Auteur Topic: ik deel en geef weg om niet  (gelezen 4144 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
ik deel en geef weg om niet
« Reactie #15 Gepost op: januari 12, 2007, 08:20:21 am »
ondanks de routeplanner van het leven
raakt men de weg soms meerdere keren kwijt.
de weg terug vinden duurt soms even
en kost wat tijd.
't is goed de weg te vragen,
maar wel met oog en oor en hart en geest, als instrument
om gespiegeld in je zelf, te laten dragen
en te ontdekken wie je eigenlijk bent.

de weg terug vinden duurt soms even
en het kost wat tijd.
maar als je plots de weg weer denkt te kennen
of op het tongepuntje bijt,
voel je een schok, wat pijn, da's even wennen.
ontsnapt er vaak een heel verdriet'ge zucht
maar glimlacht zelfs de grootste pijn
en wentelt hartezeer vast om, naar opgelucht
weer op juiste koers te zijn
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2007, 08:52:15 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2007, 09:10:18 am »
lege handen

met mijn handen heb ik willen vasthouden
omdat ik bang was
en onzeker.
Omdat ik wilde heersen,
over alle vijand, alle kwaad
en alle dreiging, onrecht.

met mijn handen wilde ik koesteren
wat verkeerd was,
wat zeker was.
Omdat ik wilde genieten en verdringen,
alle vijand, alle kwaad
en alle dreiging,  onrecht.

met mijn handen deed ik dingen
omdat ik bang was
en onzeker.
Omdat ik wilde bevestigen
dat ik wel kon wat men van me verwachtte,
zo aandacht vroeg en toch niet kreeg,
werd mijn vijand, werd mijn kwaad,
wat liefde had moeten zijn
tot dreiging en onrecht.

met mijn handen duwde ik,
van mij af
omdat ik bang was en onzeker.
Omdat ik wilde bevestigen
dat ik niets was en niet de liefde verdiende
die ik kon en mocht verwachten,
Maar er niet was.
daardoor wilde ik heersen
over die vijand, dat kwaad,
wat liefde had moeten zijn
was dreiging en onrecht.

Met mijn handen was ik gebonden
en deed wat onvriendelijke handen
met mij hadden gedaan.
Niet gestreeld, maar wel geslagen
in mijn ziel.

Zijn hand bevrijdde mij,
ontbond mijn handen
van de angst, het heersen en het kwaad.
hervormde mij en wiste gegriefde gevoelens
uit mijn handpalm.
Die lege handen breng ik nu
naar het Kruis van Jezus Christus
om ze te laten vullen,
elke dag
en mijn vijanden te wijzen
van het kwaad weg
naar Zijn met Liefde en geduld
bewogen handen
die dragen waar de kracht van lopen zelf ontbreekt.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2007, 09:16:00 am door grondig christelijk »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2007, 12:35:36 am »
Satisfaction of the Emptiness

Deepest emptiness desiring to be satisfied,
Deepest emotion feeling dissapointed about live.
Deepest reaction running from this pain so deep.
Trying to fill the emptiness inside.

Trying to find satisfaction in sexual sin and relationships,
Working hard to forget all dissapointments and pain.
Filling my emptiness in music, religion and watching tv.
Trying anything exept the everlasting satisfying well of God.

Jesus come into my darkened heart
Forgive my sins, heal my wounded heart
Set me free of all evil, change my mind.
Take my heavy laden and give me rest inside.

Father love me with your loving Father heart,
The deepest love one can desire.
See me as your child in Jesus name.
Living for your glory is my live.

Holy Spirit fill and change me with your fire,
into the men of God’s desire.
Make me holy, pure and justified.
Fill me with power, love and a sound mind.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 02, 2007, 09:49:38 am »
Gebedsverhoring

dankbaar buig ik nu mijn knie
ik ben toegelaten
tot de opleiding HBO - Theologie
dat wilde ik hier even kwijt
eerst dat diploma en misschien later naar de universiteit
maar deze HBO brengt mij nu voor eerst in de bekoring
voor mij waarachtig een gebedsverhoring !!!!

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 02, 2007, 10:11:01 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 februari 2007 om 09:49:
Gebedsverhoring

ik ben toegelaten

Van Harte!!!
Ik ben al tijden aan het dubben of ik Theologie zal gaan doen maar ben er nog steeds niet uit. Psychologie en pedagogiek trekt ook erg namelijk.
Maar voor jou: VAN HARTE.
Veel kracht en vooral wijsheid toegewenst in die opleiding.
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 02, 2007, 10:41:31 am »

quote:

Gebedsverhoring

ik ben toegelaten
Gefeliciteerd! Moge het je brengen wat je er van verwacht, en nog onverwacht veel meer :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 02, 2007, 10:55:39 am »

quote:

Gebedsverhoring

ik ben toegelaten

Gefeliciteerd...en keep the faith. ;)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 02, 2007, 12:55:57 pm »
d:)b Ook van mij hartelijk gefeliciteerd!!
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2007, 12:56:15 pm door Els »

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 08, 2007, 12:34:43 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 januari 2007 om 08:27:
Genesis 9 : 8 - 11 en vers 14 en 15

[...]

14 en 15

[...]

Wanneer ik naar de regenboog kijk denk ik vaak dat het verwijst naar de belofte van God aan de mens. Ik betrek het dan zo op mezelf en de mensheid.
Wanneer je de tekst goed tot je door laat dringen betreft het echter een belofte aan de gehele schepping. Het is dus een verbond van God met zijn ganse schepping.

In vers 15 staat dan ook nog dat God op het moment van een zichtbare regenboog dit verbond gedenkt.
Vroeger heb ik geleerd dat wij door de regenboog mogen gedenken aan Gods belofte aan Noach.
Het wordt nog veel grootser wanneer ik me realiseer dat het juist God is dit zegt dat Hij Zelf in het bijzonder op die momenten zichtbaar wil maken dit verbond te gedenken.

Doordat het licht doorbreekt in de waterdamp zie je die prachtige kleuren van de regenboog.
Een mooie gedachte dat een combinatie van licht en water ons zo iets moois tonen.
Licht van de wereld en de reinigende kracht van het water.
Beeld van ons geloof in het offer van Jezus Christus.
ipv versen kan je zelf toch ook nog denken????

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 08, 2007, 12:37:05 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 02 januari 2007 om 08:06:
Het kan soms heel erg aanspreken, een bijbeltekst die je leest.

Een bijbeltekst, uitspraak van een ander of een filosofische gedachte gebaseerd op je geloofsgevoel die je op dat moment enorm opbouwt en kracht geeft.

In dit topic wil ik dergelijke zaken af en toe proberen te delen.
Ik nodig ook anderen uit een bijdrage te leveren.
Omdat het iets is wat niet elke dag zijn plaats zal hebben en eisen zal het ook niet per definitie iets dagelijks zijn, maar is ook niet uit te sluiten.
Jouw en mijn bijdrage is niet om het moeten maar om het mogen delen vanuit de liefde voor de ander, ook al is die ander voor jou en mij onbekend.

Het is expliciet niet de bedoeling bijdragen ter discussie te stellen in dit topic.
Het is een "deel-en-geef-weg-om-het-niet-topic" om de ander op te bouwen.

je moet geven uit goedheid van je hart.....voelt het goed geef!
Je kan niet aan alles geven dus zal je moeten selecteren dus haal je de stichtingen eruit die je t meeste aanspreken.... ..... maar als je geeft maak je de wereld een beetje beter...

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 08, 2007, 12:37:30 am »

quote:

Pleun schreef op 04 januari 2007 om 23:09:
Preken zijn geen weblog en ook geen column
hier spreekt iemand die niets geeft!

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 08, 2007, 12:38:53 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 januari 2007 om 10:44:
In dit stukje staat dat God even niets te maken wil hebben met Zijn volk israel omdat ze een gouden kalf als afgod hadden gemaakt en aanbeden. Alleen Mozes hun leider wilde hij nog spreken, maar wel op een aparte plek. Niet in het midden van de rest van het volk. God zonderde zich af. Hij nam afstand.

Exodus 33 vers 1 tot 6

1 En de HERE sprak tot Mozes: Ga, trek van hier op, gij en het volk dat gij uit het land Egypte hebt gevoerd, naar het land, waarvan Ik Abraham, Isaak en Jakob gezworen heb: aan uw nakomelingschap zal Ik het geven – 2 Ik zal een engel voor uw aangezicht zenden en verdrijven de Kanaäniet, de Amoriet, de Hethiet, de Perizziet, de Chiwwiet en de Jebusiet –, 3 naar een land, vloeiende van melk en honig. Want Ik zal in uw midden niet optrekken, daar gij een hardnekkig volk zijt, opdat Ik u niet onderweg vertere. 4 Toen het volk dit kwade woord hoorde, treurde het en niemand deed zijn sieraad aan. 5 De HERE nu zeide tot Mozes: Zeg tot de Israëlieten: gij zijt een hardnekkig volk. Indien Ik ook maar één ogenblik in uw midden zou optrekken, zou Ik u vernietigen. Nu dan, doe uw sieraad af, dan zal Ik zien, wat Ik u doen zal. 6 En de Israëlieten onthielden zich van sieraad, van de berg Horeb af.

7 Mozes nu nam een tent en spande haar voor zich uit buiten de legerplaats, ver van de legerplaats, en noemde haar: tent der samenkomst. Ieder, die de HERE zocht, ging uit naar de tent der samenkomst, die buiten de legerplaats was. 8 Wanneer Mozes uitging naar de tent, stond het gehele volk op en ging staan, ieder aan de ingang van zijn tent, en zij zagen Mozes na, totdat hij de tent was binnengegaan. 9 Zodra Mozes in de tent kwam, daalde de wolkkolom neer en bleef staan aan de ingang van de tent, en Hij sprak met Mozes. 10 Wanneer het gehele volk de wolkkolom zag staan aan de ingang van de tent, stond het op en boog zich neder, ieder aan de ingang van zijn tent.

11 En de HERE sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend; dan keerde hij terug naar de legerplaats.

Johannes 15 vers 9 tot 17

Het gebod der liefde

9 Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in mijn liefde. 10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde. 11 Dit heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde. 12 Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad. 13 Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. 14 Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied. 15 Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt. 16 Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam. 17 Dit gebied Ik u, dat gij elkander lief hebt.

toepassing voor mezelf

Uit het verhaal van Exodus blijkt dat God Mozes spreekt als Zijn vriend. Dat doet God omdat Mozes God liefheeft en naar Hem luistert. Het volk Israel was ongehoorzaam. God trekt zich dan terug. Je voelt Hem niet en lijkt ver weg.

In het nieuwe testament staan verhalen over Jezus, Gods Zoon. Jezus zegt zelf dat we de Vader (God) leren kennen door Jezus te kennen.

We mogen ons als vriend van Jezus voelen wanneer we Jezus' gebod van liefde in praktijk brengen. Hij zelf heeft Zijn leven opgegeven omdat Hij ons van onze zonden wilde redden. Wanneer we dit geloven en er naar doen wil Hij ons tot Zijn vriend maken. We hoeven dat alleen maar te geloven en te bidden of Jezus ons wil helpen. Dan maakt Hij je leven nieuw.

In Exodus wilde God zelf niet meer temidden van Zijn volk zijn omdat ze een andere god meer lief hadden dan de Ene Werkelijke God. God gaf aan dat slechts een engel hun gids zou zijn naar het beloofde land. Mozes smeekt God Zijn volk toch te willen leiden.

In de nieuwe bijbelvertaling staat in exodus 33 vanaf vers 12 dat God op het smeken van Mozes besluit toch zelf mee te gaan:

12 Mozes zei tegen de HEER: ‘U draagt mij wel op het volk verder te laten trekken, maar u hebt mij niet laten weten wie u met mij mee zult sturen, terwijl u toch gezegd hebt: “Jou heb ik uitgekozen, jou ben ik goedgezind.” 13 Als dat werkelijk zo is, laat mij dan weten wat uw plannen zijn. Dan leer ik u kennen en weet ik zeker dat u mij goedgezind bent. Vergeet toch niet dat deze mensen uw volk zijn.’ 14 De HEER antwoordde: ‘Moet ik dan zelf meegaan om je gerust te stellen?’ 15 Mozes zei: ‘Als u niet zelf meegaat, laat ons dan niet verder trekken. 16 Hoe zou moeten blijken dat u mij goedgezind bent, mij en ook uw volk, tenzij u met ons meegaat? Alleen dan nemen wij immers een bijzondere plaats in onder de volken die de aarde bewonen.’ 17 De HEER zei tegen Mozes: ‘Ik verzeker je dat ik zal doen wat je vraagt, want ik ben je goedgezind en ik heb je uitgekozen.’

God zegt hier dat Hij mozes goed gezind is. Mozes is een voorspraak voor het volk Israel. Later stuurt deze God Jezus Christus die onze advocaat voor God wil zijn.
Wanneer we op die advocaat (Jezus Christus) willen vertrouwen dan is God ook jou goed gezind en wil je leiden in je leven.
geven uit goedheid van je hart????? of moet het beschreven zijn in een vers van de biojbel anders geef je nada?!?!?!?!?!

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 08, 2007, 12:39:29 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 januari 2007 om 13:17:
II Kronieken 15

(het hele verhaal ligt opgesloten in de hoofdstukken 14,15 en 16. Het 16e hoofdstuk verteld ook hoe het afloopt als je God niet meer volgt, maar die kern wilde ik nu even niet benadrukken)

1 Azarja, de zoon van Oded, werd gegrepen door de geest van God. 2 Hij ging Asa tegemoet en zei tegen hem: ‘Asa en Juda en Benjamin, luister naar mij! De HEER staat aan uw kant zolang u aan zijn kant staat. Als u hem zoekt, zal hij zich door u laten vinden, maar als u zich van hem afwendt, zal hij zich van u afwenden. 3 Lange tijd hebben de Israëlieten zonder de ware God geleefd, zonder priesters om hun de wet uit te leggen, zonder onderricht. 4 Pas in hun rampspoed keerden ze terug naar de HEER, de God van Israël; ze hebben hem gezocht en hij heeft zich door hen laten vinden. 5 Wie in die tijd maar een voet buiten de deur zette werd belaagd, want overal heerste ontreddering. 6 Volken en steden raakten met elkaar slaags omdat God hen tot ontreddering bracht door hen met allerlei rampen te treffen. 7 Wees dus vastberaden en geef de moed niet op: voor uw inspanningen zult u beloond worden.’
8 Gesterkt door deze woorden en door de profetie van de profeet Oded liet Asa onmiddellijk alle gruwelijke godenbeelden uit Juda en Benjamin verwijderen en ook uit de steden die hij in het bergland van Efraïm had veroverd. Hij herstelde het altaar voor de HEER tegenover de voorhal van de tempel. 9 Hij ontbood heel Juda en Benjamin, en ook de mensen uit de stamgebieden van Efraïm en Manasse en Simeon die als vreemdeling in zijn koninkrijk verbleven sinds zij in groten getale uit Israël waren gekomen en zich bij hem hadden gevoegd toen ze merkten dat de HEER, zijn God, hem bijstond. 10 In de derde maand van het vijftiende regeringsjaar van Asa kwamen ze in Jeruzalem bijeen. 11 Ze offerden die dag aan de HEER zevenhonderd runderen en zevenduizend schapen en geiten uit de buit die ze hadden meegebracht. 12 Ze zwoeren dat ze zich met hart en ziel zouden richten naar de HEER, de God van hun voorouders, 13 en dat iedereen die zich daar niet aan hield, jong of oud, man of vrouw, zou worden gedood. 14 Met luide stem zwoeren ze trouw aan de HEER. Daarbij juichten ze en lieten ze de trompetten en ramshoorns schallen. 15 Iedereen in Juda verheugde zich over de eed die ze hadden afgelegd. Ze hadden uit volle overtuiging gezworen en zochten met heel hun hart de HEER, en hij liet zich door hen vinden en verschafte hun rust aan al hun grenzen.

Een overzicht:

Zegt voorgaande niet genoeg over Gods trouw. Dat we Zijn trouw mogen ontvangen als we aan zijn kant staan, maar dat we Hem ook moeten zoeken.
Velen leefden zonder God. Ze konden als volk van Israel weten wie God was, maar ze hoorden niet naar Hem. Ze leefden niet naar de wet.
De daarop volgende ellendige tijd deed hen weer zoeken naar God en Deze liet zich vinden.
Dit beeld aan Asa aangezegd leidde ertoe dat deze koning werk ging maken, hij gaf praktijk aan nieuwe normen en waarden, of beter gezegd hij herstelde de praktijk die naar oude normen en waarden.
Diverse stammen voegden zich omdat ze merkten dat God hem bijstond. Ze kwamen in Jeruzalem bijeen en zwoeren met Hart en Ziel zich te richten naar de Heer, de God van hun voorouders. Men verheugde zich over de eed, zochten met hun hele hart de Heer.
Hij liet Zich door hen vinden en verschafte rust

Toepassing:

Ik geloof dat er paralellen lopen in de historie van Israel en de kerk. Sommigen denken dat de kerk in op plaats van israel is gekomen en anderen dat de gelovigen uit heidenen zijn toegevoegd. Dat maakt voor de toepassing echter niet uit.

Door Jezus heen leren we Zijn Vader kennen. Jezus wil ons ook alle goeds beloven, door ellende heen. We kunnen Jezus Christus vinden, maar dan moeten we op zoek. Hij zelf zegt dat wie zal zoeken ook zal vinden.
Door Asa zijn besluit hervindt Israel zijn God. Zo mogen wij een misschien kwijt geraakte God hervinden door het offer van Jezus Christus.
Jezus was de vervulling van de wet. We hoeven de wet niet meer te aanschouwen als spiegel van onze ellende, maar als we Jezus vinden zal zijn wet in onze harten worden geschreven en zullen we vol vreugde zijn wet willen doen.
Degene die trouw zweren aan Jezus mogen dat vol vreugde doen en hebben daar alles voor over.
Wanneer we dagelijks met Jezus Christus willen leven, in alle aspecten van ons leven dan zullen we zijn zegen en rust ervaren. Een zegen en rust die mag neerdalen op kerk en gezin.
Een kerk en een gezin waar de reddende liefde van Jezus mag worden verkondigd tot heil van alle mensen die daarom vragen.
pfffff en nog een....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 08, 2007, 10:58:01 am »
Beste aerandir, het staat een ieder vrij te geven en delen wat hij wil in zijn persoonlijke weblog. Je hoeft het niet te lezen als het je niet aanstaat. 1 keer melden dat je het te mager vindt volstaat wel. 4 keer een afkeurend bericht zegt meer over jou dan over de columnist.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.