Auteur Topic: de laatste potter! l  (gelezen 7886 keer)

denkster

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Gepost op: juli 20, 2007, 10:55:01 pm »
Ik zit vanavond te wachten voor de brievenbus, want bol.com  stuurt hem vanavond naar me toe. Wie zit er nog meer op te wachten?
Ik vind de potterboeken fantastisch, heel geschikt voor discussie en boekbesprekingsavonden met ongelovigen! d:)B Met gelovigen trouwens ook. Rowling heeft de magie van C.S. Lewis, het meeslepende van Tolkien gecombineerd met het psychologisch inzicht in de denkwereld van een opgroeiende, worstelende puber.
Wereldliteratuur, en weer door een christen geschreven! Ik slaap vanavond niet! Wat vinden jullie van deel 7, ben benieuwd! groeten denkster

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2007, 11:07:01 pm »
Harry Potter vind ik wel leuk. (ik heb alleen nog geen enkel boek erover gelezen, enkel de fims bekeken en wat games gespeeld).
Maar als ik je een advies mag geven, ga wel slapen. De postbode of pakketbezorger komt echt niet 's nachts het pakketje afgeven. En met slapen gaat de tijd veel sneller. :)

Heel veel leesplezier iig.

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2007, 10:14:14 am »
ik kan me er wel mee vermaken, alhoewel ik pas bij boek 2 ben (wel 3 v/d 4 films gezien). Maar om het nu "wereldliteratuur" te noemen :)

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #3 Gepost op: juli 21, 2007, 11:42:45 am »
Er zijn nu 5 films, hoor ;)

Ik heb lange tijd alleen deel 1-4 gelezen. Deel 4 vond ik echt heel eng: dat Voldemort bij dat graf omhoog rees, brrrrr.
En toen hoorde ik dat deel 5 nog erger was. Toen had ik zoiets: oke, het Potteravontuur stopt hier voor mij. Nog enger overleef ik niet.
Toch heb ik een of twee jaar later deel 5 gelezen en dat was gewoon leuk en niet eng. Toen heb ik ook deel 6 gelezen. En zodra deel 7 in het Nederlands verschijnt, zal ik hem ook wel lezen, maar ik sta niet te springen om hem als eerste te willen lezen en dat ik hem koste wat het kost wil reserveren bij de bieb.
<><

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #4 Gepost op: juli 21, 2007, 12:53:02 pm »
Ik moet deel 1,2,3,6,7 nog lezen 8)7
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2007, 02:46:10 pm »
LOL...
Ik heb ze idd ook gelezen. Vriendin van me heeft ze. Ik wacht wel tot zij 'm gelezen heeft.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Jumbala

  • Berichten: 139
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2007, 03:02:14 pm »

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2007, 03:39:52 pm »
Wie de echte wereld niet van de wereld in een boek kan onderscheiden moet inderdaad maar geen fantasy lezen. :X
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2007, 03:51:37 pm »
Ik heb geen van de delen gelezen en geen van de films gezien. Ik heb geen idee waar ze precies over gaan, maar als een schrijfster in zo'n korte tijd zoveel weet te schrijven en er zo'n hype over komt dan heb ik vaak al het idee dat het meer gaat om het verkopen dan om een goed hoogstaand literair werk op de wereld te zetten.

Nee geef mij dan maar Tolkien. In die boeken lees je gewoon tussen de regels door met hoeveel passie dat is geschreven.
Verba volant, scripta manent

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2007, 04:03:48 pm »
Als je noch een boek hebt gelezen, noch een film hebt gezien, lijkt me dat je oordelen over de kwaliteit van Harry Potter maar voor je moet houden  :X

Niks ten nadele van Tolkien overigens, dat is zeker een andere klasse dan Harry Potter, maar ik vind Harry Potter persoonlijk goed geschreven, goed bedacht, origineel, goed lopend, flink wat vaart erin en gewoon erg leuk. 't Is vermaak, maar er bestaat veel beroerder vermaak op de wereld.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2007, 04:20:34 pm »
Bovenstaande post was misschien wat lomp. Excuus.
Waar ik over val:

quote:

PietZa schreef op 21 juli 2007 om 15:51:
Ik heb geen van de delen gelezen en geen van de films gezien. Ik heb geen idee waar ze precies over gaan, maar als een schrijfster in zo'n korte tijd zoveel weet te schrijven en er zo'n hype over komt dan heb ik vaak al het idee dat het meer gaat om het verkopen dan om een goed hoogstaand literair werk op de wereld te zetten.[/q]

Niks gelezen, niks gezien, een ononderbouwd idee over de literaire kwaliteit, terwijl er niet eens gepretendeerd wordt dat HP een "hoogstaand literair werk" is. 't Is een kinderboek! (nouja, dat vind ik eigenlijk ook niet, maar dat was de opzet)

[q]Nee geef mij dan maar Tolkien. In die boeken lees je gewoon tussen de regels door met hoeveel passie dat is geschreven.


Hier suggereer je dat Rowling niet met passie schrijft en dat je daarom Tolkien prefereert.
Zo'n opmerking is echt onzinnig als je geen idee hebt waar HP over gaat en nog nooit de schrijfstijl zelf hebt kunnen beoordelen.

Ga gewoon eens een deel lezen, zonder enorme literaire verwachtingen, en dan heb je gewoon een heel erg leuk en spannend boek. Prima amusement. Als je daar niet van houdt, uitstekend, maar dan kun je tenminste onderbouwd commentaar leveren.
Bombus terrestris Reginae

PietZa

  • Berichten: 924
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2007, 04:48:49 pm »
Je hebt helemaal gelijk. Het floepte eruit voor ik er erg in had. Sorry.

Ik krijg alleen zo'n (tja hoe zal ik het noemen) "onderbuik gevoel" van al die commotie rond de boeken en films (die elkaar ook nog eens in razendtempo opvolgen). En als ik mensen dan vertel dat ik nog geen enkele HP heb gelezen (terwijl ik in mijn omgeving bekend sta als boeken verslinder) dan kijken mensen me soms wel raar aan. En dat is dan voor mij meestal een reden om het juist niet te lezen.

Misschien ga ik ze nog wel eens lezen, maar dan wel op een moment dat de hype weer een beetje gezakt is. Zodat ik nog het idee heb dat ik zelf heb besloten het te lezen.

Maar goed laat ik de Harry Potter lezers maar niet verder vervelen met mijn opmerkingen...
Verba volant, scripta manent

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2007, 05:01:16 pm »
's Goed hoor  ;-)  

Ik geef toe dat ik ook wat jeuk krijg van de (in mijn ogen) inlegkunde van de TS.
Maarre, ga ze lekker lezen als je er aan toe bent, ze zijn echt leuk!
Bombus terrestris Reginae

Jumbala

  • Berichten: 139
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2007, 07:07:09 pm »
De discipelen van Jezus waren geen 'tovenaarsleerlingen' van Jezus als 'magiër.'
Daarom is een christelijke pedagogische waarschuwing door de stichting "Bijbel en onderwijs" m.i. op zijn plaats. Rowling erkent te putten uit occulte bronnen voor haar boeken over Harry Potter. Vandaar mijn link naar die site een paar uur geleden.

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2007, 07:32:03 pm »

quote:

denkster schreef op 20 juli 2007 om 22:55:
Ik zit vanavond te wachten voor de brievenbus, want bol.com  stuurt hem vanavond naar me toe. Wie zit er nog meer op te wachten?
Ik vind de potterboeken fantastisch, heel geschikt voor discussie en boekbesprekingsavonden met ongelovigen! d:)B Met gelovigen trouwens ook. Rowling heeft de magie van C.S. Lewis, het meeslepende van Tolkien gecombineerd met het psychologisch inzicht in de denkwereld van een opgroeiende, worstelende puber.
Wereldliteratuur, en weer door een christen geschreven! Ik slaap vanavond niet! Wat vinden jullie van deel 7, ben benieuwd! groeten denkster

Persoonlijk vond ik de film beter dan het boek. Maar in beide gevallen had ik na deel 1 wel genoeg gezien. Of mw JKR een christen is of niet boeit me niet zo, HP is bepaald niet doortrokken van christelijke thematiek of motieven lijkt me. Geinig, redelijk vlotjes geschreven, net zo twee-diemensionaal als Tolkien, maar bepaald minder sterk geschreven. En Tolkien is al met moeite literair te noemen.

Maar verder niks mis mee. Ik bedoel, ik geniet dan weer enorm van Thea Beckman, dus neerkijken op kinderboeken zie je mij niet doen. Maar ik noem kinderboeken wel kinderboeken, en geen wereldliteratuur (of occulte werken  :Y) )
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Thorgrem

  • Berichten: 3000
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #15 Gepost op: juli 21, 2007, 07:36:52 pm »
De werken van Tolkien zijn toch wel van een heel andere orde hoor Diak. Daar is een gehele wereld bij verzonnen inc complete geschiedenis.

Summer Storm

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #16 Gepost op: juli 21, 2007, 08:00:19 pm »

quote:

Jumbala schreef op 21 juli 2007 om 19:07:
De discipelen van Jezus waren geen 'tovenaarsleerlingen' van Jezus als 'magiër.'
Daarom is een christelijke pedagogische waarschuwing door de stichting "Bijbel en onderwijs" m.i. op zijn plaats. Rowling erkent te putten uit occulte bronnen voor haar boeken over Harry Potter. Vandaar mijn link naar die site een paar uur geleden.


eerlijk gezegt...ik krijg jeuk van dit soort artikelen. wat is nou leuker voor een kind dan lekker op reis in de fantasie wereld van harry potter? het ventje dat z'n eigen vervelende thuis situatie kan ontsnappen en nieuwe vrienden kan maken. (ik heb nooit de boeken gelezen en de film heb ik 45 minuten volgehouden...maar volgens mij begon het daarmee).
kinderen gaan altijd op zoek naar iets wat hun denken prikkelt.
als het middels boeken kan, dan ben ik daar gerust over.
ik ben het ermee eens dat kinderen de waarheid moeten weten over occulte zaken.
maar niet elk moment van de dag moet in het teken staan van bijbelonderwijs...het zijn geen sponsjes...als je als ouders gewoon je kinderen meegeeft dat Harry Potter dingen doet die in het echt natuurlijk niet kunnen, dan moet bij 'normale' kinderen daarmee de kous af zijn lijkt me. assepoester kunnen kinderen als regelrechte horror ervaren, hans en grietje die door een oud wijf gevangen wordt gehouden...daar slapen ze ook niet 'beter' van ofzo. sprookjes maakten in mijn opvoeding een deel uit van mijn boekenplank.
het lijkt me beter dat kinderen boeken lezen, dan dat ze de duistere wereld van HALO, Resident Evil of Dead or Alive en Tekken  enzo binnenstappen middels Xbox of wat dan ook.


ik wil wachten tot dat de harry potter boeken in 1 dik boek gebundeld worden...
ik ben ook een grote Tolkien fan.
van de Silmarilion , de Hobbit tot aan Return of the king.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2007, 08:01:25 pm door Summer Storm »

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #17 Gepost op: juli 21, 2007, 09:48:27 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 21 juli 2007 om 19:36:
De werken van Tolkien zijn toch wel van een heel andere orde hoor Diak. Daar is een gehele wereld bij verzonnen inc complete geschiedenis.

Geloof me, ik versla je in iedere Tolkien-quiz. Ik ken het werk van Tolkien beter dan ik de Bijbel ken, maar ik herken de platheid, het gebrek aan ontwikkeling van personages, de trivialiteit van de goed-kwaad-verhouding, en de rechtlijnigheid van het kinderverhaal.

Een verrekt goed kinderverhaal, waar ik door gegrepen ben sinds ik op mijn 11e voor het eerst In de ban van de Ring las, maar wel een kinderverhaal.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pinkeltje

  • Berichten: 890
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #18 Gepost op: juli 21, 2007, 10:04:09 pm »
Ik vind Tolkien behoorlijk droog/langdradig voor een kinderboek :X
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #19 Gepost op: juli 21, 2007, 10:10:08 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 21 juli 2007 om 22:04:
Ik vind Tolkien behoorlijk droog/langdradig voor een kinderboek :X
Ik sla tegenwoordig ook een paar hoofdstukken over als ik het lees :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #20 Gepost op: juli 21, 2007, 10:54:59 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 juli 2007 om 19:32:

Persoonlijk vond ik de film beter dan het boek.

Ik vind het boek echt veel beter dan de film. In het boek kunnen zoveel meer details worden verteld. En dingen kunnen subtiel verteld worden (het missende pootje van de muis v Ron Weasley (Wemel), de prevelende professor in boek 1 (naam vergeten) die HP tijdens Zwerkbal van z'n bezemsteel probeert af te gooien). In de film moeten ze dingen allemaal uitbeelden. En als ze zoiets dan laten zien, denk je: he, ze vestigen er aandacht op; kennelijk is het belangrijk.
Ik hou meer van gedetailleerde beschrijvingen in tekst. Hoe flubberig hondenkwijl is. Hoe al die trappen zich elke keer weer verplaatsen. Hoe de zaal versierd is. Hoe Dumbledore (Perkamentus) uit z'n ogen kijkt. Geen film kan zoiets beschrijven in anderhalf uur en ook niet in 30 uur...
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2007, 10:55:30 pm door Alja »
<><

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #21 Gepost op: juli 21, 2007, 10:56:12 pm »

quote:

Alja schreef op 21 juli 2007 om 22:54:
[...]

Ik vind het boek echt veel beter dan de film. In het boek kunnen zoveel meer details worden verteld. En dingen kunnen subtiel verteld worden (het missende pootje van de muis v Ron Weasley (Wemel), de prevelende professor in boek 1 (naam vergeten) die HP tijdens Zwerkbal van z'n bezemsteel probeert af te gooien). In de film moeten ze dingen allemaal uitbeelden. En als ze zoiets dan laten zien, denk je: he, ze vestigen er aandacht op; kennelijk is het belangrijk.
Ik hou meer van gedetailleerde beschrijvingen in tekst. Hoe flubberig hondenkwijl is. Hoe al die trappen zich elke keer weer verplaatsen. Hoe de zaal versierd is. Hoe Dumbledore (Perkamentus) uit z'n ogen kijkt. Geen film kan zoiets beschrijven in anderhalf uur en ook niet in 30 uur...
Kan je je dus voorstellen wat ik van het boek vond
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #22 Gepost op: juli 21, 2007, 10:59:48 pm »
Nee  :+
<><

thijs14

  • Berichten: 1119
  • vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #23 Gepost op: juli 22, 2007, 12:37:09 am »

quote:

Thorgrem schreef op 21 juli 2007 om 19:36:
De werken van Tolkien zijn toch wel van een heel andere orde hoor Diak. Daar is een gehele wereld bij verzonnen inc complete geschiedenis.
En hij heeft een taal verzonnen de elfentaal
offtopic:Er zijn freaks die het kunnen spreken :+

tussen haakjes: Rowling heeft er 17 jaar over gedaan om het verhaal te krijgen zoals het nu is.. dus zo snel ging dat niet :P
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

joepie

  • Berichten: 836
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #24 Gepost op: juli 22, 2007, 08:59:01 am »
Ik vond de hype om HP en om TLR altijd al erg overdreven. En dan dat er twee partijen elkaar zo een beetje afbranden over de onchristlijkheid van de ene en de christelijke boodschap die in de ander zou zitten.
Daarom wilde ik nooit die boeken lezen. Gewoon om het gezeur erom heen.
Toen bedacht ik dat ik eigenlijk ook geen oordeel kan vellen als ik er tenminste niet enige kennis van had genomen.
Dus toog ik naar de Bijbbliotheek en haalde daar: HP deel 1 en de Hobbit.
HP was ik metteen aan verkocht. Die prachtrige woordspelletjes van de schrijfster en de bijna muziekale zinnen. Het boeide mij. Maar ik vond het duidelijk niet een echt kinderboek, of ik moest de beleefwereld van de kinderen ondertussen ontgroeid zijn.
De volgende boeken ben ik ook gaan lezen maar ben gestrand bij boek 4, toen konden ze mij niet meer boeien.

De hobbit was voor mij geen doorkomen aan. Dat ellelange gezang wat helemaal beschreven wordt, en de ellelange uitwijdingen waren niet om door te komen.
Boeide mij in het geheel niet en ik zag ook geen enkel verschil met het HP boek wat betrefd de fantasie. Als HP occult is dat is de Hobbit of TLR het evenzogoed.

Gisteravond naar de film van HP 5 geweest maar vond er niets aan.
Ga ook zeker niet meer naar de volgende films die er nog komen.

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #25 Gepost op: juli 22, 2007, 06:45:28 pm »

quote:

thijs14 schreef op 22 juli 2007 om 00:37:
[...]


offtopic:Er zijn freaks die het kunnen spreken :+
Ik ken iemand die het kan schrijven  8)7
<><

Summer Storm

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #26 Gepost op: juli 23, 2007, 05:19:40 pm »
8,4 miljoen boeken binnen 24 uur....
JK heeft vast een enorm writersblock....of ze heeft genoeg van al het geld...
persoonlijk vind ik dat je gebruik moet maken van je talent om anderen te helpen.
JK...schrijven die hap...richt een leuke hulporg. op en doneer je geld aan een goed doel  8)

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #27 Gepost op: juli 28, 2007, 10:22:03 pm »
Vandaag de laatste Potter toch maar gekocht... waarschijnlijk het tweede boek dat ik in het engels ga lezen, jammergenoeg. Ik heb alle Potter-boeken gelezen. Ik vond deel vijf een beetje het dieptepunt... saai! In deel zes komt de spanning redelijk terug en in deel zeven hoop ik ook. Tot nu toe gaat het lekker (ben bij hs zeven).

Zei iemand Tolkien?
* Ursa is Tolkien-fan!  :*)

In de Ban van de Ring vind ik geen kinderboek. De Hobbit begint wel zo, maar ontstijgt dat niveau. Zeker het eerstgenoemde boek is (semi-)literatuur voor volwassenen. En als het daarvoor niet verheven genoeg is, ach wat, dan is het gewoon een epos van wereldformaat. De Silmarillion vind ik trouwens ook tamelijk briljant. Inmiddels al twee keer gelezen. De eerste keer werd ik er wel wat treurig van: al die prachtige mensen- en elvenbeschavingen die uiteindelijk ten onder gaan...

Voor degenen die andere fantasy uit willen proberen:

- De boeken van Robin Hobb: veel details, grote diepgang. Wel psygologisch geschreven (je kunt er zeker van zijn dat de personages goed uitgewerkt worden).

- R. E. Feist: koninklijke fantasy. Ik raad aan in Magiër te beginnen.

- Terry Pratchett: fantasy met een knipoog. Over zelfspot gesproken.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #28 Gepost op: juli 28, 2007, 10:55:24 pm »

quote:

Ursa schreef op 28 juli 2007 om 22:22:
Zei iemand Tolkien?
* Ursa is Tolkien-fan!  :*)

In de Ban van de Ring vind ik geen kinderboek. De Hobbit begint wel zo, maar ontstijgt dat niveau. Zeker het eerstgenoemde boek is (semi-)literatuur voor volwassenen. En als het daarvoor niet verheven genoeg is, ach wat, dan is het gewoon een epos van wereldformaat.
Hey, ik zei niet dat er iets mis mee is he!

quote:

De Silmarillion vind ik trouwens ook tamelijk briljant. Inmiddels al twee keer gelezen. De eerste keer werd ik er wel wat treurig van: al die prachtige mensen- en elvenbeschavingen die uiteindelijk ten onder gaan...
Twee keer pas? :+

Heb je Hurin al gelezen?

quote:

- Terry Pratchett: fantasy met een knipoog. Over zelfspot gesproken.
Discworld, ge-wel-dig.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #29 Gepost op: juli 28, 2007, 11:09:09 pm »
OK, wie houdt er ook niet van Tolkien..?

quote:


Nee?

quote:

Discworld, ge-wel-dig.
Sicher.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #30 Gepost op: juli 28, 2007, 11:35:47 pm »

quote:

Ursa schreef op 28 juli 2007 om 23:09:
OK, wie houdt er ook niet van Tolkien..?


[...]

Nee?
Niet super, maar voor de echte fan ook niet te missen.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Divinespark

  • Berichten: 456
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #31 Gepost op: juli 29, 2007, 03:41:15 pm »
Ik weet niks van Harry Potter en heel weinig van Tolkien. M.n. Tolkien kan ik juist erg met mezelf identificeren. Een fantasiewereld over een paradise lost van mijn jeugd die in geofictie wordt vertaald daar heb ik zelf ook aan gedaan. Daarin was het ietsje meer oorlog en geruchten van oorlog en geopolitiek en wat moraliteit maar 0% magie. Ik heb Tolkien wel deels gelezen maar ben afgehaakt om zijn saaie beschrijvende schrijfstijl die honderden bladzijden lang op dezelfde manier voort draaft, en toen en toen en toen. De film vind ik dan ook 100 keer beter wegens de boeiende effecten.

Ik snap niet dat uitgesproken christenen zo geboeid zijn door Harry Potter. Een leuke schrijfstijl is ook wel een element wat je van Jan Wolkers zou kunnen zeggen. Dat is niet de boodschap waar je per sé Harry Potter voor nodig zou hebben, evenmin het feit dat er méér is tussen hemel en aarde of allerlei verborgen (onder de korenmaat) morele boodschappen. Het is alleen indrukwekkend juist voor materialisten en losers die een escapisme nodig hebben, maar niet voor christenen die een boek bij de hand hebben waar die mini-kunstjes van tovenaars na 4 plagen van Egypte volkomen verbleken bij de vermogens die God in huis heeft. Die zielige sukkels van een tovenaars kunnen het tot op zekere hoogte nabootsen maar staan toch op een gegeven moment in smaadheid op hun eigen blaren te dansen. Het is bovendien bij de Wet des Heren op straffe van steniging verboden om aan waarzeggerij en duivelskunstenarij te doen dus waar zijn we hier nou helemaal mee bezig?? Een paar autisten in hun eigen Potter wereldje benaderen voor het christendom op grond van gemeenschappelijkheden? Laat HUN zich maar eens aanpassen en niet wij.

Groetjes, Divinespark.

Alja

  • Berichten: 340
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #32 Gepost op: juli 30, 2007, 02:05:25 pm »

quote:

Divinespark schreef op 29 juli 2007 om 15:41:

Laat HUN zich maar eens aanpassen en niet wij.

Laten zij  :+

Verder: sterk verhaal... dit zet me toch wel een beetje aan het nadenken. Lekker recht voor z'n raap. Niet zo politiek correct waarom het wel of niet zou mogen. Maar ik vind de schrijfstijl van Jan Wolkers en JK Rowling niet te vergelijken, hoor  ;)
<><

Pooh

  • Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 5794
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #33 Gepost op: juli 30, 2007, 02:10:02 pm »

quote:

Divinespark schreef op 29 juli 2007 om 15:41:
Ik weet niks van Harry Potter
(...)
Ik snap niet dat uitgesproken christenen zo geboeid zijn door Harry Potter.

Misschien moet je eerst eens zorgen dat je ergens iets van weet, voordat je met zo'n tirade komt.

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #34 Gepost op: juli 30, 2007, 05:44:01 pm »

quote:

diak2b schreef op 28 juli 2007 om 23:35:
Niet super, maar voor de echte fan ook niet te missen.
Toevallig (?) heeft mijn broer dat boek (tenminste, als het om De kinderen van Hurin gaat) onlangs aangeschaft. Grote kans dus dat ik het binnenkort te lezen krijg. Bin benaid!
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

  • Berichten: 6897
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #35 Gepost op: juli 30, 2007, 08:12:28 pm »

quote:

Ursa schreef op 30 juli 2007 om 17:44:
[...]

Toevallig (?) heeft mijn broer dat boek (tenminste, als het om De kinderen van Hurin gaat) onlangs aangeschaft. Grote kans dus dat ik het binnenkort te lezen krijg. Bin benaid!
Ik heb het net uit, ahd het van de bieb. Al met al toch wel de moeite waard. En een goede aanleiding om de Silmarillion weer eens te gaan lezen
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #36 Gepost op: juli 31, 2007, 10:49:06 am »
LotR kwam ik niet doorheen. Vond ik verschrikkelijk langdradig. De films waren wel te pruimen, maar al met al zat er te weinig intrige in. Het verhaal is wat mij betreft veel te rechttoe recht aan. Potter vind ik vele malen beter. Zoveel leuke details en verwikkelingen. Zeven dikke delen met (zoals inmiddels is gebleken) een uitstekende rode lijn, maar toch alle zeven met een mooi subplot. Tuurlijk is het allemaal heerlijk zwart/wit, good vs evil, heldhaftigheid vs lafheid, etc., maar dat is bij LotR ook het geval.
Goed, dat is mijn mening, en die is als zodanig niet zo boeiend. Wat wel interessant is, is waarom de meningen over Potter vs Frodo zo diametraal op elkaar lijken te staan. Wat boeit mensen in vredesnaam in LotR?

Wat ik goed vind aan Potter is dat het allemaal zo mooi klopt. Dat er in een wereld die bol staat van tovenarij en waar ogenschijnlijk van alles kan, regels zijn die het toch weer inperken. Er worden geen dingen ter plekke verzonnen om de helden uit moeilijke situaties te redden. Eventuele hulpmiddelen worden ver van tevoren geintroduceerd. En ik ben het er absuloot niet mee eens dat LotR ingewikkelder zou zijn. Tolkien verzint weliswaar een hele geschiedenis, maar de wereld van Potter doet qua complexiteit zeker niet onder voor die van LotR. Ik ben dan ook zeer benieuwd waar Rowling eventueel nog meer mee op de proppen komt (of zou ze op haar lauweren gaan rusten?).
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #37 Gepost op: juli 31, 2007, 10:59:01 am »

quote:

Divinespark schreef op 29 juli 2007 om 15:41:
Het is alleen indrukwekkend juist voor materialisten en losers die een escapisme nodig hebben,...
O, ach ja, tuurlijk. Weet je wat, we maken een hele mooie grote brandstapel en door pleuren we dan ieder boek met een meeslepend spannend verhaal op dat we maar kunnen vinden. We maken het vuurtje aan met Oorlog en Vrede, stoken het op met De naam van de Roos en zetten vervolgens de boel zwaar in de hens met LotR en Harry Potter.
Want nee, de mens moet zich vooral niet vermaken onbeduidende fictie.

quote:

...maar niet voor christenen die een boek bij de hand hebben waar die mini-kunstjes van tovenaars na 4 plagen van Egypte volkomen verbleken bij de vermogens die God in huis heeft.
Ik vind Voldermort anders veel enger dat die bijbelse satan. En Dumbledore een stuk vindingrijker en interessanter dan God....
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2007, 10:59:52 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Nunc

  • Berichten: 5825
  • En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #38 Gepost op: augustus 01, 2007, 11:59:12 am »

quote:

Ursa schreef op 28 juli 2007 om 22:22:
Zei iemand Tolkien?
* Ursa is Tolkien-fan!  :*)


hoog tijd om weer eens opnieuw te gaan lezen (ben nu met de Narnia Kronieken bezig)

quote:

De Silmarillion vind ik trouwens ook tamelijk briljant.


ja!

quote:

- R. E. Feist: koninklijke fantasy. Ik raad aan in Magiër te beginnen.
Volgens mij heb ik Magier (of het was iets anders van Feist maar wel uit die reeks) gelezen, en het boeide me van geen kant, eerlijk gezegd. Het was een standaard mix van elfen, ridders, draken enzo. Heb toen niet de moeite genomen om verder iets van hem te lezen.

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #39 Gepost op: oktober 22, 2007, 10:23:37 am »
Vandaag op NU.nl:
Schoolhoofd van Harry Potter blijkt homo

http://www.babbelz.nl/forums/images/smiles/kasteelroman6.gif

Pfhoeeee, je hele leven bezig zijn met occulte praktijken en dan ook nog homo...
Of zou het een iets met het andere te maken hebben.....??
Nèèèèèèè.....
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 10:24:25 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #40 Gepost op: oktober 22, 2007, 11:15:59 am »
Leuke publiciteitsstunt, alsof ze nog niet genoeg boeken verkoopt. Er komt niks van Dumbledores geaardheid uit de boeken naar voren en een diepe vriendschap tussen twee mannen lijkt me een vrij onduidelijke aanwijzing. Dan zouden Harry en Ron en ongeveer alle mannelijke helden uit de klassieke geschiedenis ook homo (kunnen) zijn (geweest).

En dat kan ook natuurlijk  :)
Geen enkele reden om er ophef van te maken.
Bombus terrestris Reginae

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #41 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:14:45 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 22 oktober 2007 om 11:15:
Leuke publiciteitsstunt, alsof ze nog niet genoeg boeken verkoopt.
<...>

Geen enkele reden om er ophef van te maken.
Maar dat doet ze toch ook niet?

"Zij beantwoordde hiermee volgens de website van de BBC de vraag vanuit het publiek of Perkamentus liefde kende. Haar gehoor beantwoorde de bekentenis met applaus.

"Als ik geweten had dat ik jullie hier zo blij mee maakte, had ik het eerder gemeld", reageerde Rowling lachend. Op internet werd al lange tijd gespeculeerd over de geaardheid van de magiër."
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #42 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:28:50 pm »

quote:

Homorechtenorganisaties vinden het jammer dat Rowling de mededeling niet explicieter in haar boeken heeft verwerkt. Volgens Rowling zal er in de zesde film, waar regisseur David Yates nu aan werkt, wel aan worden gerefereerd.
Hier krijg ik nou de kriebels van.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #43 Gepost op: oktober 22, 2007, 01:16:59 pm »
Ik geef toe: Het is wel weer erg politiek correct.
Maar ach, als de homobeweging nou graag het schoolhoofd van een toverschool als voorbeeld wil hebben, dan moeten ze dat toch zelf weten? :)
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Ursa

  • Berichten: 990
  • Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #44 Gepost op: oktober 22, 2007, 04:47:50 pm »
Dat is waar, maar we hebben het hier over een boek. Wereldlectuur. En dan zou de schrijfster meer aandacht moeten geven aan het gegeven dat één der karakter van homofiele geaardheid is? Waarom zou daar aandacht heen moeten, dat bepaalt de schrijfster toch zelf?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Anemino

  • Berichten: 365
    • Bekijk profiel
de laatste potter! l
« Reactie #45 Gepost op: oktober 22, 2007, 05:25:41 pm »

quote:

Ursa schreef op 22 oktober 2007 om 16:47:
Dat is waar, maar we hebben het hier over een boek. Wereldlectuur. En dan zou de schrijfster meer aandacht moeten geven aan het gegeven dat één der karakter van homofiele geaardheid is? Waarom zou daar aandacht heen moeten...
Dat snap je toch wel? Omdat zoiets emancipatorisch kan werken.

quote:

...dat bepaalt de schrijfster toch zelf?
Tuurlijk, maar uitspreken dat je iets jammer vindt is toch wat anders dan eisen dat Rowling er meer aandacht voor moet geven?
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 05:26:11 pm door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman