Laat ik maar beginnen met mijn 11 september blogje...:
9/11
Waar was jij toen...
Er is een wereld voor en een wereld na 9/11, tenminste dat is wat men ons wil doen geloven. De wereld zal nooit meer het zelfde zijn.
Ja het is waar, zeker voor de familieleden, bekenden etc. van de ongeveer 3000 slachtoffers en voor talloze gewonden, getuigen en hulpverleners.
Ja het is waar, ook ik krijg af en toe kippenvel bij het kijken naar Flight 93.
Ja het is waar, ook ik weet nog wat ik deed op 9/11.
Maar is mijn wereld veranderd?
Voel ik me bedreigd?
Het leven van talloze welwillende moslims is zeker veranderd, voor 9/11 vierde de tolerantie hoogtij, ik kom niet aan jou, en jij niet aan mij. Na 9/11 worden ze overal op aangekeken lijken het allemaal extremisten geworden.
Op zich misschien niet eens zo onbegrijpelijk, elk voorval wordt enorm uitvergroot. Ik hoorde van de week iemand op de radio de dood van Pim Fortuyn en moslims in 1 adem noemen... Een man in een 'jurk' was vroeger alleen grappig, na 9/11 worden er stations voor afgesloten.
Toen Theo van Gogh vermoord werd zei een moslimcollega tegen mij: "Ik werd wakker, las op teletekst dat van Gogh dood was, nu is iedereen boos op mij". Bizar, maar waar.
Natuurlijk is het goed dat we niet zomaar over de geweldadige dood van 3000 mensen heen stappen, maar om vervolgens als 'wraak' of voorkomen van meer 'leed' maar een veelvoud aan 'vijandige' slachtoffers te maken?
Nee, laat ik er maar geen politiek verhaal van gaan maken...
Maar waarom voelen we ons zo betrokken bij de aanslagen van 9/11?
Omdat het een aanslag was op 'de vrije wereld'? Omdat de heldenverhalen steeds weer boven komen?
Omdat de beelden zo indrukwekkend zijn?
Omdat de complottheorieën ons om de oren vliegen?
Misschien...
Misschien moeten we dan ook wat heldenverhalen verzamelen, indrukwekkende beelden maken en complotten smeden in Darfur.
Is mijn leven veranderd na 9/11?
Is de wereld veranderd na 9/11?
Nee, de wereld, mijn leven is voorgoed veranderd na johannus 19:30