Auteur Topic: ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws VI  (gelezen 173535 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws VI
« Reactie #150 Gepost op: mei 14, 2009, 09:03:07 am »
Tja, het volk wil verfrissende politieke opinies en nieuwe gezichten en debatten die ze kunnen volgen he. Ik hoop dat ze idd net aan kunnen volgen dat door-SMSen terwijl je aangesproken 'niet netjes' is.
Maar of mensen door hebben dat meer verfrissende politieke inbreng betekent dat je van een koude kermis thuis kunt komen ...?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: mei 14, 2009, 10:22:09 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 mei 2009 om 01:10:
[...]
MOet je daar, zolang er mensen zijn die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt, op 4 mei over beginnen?

Niks moet natuurlijk, maar het is zeker een optie...

quote:

Ik was bij mijn moeder die dag, ze heeft meer dan bewust de oorlog ervaren. denk je dat die mensen zitten wachten op een pastoor die dat moment gebruikt voor een verhaal tegen abortus?

Het thema was Vrijheid en Identiteit. De organisatie heeft niet voor niets een aantal sprekers uitgenodigd die over dat thema wilden spreken. Of er iemand ´op zit te wachten´ doet niet terzake... Er is een thema gekozen en dat word door diverse sprekers uitgewerkt. Opvallend is dat alleen de burgemeester ontzet was, en deze persoon is juist iemand die de oorlog niet heeft meegemaakt. In mijn kerk komen vele veteranen uit diverse oorlogen en als er over abortus of over Evangelium Vitae wordt gesproken, knikken zij allen instemmend mee. Dat zouden zij bij een dodenherdenking ook doen...

quote:

Nee, nope, noppes.Die mensen beleven en herbeleven wat anders op die dag.

Dat DENK jij. Misschien is dat in jouw kerk zo... Bij ons niet. De veteranen hier vonden het een prima speech.

quote:

Het is dommer dan dom om dat beleven van deze oorlogsslachtoffers te gebruiken voor de actualiteit van abortus. Hoe fout ook, het is onkies.
In jouw beleving misschien. Maar wat jij dom vind, daar hebben anderen misschien beter over nagedacht.
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: mei 15, 2009, 03:30:16 am »

quote:

okidoki schreef op 14 mei 2009 om 01:10:
[...]
MOet je daar, zolang er mensen zijn die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt, op 4 mei over beginnen?
Ik was bij mijn moeder die dag, ze heeft meer dan bewust de oorlog ervaren.
denk je dat die mensen zitten wachten op een pastoor die dat moment gebruikt voor een verhaal tegen abortus?
Nee, nope, noppes.Die mensen beleven en herbeleven wat anders op die dag.
Het is dommer dan dom om dat beleven van deze oorlogsslachtoffers te gebruiken voor de actualiteit van abortus. Hoe fout ook, het is onkies.
4 mei is een gedenkdag geworden voor slachtoffers van oorlogen wereldwijd vandaag de dag naast die van de tweede wereldoorlog, daar valt abortus ook onder. Ik vindt daarom de uitlating van deze pastoor prima.
Een nieuwe start is een nieuw begin

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: mei 18, 2009, 03:29:11 pm »
In het ND van vandaag

"Katholieke kamasutra"

Geplaatst: 18 mei 2009 09:10, laatste wijziging: 18 mei 2009 09:25

WARSCHAU - Een Poolse rooms-katholieke priester heeft een gids geschreven met tips voor een spannend seksleven voor rooms-katholieken.
[Lees verder]

Het blijft een opmerkelijk initiatief voor een celibatair levende priester. (Absoluut geen verkeerd initiatief overigens.)

Paul2

• Bekijk profiel
maar misschien zit ik er wel naast

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: mei 20, 2009, 09:39:11 pm »

quote:

Ja, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Bepaalde Amerikaanse kerken/bewegingen staan bekend om hun (agressieve) bekeringsdrang. Overigens een bekeringsdrang die voor de eeuwenoude aanwezige christelijke stromingen vrij vaak nadelig uitpakt. En dan bedoel ik niet dat christenen uit die stromingen zich bekeren, maar dat zij er ook voor worden aangekeken en zo nog meer vervolging ondervinden, dat terwijl ze het al zo moeilijk hebben. Die nieuwe Amerikaanse bekeringsdrang is een ware plaag voor zowel de moslims als christenen in de doelgebieden.

Het is diplomatiek niet handig voor de VS als dat gebeurd in een instabiel gebied waar men tracht de lokale bevolking voor zich te winnen in een strijd die al moeizaam verloopt, zo niet uitzichtloos is. Verbranding lijkt me een goed gebaar van goedwillendheid.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: mei 20, 2009, 09:48:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2009 om 21:39:
[...]

Ja, dat had ik eigenlijk wel verwacht. Bepaalde Amerikaanse kerken/bewegingen staan bekend om hun (agressieve) bekeringsdrang. Overigens een bekeringsdrang die voor de eeuwenoude aanwezige christelijke stromingen vrij vaak nadelig uitpakt. En dan bedoel ik niet dat christenen uit die stromingen zich bekeren, maar dat zij er ook voor worden aangekeken en zo nog meer vervolging ondervinden, dat terwijl ze het al zo moeilijk hebben. Die nieuwe Amerikaanse bekeringsdrang is een ware plaag voor zowel de moslims als christenen in de doelgebieden.

Het is diplomatiek niet handig voor de VS als dat gebeurd in een instabiel gebied waar men tracht de lokale bevolking voor zich te winnen in een strijd die al moeizaam verloopt, zo niet uitzichtloos is. Verbranding lijkt me een goed gebaar van goedwillendheid.
Even een vraag of ik je goed begrepen heb. Vind je dat m.b.t. deze situatie in alle gevallen gezwegen moet worden over het evangelie, dit schade toe / in gevaar brengt aan de positie van de mensen daar en het voor hun veiligheid beter is bijbels te verbranden?
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 09:51:19 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: mei 20, 2009, 09:55:39 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 20 mei 2009 om 21:48:
[...]

Even een vraag of ik je goed begrepen heb. Vind je dat m.b.t. deze situatie in alle gevallen gezwegen moet worden over het evangelie, dit schade toebrengt aan de positie van de mensen daar en het voor hun veiligheid beter is bijbels te verbranden?
Ik zeg dat er altijd een manier is om het evangelie te verkondigen, deze manier is echter bijzonder slecht gekozen en zal zeker meer kwaad dan goed doen. Verder stel ik dat het verbranden van die Bijbels een gebaar is van goodwill.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: mei 20, 2009, 10:14:58 pm »
Misschien was het beter om met veel persaandacht en in het bijzijn van een aantal moefti´s deze bijbels weer in te pakken en aan een bibliotheek in de hoofdstad cadeau te doen. Het verbranden van deze boeken zou ook voor moslims kwetsend kunnen wezen, grote stukken van de tekst onderschrijven zij ook. Ik denk ook niet dat je als leger een heilig boek zou moeten verbranden, welk boek dat ook moge wezen.
Ik heb er nog niet naar gezocht, maar waarschijnlijk komt het leger ook nog  met een uitleg of een verklaring.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 10:24:03 pm door Paul2 »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: mei 20, 2009, 10:26:31 pm »

quote:

Paul2 schreef op 20 mei 2009 om 22:14:
Misschien was het beter om met veel persaandacht en in het bijzijn van een aantal moefti´s deze bijbels weer in te pakken en aan een bibliotheek in de hoofdstad cadeau te doen.
Dat zou ook een mooi gebaar kunnen zijn, daarover zou echter wel diplomatiek overleg moeten zijn of de Afghanen wel prijs stellen op zo'n schenking. Evengoed zou dit als belediging gezien kunnen worden.

quote:

Het verbranden van deze boeken zou ook voor moslims kwetsend kunnen wezen, grote stukken van de tekst onderschrijven zij ook.
Ik als christen voel me niet gekwetsts als er een Bijbel verbrand wordt. Aangezien de meeste moslims er heilig van overtuigd zijn dat de Bijbel later vervalst is lijkt het mij dat ze niet zullen treuren om het verbranden van vervalste boeken.

quote:

Ik denk ook niet dat je als leger een heilig boek zou moeten verbranden, welk boek dat ook moge wezen.
Ik heb er nog niet naar gezocht, maar waarschijnlijk komt het leger ook nog  met een uitleg of een verklaring.
Zoals het er nu naar uitziet is het als een gegeven gepresenteerd aan de media, wellicht dat ze nog een uitgebreidere verklaring geven, misschien laten ze het hierbij. Indien er nog wel een verklaring wordt gegeven ben ik benieuwd of het de media zal halen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: mei 20, 2009, 10:50:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 20 mei 2009 om 22:26:
Ik als christen voel me niet gekwetsts als er een Bijbel verbrand wordt.

Ik wel, ten diepste. Ik was gisteren op een avond van open doors. Hier mijn verslagje. Dat illustreert waarom mij dit ten diepste zou raken.

Stichting Open Doors, een informatieavond

Op 19 mei bezocht Stichting Open Doors Lelystad. Een stichting die zich inzet voor vervolgde Christenen in de wereld. Gastheer was dit keer de Pijler. Het raakte me, vandaar dit verslag.

Enkele vertegenwoordigers van de stichting schetsten ons een beeld wat broeders en zusters in de moslimwereld moeten ondergaan en opofferen voor de naam van Jezus Christus.
Erg indringend werd duidelijk welke impact het heeft als zij een bijbel mogen hebben, een bijbel voor het eerst in handen krijgen. Sommigen hebben eerst jaren slechts een handgeschreven, overgeschreven deel van de bijbel in bezit. Het bezit is letterlijk levensgevaarlijk. Toch hebben ze er alles voor over. In één van de voorbeelden kwam heel duidelijk naar voren dat in een moslimdorp de enige christenen daar als afvalput werden gezien en benoemd. Men gooide het huisvuil om en rond het huis, besmeurde de muren, sloeg hen regelmatig in elkaar. Dit eindigde in de moord op de baby van deze christenen, die uiteindelijk vluchten en nu zwaar getraumatiseerd in een ander land verblijven.
Als vergelijking las de spreker uit Handelingen een deel van het verhaal van Stefanus. Een man vol van geloof en de Heilige Geest. De vinger werd gelegd bij enkel zeer opmerkelijke teksten. Stefanus die weigerde zijn geloof op te geven. Die getuigde voor de Raad en hen de waarheid verkondigde, hen herinnerde aan de grote daden van God. De Raad die Stefanus aanzag en toen zij hem aanstaarden zijn gelaat aanschouwden als van een engel. Als Stefanus zijn rede beëindigd en hen de waarheid stevig heeft verteld sneed het de Raad letterlijk door het hart en ze knersten de tanden tegen hem. Dan staat er iets opmerkelijks.

Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods, 56 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods.

Kun je dit voorstellen. Jezus staande aan de rechterhand van God. Niet zittende, maar staande. Aanschouwend wat er met zijn kind gebeurt.

Saulus keurde Stefanus steniging goed. Saulus die de gemeente zwaar vervolgde, die de gemeente uit elkaar sloeg. Later als Paulus Gods apostel zou worden. Wanneer Saulus op weg naar Damascus gaat omstraalt hem plots een licht. Hij hoorde een stem die zegt: “Saul, Saul waarom vervolgt gij mij?” Wat Saulus dus deed was de gemeente IN Christus vervolgen. Wanneer christenen in deze tijd worden vervolgd, vervolgt men Christus.

De spreker van de avond vervolgt met een vergelijking. Hoe valt satan de gemeente in deze tijd aan? Hij heeft hier twee methodes voor. Verdrukking of welvaart. Wordt de kerk in het westen eigenlijk niet heel subtiel vervolgd. Ik vroeg het me inderdaad af. Welke waarde heeft mijn geloof in het dagelijks leven van vandaag. Staat het hebben en verkrijgen van geld en goed mijn relatie met God en het besef van de waarde van het geloof in Christus door een levend geloof (soms of regelmatig) niet in de weg. Wat heb ik er voor over als ik in de verdrukking kom?

Voor mij heel centraal in het verhaal was welke waarde we hechten aan de bijbel ten opzichte van hen die in de verdrukking leven. De bijbel kunnen lezen, deze zo kunnen pakken, deze zo kunnen voorlezen, een ander hier vrij mee in aanraking laten komen.

Voor de vervolgde christenen is het alles waard, zelfs hun leven, net als Stefanus getuigen tot de dood.
Op dit moment worden er christenen gemarteld, in zeecontainers opgesloten, dwangarbeid, opgehangen.

Misschien is voorgaande verslag een mooie reden om op de dag dat je dit leest eens heel bewust de bijbel te pakken, te realiseren hoe waardevol dit is. Te besluiten in het vervolg met andere ogen dit boek te lezen, het stof er af te vegen. Misschien is het boek Handelingen wel een mooie start. Daar kom je Stefanus vanzelf tegen en Saulus en misschien…. jezelf.

We hebben gebeden voor de vervolgde christenen en hun vervolgers. God doet ook in deze tijd wonderen aan vervolgden, verschijnt in dromen en visioenen aan onwetenden en vervolgers. Wie weet zit daar een kleine Paulus tussen.

Laten we bidden voor onze vervolgde broeders en zusters, zoveel mogelijk dat ze in de verdrukking ook een bijbel mogen hebben om te lezen.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2009, 10:57:37 pm door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: mei 21, 2009, 11:07:02 am »

quote:

Het ging in dit geval om Bijbels om mee te bekeren (zonder enige verdere begeleiding, wat dwaalleren in de hand werkt), niet om Bijbels voor de plaatselijke christelijke bevolking. Het verspreiden van deze Bijbels voor dat doel werkt vervolging in de hand zoals open doors rapporteert. De nieuwsberichten uit bv Irak staan me nog vrij vers in het geheugen, daar kwam een baptistische zendeling namens zijn organisatie om moslims agressief te bekeren en te dopen, dit heeft de plaatselijke christelijke gemeenschap vele doden gekost, toen was de zendeling overigens al lang en breed weer vertrokken. Dit soort zendingen levert de plaatselijke christelijke bevolking niets anders dan nog meer vervolging op en de resultaten van de zending zijn op de lange termijn te verwaarlozen.

Overigens hadden de christenen de eerste eeuwen ook geen Bijbel en werden de verhalen voornamelijk mondeling doorverteld. In de vele eeuwen daarna (tot aan de boekdrukkunst) waren Bijbels vrij kostbaar en dus niet te koop voor de gemiddelde christen. Een Bijbel is een mooi bezit, maar zeker niet noodzakelijk voor een christen.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2009, 11:07:46 am door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: mei 21, 2009, 11:20:34 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 mei 2009 om 11:07:
Dit soort zendingen levert de plaatselijke christelijke bevolking niets anders dan nog meer vervolging op en de resultaten van de zending zijn op de lange termijn te verwaarlozen.

Een stichting als open doors werkt dan ook vooral met lokale voorgangers-christenen. Op soms wonderlijke wijze komen ze in aanraking met de ondergrondse kerken. Vooral dus ook een lijdende kerk.

Ik beaam dus voor een aanmerkelijk deel wat je schrijft, toch snijdt een bijbelverbranding me door het hart.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2009, 11:21:18 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: mei 21, 2009, 11:38:18 am »
Verbranden ervan vindt ik ook verkeerd. Ze hadden het beter terug kunnen sturen naar de VS en daar kunnen kijken wat ze er mee konden doen. Met het verbranden ervan krijgen ze denk ik in het leger zelf en in de VS ook problemen mee.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: mei 22, 2009, 04:00:26 pm »
Een interessant stukje nieuws. De originele tekst kan ik niet zo snel vinden, vandaar een opiniestukje:

De ene Kerk
In niet mis te verstane bewoordingen stelde prof. dr. Bram van de Beek vrijdag in de voormalige synagoge van Den Bosch dat protestantse Kerken zich in moeten voegen in de katholieke. Dat kan niet anders in zijn visie. In het credo belijden we over de Kerk telkens dat ze ‘één, heilig en katholiek’ is. ‘Katholiek’, door protestanten vertaald als ‘algemeen’, betekent volgens Van de Beek niet alleen ‘alle landen’, maar ‘alles omvattend’. “Daarom kan de Kerk geen bouwpakket zijn waar je naar believen uit kunt halen wat je van pas komt. Alle elementen horen bij elkaar.” Die alles omvattende Kerk is volgens de VU-hoogleraar de (rooms-) katholieke. “Die Kerk is één omdat God één is. De Kerk is één of ze is niet. Van die eenheid hangen je ziel en zaligheid af. Een eenheid die er niet komt door commissies, maar door op te houden met al ons gedoe en ons met elkaar te verzoenen.”
Van de Beek moest in Den Bosch in debat gaan met Antoine Bodar, met wie hij samen optrad in het kader van de Hiëronymusstichting. Maar de reformatorische voorman was het in de meeste opzichten - tot en met de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de Eucharistie! - met Bodar eens. Debat was er enkel tussen hem en gespreksleider Andries Knevel. Garantie voor de waarheid bieden volgens Van de Beek de bijbel, de traditie en het ambt. Drie elementen die in de katholieke Kerk wezenlijk aanwezig zijn. Drie, en niet enkel de Schrift, zoals veel evangelicalen belijden.

Een gerespecteerde protestantse hoogleraar, lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, die onmiddellijk katholiek zou worden als zijn geloofsgenoten mee zouden gaan. Dat kan - en kan volgens hem niet anders - omdat hij deskundig put uit de kerkvaders, uit de periode waarin de westerse Kerk nog ongedeeld was. Met de Reformatie is het misgegaan, zijn er - aan beide zijden - vooroordelen ontstaan en stellingen gepolariseerd en verhard geraakt. Terwijl tegenwoordig de eenheid tussen orthodoxe protestanten en orthodoxe katholieken groter is en dieper gaat dan de eenheid tussen vrijzinnigen en orthodoxen binnen de eigen kerkmuren, zoals Bram van de Beek en Antoine Bodar beiden beaamden.

Pater Eduard Kimman heeft zich vorig jaar de woede van protestanten op de hals gehaald door hen te omschrijven als een actiegroep die vergeten is zichzelf op te heffen toen het doel bereikt was. Bodar nodigde in maart van dit jaar in zijn Calvijnlezing op een charmantere manier protestanten uit terug te keren naar de moederkerk. Sterker is het wanneer een vooraanstaand protestant hier goed gefundeerd voor pleit.

De katholieke Kerk heeft zich in Vaticanum II gezuiverd en vernieuwd. De Reformatie zou hetzelfde moeten doen. Niet door terug te keren naar Luther of Calvijn, bepleit Van de Beek, maar door terug te keren naar de ongedeelde bron van vóór de kerkscheuring. Dat betekent voor de Protestantse Kerk in Nederland volgens Bodar niet terugkeren tot de Utrechtse Maliebaan (waar de aartsbisschop woont), maar tot de ene Kerk die ondanks haar zondigheid Bruid van Christus is.

Bron: http://www.katholieknieuwsblad.nl/
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2009, 04:00:38 pm door Thorgrem »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: mei 22, 2009, 11:59:27 pm »

quote:

Dat wel maar van de Beek is altijd wel in voor een plek in het nieuws :)
In het verleden een tegenhanger van ID, nu een promotor van de RKk.
In hoeverre zo'n man houdbaar is in de pkn laat zich raden: moet kunnen.
In hoeverre hij feitelijk invloed heeft verteld het verleden ook: geen.
In die zin dus ook weer niet actueel.
Een pkn-er die oproept tot eenheid met Rome zal meer moeten vertellen dan wat deze man doet. De reformatie ging niet om niets lijkt mij?
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: mei 24, 2009, 02:35:50 pm »
Modbreak:
Aantal berichten verwijderd. Zie ook: Verscherpte moderatie.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: mei 26, 2009, 03:33:59 pm »
Voor u gelezen:

http://www.nd.nl/artikele...e-gereformeerden-herenigd

als het daar kan, waarom hier niet?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: mei 26, 2009, 05:40:21 pm »

quote:

Hoezo 'waarom niet hier'? Wel eens van de PKN gehoord?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: mei 26, 2009, 06:31:01 pm »

quote:

Pooh schreef op 26 mei 2009 om 17:40:
[...]

Hoezo 'waarom niet hier'? Wel eens van de PKN gehoord?
Ja hoor. Het ging mij even om specifiek van gergem tot gersyn. Of om mijn part gkv, cgk, ngk.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2009, 06:35:48 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: mei 26, 2009, 06:31:53 pm »
Het lijkt me een hereniging van door om politieke redenen gescheiden groepen gelovigen, niet het samenkomen van theologisch verschillende denominaties.

quote:

Na de val van de Berlijnse muur in 1989, die het einde inluidde van de communistische regimes, ontstonden er contacten tussen de Hongaars-gereformeerden in de diaspora. De vereniging van afgelopen vrijdag is het sluitstuk van dit proces. Volgens Doedens heeft die vooral een symbolische waarde. ,,De aangesloten kerken blijven autonoom.''

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: mei 26, 2009, 06:36:38 pm »

quote:

elle schreef op 26 mei 2009 om 18:31:
Het lijkt me een hereniging van door om politieke redenen gescheiden groepen gelovigen, niet het samenkomen van theologisch verschillende denominaties.
[...]
In ieder geval iets om blij van te worden? Misschien om hier ten lande ons naar uit te strekken? Het ging mij om het kernwoord hereniging.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2009, 06:39:06 pm door grondig christelijk »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: mei 26, 2009, 06:44:39 pm »
Weet ik niet. Ik houd er niet zo van als nationalisme zich ook uitstrekt tot het geloof. Waarom moesten die Hongaren in de diaspora per se Hongaars gereformeerd blijven? In Oostenrijk etc zijn vast ook andere goede gereformeerde denominaties te vinden. Misschien dat er een goede reden is die ik niet ken, maar ik vind het wat absurd overkomen.

Zelfde met 'onze' Dutch reformed churches in Zuid-Afrika en Amerika bijv (ontstaan uit onze hervormde kerk). Ik zou het van de zotte vinden wanneer die kerken zich bijvoorbeeld zouden aansluiten bij onze PKN. Laat ze lekker een eigen PK-nogwat in hun eigen land oprichten.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: mei 26, 2009, 06:47:30 pm »

quote:

elle schreef op 26 mei 2009 om 18:44:
Weet ik niet. Ik houd er niet zo van als nationalisme zich ook uitstrekt tot het geloof. Waarom moesten die Hongaren in de diaspora per se Hongaars gereformeerd blijven? In Oostenrijk etc zijn vast ook andere goede gereformeerde denominaties te vinden. Misschien dat er een goede reden is die ik niet ken, maar ik vind het wat absurd overkomen.

Zelfde met 'onze' Dutch reformed churches in Zuid-Afrika en Amerika bijv (ontstaan uit onze hervormde kerk). Ik zou het van de zotte vinden wanneer die kerken zich bijvoorbeeld zouden aansluiten bij onze PKN. Laat ze lekker een eigen PK-nogwat in hun eigen land oprichten.
Ik doel niet op nationalisme, ik doel op hereniging. Dat is mijn kernwoord.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: mei 26, 2009, 06:50:23 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 mei 2009 om 18:36:
[...]

In ieder geval iets om blij van te worden? Misschien om hier ten lande ons naar uit te strekken? Het ging mij om het kernwoord hereniging.
Ik denk dat de PKN open staat voor alle gereformeerde denominaties in Nederland om gesprekken te beginnen over hereniging.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: mei 26, 2009, 06:51:23 pm »
Wanneer hereniging voortkomt uit nationalisme mogen ze het houden. Da's te grensoverschrijdend voor mij.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: mei 26, 2009, 08:10:03 pm »

quote:

Wellicht niet alle, maar wel voor een groot aantal. Probleem is dat in protestants Nederland eigenlijk enkel de PKN serieus werkt aan eenheid.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: mei 26, 2009, 08:33:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 mei 2009 om 20:10:
[...]

Wellicht niet alle, maar wel voor een groot aantal. Probleem is dat in protestants Nederland eigenlijk enkel de PKN serieus werkt aan eenheid.

Probleem voor de rest van confessioneel protestants Nederland is dat men dat doet door praktisch alles toe te staan. Eenheid is leuk, maar als dat niet meer inhoud dan een juridische constructie is dat behoorlijk inhoudsloos.
Daarnaast is het een onderschatting van het werk van de COGG en verscheidene deputaten eenheid van de diverse gereformeerde kerken door alleen het werk van de PKN serieus te nemen.
Laat uw ja een ja zijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: mei 26, 2009, 09:16:48 pm »
Modbreak:
Wat opgeschoond. Geen meta-discussie, en geen nietszeggende oneliners, alstublieft.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: mei 26, 2009, 10:55:48 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 26 mei 2009 om 18:50:
[...]

Ik denk dat de PKN open staat voor alle gereformeerde denominaties in Nederland om gesprekken te beginnen over hereniging.

De PKN is een pluriforme kerkgemeenschap waarin uitersten ook elkaar niet blijken te vinden. Wel in naam één maar verder is er toch binnen het verband aardig wat groepsvorming.
Ik zou bv. met een gerust hart willen kerken in de PKN te Wijnjewoude maar zou in Groningen daar niet heen gaan.
Er zijn verschillen (Gaitema geeft dat ook wel eens aan) die ook in een verzamelnaam als PKN tot scheiding leiden. Niet een scheiding in de zin van afscheiden maar wel het recht tegenover elkaar staan op enkele gebieden.
Anderzijds wel mooi om te zien dat dat dan ook weer wél onder één naam kan bestaan.
Dubbel eigenlijk...

Het zou goed zijn echter om binnen de COGG ook eens zo'n grote stap te zetten overigens
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2009, 11:51:33 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: mei 26, 2009, 11:57:10 pm »
ik ben wel nieuwschierig naar de toekomst van al de kerken. Ik geloof dat ze steeds meer naar elkaar toegroeien en van elkaar afhankelijk worden. Samen sta je sterk.

Bij ons plaatselijk zie ik ook dat je met mensen met verschillende visie´s prima blijkt te kunnen samenwerken. Vaak liggen de scheidslijnen helemaal niet zo helder als we als mensen graag willen leggen. Mensen kunnen op bepaalde punten de plank mis slaan en op andere punten juist heel diep gaan. Of terwijl, op een punt misschien wat te vrij, maar op een ander punt juist heel christelijk. Het blijven per slot van rekening allemaal mensen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: mei 27, 2009, 09:28:55 am »

quote:

gaitema schreef op 26 mei 2009 om 23:57:
ik ben wel nieuwschierig naar de toekomst van al de kerken. Ik geloof dat ze steeds meer naar elkaar toegroeien en van elkaar afhankelijk worden. Samen sta je sterk.
Een grote kerkelijke eenheid kan ook verkeerd uitpakken. "Samen sterk", ja dat is een goede slogan, maar dan zou ik er aan toe willen voegen "samen sterk .........in en met Christus".

In de eindtijd zal er ook een grote valse eenheid ontstaan. Een eenheid die niet in Christus als Verlosser is. Dus het is oppassen geblazen.

Meer hierover vond ik, na even googlen, op deze site:

http://home.solcon.nl/apg...hurchgrowth.eenheidsk.htm
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: mei 27, 2009, 01:43:28 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 mei 2009 om 09:28:
[...]

Een grote kerkelijke eenheid kan ook verkeerd uitpakken. "Samen sterk", ja dat is een goede slogan, maar dan zou ik er aan toe willen voegen "samen sterk .........in en met Christus".
Dat lijkt me nogal logisch in de context van dit topic.

quote:

In de eindtijd zal er ook een grote valse eenheid ontstaan. Een eenheid die niet in Christus als Verlosser is. Dus het is oppassen geblazen.

Meer hierover vond ik, na even googlen, op deze site:

http://home.solcon.nl/apg...hurchgrowth.eenheidsk.htm
Och, de nieuwste manier om eenheid in het christendom tegen te werken is dus schermen met de eindtijd en al wat daar maar bij verzonnen kan worden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: mei 27, 2009, 01:50:16 pm »
Toevallig kwam ik vandaag dit artikel tegen:
http://www.habakuk.nu/con...ask=view&id=722&Itemid=64
Over globalisering en bv de rol van de Raad van kerken.
Je kunt er dus op allerlei verschillende manieren tegenaan kijken.
Als Jezus aangeeft: zal ik nog het geloof vinden op aarde als Ik terugkom - is dat voor mij iig een indicatie dat het niet allemaal steeds geweldiger zal worden op aarde wat betreft de Kerk.
Bv de laatste van de 7 brieven aan de gemeenten in Openbaring 3, gaat over de lauwe kerk, die niet eens meer heet of koud is. Was dat maar zo.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2009, 02:04:50 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: mei 27, 2009, 02:10:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 mei 2009 om 13:50:
Toevallig kwam ik vandaag dit artikel tegen:
http://www.habakuk.nu/con...ask=view&id=722&Itemid=64
Over globalisering en bv de rol van de Raad van kerken.
Je kunt er dus op allerlei verschillende manieren tegenaan kijken.
Als Jezus aangeeft: zal ik nog het geloof vinden op aarde als Ik terugkom - is dat voor mij iig een indicatie dat het niet allemaal steeds geweldiger zal worden op aarde wat betreft de Kerk.
Bv de laatste van de 7 brieven aan de gemeenten in Openbaring 3, gaat over de lauwe kerk, die niet eens meer heet of koud is. Was dat maar zo.

Als ik dit schrijf heb ik het artikel nog niet gelezen.

troost je, dit gaat door alle kerken heen. Maar een andere troost is ook dat in alle kerken zijn en overblijven die gegrepen zijn en blijven door de Heilige Geest, juist groeien. Deze zullen attenderen, roepen en waarschuwen.
Deze zijn het die niet beter zijn dan de anderen, maar deze zijn het wel waardoor Gods Geest waarschuwt en reden zal zijn te kunnen constateren dat men had kunnen weten. Het is een verkeerde verondersteklling dat dit louter door de kerkelijke leiders heen werkt. God bouwt zijn kerk van boevenaf én van onderaf. Beide kanten hebben echter feilbare vertegenwoordigers.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2009, 02:11:08 pm door grondig christelijk »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: mei 27, 2009, 11:33:31 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 mei 2009 om 09:28:

quote:

Thorgrem schreef op 27 mei 2009 om 13:43:

Dat lijkt me nogal logisch in de context van dit topic.

Dit is helemaal niet logisch in de context van dit topic. Waar vragen we ons in dit topic af wat de de wil van Christus is? Ik heb alle acht pagina's met de zoekfunctie doorgenomen. Ik kwam het slechts enkele keren tegen. Zijn we werkelijk helemaal op Christus gericht? Is Hij het doel van ons leven? Danken we Hem voor het bloed dat Hij voor ons geofferd heeft? Gaat onze liefde naar Hem uit?

Nog even een citaat uit een RK document:

quote:

Dat Christus altijd op de eerste plaats komt in onze gedachten en in al onze activiteiten!

Natuurlijk zijn we hierin niet volmaakt. Maar het moet wel het verlangen van ons hart zijn.

In een valse religie heeft Christus een ondergeschikte plaats in het religieuze denken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: mei 28, 2009, 07:16:09 am »

quote:

Adinomis schreef op 27 mei 2009 om 23:33:
[...]

[...]

Dit is helemaal niet logisch in de context van dit topic. Waar vragen we ons in dit topic af wat de de wil van Christus is? Ik heb alle acht pagina's met de zoekfunctie doorgenomen. Ik kwam het slechts enkele keren tegen.
Sorry, ik bedoelde de post van Gaitema dat een reactie was op het onderwerp dat we hier besproken, namelijk het samengaan van kerken. En ja, dan is het in de context bijzonder duidelijk dat het om eenheid in Christus gaat.

quote:

Zijn we werkelijk helemaal op Christus gericht? Is Hij het doel van ons leven? Danken we Hem voor het bloed dat Hij voor ons geofferd heeft? Gaat onze liefde naar Hem uit?
Ik ben benieuwd, antwoord mar vanuit je eigen leven of dat werkelijk zo is.

quote:

Nog even een citaat uit een RK document:
Het spijt me zeer, maar hoe leuk of waar het citaat ook is. Buiten de context is het zonder waarde. Ook katholieke documenten zijn niet gemaakt om willekeurig te in delen te knippen en te plakken.

quote:

[...]

Natuurlijk zijn we hierin niet volmaakt. Maar het moet wel het verlangen van ons hart zijn.

In een valse religie heeft Christus een ondergeschikte plaats in het religieuze denken.
In niet christelijke religies bedoel je. In bijna elke religie heeft God de eerste plaats.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2009, 07:16:31 am door Thorgrem »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: mei 28, 2009, 11:14:00 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 28 mei 2009 om 07:16:

Ik ben benieuwd, antwoord maar vanuit je eigen leven of dat werkelijk zo is.

Ik heb er wel bewust voor gekozen om voor Christus te leven. Niettemin besef ik best dat ik daarin niet volmaakt ben. Maar het is wel goed om elkaar ertoe op te roepen. Niet om te veroordelen. We hebben het nodig om er steeds op attent gemaakt te worden, zodat we niet verslappen. Ik heb dat zelf ook nodig. Gisteren nog had ik een gesprek met een andere christen waardoor ik echt opgebouwd werd in mijn geloof. Je proeft dan dat de ander een relatie met God heeft.
Religieuze woorden kunnen mooi klinken, maar zonder kracht en inhoud zijn.

quote:

Het spijt me zeer, maar hoe leuk of waar het citaat ook is. Buiten de context is het zonder waarde. Ook katholieke documenten zijn niet gemaakt om willekeurig te in delen te knippen en te plakken.

Ook al zou het geen citaat zijn, dan nog vind ik een waardevolle zin.
Als je het wilt weten kan ik de link wel geven.

quote:

In niet christelijke religies bedoel je. In bijna elke religie heeft God de eerste plaats.

Oppervlakkig gezien misschien wel. In de bijbel klinkt vaker het verwijt "dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van Mij."
Markus 7:6 en Amos 5:21. De mensheid van nu is niet beter dan die van toen. Ook nu moeten we alert zijn op dit punt.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: mei 28, 2009, 11:21:37 pm »
Opmerkelijk,

In het Nederlands Dagblad van 23-5 Maakte Frits Bolkesteijn zich zorgen over een europa zonder christenen.

Net zo opmerkleijk, Jeff Fountain, chtristen, is op zoek naar de wortels van Europa.

En : heel opmerkelijk, een dertien jarig meisje, vraagt bij Paul de Leuuw
een kaars aan de te stekken vor Kars T.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Paul2

• Bekijk profiel
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2009, 10:38:20 am door Paul2 »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: mei 30, 2009, 12:29:59 am »

quote:

Met recht een bijzonder ingrijpen!

Daarentegen verbaasd mij deze echter;Rorate
Hoe weinig mensen nog naar de kerk gaan.
Zie je ook in de protestantse kerken overigens, is de samenkomst niet meer van belang?
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2009, 12:30:41 am door Riemer Lap »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: juni 09, 2009, 11:10:31 am »
Achtervolging eindigt in botsing

Dit hoorde ik vanochtend ook op de radio

:(

Levenslang ongeschikt verklaren voor een rijbewijs, wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2009, 11:11:25 am door Mellon »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: juni 09, 2009, 12:57:37 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 juni 2009 om 11:10:
Achtervolging eindigt in botsing

Dit hoorde ik vanochtend ook op de radio

:(

Levenslang ongeschikt verklaren voor een rijbewijs, wat mij betreft.

Ongeschikt voor autorijden is effectiever denk ik :)

Maar er zijn ook nog echte helden

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: juni 09, 2009, 01:27:45 pm »

quote:

okidoki schreef op 09 juni 2009 om 12:57:
[...]

Ongeschikt voor autorijden is effectiever denk ik :)

Auto, bus, vrachtauto, motor en alles wat een motor heeft. Levenslang met de fiets en het OV.

Ik word heel boos van zulke mensen. Maar niet in het verkeer, hoor  :+
Alleen vanachter de pc  :9

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: juli 01, 2009, 12:17:56 pm »
Zo te zien aan het volgende nieuwsbericht gaat de NGK de toekomst iets anders in: http://www.trouw.nl/relig...erde_kerk_kansel_op_.html

Wonderbaarlijk.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: juli 01, 2009, 12:54:37 pm »
En daar gaat de NGK. Mocht hier geen ingrijpen volgen van andere kerken in het kerkverband kunnen we de NGK afschrijven als een orthodox-gereformeerde kerk en verdere samenwerking en het groeien naar eenheid tussen NGK, GKv en CGK vergeten.
Laat uw ja een ja zijn.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: juli 01, 2009, 01:10:26 pm »
Mijn definitie zou ik willen omschrijven als  "ernstig en diep treurig".
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2009, 01:11:10 pm door grondig christelijk »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: juli 01, 2009, 01:12:56 pm »
Misschien moet ik toch echt maar eens lid worden van de NGK. :)

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: juli 01, 2009, 01:16:10 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 juli 2009 om 13:10:
Mijn definitie zou ik willen omschrijven als  "ernstig en diep treurig".
Daar zou ik mij bij willen aansluiten.
Laat uw ja een ja zijn.