Auteur Topic: Voer gesprekken, geen oorlog?  (gelezen 1800 keer)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Voer gesprekken, geen oorlog?
« Gepost op: april 10, 2003, 11:08:45 am »
Misschien wel kort door de bocht, maar als je ziet wat het bewind van Saddam allemaal heeft gedaan.
STELLING: Wie vind dat de oorlog (in Irak) niet gerechtvaardigd is, die vind ook de oorlog tegen Duitsland (WOII) niet gerechtvaardigd.

In Principe is de VS niet betrokken geweest bij de reden voor oorlogsvoering en had er dus ook in beide gevallen niets te zoeken.
Volgens mij was de VN opgericht om preventief mensen zoals Adolf. H en Saddam. H geen kans te geven.
De VN is nu meer ruimte aan het creeren voor zulke mensen, dus minder praten en meer doen.

Wie daarintegen de oorlog legitiem vind, die zal ook geen problemen hebben dat de VS straks systimatisch de landen in de wereld schoon gaat vegen.

De redenatie dat de VS dit om olie doet is snel van de tafel te vegen, de kosten wegen niet op tegen de verdiensten van een oorlog.
Dat de VS dit alleen uit machtsvertoon doet, tja dan zijn ze wel zielig ze domineren al een groot deel van de wereldhandel.

Dat je geen oorlog met schone handen kunt voeren is vanzelfsprekend.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2003, 01:15:20 pm »
quote:
Wie daarintegen de oorlog legitiem vind, die zal ook geen problemen hebben dat de VS straks systimatisch de landen in de wereld schoon gaat vegen.

Stierenpoep dit.
Live vanuit de luie stoel

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2003, 01:32:09 pm »
quote:
op 10 Apr 2003 13:15:20 schreef Does:

Stierenpoep dit.

Is retoriek die ik hier repliceer..kun je misschien toelichten wat je er stierenpoep aan vind.
Stond vandaag een stuk in de krant over dat George W. B. gevaarlijker is dan Saddam H. Zie hier
Liefde is vreemd

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2003, 01:44:21 pm »
Ik denk al, wat ruik ik nou de hele tijd. Maar nu snap ik het. Het is picardijn

Het hangt ervan af wat je onder "schoon" verstaat. Amerika mag ook wel schoon gemaakt worden. In Texas, bij de ranch van Bush om de hoek, creperen de mensen omdat ze geen geld voor eten hebben. Wat dat betreft hebben de amerikanen zelf vuile handjes.

Ik kan me wel voorstellen dat Ritter Bush als een bedreiging voor de wereld ziet. Het is de vraag in hoeverre Bush en zijn trawanten echt begrijpen wat er in andere landen gebeurt. Hoe de mensen daar denken, hoe de maatschappij daar in elkaar zit. etc.

Ik ben erg benieuwd hoe het nu verder gaat in Irak.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2003, 02:47:04 pm »
Picardijn,
misschien kun je nog even de discrepantie tussen de titel van dit topic en je eerste post uitleggen

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2003, 03:03:02 pm »
quote:
op 10 Apr 2003 11:08:45 schreef Picardijn:
......
....

Dan zijn ze in China nog wel even bezig........

[/edit]
Ik vind overigens de VN als overlegorgaan nogal zwak.
Doordat in de veiligheidsraad Rusland, China, Groot Brittannie, Frankrijk en de VS een vetorecht hebben, zal elke vorm van krietiek op een van deze vijf landen zinloos zijn.
« Laatst bewerkt op: april 10, 2003, 03:34:36 pm door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2003, 03:07:07 pm »
quote:
op 10 Apr 2003 14:47:04 schreef Pulpeet:
Picardijn,
misschien kun je nog even de discrepantie tussen de titel van dit topic en je eerste post uitleggen

Zit hem in het vraagteken
Liefde is vreemd

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2003, 04:46:36 pm »
Effe wat reacties op dat stukkie uit het ND...
quote:
Scott Ritter windt er geen doekjes om. Bush is wat hem betreft een religieuze fanaticus en de oorlog in Irak is onderdeel van een poging wereldwijde hegemonie te verwerven. De voormalige VN-wapeninspecteur is uitgegroeid tot een heus enfant terrible.

Bush is geen religeuze fanaticus en de oorlog in Irak is geen onderdeel van een poging wereldwijde hegemonie te verwerven. Bush valt dit land aan omdat de mensen onderdrukt worden en dat heeft niks met religie te maken man. En het blijft heust wel bij Irak want als je echt nog iets beters wil en de wereld wil veranderen kan je beter ook Noord Korea en weet ik veel allemaal maar dat doet Bush niet.

Citaat
,,Bush is een gewillige marionet in handen van 'neoconservatieven' in Amerika. Omdat de president de baas is over het machtigste leger in de wereld en beschikking heeft over nucleaire wapens, is Bush gevaarlijker dan Saddam Hussein of Osama Bin Laden'', doet Ritter er nog een schepje bovenop.[/1uote]

Qua materiaal wel maar Bush beslist niet alles alleen en hij weet ook wel dattie zelfs met al deze wapens heel de wereld niet kan verslaan/innemen enzo dus beetje los geblaat.

quote:
Hij verweet de VN-Veiligheidsraad en de Amerikaanse regering dat ze te weinig deden om Unscom te steunen.

Doe dan ook eens beter je werk

quote:
Ritter is ervan overtuigd dat Irak geen massavernietigingswapens heeft. Het is mogelijk dat er nog restanten of bewijzen voor dat soort wapens worden ontdekt, erkent de oud-inspecteur. ,,Maar ze vinden niets dat ook maar lijkt op het wapentuig dat de regering Bush ons heeft voorgespiegeld als rechtvaardiging voor deze oorlog.'' De oorlog is dus onrechtmatig en illegaal, vindt Ritter. ,,Dit wordt een nachtmerrie voor de VS. Vergelijk het maar met de Russen in de jaren tachtig in Afghanistan. Zij stonden ook in drie dagen in het centrum van Kabul en hadden de stad binnen een week onder controle. Maar negen jaar later moesten ze zich terugtrekken als verliezer. Dat staat de VS ook te wachten.''

Hmm het gaat ook niet alleen om die wapens, ik vind dat het ook gaat om de mensen "vrij" te maken. De man heeft goed zijn huiswerk gedaan zie ik maar dit is een heel andere situatie dan de Russen hadden in de jaren '80 in Kabul.

quote:
,,Bush is deze oorlog niet begonnen om het Iraakse volk te bevrijden maar om Irak te bezetten. Amerika wil economische dominantie en wil zijn commercie exporteren.''

En zijn bron? Zijn gestoorde hoofd zeker

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2003, 07:31:01 pm »
Hoewel ik denk dat de VS en de Britten nog even hadden moeten wachten vindt ik de oorlog opzich niet verkeerd, wat de beweegredenen van de VS en de Britten ook zijn, feit is dat er een regime de grond in is geslagen die een hoop terreur bracht aan zijn eigen volk.

Tevens vindt ik de VN een lachertje, dat was het al, maar nu heeft ze zichzelf toch echt flink voor schut gezet.
Allemaal links gejammer dat je moet praten. Op een gegeven moment moet je kunnen en durven toegeven dat er niets meer te bepraten valt, die man zit daar al ruim 20 jaar en na ruim 10 jaar praten moet het een keer afgelopen zijn.
Praten helpt alleen als je hebt bewezen je praten om te durven zetten in doen als het nodig is, zoals VS en de Britten hebben gedaan. Dan kan er pas kracht uitgaan van praten.
De eerste keer dat er echt een appel gedaan wordt op de functie van de VN, is ze te schijterig en te links om daadkracht te tonen

Ook moet de VN een zelfstandig orgaan worden, behalve om bovenstaande reden die Does al noemde (veto) ook omdat de vertegenwoordiging afhankelijk is van de regeringen die overwegend links zijn en alleen maar om hun achterban rustig te houden tegen oorlog stemmen (wie wil immers oorlog? en de gemiddelde verwende kapitalistische burger weet en beseft niet meer waarom ze in luxe en vrede leven, daar is voor gevochten).
De VN moet een objectief oordeel kunnen geven in dergelijke situaties.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2003, 09:30:39 pm »
Helemaal eens met de vorige bijdrage.
quote:
op 10 Apr 2003 13:44:21 schreef Pulpeet:
Het hangt ervan af wat je onder "schoon" verstaat. Amerika mag ook wel schoon gemaakt worden. In Texas, bij de ranch van Bush om de hoek, creperen de mensen omdat ze geen geld voor eten hebben. Wat dat betreft hebben de amerikanen zelf vuile handjes.

Dit is de zaak uit proporties trekken. Moet een dictator, die gemiddeld (!) 250 mensen per dag om heeft gebracht, ontzien worden, omdat we eerst iedereen in eigen land van voedsel moeten voorzien? Zie ook http://www.nd.nl/htm/dossier/irak/artikelen/290303m.htm
Ik zal heus niet beweren, dat het westerse systeem het beste is en overal ter wereld geexporteerd moet worden, maar je moet geen appels met peren vergelijken.

quote:
op 10 Apr 2003 13:44:21 schreef Pulpeet:
Het is de vraag in hoeverre Bush en zijn trawanten echt begrijpen wat er in andere landen gebeurt. Hoe de mensen daar denken, hoe de maatschappij daar in elkaar zit. etc.

En moet je dan aan de kant blijven staan? Moest Amerika dan ook maar aan de kant blijven staan tijdens WO II? Hadden Hitler en zijn trawanten meer begrip voor hoe de maatschappij in elkaar zit? En Saddam en zijn trawanten? Misschien weten de bevrijde Irakezen beter hoe hun maatschappij in elkaar zit?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2003, 09:45:56 pm »
Wat mij nu opvalt is dat er geen demonstraties tegen de oorlog zijn gepland.
 Juist nu zou de roep om geen oorlog en dictaturen moeten klinken. Dan kan men daar een daadkrachtiger VN op baseren.

Er worden weer stoffige coryfee├źn uit de kast getrokken die hun mening mogen weergeven over de VN. Daarnaast is ineens iedereen blij dat het zo snel is gegaan, maar ze keuren de manier waarop af. Redenatie word gegeven dat er geen VN resolutie was....terwijl die volgens mij nooit goedgekeurd zou kunnen worden door de VN.
Liefde is vreemd

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 12, 2003, 11:10:07 am »
Trouwens even een vraagje...
Waarom plaats het ND zo'n belachlijk interview

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 12, 2003, 12:41:27 pm »
Omdat het oorlog's opinie is.
 Staan vandaag ook weer artikelen in de ND (mbt Irak)  waar ik me van afvraag moet dat zo nodig.
Er word een enorm ellendig beeld geschapen over de situatie in Irak. 20% van de mensen is aan het plunderen, 50% vraagt zich af of is bezig met bevrijd zijn en het leven oppakken en 30% die is op zoek naar verloren familieleden.

Als we nu alleen die 20% in beeld brengen dan komen we er wel.
Er word hoofdzakelijk geplunderd op overheidsgebouwen...is toch schrijnend dat het ministerie van onderwijs word geplunderd door kleine meisjes om pennen en schriften te halen??

Maar dan is de pers in Nederland ook verplicht om hier alle criminele activiteiten in beeld te brengen, en schrijnende armoedegevallen.
Gooi eens een zak met geld leeg op de kalverstraat, zullen we eens kijken of het Nederlandse volk zo goed en geweldig is opgevoed.
Liefde is vreemd

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 12, 2003, 02:26:18 pm »
quote:
op 12 Apr 2003 12:41:27 schreef Picardijn:
Omdat het oorlog's opinie is.
 Staan vandaag ook weer artikelen in de ND (mbt Irak)  waar ik me van afvraag moet dat zo nodig.
Er word een enorm ellendig beeld geschapen over de situatie in Irak. 20% van de mensen is aan het plunderen, 50% vraagt zich af of is bezig met bevrijd zijn en het leven oppakken en 30% die is op zoek naar verloren familieleden.

Als we nu alleen die 20% in beeld brengen dan komen we er wel.

Kom op zeg... Het is een van de hoofdtaken van de journalistiek om een zo compleet en waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven van gebeurtenissen in de wereld en dan ga jij pleiten voor censuur op berichtgeving over een -nota bene- net bevrijd land? Gekker moet het niet worden.

quote:

Maar dan is de pers in Nederland ook verplicht om hier alle criminele activiteiten in beeld te brengen, en schrijnende armoedegevallen.
Gooi eens een zak met geld leeg op de kalverstraat, zullen we eens kijken of het Nederlandse volk zo goed en geweldig is opgevoed. [/i]

Natuurlijk is de pers verplicht om ook de 'schaduwzijden' van Nederland zo nu en dan te laten zien, maar om criminele activiteiten en schrijnende armoedegevallen hier nu op een lijn te trekken met de huidige gebeurtenissen in Irak gaat me toch echt wat te ver. Met recht appels en peren met elkaar vergelijken.

En over dat 'zak met geld leegstrooien'. Dat is een tijdje geleden al eens bewezen. Er was toen een opname van een of andere reclamespot in Amsterdam waarbij nepgeld gebruikt werd en door een fout belande een heleboel van dat nepgeld op straat. Inderdaad doken er toen meteen hordes mensen op af en is de politie tijden bezig geweest om de orde weer wat te herstellen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 12, 2003, 02:39:16 pm »
quote:
op 12 Apr 2003 14:26:18 schreef Mezzamorpheus:
op 12 Apr 2003 12:41:27 schreef Picardijn:
[....]

Kom op zeg... Het is een van de hoofdtaken van de journalistiek om een zo compleet en waarheidsgetrouw mogelijk beeld te geven van gebeurtenissen in de wereld en dan ga jij pleiten voor censuur op berichtgeving over een -nota bene- net bevrijd land? Gekker moet het niet worden.

Het gaat me er niet om censuur toe te passen, maar om een duidelijk beeld te gaan scheppen over de situatie. Nu lijkt de hele bevolking wel crimineel.
Dus een beetje matigen met de negatieve berichten en een beetje meer positieve berichten.

quote:

[...]
Natuurlijk is de pers verplicht om ook de 'schaduwzijden' van Nederland zo nu en dan te laten zien, maar om criminele activiteiten en schrijnende armoedegevallen hier nu op een lijn te trekken met de huidige gebeurtenissen in Irak gaat me toch echt wat te ver. Met recht appels en peren met elkaar vergelijken.

En over dat 'zak met geld leegstrooien'. Dat is een tijdje geleden al eens bewezen. Er was toen een opname van een of andere reclamespot in Amsterdam waarbij nepgeld gebruikt werd en door een fout belande een heleboel van dat nepgeld op straat. Inderdaad doken er toen meteen hordes mensen op af en is de politie tijden bezig geweest om de orde weer wat te herstellen.

Moet je voorstellen dat er alleen op deze manier over Nederland word geschreven, maar omdat het dus niet gebeurd is deze censuur dus wel toegestaan.

Probeer alleen maar te zeggen dat de kranten eens moeten stoppen met appels en peren met elkaar te vergelijken.
Liefde is vreemd