Auteur Topic: ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws VI  (gelezen 167808 keer)

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws VI
« Reactie #345 Gepost op: augustus 23, 2011, 08:01:14 pm »

quote:

elle schreef op 23 augustus 2011 om 10:59:
Dit vind ik dan wel weer illustratief voor het hedendaagse RKK: Pastoor weigert dienst na euthanasie.
De katholieke leken vinden soms dat alles maar moet kunnen (niet dat ik weet hoe betrokken deze katholiek was), maar zo nu en dan tref je een pastoor die domweg vasthoudt aan de RKK uitgangspunten.
(De eerste keer dat ik -zijdelings- te maken kreeg met een euthanasieverzoek, betrof het een katholieke dame. 't Voelde dubbel: hoewel de vrouw in kwestie lichamelijk ontzettend leed, moest ze psychisch toch ook lijden onder haar eigen verzoek.)

Ik vind de hele euthanasie kwestie maar vreemd, euthanasie is toch vooral gericht op levensbeeindiging , heeft niets meer met geneeskunde te maken. Geneeskunde , heeft naar mijn mening te maken met het bijstaan van zieken tijdens hun ziekte.
Lenvens beeindiging hoort dus nooit thusi in het ziekenhuis. Vragen om euthanasie aan een arts is dan ook vragen om een huis te slopen aan de bouwer. Hier begrijp ik Christenen dan ook niet, in duizend bochten wringen.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #346 Gepost op: augustus 23, 2011, 08:07:48 pm »
Ik ben het met je eens Antonius dat euthanasie met genezen niets van doen heeft, maar een goede arts weet toch ook dat de dood soms het beste medicijn is?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #347 Gepost op: augustus 23, 2011, 08:24:54 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 augustus 2011 om 20:07:
Ik ben het met je eens Antonius dat euthanasie met genezen niets van doen heeft, maar een goede arts weet toch ook dat de dood soms het beste medicijn is?
Een goede arts weet wat "primum nil nocere" betekent... Dat is mij tenminste geleerd...

Maar dat was in 1826  :+
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #348 Gepost op: augustus 23, 2011, 09:03:17 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 23 augustus 2011 om 20:24:

quote:

Piebe schreef op 23 augustus 2011 om 20:07:
Een goede arts weet wat "primum nil nocere" betekent... Dat is mij tenminste geleerd...

Maar dat was in 1826  :+
Euthanasie hoeft niet persé kwaad te zijn Hendrik, als de pijn niet meer te dragen is het wellicht zelfs wenselijk.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #349 Gepost op: augustus 23, 2011, 09:47:51 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juli 2011 om 18:22:
Hoe bedoel je "domme friezen":
Automobilist rijdt in hooiberg op a7KLIK
Dat kan alleen in Friesland :)
Grappig, In Haarlem reed een vrouw de supermarkt in, gewoon door de deur. Geen gewonden. nieuwsgierig, kijk hier
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #350 Gepost op: augustus 24, 2011, 02:55:13 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 augustus 2011 om 21:03:
[...]

Euthanasie hoeft niet persé kwaad te zijn Hendrik, als de pijn niet meer te dragen is het wellicht zelfs wenselijk.
Ze hebben me ook geleerd wat "terminale sedatie" is, Piebe... En dat was niet in 1826 maar in 2003... Dus die kennis moet ook vandaag de dag nog in de ziekenhuizen aanwezig zijn...

Ik blijf het een groot verschil vinden of het sedativum wel of niet samen met een middel als "vecuronium" (een langwerkende spierverslapper) wordt ingespoten!! In het laatste geval ademt de patiënt zelf... In het eerste geval stopt hij er binnen de minuut mee... En is er dus een een-op-een verband tussen het toedienen van het middel en de dood van de persoon tegenover je...

Maar in beide gevallen is de patiënt zich het lijden niet bewust... Uitgaande van de volgende definitie van pijn: "smartelijke gewaarwording", zouden we dus kunnen zeggen dat de patiënt in BEIDE situaties niet langer lijdt!!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: augustus 24, 2011, 03:48:53 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 augustus 2011 om 14:55:
Ze hebben me ook geleerd wat "terminale sedatie" is, Piebe... En dat was niet in 1826 maar in 2003... Dus die kennis moet ook vandaag de dag nog in de ziekenhuizen aanwezig zijn...

Ik blijf het een groot verschil vinden of het sedativum wel of niet samen met een middel als "vecuronium" (een langwerkende spierverslapper) wordt ingespoten!! In het laatste geval ademt de patiënt zelf... In het eerste geval stopt hij er binnen de minuut mee... En is er dus een een-op-een verband tussen het toedienen van het middel en de dood van de persoon tegenover je...

Maar in beide gevallen is de patiënt zich het lijden niet bewust... Uitgaande van de volgende definitie van pijn: "smartelijke gewaarwording", zouden we dus kunnen zeggen dat de patiënt in BEIDE situaties niet langer lijdt!!
Voor mij zou het wel lijden zijn om als plant verder te moeten tot je na jaren uiteindelijk alsnog dood gaat. Wat dat aangaat zijn nieuwe inzichten in mijn optiek niet noodzakelijkerwijs beter dan de oude.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: augustus 24, 2011, 03:55:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 24 augustus 2011 om 15:48:
[...]

Voor mij zou het wel lijden zijn om als plant verder te moeten tot je na jaren uiteindelijk alsnog dood gaat. Wat dat aangaat zijn nieuwe inzichten in mijn optiek niet noodzakelijkerwijs beter dan de oude.
Alleen geeft het woord "terminaal" al aan dat de verwachting zal zijn dat iemand binnen 1-2 weken zal overlijden... Het gaat hier dus niet over een "jarenlang als plant verder moeten 'leven'"...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: augustus 24, 2011, 04:07:28 pm »
Piebe wil gewoon niet als plantje leven, slapend of niet, terminaal of niet.
Maar verder ben ik het met Antonius eens: euthanasie heeft weinig met geneeskunde van doen. Maar de euthanasie frappeerde mij niet aan het genoemde nieuwsstukje.
Wat mij frappeerde was de verontwaardiging die ontstaat wanneer een pastoor eens het beleid van zijn denominatie uitvoert (zoals het geval is in mijn lekenogen).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #354 Gepost op: augustus 24, 2011, 06:12:50 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 augustus 2011 om 15:55:
Alleen geeft het woord "terminaal" al aan dat de verwachting zal zijn dat iemand binnen 1-2 weken zal overlijden... Het gaat hier dus niet over een "jarenlang als plant verder moeten 'leven'"...
Ben je tegen euthanasie?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #355 Gepost op: augustus 24, 2011, 06:14:28 pm »

quote:

elle schreef op 24 augustus 2011 om 16:07:
Piebe wil gewoon niet als plantje leven, slapend of niet, terminaal of niet.
Nee, want dat heeft niks meer met leven te maken, maak dan maar een bloemencourset van me, maar alleen als Hendrik de stekker er uittrekt!  :+

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #356 Gepost op: augustus 24, 2011, 06:18:53 pm »
Modbreak:
Discussieren over euthanasie mag in een eigen draad. Graag hier alleen ongeloofwaardig en/of opvallend nieuws blijven posten.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #357 Gepost op: augustus 25, 2011, 01:32:43 pm »

quote:

elle schreef op 24 augustus 2011 om 16:07:
Wat mij frappeerde was de verontwaardiging die ontstaat wanneer een pastoor eens het beleid van zijn denominatie uitvoert (zoals het geval is in mijn lekenogen).
Daar lijkt zelfs nog een vervolg op te komen.

Zie: Kerkbestuur Liempde wil andere pastoor...

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #358 Gepost op: augustus 25, 2011, 01:38:36 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 augustus 2011 om 13:32:
[...]

Daar lijkt zelfs nog een vervolg op te komen.

Zie: Kerkbestuur Liempde wil andere pastoor...

Het kerkbestuur kan zoveel willen. Uiteindelijk hebben ze er niets over te zeggen. De bisschop zal beslissen en daar zal een ieder zich bij neer moeten leggen. Maar het is wel iets wat in meer parochies voorkomt, vrijwilligers (kerkbestuur of anderen) die behoorlijk zijn vastgeroest en zo een eigen subcultuur hebben gecreëerd waarin zij denken dat ze heer en meester zijn.

Het zou niet verkeerd zijn om vrijwilligers elke x aantal jaar te verschuiven naar een andere taak zodat er een beetje frisse doorstroom blijft en mensen niet vastroesten. Ikzelf heb nu ook na een jaartje of 2 een functie te hebben gehad afgezwaaid en zoek momenteel binnen de parochie wat anders.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2011, 01:41:12 pm door Thorgrem »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #359 Gepost op: september 05, 2011, 10:19:47 am »
Klinkt toch ietwat misplaatst: iemand die publiekelijk voor zijn geloof uitkomt 'verward' noemen en laten opsluiten in 't gesticht.