Auteur Topic: There are things known, there are things unknown.  (gelezen 25130 keer)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
There are things known, there are things unknown.
« Reactie #50 Gepost op: mei 09, 2008, 05:32:08 pm »
April,

FD

Vroeger schreef mijn moeder af en toe iets in Kerkpost, iets over Cantica, de vrouwenvereniging, geen idee eigenlijk.  Maar onder de stukjes die ze schreef stond altijd: "FD" Ik dacht toen, dat is mooi, dat ga ik later ook doen, iets voor Kerkpost schrijven en het ondertekenen met FD!

Ik ben er dan ook best trots op dat ik mijn columns (dit is de eerste 'speciaal' voor Kerkpost geschreven) mag ondertekenen met dezelfde initialen als mijn moeder vroeger.
Tot zover loopt dit verhaal wel ongeveer zoals ik het al een poosje in mijn hoofd heb.
Maar soms, of soms wel iets vaker dan soms moet ik mijn gedachtenspinsels een klein beetje bijstellen.
Ik had  namelijk nu willen vertellen dat ik vooral ook trots, blij, ben  dat ik veel meer van huis uit heb meegekregen dan alleen de initialen FD. Dat ik blij ben dat ik het 'ware' geloof heb meegekregen.
Dat had ik willen vertellen... Toch doe ik dat  niet.  
Omdat ik niet blij ben dat ik 'het geloof heb meegekregen'?
Natuurlijk ben ik blij met mijn geloof, meer nog met waarin ik geloof.
Ik kan me geen leven voorstellen zonder 'mijn' geloof, zonder geloof in God de Vader, Zoon en Heilige Geest.
Waarom ik  dan niet trots ben?
Omdat ik het geloof niet van mijn ouders heb gekregen.
Gelukkig niet! Want hoewel goed voorbeeld goed doet volgen maakt ook elke ouder fouten.
Gelukkig is er een God die ouders wil helpen, of mogen ouders God een klein beetje helpen.
Gelukkig is er een God die ver voordat ik kon kiezen en zelfs ondanks dat ik zo vaak tegen hem kies voor mij heeft gekozen!
En daar ben ik wèl trots op!

De inspiratie voor deze 'pennenvrucht' heb ik opgedaan bij de behandeling van de Dordse leerregels op de mannenvereniging.  Best goed om naar een bijbelstudievereniging te gaan, daar kan je nog wat  leren. Zelfs van ouders.

Inmiddels  probeer ik het geloof door te geven aan mijn eigen kinderen.
Ik kan het niet... God dank!

FD

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 10, 2008, 02:33:53 pm »
d:)b Mooi gezegd Doarsie!
Geweldig mooie en moeilijke taak, die geloofspvoeding. God zij dank hoeven we dat idd niet alleen te doen...
Ik zag pas een opzet voor een nieuw doopformulier (volgens mij inmiddels ter goed-/afkeuring op de synode) waarin ook aan de gemeente gevraagd wordt om de ouders hierbij te helpen, geformuleerd in een vraag waar de gemeente 'ja' op moet zeggen ;)
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 14, 2008, 11:41:52 pm »
Mei 2008,

Vrij!

Vrijheid is een groot goed.
Elk jaar vieren we begin mei de vrijheid waarvan we nu al meer dan zestig jaar genieten.
Voorafgaande aan dat vieren herdenken we hen die streden en stierven om deze vrijheid mogelijk te maken.
Soms vraag ik me af of zij die wij herdenken ook maar enig moment hebben stilgestaan bij de gedachte hoe de vrijheid waarvoor zij streden in de toekomst misschien wel zo misbruikt zou worden zoals ze tegenwoordig misbruikt wordt.
Soms vraag ik me af of  zij die vielen ook  hun leven zouden geven voor alle schijnvrijheden die de maatschappij tegenwoordig 'vrij' maakt.
Soms vraag ik me af of  Gerhard Nijland, Gozem Gritter, Gerrit Jan Kerkdijk  en zoveel anderen hun namen op monumenten en straatnaambordjes zouden willen zien  in ruil voor  abortus, euthanasie, devaluatie van het huwelijk,  een hebzuchtige meer, meer, meer samenleving, en wat de vrije westerse welvaartsstaat al niet meer voortbrengt.
Soms...
Nee, gelukkig dacht niet elke verzetsheld aan zichzelf.
Hopelijk stierf niet elk oorlogsslachtoffer voor niets.
Hopelijk zijn de 16 Nederlandse doden in Uruzgan niet gevallen voor schijnvrijheid.

Gelukkig is het Pinksteren geweest.
Het is de Geest van Pinksteren die ons laat zien wat échte vrijheid is
Die echte vrijheid vieren we niet één keer per jaar, die vrijheid mogen we elke zondag vieren als we maar elke dag stilstaan bij Hem die streed en stierf voor die vrijheid!
Gelukkig is het Pinksteren geweest.
Het is de Geest van Pinksteren die ons elke dag weer de gaven geeft om  een ieder  op onze eigen manier stil te staan bij Hem die ons heeft vrijgemaakt.

Vier vrijheid!
Vier Pasen en Pinksteren op één dag!
Elke dag.

FD

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 04, 2008, 06:57:30 pm »
wat valt onder unknown, in jouw beleving? ben benieuwd

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: december 24, 2009, 02:19:54 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 04 juli 2008 om 18:57:
wat valt onder unknown, in jouw beleving? ben benieuwd

Dat weet ik niet, maar dat is logisch :P

Overigens heb ik mijn Hyves acount verwijderd!!!
Ik doe nog wel aan wat getwitter maar misschien moet ik hier maar weer es wat extra aandacht aan schenken.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 29, 2011, 01:46:23 am »

quote:

Doarsie schreef op 24 december 2009 om 14:19:
[...]

Dat weet ik niet, maar dat is logisch :P

Overigens heb ik mijn Hyves acount verwijderd!!!
Ik doe nog wel aan wat getwitter maar misschien moet ik hier maar weer es wat extra aandacht aan schenken.

Ik zit me af te vragen hoe 'men' (ouders met kinderen op een Gereformeerde basisschool) denken over het uit het hoofd leren van Psalmen.  

Ondertussen:

http://doarsie.wordpress.com/

http://twitter.com/Doarsie