkt veel sneller.

Lukt het niet, stuur me dan een berichtje (PM via dit forum?)

lkm

  • Berichten: 68
    • Bekijk profiel
EasyWorship
« Reactie #20 Gepost op: november 29, 2009, 09:23:10 pm »
Hallo Kitty,
Ik heb afgelopen week ontdekt dat de Easy-Worship-database 2009 niet te lezen is in Access. Ik heb nog geen trucjes kunnen vinden.